PDA

Bekijk Volledige Versie : Na de 8 van Eindhoven nu ook de 8 van Mortsel (Antwerpen - zware mishandeling)



Marsipulami
22-02-13, 23:09
3 mensen naar correctionele na sterfgeval in cel in Mortsel - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=NvVsqavTEg8)

JONATHAN JACOB - ONNODIG GEWELD POLITIE ANTWERPEN - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=EShIPG8OCc8)

Volledige reportage Panorama:

Videozone (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.26868/2.26869/1.1555659)


VRT-journalisten Dirk Leestmans en Caroline Van den Berghe maakten een reconstructie van de dag waarop een 26-jarige man in een politiecel in Mortsel overleed. Ze reconstrueerden het verhaal op de grens van psychiatrie en ordehandhaving, het verhaal van een jongeman die zorg nodig had maar slaag kreeg en stierf. Een vooruitblik.




lees ook
• Gebruikte Antwerpse politie buitensporig geweld?



Jonathan Jacob staat op 6 januari 2010 op een druk kruispunt in het Antwerpse. Hij gedraagt zich erg vreemd: hij krabt nerveus aan zijn lichaam en kijkt onrustig om zich heen. Jonathan is erg sjofel gekleed, bij -7 graden valt dat op.

Een politiepatrouille pakt Jonathan op en neemt hem mee naar het commissariaat van de zone MINOS. De politie contacteert ook de vader. Van hem krijgen ze te horen dat Jonathan amfetamines neemt. Een opgeroepen huisarts onderzoekt hem en het parket beslist op basis van dat verslag Jonathan te laten colloqueren. Maar bij de uitvoering van die beslissing loopt het verkeerd.

In het nabijgelegen psychiatrisch ziekenhuis gaat Jonathan Jacob compleet door het lint zodra hij doorheeft dat hij opgesloten zou worden in een isolatiekamer. Jonathan, een amateur bodybuilder, slaat wild om zich heen. De begeleidende politieagenten kunnen hem niet de baas, laat staan de psychiatrische verplegers. Een agent ziet zich zelfs verplicht zijn vuurwapen te trekken. Bij de inderhaast opgeroepen bijstand is er ook een patrouille met een politiehond. Vooral die laatste maakt indruk op Jonathan en daardoor kalmeert hij.

Maar de psychiater en de directeur van de instelling weigeren Jonathan op te nemen. Hun instelling is niet voorzien op dergelijke agressieve patiënten, zo zeggen ze. Dat ze daarmee een collocatiebevel van een magistraat negeren, weten ze maar nemen ze erbij. Wij hebben ook een verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. de andere patiënten en het eigen personeel, zo redeneren ze.

En dus wordt Jonathan teruggestuurd naar het politiecommissariaat. De parketmagistraat aanvaardt de weigering van het psychiatrisch ziekenhuis niet en stuurt de politie voor een tweede keer met Jonathan Jacob terug naar het psychiatrisch ziekenhuis. Maar opnieuw wordt hem de toegang ontzegd. En dus belandt Jonathan opnieuw op het politiecommissariaat.

De parketmagistraat beveelt de politie Jonathan Jacob "plat te spuiten" waardoor hij voor een derde keer zou kunnen aangeboden worden aan het ziekenhuis. De magistraat ontkent achteraf zo’n bevel gegeven te hebben maar de politie zegt dat het bevel er wel degelijk was. En om het bevel uit te voeren, vragen ze de bijstand van het Bijzonder Bijstandsteam, een speciale eenheid van de Antwerpse politie.

Het BBT overmeestert Jonathan Jacob, die naakt opgesloten zit in een politiecel, met veel geweld. Zo veel geweld dat Jonathan eraan overlijdt, zo staat het in het autopsierapport.

"Mijn zoon is geëxecuteerd", zo zegt Jan Jacob, de vader van Jonathan. "Hij had zorgen nodig en kreeg dodelijke slagen."



En daarmee raakt hij aan de kern van de zaak: waar eindigt de rol van de politie en waar begint de rol van de hulpverlening? Hoe moet de psychiatrie reageren op gevaarlijke patiënten? Is dat een taak voor hen of is dat iets voor de sterke arm der wet? En mag men van politiemensen dan verwachten dat ze ook psychiatrisch verplegers zijn? Hoe ver kan de politie gaan in het gebruik van geweld ten aanzien van psychiatrische patiënten?

Want dat laatste is ook duidelijk: Jonathan Jacob was geen misdadiger, hij was hulpbehoevend. En toch, ’s morgens stond hij nog op een kruispunt, ’s namiddags lag hij dood in een politiecel... Het is een zaak die veel vragen oproept. Laat het maatschappelijk debat beginnen opdat dergelijke incidenten zich niet herhalen.

Akram90
22-02-13, 23:48
Heb het ook gezien, hij was onder invloed van amfetamines en zeer agressief, maar uiteindelijk had de politie hem toch in zijn cel gekregen.

maar daarna hebben ze een speciaal team laten overkomen en hem zwaar mishandeld in een poging om hem plat te spuiten

RIP

BoerHarms
23-02-13, 06:34
Natuurlijk is dat alles niet correct, maar in een interview zegt de vader dat hij zijn kind kwijt was, dat kind was hij al kwijt toen zijn zoon aan de verdovende middelen begon. Amfetamines behoren tot de gevaarlijkste en zeer snel verslavende drugs.

Gelukkig heb ik in mijn leven nooit drugs gebruikt en nooit in de verleiding gekomen, ja er waren momenten dat ik ze zou konden gebruiken om problemen te vergeten, maar ik wist drommels goed wat de gevolgen op den duur zouden kunnen zijn. Ben blij dat ik een verstandige keuze gemaakt heb als ik zie hoe de vele verslaafden proberen te overleven.

Jammer dat het zover gekomen is , RIP


Ik ben dan ook van mening dat de handel in dit soort drugs, keihard en keihard en zonder enige vorm van medeleven voor de dealer keihard gestraft behoort de worden. Voor mij staat handel in drugs gelijk aan moord/doodslag.

(leen)
23-02-13, 19:36
Natuurlijk is dat alles niet correct, maar in een interview zegt de vader dat hij zijn kind kwijt was, dat kind was hij al kwijt toen zijn zoon aan de verdovende middelen begon. Amfetamines behoren tot de gevaarlijkste en zeer snel verslavende drugs.

Gelukkig heb ik in mijn leven nooit drugs gebruikt en nooit in de verleiding gekomen, ja er waren momenten dat ik ze zou konden gebruiken om problemen te vergeten, maar ik wist drommels goed wat de gevolgen op den duur zouden kunnen zijn. Ben blij dat ik een verstandige keuze gemaakt heb als ik zie hoe de vele verslaafden proberen te overleven.

Jammer dat het zover gekomen is , RIP


Ik ben dan ook van mening dat de handel in dit soort drugs, keihard en keihard en zonder enige vorm van medeleven voor de dealer keihard gestraft behoort de worden. Voor mij staat handel in drugs gelijk aan moord/doodslag.

Idd, de drugs zijn de veroorzaker, pappie wist ervan, waarom hij er geen grip op had kunnen we alleen maar naar gissen.
Wat ik mij dan weer afvraag; er sterven plenty junks, wat is er speciaal aan deze?

Dat zijn cold turkey op het foute moment kwam en niet elke gezagsdrager of hulpverlener van plan is zichzelf te laten mishandelen kan ik me ook wel wat bij voorstellen,jammer dat hij zo flipte dat er een apart team voor moet komen.

Marsipulami
24-02-13, 08:53
Idd, de drugs zijn de veroorzaker, pappie wist ervan, waarom hij er geen grip op had kunnen we alleen maar naar gissen.
Wat ik mij dan weer afvraag; er sterven plenty junks, wat is er speciaal aan deze?

Dat zijn cold turkey op het foute moment kwam en niet elke gezagsdrager of hulpverlener van plan is zichzelf te laten mishandelen kan ik me ook wel wat bij voorstellen,jammer dat hij zo flipte dat er een apart team voor moet komen.

Klinkt weinig respectvol naar de ouders van de overledene en de overledene zelf.

knots71karel
27-02-13, 06:37
Heb het ook gezien, hij was onder invloed van amfetamines en zeer agressief, maar uiteindelijk had de politie hem toch in zijn cel gekregen.

maar daarna hebben ze een speciaal team laten overkomen en hem zwaar mishandeld in een poging om hem plat te spuiten

RIP

Niks mis mee !

knots71karel
27-02-13, 06:44
Gisteravond gezien bij 'Opsporing gezocht'' weer een groepje jongelui die gezamelijk een willekeurige passant het ziekenhuis in trapten .
(wel of niet onder de drugs )

super ick
27-02-13, 07:28
Beetje kort door de bocht om iedere verslaafde maar als hulpbehoevende neer te zetten. Och mijnheer is verslaafd nu heeft hij hulp nodig.
Als hij om zich heen begint te slaan krijgt hij als reactie geweld terug. Dat lijkt mij evident. Hoe meer hij tegensparteld, hoe meer geweld hij zelf te verwerken krijgt.

Er lopen behoorlijk wat achterlijken los die een teringzooi van hun leven maken. Deze wandelende medicijn/drank/drugscocktails zijn vaak onberekenbaar en onhandelbaar.

(leen)
27-02-13, 18:34
Beetje kort door de bocht om iedere verslaafde maar als hulpbehoevende neer te zetten. Och mijnheer is verslaafd nu heeft hij hulp nodig.
Als hij om zich heen begint te slaan krijgt hij als reactie geweld terug. Dat lijkt mij evident. Hoe meer hij tegensparteld, hoe meer geweld hij zelf te verwerken krijgt.

Er lopen behoorlijk wat achterlijken los die een teringzooi van hun leven maken. Deze wandelende medicijn/drank/drugscocktails zijn vaak onberekenbaar en onhandelbaar.

Inderdaad, het is een verloederde groep.
Wat ze het best kunnen is wijzen.

Marsipulami
27-02-13, 19:03
Rare jongens die Nederlanders. Decennialang pochen met hun ultra-liberaal drugsbeleid. Vervolgens niks te maken willen hebben met de resultaten van zo'n beleid.

(leen)
27-02-13, 19:59
Rare jongens die Nederlanders. Decennialang pochen met hun ultra-liberaal drugsbeleid. Vervolgens niks te maken willen hebben met de resultaten van zo'n beleid.

Het gaat nu dan ook om een belgske he.

Marsipulami
27-02-13, 21:05
Het gaat nu dan ook om een belgske he.


Klopt! Heb jij zicht op de plaats waar deze man zijn drugs heeft aangekocht en wat de gevolgde route van de drugsleveranciers was ?

super ick
28-02-13, 09:08
Rare jongens die Nederlanders. Decennialang pochen met hun ultra-liberaal drugsbeleid. Vervolgens niks te maken willen hebben met de resultaten van zo'n beleid.

Wat is er ultra liberaal? Alle hard drug zijn verboden.

Bovendien betreft het hier een Belgische zaak.

En ja, als je niet meer voor jezelf in kunt staan moet je dan maar van anderen verwachten dat zij dat onder alle omstandigheden wel kunnen?

Soldim
28-02-13, 11:37
Rare jongens die Nederlanders. Decennialang pochen met hun ultra-liberaal drugsbeleid. Vervolgens niks te maken willen hebben met de resultaten van zo'n beleid.

Dat liberale beleid heeft geleid tot percentueel minder harddrugs verslaafden in Nederland dan in Belgie. Het lijkt me dus dat men in Belgie verantwoording zou moeten nemen voor de gevolgen van het beleid.

mark61
28-02-13, 14:20
Rare jongens die Nederlanders. Decennialang pochen met hun ultra-liberaal drugsbeleid. Vervolgens niks te maken willen hebben met de resultaten van zo'n beleid.

Het gaat hier over amfetaminen. Daar heeft NL nooit een 'ultra-liberaal drugsbeleid' op gehad. We maken, dat weet jij best, scherp onderscheid tussen soft en hard drugs, en bij hard drugs zien we dat in de eerste plaats als een volksgezondheidsprobleem, ipv. crimineel probleem.

Zo heeft NL veel minder harddrugsverslaafden en -problemen dan de meeste andere landen in Europa. Het repressieve Belgische en Franse beleid werkt stomweg niet. Contrary to popular belief heeft dat niets met NL te maken.

Dit is bovendien een speciaal geval, van een uit de hand gelopen bodybuilder.

mark61
28-02-13, 14:23
Beetje kort door de bocht om iedere verslaafde maar als hulpbehoevende neer te zetten. Och mijnheer is verslaafd nu heeft hij hulp nodig.
Als hij om zich heen begint te slaan krijgt hij als reactie geweld terug. Dat lijkt mij evident. Hoe meer hij tegensparteld, hoe meer geweld hij zelf te verwerken krijgt.

Er lopen behoorlijk wat achterlijken los die een teringzooi van hun leven maken. Deze wandelende medicijn/drank/drugscocktails zijn vaak onberekenbaar en onhandelbaar.

Het een sluit het ander niet uit. Je hebt een 'crimineel', of in ieder geval iemand die zich ernstig misdraagt, en die is tegelijk hulpbehoevend. Gewoon in de gevangenis pleuren, zoals ze in België doen, helpt iig. niet.

Ik begrijp dat hij gewelddadig is en daarom als zodanig aangepakt moet worden. Toch kan het zijn dat daarbij grenzen zijn overschreden. Bovendien is het in dit geval onduidelijk waarom ie zonodig 'aangepakt' moest worden als ie al hoog en droog in een cel zit. De kans bestaat dat als je die drugs ff liet uitwerken hij na een paar dagen wel bij zinnen komt. Ik dacht niet dat er een medische noodsituatie was.

Maar wat weet ik.

super ick
28-02-13, 16:37
Het een sluit het ander niet uit. Je hebt een 'crimineel', of in ieder geval iemand die zich ernstig misdraagt, en die is tegelijk hulpbehoevend. Gewoon in de gevangenis pleuren, zoals ze in België doen, helpt iig. niet.

Ik begrijp dat hij gewelddadig is en daarom als zodanig aangepakt moet worden. Toch kan het zijn dat daarbij grenzen zijn overschreden. Bovendien is het in dit geval onduidelijk waarom ie zonodig 'aangepakt' moest worden als ie al hoog en droog in een cel zit. De kans bestaat dat als je die drugs ff liet uitwerken hij na een paar dagen wel bij zinnen komt. Ik dacht niet dat er een medische noodsituatie was.

Maar wat weet ik.

Ze hadden al met hem lopen leuren en konden hem niet kwijt. Wat moet de politie ermee? In een cel kan hij zich ook wat aandoen. Mijn reactie was beredeneerd vanuit de situatie van de agenten die met hem in hun maag zaten. Zij konden hem pas de baas na de inzet van een hond en de psychiatrische instelling wilde hem niet. Sta je als agent weer op straat met je probleem.

Die instelling had hem toch kunnen drogeren en hem een paar dagen binnen kunnen houden?

Ze beschrijven hem als een bodybuilder die wild om zich heen begon te meppen. Agenten en verplegers konden hem niet de baas. Van die agenten wordt dat wel verwacht. De adrenaline loopt op en na twee stompen voor je kop wil je er wel eens onevenredig veel teruggeven. Een kutbaan die je niet moet willen maar met een MAVO diploma wel kunt krijgen. Dat is vragen om moeilijkheden.

(leen)
28-02-13, 19:19
Klopt! Heb jij zicht op de plaats waar deze man zijn drugs heeft aangekocht en wat de gevolgde route van de drugsleveranciers was ?

Neem een wijntje en je gebruikt meer drugs dan waar nederland libereraal in is,
Verder was hij toch zelf de gebruiker,hetgeen hem in een droomwereld plaatste waar hij kortstondig naar toe kon vluchtten.
De weg terug is minder aangenaam.