PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Natuurlijk moeten Turken Turks leren'



Soldim
27-02-13, 12:51
'Natuurlijk moeten Turken Turks leren'

De Turkse Arbeidersvereniging HTIB vindt dat de overheid moet betalen voor Turkse les op de basisschool. Waarom? Omdat alle kinderen het recht hebben om hun moedertaal te spreken. En zo is dat. Maar heeft ook elk kind recht op overheidsgeld om dat goed te leren? Nee.

Taalachterstand
HTIB heeft gelijk als ze zegt dat Turkse kinderen die thuis goed Turks spreken, op school ook sneller en beter Nederlands leren en spreken. Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond vaak een taalachterstand hebben omdat hun ouders thuis geen Nederlands spreken. Die taalachterstand wordt veroorzaakt door het feit dat zulke ouders vaak een gebrekkige taalbeheersing hebben: ze spreken hun moedertaal niet goed.

1500 uur
Wat dat betreft onderscheiden deze kinderen zich niet van kinderen uit Nederlandse sociaal zwakke milieus. Ook die lopen in hun taalontwikkeling achter op Nederlandse kinderen die van baby af aan actief betrokken worden bij het voorlezen, en met wie de ouders veel praten.

Ouders uit achterstandsmilieus lezen hun kinderen voordat ze naar groep 3 gaan veel minder voor dan middenklasse-ouders; een verschil dat kan oplopen tot meer dan 1500 uur. Het gaat hier dus op de eerste plaats om een achterstandsprobleem, niet om een taalprobleem.
Iets anders is dat de derde generatie Turken in Nederland gewoon Nederlanders zijn. Turkse Nederlanders, maar wel Nederlanders.

Moedertaal
De Turks-Nederlandse advocaat Nazmi Türkkol zei gisteren bij Pauw en Witteman dat Turks de moedertaal blijft van toekomstige generaties Turkse Nederlanders. Want 'die kinderen hebben een andere moedertaal en een andere cultuur'. Dat krijg je ervan als je volwassenen en kinderen met Turkse, Marokkaanse, Chinese, Spaanse en Italiaanse wortels 'allochtonen' noemt. Dat doen ze vervolgens zelf ook, en trekken er hun conclusies uit.

Vreemdelingen
Het is het een of het ander. Of we blijven mensen met buitenlandse wortels beschouwen als vreemdelingen, en drukken ze tot in lente van dagen het stempel 'allochtoon' op.

In dat geval hebben HTIB en Türkkol gelijk. Als je zegt dat Turken eeuwig Turk blijven, hebben ze recht op Turkse les. Ze zijn immers buitenstaanders, met een eigen taal en cultuur.

Thuistaal
Of je zegt dat iedereen die hier geboren is, Nederlander is, ongeacht zijn wortels. Geen vreemdeling is, maar erbij hoort. En je schrapt het woord allochtoon - precies wat de gemeente Amsterdam bepleit.
In dat geval kunnen Turks-Nederlandse kinderen, net als bijvoorbeeld Italiaans-Nederlandse kinderen, op zaterdagmiddag lessen volgen om hun thuistaal bij te spijkeren. Op initiatief en op kosten van de ouders, niet van de overheid.

Die overheid zou wél meer kunnen investeren in (onderzoek naar) onderwijsachterstandsbeleid. Daar hebben niet alleen veel Turks-Nederlandse kinderen wat aan, maar veel Nederlandse kinderen ook.

Malou van Hintum is politicoloog en columnist voor Volkskrant.nl.

Soldim
27-02-13, 12:52
Van Hintum zegt niet vaak iets zinnigs, maar wat mij betrefd heeft de in dezen gelijk.

mark61
27-02-13, 13:42
Ik snap niet waar deze knettere en volkomen achterhaalde campagne vandaan komt.

Ook die onderzoekjes die zouden moeten aantonen dat betere beheersing van de moedertaal tot betere beheersing van het Nederlands leidt. Dat is natuurlijk volstrekte flauwekul.

Het enige verband is hoogopgeleid in het algemeen, of laagopgeleid iha zijn.

super ick
27-02-13, 16:36
Ik snap niet waar deze knettere en volkomen achterhaalde campagne vandaan komt.

Ook die onderzoekjes die zouden moeten aantonen dat betere beheersing van de moedertaal tot betere beheersing van het Nederlands leidt. Dat is natuurlijk volstrekte flauwekul.

Het enige verband is hoogopgeleid in het algemeen, of laagopgeleid iha zijn.

Een absolute nondiscussie die alleen in Nederland gevoerd kan worden.
Wat heeft de overheid te schaften met Turkse les? Dat is een zaak voor de ouders. Willen ze dat, dan organiseren ze dat toch? Niemand die ze een strobreed in de weg legt.

mark61
27-02-13, 16:50
Een absolute nondiscussie die alleen in Nederland gevoerd kan worden.
Wat heeft de overheid te schaften met Turkse les? Dat is een zaak voor de ouders. Willen ze dat, dan organiseren ze dat toch? Niemand die ze een strobreed in de weg legt.

Echt te zot voor woorden. Geen zin om daar zelf geld aan uit te geven. Te lui om te organiseren.

Fulanadetal
27-02-13, 17:05
Sterker nog, IEDEREEN moet Turks leren! Nu!

knots71karel
27-02-13, 19:27
Sterker nog, IEDEREEN moet Turks leren! Nu!

Ja dat wordt hardstikke leuk hier ,als dat voor elke (buitenlander) zou gelden.
Er zijn hier in Nederland al minstens 10 groepen buitenlanders die uit meer dan 5000 mensen bestaan.
Stel je voor dat die allemaal hun oorspronkelijke taal gaan spreken ????

Nederlandertje
28-02-13, 00:47
Heel simpel wil je dat je kind zijn moedertaal spreekt dan moet je het zelf betalen. Nederland is alleen verplicht ieder kind nederlandse les te verschaffen. Als ik portugees wil gaan leren moet ik het ook zelf betalen.

super ick
28-02-13, 09:00
Echt te zot voor woorden. Geen zin om daar zelf geld aan uit te geven. Te lui om te organiseren.

Ik vraag me serieus af hoe ze daar nu bij komen? Is dat dommigheid? Kortzichtigheid? Gewenning aan totaalverzorging o.i.d?

mark61
28-02-13, 14:16
Ik vraag me serieus af hoe ze daar nu bij komen? Is dat dommigheid? Kortzichtigheid? Gewenning aan totaalverzorging o.i.d?

Ik geloof dat Turken een bijna genetisch ingeramd nationalisme hebben waardoor ze alles wat Türks is als een onvervreemdbaar grondrecht zien. Die man had ook eigenlijk het idee dat Turkse Nederlanders tot in de oneindigheid Turks blijven. En misschien speelt inderdaad ook mee dat ze gewend zijn dat in NL de staat zoveel voor de mensen verzorgt.

Magoed, dat zal toch wel slijten. Ik begrijp wel dat het een heel ding is om 'van cultuur te veranderen', maar in landen met langere ervaring zoals de VS gebeurt dat toch wel. Maar blijkbaar maakt die andere godsdienstige achtergrond het vasthouden hardnekkiger. Overigens zijn er nogal wat Amerikaanse Turken (Dr. Oz, Ahmet Ertegün, muziektycoon, en Cenk Uygur, die een tv-programma Young Turks heeft :hihi: ) die vzv. ik kan zien volledig Amerikaans zijn geworden. Maar die kwamen al uit een hogere klasse dan de gemiddelde Nederlandse Turk. Ik denk dat dat meespeelt.

Soldim
28-02-13, 15:52
Maar die kwamen al uit een hogere klasse dan de gemiddelde Nederlandse Turk. Ik denk dat dat meespeelt.

Als je niets anders hebt om trots op te zijn als je nationaliteit of het geloof is er natuurlijk weinig keuze. En dat geld zo'n beetje geheel onafhankelijk van nationaliteit of geloof.

mark61
28-02-13, 16:01
Als je niets anders hebt om trots op te zijn als je nationaliteit of het geloof is er natuurlijk weinig keuze. En dat geld zo'n beetje geheel onafhankelijk van nationaliteit of geloof.

Nou ja ik weet niet. Ik zie niet veel Surinaams nationalisme en eisen van les in het Sranan Tongo :)

Soldim
28-02-13, 16:15
Nou ja ik weet niet. Ik zie niet veel Surinaams nationalisme en eisen van les in het Sranan Tongo :)

Hmmm, dat is zo -- hoewel de Surinamers die ik ken wel degelijk (en zeker met recht) trots zijn op de Surinaamse keuken. Wellicht omdat het een mengelmoes land is, weinig gezamenlijke geschiedenis, geen gedeelde religie. Maar 'kweenie, misschien iets anders.

super ick
01-03-13, 07:28
Ik geloof dat Turken een bijna genetisch ingeramd nationalisme hebben waardoor ze alles wat Türks is als een onvervreemdbaar grondrecht zien. Die man had ook eigenlijk het idee dat Turkse Nederlanders tot in de oneindigheid Turks blijven. En misschien speelt inderdaad ook mee dat ze gewend zijn dat in NL de staat zoveel voor de mensen verzorgt.

Magoed, dat zal toch wel slijten. Ik begrijp wel dat het een heel ding is om 'van cultuur te veranderen', maar in landen met langere ervaring zoals de VS gebeurt dat toch wel. Maar blijkbaar maakt die andere godsdienstige achtergrond het vasthouden hardnekkiger. Overigens zijn er nogal wat Amerikaanse Turken (Dr. Oz, Ahmet Ertegün, muziektycoon, en Cenk Uygur, die een tv-programma Young Turks heeft :hihi: ) die vzv. ik kan zien volledig Amerikaans zijn geworden. Maar die kwamen al uit een hogere klasse dan de gemiddelde Nederlandse Turk. Ik denk dat dat meespeelt.

Het nationalistische gevoel is inderdaad groot onder veel Turken.

Dat vergelijk met Amerika heb ik meer gehoord maar ik denk toch dat het daar wezenlijk anders zat. Alles kwam van buiten en zat, min of meer, in hetzelfde schuitje. Dat schept ook een soort band.

Wat mij mateloos irriteerd aan de Turkse politiek is die bemoeienis met onderdanen in Europa. Zonder enige gene uiten ze beschuldigingen en proberen anderen de wet voor te schrijven. Ook al betreft het een individuele zaak. Laat ze lekker hun bek houden en eens goed in de spiegel kijken.

Ibrah1234
01-03-13, 23:37
Nou ja ik weet niet. Ik zie niet veel Surinaams nationalisme en eisen van les in het Sranan Tongo :)

Suriname. Prachtig land. Nationale eenheid is daar ver te zoeken. Probeer als Hindu meisje maar eens taki taki te spreken in bijzijn van vader :lekpuh:

Pim de la Para heeft ooit eens een film gemaakt genaamd "One People". Koelie meisje en djoeka die elkaar kusten in de film. Gezellige taferelen nadien in Paramaribo.

De Javaanse moslims zijn ook anders. Elke hindu jongen heeft voor het huwelijk wel eens iets "gedaan" met een Javaans moslim meisje. Krijgen ze geen kans voor bij de streng opgevoede koelie dames.

Maar de moskee staat op 100 meter van de synagoge in Parimaribo. Dat weer wel. Yes we can!! Maar dan in Zuid-Amerika.