PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Nederlandse pers hergebruikt onterecht foto van Marokkaanse jongeren



MoStar
28-02-13, 04:00
17188

De Nederlandse pers is gesnapt op het onterecht hergebruiken van een foto van Marokkaanse jongeren. Op de gewraakte foto is een groepje Marokkaanse jongeren met capuchons over hun hoofd te zien die op de grond zitten. De foto wordt gekoppeld aan berichten waarin allochtonen, met name Marokkanen, vaak negatief belicht worden. Maar de Marokkaanse jongeren zijn helemaal geen vervelende hangjongeren.

PhotoQ wist de oorsprong van de foto te achterhalen. De foto is genomen tijdens een excursie van een groep Marokkaanse jongeren aan het concentratiekamp Westerbork. De jongens luisteren vol aandacht naar een iemand die het kamp heeft overleeft. De foto is dus juist positief.

De Nederlandse pers trekt echter de foto volledig uit zijn verband door het meerdere malen te hergebruiken voor negatieve berichten. De foto is namelijk de afgelopen jaren talloze keren opgedoken als foto bij een bericht over Marokkanen en problemen met Marokkanen. Er is zelfs een foto uit de reeks gebruikt voor het boek “Het Marokkanendrama”.

De vraag is of de Nederlandse kranten vanaf heden voorzichtiger zullen zijn met het kiezen van foto’s bij hun berichten en of zij hun excuses aan de jongens op de foto zullen bieden.


Foto: Cover van het boek "Het Marokkanen drama"

super ick
28-02-13, 08:42
Dit wordt een relllllllllllllllllll.

Soldim
28-02-13, 08:46
De Nederlandse pers is gesnapt ......

Dat blinkt niet uit in specificiteit. Een soort PVV imitatie slagzin; nauwelijks serieus te nemen dus.

mark61
28-02-13, 14:28
De vraag is waarom ze dan zonodig zich moeten verbergen. Dat suggereert 'schuldigheid'.

Als Hollandse kinderen op schoolreisje gaan circuleren daar ook foto's van. Geen enkele reden je identiteit te verbergen. Je kan wel vragen stellen over het recht op privacy, maar ik meen te begrijpen dat je over het algemeen gewoon foto's mag maken van mensen in het openbaar. Of dat altijd een goed idee is is een tweede.

abdoel007d
28-02-13, 14:50
hallooooo. waar zijn onze marokkaanse advocaten en onze marokkaanse journalisten , die hebben geleert om ons te gaan verdedigen , hoog geschoolde marokkanen wordt tijd voor het echte werk we zijn nog niet klaar .

Soldim
28-02-13, 15:54
hallooooo. waar zijn onze marokkaanse advocaten en onze marokkaanse journalisten , die hebben geleert om ons te gaan verdedigen , hoog geschoolde marokkanen wordt tijd voor het echte werk we zijn nog niet klaar .

De hoger opgeleiden doen over het algemeen niet zo aan dat wij-zij denken.

Revisor
28-02-13, 19:20
De vraag is waarom ze dan zonodig zich moeten verbergen. Dat suggereert 'schuldigheid'.

Als Hollandse kinderen op schoolreisje gaan circuleren daar ook foto's van. Geen enkele reden je identiteit te verbergen. Je kan wel vragen stellen over het recht op privacy, maar ik meen te begrijpen dat je over het algemeen gewoon foto's mag maken van mensen in het openbaar. Of dat altijd een goed idee is is een tweede.


Misschien willen ze niet herkenbaar in beeld gebracht worden omdat ze vermoeden dat het gepubliceerd en misbruikt gaat worden. Achteraf hebben ze gelijk gehad.

De foto die Marocstar heeft geplaatst is een andere dan die bij het artikel geplaatst was. Op de andere foto zie je dat andere Marokkanen aandachtig aan het luisteren zijn naar een kampoverlevende. Ik vermoed dat normaal gesproken de jongens de fotograaf meteen zouden aanspreken om niet gefotografeerd te worden. Nu iemand iets serieus aan het vertellen is over de oorlog en de concentratiekampen willen ze hem niet onderbreken door naar de fotograaf te schreeuwen. De enige oplossing die ze konden bedenken is dan maar onherkenbaar blijven. Het zijn dus eigenlijk nette beschaafde jongens die een kampoverlevende respecteren door hem niet te willen onderbreken.

De groep Marokkanen bestond uit 350 personen. Er zijn verschillende foto’s gemaakt. Diegenen die de foto publiceren kiezen voor deze foto. Zij kiezen ervoor om deze foto publiceren. Hiermee geven zij niet de werkelijke situatie weer. Ze willen een bepaald vooroordeel met de foto bevestigen. Je reactie dat het schuldigheid suggereert bewijst dat ook. Daarmee heeft de fotograaf of diegene die de foto publiceert simpel zijn doel bereikt.


Ik denk dat het normaal is dat kinderen en volwassenen het vervelend vinden om zomaar door een wildvreemde te worden gefotografeerd. Bij het artikel uit tweede hand liet een aanzienlijk deel van de lezers merken dat zij het niet vreemd vinden dat die Marokkanen niet op de foto wilden.

Anake

Het is niet een kernwaarde in NL om je ongevraagd aan alle kanten te moeten laten fotograferen.Er is dan ook niets op tegen om je gezicht te bedekken wanneer je die keuze en mogelijkheid hebt.Als iemand daar andere conclusies aan verbind is dat voor zijn eigen rekening.
28/02/13 12:27

boris2

Waarschijnlijk is het een foto die makkelijk plaatsbaar is, aangezien de echte Marokkaanse probleemjongeren ongrijpbaar lijken te zijn en zelden tijdens hun criminele acties gefotografeerd worden. Of inderdaad achter joggingcapuchons en of bontkragen onzichtbaar zijn. . Maar deze jongens, die aandachtig luisteren zouden niet te pas en te onpas geplaatst moeten/mogen worden dunkt mij.
28/02/13 11:27

Maryam 1

Beste mensen, ik heb vier kleinkinderen, twee meisjes en twee jongens en voor de duidelijkheid: er is een gezin met twee zonen en een met twee meisjes. Een kleindochter en een kleinzoon willen beslist niet gefotografeerd worden. Meteen handen voor het gezicht, trui over het hoofd, wegduiken in de capuchon. Wij zijn allemaal autochtonen. Het enige wat de kinderen onderscheidt van de anderen in hun gezin is de leeftijd, ze zijn beide dertien jaar. Ik vind dat de foto een kwalijk vooroordeel bevat.
28/02/13 11:06

evertvankuijk

De foto boven dit artikel lijkt me sowieso slechte fotografie. Mensen die je niet kent op intieme momenten ongevraagd fotograferen. Met prikkeldraad ertussen. Hoe krijg je het voor elkaar? Een fotograaf die dit bezoek aan Westerbork goed en eerlijk had willen vastleggen, had vooraf kennis moeten maken met de jongeren die hij wilde fotograferen. Toestemming vragen. Eigen intenties openbaren. Deze foto zegt veel over de contactgestoordheid van de fotograaf.
27/02/13 22:02

SvanLeem

Als iemand ongevraagd van mij een foto wil maken, duik ik ook weg. Ik kan me zo voorstellen dat deze jongens dat ook doen.
27/02/13 20:31


Welke foto plaats je bij een bericht over Marokkaanse probleemjongeren? - Trouwens - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/11016/Trouwens/article/detail/3400942/2013/02/27/Welke-foto-plaats-je-bij-een-bericht-over-Marokkaanse-probleemjongeren.dhtml)


Je mag op de openbare ruimte foto’s maken maar zodra je deze foto’s gaat publiceren dan moet je als fotograaf wel afwegen of de foto nadelige gevolgen kan hebben voor de geportretteerde. Aangezien ze hun gezicht verbergen worden de nadelige gevolgen van de publicatie teniet gedaan. Die worden afgeschoven op de gehele groep Marokkanen in Nederland.


Het oorspronkelijke artikel is veel interessanter. Ik vond dit een interessante reactie.

Mark op Woensdag 27 februari 2013 13.30
Ik kan je vertellen waarom deze foto zo vaak opduikt in de media. Want ook ik heb mij er schuldig aan gemaakt door deze foto op nieuwssites te plaatsen bij berichten over Marokkanen (en dan hoort daar eigenlijk altijd -problemen bij) Veel nieuwssites halen hun foto's uit de ANP fotobank. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar als je tot voor kort de zoekterm 'Marokkanen' of 'hangjongeren' ingaf kreeg je enkelt en alleen deze fotoreeks als resultaat. Dus als je geen foto van Google wil rippen, ben je op deze foto aangewezen. Maar omdat de bronfoto duidelijk laat zien dat die gemaakt is in Westerbork, snijdt je de foto zo dat je alleen een mocro met een capuchon over z'n hoofd getrokken ziet. Tja...


PhotoQ - Columns - Top die foto! (http://www.photoq.nl/articles/columns/top-die-foto/2013/02/26/marokkaanse-probleemjongeren/)

super ick
01-03-13, 07:44
Zijn er al kamervragen gesteld?
Is de pers al aan banden gelegd?
De auteur van dit stuk opgepakt?
Wanneer wordt hij opgehangen?

702-386-5397
03-03-13, 08:36
Nobody gives a fuck, als je niet op foto wil ben je vast wel schuldig aldus de logica van de bejaarde moslimhaters op Maroc.nl :hihi:

Magister
03-03-13, 10:48
Nobody gives a fuck, als je niet op foto wil ben je vast wel schuldig aldus de logica van de bejaarde moslimhaters op Maroc.nl :hihi:

Eén goed gekozen afbeelding zegt meer dan duizend worden.

Nederlandertje
03-03-13, 11:44
Als ik iets zou vertellen en iemand zou net als die jongen in het zwart zijn jas zo over zich heen doen heb ik niet het gevoel dat hij zeer aandachtig luistert naar wat ik te vertellen heb. Ik vind dat minachtend naar degene die spreekt. Als iemand je aanspreekt kijk je diegene gewoon aan.

702-386-5397
03-03-13, 12:07
Eén goed gekozen afbeelding zegt meer dan duizend worden.

Daarmee manipuleren ze jullie schapen dan vervolgens mee, je vertelt me niets nieuws :hihi:

702-386-5397
03-03-13, 12:08
Als ik iets zou vertellen en iemand zou net als die jongen in het zwart zijn jas zo over zich heen doen heb ik niet het gevoel dat hij zeer aandachtig luistert naar wat ik te vertellen heb. Ik vind dat minachtend naar degene die spreekt. Als iemand je aanspreekt kijk je diegene gewoon aan.

Misschein willen ze gewoon niet gefotografeerd worden Nederlandertje :hihi:

Magister
03-03-13, 12:12
Daarmee manipuleren ze jullie schapen dan vervolgens mee, je vertelt me niets nieuws :hihi:

Wie de waarheid aan het licht brengt is niet bezig met manipuleren, wie haar probeert te verhullen doet dat wel.

Magister
03-03-13, 12:14
Misschein willen ze gewoon niet gefotografeerd worden Nederlandertje :hihi:

Dat is duidelijk, maar het waarom is niet duidelijk.

702-386-5397
03-03-13, 12:22
Wie de waarheid aan het licht brengt is niet bezig met manipuleren, wie haar probeert te verhullen doet dat wel.

20 keer dezelfde foto gebruiken voor twintig verschillende onderwerpen noem jij de waarheid aan het licht brengen, wat een niveau...laat me raden..PVV? :hihi:

702-386-5397
03-03-13, 12:23
Dat is duidelijk, maar het waarom is niet duidelijk.

Dat maakt geen reet uit, als jij ongevraagd een foto van mij wil nemen breek ik die camera ook op je neus

Dat is hoe die dingen gaan snap je :hihi:

Nederlandertje
03-03-13, 12:51
Misschein willen ze gewoon niet gefotografeerd worden Nederlandertje :hihi:

Tegenwoordig zijn het allemaal digitale fototoestellen dus kan je gewoon naar de fotograaf lopen en zeggen dat je wilt dat hij die foto verwijdert. En dan is de vraag waarom hij dan niet op een goede manier op de foto wilt komen. Omdat zijn vrienden hem dan misschien uitlachen????

Nederlandertje
03-03-13, 12:53
Dat maakt geen reet uit, als jij ongevraagd een foto van mij wil nemen breek ik die camera ook op je neus

Dat is hoe die dingen gaan snap je :hihi:

Als jij op openbare plek loopt en iemand maakt een foto waar jij een deel van uit maakt. Heb jij dus totaal geen poot om op te staan. Maar als duidelijk is dat die foto echt om jou draait dan mag je er iets van zeggen.

702-386-5397
03-03-13, 12:56
Tegenwoordig zijn het allemaal digitale fototoestellen dus kan je gewoon naar de fotograaf lopen en zeggen dat je wilt dat hij die foto verwijdert. En dan is de vraag waarom hij dan niet op een goede manier op de foto wilt komen. Omdat zijn vrienden hem dan misschien uitlachen????

Wat een ingeving, vraag me af waarom niemand dat probeert :hihi:

Ik kan een foto zodaning manipuleren dat het niet uitmaakt hoe jij jezelf presenteert, ik presenteer je dan verkeerd omdat dat meer oplevert qua lezers :D

Punt is hier is dat als iemand met een jas over zijn gezicht zit het onbeschoft is om deze jongens alsnog te fotograferen. Dat is namelijk een hint dat het niet gewenst is snap je dat ?? niet iedereen is even mediageil :hihi:

Ik hou er persoonlijk ook niet van maar gelukkig voor de journalisten hebben ze het ook nooit bij mij geprobeerd, anders had ik er een paar zeker de ziekenhuis ingeslagen!!!!

Nederlandertje
03-03-13, 13:03
Wat een ingeving, vraag me af waarom niemand dat probeert :hihi:

Ik kan een foto zodaning manipuleren dat het niet uitmaakt hoe jij jezelf presenteert, ik presenteer je dan verkeerd omdat dat meer oplevert qua lezers :D

Punt is hier is dat als iemand met een jas over zijn gezicht zit het onbeschoft is om deze jongens alsnog te fotograferen. Dat is namelijk een hint dat het niet gewenst is snap je dat ?? niet iedereen is even mediageil :hihi:

Ik hou er persoonlijk ook niet van maar gelukkig voor de journalisten hebben ze het ook nooit bij mij geprobeerd, anders had ik er een paar zeker de ziekenhuis ingeslagen!!!!

Maar een foto is een moment opname misschien zat hij de hele dag al met zijn jas over zijn hoofd en heeft de fotograaf hem daarom op de foto genomen.

Magister
03-03-13, 13:10
20 keer dezelfde foto gebruiken voor twintig verschillende onderwerpen noem jij de waarheid aan het licht brengen, wat een niveau...laat me raden..PVV? :hihi:

Het zijn niet alleen PVV-ers die de waarheid over de nieuwe Nederlanders zien.

Magister
03-03-13, 13:11
Dat maakt geen reet uit, als jij ongevraagd een foto van mij wil nemen breek ik die camera ook op je neus

Dat is hoe die dingen gaan snap je :hihi:

Dat probeer je alleen als je met een grote groep bent. Zo gaan die dingen sinds een aantal jaren in Nederland.

Magister
03-03-13, 13:16
Wat een ingeving, vraag me af waarom niemand dat probeert :hihi:

Ik kan een foto zodaning manipuleren dat het niet uitmaakt hoe jij jezelf presenteert, ik presenteer je dan verkeerd omdat dat meer oplevert qua lezers :D

Punt is hier is dat als iemand met een jas over zijn gezicht zit het onbeschoft is om deze jongens alsnog te fotograferen. Dat is namelijk een hint dat het niet gewenst is snap je dat ?? niet iedereen is even mediageil :hihi:

Ik hou er persoonlijk ook niet van maar gelukkig voor de journalisten hebben ze het ook nooit bij mij geprobeerd, anders had ik er een paar zeker de ziekenhuis ingeslagen!!!!


Haha, en toen kwam jij terecht in het gevangenis.

Karin.N
03-03-13, 13:27
Magister, werkelijk je laat me iedere keer weer versteld staan van je niveau. Wanneer vertrek je naar een omgeving zonder internetverbinding?

Magister
03-03-13, 14:45
Magister, werkelijk je laat me iedere keer weer versteld staan van je niveau. Wanneer vertrek je naar een omgeving zonder internetverbinding?

Ik bedreig niemand hoor.

knots71karel
03-03-13, 21:57
Dat maakt geen reet uit, als jij ongevraagd een foto van mij wil nemen breek ik die camera ook op je neus

Dat is hoe die dingen gaan snap je :hihi:

Dat is ff boffen , voor al die fotograven en treurig voor de fabriekanten van foto toestellen ;
dat je jij geen bekende voetballer of zo bent !
WANT DAN BLIJF JE CAMERA,S OP DE NEUZEN VAN DE FOTOGRAVEN KAPOT SLAAN !
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

super ick
03-03-13, 22:46
Dat maakt geen reet uit, als jij ongevraagd een foto van mij wil nemen breek ik die camera ook op je neus

Dat is hoe die dingen gaan snap je :hihi:

Nee, dat snap ik niet.

Een nogal hoogmoedig antwoord ook. Volgens mij lijk jij op de lastige jongen in het filmpje.

Lustige Türsteher-Szene - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=da-mnKws6n0)

Ibrah1234
03-03-13, 23:16
Goeie reactie van de türsteher. Isoleren en psychologisch overwicht.

702-386-5397
04-03-13, 06:27
Dat is ff boffen , voor al die fotograven en treurig voor de fabriekanten van foto toestellen ;
dat je jij geen bekende voetballer of zo bent !
WANT DAN BLIJF JE CAMERA,S OP DE NEUZEN VAN DE FOTOGRAVEN KAPOT SLAAN !
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

FABRIKANTEN.....moeilijk he Nederlands :hihi:

super ick
04-03-13, 08:09
Goeie reactie van de türsteher. Isoleren en psychologisch overwicht.

Mwoahhh, toen hij er achter kwam wie hij voor zich had draaide hij ineens 180 graden.

Magister
04-03-13, 08:14
FABRIKANTEN.....moeilijk he Nederlands :hihi:

Dat mag je inderdaad wel zeggen...

702-386-5397
04-03-13, 08:39
Nee, dat snap ik niet.

Een nogal hoogmoedig antwoord ook. Volgens mij lijk jij op de lastige jongen in het filmpje.

Lustige Türsteher-Szene - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=da-mnKws6n0)

Jij snapt niet veel als bejaarde moslimhater dus ook dit niet , zoveel is wel duidelijk :hihi:

702-386-5397
04-03-13, 08:39
Dat mag je inderdaad wel zeggen...

Racisten die hun eigen taal niet spreken, de ironie :hihi:

Magister
04-03-13, 10:31
Racisten die hun eigen taal niet spreken, de ironie :hihi:

Ja, er lopen veel racisten rond, en daar zijn er heel wat bij die geen enkele taal goed spreken.

702-386-5397
04-03-13, 10:39
Ja, er lopen veel racisten rond, en daar zijn er heel wat bij die geen enkele taal goed spreken.

Jij kan het weten aangezien jij best veel gemeen hebt met die mensen :hihi:

Magister
04-03-13, 17:02
Jij kan het weten aangezien jij best veel gemeen hebt met die mensen :hihi:

Ik denk jij meer.

mark61
04-03-13, 17:34
Magister, werkelijk je laat me iedere keer weer versteld staan van je niveau. Wanneer vertrek je naar een omgeving zonder internetverbinding?

Gerrit-Jan, Firefox, en al die nicks daartussenin zijn / is niet weg te slaan hier.

Wat dat betreft hebben we nu een duel van gelijken, jij en ik kunnen rustig aan de popcorn.

Karin.N
04-03-13, 18:02
Gerrit-Jan, Firefox, en al die nicks daartussenin zijn / is niet weg te slaan hier.

Wat dat betreft hebben we nu een duel van gelijken, jij en ik kunnen rustig aan de popcorn.

ff m'n rollatertje parkeren, naar m'n leunstoel strompelen en laat het duel maar beginnen :cola: