PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse medewerker ferry komt tijdens dappere reddingsactie om het leven



MoStar
05-03-13, 02:49
17203

Dat de overtocht van Marokko naar Spanje in een luchtboot een levensgevaarlijk idee is, werd dit weekend weer eens duidelijk gemaakt. Drie mensen kwamen tijdens om het leven toen de luchtboot werd geramd door een vissersboot. Onder de slachtoffers zat ook een heldhaftige Marokkaanse ferry medewerker.

De Marokkaanse man was werkzaam op de ferry tussen Tanger en Tarifa. Toen hij zag dat vijf Afrikaanse immigranten in het water waren belandt na de crash, sprong hij in het water. De man wist drie Afrikanen in veiligheid te brengen voordat het mis ging. De man werd daarna namelijk door een grote golf tegen de turbines van de ferry geduwd.

De twee overige Afrikanen haalden het ook niet. De drie Afrikanen die door de heldhaftige Marokkaan gered werden, zijn ondanks onderkoeling nog steeds in leven.

Foto: AFP

knots71karel
07-03-13, 21:41
17203

Dat de overtocht van Marokko naar Spanje in een luchtboot een levensgevaarlijk idee is, werd dit weekend weer eens duidelijk gemaakt. Drie mensen kwamen tijdens om het leven toen de luchtboot werd geramd door een vissersboot. Onder de slachtoffers zat ook een heldhaftige Marokkaanse ferry medewerker.

De Marokkaanse man was werkzaam op de ferry tussen Tanger en Tarifa. Toen hij zag dat vijf Afrikaanse immigranten in het water waren belandt na de crash, sprong hij in het water. De man wist drie Afrikanen in veiligheid te brengen voordat het mis ging. De man werd daarna namelijk door een grote golf tegen de turbines van de ferry geduwd.

De twee overige Afrikanen haalden het ook niet. De drie Afrikanen die door de heldhaftige Marokkaan gered werden, zijn ondanks onderkoeling nog steeds in leven.

Foto: AFP

Tragisch ! maar :fpetaf: af voor deze held ,een zeeman van de ''oude stempel '' .
Met gevaar voor eigen leven , mensen proberen te redden.
van mij mogen ze een ferry boot naar hem vernoemen!

Ibrah1234
07-03-13, 21:57
Tragisch ! maar :fpetaf: af voor deze held ,een zeeman van de ''oude stempel '' .
Met gevaar voor eigen leven , mensen proberen te redden.
van mij mogen ze een ferry boot naar hem vernoemen!

Ik las ergens dat u een oude zeebonk bent. Maar wat ik me nu afvraag. Hoe is het mogelijk dat er op open zee überhaupt aanvaringen plaats kunnen vinden op al die miljoenen vierkante meters ruim sop.

En uw professionele mening over het uitrustingsniveau van een dergelijke Ferry. Lifelines, reddingsboeien, zwemvesten, reddingsbootjes. Ontbrak dat waardoor zo'n man overboord moet springen?

Nederlandertje
07-03-13, 22:06
Ik las ergens dat u een oude zeebonk bent. Maar wat ik me nu afvraag. Hoe is het mogelijk dat er op open zee überhaupt aanvaringen plaats kunnen vinden op al die miljoenen vierkante meters ruim sop.

En uw professionele mening over het uitrustingsniveau van een dergelijke Ferry. Lifelines, reddingsboeien, zwemvesten, reddingsbootjes. Ontbrak dat waardoor zo'n man overboord moet springen?

Kan ook een impuls van de man zijn geweest. Dat hij zag dat ze in nood waren en meteen er in dook om ze te redden. Maar inderdaad zeer tragisch. Dan je andere wilt helpen en het zelf met de dood moet bekopen.

Ibrah1234
07-03-13, 22:21
Kan ook een impuls van de man zijn geweest. Dat hij zag dat ze in nood waren en meteen er in dook om ze te redden. Maar inderdaad zeer tragisch. Dan je andere wilt helpen en het zelf met de dood moet bekopen.

Dat zou inderdaad ook kunnen. Maar een professionele crew heeft toch een 'man over boord' routine?

Hoe dan ook. Een tragisch verhaal inderdaad.

knots71karel
07-03-13, 23:00
Ik las ergens dat u een oude zeebonk bent. Maar wat ik me nu afvraag. Hoe is het mogelijk dat er op open zee überhaupt aanvaringen plaats kunnen vinden op al die miljoenen vierkante meters ruim sop.

En uw professionele mening over het uitrustingsniveau van een dergelijke Ferry. Lifelines, reddingsboeien, zwemvesten, reddingsbootjes. Ontbrak dat waardoor zo'n man overboord moet springen?

Als ik het goed heb begrepen , waren de mensen in de rubberboot vluchtelingen die denkelijk probeerden Spanje of zo te bereiken .
Op zich al een levensgevaarlijke onderneming , het vissers schip heeft hun vermoeddelijk niet gezien en zo ontstond de aanvaring, ook bevonden zij zich in een tamelijke drukke doorvaart vlak bij de straat van Gibraltar ,ook geeft een rubberbootje geen reflex op de radar ! tenzij ze een radarreflector hadden ,maar zelfs die moet toch echt minimaal 2 m boven het bootje in een mastje hangen!
Kortom zo zeldzaam was deze aanvaring niet gezien de positie.

De ferry die passeerde op dat moment (denk ik ) en ja die hebben het ook blijkbaar niet gezien???? de dappere man wel een hij bedacht zich niet en sprong over boord om ze te helpen, met het tragische en noodlottige gevolg , althans dit is mijn versie zo ver ik kan beoordelen.
De ferry is wel gestopt maar zo,n schip heeft een hoge snelheid en ligt niet zo maar ff stil ,ook dat zal wel een rol gespeeld hebben denk ik .

knots71karel
07-03-13, 23:11
[QUOTE=Ibrah1234;5175684]Dat zou inderdaad ook kunnen. Maar een professionele crew heeft toch een 'man over boord' routine?

Hoe dan ook. Een tragisch verhaal inderdaad.[/QUO

De gang van zaken bij 'man over boord' is dat je de drenkeling blijft volgen met zoveel mogelijk personen,
pas dan kan de reddings actie ingezet worden afhankelijk van het weer , stroom enz enz.

Ibrah1234
07-03-13, 23:22
Mijn nautische kennis is bij dezen weer wat bijgespijkerd. Maar het blijft me verbazen als je boot nog over enige voortstuwing beschikt (inflatable) en je ziet op een paar km afstand een groot schip op ramkoers naderen enige graden koerswijziging voldoende zou moeten zijn?

The_Grand_Wazoo
08-03-13, 09:07
Mijn nautische kennis is bij dezen weer wat bijgespijkerd. Maar het blijft me verbazen als je boot nog over enige voortstuwing beschikt (inflatable) en je ziet op een paar km afstand een groot schip op ramkoers naderen enige graden koerswijziging voldoende zou moeten zijn?

Er hoeft bij dit soort verschillen in grootte nog niet eens een 'echte' botsing plaats te hebben. De zuiging, golfslag veroorzaakt door het grote schip kan het kleine bootje doen kapseizen.
Voor het overige, veel scheepsbotsingen komen tot stand door te late reactie, bovendien reageren scheepen veel trager dan bijv. auto's, daarnaast heb je te maken met stromingen, winden, golfslag, ondieptes enz.
Tenslotte vertrouwen (vooral grote schepen) te vaak te zeer op de radar en wordt er door de rederijen een minimale bemanning aan boord gezet.

super ick
08-03-13, 10:36
Er hoeft bij dit soort verschillen in grootte nog niet eens een 'echte' botsing plaats te hebben. De zuiging, golfslag veroorzaakt door het grote schip kan het kleine bootje doen kapseizen.
Voor het overige, veel scheepsbotsingen komen tot stand door te late reactie, bovendien reageren scheepen veel trager dan bijv. auto's, daarnaast heb je te maken met stromingen, winden, golfslag, ondieptes enz.
Tenslotte vertrouwen (vooral grote schepen) te vaak te zeer op de radar en wordt er door de rederijen een minimale bemanning aan boord gezet.

Het is vast geen rubberboot geweest van de kwaliteit die wij hier regelmatig achter de 4x4 voorbij zien komen rijden.
Het is niet denkbeeldig dat er teveel mensen in zaten.
Hoe zat jet met de ervaring van de opvarenden van de rubberboot?

Even terug naar jou opmerking dat er geen sprake hoeft te zijn van een daadwerkelijke aanvaring. Zeker niet als het een slechte kwaliteit boot is, ondergemotoriseerd, overbeladen en onervaren bemanning. Dan is het zo gebeurt.

Ibrah1234
08-03-13, 16:18
Jammer dat Marokko geen bevaarbare rivieren kent. Gisteren op Nautical Channel jachthavens gezien aan de kust van Marokko van gigantische omvang met werkelijk alles erop en eraan.

super ick
09-03-13, 10:42
Jammer dat Marokko geen bevaarbare rivieren kent. Gisteren op Nautical Channel jachthavens gezien aan de kust van Marokko van gigantische omvang met werkelijk alles erop en eraan.

Water trekt.

Veel mensen kopen een boot als ze het kunnen betalen. Geeft een gevoel van vrijheid.

Magister
09-03-13, 10:56
Water trekt.

Veel mensen kopen een boot als ze het kunnen betalen. Geeft een gevoel van vrijheid.

Ja, en als je er een hebt kom je op den duur tot de ontdekking dat je vrijheid er enorm door ingeperkt wordt.

Ibrah1234
09-03-13, 15:01
Ja, en als je er een hebt kom je op den duur tot de ontdekking dat je vrijheid er enorm door ingeperkt wordt.

Welnee joh. Henk de Velde had 8000 euro per jaar nodig. Die lag in baaien in Zuid-Amerika waar jaren geen overheid is geweest. Alleen zeehonden.

Prachtig om al die reisverslagen te lezen.

Wat te denken van die boot van Wubbo Ockels. Ik meen dat die 7 Kw per uur kan genereren. Wekenlange autonomie. http://www.ecolutions.nl/

super ick
09-03-13, 18:33
Ja, en als je er een hebt kom je op den duur tot de ontdekking dat je vrijheid er enorm door ingeperkt wordt.

In de zomer is hij te klein en in de winter te groot.

knots71karel
09-03-13, 20:07
In de zomer is hij te klein en in de winter te groot.

Ik heb ruim 22 jaar op m,n scheepje gewoont , ( een zeilend skutsje van maar 15 meter ) wel met alle comfort .
Dus het kan wel :)

knots71karel
09-03-13, 20:14
Welnee joh. Henk de Velde had 8000 euro per jaar nodig. Die lag in baaien in Zuid-Amerika waar jaren geen overheid is geweest. Alleen zeehonden.

Prachtig om al die reisverslagen te lezen.

Wat te denken van die boot van Wubbo Ockels. Ik meen dat die 7 Kw per uur kan genereren. Wekenlange autonomie. Ecolutions - autonomie door innovatie (http://www.ecolutions.nl/)

Henk is een verhaal apart , ik ken hem persoonlijk en was destijds betroken bij de aankoop van de ''Campina''
helaas kreeg hij geen fiat van de Russen on om de Noord te varen.

Afgezien van zijn boeken(inkomsten) werd hij ook gesponsort .
Zelf heb ik ook wel (solo) gevaren maar dat waren maar kleine afstanden , mijn :fpetaf:af voor deze globe trotters zoals Henk.

Ibrah1234
09-03-13, 20:47
Heeft u nog een boot voor recreatief gebruik?

knots71karel
09-03-13, 21:04
Heeft u nog een boot voor recreatief gebruik?
Nee nu niet meer , na de verkoop van het skutsje woon ik in een appartement .
Werkte destijds in de Jachtbemiddeling en haalde ook schepen op of bracht ze weg , de Azoren en Griekenland zijn wat jachten betreft de grootse afstanden geweest en toen voer ik niet alleen maar met nog iemand er bij .
:)

Ibrah1234
10-03-13, 01:56
Henk is een verhaal apart , ik ken hem persoonlijk en was destijds betroken bij de aankoop van de ''Campina''
helaas kreeg hij geen fiat van de Russen on om de Noord te varen.

Afgezien van zijn boeken(inkomsten) werd hij ook gesponsort .
Zelf heb ik ook wel (solo) gevaren maar dat waren maar kleine afstanden , mijn :fpetaf:af voor deze globe trotters zoals Henk.

Het is inderdaad een verhaal apart wat ik heb begrepen van mensen die hem kennen. Maar de kudde zal al snel een einzelgänger zoals Henk afwijzen denk ik? Het interview bij Paul en Witteman was ook niet echt handig maar dat valt de man niet kwalijk te nemen. Nooit moeten aanzitten.

Ik wil er hier op dit forum niet teveel woorden aan vuil maken.

Uit uw bewoordingen destilleer ik mijn gedachtegang. Laten we het daar op houden. Ik snap volledig wat u bedoelt.

Mijn petje ook af voor kerels zoals Henk.

super ick
10-03-13, 22:26
Ik heb ruim 22 jaar op m,n scheepje gewoont , ( een zeilend skutsje van maar 15 meter ) wel met alle comfort .
Dus het kan wel :)

Ik heb jaren in 1 persoonskamers geslapen. Mijn bezittingen kon ik kwijt in een koffer en een plunjezak. Of weken achtereen met een andere kerel in een tweepersoonstentje. In verbouwde containers met zijn zessen.

Lekker hoor zo'n skûtsje van 15 meter. Alleen of met zijn tweeën, wel een vrouw dan, kan ik me er alles bij voorstellen. Zeker als je zo los kunt gooien.

knots71karel
11-03-13, 00:30
Ik heb jaren in 1 persoonskamers geslapen. Mijn bezittingen kon ik kwijt in een koffer en een plunjezak. Of weken achtereen met een andere kerel in een tweepersoonstentje. In verbouwde containers met zijn zessen.

Lekker hoor zo'n skûtsje van 15 meter. Alleen of met zijn tweeën, wel een vrouw dan, kan ik me er alles bij voorstellen. Zeker als je zo los kunt gooien.

Het is indd leuk wonen ,maar vrouwen vinden het in het begin erg leuk enz enz maar ze vinden hun (privee ) opberg ruimte te klein en klagen over de gasolie lucht die in hun kleding gaat zitten .
:strik:

super ick
11-03-13, 09:26
Het is indd leuk wonen ,maar vrouwen vinden het in het begin erg leuk enz enz maar ze vinden hun (privee ) opberg ruimte te klein en klagen over de gasolie lucht die in hun kleding gaat zitten .
:strik:

Geen probleem. Als ze gaan klagen ruil je ze toch gewoon in?

Ibrah1234
11-03-13, 10:38
Twee jaar geleden moesten we een Lemster Aak vanuit Friesland halen. Hebben we een schipper voor ingehuurd.

Altijd handig knots71karel nu te kennen Super Ick. Althans als zijn uurtarief niet binnen de graaicultuur valt. :)

knots71karel
11-03-13, 21:36
Geen probleem. Als ze gaan klagen ruil je ze toch gewoon in?

Dat ging soms nog wel toen ik nog vrijgezel was :stout:

knots71karel
11-03-13, 21:47
Twee jaar geleden moesten we een Lemster Aak vanuit Friesland halen. Hebben we een schipper voor ingehuurd.

Altijd handig knots71karel nu te kennen Super Ick. Althans als zijn uurtarief niet binnen de graaicultuur valt. :)

Ik moet je bij voorbaat al te leur stellen ,zou het graag gedaan hebben maar zou het nu niet meer volhouden, soms vaar ik nog ff mee met vrienden als ''gast'' en voel me dan al vaak te veel.
De laaste keer op zee was in 2003 (rondje Noord Holland ) als navigator.

Ibrah1234
11-03-13, 23:51
Ik moet je bij voorbaat al te leur stellen ,zou het graag gedaan hebben maar zou het nu niet meer volhouden, soms vaar ik nog ff mee met vrienden als ''gast'' en voel me dan al vaak te veel.
De laaste keer op zee was in 2003 (rondje Noord Holland ) als navigator.

Fysiek valt het wellicht tegen maar de adviezen kunnen van onschatbare waarde zijn :)

knots71karel
12-03-13, 00:41
Fysiek valt het wellicht tegen maar de adviezen kunnen van onschatbare waarde zijn :)

Mocht je vragen hebben over tuigage o.i.d ,dan hoor ik het wel .

Ibrah1234
12-03-13, 01:07
Ik heb jaren in 1 persoonskamers geslapen. Mijn bezittingen kon ik kwijt in een koffer en een plunjezak. Of weken achtereen met een andere kerel in een tweepersoonstentje. In verbouwde containers met zijn zessen..

Hare Majesteit de Koningin heeft ook ooit een beroep op u gedaan om haar belangen te verdedigen lees ik zo tussen de regels door.

super ick
12-03-13, 08:30
Hare Majesteit de Koningin heeft ook ooit een beroep op u gedaan om haar belangen te verdedigen lees ik zo tussen de regels door.

Meer dan eens. Afrika en M.O.