PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwendel



mark61
10-03-13, 15:03
Consumenten in de VS hebben de brouwer van Budweiser-bier voor de rechter gesleept: in veel blikjes, zeggen ze, zit minder alcohol dan erop staat. Dat lijkt – sorry – klein bier, verbetenheid van mensen die niets beters te doen hebben. Maar ik moest denken aan de bekentenis eind vorig jaar van DE-topman Michiel Herkemij, waarin hij toegaf dat er jarenlang met opzet minder koffie in de Senseo-koffiepads was gedaan. Senseo wordt gemaakt voor mensen zonder smaak, die koffie verhoudt zich tot espresso als Mark Rutte tot staatsman, Jan Smit tot zingen en Paolo Coelho tot filosofie – dus niemand die het doorhad. De tijdelijke vervanger van Herkemij (die na amper een jaar vertrok, met ruim vijf miljoen) stelde vorige week min of meer dat Senseo nog steeds niet te zuipen is. Maar vooral maakte hij zich druk over de 5 tot 10 procent kopers van de nieuwe Sarista-bonenmachine die de bijbehorende „bonenfunnels” kraken. Die vullen ze dan met hun eigen bonen in plaats van die van Douwe Egberts.

Koekje van eigen deeg, zeg ik. Interim-topman Jan Bennink ziet dat anders: „We gaan die mogelijkheid afsluiten.”

Het tekent de houding van een bedrijf als DE tegenover zijn klanten. Jarenlang wordt de consument uit louter winstbejag kwalitatief tekortgedaan – maar o wee als diezelfde consument ook maar eenhonderdste procent van die winst dreigt af te snoepen. De klant wordt eerst gemanipuleerd en dan gewantrouwd. Het zal nog een tijdje niet goed gaan met DE Master Blenders.

Jarenlang dachten we dat alle kwalen van de samenleving op de politiek terug te voeren waren. Terwijl het opgehitste volk tierde over Haagse zakkenvullers, werd het ongemerkt uitgekleed door de hoeders van de nieuwe economische orde – commerciële omroepen met sponsors, belspelletjes en opzichtige sluikreclames, banken met hun rommelproducten, en de populaire sport, die eerst werd aangetast door een allesoverheersende commercie en vervolgens – logisch gevolg – door corruptie. Terwijl iedereen zich het hoofd brak over het democratisch tekort, werd de burger/consument moeiteloos tot een object van eindeloze commerciële manipulatie gemaakt. Onder luid applaus, winst was het nieuwe geloof. En nu: paardenvlees in de lasagne, doping in Boogerd, grootschalige omkoping in het betaald voetbal, grootscheepse fraude bij SNS Reaal, het wilde gegok bij de woningcorporaties. Hier werd in korte tijd meer maatschappelijk vertrouwen uitgehold dan waartoe de Haagse bestuurders ooit in staat waren geweest. En ironie: juist wanneer de politieke klasse het ongeremde marktdenken omhelsde, werd ze door massa’s burgers toegejuicht.

Paardenvlees en doping, gooi ik alles op één hoop? Ik denk het niet. Wat zich aftekent is een mentaliteit van geïnstitutionaliseerde zwendel. Oplichters zijn van alle tijden, georganiseerde criminaliteit eveneens, maar je zult lang moeten zoeken naar zwendel die gedragen wordt door een geloof, de morele overtuiging dat die zwendel in dienst staat van een goede zaak, een hoger doel. In dat licht was de bekentenis van Herkemij over de Senseo-pads van betekenis – hier werd voorzichtig afstand genomen van een verrotte mentaliteit, waarbij de klant het middel was en de aandeelhouder het doel.

Die mentaliteit wordt nog altijd voorgesteld als een natuurkracht. Piet Moerland, bestuursvoorzitter van de Rabo-bank, vorige week in NRC Weekend: „Als je principieel dingen afwees, prees je jezelf uit de markt. Dat leek me niet verstandig. Achteraf werden we meegesleept. Achteraf gezien waren we onderdeel van een systeem dat op hol is geslagen.”

Het klassieke excuus, dat nu overal klinkt: ik was maar een klein radertje in het systeem, je moest wel, niemand wilde luisteren, anders waren we kopje onder gegaan. En, die mantra klinkt ook bij Piet Moerland, achteraf is het makkelijk praten.

Maar toen de directrice van een vastgoedtak van SNS, Hetty van de Laar, afgelopen zomer nog malversaties bij die bank op het spoor kwam, werd ze eerst doodgezwegen. Daarna werd haar zwijggeld aangeboden.

Het is waar dat de mentaliteit die nu overal ontmaskerd wordt zich voordeed als een cultuur waaraan vrijwel niemand zich kon onttrekken – maar niet omdat men niet durfde, maar omdat men niet wilde. Je werd niet gedwongen, je wilde erbij horen. Niets zo fijn als een gedeeld geloof. Het afscheid is verdomd lastig, omdat het geloof nog altijd een beetje in je zit. Achteraf is het helemaal niet makkelijk praten, zoals Moerland beweert – het blijkt juist verdomde moeilijk. Al die halfhartige schuldbekentenissen en dat luchthartig schouderophalen. Het echte praten moet nog beginnen.

Zwendel :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/heijne/2013/03/10/zwendel/)

Senseo :hihi:

Ibrah1234
10-03-13, 16:11
Maar vooral maakte hij zich druk over de 5 tot 10 procent kopers van de nieuwe Sarista-bonenmachine die de bijbehorende „bonenfunnels” kraken. Die vullen ze dan met hun eigen bonen in plaats van die van Douwe Egberts.

Koekje van eigen deeg, zeg ik. Interim-topman Jan Bennink ziet dat anders: „We gaan die mogelijkheid afsluiten.”

Het tekent de houding van een bedrijf als DE tegenover zijn klanten. Jarenlang wordt de consument uit louter winstbejag kwalitatief tekortgedaan – maar o wee als diezelfde consument ook maar eenhonderdste procent van die winst dreigt af te snoepen.

Ik kan me het eerlijk gezegd wel voorstellen. Die apparaten kunnen ze op den duur tegen kostprijs verkopen. Het leeuwendeel van de omzet komt denk ik weg van die bonenfunnels. Dat is hun verdienmodel.

Met printers gaat het net zo. Laserprinters koop je tegenwoordig voor weinig. Tot de toner op is. Dan betaal je meer voor een vervangend setje toner dan je hebt betaald voor het gehele apparaat zelf.

Eke
10-03-13, 17:06
Het klassieke excuus, dat nu overal klinkt: ik was maar een klein radertje in het systeem, je moest wel, niemand wilde luisteren, anders waren we kopje onder gegaan.

Kopje ondergegaan ?

Als zo'n klein waterig senseo-kopje ....wat een smoes.



Heerlijk, zakkenvullen zonder je ook maar een moment schuldig te voelen...het is al weer een tijd bon-ton .En het gaat door, want die mentaliteit ("we verdienen het") is eeuwen en eeuwen-oud. Ze overleeft steeds weer.

Er is maar 1 oplossing : af en toe even terugfluiten ! Even met z'n allen sociaal doen. Omdat het nodig is in deze tijd.


En we zouden op Europees nivo wat eensgezinder moeten zijn. Bv. met de Zwitsers als die stemmen voor het afschaffen van bonussen.

Eke
10-03-13, 17:15
Laserprinters koop je tegenwoordig voor weinig. Tot de toner op is. Dan betaal je meer voor een vervangend setje toner dan je hebt betaald voor het gehele apparaat zelf.


Dus....heb je echt een laserprinter nodig ?

We laten trouwens de cartridges bijvullen voor een habbekrats. En drukken voornamelijk zwart/wit af.

Ibrah1234
10-03-13, 17:24
Dus....heb je echt een laserprinter nodig ? Waarom zou je er een kopen met zulke slechte service ????

Dat is het verdienmodel Eke. Aanbieden tegen een lage prijs zodat de consument het product koopt. Vaak zijn die cartridges maar 20% gevuld.

Paar kleurenafdrukken en de ellende begint als die dingen leeg zijn.

Ibrah1234
10-03-13, 17:29
Heerlijk, zakkenvullen zonder je ook maar een moment schuldig te voelen...het is al weer een tijd bon-ton .En het gaat door, want die mentaliteit ("we verdienen het") is eeuwen en eeuwen-oud. Ze overleeft steeds weer.

Er is maar 1 oplossing : af en toe even terugfluiten ! Even met z'n allen sociaal doen. Omdat het nodig is in deze tijd.

Als Ronaldo, wiens enige verdienste het is een bal in een net te trappen, met zijn 2 urige werkweek 10 miljoen per jaar verdiend heeft niemand een probleem. Ben je held van miljoenen en hangt je poster boven menig bed.

Heb je de verantwoording over duizenden gezinnen als werkgever en een bedrijf met een balanstotaal van ettelijke miljarden waar je goed voor wordt beloond dan sta je ineens te boek als graaier en zakkenvuller.

Jammer genoeg ben ik niet goed in sporten of zingen :cool:

Eke
10-03-13, 17:34
Dat is het verdienmodel Eke. Aanbieden tegen een lage prijs zodat de consument het product koopt. Vaak zijn die cartridges maar 20% gevuld.

Paar kleurenafdrukken en de ellende begint als die dingen leeg zijn.

Ik bedoel dat je wegen moet zoeken waardoor je niet mee hoeft te doen--of maar voor een deel mee hoeft te doen----aan die oneerlijke verdienmodellen.

Eke
10-03-13, 17:43
Als Ronaldo, wiens enige verdienste het is een bal in een net te trappen, met zijn 2 urige werkweek 10 miljoen per jaar verdiend heeft niemand een probleem. Ben je held van miljoenen en hangt je poster boven menig bed.

Heb je de verantwoording over duizenden gezinnen als werkgever en een bedrijf met een balanstotaal van ettelijke miljarden waar je goed voor wordt beloond dan sta je ineens te boek als graaier en zakkenvuller.

Jammer genoeg ben ik niet goed in sporten of zingen :cool:

Het is absurd dat die jongens zoveel verdienen.(voetbal e.d.)

Het is een misvatting om te denken dat je alleen als werkgever verantwoordelijk bent voor je produkt. Dan heb je geen oog voor je werknemers.

Ik ken werkgevers die een tijd van huis zijn en over de wereld vliegen. Ik ken mensen die zich een slag in het rond werken om hun uitgevallen collega's te compenseren. Ik ken ook mensen die binnen heel korte tijd de zaak schoon moeten boenen.

Harde werkers, allen verantwoordelijk voor hun bijdrage. Redelijk verschil van inkomen heb ik geen problemen mee. Zakken vullen en graaien wel. Op ieder nivo.

knots71karel
10-03-13, 19:16
Dus....heb je echt een laserprinter nodig ?

We laten trouwens de cartridges bijvullen voor een habbekrats. En drukken voornamelijk zwart/wit af.


Ik heb toevallig vandaag mijn cartridges vervangen , maar de (goedkope ) werdt geweigerd je moet HP cartridges gebruiken!mijn printer is een '' c 5280 HP all in one '' destijds 49 euro vandaar ? :)

Ibrah1234
10-03-13, 20:12
Kopje ondergegaan ?

Als zo'n klein waterig senseo-kopje ....wat een smoes.



Heerlijk, zakkenvullen zonder je ook maar een moment schuldig te voelen...het is al weer een tijd bon-ton .En het gaat door, want die mentaliteit ("we verdienen het") is eeuwen en eeuwen-oud. Ze overleeft steeds weer.

Er is maar 1 oplossing : af en toe even terugfluiten ! Even met z'n allen sociaal doen. Omdat het nodig is in deze tijd.


En we zouden op Europees nivo wat eensgezinder moeten zijn. Bv. met de Zwitsers als die stemmen voor het afschaffen van bonussen.

Ik ben voor bonussen. Na de injecties van de overheid in de ING bank is een iemand uit zijn pensioen gehaald om de tent te runnen.

Afspraak was geen salaris maar pas bonus als de zaak weer winst zou gaan maken. Nu is bijna alles terugbetaald aan de overheid maar heel Nederland viel over hem heen na het ontvangen van een bonus.

Een bedrijf streeft per definitie naar maximalisatie van de winst. Als iemand daar substantieel aan heeft bijgedragen zie ik het probleem niet zo.

Het is niet de taak van de overheid zich te bemoeien met de bedrijfsvoering en beloningssysteem van bedrijven.

super ick
10-03-13, 21:17
Dat is het verdienmodel Eke. Aanbieden tegen een lage prijs zodat de consument het product koopt. Vaak zijn die cartridges maar 20% gevuld.

Paar kleurenafdrukken en de ellende begint als die dingen leeg zijn.

Wat dacht je van de gevolgen voor het milieu. Er zijn nog steeds merken die de printkop in 1 unit produceren met de inktvulling. Dan kan je niet lang na blij blijven vullen want die printkop is daar niet op gemaakt. Handig hè?
Dat die printkoppen dan massaal in de afvalmolen terecht komen kan ze geen reet schelen. Die moeten aangepakt worden.

Eke
10-03-13, 21:28
Ik heb toevallig vandaag mijn cartridges vervangen , maar de (goedkope ) werdt geweigerd je moet HP cartridges gebruiken!mijn printer is een '' c 5280 HP all in one '' destijds 49 euro vandaar ? :)

Je kunt -als je de toner kan vervangen-de originele cartridges die horen bij je apparaat laten vullen, K71K. Bij een inktvulstation. :)

Eke
10-03-13, 21:48
.

1)Afspraak was geen salaris maar pas bonus als de zaak weer winst zou gaan maken.



2). Als iemand daar substantieel aan heeft bijgedragen zie ik het probleem niet zo.

3) Het is niet de taak van de overheid zich te bemoeien met de bedrijfsvoering en beloningssysteem van bedrijven.

1)Dus eigenlijk in dit geval: het no-cure, no-pay-principe. Dit is een vorm van betaling NA geleverde diensten.


De afgelopen jaren is het zo geweest dat er bonussen zijn uitgekeerd op basis van de plek die je bezette, vaak op basis van het werk van de voorganger. Als jouw eigen werk matig was hinderde dat niet...Je kreeg gewoon WEER een topplek bij een ander bedrijf. Ons kent ons. Kom maar, je bent welkom.
Ik heb het niet over de kleine bonussen van alle werknemers, die je 'winstdeling' zou kunnen noemen.

2) Wat noem jij substantieel ?

3) Als de overheid geld steekt in het funktioneren van het bedrijf om het overeind te houden heeft ze wel degelijk wat in te brengen.
En de overheid zal uit moeten leggen waarom A wel geholpen wordt en B niet.

Bemoeienis is sowieso op haar plek bij onrechtmatig of vermoedelijk onrechtmatig handelen.

Machtsmisbruik is een vorm van onrechtmatig handelen. Machtsmisbruik is zakken vullen en geen gelijkwaardige arbeid daar tegenover stellen.En dan de schijn ophouden dat alles goed gaat....gedekt door vriendjespolitiek.

H.P.Pas
10-03-13, 22:09
Ik ben voor bonussen. Na de injecties van de overheid in de ING bank is een iemand uit zijn pensioen gehaald om de tent te runnen.

Afspraak was geen salaris maar pas bonus als de zaak weer winst zou gaan maken. Nu is bijna alles terugbetaald aan de overheid maar heel Nederland viel over hem heen na het ontvangen van een bonus.

Een bedrijf streeft per definitie naar maximalisatie van de winst. Als iemand daar substantieel aan heeft bijgedragen zie ik het probleem niet zo.

Het is niet de taak van de overheid zich te bemoeien met de bedrijfsvoering en beloningssysteem van bedrijven.

Het redden van banken is ook geen overheidstaak; zou het althans niet moeten zijn.
Doet ze het wel, en in de practijk kan ze niet anders, dient ze ook zeggenschap over het beleid van de bank te hebben; as simple as that.
Een bank moet, om winst te kunnen maken, risico's nemen. Hoe groter het ricsico hoe hoger de winst; risicomanagement is de clou van het vak, niet winstmaximalisatie.
Een bankmanager die voor het maken van winst wordt beloond en het verlies niet zelf hoeft bij te passen zal vroeger of later een crash veroorzaken omdat hij overantwoorde risico's neemt. De bonuscultuur, die zich de afgelopen twintig jaaar in het bankwezen heeft ontwikkeld is absoluut rampzalig.

super ick
10-03-13, 23:02
Het redden van banken is ook geen overheidstaak; zou het althans niet moeten zijn.
Doet ze het wel, en in de practijk kan ze niet anders, dient ze ook zeggenschap over het beleid ban de bank te hebben; as simple as that.
Een bank moet, om winst te kunnen maken, risico's nemen. Hoe groter het ricsico hoe hoger de winst; risicomanagement is de clou van het vak, niet winstmaximalisatie.
Een bankmanager die voor het maken van winst beloond en het verlies niet zelf hoeft bij te passen zal vroeger of later een crash veroorzaken omdat hij overantwoorde risico's neemt. De bonuscultuur, die zich de afgekopen twintg jaaar in het bankwezen heeft ontwikkeld is absoluut rampzalig.

Inderdaad, het heeft alleen kortetermijn winstbejag tot gevolg gehad met schijt aan het belang van het bedrijf.

De Nederlandse overheid kan ING niet redden. Die bank is de nr. 6 van de wereld. Er zit teveel vreemd vermogen in ING. Het eigen vermogen is iets van 3%. Dat heeft DNB volledig uit de hand laten lopen. Ja nu, nu willen ze ineens naar 8%, wat nog een schijntje is. Daar is ING decennia zoet mee. Ze zijn niet voor niets als een haas allerlei onderdelen aan het verkopen.
Als ING nu omvalt dan zijn de rapen gaar. Die bank moet in rap tempo afslanken. Ineens zijn er financiele mannetjes die het ook onverantwoord vinden. Die kan je voor veel geld inhuren om die afslankingsoperatie in goede banen te leiden. Ze hebben dezelfde opleiding genoten als de financiele mannetjes die de bank hebben opgeblazen tot een moloch die zij nu is. Onevenredig groot voor IJsland eh......ik bedoel Nederland.

knots71karel
10-03-13, 23:20
Je kunt -als je de toner kan vervangen-de originele cartridges die horen bij je apparaat laten vullen, K71K. Bij een inktvulstation. :)

Bedankt voor de tip ! Ik heb zelf nog een ''na vul setje '' liggen maar durf het gekliedder niet aan , zal ff kijken voor zo,n station bij me in de omgeving,:)

Ibrah1234
11-03-13, 00:42
1) Als de overheid geld steekt in het funktioneren van het bedrijf om het overeind te houden heeft ze wel degelijk wat in te brengen.
En de overheid zal uit moeten leggen waarom A wel geholpen wordt en B niet.

Bemoeienis is sowieso op haar plek bij onrechtmatig of vermoedelijk onrechtmatig handelen.

Machtsmisbruik is een vorm van onrechtmatig handelen. Machtsmisbruik is zakken vullen en geen gelijkwaardige arbeid daar tegenover stellen.En dan de schijn ophouden dat alles goed gaat....gedekt door vriendjespolitiek.

ING was al met een kapitaalinjectie voorzien. Daarna kwam pas de nieuwe CEO die vervolgens 1 euro salaris ontving. Er zou pas betaald worden als de bank weer op de rit was.

We hebben het hier over iemand die uit zijn pensioen wordt gehaald om een bijna verdronken kalf te redden.

Prima deal toch?

Als ik grootaandeelhouder zou zijn van een bedrijf en iemand wist mijn eigen vermogen op de balans te verhogen met bijv. 800 miljoen dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben om ettelijke miljoenen als vergoeding daar tegenover te zetten.

De overheid is de lachende derde. Ze is de ultieme crediteur met voldoende staying power. De ING heeft bijna alles terugbetaald en daar hebben ze aan verdiend. Ook de ABNAMRO zullen ze met winst weer verkopen.

Ibrah1234
11-03-13, 00:50
Nogmaals Eke. Toner gaat in een laserprinter en inkt in een inktjetprinter.

Ik kan mijn toner niet laten navullen in een inktvulstation. Ik heb wel eens gevraagd maar voor mijn printer is het er niet.

Ibrah1234
11-03-13, 01:47
Inderdaad, het heeft alleen kortetermijn winstbejag tot gevolg gehad met schijt aan het belang van het bedrijf.

Het is niet helemaal wildwest. De Nederlandse bank heeft solvabiliteits en kapitaaleisen. Het specifieke probleem bij alle banken is dat ze leven van vreemd vermogen.

Doordat de waarde en waardering van het eigen vermogen daalde kreeg men plots een scheve eigen/vreemd vermogen verhouding. Banken zijn daar vanwege de aard van hun werkzaamheden extreem gevoelig voor.

Het wereldwijde probleem bij de banken ligt niet aan het feit dat wereldwijd financiële cowboys aan het werk waren om zichzelf te verrijken.

Wereldwijd waren banken aan het deleveraging geslagen. Normaal was het voor de ING of zelfs de DSB bank geen probleem geweest om geld te lenen van een andere bank. Maar als ze allemaal tegelijk schuldenposities willen afbouwen dan komt het systeem van onderling geld lenen krakend tot stilstand

De oorzaak van de crisis komt dan ook doordat banken elkaar onderling geen geld meer leenden.

Dat elke euro 5, 10 of 20 keer wordt uitgeleend door een bank zit een idiote hefboom in. Als die ene euro bijvoorbeeld 20 keer wordt uitgeleend maar daalt 50% in waardering dan is deze verhouding bij toverslag ineens 1:40 in plaats van 1:20 geworden. Dan is de bank inderdaad in no time een dood lijk geworden.

En die derivaten met exotisch klinkende namen zoals Mortgage backed securities staan op de debetzijde van de balans. Ja, die gingen wereldwijd onderuit door de huizencrisis in de VS. Dan is het niet zo moeilijk achteraf te constateren dat 1 euro tig keer teveel wordt uitgeleend.

In de VS gaat het anders met redden van banken. In het geval van ING worden dan alle spaarrekeningen en tegoeden verkocht door een regulator aan een andere bank. De mensen hebben pas dagen later in de gaten dat ze al die tijd hebben gepind bij een andere bank. Alsof er niets aan de hand is.

De aandeelhouders blijven dan zitten met het waardeloze residu. In mijn optiek een betere werkwijze dan de drama en hysterie die ze er hier van maken.

super ick
11-03-13, 08:24
Het is niet helemaal wildwest. De Nederlandse bank heeft solvabiliteits en kapitaaleisen. Het specifieke probleem bij alle banken is dat ze leven van vreemd vermogen.

Doordat de waarde en waardering van het eigen vermogen daalde kreeg men plots een scheve eigen/vreemd vermogen verhouding. Banken zijn daar vanwege de aard van hun werkzaamheden extreem gevoelig voor.

Het wereldwijde probleem bij de banken ligt niet aan het feit dat wereldwijd financiële cowboys aan het werk waren om zichzelf te verrijken.

Wereldwijd waren banken aan het deleveraging geslagen. Normaal was het voor de ING of zelfs de DSB bank geen probleem geweest om geld te lenen van een andere bank. Maar als ze allemaal tegelijk schuldenposities willen afbouwen dan komt het systeem van onderling geld lenen krakend tot stilstand

De oorzaak van de crisis komt dan ook doordat banken elkaar onderling geen geld meer leenden.

Dat elke euro 5, 10 of 20 keer wordt uitgeleend door een bank zit een idiote hefboom in. Als die ene euro bijvoorbeeld 20 keer wordt uitgeleend maar daalt 50% in waardering dan is deze verhouding bij toverslag ineens 1:40 in plaats van 1:20 geworden. Dan is de bank inderdaad in no time een dood lijk geworden.

En die derivaten met exotisch klinkende namen zoals Mortgage backed securities staan op de debetzijde van de balans. Ja, die gingen wereldwijd onderuit door de huizencrisis in de VS. Dan is het niet zo moeilijk achteraf te constateren dat 1 euro tig keer teveel wordt uitgeleend.

In de VS gaat het anders met redden van banken. In het geval van ING worden dan alle spaarrekeningen en tegoeden verkocht door een regulator aan een andere bank. De mensen hebben pas dagen later in de gaten dat ze al die tijd hebben gepind bij een andere bank. Alsof er niets aan de hand is.

De aandeelhouders blijven dan zitten met het waardeloze residu. In mijn optiek een betere werkwijze dan de drama en hysterie die ze er hier van maken.

Investeringsbanken ontvlechten van de andere bankactiviteiten. Net als het leven- en schadebedrijf wettelijk gescheiden gevoerd moeten worden door verzekeraars. Dan liggen vooraf de risico's waar ze horen en zit Jan met Pet niet ongewild met allerlei derivaten in zijn maag als het mis gaat.

Ibrah1234
11-03-13, 08:41
Investeringsbanken ontvlechten van de andere bankactiviteiten. Net als het leven- en schadebedrijf wettelijk gescheiden gevoerd moeten worden door verzekeraars. Dan liggen vooraf de risico's waar ze horen en zit Jan met Pet niet ongewild met allerlei derivaten in zijn maag als het mis gaat.

Dat is een mogelijke optie. De laatste 100 jaar zijn er verschillende bankcrisissen geweest.

Ik denk dan ook dat het in een andere vorm gewoon weer door gaat. Er is altijd wel ergens stront aan de knikker :)

Geld zal altijd de weg van het maximale rendement zoeken. Buffett over banken: "It is interesting that the industry has invented new ways to lose money when the old ways seemed to work just fine."

Eke
12-03-13, 14:31
Toner gaat in een laserprinter en inkt in een inktjetprinter.

. Is gecorrigeerd ,Ibrah :fpetaf: