PDA

Bekijk Volledige Versie : Huwelijk als straf: docu over vrouwenrechten in Marokko



Dehya
11-03-13, 15:55
Nadir Bouhmouch, een 22-jarige filmstudent in de VS, wilde per se een film maken tijdens zijn zomervakantie in Marokko. De zelfdoding van de 16-jarige Amina Filali uit Larache, die vermoedelijk gedwongen trouwde met haar verkrachter, bracht hem op het idee om haar dood te nemen als vertrekpunt voor een film over vrouwenrechten in zijn geboorteland. Die film kreeg de titel 475 – When Marriage Becomes Punishment (Wanneer huwelijk een straf wordt) met 475 als verwijzing naar het wetsartikel dat Filali’s huwelijk mogelijk maakte.

Lees meer: {al.arte.magazine} » Huwelijk als straf: docu over vrouwenrechten in Marokko (http://www.alartemag.be/culture/huwelijk-als-straf-docu-over-vrouwenrechten-in-marokko/)

ZorgzameMeid
11-03-13, 16:32
waar is die film te zien? of wanneer komt die film uit?

Dehya
11-03-13, 21:30
Je kan het online zien, volg de link naar het artikel. Onder het artikel staat het filmpje

Ibrah1234
12-03-13, 14:31
Het lag dus wat genuanceerder dan de berichtgeving deed vermoeden. Wat ik ervan begreep, ik kan het mis hebben, had de dame in kwestie al een relatie met de 'verkrachter'?

Dehya
12-03-13, 15:47
Dat weet niemand zeker. Het gaat hier om een vermoeden:

Inhoudelijk valt in de film gauw op dat er verschillende versies van het verhaal zijn. “Wij weten ook niet wat er eigenlijk echt gebeurde”, zegt Bouhmouch. “Media toonden een typisch oriëntalistisch verhaal van een moslimmeisje dat slachtoffer werd van een barbaarse cultuur. Wij ontdekten verschillende versies. Ik denk dat Amina een relatie had, maar dat ze verkracht werd terwijl ze een relatie had. De Marokkaanse regering erkent het bestaan van verkrachting binnen een relatie of huwelijk niet. We ontdekten een heel complex verhaal, en dat is wat de media gemist hebben.” Bouhmouch concludeert verder dat Amina’s familie een huwelijk wou nadat de relatie bekend was geworden, maar dat de ouders van de man geen schoondochter wilden die geen maagd meer was. “Dus brachten haar ouders deze zaak naar de rechtbank om hen zo te dwingen om te trouwen. Voor een meisje als Amina zag de situatie er zo uit dat er geen andere optie was dan instemmen.”

Ibrah1234
12-03-13, 23:59
Kunnen volgens jou die fulminerende krantenkoppen in chocoladeletters rechtvaardiging vinden in de onduidelijke realiteit?

Ik heb het artikel gelezen Dehya maar de docu nog niet gezien. Zal ik morgen zeker gaan doen.