PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse vader getuigt over zoon in Syrië: 'Ik heb Belkacem gesmeekt mijn zoon met rust te laten'



Marsipulami
22-03-13, 12:18
Vlaamse vader getuigt over zoon in Syrië: 'Ik heb Belkacem gesmeekt mijn zoon met rust te laten'
vrijdag 22 maart 2013, 12u51 Bron: Het Nieuwsblad



Opnieuw getuigt een Vlaamse vader hoe zijn zoon door Sharia4Belgium werd ingelijfd om mee te strijden met de Syrische rebellen. Dimitri Bontinck probeerde naar eigen zeggen alles om zijn zoon weg te houden van Sharia4Belgium, maar zonder resultaat. Nu zit de 18-jarige Jejoen in Syrisch oorlogsgebied. 'Hij wil naar huis, maar zegt niet te kunnen.'


Dimitri Bontinck ontdekte per toeval dat zijn zoon optrok met Sharia4Belgium. Tijdens een interview met Fouad Belkacem op VTM, in 2011, zagen Bontinck en zijn vrouw hun zoon Jejoen naast Belkacem zitten. 'We vielen haast uit de zetel. We wisten echt waar niet dat hij zich met radicale moslims inliet', vertelt de vader in Het Nieuwblad.

Bontinck heeft naar eigen zeggen alles geprobeerd om hun zoon van de moslimextremisten weg te houden. 'Ik ben naar de politie gestapt en ik ben de situatie gaan aankaarten bij het parket'. Maar dat haalde volgens de vader niet veel uit. Een sociaal assistente hield weliswaar een oogje in het zeil, maar dat stopte toen Jejoen meerderjarig werd.

Daarnaast ging Bontinck soms onverwacht op bezoek bij Sharia4Belgium, en nodigde hij Belkacem bij hem thuis uit om hem te smeken om Jejoen met rust te laten.

Het kon niet voorkomen dat Jejoen zonder medeweten van zijn ouders trouwde met een moslima, en enkele maanden na zijn 18de verjaardag naar Syrië vertrok. Daar moest hij volgens zijn vader zijn geld, paspoort en gsm afgeven. 'Hij belde al wenend naar zijn vrouw. Hij zit klem. Hij wil naar huis, maar zegt niet te kunnen.'

Marsipulami
22-03-13, 14:21
18-jarige Antwerpse bekeerling in Syrië wil naar huis

17280

vandaag, 08:11

Er duikt nog een verhaal op van een Antwerpse bekeerling in Syrië. Dit keer gaat het om de 18-jarige Jejoen Bontinck. Zijn verhaal is bijzonder tragisch. Hij slaagde er in om contact op te nemen met zijn ouders. Hij wil naar huis komen maar mag niet. Hij moet meestrijden tegen wil en dank.



Jejoen Bontinck vertrok op 22 februari met moslimbroeders op vakantie. Pas veel later vernam zijn vader dat zijn zoon moest vechten in Syrië. Vader Dimitri is woedend op alle overheidsinstanties die het vertrek van zijn zoon niet konden beletten.

Het verhaal van Jejoen is een variante op het verhaal van de 19-jarige Brian die ook in Syrië vecht.

'Vakantie'

Jejoen stond tot zijn 18 jaar onder toezicht van de jeugdrechter. “Op 29 januari was hij jarig. Op 22 februari vertrok hij met zijn moslimbroeders zogezegd op vakantie. Onder valse voorwendsel werd hij naar Caïro gelokt om de islam te bestuderen. Maar hij kwam terecht in een opleidingskamp", vertelt vader Dimitri. "De instructeurs waren Engelsen, Fransen en Amerikanen, de wapens Belgisch. Hij kon dat niet aan en wilde naar huis. Maar zijn paspoort, gsm, camera en kledij waren hem afgenomen.”

“Toch heeft hij enkele keren gebeld met een gsm van iemand anders. De laatste keer was vorige week donderdag. Hij zat ergens in Syrië in een villa, maar mocht niet zeggen waar. Ik ben depressief en ziek, zei hij. Ik wil zo snel mogelijk naar huis maar ik mag niet van de organisatie. Hij kwam de villa niet buiten maar de organisatie had hem duidelijk gemaakt dat er geen enkele reden was om niet mee te strijden. Ze houden hem daar vast tegen zijn wil.”

Alex Kestens

Marsipulami
23-03-13, 09:32
Triest

deredactie.be video: Het journaal 1 - 22/03/13 (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_130322_JO1?video=1.1581952)

Fulanadetal
23-03-13, 09:50
Stelletje vieze pooiers gewoon, de lui die zo'n kwetsbare jongen hebben geronseld. Smerige terreurpooiers!

En dan rechtlullen met de Koran. Smeerlappen.

Marsipulami
28-03-13, 07:58
Fouad Belkacem dient klacht in tegen vader van Syrië-strijder
woensdag 27 maart 2013, 18u04 Bron: Belga


bdw, was


Fouad Belkacem, de vroegere woordvoerder van het ontbonden Sharia4Belgium, heeft een klacht ingediend tegen Dimitri Bontinck wegens laster en eerroof en belaging. De vader van Jejoen, de 18-jarige jongen die in Syrië tegen het regime van president Bashar al-Assad zou vechten, heeft in de media bepaalde uitlatingen gedaan die Belkacem niet pikt.

Dimitri Bontinck had onder meer verklaard dat Belkacem zijn zoon ‘gebrainwasht had'. Toen Jejoen vertrok, zat Belkacem echter in de cel. Hij ontkent bij monde van zijn advocaat dat hij enige verantwoordelijkheid heeft in de radicalisering van de jongen en is de beschuldigingen aan zijn adres beu.

Het Antwerpse parket bevestigt de klacht en zegt dat ze onderzocht wordt.

mtm

Marsipulami
06-04-13, 01:17
Vader Jejoen in Syrië om zoon te gaan halen
vrijdag 05 april 2013, 18u52


De vader van de jonge Syrië-strijder Jejoen is zelf naar het land afgezakt om op zoek te gaan naar zijn zoon. Dat bevestigt zijn advocaat.

Jejoen Bontinck is een van de vele Belgische jongens die de laatste weken en maanden beslisten om zich te bekeren tot de islam en naar Syrië te trekken om daar mee te strijden met de rebellen tegen het regime van president Assad. Vader Dimitri Bontinck zocht contact met zijn zoon, die hem vertelde dat hij niet mocht terugkeren. Daarop besliste de man, die zich in de steek gelaten voelt door de Belgische overheid, zelf naar Syrië te gaan om zijn zoon er te zoeken.

‘Ik kan bevestigen dat mijnheer Bontinck donderdag vertrokken is naar Syrië', zegt advocaat Kris Luyckx. ‘Waar hij verblijft, kan ik niet vertellen, maar het is wel zijn bedoeling om zijn zoon te zoeken én terug te halen. Mijnheer Bontinck beseft wel dat België geen leger kan sturen, maar hij is zijn vaderhart gevolgd en gaat zijn zoon halen.'

gjs

super ick
06-04-13, 09:18
Een beetje hypocriet is het wel.

Hoeveel zijn er vandaag en gisteren weer gesneuveld in Syrië? Nu komt het een beetje dichtbij want een man uit België is daar vrijwillig naar toe gegaan en nu is het ineens wel een drama.