PDA

Bekijk Volledige Versie : Belg mag niet met pastavergiet op foto identiteitskaart



CONTRA
26-03-13, 17:42
http://content.nos.nl/data/image-op3/xxl/2011/07/13/255979.jpg
alm met pastavergiet


Belg mag niet met pastavergiet op foto identiteitskaart

Wat de Oostenrijkse Niko Alm wel lukte, lukt de Belgische Alain Graulus niet: met een vergiet op z'n hoofd op z'n identiteitskaart. De 48-jarige Graulus uit Hasselt krijgt het niet voor elkaar. Hasselt wil het niet: het is niet toegestaan om met een hoofddeksel op die pasfoto te staan. Hij heeft een klacht ingediend bij het Meldpunt Discriminatie.

Graulus is aanhanger van het pastafarianisme. Dat is de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster, een anti-religieuze beweging die in Amerika werd opgericht. Aanhangers worden pastafarianisten genoemd. En een pastavergiet op je hoofd hoort er dus bij. "Ik houd voet bij stuk. Ik heb de wet aan mijn kant. In zowel de federale als Europese wetgeving staat dat uitzonderingen wegens religieuze en medische redenen zijn toegestaan", zei Graulus tegen Het Belang van Limburg.

Dat is precies het argument dat Alm ook gebruikte en waarmee het hem wél lukte bij z'n rijbewijs. Hij moest alleen wel een doktersverklaring halen om te bewijzen dat hij mentaal gezien in staat was om een voertuig te besturen.

Belg mag niet met pastavergiet op foto identiteitskaart - NOS op 3 (http://nos.nl/op3/artikel/488624-belg-mag-niet-met-pastavergiet-op-foto-identiteitskaart.html)

CONTRA
26-03-13, 17:46
"Ik houd voet bij stuk. Ik heb de wet aan mijn kant. In zowel de federale als Europese wetgeving staat dat uitzonderingen wegens religieuze en medische redenen zijn toegestaan"

contradictio in terminis dat een antireligieus persoon zich op religieuze redenen beroept by het dragen van een pastavergiet.

knuppeltje
27-03-13, 10:14
contradictio in terminis dat een antireligieus persoon zich op religieuze redenen beroept by het dragen van een pastavergiet.

Vast heel nobele bedoelingen. :hihi:

Soldim
27-03-13, 11:53
contradictio in terminis dat een antireligieus persoon zich op religieuze redenen beroept by het dragen van een pastavergiet.

Vrijheid van religie geldt alleen als de religieuze de religie in kwestie serieus neemt? Waarom?

CONTRA
27-03-13, 13:47
Vrijheid van religie geldt alleen als de religieuze de religie in kwestie serieus neemt? Waarom?

oh ik twyfel niet aan de ernst waarmee iemand een aluminium hoedje of pastavergiet draagt. daar gaat het me verder niet om. wat ik niet snap is waarom alm en alain zich op religieuze gronden beroepen terwyl hun hoofddeksel volgens het nieuwsbericht symbool is van een antireligieuze beweging.

Soldim
27-03-13, 14:16
oh ik twyfel niet aan de ernst waarmee iemand een aluminium hoedje of pastavergiet draagt. daar gaat het me verder niet om. wat ik niet snap is waarom alm en alain zich op religieuze gronden beroepen terwyl hun hoofddeksel volgens het nieuwsbericht symbool is van een antireligieuze beweging.

Ik denk juist dat ze het met een ferme knipoog dragen, en hun religie als absoluut belachelijk beschouwen, net als alle andere religies.

Vandaar mijn vraag of vrijheid van religie en uitzondering op bestaande wetten op grond van religie alleen zou moeten gelden als de religieuze zijn religie serieus neemt. Daarover is, bij mijn weten, niets in de wet aangegeven -- dus het zou irrelevant moeten zijn.

Magister
27-03-13, 14:18
oh ik twyfel niet aan de ernst waarmee iemand een aluminium hoedje of pastavergiet draagt. daar gaat het me verder niet om. wat ik niet snap is waarom alm en alain zich op religieuze gronden beroepen terwyl hun hoofddeksel volgens het nieuwsbericht symbool is van een antireligieuze beweging.

Het zwakke punt in je redenering is jou dus ook duidelijk.

Archie Bunker
27-03-13, 16:10
Ik denk juist dat ze het met een ferme knipoog dragen, en hun religie als absoluut belachelijk beschouwen, net als alle andere religies.

Vandaar mijn vraag of vrijheid van religie en uitzondering op bestaande wetten op grond van religie alleen zou moeten gelden als de religieuze zijn religie serieus neemt. Daarover is, bij mijn weten, niets in de wet aangegeven -- dus het zou irrelevant moeten zijn.

Zoals je zelf al aangeeft is het Koefnoengehalte van dat pastafarianisme veel te hoog.
En er staat niet in de wet dat om cabareteske of satirische redenen uitzonderingen zijn toegestaan.

CONTRA
27-03-13, 17:51
Ik denk juist dat ze het met een ferme knipoog dragen, en hun religie als absoluut belachelijk beschouwen, net als alle andere religies.

Vandaar mijn vraag of vrijheid van religie en uitzondering op bestaande wetten op grond van religie alleen zou moeten gelden als de religieuze zijn religie serieus neemt. Daarover is, bij mijn weten, niets in de wet aangegeven -- dus het zou irrelevant moeten zijn.

is het een religie om religie als absoluut belachelyk te beschouwen? ik weet niet wat daar religieus aan is. klinkt eerder als antireligieus.

inderdaad zal het vermoedelyk niet in de wet staan dat uitzondering op bestaande wetten op grond van religie alleen zou moeten gelden als de religieuze zijn religie serieus neemt. dat ligt namelyk al besloten in het aanspraak maken op de uitzonderingswetgeving. de gelovige zal immers niet de moeite nemen zich te beroepen op een uitzondering in de wet als hy of zy de eigen geloofsovertuiging niet serieus neemt. het vraagt toewijding en discipline om elke dag geloofsregels na te leven. als je het geloof niet serieus neemt is er ook geen motivatie de geloofsregels na te leven en is er daardoor ook geen reden om je als gelovige te beroepen op een uitzondering in de wet.

H.P.Pas
27-03-13, 20:22
inderdaad zal het vermoedelyk niet in de wet staan dat uitzondering op bestaande wetten op grond van religie alleen zou moeten gelden als de religieuze zijn religie serieus neemt. dat ligt namelyk al besloten in het aanspraak maken op de uitzonderingswetgeving. de gelovige zal immers niet de moeite nemen zich te beroepen op een uitzondering in de wet als hy of zy de eigen geloofsovertuiging niet serieus neemt.

Glad ijs... Wie zich op de wet beroept zal zelf die wet serieus moeten nehmen; niet alleen als het in zijn kraam te pas komt maar altijd.
Godsdienstvrijheid geldt voor alle godsdiensten, niet alleen voor de eigen godsdienst. Wie een uitzonderingspositie voor zijn eigen godsdienst verlangt kan zich niet op godsdienstvrijheid beroepen.

Archie Bunker
27-03-13, 23:09
Glad ijs... Wie zich op de wet beroept zal zelf die wet serieus moeten nehmen; niet alleen als het in zijn kraam te pas komt maar altijd.
Godsdienstvrijheid geldt voor alle godsdiensten, niet alleen voor de eigen godsdienst. Wie een uitzonderingspositie voor zijn eigen godsdienst verlangt kan zich niet op godsdienstvrijheid beroepen.

Maar de wet op de godsdienstvrijheid geldt niet voor cabaret of satire die zich als godsdienst vermomt.

Tomas
27-03-13, 23:13
Dan blijft er weinig over.

mark61
28-03-13, 00:27
Dan blijft er weinig over.

:hihi:

Soldim
28-03-13, 07:40
Dan blijft er weinig over.

Spot on! :D