PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie moet uitkijken naar jongens met lange baard



Marsipulami
29-03-13, 08:02
Politie moet uitkijken naar jongens met lange baard



29/03/13, 05u49 − Bron: Belga



© photo news.

dm SYRIË Om te voorkomen dat nog meer Vlaamse jongeren zich ontpoppen tot jihad-strijders in Syrië, moet de politie uitkijken naar jongens die plots een lange baard laten groeien. De Antwerpse korpschef bestempelt dat in een nieuwsbrief naar 2.600 agenten als één van de tekenen die wijzen op radicalisering. Ook lange gewaden dragen of zich minder op straat laten zien, staan op het lijstje, schrijft Het Laatste Nieuws vandaag. .



© belga.

Korpschef Serge Muyters.


Een dertigtal Antwerpse moslimjongeren vecht momenteel als jihad-strijder in Syrië. Om nieuwe rekruten te vermijden, heeft korpschef Serge Muyters een nieuwsbrief verspreid met twaalf concrete kenmerken om radicaliserende moslimjongeren te herkennen. Plots een schuilnaam aannemen, bijvoorbeeld. Meestal begint die met Abu, wat "zoon van" betekent.

Ook een verandering in haargroei blijkt verdacht. Een baard laten groeien of je kaal schelen, geldt als een alarmsignaal. Net als verborgen tatoeages of andere symbolen. In het bezit zijn van radicale pamfletten of boeken, brengt je eveneens in het vizier. Daarnaast moeten de agenten uitkijken voor jongeren die zich ineens minder op straat laten zien. Zo'n gedrag wijst er volgens de nieuwsbrief op dat de jongere zich liever met gelijkgezinden opsluit, zoals bij Shariah4Belgium gebeurde.

"Merk je iets verdachts op of krijg je een tip van een familielid van een geradicaliseerde jongere die naar Syrië wil gaan, stel dan altijd een informatierapport op", besluit Muyters de oproep aan zijn korps.

Het lijstje werd gisteren besproken met de federale politie, de Staatsveiligheid en het Antwerpse parket in een werkgroep over jihad-strijders voor Syrië. Ook uit Mechelen en Vilvoorde zijn jongeren gerekruteerd

Marsipulami
29-03-13, 08:05
Vraag me af wat de volgende stap is nadat men een geradicaliseerde jongere heeft geïdentificeerd.

Samir75017
29-03-13, 13:28
Paris and London are about to arm the Syrian rebels. Muslims from other countries who go and fight alongside the rebels, against the regime of Al Assad are called : "jihadists", "terrorists", "islamists" and all sorts of Western-invented terms.

mark61
29-03-13, 13:44
Vraag me af wat de volgende stap is nadat men een geradicaliseerde jongere heeft geïdentificeerd.

Ik wou net zeggen. Ik neem aan dat het ook in België niet te verbieden is. En wat eigenlijk? Een ticket naar Turkije kopen?

mark61
29-03-13, 13:45
Paris and London are about to arm the Syrian rebels. Muslims from other countries who go and fight alongside the rebels, against the regime of Al Assad are called : "jihadists", "terrorists", "islamists" and all sorts of Western-invented terms.

Tis inderdaad een bizar onderscheid. Je hebt nu goede terroristen/rebellen, en slechte :hihi:

super ick
29-03-13, 16:36
Tis inderdaad een bizar onderscheid. Je hebt nu goede terroristen/rebellen, en slechte :hihi:

Zo bizar is dat niet als je alle groeperingen tegen Assad bekijkt zitten daar radicalen en gematigden tussen.

Cyberman
29-03-13, 20:08
Zo bizar is dat niet als je alle groeperingen tegen Assad bekijkt zitten daar radicalen en gematigden tussen.

Net zo radicaal als het misdadige westen die de terroristen van wapens wil voorzien

mark61
29-03-13, 22:14
Zo bizar is dat niet als je alle groeperingen tegen Assad bekijkt zitten daar radicalen en gematigden tussen.

Misschien qua ideologie, maar qua methodes lijkt het onderscheid me vager. Misschien dat het Vrije Syrische Leger, vzv. dat uit ex-militairen bestaat, wat professioneler is. Kweenie.

knots71karel
29-03-13, 23:16
Vraag me af wat de volgende stap is nadat men een geradicaliseerde jongere heeft geïdentificeerd.

Af knippen die baard ; dat zal ze leren !

super ick
30-03-13, 09:14
Misschien qua ideologie, maar qua methodes lijkt het onderscheid me vager. Misschien dat het Vrije Syrische Leger, vzv. dat uit ex-militairen bestaat, wat professioneler is. Kweenie.

Methodes zijn grotendeels hetzelfde. Combat met lichte wapens. Soms als ik die beelden zie............. Laat ik het er houden dat de professionaliteit er niet vanaf straalt. Heel vaak betreffen het mensen zonder enige ervaring. Groepjes van 5 mensen ofzo die iets proberen met 1 automatisch wapen van vlak na de tweede Wereldoorlog met een ritsje patronen dat in 30 seconden weggeschoten is.

Leuk klusje voor Mo uit Delft.

Zoetermeerder
30-03-13, 12:03
Oppakken dat tuig..

mark61
30-03-13, 13:55
Methodes zijn grotendeels hetzelfde. Combat met lichte wapens. Soms als ik die beelden zie............. Laat ik het er houden dat de professionaliteit er niet vanaf straalt. Heel vaak betreffen het mensen zonder enige ervaring. Groepjes van 5 mensen ofzo die iets proberen met 1 automatisch wapen van vlak na de tweede Wereldoorlog met een ritsje patronen dat in 30 seconden weggeschoten is.

Leuk klusje voor Mo uit Delft.

Nou, dat bedoel ik. Dus wat houd je over om te onderscheiden tussen 'good guys' en 'bad guys'?

super ick
30-03-13, 15:28
Nou, dat bedoel ik. Dus wat houd je over om te onderscheiden tussen 'good guys' en 'bad guys'?

Ik denk dat de bad guys de extremisten zijn die overal opduiken waar de wapens kletteren. Of dat echte ideologie is waag ik te betwijfelen. Ik denk dat ze er dik voor betaald krijgen. In Irak zag, of zie, je ze ook. Wellicht hopen ze op een soort vrijstaat waar zij de dienst uit kunnen gaan maken. Destijds, toen de VS er nog zat waren er gebieden waar zij direct onder vuur werden genomen zodra ze hun neus lieten zien. Die konden ze alleen controleren met zware voertuigen, veel manschappen en luchtsteun. Hoe zit dat nu eigenlijk in Irak? Is dat nog zo of is het Irakese leger daar de baas? Bij die groepjes speelt het shia/soennie verhaal ook een rol.

BTW,
Ik zat destijds in Afrika en kon daar ook naar terug. Betaald als een soort huurling. Uiteraard ben ik daar niet ingetuind. Het vechten deelde mij als persoonlijkheid al in 2-en. Een pleister op de wonde was de gedachte dat je nog voor een soort van goede zaak vocht wat vaak ook zo was. Puur om slachting te voorkomen.
Er liepen destijds ook rebellen uit alle windstreken. Waar het geld precies vandaan kwam wist niemand.

In zijn algemeenheid heb je wel gelijk. Natuurlijk zijn het niet allemaal huurlingen. De rebellen is gemakkelijk gezegd maar zij hebben waarschijnlijk als Assad valt ook geen boodschap aan elkaar. Hoe heeft hij ze ooit onder de duim kunnen houden zou je haast denken.
De media speelt ook een rol. De pa van Assad heeft ook wel eens 70.000 mensen, eigen bevolking, over de kling gejaagd. Toen kon dat nog relatief geruisloos. Die tijden zijn voorbij.

Marsipulami
05-04-13, 12:01
Fungus - Kaap'ren Varen - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=jxoNe-5D_M4)

super ick
06-04-13, 09:42
Vraag me af wat de volgende stap is nadat men een geradicaliseerde jongere heeft geïdentificeerd.

Je kunt ook helemaal niets als overheid.

Een reactie als ' jaja we weten het en nu? '

IBKIS
10-04-13, 06:49
Michael Jackson - Heal The World - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=BWf-eARnf6U)

super ick
10-04-13, 07:30
Leuk zeg...kan ik beter niet naar Belgie gaan haha. Maar pakken ze dan ook de joden op??? want ja zij hebben tenslotte ook een baard

Waren het Joden dan die aanslagen pleegden in Europa en VS?

Samir75017
10-04-13, 13:54
Waren het Joden dan die aanslagen pleegden in Europa en VS?

What a strange comment.

No, they were Basques, Irish, Corsicans etc

What he's trying to say is that surveilling people on the ground of physical appearance is discriminatory.

Why would growing a beard be a sign of extremism ? By doing so, they are spreading the idea that bearded Muslims are suspicious.

But if you look at the physical appearance / profile of the perpetrators of the terrorist attacks, the vast majority of them were educated guys, leading a Western way of life (dressed in a Western style, going to nightclubs etc). Which is in total contradiction to the image / profile of the "extremist" Muslim protrayed by the media.

But well, freedom of religion is more and more degenerating into religious persecution.

And the main concern is : what's next ?

super ick
10-04-13, 15:33
What a strange comment.

No, they were Basques, Irish, Corsicans etc

What he's trying to say is that surveilling people on the ground of physical appearance is discriminatory.

Why would growing a beard be a sign of extremism ? By doing so, they are spreading the idea that bearded Muslims are suspicious.

But if you look at the physical appearance / profile of the perpetrators of the terrorist attacks, the vast majority of them were educated guys, leading a Western way of life (dressed in a Western style, going to nightclubs etc). Which is in total contradiction to the image / profile of the "extremist" Muslim protrayed by the media.

But well, freedom of religion is more and more degenerating into religious persecution.

And the main concern is : what's next ?

O? Jij wilt dat ook alle blondines gecontroleerd worden. Anders begin je discriminatie te piepen.

Magister
10-04-13, 15:39
What a strange comment.

No, they were Basques, Irish, Corsicans etc

What he's trying to say is that surveilling people on the ground of physical appearance is discriminatory.

Why would growing a beard be a sign of extremism ? By doing so, they are spreading the idea that bearded Muslims are suspicious.

But if you look at the physical appearance / profile of the perpetrators of the terrorist attacks, the vast majority of them were educated guys, leading a Western way of life (dressed in a Western style, going to nightclubs etc). Which is in total contradiction to the image / profile of the "extremist" Muslim protrayed by the media.

But well, freedom of religion is more and more degenerating into religious persecution.

And the main concern is : what's next ?

Het islamitisch kalifaat van Nederland en België, als we niet uitkijken.

Saul
10-04-13, 15:40
O? Jij wilt dat ook alle blondines gecontroleerd worden. Anders begin je discriminatie te piepen.

Je bent toch wel een idioot als je het stereotype extremist een aanslag laat plegen. Bovendien is de kans in Europa heel wat groter (http://i1.wp.com/www.loonwatch.com/wp-content/uploads/2010/01/barchart-copy-502x502-custom.jpg?resize=502%2C502) dat een blondine een aanslag pleegt dan abu nogwat in z'n jellaba.

Samir75017
10-04-13, 16:13
O? Jij wilt dat ook alle blondines gecontroleerd worden. Anders begin je discriminatie te piepen.

You think that Norway should have started to surveil all blond guys after A. Breivik's terrorist attacks ?

FYI, 99% of all terrorist attacks in Europe over the last 10 years have been carried out by non-Muslims.
Source : Europol

Tomas
10-04-13, 19:27
Je bent toch wel een idioot als je het stereotype extremist een aanslag laat plegen. Bovendien is de kans in Europa heel wat groter (http://i1.wp.com/www.loonwatch.com/wp-content/uploads/2010/01/barchart-copy-502x502-custom.jpg?resize=502%2C502) dat een blondine een aanslag pleegt dan abu nogwat in z'n jellaba.

Ik weet niet waar je die statistiek vandaan haalt, maar kan je er ook één maken over deze eeuw met aantal willekeurige slachtoffers? Dus bomaanslagen zonder slachtoffers of louter politici of criminelen tellen niet mee. Dus alleen aanslagen op willekeurige mensen. ben benieuwd.

Magister
10-04-13, 20:19
You think that Norway should have started to surveil all blond guys after A. Breivik's terrorist attacks ?

FYI, 99% of all terrorist attacks in Europe over the last 10 years have been carried out by non-Muslims.
Source : Europol

Je hebt leugens, grote leugens en statistieken...

super ick
11-04-13, 09:46
Je bent toch wel een idioot als je het stereotype extremist een aanslag laat plegen. Bovendien is de kans in Europa heel wat groter (http://i1.wp.com/www.loonwatch.com/wp-content/uploads/2010/01/barchart-copy-502x502-custom.jpg?resize=502%2C502) dat een blondine een aanslag pleegt dan abu nogwat in z'n jellaba.

Ik heb het niet verzonnen maar als ik ze op zou moeten sporen controleer ik hen ook. Op zeker.

Maar je hebt gelijk hoor. Blondines, dat zijn de echte terroristen.

super ick
11-04-13, 09:47
You think that Norway should have started to surveil all blond guys after A. Breivik's terrorist attacks ?

FYI, 99% of all terrorist attacks in Europe over the last 10 years have been carried out by non-Muslims.
Source : Europol

Linkje graag van je source.