PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland in rijtje Cyprus, Portugal en Italie als slechts presterende stagflatie land - Rutte II



Wizdom
01-04-13, 15:22
Nederland in top 10 stagflatie-index

maart 26th, 2013 door Christopher
Volgens de gezaghebbende financieel-economische site Bloomberg, die zich daarbij baseert op de officiële cijfers van de Europese Commissie, heeft Nederland zich als enige kernland aangesloten bij de Zuid Europese probleemlanden als het gaat om het risico op het ontstaan van een economische depressie (1). Met andere woorden: sinds het aantreden van het kabinet Rutte II gaat het compleet de verkeerde kant op met ons land.

In de stagflatie index -een gevaarlijke situatie waarbij er zowel hoge inflatie is als hoge werkloosheid en niet of nauwelijks economische groei, kenmerkend voor een economische depressie- staat Nederland op de 8e plaats, nog hoger dan Tsjechië (9) en Venezuela (10). Het zal niet verwonderlijk zijn dat de bovenste 7 plaatsen worden ingenomen door (1) Cyprus, (2) Portugal, (3) Italië, (4) Spanje, (5) Griekenland, (6) Hongarije en (7) Kroatië.

Ibrah1234
02-04-13, 01:03
Bloomberg is vooral bekend vanwege zijn terminals. In de applicatie hebben ze ook een credit rating geïmplementeerd.

De crisis is ook voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat partijen vertrouwden op het oordeel van de credit rating agencies. Dat hun oordeel luchtfietserij betrof is achteraf gebleken.

Het is vrijwel godsonmogelijk macro-economische voorspellingen te doen op de lange termijn voor een specifieke business welke achteraf ook nog eens juist blijken te zijn.

Meestal zijn het toevalstreffers. In retroperspectief heeft er altijd wel iemand gelijk.

Als je leest dat het CPB concludeert dat de economie met 0,5% krimpt dan is dat onzin. Meest waarschijnlijk is dat ze stellen dat de economie zou kunnen krimpen tussen de +0,75 en -1%.

Politici kiezen een exact cijfer binnen de bandbreedte wat hun het beste uitkomt in het politiek debat.

Alhoewel visionairs op dit forum het vaak omgekeerde proclameren en het wel exact weten.

Ik zou er dan ook niet al te veel waarde aan hechten.

Why subsidise the losers let's have a Chicago Tea Party:


http://www.youtube.com/watch?v=or-EKjfVCoA

super ick
02-04-13, 07:47
In de jaren 80 stonden we er ook slecht voor. Gelijktijdig met bezuinigingen werden er toen wel geld geïnvesteerd in de economie.
Rutte 2 heeft geen plan. Beter gezegd, voert geen opgezeten uit. Alles om binnen die 3 procent te blijven. Die is heilig want daar hebben ze zelf een grote mond over gehad met als gevolg dat er geen meerjarenplan gemaakt wordt met investeringen maar dat alles krimpt.
En dan brengen alsof het een vanzelfsprekendheid is.

mark61
02-04-13, 13:27
Tis wel apart om de VVD 180 graden te zien draaien. Eerst was het doodbezuinigen, nu roepen de dinosaurussen zelf opeens dat bezuinigen geen goed idee is. Wat zou er in hun hoofden gebeurd zijn?

Soort van Agten, ze zien het licht na hun actieve carrière? Ik vind het opmerkelijk, maar hoor er niemand over.

Die Jacobs in Buitenhof waarschuwde ook voor 'Japanse zombietoestanden'. Hij klonk mij heel kundig in de oren.

http://programma.vpro.nl/buitenhof/afleveringen/buitenhof-31-maart.html 00:45

Marsipulami
02-04-13, 13:31
Tis wel apart om de VVD 180 graden te zien draaien. Eerst was het doodbezuinigen, nu roepen de dinosaurussen zelf opeens dat bezuinigen geen goed idee is. Wat zou er in hun hoofden gebeurd zijn?

Soort van Agten, ze zien het licht na hun actieve carrière? Ik vind het opmerkelijk, maar hoor er niemand over.

België is het nieuwe gidsland:

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/361549-de-regering-di-rupo-schreef-zaterdag-geschiedenis.html

super ick
02-04-13, 14:19
Tis wel apart om de VVD 180 graden te zien draaien. Eerst was het doodbezuinigen, nu roepen de dinosaurussen zelf opeens dat bezuinigen geen goed idee is. Wat zou er in hun hoofden gebeurd zijn?

Soort van Agten, ze zien het licht na hun actieve carrière? Ik vind het opmerkelijk, maar hoor er niemand over.

Die Jacobs in Buitenhof waarschuwde ook voor 'Japanse zombietoestanden'. Hij klonk mij heel kundig in de oren.

Buitenhof - Buitenhof 31 maart: Nederland in 100 voorwerpen, het Ruslandjaar & de Dijsselbloemdoctrine (http://programma.vpro.nl/buitenhof/afleveringen/buitenhof-31-maart.html) 00:45

De vorige regering met de VVD voorop hebben zo gehamerd op die 3 procent dat ze zichzelf vast gezet hebben.

Marsipulami
02-04-13, 14:33
Wat na de euro in Nederland ?



http://www.youtube.com/watch?v=Y0NhxxkdcP4

Wat als de euro valt? - De Vijfde Dag (http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reportage-detail/wat-als-de-euro-valt/)

mark61
02-04-13, 15:02
België is het nieuwe gidsland:

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/361549-de-regering-di-rupo-schreef-zaterdag-geschiedenis.html

Laten we maar even afwachten hoe het uitpakt.

Zoetermeerder
02-04-13, 16:00
drm wilders die wilt ook de gulden weer terug hebben

mark61
02-04-13, 17:17
De vorige regering met de VVD voorop hebben zo gehamerd op die 3 procent dat ze zichzelf vast gezet hebben.

Het was heilig. Rechtse economie was altijd 'sluitende begroting'. Maar dat is nu niet het grootste probleem, en wel vaker niet. Al ben ik er in principe wel voor, maar als het goed gaat, hoor je er nooit iemand meer over, ook rechts niet.

H.P.Pas
02-04-13, 18:14
Het was heilig. Rechtse economie was altijd 'sluitende begroting'. Maar dat is nu niet het grootste probleem, en wel vaker niet. Al ben ik er in principe wel voor, maar als het goed gaat, hoor je er nooit iemand meer over, ook rechts niet.

Als het goed gaat zou je een begrotingsoverschot moeten creëren om je, als het slecht gaat, een tekort te kunnen permitteren. Hoewel dat niet echt moeilijk te begrijpen is, komt daar nooit een spaan van terecht.

(Behalve soms in Zwitserland :slaap:)

mark61
02-04-13, 18:49
Als het goed gaat zou je een begrotingsoverschot moeten creëren om je, als het slecht gaat, een tekort te kunnen permitteren. Hoewel dat niet echt moeilijk te begrijpen is, komt daar nooit een spaan van terecht.

(Behalve soms in Zwitserland :slaap:)

Dus zo.

Verdammte Zwitsers weer :jammer:

H.P.Pas
02-04-13, 19:15
Dus zo.

Verdammte Zwitsers weer :jammer:

Ons bin zuunig. :slaap:

mark61
02-04-13, 19:27
Ons bin zuunig. :slaap:

Ons niet meer :slaap:

super ick
02-04-13, 21:28
Als het goed gaat zou je een begrotingsoverschot moeten creëren om je, als het slecht gaat, een tekort te kunnen permitteren. Hoewel dat niet echt moeilijk te begrijpen is, komt daar nooit een spaan van terecht.

(Behalve soms in Zwitserland :slaap:)

De Nederlandse overheid heeft slecht op de kas gelet. Geld verdient als water, relatief gezien wereldtop en toch geen cent te makken.
Als het met kruiwagens binnenkomt en het gaat er met busladingen weer uit.............

Archie Bunker
02-04-13, 22:04
De Nederlandse overheid heeft slecht op de kas gelet. Geld verdient als water, relatief gezien wereldtop en toch geen cent te makken.
Als het met kruiwagens binnenkomt en het gaat er met busladingen weer uit.............

Het probleem op het moment is dat er geen regering zit die zo stabiel is dat ze een bezuinigingsplan door kan drukken ook al doet het verrekte pijn.

Ik denk zomaar dat er iets is misgegaan tijdens de formatie.

super ick
03-04-13, 07:27
Het probleem op het moment is dat er geen regering zit die zo stabiel is dat ze een bezuinigingsplan door kan drukken ook al doet het verrekte pijn.

Ik denk zomaar dat er iets is misgegaan tijdens de formatie.

Ik kijk niet alleen naar nu. Het is de kunst juist om de vliegen van de stroop te krijgen als het economisch goed gaat. Geloof dat Zalm ooit als enige de hand heeft weten te leggen op een bedragje om de staatsschuld in te lossen.

Archie Bunker
03-04-13, 15:14
Ik kijk niet alleen naar nu. Het is de kunst juist om de vliegen van de stroop te krijgen als het economisch goed gaat. Geloof dat Zalm ooit als enige de hand heeft weten te leggen op een bedragje om de staatsschuld in te lossen.

Helemaal mee eens. Als je weet te besparen in goede tijden heb je meer vet op de botten voor slechte tijden.

Het probleem daarmee is dat zodra er een begin van een overschot ontstaat politici, ambtenaren en lobbyisten altijd wel 10.000 manieren weten om je van je overschotje af te helpen.

super ick
03-04-13, 15:37
Helemaal mee eens. Als je weet te besparen in goede tijden heb je meer vet op de botten voor slechte tijden.

Het probleem daarmee is dat zodra er een begin van een overschot ontstaat politici, ambtenaren en lobbyisten altijd wel 10.000 manieren weten om je van je overschotje af te helpen.

Het principe is hetzelfde als bij de banken. Het eigen vermogen dat omhoog moet om moeilijke tijden te overbruggen is wat iedere politicus nu predikt. Kennelijk gaat dat voor de overheid niet op.

Soldim
03-04-13, 16:14
Ik kijk niet alleen naar nu. Het is de kunst juist om de vliegen van de stroop te krijgen als het economisch goed gaat. Geloof dat Zalm ooit als enige de hand heeft weten te leggen op een bedragje om de staatsschuld in te lossen.

Bos hield in 2008 nog 1.1% van het BNP over.

mark61
03-04-13, 17:12
Ik kijk niet alleen naar nu. Het is de kunst juist om de vliegen van de stroop te krijgen als het economisch goed gaat. Geloof dat Zalm ooit als enige de hand heeft weten te leggen op een bedragje om de staatsschuld in te lossen.

Zalm was ook de grapjas die onder zijn toezicht de DSB liet knoeien en failliet gaan. Prima bestuurder :slaap:

H.P.Pas
03-04-13, 17:36
Het probleem op het moment is dat er geen regering zit die zo stabiel is dat ze een bezuinigingsplan door kan drukken ook al doet het verrekte pijn.



Het is zeer de vraag of dat wel zo verstandig zou zijn.

super ick
03-04-13, 17:42
Zalm was ook de grapjas die onder zijn toezicht de DSB liet knoeien en failliet gaan. Prima bestuurder :slaap:

Dat is ook waar. Het was ook niet mijn bedoeling de flipperkoning de hemel in te prijzen. ( oeps.....straks komt die trol weer roeptoeteren over het bestaan van)

H.P.Pas
03-04-13, 17:54
Bos hield in 2008 nog 1.1% van het BNP over.

Volgens de dorre cijfers (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsschuld#Staatsschuld_in_Nederland) is er netto afgelost in 1997, 1999, 2000 en 2006. Vooral een paarse aangelegenheid dus.
Relatief (als percentage van het bbp) is de schuld van 1993 tot 2007 continue gedaald, als gevolg van de sterke stijging van het bbp. Na 2007 is de zaak uit de rails gelopen maar op het niveau van 1993 zitten we nog lang niet; als pleister op de wonde wordt bovendien vooralsnog een een ongekend lage rente betaald.
Er moet weliswaar iets gebeuren maar paniek is voorbarig.

mark61
03-04-13, 18:00
Dat is ook waar. Het was ook niet mijn bedoeling de flipperkoning de hemel in te prijzen. ( oeps.....straks komt die trol weer roeptoeteren over het bestaan van)

:hihi:

mark61
03-04-13, 18:01
Volgens de dorre cijfers (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsschuld#Staatsschuld_in_Nederland) is er netto afgelost in 1997, 1999, 2000 en 2006. Vooral een paarse aangelegenheid dus.
Relatief (als percentage van het bbp) is de schuld van 1993 tot 2007 continue gedaald, als gevolg van de sterke stijging van het bbp. Na 2007 is de zaak uit de rails gelopen maar op het niveau van 1993 zitten we nog lang niet; als pleister op de wonde wordt bovendien vooralsnog een een ongekend lage rente betaald.
Er moet weliswaar iets gebeuren maar paniek is voorbarig.

Pff als jij er niet was met ongebreidelde kennis en totale afwezigheid van hysterie...

Archie Bunker
03-04-13, 18:39
Het is zeer de vraag of dat wel zo verstandig zou zijn.

Daarover kun je natuurlijk twisten,

Maar als je de 3% wilt halen die de EU (op NL advies) voorschrijft dan is bezuinigen gewoon noodzakelijk.

super ick
03-04-13, 19:13
Volgens de dorre cijfers (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsschuld#Staatsschuld_in_Nederland) is er netto afgelost in 1997, 1999, 2000 en 2006. Vooral een paarse aangelegenheid dus.
Relatief (als percentage van het bbp) is de schuld van 1993 tot 2007 continue gedaald, als gevolg van de sterke stijging van het bbp. Na 2007 is de zaak uit de rails gelopen maar op het niveau van 1993 zitten we nog lang niet; als pleister op de wonde wordt bovendien vooralsnog een een ongekend lage rente betaald.
Er moet weliswaar iets gebeuren maar paniek is voorbarig.

Wanneer raakt men in paniek? Meestal als het twee voor twaalf is. Dan is de kans op om verkeerde beslissingen te nemen levensgroot i.v.m. tijdsdruk. Ongetwijfeld hebben we dan ook Europa in de nek hijgen.
Als het BBP daalt en de overheidsuitgaven dalen niet snel genoeg dan schiet het blauwe lijntje sneller omhoog dan nu. Ik hoor allerlei wijzen oreren over nu investeren in de economie, hoeveel, waar, etc. Politici hebben zelf ook geen idee die laten hun oren weer hangen aan de deskundigen.

Belgie toont aan dat je beter af bent zonder regering. Ik moet meteen aan mijn oma denken. Als je geschoren wordt moet je stil zitten zei ze altijd.
Was dat niet Tomas die zei dat alles vanzelf goed komt? :hihi: