PDA

Bekijk Volledige Versie : Kans op hereniging katholieke en orthodoxe kerk na 1000 jaar is bijzonder groot



Marsipulami
01-04-13, 19:43
KANS OP HERENIGING VAN OOST EN WEST IS BIJZONDER GROOT


De oecumenische patriarch Bron: Orthobel

BRUSSEL (KerkNet/CWN) – De oecumenische patriarch Bartholomeus van Constantinopel acht de kans op een hereniging van de orthodoxe en rooms-katholieke Kerk bijzonder groot. “Al zal ik dat tijdens mijn leven wellicht niet meemaken.” De oecumenische patriarch woonde vorige week als eerste patriarch van Constantinopel ooit de ambtsaanvaarding bij van de nieuwe paus Franciscus. Bij die gelegenheid nodigde hij de Heilige Vader ook uit om samen Jeruzalem te bezoeken. De patriarch vertelt dat hij aangenaam was verrast toen hij in Rome ook gewoon voor het diner met de kardinalen werd uitgenodigd. Volgens de patriarch waait er een nieuwe wind in het Vaticaan, die belangrijke en beloftevolle perspectieven opent voor de oecumene en het herstel van de onderlinge eenheid.


(Kerknet)

knots71karel
01-04-13, 21:27
KANS OP HERENIGING VAN OOST EN WEST IS BIJZONDER GROOT


De oecumenische patriarch Bron: Orthobel

BRUSSEL (KerkNet/CWN) – De oecumenische patriarch Bartholomeus van Constantinopel acht de kans op een hereniging van de orthodoxe en rooms-katholieke Kerk bijzonder groot. “Al zal ik dat tijdens mijn leven wellicht niet meemaken.” De oecumenische patriarch woonde vorige week als eerste patriarch van Constantinopel ooit de ambtsaanvaarding bij van de nieuwe paus Franciscus. Bij die gelegenheid nodigde hij de Heilige Vader ook uit om samen Jeruzalem te bezoeken. De patriarch vertelt dat hij aangenaam was verrast toen hij in Rome ook gewoon voor het diner met de kardinalen werd uitgenodigd. Volgens de patriarch waait er een nieuwe wind in het Vaticaan, die belangrijke en beloftevolle perspectieven opent voor de oecumene en het herstel van de onderlinge eenheid.


(Kerknet)

Lijkt me onderhand ook wel hoognodig ,als je de fanatieke manier ziet die sommige (zich Moslim noemende ) etterbakjes toe passen ,om de Christenen in hun geloof te dwars bomen !
En dan zeg ik het nog netjes .
En fin oordeel zelf maar
Christian church torn down in Indonesia - ABC News (Australian Broadcasting Corporation) (http://www.abc.net.au/news/2013-03-22/christian-church-torn-down-in-indonesia/4589812)

H.P.Pas
01-04-13, 22:15
Kan dat wel zomaar ? Orthodoxen kennen geen verplicht priestercelibaat.

knots71karel
01-04-13, 22:35
Kan dat wel zomaar ? Orthodoxen kennen geen verplicht priestercelibaat.

Nood breekt wet !
:rolleyes:

mark61
01-04-13, 22:59
Dat stelt niet zo veel voor, met al die autcefale kerken.

Marsipulami
02-04-13, 00:43
Kan dat wel zomaar ? Orthodoxen kennen geen verplicht priestercelibaat.

Deze paus benoemt zichzelf consequent als bisschop van Rome, niet als de herder van de universele kerk. Het lijkt erop dat hij allerlei moeilijke kwesties zoals celibaat, homohuwelijken, anticonceptie, de rol van de vrouw in de kerk, enz. gewoon wenst over te laten aan het oordeel van de lokale kerkgemeenschappen. Hij lijkt me een paus te gaan worden die vooral universele waarden in plaats van universele normen koestert. Hij lijkt me een primus inter pares te willen zijn, een eerste onder gelijken. De mening van de kerk in Rome staat in de toekomst niet meer boven de mening van andere lokale kerken. Of dat een juist inzicht is weet ik niet, maar het is wel een verademing. Hij heeft alvast de verhoogjes waarop zijn stoel staat laten verwijderen. De paus staat niet langer boven andere kerkleiders. Hij wenst mijns inziens maximum de woordvoerder van de christenen op deze planeet te zijn, maar niet de baas.

super ick
02-04-13, 07:51
Deze paus benoemt zichzelf consequent als bisschop van Rome, niet als de herder van de universele kerk. Het lijkt erop dat hij allerlei moeilijke kwesties zoals celibaat, homohuwelijken, anticonceptie, de rol van de vrouw in de kerk, enz. gewoon wenst over te laten aan het oordeel van de lokale kerkgemeenschappen. Hij lijkt me een paus te gaan worden die vooral universele waarden in plaats van universele normen koestert. Hij lijkt me een primus inter pares te willen zijn, een eerste onder gelijken. De mening van de kerk in Rome staat in de toekomst niet meer boven de mening van andere lokale kerken. Of dat een juist inzicht is weet ik niet, maar het is wel een verademing. Hij heeft alvast de verhoogjes waarop zijn stoel staat laten verwijderen. De paus staat niet langer boven andere kerkleiders. Hij wenst mijns inziens maximum de woordvoerder van de christenen op deze planeet te zijn, maar niet de baas.

Zozo en jij bent overduidelijk zijn spreekbuis voor het gewest Vlaanderen. Jij hebt een hotline met hem of heb je een studie van hem gemaakt?

Marsipulami
02-04-13, 08:48
Zozo en jij bent overduidelijk zijn spreekbuis voor het gewest Vlaanderen. Jij hebt een hotline met hem of heb je een studie van hem gemaakt?

Ik volg de berichtgeving in de pers een beetje op.

Magister
02-04-13, 09:09
Deze paus benoemt zichzelf consequent als bisschop van Rome, niet als de herder van de universele kerk. Het lijkt erop dat hij allerlei moeilijke kwesties zoals celibaat, homohuwelijken, anticonceptie, de rol van de vrouw in de kerk, enz. gewoon wenst over te laten aan het oordeel van de lokale kerkgemeenschappen. Hij lijkt me een paus te gaan worden die vooral universele waarden in plaats van universele normen koestert. Hij lijkt me een primus inter pares te willen zijn, een eerste onder gelijken. De mening van de kerk in Rome staat in de toekomst niet meer boven de mening van andere lokale kerken. Of dat een juist inzicht is weet ik niet, maar het is wel een verademing. Hij heeft alvast de verhoogjes waarop zijn stoel staat laten verwijderen. De paus staat niet langer boven andere kerkleiders. Hij wenst mijns inziens maximum de woordvoerder van de christenen op deze planeet te zijn, maar niet de baas.

Als dat waar is beginnen de roomsen al op de protestanten te lijken. Dat woordvoerderschap voor alle christenen kan hij overigens vergeten.

Marsipulami
02-04-13, 09:22
Als dat waar is beginnen de roomsen al op de protestanten te lijken.

Daar schuilt het gevaar. Met name dat de katholieken net zo'n zootje ongeregeld worden als de protestanten.

CONTRA
03-04-13, 19:14
Hij heeft alvast de verhoogjes waarop zijn stoel staat laten verwijderen. De paus staat niet langer boven andere kerkleiders. Hij wenst mijns inziens maximum de woordvoerder van de christenen op deze planeet te zijn, maar niet de baas.


die vent is plaatsvervanger van de op één na belangrykste persoon uit het kristendom. hy staat hoog boven de kerkleiders. het verlagen vd stoelpoten is symboolpolitiek dat niks veranderd aan zyn verheven positie. als hij werkelyk op gelijke voet wil staan dan neemt hy afstand van zijn funktie.

mark61
03-04-13, 19:34
die vent is plaatsvervanger van de op één na belangrykste persoon uit het kristendom.

Dat is net het grote strijdpunt met de orthodoxen. Die wijzen die aanmatigende arrogantie al af.

H.P.Pas
03-04-13, 19:41
als hij werkelyk op gelijke voet wil staan dan neemt hy afstand van zijn funktie.

Of hij verandert de funktie-beschrijving. En dat is het feitelijke twistpunt.

super ick
03-04-13, 20:25
Of hij verandert de funktie-beschrijving. En dat is het feitelijke twistpunt.

Volgens mij is die omschrijving al geweizigd. Hij likt bij iedereen de voeten af. Of het is een fetisj dat kan natuurlijk ook.

H.P.Pas
03-04-13, 23:45
Volgens mij is die omschrijving al geweizigd. Hij likt bij iedereen de voeten af. Of het is een fetisj dat kan natuurlijk ook.

Een symboliek waar jij en ik niet veel mee kunnen. Hoeft ook niet, het is niet aan ons geadresseerd.
In die onlust kun je blijven hangen of je kunt je afvragen wat het voor de adressaten betekent; de kerk is , hoe je het ook wendt of keert, in deze wereld tenslotte een niet te veronachtzamen organisatie.
Die betekenis is best wel brisant, om niet te zeggen subversief.

"En toen Hij thuis gekomen was, vroeg Hij hun: Waarover waart gij onderweg in gesprek? En zij zwegen, want zij hadden onderweg met elkander erover gesproken, wie de meeste was. En Hij ging zitten, riep de twaalven en zeide tot hen: Indien iemand de eerste wil zijn, die zal de allerlaatste zijn en aller dienaar" (Marcus 9:33 t/m 35). "Gij zult u niet rabbi laten noemen; want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn" (Matteüs 23:7b t/m 11).

De zwijgende 'zij' zijn de apostelen, waarvan de clerus, al die vele bemijterde roomse betweters, de opvolgers heten te zijn.
Er heeft in de kerk atijd een onderstroom bestaan die letter en geest van deze .tekst ernstig nam en er naar leefde; volgens de overlevering behoorde Fransicus (van Assisi) daartoe. Een poging van hogerhand om die geest nieuw leven in te blazen is op zijn minst opmerkelijk; als er iets van doorwerkt levert dat een ander soort kerk op als die waaraan we gewend waren.
En ook als er niets van terecht komt, het heeft mijn persoonlijke atheïstische sympathie, die je natuurlijk niet hoeft te delen..

super ick
04-04-13, 08:10
Een symboliek waar jij en ik niet veel mee kunnen. Hoeft ook niet, het is niet aan ons geadresseerd.
In die onlust kun je blijven hangen of je kunt je afvragen wat het voor de adressaten betekent; de kerk is , hoe je het ook wendt of keert, in deze wereld tenslotte een niet te veronachtzamen organisatie.
Die betekenis is best wel brisant, om niet te zeggen subversief.


De zwijgende 'zij' zijn de apostelen, waarvan de clerus, al die vele bemijterde roomse betweters, de opvolgers heten te zijn.
Er heeft in de kerk atijd een onderstroom bestaan die letter en geest van deze .tekst ernstig nam en er naar leefde; volgens de overlevering behoorde Fransicus (van Assisi) daartoe. Een poging van hogerhand om die geest nieuw leven in te blazen is op zijn minst opmerkelijk; als er iets van doorwerkt levert dat een ander soort kerk op als die waaraan we gewend waren.
En ook als er niets van terecht komt, het heeft mijn persoonlijke atheïstische sympathie, die je natuurlijk niet hoeft te delen..

Ik wist dat het een symbolisch gebaar van gelijkheid was. Pausen pakken en naam en een item. Dat is van alle tijden. Glas, plas, was.

H.P.Pas
04-04-13, 10:08
Ik wist dat het een symbolisch gebaar van gelijkheid was. Pausen pakken en naam en een item. Dat is van alle tijden. Glas, plas, was.

Je bent, kortom, niet benieuwd wat eruit voortkomt.
Ik wel.

Soldim
04-04-13, 11:05
Je bent, kortom, niet benieuwd wat eruit voortkomt.
Ik wel.

Nieuwschierig wel, optimistisch niet.

super ick
04-04-13, 16:02
Je bent, kortom, niet benieuwd wat eruit voortkomt.
Ik wel.

Ik heb er geen vertrouwen in.

CONTRA
04-04-13, 20:28
Je bent, kortom, niet benieuwd wat eruit voortkomt.
Ik wel.

de paus vormt zich naar het vaticaan, niet andersom. de nieuwe paus raakt spoedig geïnstitutionaliseerd.

CONTRA
04-04-13, 20:37
het heeft mijn persoonlijke atheïstische sympathie,

waarom dan?

CONTRA
04-04-13, 20:43
Dat is net het grote strijdpunt met de orthodoxen. Die wijzen die aanmatigende arrogantie al af.

ik kan ze geen ongelijk geven.
dan moeten we marsipulami teleurstellen met z'n kans op hereniging.

Marsipulami
05-04-13, 09:00
Koptisch-orthodoxe patriarch wil paus ontmoeten

vrijdag 05 april 2013 08:54 | Geschreven door Redactie Rorate

ROME (RKnieuws.net) — De koptisch-orthodoxe patriarch Tawadros II hoopt op een ontmoeting met paus Franciscus. Dat meldt het Vaticaanse persagentschap Fides.

De patriarch wil de relaties met de rooms-katholieke Kerk versterken. De koptisch-orthodoxe Kerk telt zo’n 10 miljoen gelovigen.

De vorige ontmoeting van een koptisch-orthodoxe patriarch met de paus dateert van 40 jaar geleden

Marsipulami
05-04-13, 09:07
ik kan ze geen ongelijk geven.
dan moeten we marsipulami teleurstellen met z'n kans op hereniging.

Het is patriarch Bartholomeus van Constantinopel die een hereniging waarschijnlijk acht, niet Marsipulami.

CONTRA
07-04-13, 18:30
zeg marsipulami, waarom gaan jullie belgen zo onverschillig om met historisch erfgoed? ik liep gisteren in brussel naar het centraal station en ineens sta ik vlak voor een kolos van een kathedraal dat uit het niets opdook tussen de omringende gebouwen. is toch zonde om zo'n groot en historisch gebouw te verstoppen in de stad?

Marsipulami
07-04-13, 19:05
zeg marsipulami, waarom gaan jullie belgen zo onverschillig om met historisch erfgoed? ik liep gisteren in brussel naar het centraal station en ineens sta ik vlak voor een kolos van een kathedraal dat uit het niets opdook tussen de omringende gebouwen. is toch zonde om zo'n groot en historisch gebouw te verstoppen in de stad?


17331

Goriks - Géry in het Frans, werd in 555 geboren in een Luxemburgs dorp. Hij groeide op in braafheid en godsvrucht. Later leerde hij Sint-Magneric, aartsbisschop van Trier, kennen en deze stuurde hem uit om de heidenen tot het kristendom te bekeren. Hij slaagde daar blijkbaar in en werd bisschop van Kamerijk. Toen hij in de omgeving van die stad afgodsbeelden wilde vernietigen, zetten de druïden een draak op zijn weg. Maar dat was klein bier voor Sint-Goriks. Hij wrong het beest gewoon de nek om. Om die reden voeren de kanunniken van Sint-Goriks een draak in hun wapen.


Goriks verrichtte nog tal van wonderen, bevrijdde slaven en gevangenen, verwoestte afgodenbeelden en altaren, maar in het jaar 600 reisde hij naar Brussel. Ook daar veegde hij alles weg wat afgoderij was en vertrok alweer naar andere oorden.


Toen verscheen in het Brusselse een woeste draak, die dood en vernieling zaaide. Dat het wel degelijk echt gebeurd is, wordt bewezen door het feit dat Brussel vroeger een Drakendreef rijk was. Goriks reisde naar Brussel, bad God om sterkte, gooide zijn stool om de nek van het ondier en sleepte het naar de Zenne, waarin hij de draak verdronk.


Nadat hij het monster had overwonnen, begaf Goriks zich naar de heuvel, waarop later de Sint-Michiels kathedraal, ook nog Sint-Goedele kathedraal genoemd, zou verrijzen, maar waar in die verre tijd al een kapel stond. Hij ontmoette er een werkman met een stijve arm. De arme man was ooit de kapel gepasseerd zonder de heilige te groeten die er vereerd werd, en werd prompt gestraft met een stijve arm. Goriks knielde neer bij de kapel en bad God om een wonder. En zie, even later was de arm van de werkman genezen. Het straatje, waarin de man woonde, werd later Kromme-Elleboogstraat genoemd.


Goriks overleed in Brussel op 11 augustus 619, in een geur van heiligheid. Een kerk werd naar hem genoemd, de burchtkerk van Sint-Goriks in de wijk Saint-Géry, maar ze werd helaas in de 19de eeuw afgebroken. Men beweerde dat ze inderdaad uit de 7de eeuw stamde.

H.P.Pas
07-04-13, 20:54
Goriks verrichtte nog tal van wonderen, bevrijdde slaven en gevangenen, verwoestte afgodenbeelden en altaren, maar in het jaar 600 reisde hij naar Brussel. Ook daar veegde hij alles weg wat afgoderij was en vertrok alweer naar andere oorden.


:jammer: Jokkebrok:


Hmm, ik heb geen informatie over het verwoesten van heidense heiligdommen door katholieken.

Marsipulami
07-04-13, 21:29
:jammer: Jokkebrok:

Nu ja, er staan nog een paar dingen in dat artikeltje dewelke bij een kritische historicus toch een belletje zouden moeten doen rinkelen.

knots71karel
07-04-13, 21:54
die vent is plaatsvervanger van de op één na belangrykste persoon uit het kristendom. hy staat hoog boven de kerkleiders. het verlagen vd stoelpoten is symboolpolitiek dat niks veranderd aan zyn verheven positie. als hij werkelyk op gelijke voet wil staan dan neemt hy afstand van zijn funktie.

Het ene geloof is het andere niet , dank zij een ''Kerkvorst'' houd het Rooms Katholieke geloof nog steeds stand .
En zijn er al jaren lang geen afsplitsingen meer , en zeker geen onderlinge haat en nijd en strijd zoals bij andere geloven het geval is kijk maar ff naar de Soenieten enSjiieten als voorbeeld !
Ook verwoesten ze sinds (beelden storm ) de Kerken niet meer .
Logisch dat ze als nadenken mensen weer toenadering zoeken tot elkaar !
Al zou het maar zijn om het hoofd te bieden aan de opkomende Islam , als gevolg van de Moslims die hun heil zoeken in landen die voorheen uitsluitend uit Christelijke inwoners bestonden.
Overigens gewoon de evolutie van de mens ,deze verspreiding zal komende jaren steeds meer toe nemen ,en als alles goed gaat heb je over duizend jaar geen paspoort meer nodig , grenzen zijn dan verleden tijd .
:jeweetog:

H.P.Pas
07-04-13, 23:00
Nu ja, er staan nog een paar dingen in dat artikeltje dewelke bij een kritische historicus toch een belletje zouden moeten doen rinkelen.

De man is heilig verklaard op grond van een biografie die in het teken staat van geweld tegen andersdenkenden. Dat is verder onbedenkelijk omdat die biografie sowieso uit de lucht is gegrepen.

't Is een standpunt.... :aanwal:

Marsipulami
07-04-13, 23:33
De man is heilig verklaard op grond van een biografie die in het teken staat van geweld tegen andersdenkenden. Dat is verder onbedenkelijk omdat die biografie uit sowieso de lucht is gegrepen.

't Is een standpunt.... :aanwal:

Maar nee hij is heilig verklaard omdat hij minstens twee draken verslagen heeft, niet omwile van geweld tegen andersdenkenden.