PDA

Bekijk Volledige Versie : Onschuldige Amerikaan na 42 jaar vrijgelaten



Marsipulami
04-04-13, 14:29
Onschuldige Amerikaan na 42 jaar vrijgelaten
donderdag 04 april 2013, 15u00 Bron: De Telegraaf


Louis Taylor

AP

De 58-jarige Amerikaan Louis Taylor werd veertig jaar geleden veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor een hotelbrand waarbij 29 mensen omkwamen, maar is deze week na een deal met justitie vrijgelaten. Waarschijnlijk werd de man om racistische motieven veroordeeld.


Er bestonden al langer twijfels over de schuld van Taylor. Dinsdag werd de man dan eindelijk vrijgelaten, nadat hij een deal sloot met het Amerikaanse ministerie van Justitie: 'Ik ben onschuldig maar ik als ik dat vol blijf houden ben ik nog jaren vanuit de gevangenis aan het procederen.'

Het Pioneer-hotel in Tucson, Arizona brandde op 20 december 1970 volledig af. Honderden mensen waren aanwezig in het hotel, maar konden niet naar buiten toen de nooduitgangen geblokkeerd bleken, en de brandweerladders te kort waren om bij de bovenste verdiepingen te raken. Sommige gasten zaten vast in hun kamer en werden levend verbrand, anderen sprongen hun eigen dood tegemoet uit het raam van hun hotelkamer.

De 16-jarige Taylor wilde wat eten en drinken meegrissen uit het hotel toen de brand uitbrak. Hij hielp dezelfde avond verschillende mensen ontsnappen en werd korte tijd als een held beschouwd, maar een volledig blanke jury veroordeelde hem tot een levenslange gevangenisstraf nadat de brandweer had gezegd dat de verantwoordelijke 'waarschijnlijk een neger' was. 'Ze richtten hun pijlen meteen op mij', aldus Taylor. 'Ze spraken over 'de kleine negerjongen'. Het was niet eerlijk hoe ze met mij omgingen.'

jvh