PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Merendeel Franse Marokkanen droomt van het land van hun voorouders



iReport
10-04-13, 19:36
17338
In 2004 ging Hamza naar Frankrijk om te studeren, en in 2009 haalde hij zijn bull en ging werken als financieel analist in 2009.

Enkele jaren daarna ontving hij groen licht op zijn aanvraag om te worden genaturaliseerd tot Fransman. Hij moest zich melden in Parijs voor de naturalisatieceremonie in Parijs.

Onderdeel van de ceremonie is het zingen van het Franse volkslied. Volgens Hamza was dat het moment waarop hij begon te twijfelen.

“Ik heb er lang over nagedacht om mijn identiteit te veranderen en op het moment dat ik moest opstaan om het volkslied te zingen had ik de indruk dat ik mijn land verloochende. Wel heb ik verder gezongen en heb ik nu de Franse nationaliteit. Het papier met het volkslied had ik niet nodig want ik ken het Franse volkslied uit mijn hoofd.
Nu is het te laat en wil ik enkel naar huis gaan want ik mis mijn familie en mijn geboorteland.”

Hoewel vele Marokkaanse jongeren dromen van de Franse nationaliteit en een goed betaalde baan, heeft Hamza besloten om terug te keren naar Marokko. Hij is hard op zoek naar een baan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een substantieel deel van de hoger opgeleide Marokkanen in Frankrijk overweegt om te emigreren naar het land van hun voorouders.

Samir75017
10-04-13, 22:15
The economic crisis in Europe, combined with a worrying rise of populist extremism / Islamophobia, have led many Moroccans, of all generations, to seek a better future in Morocco (or other Muslim countries).

Soldim
11-04-13, 07:56
Hij is hard op zoek naar een baan.


Was dat niet de primaire reden dat zij, of hun ouders, uit Marokko zijn vertrokken?

MO_NL
11-04-13, 11:34
Times change.

De vraag is hoeveel armer Europa uit deze crisis gaat komen.

Zeker is in ieder geval dat de economische groei aan het verschuiven is.

Samir75017
11-04-13, 14:21
Times change.



Exactly.

Many European countries have already switched from immigration country to that of emigration.

Soldim
11-04-13, 14:29
Exactly.

Many European countries have already switched from immigration country to that of emigration.

Griekenland, Italie, Spanje en Portugal waren natuurlijk voor de tweede wereld oorlog tot en met de eeuwwisseling al classieke emigratie landen. Vanuit het op dat moment rijkere Noord West Europa zijn ook volkstammen vertrokken richting de VS, Canada, Australie en NieuwZeeland.

De meeste ondernemende mensen maken zich niet zo druk om landgrenzen en natie-staten en verkassen zodra dat het zo uitkomt naar oorden met 'greener pastures'. Het zijn vooral de narrow-minded achterblijvers die zich druk maken over die enge buitelanders die binnenkomen.