PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Blijf thuis en kom in Syrië niet in de weg lopen'



Marsipulami
17-04-13, 18:00
‘Blijf thuis en kom in Syrië niet in de weg lopen'
maandag 15 april 2013, 03u00

Imam Bassam Ayachi (68), vermeend ronselaar in Brussel, doet opmerkelijke oproep aan Belgische jongeren


Ook deze jongeman uit Oostende, een zekere Moïse, vecht in Syrië.



BRUSSEL - De voorbije weken riep de ene na de andere Vlaamse burgemeester jongeren op om vooral niet naar het Syrische oorlogsfront te trekken. Ze krijgen nu steun uit onverwachte hoek. Met name van sjeik Bassam Ayachi (68), door onze inlichtingendiensten lang als staatsvijand nummer één beschouwd wegens zijn vermeende ronselpraktijken. ‘Onervaren en op avontuur beluste jongeren hebben er echt niets te zoeken.'



‘Antwerpse, Brusselse en Vilvoordse jongeren die naar Syrië willen afzakken, mogen dat doen van mij. Weliswaar niet met een kalasjnikov in de hand, maar met medicijnen, dekens of voedsel. Dat is de beste strijd die ze kunnen leveren', zegt Bassam Ayachi.

De Syrische imam, naar eigen zeggen een afstammeling van de profeet Mohammed, *pendelt al jaren tussen zijn *geboortestad Idlib, het Franse Denain en Sint-Jans-Molenbeek. Ayachi is ons land geen onbesproken figuur. Ooit veroordeeld wegens terrorisme en door de Belgische veiligheidsdiensten jarenlang beschouwd als dé ronselaar in Brussel van jongeren op zoek naar jihadistische avonturen in Afghanistan en Irak. Bovendien leidt zijn zoon Abdel Rahman *Ayachi in Syrië momenteel een militaire militie tegen *president Assad.

Hij ontkent dat hij het voorbije jaar achter ook maar één vertrek van een Belgische moslimstrijder zat. ‘Integendeel. Al zou u mij hier honderd jongeren aanbieden die onder mijn zoon willen gaan vechten, ik zou ze allemaal terug naar huis sturen. Nadat ik hen heb uitgelegd dat ze in Syrië niet de cowboy moeten gaan *spelen. De oorlog ginder is geen spel, laat de getrainde *Syrische strijders het oplossen.'

Kanonnenvlees

Volgens de sjeik zijn de vertrokken landgenoten veeleer een last dan een hulp. ‘Ze dienen als kanonnenvlees en hun aanwezigheid leidt enkel tot miserie. Ze kunnen geen wapen hanteren en moeten eerder beschermd worden dan dat ze zich nuttig maken.'

De invloedrijke imam zegt dat de Belgische jongeren die *vertrokken vooral getriggerd worden door de vele filmpjes op het internet. Filmpjes van de dood van onschuldige burgers. ‘Zulke jongeren vragen zich terecht af waarom het *afslachten van vrouwen en kinderen al twee jaar niet stopt en willen iets doen. De invloed van het internet is *cruciaal in hun overtuiging om te gaan. De rol van ronselaars in België wordt dan weer schromelijk overschat.'

Sharia4Belgium zonder inhoud

Ayachi, die bij jongeren in Sint-Jans-Molenbeek als imam jarenlang aanzien verwierf door hen urenlang te onderrichten over ‘het ware geloof', heeft geen hoge pet op van het officieel ontbonden Sharia4Belgium. ‘Ook zij richten zich op jongeren, maar zijn niet meer dan een bende *lawaaimakers. Fouad *Belkacem en zijn Antwerpse kompanen pretenderen iets af te weten van de sharia, maar in feite verkopen ze een boodschap zonder inhoud.'

Ayachi beweert dan ook *bewust geen enkele band met de groepering te onderhouden, laat staan dat de Sharia4*Belgium-jongeren – zoals her en der wordt beweerd – in Syrië terechtkomen onder de vleugels van zijn zoon Abdel Rahman. Hun Brusselse kopstuk, Jean Louis Le Soumis, kent vader Ayachi naar eigen zeggen niet. ‘De rol van *Sharia4Belgium in de uittocht naar Syrië wordt fel overdreven. Ik schat het aantal rechtstreeks door hen geronselde jongeren hoogstens op vijftien. Verder reikt hun invloed echt niet. Al zijn het er natuurlijk vijftien te veel. Jullie kunnen enkel hopen dat zulke jonge gasten spontaan terug*komen. Maar op dat vlak moet ik jullie ontgoochelen. De geschiedenis leert dat de meeste moslimstrijders nooit meer terugkeren.'

Pieter Huyberechts

The grower
17-04-13, 18:36
Wanneer houdt het toch eens op.. die elende.

Ibrah1234
20-04-13, 06:53
Belgen zijn altijd al sukkels geweest. Onze polder jihadisten doen het een stuk beter.

Hollandse jihadstrijders Syrië in luxe villa (http://www.telegraaf.nl/binnenland/21497667/__Jihadstrijders_NL_in_luxe_villa__.html)