PDA

Bekijk Volledige Versie : Coen Teulings, CPB, we hadden beter niet aan de Euro kunnen beginnen



super ick
20-04-13, 07:56
De komende drie jaar moet het kabinet het oorspronkelijke bezuinigingsprogramma voortzetten zonder op de Brusselse eis van 3 procent te letten. Ook extra bezuinigingen horen daar niet bij, zoals het pakket van 4,3 miljard euro dat het kabinet tot augustus in de ijskast heeft gezet.

Dat zegt de scheidende directeur van het Centraal Planbureau, Coen Teulings, morgen in een gesprek met de Volkskrant. 'Nederland staat er in essentie redelijk goed voor', zegt Teulings. 'De programma's die zonder die 4,3 miljard op ons afkomen, dat is geen kattenpis. Dat zullen we allemaal nog wel merken. Het regeerakkoord is al een heel ambitieus ombuigingsprogramma en het is verstandig dat ongewijzigd uit te voeren. Dan is er een jaar of drie rust en helderheid voor politiek en burgers. En daarna zien we wel weer verder.'

Het kabinet kwam op 1 maart met de extra bezuinigingen van 4,3 miljard nadat het CPB had becijferd dat het begrotingstekort in 2014 op 3,4 procent van het bbp zou uitkomen. Dat is circa 2,4 miljard euro boven de Europese maximumnorm van 3 procent van de omvang van de economie van een euroland. Tot vreugde van de sociale partners stemde het kabinet er vorige week mee in de 4,3 miljard op de lange baan te schuiven als werkgevers en werknemers in ruil daarvoor een sociaal akkoord zouden ondertekenen.

Bevriezing
Uit het debat in de Tweede Kamer over het sociaal akkoord afgelopen week bleek dat hetzelfde bezuinigingspakket 'herleeft' - aldus PvdA-leiders Samsom - als verwacht economisch herstel in augustus tegenvalt en niet aan de 3-procentseis wordt voldaan. Een groot deel van de 4,3 miljard moet komen uit de scherp bekritiseerde bevriezing van salarissen voor werknemers in zorg, onderwijs en overheid.

Allesbepalend is dan de economische voorspelling over 2014 van het CPB, dan geleid door de opvolger van Teulings. Wat de huidige directeur betreft kan het 4,3-miljardpakket in de ijskast blijven. Ook als de consequentie is dat niet aan 'Brussel' wordt voldaan. 'Ik denk dat het op dit moment onverstandig is om voor Nederland in 2014 de 3 procent strikt vast te houden. Het zijn eigenlijk te strikte normen.'

Wissewasje
Teulings stelt dat door de '3 procent' Nederland 'bij ieder wissewasje het begrotingssaldo politiek gaat sturen. Met weer een nieuwe bezuinigingsronde.' De Europese eisen zijn bedacht bij de invoering van de euro. Europa is wat Teulings betreft weinig opgeschoten met de eenheidsmunt. 'Uit onze analyse blijkt dat als je de euro niet had ingevoerd en door was gegaan als handelsunie en die had uitgebreid, dan had je het leeuwendeel van de voordelen van de Europese integratie ook wel geďncasseerd. Maar ontbinding van de monetaire unie is nu buitengewoon kostbaar.'

Houdt Nederland Brussel een tekort voor dat groter is dan 3 procent, dan wekt dat de toorn van eurocommissaris Olli Rehn die de eurolanden tot begrotingsdiscipline moet bewegen. Rehn heeft juist mede door Nederlandse druk meer bevoegdheden gekregen. Uiterlijk 30 april dient het kabinet Rehn een ontwerpbegroting te sturen waaruit moet blijken dat Nederland zich aan de Europese normen houdt.

Volgens Teulings kijkt de begrotingstsaar door ongunstige cijfers heen. 'Ik denk dat de wetsteksten hem redelijke ruimte bieden. Als ik Olli Rehn was, zou ik zeggen: als jullie een geloofwaardig pakket hebben waar ook een aantal structurele dingen worden aangepakt, dan heb je bij mij heel veel krediet. Bij uitzonderlijke omstandigheden mag je afwijken. Dit zíjn uitzonderlijke omstandigheden!'

mark61
20-04-13, 14:31
'Uit onze analyse blijkt dat als je de euro niet had ingevoerd en door was gegaan als handelsunie en die had uitgebreid, dan had je het leeuwendeel van de voordelen van de Europese integratie ook wel geďncasseerd.

Ik vind dat een niet zo slimme opmerking. In feite zat NL al decennia in een monetaire unie, alleen wisten de meeste mensen dat niet. Er is wel een gradueel verschil tussen absolute koppeling van valuta's en een 'bandbreedte', maar die was zo strak dat het verschil niet erg groot is.

super ick
21-04-13, 10:32
Ik vind dat een niet zo slimme opmerking. In feite zat NL al decennia in een monetaire unie, alleen wisten de meeste mensen dat niet. Er is wel een gradueel verschil tussen absolute koppeling van valuta's en een 'bandbreedte', maar die was zo strak dat het verschil niet erg groot is.

Ik heb er artikel geplaatst omdat critici al snel als nono's worden gezien. Wel, je kunt veel zeggen van Coentje maar het is geen nono.

H.P.Pas
21-04-13, 14:34
Ik heb er artikel geplaatst omdat critici al snel als nono's worden gezien. Wel, je kunt veel zeggen van Coentje maar het is geen nono.


. 'Uit onze analyse blijkt dat als je de euro niet had ingevoerd en door was gegaan als handelsunie en die had uitgebreid, ....

'As is verbrande turf' placht mijn grootmoeder te zeggen.

De interessante vraag is natuurlijk niet wat we destijds hadden en zouden maar wat we nu moeten en wat niet.
Hij geeft daar twee antwoorden op:
- De 3% norm niet heilig verklaren. Een nare bijkomstigheid is dat Nederland binnen de EU één van de drijvende krachten is geweest om dat nou juist wčl te doen; iets waar bij mijn weten ook het CBP nooit tegen heeft geprotesteerd.
-

ontbinding van de monetaire unie is nu buitengewoon kostbaar.


Een nono-idee dus; niet doen.

mark61
21-04-13, 15:36
Ik heb er artikel geplaatst omdat critici al snel als nono's worden gezien. Wel, je kunt veel zeggen van Coentje maar het is geen nono.

En ik geef commentaar :) Zonder hem een nono te noemen, maar ik corrigeer hem op een punt. Overigens, zoals Pas zegt, wat had en zou heeft niet zoveel zin meer, het is gebeurd. De vraag is wat we nu gaan doen. Hij zegt ook: uitstappen is geen optie.

Dus netto heeft ie niet zoveel bijzonders te melden.