PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims vervolgd in BIRMA



knots71karel
22-04-13, 23:27
Etnische zuivering in Birma"http://content.nos.nl/data/image/m/2013/04/22/498440.jpg» (http://content.nos.nl/data/image/xxl/2013/04/22/498440.jpg)Etnisch geweld in juni vorig jaar Human Rights Watch
Toegevoegd: maandag 22 apr 2013, 14:05
Update: maandag 22 apr 2013, 16:59

Human Rights Watch beschuldigt de Birmese regering van etnische zuivering. Ook boeddhistische monniken en lokale politieke leiders zijn volgens de mensenrechtenorganisatie schuldig aan aanvallen op moslims in juni en oktober 2012.
Bij een van die aanvallen, op 23 oktober, werden in het dorp Yan Thei zeker zeventig moslims gedood. Human Rights Watch (http://www.hrw.org/news/2013/04/22/burma-end-ethnic-cleansing-rohingya-muslims) spreekt van een slachting die een dag lang duurde. Onder de slachtoffers waren 28 kinderen.
Gevlucht
De politie en het leger hebben bijgedragen aan de massamoord. De moslims konden zich niet verdedigen omdat ze hun wapens, zoals stokken, moesten inleveren. Toen boeddhisten de aanval openden zou niet zijn ingegrepen door de veiligheidstroepen.
Human Rights Watch zegt dat de Birmese regering nauwelijks optreedt tegen de daders. Daardoor zouden nieuwe aanvallen worden aangemoedigd.
Door het religieuze geweld in Birma zijn honderden moslims omgekomen. Zo'n 125.000 mensen, overwegend moslims, zijn gevlucht. Vorige maand kwamen meer dan veertig mensen om het leven.
Een woordvoerder van de Birmese regering noemt het rapport van Human Rights Watch onacceptabel. Het zou een eenzijdig beeld geven.

knots71karel
22-04-13, 23:29
Afschuwlijk ! zelfs monniken hiepen mee .

Honderden doden en duizenden vluchtelingen.

IbnRushd
23-04-13, 13:50
Aung San Suu Kyi, de vrouw die de Nobelprijs voor vrede won, uit in ieder geval geen 'hoorbaar' kritiek.

Aung San Suu Kyi surprise spectator at Burma Armed Forces Day parade | World news | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/27/aung-san-suu-kyi-burma-parade)

Fulanadetal
23-04-13, 14:53
Ja, bizar is dat.

Karin.N
23-04-13, 16:14
Ze had zeker van zich mogen laten horen. Maar aan de andere kant durf ik dat tegenwoordig ook niet al te hard meer te roepen. Voor je het weet krijg je kritiek dat 1 persoon niet verantwoordelijk gehouden kan worden en/of dat je geen bevolkingsgroepen over 1 kan mag scheren. Of dat je discrimineert en wat al niet meer :schreeuw:

knots71karel
23-04-13, 19:23
Aung San Suu Kyi, de vrouw die de Nobelprijs voor vrede won, uit in ieder geval geen 'hoorbaar' kritiek.

Aung San Suu Kyi surprise spectator at Burma Armed Forces Day parade | World news | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/27/aung-san-suu-kyi-burma-parade)

Moraal van het topic ,is dat er al weer een andere draai aan wordt gegeven.
Nu had deze vrouw weer wat moeten laten horen ! alsof zij in haar eentje al een jarenlang lopende questie kan oplossen.
Maar ze had wel iets kunnen zeggen,mogelijk komt dat nog ?

Fulanadetal
23-04-13, 19:29
Ze zou er zeker iets van moeten zeggen. Maar hoeveel ruimte heeft ze daarvoor?

Of ze is dikke vriendjes geworden met de macht, dat kan ook nog.

Karin.N
23-04-13, 19:46
In verband met de 5 mei viering had ik afgelopen weekend een gesprek met een oud-verzetsstrijder. Hij heeft naderhand ook nog in voormalig Ned. Indie gevochten. Toen ik uitsprak dat ik niet kon begrijpen dat men enerzijds in het verzet was geweest (hartstikke goed) en anderzijds de misdaden door nederlandse soldaten en jezelf goedpraatte werd deze man woedend. De duitsers en de vrijheidsstrijders in voormalig Ned.Indie waren de schoften en de nederlanders waren de good guys, ook in Ned. Indie:gechoquee

super ick
23-04-13, 21:44
In verband met de 5 mei viering had ik afgelopen weekend een gesprek met een oud-verzetsstrijder. Hij heeft naderhand ook nog in voormalig Ned. Indie gevochten. Toen ik uitsprak dat ik niet kon begrijpen dat men enerzijds in het verzet was geweest (hartstikke goed) en anderzijds de misdaden door nederlandse soldaten en jezelf goedpraatte werd deze man woedend. De duitsers en de vrijheidsstrijders in voormalig Ned.Indie waren de schoften en de nederlanders waren de good guys, ook in Ned. Indie:gechoquee

Is ook een onhandige insteek voor een gesprek met deze man.

Magister
23-04-13, 21:52
In verband met de 5 mei viering had ik afgelopen weekend een gesprek met een oud-verzetsstrijder. Hij heeft naderhand ook nog in voormalig Ned. Indie gevochten. Toen ik uitsprak dat ik niet kon begrijpen dat men enerzijds in het verzet was geweest (hartstikke goed) en anderzijds de misdaden door nederlandse soldaten en jezelf goedpraatte werd deze man woedend. De duitsers en de vrijheidsstrijders in voormalig Ned.Indie waren de schoften en de nederlanders waren de good guys, ook in Ned. Indie:gechoquee

Als je iets weet van de geschiedenis van Indonesië tijdens en vlak na de Japanse bezetting is deze mening heel goed te begrijpen.

Karin.N
23-04-13, 22:35
Is ook een onhandige insteek voor een gesprek met deze man.

Hij begon er zelf over, was erg trots op zijn daden daar. Heeft oa opdracht gegeven om een dorp plat te branden, waarbij kleine kinderen, vrouwen en bejaarden zijn omgekomen.

Karin.N
23-04-13, 22:36
Als je iets weet van de geschiedenis van Indonesië tijdens en vlak na de Japanse bezetting is deze mening heel goed te begrijpen.

Goh bekeek je de wereld (vooral als het om moslims gaat) altijd maar door een roze bril.

Magister
23-04-13, 22:38
Hij begon er zelf over, was erg trots op zijn daden daar. Heeft oa opdracht gegeven om een dorp plat te branden, waarbij kleine kinderen, vrouwen en bejaarden zijn omgekomen.

Met zo iemand zou ik echt niet in gesprek gaan, ook niet als het een Indiëveteraan is.

Magister
23-04-13, 22:40
Goh bekeek je de wereld (vooral als het om moslims gaat) altijd maar door een roze bril.

Ga maar eens lezen over de bersiap. Tip: verschillende delen van Lou de Jong.

super ick
24-04-13, 07:58
Hij begon er zelf over, was erg trots op zijn daden daar. Heeft oa opdracht gegeven om een dorp plat te branden, waarbij kleine kinderen, vrouwen en bejaarden zijn omgekomen.

Aha, dat is andere koek.
Ik weet natuurlijk niet wat voor figuur het is. Er zijn uitzonderingen.

De meesten zijn verzeild geraakt in het geweld, hebben er vaak een trauma aan over gehouden, een schuldgevoel en worden dan als misdadiger weggezet. Ik moet altijd van Billy Joël denken.
And who was wrong?
And who was right?
It didn't matter in the thick of the fight.

Samir75017
24-04-13, 16:55
Is that not terrorism ?

Magister
24-04-13, 17:02
Is that not terrorism ?

Jazeker

Magister
24-04-13, 17:04
Aha, dat is andere koek.
Ik weet natuurlijk niet wat voor figuur het is. Er zijn uitzonderingen.

De meesten zijn verzeild geraakt in het geweld, hebben er vaak een trauma aan over gehouden, een schuldgevoel en worden dan als misdadiger weggezet. Ik moet altijd van Billy Joël denken.
And who was wrong?
And who was right?
It didn't matter in the thick of the fight.

Helaas kwam dit soort gedrag meer voor bij acties van het Nederlandse leger in Indonesië. Niet alleen na WOII, maar ook in de Atjeh-oorlog en bij andere acties in de negentiende eeuw.

knots71karel
24-04-13, 18:35
Ga maar eens lezen over de bersiap. Tip: verschillende delen van Lou de Jong.

Of lees ff dit:
Ruim een week geleden publiceerde de Volkskrant een tweetal gruwelijke foto’s van executies. Die foto’s waren toevallig gevonden in een weggeworpen fotoalbum van de overleden oud-soldaat Job Ridderhof. Hij had tussen 1947 en 1949 als dienstplichtig militair gediend in onze vroegere kolonie: Nederlands Oost-Indië. Dat was in augustus 1945 weliswaar bevrijd van de Japanse bezetting nadat, zoals bekend, de Verenigde Staten twee atoombommen op Japan hadden geworpen, maar de politieke leider van de Indische Nationalisten, Soekarno, greep de naoorlogse chaos aan om op 17 augustus 1947 de Republiek Indonesië uit te roepen.Dat viel verkeerd bij de Nederlandse regering, die dat nieuwe Indonesië nog steeds beschouwde als een Nederlandse kolonie, die toen al meer dan driehonderd jaar bestond. Om orde op zaken te stellen, stuurden wij 120.000 dienstplichtige militairen, 20.000 oorlogsvrijwilligers en 40.000 man van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, het KNIL, dat alles onder opperbevel van generaal Spoor, naar de gloednieuwe Republiek Indonesië. Een belangrijke taak was de Nederlandse burgers, die juist waren vrijgelaten uit Japanse concentratiekampen, te beschermen tegen de fanatieke vrijheidsstrijders van Soekarno.
Dat waren veelal geen reguliere soldaten, maar Indonesiërs die tijdens de drieënhalf jaar durende Japanse bezetting en indoctrinatie een diepe haat hadden ontwikkeld tegen alles wat blank en nietAziatisch was. In het bijzonder haatten ze Nederlanders. Dat zou duizenden landgenoten het leven kosten. Die zogenaamde Indonesische vrijheidsstrijders waren veelal niet meer dan terroristen die zich vergrepen aan burgers die ziek en verzwakt uit de Japanse concentratiekampen kwamen. Ze werden rampokkers, pemoeda’s of peloppers genoemd.
Het vroegere Nederlands-Indië was onvoorstelbaar groot met een omtrek van plm. 2000 bij 6000 km en een toenmalige bevolking van 70 miljoen mensen. Om dit reusachtige eilandenrijk in cultuur te brengen, inclusief een goed werkende infrastructuur, waren er slechts 300.000 Nederlanders in Indië werkzaam. Door de gemiddelde Nederlander werd Indië beschouwd als een verlengstuk van ons eigen land. Vóór de Tweede Wereldoorlog leerden alle Nederlandse schoolkinderen de geografie van Nederlands Oost-Indië, terwijl 18.000 km verder de Indonesische kinderen de namen van alle Nederlandse provincies precies uit hun hoofd moesten kunnen opzeggen.Vandaar dat het verlies van onze tropische kolonie voor vele Nederlanders een traumatische gebeurtenis was die emotioneel moeilijk kon worden verwerkt. Extra zwaar was dat voor de Nederlanders die in Nederlands-Indië hadden gewerkt en die in dat reusachtige land meegeholpen hadden de gehele infrastructuur op te bouwen. Dat was een grote taak geweest. In de kolossale kolonie werd onder meer een uitnemende medische dienst georganiseerd die ziekten als malaria, pest, cholera, tyfus, lepra, framboesia en tuberculose bestreed en die de miljoenenbevolking vaccineerde tegen onder meer de pokken.Spoorwegen, bruggen, plantages en fabrieken, telefoon en telegraaf, onderwijs, vanaf lagere scholen tot aan universiteiten, kwamen tot stand. Aan hogescholen en universiteiten in Nederland werd onderricht gegeven in de inlandse talen van Nederlands-Indië, het Indisch recht en de wetenschappelijke basis van tropische landbouw. Van de vele Europese landen die honderd jaar geleden nog bijna allemaal koloniën bezaten, was ons land het meest geavanceerde.
Alleen is een van onze grootste fouten geweest dat wij zelden of nooit Indonesiërs benoemden in gezaghebbende functies. Dat kweekte terecht onvrede en haat bij ontwikkelde Indonesiër!
Het grootste deel van de Nederlandse militairen, die in de jaren 1947 tot 1951 naar onze vroegere kolonie werden gestuurd, had juist in eigen land de Duitse bezetting meegemaakt en was veelal nooit verder gereisd dan naar Zandvoort of de Veluwe. Indië was voor hen een cultuurschok. Bovendien was er geen sprake van een reguliere oorlog. Daarom bedacht men de term ’politionele acties’. De pemoeda’s of de rampokkers traden vaak meedogenloos op, ook tegen hulpeloze Nederlandse burgers. Wreedheden lokken altijd andere wreedheden uit. Dat is bij ieder gewapend conflict zo.Het is dan ook begrijpelijk dat het onder die omstandigheden kan komen tot standrechtelijke executies waarbij ook onschuldige tegenstanders worden afgemaakt. In de Volkskrant werden twee gruwelijke foto’s gepubliceerd uit het nagelaten album van de vroegere militair Job Ridderhof uit Enschede. Eén foto betrof Indonesische mannen die werden neergeschoten en een tweede foto, genomen met een simpel fototoestel, laat een greppel zien met enige tientallen lijken erin. Daarbij zijn twee Nederlandse militairen in uniform te zien.Onjuist
Niemand weet waar en wanneer die foto’s zijn gemaakt. Maar het is niet juist om thans, alleen op grond van die primitieve beelden, te constateren dat het Nederlandse leger zich als een troep criminelen in onze vroegere kolonie heeft gedragen. Vooral politiek linksgeoriënteerde landgenoten willen dat vaak zo zien. Vandaar ook de kille ontvangst van onze uit Indië gerepatrieerde militairen en onze oud-Indisch mensen die op een schoen en een slof, zonder enig bezit, in Nederland terugkeerden en van onze overheid geen enkele steun ondervonden hebben. Zelfs de simpele kleding die ze via het Rode Kruis voor de thuisreis hadden ontvangen (want zelf hadden ze vaak alleen nog een versleten hemd en een korte broek), moesten ze later terugbetalen, inclusief de kosten van de bootreis. Jarenlang dorsten ze niet te zeggen dat ze in Nederlands-Indië hadden gewerkt of er als militair hadden gediend. Want dat was toen sociaal niet acceptabel en politiek niet correct.Beschrijving
Nederland verloor in het naoorlogse Indië ruim 6000 militairen en meer dan 24.000 burgers waren al door toedoen van de Japanners gestorven.
Het zou zeker zinvol zijn de opschudding, veroorzaakt door de in een vuilnisvat teruggevonden foto’s van de oud-soldaat Job Ridderhof, als aanleiding te gebruiken om eindelijk, na ruim zestig jaar, een zinvolle geschiedenisbeschrijving te maken. Een beschrijving die niet misbruikt wordt voor politieke doeleinden, maar die recht doet aan alle betrokkenen, namelijk de slachtoffers van een uiterst pijnlijke periode in de Staat der Nederlanden.Prof. Dr. Bob Smalhout–21-07-2012–

Klasse deze beschrijving !

super ick
25-04-13, 09:59
Helaas kwam dit soort gedrag meer voor bij acties van het Nederlandse leger in Indonesië. Niet alleen na WOII, maar ook in de Atjeh-oorlog en bij andere acties in de negentiende eeuw.

Dat komt voor in iedere oorlog.
Dat is precies de reden waarom ik wel eens pissig wordt als er gemakkelijk geoordeeld wordt over gedrag van militairen. Zo lekker van achter het peeceetje. Nog nooit 1 penibele situatie in het leven meegemaakt en maar oreren.

Niemand moet in eerste plaats militair willen worden. Alleen als je mag kiezen als je 16 bent dan loop je de lands verkeerde keuzes te maken. Ben je dienstplichtig dan heb je niets in te brengen.
Als je echt in gevechtsituaties terecht komt waarin, om je heen, doden vallen dan vervagen grenzen. Gevangenen worden vaak geëxecuteerd. Ik ben zelf niet in die situatie geweest maar kan het me zo goed voorstellen. Je moet op dat moment echt een hele goede commandant zijn om dat te voorkomen.
Krijg je er 1 te pakken die weet waar de vijand ligt en je moet veilig weg zien te komen dan is de grens om teveel druk uit te oefenen, te martelen zo dichtbij.

Het is een heksenketel waarin mensen veranderen in dieren.

Magister
25-04-13, 11:29
Dat komt voor in iedere oorlog.
Dat is precies de reden waarom ik wel eens pissig wordt als er gemakkelijk geoordeeld wordt over gedrag van militairen. Zo lekker van achter het peeceetje. Nog nooit 1 penibele situatie in het leven meegemaakt en maar oreren.

Niemand moet in eerste plaats militair willen worden. Alleen als je mag kiezen als je 16 bent dan loop je de lands verkeerde keuzes te maken. Ben je dienstplichtig dan heb je niets in te brengen.
Als je echt in gevechtsituaties terecht komt waarin, om je heen, doden vallen dan vervagen grenzen. Gevangenen worden vaak geëxecuteerd. Ik ben zelf niet in die situatie geweest maar kan het me zo goed voorstellen. Je moet op dat moment echt een hele goede commandant zijn om dat te voorkomen.
Krijg je er 1 te pakken die weet waar de vijand ligt en je moet veilig weg zien te komen dan is de grens om teveel druk uit te oefenen, te martelen zo dichtbij.

Het is een heksenketel waarin mensen veranderen in dieren.

Bij de Atjeh-oorlogen was het schering en inslag en in elk geval bewust beleid om de inlanders op deze manier aan te pakken. Zie ook de Colijnbiografie en de Max Havelaar (Saïdjah en Adinda). In elk geval zijn dergelijke oorlogsmisdaden op geen enkele manier goed te praten.

super ick
26-04-13, 07:46
Bij de Atjeh-oorlogen was het schering en inslag en in elk geval bewust beleid om de inlanders op deze manier aan te pakken. Zie ook de Colijnbiografie en de Max Havelaar (Saïdjah en Adinda). In elk geval zijn dergelijke oorlogsmisdaden op geen enkele manier goed te praten.

Ik ben de laatste die ze goed praat maar wil mensen er wel van bewust proberen te maken dat het inherent is aan oorlogsvoering.

Magister
26-04-13, 08:35
Ik ben de laatste die ze goed praat maar wil mensen er wel van bewust proberen te maken dat het inherent is aan oorlogsvoering.

Dat weiger ik te accepteren. Er zijn ook genoeg gevallen van het tegendeel bekend.

super ick
26-04-13, 17:04
Dat weiger ik te accepteren. Er zijn ook genoeg gevallen van het tegendeel bekend.

Het gebeurt in iedere oorlog. Er zijn geen gevallen van tegendeel bekend. Ja de Falklandoorlog wellicht maar daar hebben ze elkaar nauwelijks in de ogen gekeken.

knots71karel
26-04-13, 18:08
Dat komt voor in iedere oorlog.
Dat is precies de reden waarom ik wel eens pissig wordt als er gemakkelijk geoordeeld wordt over gedrag van militairen. Zo lekker van achter het peeceetje. Nog nooit 1 penibele situatie in het leven meegemaakt en maar oreren.

Niemand moet in eerste plaats militair willen worden. Alleen als je mag kiezen als je 16 bent dan loop je de lands verkeerde keuzes te maken. Ben je dienstplichtig dan heb je niets in te brengen.
Als je echt in gevechtsituaties terecht komt waarin, om je heen, doden vallen dan vervagen grenzen. Gevangenen worden vaak geëxecuteerd. Ik ben zelf niet in die situatie geweest maar kan het me zo goed voorstellen. Je moet op dat moment echt een hele goede commandant zijn om dat te voorkomen.
Krijg je er 1 te pakken die weet waar de vijand ligt en je moet veilig weg zien te komen dan is de grens om teveel druk uit te oefenen, te martelen zo dichtbij.

Het is een heksenketel waarin mensen veranderen in dieren.

Dat is in de meeste oorlogen toch het geval .
Maar een ding hoor je hier niks over , nl het feit dat duizenden Nederlandse burgers (voornamelijk vrouwen en kinderen , die de Jappenkampen overleefd hadden ) afgeslacht zijn door fanatieke Rampokkers , die tijdens de bezetting met de Jappen heulden en toen ook hun landgenoten Indonesiers dus ! een kopje kleiner maakten als ze niet meededen.
Ik citeer nog ff dit stukje :Een belangrijke taak was de Nederlandse burgers, die juist waren vrijgelaten uit Japanse concentratiekampen, te beschermen tegen de fanatieke vrijheidsstrijders van Soekarno.
Dat waren veelal geen reguliere soldaten, maar Indonesiërs die tijdens de drieënhalf jaar durende Japanse bezetting en indoctrinatie een diepe haat hadden ontwikkeld tegen alles wat blank en nietAziatisch was. In het bijzonder haatten ze Nederlanders. Dat zou duizenden landgenoten het leven kosten. Die zogenaamde Indonesische vrijheidsstrijders waren veelal niet meer dan terroristen die zich vergrepen aan burgers die ziek en verzwakt uit de Japanse concentratiekampen kwamen. Ze werden rampokkers, pemoeda’s of peloppers genoemd.

En google dan maar ff verder wat dit TUIG aan onmenselijke wreedheden op hun naam heeft staan.

Afgezien daarvan , ik weet nog dat mijn vader destijds al zei ,het is nu tijd dat Indonesie op zijn eigen pootjes komt te staan , en hij was niet de enige die er zo overdacht.
Maar de vele NEDERLANDERS DIE DAAR GEBOREN EN GETOGEN WAREN , dachten er natuurlijk anders over ., die probelemen waren legio ,want er waren ook genoeg gemengde gezinnen ,kortom het was na WO 2 een chaos , de Jappen lieten en verscheurt eilanden rijk achter !

super ick
26-04-13, 22:56
Dat is in de meeste oorlogen toch het geval .
Maar een ding hoor je hier niks over , nl het feit dat duizenden Nederlandse burgers (voornamelijk vrouwen en kinderen , die de Jappenkampen overleefd hadden ) afgeslacht zijn door fanatieke Rampokkers , die tijdens de bezetting met de Jappen heulden en toen ook hun landgenoten Indonesiers dus ! een kopje kleiner maakten als ze niet meededen.
Ik citeer nog ff dit stukje :Een belangrijke taak was de Nederlandse burgers, die juist waren vrijgelaten uit Japanse concentratiekampen, te beschermen tegen de fanatieke vrijheidsstrijders van Soekarno.
Dat waren veelal geen reguliere soldaten, maar Indonesiërs die tijdens de drieënhalf jaar durende Japanse bezetting en indoctrinatie een diepe haat hadden ontwikkeld tegen alles wat blank en nietAziatisch was. In het bijzonder haatten ze Nederlanders. Dat zou duizenden landgenoten het leven kosten. Die zogenaamde Indonesische vrijheidsstrijders waren veelal niet meer dan terroristen die zich vergrepen aan burgers die ziek en verzwakt uit de Japanse concentratiekampen kwamen. Ze werden rampokkers, pemoeda’s of peloppers genoemd.

En google dan maar ff verder wat dit TUIG aan onmenselijke wreedheden op hun naam heeft staan.

Afgezien daarvan , ik weet nog dat mijn vader destijds al zei ,het is nu tijd dat Indonesie op zijn eigen pootjes komt te staan , en hij was niet de enige die er zo overdacht.
Maar de vele NEDERLANDERS DIE DAAR GEBOREN EN GETOGEN WAREN , dachten er natuurlijk anders over ., die probelemen waren legio ,want er waren ook genoeg gemengde gezinnen ,kortom het was na WO 2 een chaos , de Jappen lieten en verscheurt eilanden rijk achter !


Ik had het alleen over martelen en oorlog.

Dat hele Nederlands Indië zou me aan mijn reet roesten. We zijn inmiddels 70 jaar verder. Tijden veranderen. Tegenwoordig is het Indonesië, grootste moslimland ter wereld.

knots71karel
26-04-13, 23:26
Ik had het alleen over martelen en oorlog.*)

Dat hele Nederlands Indië zou me aan mijn reet roesten. We zijn inmiddels 70 jaar verder. Tijden veranderen. Tegenwoordig is het Indonesië, grootste moslimland ter wereld.

*)Ik begon met :Dat is in de meeste oorlogen toch het geval !
Voor de rest ind tijden veranderen herinneringen niet ( nog steeds zijn er liedjes en zelfs de musical ''daar komen de JANTJES wordt weer opgevoerd, en de Indonesische woorden niet te vergeten !
Ja dat mag wel zo zijn ,maar het blijft na zoveel jaren kolonie van NEDERLAND te zijn geweest ,toch nog een
kleine band bestaan, neem alleen al het aantal Nederlanders uit de huwlijken (en niet huwlijken zgn bastaards )
de schatting is dat er ong 15% Indonesisch bloed hier door de aderen stroomt !

super ick
27-04-13, 15:00
*)Ik begon met :Dat is in de meeste oorlogen toch het geval !
Voor de rest ind tijden veranderen herinneringen niet ( nog steeds zijn er liedjes en zelfs de musical ''daar komen de JANTJES wordt weer opgevoerd, en de Indonesische woorden niet te vergeten !
Ja dat mag wel zo zijn ,maar het blijft na zoveel jaren kolonie van NEDERLAND te zijn geweest ,toch nog een
kleine band bestaan, neem alleen al het aantal Nederlanders uit de huwlijken (en niet huwlijken zgn bastaards )
de schatting is dat er ong 15% Indonesisch bloed hier door de aderen stroomt !

15 %? Daar moet ik smakelijk om lachen. Volgens mij heb je geen gevoel voor getallen. :hihi:

mark61
27-04-13, 17:42
15 %? Daar moet ik smakelijk om lachen. Volgens mij heb je geen gevoel voor getallen. :hihi:

Lijkt me niet gek:

Er is een demografische berekening uit 2003 dat in 2001 de 1e en 2e generatie Indische Nederlanders in Nederland ongeveer 458.000 mensen telden. Met dit gegeven is in te schatten dat zeker 800.000 mensen in Nederland van Indische afkomst zijn.[26] Echter onderzoeker dr. Peter Post van het NIOD schat dat er tussen de 1,5 to 2 miljoen mensen met Indisch bloed in Nederland wonen.[27]

Wiki

Je moet je voorstellen dat aangezien er enorm gemengd getrouwd wordt, 'technisch gezien' er steeds meer mensen met 0,x% Indisch bloed zullen zijn. 'Verdunde' genen die zich steeds verder verspreiden. Zo gaat het toch altijd?

Ik zie vaak mensen van wie ik denk, sprankje Indonesisch bloed. We noemen een zekere politicus uit Venlo :hihi:

knots71karel
27-04-13, 22:26
Lijkt me niet gek:

Er is een demografische berekening uit 2003 dat in 2001 de 1e en 2e generatie Indische Nederlanders in Nederland ongeveer 458.000 mensen telden. Met dit gegeven is in te schatten dat zeker 800.000 mensen in Nederland van Indische afkomst zijn.[26] Echter onderzoeker dr. Peter Post van het NIOD schat dat er tussen de 1,5 to 2 miljoen mensen met Indisch bloed in Nederland wonen.[27]

Wiki

Je moet je voorstellen dat aangezien er enorm gemengd getrouwd wordt, 'technisch gezien' er steeds meer mensen met 0,x% Indisch bloed zullen zijn. 'Verdunde' genen die zich steeds verder verspreiden. Zo gaat het toch altijd?

Ik zie vaak mensen van wie ik denk, sprankje Indonesisch bloed. We noemen een zekere politicus uit Venlo :hihi:

Indd zat ik zelfs nog aan de ''lage kant '', omdat de meeste nakomelingen van deze ( gemengde ) huwlijken of verbintenissen verwekt werden door de uit Holland afkomstige man .,vandaar dat er minder Indonesische namen zijn
Pas na 1900 kwamen er verandering in ,toen waren er ook wel Indonesische mannen die in eerste instantie de half bloed vrouwen hadden , maar ook de halfbloed mannen vermengden zich.
Later ook de uit Nederland afkomstige meisjes die met hun ouders daar woonden , en die op hun beurt weer met een Indonesihe man trouwden .
Zelf had ik een uit Indonesie afkomstige achteroom een volle neef van mijn vader , die kinderloos bleef maar wel gehuwd , en zo zal er wel in vele famillie,s een druppeltje Indonesisch bloed stromen.

mark61
28-04-13, 03:14
Indd zat ik zelfs nog aan de ''lage kant '',

Eh, 15% van 16,5 miljoen is 2,5 miljoen. Dus je zat aan de hoge kant.

knots71karel
28-04-13, 12:56
Eh, 15% van 16,5 miljoen is 2,5 miljoen. Dus je zat aan de hoge kant.

Het is blijft slechts een schatting , het juiste aantal kon noch wel eens meer dan 2,5 miljoen zijn ,in aanmerking genomen dat de ''bataards'' kinderen de naam van hun moeder kregen als die Indonesisch was .
We weten dus lang niet alles.:denk:

knots71karel
28-04-13, 22:49
Het is blijft slechts een schatting , het juiste aantal kon noch wel eens meer dan 2,5 miljoen zijn ,in aanmerking genomen dat de ''bataards'' kinderen de naam van hun moeder kregen als die Indonesisch was .
We weten dus lang niet alles.:denk:

Om de en of andere reden kan ik evt foutjes niet meer herstellen ,dat gaat gewoon niet.
dus hierbij herstel ik bastaards