PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims hielpen aanslag op trein in Canada verijdelen



IbnRushd
24-04-13, 17:31
Moslims hielpen aanslag op trein in Canada verijdelen

Door: redactie
24-4-13 - 16:29
bron: The Huffington Post, Toronto Sun, New York Times

Leden van de moslimgemeenschap in Canada hebben de autoriteiten getipt over een terreurplan om een aanslag te plegen op een trein. Er zijn twee verdachten aangehouden die banden zouden hebben met al-Qaeda.

De Canadese politie maakte maandag bekend dat Raed Jaser en zijn vermoedelijke handlanger Chiheb Esseghaier gearresteerd waren in verband met het plan om een trein van Via Rail in Canada op te blazen. De politie maakte volgens de New York Times niet bekend welke trein ze op het oog hadden.

'Alle Canadezen veilig'

Muhammad Robert Heft, een islamitische gemeenschapsleider in Ontario, verklaarde aan de Toronto Sun dat een iman in die stad de autoriteiten alarmeerde over de terreurplannen, die zo konden verijdeld worden.

'Wat telt, is niet hoe je je kleedt maar wat je denkt', verklaart Heft. 'In onze gemeenschap zien we er anders uit, maar in ons hart houden we van Canada. Het is ons land, onze stam. We willen dan ook dat alle Canadezen veilig zijn, welke religie ze ook aanhangen'.

Heft voegde er bij CNN aan toe dat de Canadese politie de hulp van de iman erkende tijdens een briefing met leden van de islamitische gemeenschap.

'We zijn dankbaar dat de politie het onderzoek verrichtte en erin slaagde de verdachten te arresteren voor er iets gebeurde. We stellen het op prijs dat ze ons op de hoogte hielden en uitleg gaven over wat er gaande was'.

De verdachten werden naar verluidt al meer dan een jaar door de autoriteiten in de gaten gehouden.

ad.nl

Fulanadetal
24-04-13, 17:37
Daarmee hebben ze heel wat levens gered! Ik vind het geweldig!

Mark
24-04-13, 18:39
ik ben in de war, helden of verraders?

Magister
24-04-13, 18:43
Daarmee hebben ze heel wat levens gered! Ik vind het geweldig!

Nou, het is niet meer dan hun plicht hoor.

Fulanadetal
24-04-13, 19:23
Natuurlijk, stoppen voor rood is ook een plicht. Maar dit is iets verstrekkender. Ik vind het mooi.

Ibrah1234
24-04-13, 21:48
De verdachten werden naar verluidt al meer dan een jaar door de autoriteiten in de gaten gehouden.

Ik denk dat de privacy van de gewone burger niets meer voorstelt in de strijd tegen drugs en terrorisme. Daar is denk ik behoorlijk misbruik van gemaakt.

knots71karel
24-04-13, 22:37
Daarmee hebben ze heel wat levens gered! Ik vind het geweldig!

Gelukkig , dat deze mensen het gedaan hebben ,ze wonen en leven daar toch.
Afgezien daarvan ,aanslagplegers op willekeurige onschuldigen burgers ,zijn ten alle tijden moordenaars !

mark61
24-04-13, 23:44
Daarmee hebben ze heel wat levens gered! Ik vind het geweldig!

Ik denk dat zal blijken dat het een overspannen fantasieverhaal is. Iemand roept wat, zoals zo'n joch op internet over een school in Leiden, en oeh ah er is een complot opgerold :hihi:

Het is al vreemd dat het twee niet-Canadezen die, aan de spelling van hun naam te zien, uit twee verschillende landen komen. De een schijnt een Palestijn uit de VAE te zijn, de ander een Tunesische nanotechnoloog :vreemd:

Het lastige is dat je nooit weet welke losgeslagen puber uit zijn nek kletst, en welke honderden mensen gaat vermoorden.

Esseghaier was doing a doctorate at the Institut national de la recherche scientifique in Varennes, Que., near Montreal. He started his work in 2010 and was in the editing stage of his thesis on nanosensors that he was scheduled to complete in the fall of 2014, said spokeswoman Julie Martineau.

In Abu Dhabi, a UAE source informed about the attack plot said there was "no UAE citizen" with the name Raed Jaser.

Enfin, eerst de broertjes Tsarnaev, nou dit weer.

super ick
25-04-13, 09:40
Ik denk dat zal blijken dat het een overspannen fantasieverhaal is. Iemand roept wat, zoals zo'n joch op internet over een school in Leiden, en oeh ah er is een complot opgerold :hihi:

Het is al vreemd dat het twee niet-Canadezen die, aan de spelling van hun naam te zien, uit twee verschillende landen komen. De een schijnt een Palestijn uit de VAE te zijn, de ander een Tunesische nanotechnoloog :vreemd:

Het lastige is dat je nooit weet welke losgeslagen puber uit zijn nek kletst, en welke honderden mensen gaat vermoorden.

Esseghaier was doing a doctorate at the Institut national de la recherche scientifique in Varennes, Que., near Montreal. He started his work in 2010 and was in the editing stage of his thesis on nanosensors that he was scheduled to complete in the fall of 2014, said spokeswoman Julie Martineau.

In Abu Dhabi, a UAE source informed about the attack plot said there was "no UAE citizen" with the name Raed Jaser.

Enfin, eerst de broertjes Tsarnaev, nou dit weer.

Die lone wolves zijn niet te stoppen.

De ene knalt een winkelcentrum leeg om niets, de ander een halve campus. Achteraf blijken er dan altijd aanwijzingen te zijn waaruit geconcludeerd had kunnen worden dat................ Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Tijden zijn veranderd waar vroeger iemand de prullenbak door de kamer schopte en een bak koffie ging zetten heb je nu figuren die fora volbraken met rotzooi. Bedreigingen, verwensingen, etc.

Laatst nog een leuk voorbeeld. John Ewbank, je weet wel die creator van dat prachtige koningslied. Die had een tweet gehad dat hij 'mild gestenigd' moest worden. Daar gaan dan 4 journalisten serieus op in terwijl ik het Jan Mulder ook had horen zeggen over Dick Advocaak nav een wissel. Dat is wel van een heel andere orde maar geeft ook een soort verschuiving aan. Mensen roeptoeteren veel gemakkelijker maar wat zonder na te denken over de konsekwenties.

Ik wil niet zeggen dat alles maar genegeerd moet worden maar volgens mij wordt er teveel ruchtbaarheid aan gegeven. Volgens mij gaan die lone wolves ook niet eerst dreigen maar komt hun actie uit het niets. Dreigers gaan in de meeste gevallen niet over tot actie. Dat zijn sukkelaars die denken dat ze anoniem zijn achter hun toetsenbord.

Tomas
25-04-13, 10:06
Volgens mij gaan die lone wolves ook niet eerst dreigen maar komt hun actie uit het niets. Dreigers gaan in de meeste gevallen niet over tot actie. Dat zijn sukkelaars die denken dat ze anoniem zijn achter hun toetsenbord.

Dat blijkt dus achteraf vaak niet het geval te zijn. De zogenaamde lone wolves hebben in veel gevallen (met de kennis van achteraf) hun daden van te voren aangekondigd op internet of aan hun directe omgeving. Dat geldt b.v. voor Breivick, Tristan, en de meeste Amerikaanse school shootings.

mark61
25-04-13, 11:48
Die lone wolves zijn niet te stoppen.

De ene knalt een winkelcentrum leeg om niets, de ander een halve campus. Achteraf blijken er dan altijd aanwijzingen te zijn waaruit geconcludeerd had kunnen worden dat................ Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Tijden zijn veranderd waar vroeger iemand de prullenbak door de kamer schopte en een bak koffie ging zetten heb je nu figuren die fora volbraken met rotzooi. Bedreigingen, verwensingen, etc.

Laatst nog een leuk voorbeeld. John Ewbank, je weet wel die creator van dat prachtige koningslied. Die had een tweet gehad dat hij 'mild gestenigd' moest worden. Daar gaan dan 4 journalisten serieus op in terwijl ik het Jan Mulder ook had horen zeggen over Dick Advocaak nav een wissel. Dat is wel van een heel andere orde maar geeft ook een soort verschuiving aan. Mensen roeptoeteren veel gemakkelijker maar wat zonder na te denken over de konsekwenties.

Ik wil niet zeggen dat alles maar genegeerd moet worden maar volgens mij wordt er teveel ruchtbaarheid aan gegeven. Volgens mij gaan die lone wolves ook niet eerst dreigen maar komt hun actie uit het niets. Dreigers gaan in de meeste gevallen niet over tot actie. Dat zijn sukkelaars die denken dat ze anoniem zijn achter hun toetsenbord.

Yep. Het is een psychologisch ding, daar moet je naar kijken, niet naar die onzin over godsdienst en organisaties.

Ik denk dat het vaak wel mogelijk is het aan te zien komen, maar de omgeving zit te suffen. Adam Lanza bijvoorbeeld (Sandy Hook). Zot als een deur, moeder is wapenfreak.

Dat 'stenigen' kwam van Nico Dijkshoorn, van beroep hofnar. Die kent toch iedereen? Dus dat is niet van een andere orde, het is precies hetzelfde. Waarna die Ewbank zelf door het lint ging.

Ja, dat hangt ervan af. Die Virginia Tech Koreaan dreigde wel degelijk eerst uitgebreid. Maar ik dacht heel kort voor hij tot actie overging. Maar het was al jaren bekend dat ie niet spoorde, en niemand deed echt wat.

Dat is weer het dilemma, wanneer mag je ingrijpen? Je doet het nooit goed.

mark61
25-04-13, 11:55
Als je naar de broertjes Tsarnaev kijkt, die Bostongevallen, die hebben een gek leven gehad. Hun ouders sporen niet. Pa sleept ze van hot naar her, ze woonden vnl. in Kirgizië; in 2001 gaat het gezin in Dagestan wonen, een jaar later gaan de ouders 'op vakantie' naar de VS, vragen daar politiek asiel aan (ik wist niet eens dat dat kon in de VS, dacht dat ze daar niet aan deden), gaat wat knoeien met een garage, maar heeft arthrose, dus vraagt uitkering aan, ook voor de kinderen.

De oudste zit eerst op college, maar stort zich dan op boksen. Wordt opeens heel vroom, trouwt met Amerikaanse katholieke vrouw die zich bekeert en nog vromer wordt dan hij. Hij slaat haar zo af en toe es. Zij ook uitkering. Dan wordt het vaag, hij wil ook met boksen ophouden. Hij snapt Amerikanen niet en heeft geen enkele Amerikaanse vriend. Dan komt er een bekeerde Russische fundi over de vloer. Zijn vader vindt dat fanatieke islamgedoe maar niks, zijn oom vindt het nog belachelijker. Heeft geen contact meer. Zoonlief gaat aan het internetten, 9/11 complottheorieën. Zijn moeder, tot dan toe een normale vrouw, gaat onder zijn invloed ook vroom worden.

De ouders scheiden. Vader gaat terug naar Dagestan, maar gek genoeg zit de moeder daar nu ook, bij hem, terwijl ze gescheiden zijn, ik dacht omdat vader haar fundineigingen niet trekt.

Jongste zoon lijkt all-American, studeert medicijnen.

Die oudste is totaal het padje kwijt, maar niemand doet er wat aan. Die ouders laten regelmatig hun kinderen in de steek, zoals ook nu weer: ze zitten al een jaar in Dagestan.

Fulanadetal
25-04-13, 12:31
Tja, de omgeving zat te slapen. Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen van de directe omgeving. Als je al eerder een zoon hebt gehad die is ontspoort tot bomgordelartiest dan zou je bij een tweede beter kunnen weten. Maar dat gebeurt toch nooit? Je denkt misschien dat je zoon opeens heel erg goed en vroom bezig is, of dat hij te zwaar op de hand of zelfs gek is geworden, net hoe je zelf in het leven staat. Maar dat hij mensen gaat opblazen, al dan niet tegelijk met zichzelf, dat is toch ondenkbaar? Dat doen anderen, niet jouw broer of zoon.
Net als met enge ziektes, dat krijgen andere mensen.

Soldim
25-04-13, 14:04
Die oudste is totaal het padje kwijt, maar niemand doet er wat aan. Die ouders laten regelmatig hun kinderen in de steek, zoals ook nu weer: ze zitten al een jaar in Dagestan.

Ik vraag me af wie er wat aan zou moeten doen, vooral daar in de VS. Ik zie een ouder zijn or haar kind niet zo snel aangeven bij de FBI of wat voor instantie dan ook......

mark61
25-04-13, 21:43
Tja, de omgeving zat te slapen. Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen van de directe omgeving. Als je al eerder een zoon hebt gehad die is ontspoort tot bomgordelartiest dan zou je bij een tweede beter kunnen weten. Maar dat gebeurt toch nooit? Je denkt misschien dat je zoon opeens heel erg goed en vroom bezig is, of dat hij te zwaar op de hand of zelfs gek is geworden, net hoe je zelf in het leven staat. Maar dat hij mensen gaat opblazen, al dan niet tegelijk met zichzelf, dat is toch ondenkbaar? Dat doen anderen, niet jouw broer of zoon.
Net als met enge ziektes, dat krijgen andere mensen.

Nou niet helemaal. Zijn oom zag het met lede ogen aan, maar wat kon hij eraan doen? Maar inderdaad, het is zo onvoorstelbaar, dat je niet weet wat te doen.


Ik vraag me af wie er wat aan zou moeten doen, vooral daar in de VS. Ik zie een ouder zijn or haar kind niet zo snel aangeven bij de FBI of wat voor instantie dan ook......

Ja nou ja, ruim voor die tijd al. Ik denk dat ze die wapens etc. nog niet zo lang hebben. Maar pa had kunnen zeggen dat ie een keer wat moest gaan doen. Maar die was zelf al stuurloos, krijg ik de indruk.

Fulanadetal
26-04-13, 07:19
Pa komt nu helpen he in de VS? Om aan te tonen dat zijn zonen onschuldig zijn. Ik heb toch met die man te doen ergens.

super ick
26-04-13, 07:49
Dat blijkt dus achteraf vaak niet het geval te zijn. De zogenaamde lone wolves hebben in veel gevallen (met de kennis van achteraf) hun daden van te voren aangekondigd op internet of aan hun directe omgeving. Dat geldt b.v. voor Breivick, Tristan, en de meeste Amerikaanse school shootings.

Niet opzichtig genoeg. Of net voordat..........

Als je kijkt hoeveel er gedreigd wordt dan met ie concluderen dat veruit de meeste dreigers niet overgaan tot daden. Alle dreigementen serieus nemen gaat helaas niet.

super ick
26-04-13, 07:56
Als je naar de broertjes Tsarnaev kijkt, die Bostongevallen, die hebben een gek leven gehad. Hun ouders sporen niet. Pa sleept ze van hot naar her, ze woonden vnl. in Kirgizië; in 2001 gaat het gezin in Dagestan wonen, een jaar later gaan de ouders 'op vakantie' naar de VS, vragen daar politiek asiel aan (ik wist niet eens dat dat kon in de VS, dacht dat ze daar niet aan deden), gaat wat knoeien met een garage, maar heeft arthrose, dus vraagt uitkering aan, ook voor de kinderen.

De oudste zit eerst op college, maar stort zich dan op boksen. Wordt opeens heel vroom, trouwt met Amerikaanse katholieke vrouw die zich bekeert en nog vromer wordt dan hij. Hij slaat haar zo af en toe es. Zij ook uitkering. Dan wordt het vaag, hij wil ook met boksen ophouden. Hij snapt Amerikanen niet en heeft geen enkele Amerikaanse vriend. Dan komt er een bekeerde Russische fundi over de vloer. Zijn vader vindt dat fanatieke islamgedoe maar niks, zijn oom vindt het nog belachelijker. Heeft geen contact meer. Zoonlief gaat aan het internetten, 9/11 complottheorieën. Zijn moeder, tot dan toe een normale vrouw, gaat onder zijn invloed ook vroom worden.

De ouders scheiden. Vader gaat terug naar Dagestan, maar gek genoeg zit de moeder daar nu ook, bij hem, terwijl ze gescheiden zijn, ik dacht omdat vader haar fundineigingen niet trekt.

Jongste zoon lijkt all-American, studeert medicijnen.

Die oudste is totaal het padje kwijt, maar niemand doet er wat aan. Die ouders laten regelmatig hun kinderen in de steek, zoals ook nu weer: ze zitten al een jaar in Dagestan.

Meestal is er wel iets mis gegaan. Aan de andere kant hebben ze ook vaak een normale opvoeding en normale jeugd gehad. Er is geen pijl op te trekken.

Wat je wel vaak ziet is dat ze bovengemiddeld intelligent zijn maar zich geen positie kunnen verwerven in de maatschappij die bij dat niveau past. Dan komen de geestelijke problemen, het afzetten tegen de maatschappij, de teleurstelling en tenslotte de intense haat.

Fulanadetal
26-04-13, 13:08
Misschien een soort discrepantie tussen intellectuele vermogens (hoog) en "emotionele leeftijd" (eeuwig groot kind of puber).

Het zijn ook best vaak beta-types enzo, gewelddadige extremisten. Als notoire alfa heb ik altijd het gevoel dat bij de beta's toch iets vaker (zeeeeker niet altijd) de sociale kant want minder uit de verf komt. Een gebrek aan empathie is best handig als je mensen wilt opblazen.
Assad is toch ook een beta? Ooogarts die zijn eed een beetje is vergeten voor het gemak.

Tomas
26-04-13, 14:27
Niet opzichtig genoeg. Of net voordat..........

Als je kijkt hoeveel er gedreigd wordt dan met ie concluderen dat veruit de meeste dreigers niet overgaan tot daden. Alle dreigementen serieus nemen gaat helaas niet.


Dat was mijn punt dan ook helemaal niet. Je stelling dat blaffende honden niet bijten, gaat niet op. Dat er door de enorme hoeveelheid aan bedreigingen niet zo veel meer mee gedaan kan worden, geloof ik wel. Maar wat wel opvalt is dat in de VS veel daders van te voren al in de gaten werden gehouden. Zelfde geldt voor Breivick. Maar blijkbaar niet goed genoeg. Wat ik me daar dan ook precies bij moet voorstellen weet ik niet. Alleen in Nederland kan een psychopaat tegen alle waarschuwingen in, van ouders en doktoren, een stapel wapenvergunningen krijgen zonder dat er ook maar een instantie iets in de gaten heeft.

mark61
26-04-13, 22:24
Wat ik me daar dan ook precies bij moet voorstellen weet ik niet. Alleen in Nederland kan een psychopaat tegen alle waarschuwingen in, van ouders en doktoren, een stapel wapenvergunningen krijgen zonder dat er ook maar een instantie iets in de gaten heeft.

Ja dat was gek. Medisch beroepsgeheim, privacy, dus de politie die die vergunning afgaf wist niets van zijn psychiatrisch verleden.

Gek genoeg was er even heisa over en hoorde je erna niets meer van. Dus er is blijkbaar niets veranderd. En hij had dus wapens waar ze zich in de VS niet voor zouden schamen.

Ibrah1234
27-04-13, 14:55
Als je naar de broertjes Tsarnaev kijkt, die Bostongevallen, die hebben een gek leven gehad. Hun ouders sporen niet. Pa sleept ze van hot naar her, ze woonden vnl. in Kirgizië; in 2001 gaat het gezin in Dagestan wonen, een jaar later gaan de ouders 'op vakantie' naar de VS, vragen daar politiek asiel aan (ik wist niet eens dat dat kon in de VS, dacht dat ze daar niet aan deden), gaat wat knoeien met een garage, maar heeft arthrose, dus vraagt uitkering aan, ook voor de kinderen.

De oudste zit eerst op college, maar stort zich dan op boksen. Wordt opeens heel vroom, trouwt met Amerikaanse katholieke vrouw die zich bekeert en nog vromer wordt dan hij. Hij slaat haar zo af en toe es. Zij ook uitkering. Dan wordt het vaag, hij wil ook met boksen ophouden. Hij snapt Amerikanen niet en heeft geen enkele Amerikaanse vriend. Dan komt er een bekeerde Russische fundi over de vloer. Zijn vader vindt dat fanatieke islamgedoe maar niks, zijn oom vindt het nog belachelijker. Heeft geen contact meer. Zoonlief gaat aan het internetten, 9/11 complottheorieën. Zijn moeder, tot dan toe een normale vrouw, gaat onder zijn invloed ook vroom worden.

De ouders scheiden. Vader gaat terug naar Dagestan, maar gek genoeg zit de moeder daar nu ook, bij hem, terwijl ze gescheiden zijn, ik dacht omdat vader haar fundineigingen niet trekt.

Jongste zoon lijkt all-American, studeert medicijnen.

Die oudste is totaal het padje kwijt, maar niemand doet er wat aan. Die ouders laten regelmatig hun kinderen in de steek, zoals ook nu weer: ze zitten al een jaar in Dagestan.

Uw pennenvrucht in dezen zou niet misstaan in een dagblad of opinieblad. Als ik zelf over dit soort redactionele vaardigheden zou beschikken zou ik elke dag een paar inzenden ter beoordeling.

Helaas is dat niet het geval.

super ick
27-04-13, 15:10
Dat was mijn punt dan ook helemaal niet. Je stelling dat blaffende honden niet bijten, gaat niet op. Dat er door de enorme hoeveelheid aan bedreigingen niet zo veel meer mee gedaan kan worden, geloof ik wel. Maar wat wel opvalt is dat in de VS veel daders van te voren al in de gaten werden gehouden. Zelfde geldt voor Breivick. Maar blijkbaar niet goed genoeg. Wat ik me daar dan ook precies bij moet voorstellen weet ik niet. Alleen in Nederland kan een psychopaat tegen alle waarschuwingen in, van ouders en doktoren, een stapel wapenvergunningen krijgen zonder dat er ook maar een instantie iets in de gaten heeft.

De meeste blaffende honden bijten, gelukkig, niet.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat er veel signalen binnen komen. Dat er naar gekeken wordt maar er niets keihard gemaakt kan worden. Dan gaat het weer in de koelkast. De manschappen om iedereen te monitoren zijn er niet. Dat was in voormalig Oost Duitsland wel het geval.
Vrijheid kost ook wat. Denk dat je die conclusie moet trekken.

Mbt die wapenvergunning van Tristan van der Vlist. Ja daar is wel eea erg scheef. Maar wie trekt aan de bel Odra iemand geestelijk iets gaat mankeren? Daarbij worden veruit de meeste moorden gepleegd met illegale wapens waar redelijk gemakkelijk aan te komen is.

Tegenwoordig koop je in Duitsland zgn. Airsoft wapens. Volkomen legaal. Die worden gemaakt door vuurwapenfabrikanten. Vervolgens bestellen ze over internet wat kleine onderdeeltje en een loop en in een handomdraai heb je een vuurwapen. Hoef je ook het criminele circuit niet in, mocht je daar de weg niet weten.

mark61
27-04-13, 17:33
Uw pennenvrucht in dezen zou niet misstaan in een dagblad of opinieblad. Als ik zelf over dit soort redactionele vaardigheden zou beschikken zou ik elke dag een paar inzenden ter beoordeling.

Helaas is dat niet het geval.

Dank U.

Nou ik vond het zelf nogal slordig geformuleerd, en wat tendentieus, maar in essentie is dit de Tsarnaevsaga :hihi:

super ick
28-04-13, 09:43
Dank U.

Nou ik vond het zelf nogal slordig geformuleerd, en wat tendentieus, maar in essentie is dit de Tsarnaevsaga :hihi:

Tendentieus? Vond het nog behoorlijk genuanceerd voor een opinieblad.

Met het aanhalen van achtergronden als reden moet je wel uitkijken. Er zijn mensen die hebben de meest vreselijke dingen meegemaakt en die ontsporen niet.
Komen bijv. als enige overlevende van een hele familie uit een concentratiekamp, studeren cum laude af en starten een succesvol advocatenkantoor.

Om maar eens een tegeltjeswijsheid te gebruiken: het gaat er niet zozeer om wat je overkomt maar wat je doet met wat je overkomt. Of zoiets.

mark61
28-04-13, 11:51
Tendentieus? Vond het nog behoorlijk genuanceerd voor een opinieblad.

Met het aanhalen van achtergronden als reden moet je wel uitkijken. Er zijn mensen die hebben de meest vreselijke dingen meegemaakt en die ontsporen niet.
Komen bijv. als enige overlevende van een hele familie uit een concentratiekamp, studeren cum laude af en starten een succesvol advocatenkantoor.

Om maar eens een tegeltjeswijsheid te gebruiken: het gaat er niet zozeer om wat je overkomt maar wat je doet met wat je overkomt. Of zoiets.

Ja, het is natuurlijk altijd gecompliceerd en meestal weten wij niet genoeg over die mensen. Tis een combi van aanleg, opvoeding en wat je hebt meegemaakt in het leven.

En inderdaad blijft het een kleine minderheid van mensen 'die dingen hebben meegemaakt' die zijn ontspoord. En kunnen we niet voorspellen welke wel, en welke niet doordraaien.

Mijn inschatting is dat de ouders gewoon niet 100% zijn. Hoe dat dan ook komt.

Het gekke is dat die ouders zo maar politiek asiel kregen, echt een zeldzaamheid in de VS. Ik was daarover in discussie op een Amerikaans forum, en het idee was dat Bush om Poetin te zieken blind elke Tsjetsjeen asiel gaf, zo van, de vijand van onze vijand is onze vriend. Ze werden nl. helemaal niet vervolgd. Wat dat betreft lijkt het op het Nederlandse gedoe rond asiel. Terwijl de VS doorgaans zeer streng en terughoudend is met asiel.