PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Hardleerse Syrië strijder opnieuw door AIVD aangehouden



MoStar
01-05-13, 04:58
17412

Voor sommige moslims is het besluit om naar Syrië te vertrekken om hun moslimbroeders in nood te helpen niet een kwestie van een bevlieging. Een 22-jarige moslim was zodanig overtuigd van zijn missie dat hij nadat hij op vrije voeten kwam meteen opnieuw naar Syrië probeerde af te reizen.

Het avontuur eindigde echter al in Nederland. De AIVD hield de man in de gaten en wist te voorkomen dat hij Nederland wist te verlaten. De moslim was in februari al aangehouden en was onder voorwaarden vrijgelaten. Nadat de man niet op het opgegeven adres aanwezig was, wist de AIVD de man te traceren.

De Nederlandse rechtbank gaat nu bepalen of de moslim langer in hechtenis gehouden zal worden.

Foto: FreedomHouse (http://www.flickr.com/photos/syriafreedom/)

mark61
01-05-13, 10:23
Op grond waarvan dan? Vraag ik me steeds af.

super ick
01-05-13, 11:55
Op grond waarvan dan? Vraag ik me steeds af.

Het blijft wettelijk gezien een moeilijke zaak.

Wiki zegt het volgende:

[bewerken] In dienstNederlanders die in militaire dienst gaan bij een vreemde mogendheid, verliezen hierbij hun Nederlanderschap. Nederlanders die bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog in dienst gingen bij de nazis werd na de oorlog hun Nederlanderschap ontnomen. Ook Poncke Princen, (je weet wel die van dat kopje thee, :hihi: ),een Nederlander die deserteerde tijdens de Politionele Acties in Nederlands Indië, verloor zijn Nederlanderschap. Hij verkreeg echter het Indonesisch staatsburgerschap waardoor hij niet staatloos bleef.



Er is echter geen sprake van militaire dienst bij een vreemde mogendheid. Tijd voor een wetswijziging. Iets in de trant van 'met voorbedachte rade, deel nemen aan een gewapend conflict in het buitenland'?