PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hamas talibaniseert Gaza'



super ick
21-05-13, 15:33
'Hamas talibaniseert Gaza'
Mel Frykberg − 06/05/13, 21:33

© AFP. Politieagenten van Hamas marcheren door de straten van Gaza-stad.
Het islamistische Hamas wordt er door de Palestijnse Autoriteit van beschuldigd de Gazastrook te talibaniseren. Op school mogen jongens en meisjes straks niet meer in dezelfde klas zitten.

Als gevolg van een nieuwe wet van Hamas zullen mannelijke leraren vanaf september niet langer les kunnen geven aan meisjes. Jongens en meisjes zullen vanaf hun negende niet langer samen school mogen lopen.

De wet geldt voor alle 690 scholen in Gaza, die samen 466.000 leerlingen tellen. Ook de 7 procent privéscholen, waaronder de christelijke scholen, ontsnappen er niet aan. Daar bestond gemengd onderwijs tot op zekere hoogte. Die moeten nu op zoek naar geld om hun gebouwen aan te passen. De wet verbiedt scholen ook hulp te aanvaarden van Israël, hulp die bedoeld was om de relaties tussen beide gebieden te normaliseren.

Achter op de motorfiets
Eerder dit jaar had Hamas een "deugdencampagne" gelanceerd, gericht op de verspreiding van de sharia en de bestrijding van "westerse kleding en westers gedrag". Vrouwen mogen niet langer achter op de motorfiets, ze mogen geen waterpijp roken in het openbaar en koppels op straat werden ondervraagd door de veiligheidsdiensten van Hamas.

Mannelijke kappers mogen niet langer vrouwen kappen. Vrouwelijke atleten mochten niet meedoen aan een marathon van het VN-agentschap voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA), waarop de organisatie de wedstrijd afgelastte en naar Ramallah verplaatste.

Op de Westelijke Jordaanoever bestaat geen wet die jongens en meisjes van elkaar scheidt op school. Niettemin is er, op enkele private en christelijke scholen na, overal gendersegregatie op de middelbare school. Maar de keuzemogelijkheid is belangrijk voor veel Palestijnen en de manier waarop Hamas bij wet vastlegt hoe je een goede moslim moet zijn, wordt gezien als het doordrukken van de politieke agenda van de islamistische organisatie.

Islamisering van Gaza
"Dit is belachelijk. Wat is er nu mis mee dat jongens en meisjes samen les krijgen?" zegt Rana Atta van het Technisch Comité voor Vrouwenzaken in Ramallah op de Westoever. "Als moslim en als ouder wil ik de keuze hebben om mijn kind naar een gemengde of niet-gemengde school te sturen."

Atta, die een hoofddoek draagt, zegt dat de nieuwe wet niet alleen de mensenrechten schendt maar ook indruist tegen de geest van een onderwijs dat gendergelijkheid en een inclusieve samenleving aanmoedigt.

"Hamas is langzaam bezig met een islamisering van Gaza", zegt Samir Awad, politiek analist van de Birzeit-universiteit bij Ramallah. "Dat proces is niet grondwettelijk, en het is ook niet populair bij de inwoners van Gaza. Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat ze de Palestijnse deelnemer aan Arab Idol hebben gedreigd met juridische actie omdat hij zich illegaal en immoreel zou hebben gedragen." Volgens Awad maken deze recente ontwikkelingen de kloof tussen de Westoever en Gaza nog groter.

'Hamas talibaniseert Gaza' - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3437265/2013/05/06/Hamas-talibaniseert-Gaza.dhtml)

knots71karel
22-05-13, 21:40
Het heeft geen enkele zin om een TOPIC te starten over de ''donkere zijde '' van Gaza ,
over het afschuwlijke machts misbruik van de fanatieke Hamas.
Want dat is blijkbaar taboe.
en erger de kans op vrede wordt ook minder .
w

Magister
22-05-13, 21:47
'Hamas talibaniseert Gaza'
Mel Frykberg − 06/05/13, 21:33

© AFP. Politieagenten van Hamas marcheren door de straten van Gaza-stad.
Het islamistische Hamas wordt er door de Palestijnse Autoriteit van beschuldigd de Gazastrook te talibaniseren. Op school mogen jongens en meisjes straks niet meer in dezelfde klas zitten.

Als gevolg van een nieuwe wet van Hamas zullen mannelijke leraren vanaf september niet langer les kunnen geven aan meisjes. Jongens en meisjes zullen vanaf hun negende niet langer samen school mogen lopen.

De wet geldt voor alle 690 scholen in Gaza, die samen 466.000 leerlingen tellen. Ook de 7 procent privéscholen, waaronder de christelijke scholen, ontsnappen er niet aan. Daar bestond gemengd onderwijs tot op zekere hoogte. Die moeten nu op zoek naar geld om hun gebouwen aan te passen. De wet verbiedt scholen ook hulp te aanvaarden van Israël, hulp die bedoeld was om de relaties tussen beide gebieden te normaliseren.

Achter op de motorfiets
Eerder dit jaar had Hamas een "deugdencampagne" gelanceerd, gericht op de verspreiding van de sharia en de bestrijding van "westerse kleding en westers gedrag". Vrouwen mogen niet langer achter op de motorfiets, ze mogen geen waterpijp roken in het openbaar en koppels op straat werden ondervraagd door de veiligheidsdiensten van Hamas.

Mannelijke kappers mogen niet langer vrouwen kappen. Vrouwelijke atleten mochten niet meedoen aan een marathon van het VN-agentschap voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA), waarop de organisatie de wedstrijd afgelastte en naar Ramallah verplaatste.

Op de Westelijke Jordaanoever bestaat geen wet die jongens en meisjes van elkaar scheidt op school. Niettemin is er, op enkele private en christelijke scholen na, overal gendersegregatie op de middelbare school. Maar de keuzemogelijkheid is belangrijk voor veel Palestijnen en de manier waarop Hamas bij wet vastlegt hoe je een goede moslim moet zijn, wordt gezien als het doordrukken van de politieke agenda van de islamistische organisatie.

Islamisering van Gaza
"Dit is belachelijk. Wat is er nu mis mee dat jongens en meisjes samen les krijgen?" zegt Rana Atta van het Technisch Comité voor Vrouwenzaken in Ramallah op de Westoever. "Als moslim en als ouder wil ik de keuze hebben om mijn kind naar een gemengde of niet-gemengde school te sturen."

Atta, die een hoofddoek draagt, zegt dat de nieuwe wet niet alleen de mensenrechten schendt maar ook indruist tegen de geest van een onderwijs dat gendergelijkheid en een inclusieve samenleving aanmoedigt.

"Hamas is langzaam bezig met een islamisering van Gaza", zegt Samir Awad, politiek analist van de Birzeit-universiteit bij Ramallah. "Dat proces is niet grondwettelijk, en het is ook niet populair bij de inwoners van Gaza. Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat ze de Palestijnse deelnemer aan Arab Idol hebben gedreigd met juridische actie omdat hij zich illegaal en immoreel zou hebben gedragen." Volgens Awad maken deze recente ontwikkelingen de kloof tussen de Westoever en Gaza nog groter.

'Hamas talibaniseert Gaza' - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3437265/2013/05/06/Hamas-talibaniseert-Gaza.dhtml)

Onmiddellijk alle subsidies van de EU stop zetten.

super ick
22-05-13, 22:35
Het heeft geen enkele zin om een TOPIC te starten over de ''donkere zijde '' van Gaza ,
over het afschuwlijke machts misbruik van de fanatieke Hamas.
Want dat is blijkbaar taboe.
en erger de kans op vrede wordt ook minder .
w

Ik vind dat we er onze ogen niet voor mogen sluiten.

knots71karel
22-05-13, 22:55
Ik vind dat we er onze ogen niet voor mogen sluiten.

Het erge is dat alles wat (wij /westerse landen ) het nooit goed doen !
Ondanks subsidies enz enz .

super ick
23-05-13, 07:37
Het gejank van enkele moslimpubers in Nederland staat los van de misdaden van Hamas. Dit gaat over Hamas en niet over de inconsekwntie van een paar blatertjes.

knuppeltje
23-05-13, 08:02
Onmiddellijk alle subsidies van de EU stop zetten.

Vind ik ook.

Ultra-orthodoxen vieren 'zege' in strijd voor gescheiden onderwijs - Nieuws - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1589324/2010/07/01/Ultra-orthodoxen-vieren-zege-in-strijd-voor-gescheiden-onderwijs.dhtml)

Jesjiva - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jesjiva)

knots71karel
23-05-13, 23:08
Vind ik ook.

Ultra-orthodoxen vieren 'zege' in strijd voor gescheiden onderwijs - Nieuws - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1589324/2010/07/01/Ultra-orthodoxen-vieren-zege-in-strijd-voor-gescheiden-onderwijs.dhtml)

Jesjiva - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jesjiva)

Wat heeft dit met de Gaza strook te maken ?
Het is gewoon een vorm van discriminatie in ISRAEL en niet van intimidatie en liquidatie zoals in Gaza strook , waar het topic over gaat !

Dus je gewouwel slaat nergens op , het enige wat je doet is uiteraard proberen het topic een andere wending te geven.
:tik:

knuppeltje
24-05-13, 08:03
Wat heeft dit met de Gaza strook te maken ?
Het is gewoon een vorm van discriminatie in ISRAEL en niet van intimidatie en liquidatie zoals in Gaza strook , waar het topic over gaat !

Dus je gewouwel slaat nergens op , het enige wat je doet is uiteraard proberen het topic een andere wending te geven.
:tik:

Slaap rustig verder.

Karin.N
24-05-13, 10:03
Dit nieuws zal Israel zeker goed doen. Hoe slechter Hamas uit de verf komt, hoe beter het hun uitkomt. In de zaak Israel vs de Palestijnen ben en blijf ik absoluut pro Palestina. Wel heb ik mijn zorgen over Hamas. Inderdaad ze zullen steeds meer en vaker iedereen dezelfde regels willen opleggen. Een mogelijkheid voor een tegengeluid zal bij Hamas niet mogelijk zijn. Ik zie ze er ookzeker toe in staat om anderen desnoods met geweld hun wil op te leggen.

Maar verandert dat wat aan de zaak Israel vs de Palestijnen? Nee! De palestijnen hebben recht op een levens vatbare staat, waarbij vruchtbare grond en water eerlijk zijn verdeeld over Palestina en Israel. Israel dat vanaf de oprichting willens en wetens de rechten van Palestijnen heeft vertrapt, met behulp van de VN. Israel dat simpelweg niet van plan is ooit echt te onderhandelen met de Palestijnen. De duimschroeven aandraaien en dan moord en b rand schreeuwen, wanneer de Palestijnen getergd naar de wapenen grijpen.

Je kunt dus zelfs stellen dat Israel verantwoordelijk is voor de macht die Hamas heeft kunnen grijpen. En tuurlijk zullen de voorstanders van Israel de verdrijving van de Palestijnen bagatelliseren. En alleen kijken naar het geweld van de Palestijnen van de afgelopen jaren en dat een staat natuurlijk het recht heeft zich daartegen te verdedigen. En dat de palestijnen dus zelf verantwoordelijk zijn voor hun posistie, want Israel wil natuurlijk wel, maar ja, dat geweld he.....

Israel speelt het slim en geraffineerd. Ze manipuleren de boel en komen er iedere keer weer mee weg. Met dank aan landen en burgers die hun ogen sluiten voor de werkelijkheid,

Maar ook de voorstanders van Hamas sluiten hun ogen voor de dictatuur van Hamas. Want kennelijk mag je Hamas niet aanvallen als je pro Palestina bent.

Maarhet probleem ligt hem in de oprichting van de staat Israel, waarbijde rechten van al die Palestijnen zijn verkwanseld! Dat is het probleem en Hamas zal nu als afleiding worden gebruikt. Israel heeft weer voldoende stof om de Palestijnen eindeloos aan het lijntje te houden. En weer behoorlijk wat mensen tuinen daarin :moe:

Karin.N
24-05-13, 10:08
Vind ik ook.

Ultra-orthodoxen vieren 'zege' in strijd voor gescheiden onderwijs - Nieuws - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1589324/2010/07/01/Ultra-orthodoxen-vieren-zege-in-strijd-voor-gescheiden-onderwijs.dhtml)


Jesjiva - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jesjiva)

Jammer dat Israel meegaat in de eisen van de orthodoxen. Maar tis niet te vergelijken met de situatie in Gaza. Hamas wil iedereen daar dezelfde godsdienstige regels opleggen. Volgens mij geldt de uitspraak alleen voor die specifieke school in de nederzetting Emanuel en niet voor alle scholen in Israel of in de door Israel bezette gebieden. De niet orthodoxen worden door deze uitspraak niet gedwongen dezelfde scheiding door te voeren, terwijl dat bij Hams wel het geval is.

Wat niet wegneemt dat ik de uitspraak zeer kwalijk vindt.

knuppeltje
24-05-13, 13:29
Jammer dat Israel meegaat in de eisen van de orthodoxen. Maar tis niet te vergelijken met de situatie in Gaza. Hamas wil iedereen daar dezelfde godsdienstige regels opleggen. Volgens mij geldt de uitspraak alleen voor die specifieke school in de nederzetting Emanuel en niet voor alle scholen in Israel of in de door Israel bezette gebieden. De niet orthodoxen worden door deze uitspraak niet gedwongen dezelfde scheiding door te voeren, terwijl dat bij Hams wel het geval is.

Wat niet wegneemt dat ik de uitspraak zeer kwalijk vindt.

In Israël vind de meerderheid van de bevolking dat het land alleen voor hen is, en voor hen alleen, en een groot gedeelte vind dat ook voor de bezette gebieden. Ondertussen worden in Israël de niet joden als oud vuil behandeld. Miljoenen Palestijnen hebben nooit het staatsburgerschap gekregen ondanks dat zij, hun ouders, grootouders er geboren zijn, en de familie er allang woonden voor de stichting van de Israëlische staat. Die miljoenen vallen onder het militair gezag (Israël heeft geen grondwet die dat kan verbieden) en worden officieel aangeduid als de "Niet geregistreerde aanwezigen". Zij zijn totaal rechteloos, zijn van hun akkers ontdaan zitten allemaal opgehokt als kippen in een ouderwetse legbatterij. En hetzelfde gaat er met heel de bezette gebieden gebeuren, en is al voor een gedeelte gebeurd.


Ok, wat Hamas mag dan in onze ogen verkeerd zijn. Maar in mijn ogen stelt het niets voor met de totale apartheidspolitiek die het zogenaamd democratische Israël er op na houdt. Ook op onderwijsgebied.
Je zou Suzan Nathan (De andere kant van Israël), of Joris Luyendijk over zijn jaar in Israël als correspondent, of de ervaringen die Moniek Samuel er opdeed, kunnen lezen, misschien dat het dan allemaal duidelijk wordt.

Niet voor niets dat onze crypto-zionistische Dick met dit stuk aan kwam zetten. Je zult hem hier nooit de verderfelijke apartheidspolitiek van de staat Israël zien afkeuren.

Karin.N
24-05-13, 14:48
Mi is het verschil dat Hamas de Palestijnen in Gaza dwingt de geloofsregels uit te dragen zoals zij dat willen. Zowel voor moslims als niet moslims (bijv de Palestijnse christenen).

Israel dwingt haar burgers niet om de joodse geloofsregels op 1 manier uit te dragen. Dat staat verder los van de wijze waarop Israel met bijv. de Palestijnse burgers omgaat.

knuppeltje
24-05-13, 15:18
Mi is het verschil dat Hamas de Palestijnen in Gaza dwingt de geloofsregels uit te dragen zoals zij dat willen. Zowel voor moslims als niet moslims (bijv de Palestijnse christenen).

Israel dwingt haar burgers niet om de joodse geloofsregels op 1 manier uit te dragen. Dat staat verder los van de wijze waarop Israel met bijv. de Palestijnse burgers omgaat.

Of ook Palestijnse meiden in de Gaza goed onderwijs krijgen vind ik veel belangrijker dan of die meiden en jongens dat wel of niet in gemengde scholen krijgen.

Volgens cijfers van het Israëlische Centraal Bureau voor de Statistieken werd er in Israël in 2004 (van latere datum heb ik ze niet) voor een Palestijnse leerling 155 euro aan onderwijsmiddelen besteed, incl. het salaris voor leraren.
Aan joodse leerlingen was dat 717 euro, en aan leerlingen van joods-religieuze scholen 1975 euro.

Wat zou er nu erger zijn: dat de meiden apart naar school gaan, of dat onnoemelijk grote verschil in onderwijsmiddelen?

Verder worden vrouwen in Israël bijvoorbeeld in het openbaar door de orthodoxe joden op de meest onbeschofte manier bejegend. Ze mogen van die gasten bijvoorbeeld niet vooraan in de bus zitten, en worden er voor rot gescholden als ze dat wel doen.

Karin.N
24-05-13, 17:19
Ik ontken niet dat er misstanden zijn in Israel. Maar dat staat los van wat er nu speelt in Gaza. Israel discrimineert, schiet onschuldigen neer. Maar dat het in Israel mis is, geeft Hamas niet het recht om alle burgers in Gaza hun wil op te leggen. En ik geloof niet dat het allemaal zo onschuldig is als alleen gescheiden onderwijs. Het gaat dieper en op termijn zullen vrouwen en meisjes daar steeds meer in moeten leveren.

Hamas heeft mijn steun wat betreft de strijd tegen Israel, maar wat ze al langere tijd in Gaza uithalen, kan wat mij betreft niet.

super ick
24-05-13, 18:01
Ik ontken niet dat er misstanden zijn in Israel. Maar dat staat los van wat er nu speelt in Gaza. Israel discrimineert, schiet onschuldigen neer. Maar dat het in Israel mis is, geeft Hamas niet het recht om alle burgers in Gaza hun wil op te leggen. En ik geloof niet dat het allemaal zo onschuldig is als alleen gescheiden onderwijs. Het gaat dieper en op termijn zullen vrouwen en meisjes daar steeds meer in moeten leveren.

Hamas heeft mijn steun wat betreft de strijd tegen Israel, maar wat ze al langere tijd in Gaza uithalen, kan wat mij betreft niet.

Ik steun geen dictatoriale organisaties die schijt hebben aan mensenrechten onder het motto, de vijand van mijn vijand is mijn vriend.

Israel moet ook inbinden. Dat staat voor mij vast. Hamas onderdrukt haar eigen volk. Dat is de reden dat ik niets van hen moet hebben. Sympathisanten van Hamas zijn zelf extremist of kijken niet verder dan hun neus lang is.

knuppeltje
24-05-13, 18:12
Ik ontken niet dat er misstanden zijn in Israel. Maar dat staat los van wat er nu speelt in Gaza. Israel discrimineert, schiet onschuldigen neer. Maar dat het in Israel mis is, geeft Hamas niet het recht om alle burgers in Gaza hun wil op te leggen. En ik geloof niet dat het allemaal zo onschuldig is als alleen gescheiden onderwijs. Het gaat dieper en op termijn zullen vrouwen en meisjes daar steeds meer in moeten leveren.

Hamas heeft mijn steun wat betreft de strijd tegen Israel, maar wat ze al langere tijd in Gaza uithalen, kan wat mij betreft niet.

Zelfs hier klinkt er vanuit bepaalde hoek om met gescheiden onderwijs weer te gaan experimenteren. Dat mag je dan wel helemaal afkeuren.

Christelijke schoolbesturen: Geef jongens en meisjes apart les - Onderwijs - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/2849431/2011/08/15/Christelijke-schoolbesturen-Geef-jongens-en-meisjes-apart-les.dhtml)

In Amerika en Canada hebben ze dat blijkbaar al op zo'n 600 scholen gedaan. Volgens onderstaande bron trad er daarna een fikse verbetering op in de leerprestaties bij zowel de meiden als de jongens. Of het allemaal waar is?

http://www.breinbewust-onderwijs.nl/files/brein-meisjes-jongens.pdf

knuppeltje
24-05-13, 18:14
Ik steun geen dictatoriale organisaties die schijt hebben aan mensenrechten onder het motto, de vijand van mijn vijand is mijn vriend.

Israel moet ook inbinden. Dat staat voor mij vast. Hamas onderdrukt haar eigen volk. Dat is de reden dat ik niets van hen moet hebben. Sympathisanten van Hamas zijn zelf extremist of kijken niet verder dan hun neus lang is.

Wat een giller. Sinds wanneer behoren Palestijnen die er altijd al hebben gewoond niet tot de bevolking van de staat Israël. En die staat heeft bij uitstek het schijt aan alles wat er niet joods is en onderdrukt dat als een echte apartheidsstaat pur sang.

En sinds wanneer is een apartheidsregime niet een terreurorganisatie?

Karin.N
24-05-13, 18:56
Zelfs hier klinkt er vanuit bepaalde hoek om met gescheiden onderwijs weer te gaan experimenteren. Dat mag je dan wel helemaal afkeuren.

Christelijke schoolbesturen: Geef jongens en meisjes apart les - Onderwijs - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/2849431/2011/08/15/Christelijke-schoolbesturen-Geef-jongens-en-meisjes-apart-les.dhtml)

In Amerika en Canada hebben ze dat blijkbaar al op zo'n 600 scholen gedaan. Volgens onderstaande bron trad er daarna een fikse verbetering op in de leerprestaties bij zowel de meiden als de jongens. Of het allemaal waar is?

http://www.breinbewust-onderwijs.nl/files/brein-meisjes-jongens.pdf

Het gaat niet alleen om gescheiden onderwijs in Gaza. De jodenvervolging was eind 1940 ook nog vrij onschuldig, het gaat om de achterliggende gedachte.

En btw, ik vind gescheiden onderwijs nergens op slaan, ook hier niet. Laatst een historica die beweerde dat het voor jongens beter is om apart van meisjes les te krijgen. Want jongens kunnen moeilijker stilzitten etc. Tsja, dan denk ik, ik heb 2 zonen en 2 dochters. 1 zoon kan prima stilzitten op school en zich concentreren, de ander vindt dat lastig. Maar evenzo bij mijn dochters, gaat hetzelfde op.

Neu voor mij geen gescheiden onderwijs, liever onderwijs wat accepteert dat ieder kind een andere aanpak nodig heeft, oftewel maatwerk. Maar ja, dat kost geld....

Karin.N
24-05-13, 18:58
Ik steun geen dictatoriale organisaties die schijt hebben aan mensenrechten onder het motto, de vijand van mijn vijand is mijn vriend.

Israel moet ook inbinden. Dat staat voor mij vast. Hamas onderdrukt haar eigen volk. Dat is de reden dat ik niets van hen moet hebben. Sympathisanten van Hamas zijn zelf extremist of kijken niet verder dan hun neus lang is.

Wat de strijd van Hamas vs Israel, ik kan me voorstellen dat het van de Palestijnsekant steeds feller en harder wordt. Zolang het onrecht uit 1948 niet wordt hersteld, hebben de Palestijnen wat mij betreft gelijk met hun strijd tegen Israel.

knots71karel
24-05-13, 22:11
Slaap rustig verder.

Blijkbaar sta je weer met je mond vol tanden ,want ik heb gewoon gelijk !
Het topic wordt zo verdraaid dat : het ''praatje gaat zo gek niet rond het eindigd weer op KUT (Israel) of STRONT ( Palestina)!:lol:
M.a.w det topic wordt bewust verdraaid tot uiteraard een tirade aan het adres van Israel of te wel topic nr zoveel , over het hoe en wel over het ontstaan van Israel enz enz .en hoe vreselijk de Palestijntjes wel behandeld worden dat weten we nu onderhand allemaal wel ( ben het er ook mee eens overigens dat er een oplosing komt)
Zo lang als Maroc.nl bestaat wordt er minstens een keer per week wel weer een topic geopend of , zoals nu het geval is verdraaid .om uiteindelijk weer op hetzelfde geliefkoosde onderwerp uit te draaien.

Ibrah1234
24-05-13, 22:26
Wat de strijd van Hamas vs Israel, ik kan me voorstellen dat het van de Palestijnsekant steeds feller en harder wordt. Zolang het onrecht uit 1948 niet wordt hersteld, hebben de Palestijnen wat mij betreft gelijk met hun strijd tegen Israel.

Syrië, Jordanië en Libanon zijn ook met wat pennenstreken op een kaart ontstaan. Waarom zo'n drukte om Israël? Zeeën van ruimte in Syrië, Jordanië en Libanon maar die houden het "vluchtelingenprobleem" deels veroorzaakt door 3 oorlogen liever in stand.

Duitsland lag na WOII helemaal in puin, ook vluchtelingen uit de bezette gebieden, maar die lui stropen de mouwen op en het is een paar jaar later een wirtschaftswunder. Die Palestijnen janken nog over 100 jaar.

Nederland en de Nederlanders kunnen zich beter druk gaan maken om landen waar we iets mee hebben gehad zoals de huidige onderdrukking op de Molukken.

knots71karel
24-05-13, 22:39
Syrië, Jordanië en Libanon zijn ook met wat pennenstreken op een kaart ontstaan. Waarom zo'n drukte om Israël? Zeeën van ruimte in Syrië, Jordanië en Libanon maar die houden het "vluchtelingenprobleem" deels veroorzaakt door 3 oorlogen liever in stand.

Wat hebben wij daar mee te maken überhaupt. Nederland en de Nederlanders kunnen zich beter druk gaan maken om landen waar we iets mee hebben gehad zoals de huidige onderdrukking op de Molukken.

Daar hoef je hier niet mee aan te komen '' want het hemd is nader dan de rok '' de doorn in het oog blijft Israel !Zelf heb ik al zo vaak laten weten dat : Israel een onherstelbare vergissing is !!

knots71karel
24-05-13, 23:13
Blijkbaar sta je weer met je mond vol tanden ,want ik heb gewoon gelijk !
Het topic wordt zo verdraaid dat : het ''praatje gaat zo gek niet rond het eindigd weer op KUT (Israel) of STRONT ( Palestina)!:lol:
M.a.w det topic wordt bewust verdraaid tot uiteraard een tirade aan het adres van Israel of te wel topic nr zoveel , over het hoe en wel over het ontstaan van Israel enz enz .en hoe vreselijk de Palestijntjes wel behandeld worden dat weten we nu onderhand allemaal wel ( ben het er ook mee eens overigens dat er een oplosing komt)
Zo lang als Maroc.nl bestaat wordt er minstens een keer per week wel weer een topic geopend of , zoals nu het geval is verdraaid .om uiteindelijk weer op hetzelfde geliefkoosde onderwerp uit te draaien.

Ik post hier al sinds 21-01-05 , en kan me niet herinneren wanneer er EEN DAG is geweest dat er geen topic geopend werd of al liep over de vreselijkste en afschuwlijkste wandaad die er sinds mensen heugenis is begaan , t.o.v volk/land , ja ik bedoel indd Palestijnen en Palestina !
Dat er op dit moment op nog geen 100 km afstand van deze (afschuwlijke wandaad) , elke dag tientallen doden vallen wordt afgedaan als zijnde niks bijzonders , en gemaks halve wordt vergeten dat alleen de strijd in Syrie al meer doden(85000 !!!) heeft gekost als het nu al ruim 65 jaar durende conflict tussen Israel en Palestina .
Stof genoeg om ff na te denken , over wat er elders in de wereld aan de gang is !
Hier hoor ik nooit iemand overde al jaren durende onder drukking van andere landen , door b.v China enz enz

Samir75017
24-05-13, 23:17
Sympathisanten van Hamas zijn zelf extremist of kijken niet verder dan hun neus lang is.

Hamas is a democratically-elected political party. Hamas is resistance movement against the occupation of its country.

The extremists are people, like you, who support a Zionist and racist regime.

knots71karel
25-05-13, 00:32
Hamas is a democratically-elected political party. Hamas is resistance movement against the occupation of its country.

The extremists are people, like you, who support a Zionist and racist regime.

Verder geen commentaar :
Belangrijkste aanslagen door Hamas [bewerken (http://www.maroc.nl/w/index.php?title=Hamas&action=edit&section=8)]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Gilad_Shalit_on_Hamas_poster.jpg/200px-Gilad_Shalit_on_Hamas_poster.jpg (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gilad_Shalit_on_Hamas_poster.jpg)http://bits.wikimedia.org/static-1.22wmf3/skins/common/images/magnify-clip.png (http://www.maroc.nl/wiki/Bestand:Gilad_Shalit_on_Hamas_poster.jpg)
Gegijzelde Israelische soldaat Gilad Shalit (http://www.maroc.nl/wiki/Gilad_Shalit) op een Hamas-poster


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Beersheva_kindergarten_after_rocket_attack_from_Ga za_2.jpg/200px-Beersheva_kindergarten_after_rocket_attack_from_Ga za_2.jpg (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beersheva_kindergarten_after_rocket_attack_fr om_Gaza_2.jpg)http://bits.wikimedia.org/static-1.22wmf3/skins/common/images/magnify-clip.png (http://www.maroc.nl/wiki/Bestand:Beersheva_kindergarten_after_rocket_attack _from_Gaza_2.jpg)
Schade aan peuterspeelzaal in Beersheva (http://www.maroc.nl/w/index.php?title=Beersheva&action=edit&redlink=1) na een raketaanval vanuit Gaza



1989: militante Hamas-leden schieten Israëliërs dood bij tientallen aanslagen. Israël verbiedt Hamas als een terreurorganisatie.
16 april 1993: eerste zelfmoordaanslag op de parkeerplaats Mehola Junction, 2 doden, 20 gewonden.
6 april 1994: 9 doden en 55 gewonden bij een aanslag met een autobom in de Israëlische stad Afula (http://www.maroc.nl/wiki/Afula).
13 april 1994: zelfmoordaanslag op een bus in Hadera (http://www.maroc.nl/wiki/Hadera), 6 doden en 30 gewonden.
19 oktober 1994: 21 doden en 50 gewonden bij een zelfmoordaanslag van Hamas op een bus in Tel Aviv, niet door Hamas opgeëist. Hierbij komt een Nederlandse student om.
9 april 1995: zelfmoordaanslag op Egged bus 36, 9 doden, 55 gewonden.
24 juli 1995: zelfmoordaanslag op bus 20 in Ramat Gan (http://www.maroc.nl/wiki/Ramat_Gan), 5 doden, 30 gewonden.
21 augustus 1995: zelfmoordaanslag op bus 26 in Jeruzalem, 5 doden, meer dan 100 gewonden.
25 februari en 3 maart 1996: twee zelfmoordaanslagen op bus 18 in Jeruzalem, 45 doden, 55 gewonden.
4 maart 1996: aanslag op het Dizengoff Center in Tel Aviv, toegeschreven aan Hamas, 13 doden.
21 maart 1997: aanslag op Café Appropo in Tel Aviv, 3 doden.
30 juli 1997: zelfmoordaanslag op de Mahane Yehuda markt in Jeruzalem, 16 doden.
4 september 1997: bomaanslag in de Ben Yehuda straat in Jeruzalem, 4 doden (plus 3 zelfmoordenaars).
28 december 2000: een bomaanslag op een bus in Tel Aviv, waarbij 13 mensen gewond raken. Bronnen beweren dat Hamas hiervoor de verantwoordelijkheid heeft opgeëist.
1 juni 2001: zelfmoordaanslag voor de deur van discotheek Dophinarium in Tel Aviv, 21 doden, meer dan 100 gewonden.
9 augustus 2001: een lid van Hamas blaast zichzelf op in een pizzeria in Jeruzalem (http://www.maroc.nl/wiki/Aanslag_in_het_pizzarestaurant_Sbarro): 15 doden, waaronder een naar Israël geëmigreerd Nederlands gezin.
27 maart 2002: 30 mensen komen om bij een zelfmoordaanslag in het Park Hotel in Netanya.
21 november 2002: Hamas eiste de aanslag op een volle Jeruzalemse stadsbus op, Egged bus 20, waarbij 11 doden vielen. In de bus, die tijdens de ochtendspits op weg was van de voorstad Kiryat Menachem naar het centrum van de stad, zaten ook schoolkinderen en studenten. Meer dan 50 mensen raakten gewond.
augustus-september 2003: 39 doden bij drie zelfmoordaanslagen door Hamas.
14 januari 2004: 4 doden door een zelfmoordaanslag bij de grens tussen Israël en de Gazastrook. Het was de eerste keer dat in de Gazastrook een vrouw in naam van Hamas een zelfmoordaanslag pleegde.
29 januari 2004: zeker 10 doden door een zelfmoordaanslag op een bus in Jeruzalem.
14 maart 2004: een zelfmoordaanslag van Hamas en Fatah's Al-Aqsa Martelaren Brigade doodt 10 mensen in de haven van Ashdod.
31 augustus 2004: 16 doden en ruim 100 gewonden bij twee zelfmoordaanslagen op stadsbuslijnen 6 en 12 in Beër Sjeva (http://www.maroc.nl/wiki/Be%C3%ABr_Sjeva).
18 januari 2005: zelfmoordaanslag op Israëlische militairen bij een Israëlisch checkpoint bij Gush Katif in de Gazastrook, 4 doden.
6 maart 2008: schietaanslag op de leerlingen van een jesjiva (http://www.maroc.nl/wiki/Jesjiva) in Jeruzalem, 8 doden.[28] (http://www.maroc.nl/forums/#cite_note-28)[29] (http://www.maroc.nl/forums/#cite_note-29)
31 augustus 2010: schietaanslag op voorbijgaande auto in Kiryat Arba (http://www.maroc.nl/wiki/Kiryat_Arba) (Westelijke Jordaanoever (http://www.maroc.nl/wiki/Westelijke_Jordaanoever)), 4 doden.[30] (http://www.maroc.nl/forums/#cite_note-30)
2 september 2010: schietaanslag op auto in de Westelijke Jordaanoever, twee gewonden
dit is tot boven staande datum

En dan nog de tientallen Palestijnse burgers die vermoord zijn , nog niet meegerekend.
:moe:

knuppeltje
25-05-13, 08:50
Het gaat niet alleen om gescheiden onderwijs in Gaza. De jodenvervolging was eind 1940 ook nog vrij onschuldig, het gaat om de achterliggende gedachte.

En btw, ik vind gescheiden onderwijs nergens op slaan, ook hier niet. Laatst een historica die beweerde dat het voor jongens beter is om apart van meisjes les te krijgen. Want jongens kunnen moeilijker stilzitten etc. Tsja, dan denk ik, ik heb 2 zonen en 2 dochters. 1 zoon kan prima stilzitten op school en zich concentreren, de ander vindt dat lastig. Maar evenzo bij mijn dochters, gaat hetzelfde op.

Neu voor mij geen gescheiden onderwijs, liever onderwijs wat accepteert dat ieder kind een andere aanpak nodig heeft, oftewel maatwerk. Maar ja, dat kost geld....

Ik geloof niet dat bede zaken vergelijkbaar zijn. Ik zou er dan ook niet de nazi's bijhalen, die hadden een heel andere ideologie en methoden om die in praktijk te brengen.

Voor dat laatste is meer gespecialiseerd onderwijs beter. De druk op onderwijskrachten die nu ook kinderen in de klas krijgen met leer en gedragsstoornissen, en die daarvoor nog naar speciale scholen gingen, is ook al niet bijvoordelijk voor de leerprestaties van andere kinderen, omdat die daardoor dreigen te weinig aandacht te krijgen. Het is inderdaad een kwestie van investeren.

Stel dat het in zijn algemeenheid waar is wat die proeven op die 600 scholen in Amerika en Canada blijken uit te wijzen, en de verschillen in leerprestaties zijn volgens die proeven nogal groot, wat zou er dan op tegen zijn om meiden en jongens voor die paar uren per dag dat ze naar school gaan in aparte klassen te zetten als die verder buiten de schooluren in gezamenlijk contact niets in de weg worden gelegd? Ze hangen nu ook al tussen de uitval lesuren gezamenlijk urenlang door de stad. En je moet eens bij de bakkers en andere vreettenten in de buurt van scholen gaan kijken.

Als het om mijn dochter ging zou ik het wel weten. Het beste onderwijs en anders niet, en als dat betekend dat ze daarvoor die paar uur per dag niet met jongens in de klas zit, dan is dat maar zo, wat mij betreft. En anders moeten we maar veel meer geld in het onderwijs steken, zodat ieder kind op school de begeleiding krijgt dat het verdient. Mocht ze toch echt in een gemengde klas willen zitten, dan zou ik dat ook beste vinden.

Maar goed, ik heb makkelijk praten, want ik heb geen kinderen. En verder wijs ik elke discriminatie, op op welke grond dan ook af. Maar als een crypto-zionist hier hete tranen plengt over die meiden in Gaza, neem dan maar van mij aan dat het een heel grote hypocriete krokodil is.

super ick
25-05-13, 14:10
Wat een giller. Sinds wanneer behoren Palestijnen die er altijd al hebben gewoond niet tot de bevolking van de staat Israël. En die staat heeft bij uitstek het schijt aan alles wat er niet joods is en onderdrukt dat als een echte apartheidsstaat pur sang.

En sinds wanneer is een apartheidsregime niet een terreurorganisatie?

Dit gaat over Hamas en hoe deze de eigen bevolking terroriseert en onderdrukt.

super ick
25-05-13, 14:15
Hamas is a democratically-elected political party. Hamas is resistance movement against the occupation of its country.

The extremists are people, like you, who support a Zionist and racist regime.

Hamas is wel gekozen maar voldoet verder op geen enkele wijze aan democratische uitgangspunten zoals:

Een vrije pers,
Vrijheid van meningsuiting,
Onafhankelijk rechtssysteem,
Etc,
Etc,
Etc,

Of ze bij volgende verkiezingen, indien mensen hen zat zijn, weer netjes het veld ruimen heb ik sterke twijfels. Eenmalige verkiezingsoverwinningen zijn geen enkele garantie voor een rechtvaardige regering. Dat ze ant-Israël zijn heb ik alle begrip voor maar ze moeten hun eigen volk rechtvaardig behandelen.

Hier worden ze bewierookt enkel om het feit dat ze tegen Israël zijn en verder weigert men te kijken.

Eke
25-05-13, 17:59
. Maar dat het in Israel mis is, geeft Hamas niet het recht om alle burgers in Gaza hun wil op te leggen. .

Ik vraag me bezorgd af wat er met de Hamasleden is gebeurd die wel de vrijheid van keuze -in dit voorbeeld keuze van soort onderwijs-van de mensen respekteerden, toen zij aan het regeren sloegen. Hoeveel jaar is dat ook al weer geleden.. 4, 5 Jaar ???

knots71karel
25-05-13, 19:42
Ik vraag me bezorgd af wat er met de Hamasleden is gebeurd die wel de vrijheid van keuze -in dit voorbeeld keuze van soort onderwijs-van de mensen respekteerden, toen zij aan het regeren sloegen. Hoeveel jaar is dat ook al weer geleden.. 4, 5 Jaar ???

Daar bekommerd zich geen mens om , alles wat HAMAS doet is toch goed!
Wel veranderd is de ''oorsprongkelijke symphatie ''voor Israel in landen zoals o.a Nederland is omgeslagen tot een afkeuring over het beleid van Israel t.o.v Palestin .
De symphatie gaat nu meer naar Palestina en terecht vind ik !
Maar zolang HAMAS daar hun terreur kan blijven uitoefenen ,zal de situatie onveranderd blijven (denk ik ).

super ick
26-05-13, 10:12
Ik vraag me bezorgd af wat er met de Hamasleden is gebeurd die wel de vrijheid van keuze -in dit voorbeeld keuze van soort onderwijs-van de mensen respekteerden, toen zij aan het regeren sloegen. Hoeveel jaar is dat ook al weer geleden.. 4, 5 Jaar ???

Hamas heeft milities die haar burgers in een ijzeren greep houden. Iedereen die een afwijkend geluid laat horen wordt gemolesteerd.

Samir75017
26-05-13, 10:42
Hamas heeft milities die haar burgers in een ijzeren greep houden. Iedereen die een afwijkend geluid laat horen wordt gemolesteerd.

Your hate of Muslims is so big that you can't even make the difference between the aggressor and the victims in this conflict.

Who terrorizes who ?
Who kills the Gazeans / Palestinians ?
Who strikes Gaza ?
Who is the illegal occupier ?
Who razes homes with army bulldozers ?
Who turned Gaza into an open air prison ?
Who breaches the International Laws ?
[...]

Is it the Hamas ? If not, who is it ?
Can you answer this question ?

Magister
26-05-13, 10:58
Your hate of Muslims is so big that you can't even make the difference between the aggressor and the victims in this conflict.

Who terrorizes who ?
Who kills the Gazeans / Palestinians ?
Who strikes Gaza ?
Who is the illegal occupier ?
Who razes homes with army bulldozers ?
Who turned Gaza into an open air prison ?
Who breaches the International Laws ?
[...]

Is it the Hamas ? If not, who is it ?
Can you answer this question ?

Op bijna al deze vragen is het antwoord: Hamas!

knots71karel
26-05-13, 13:28
Your hate of Muslims is so big that you can't even make the difference between the aggressor and the victims in this conflict.

Who terrorizes who ?
Who kills the Gazeans / Palestinians ?
Who strikes Gaza ?
Who is the illegal occupier ?
Who razes homes with army bulldozers ?
Who turned Gaza into an open air prison ?
Who breaches the International Laws ?
[...]

Is it the Hamas ? If not, who is it ?
Can you answer this question ?

Hij heeft geen hekel aan Moslims ,maar houd niet van etterbakken die de bevolikng molesteren ,onder de duim houden en zelf in enorme weelde leven , ze komen niks te kort !
Slaap maar lekker door , van ''jou'' de boven staande feiten , kun je Hames van beschuldigen!

knots71karel
26-05-13, 13:29
Op bijna al deze vragen is het antwoord: Hamas!

In dit geval ben ik het niet met je eens ., het is ong 97 % van de vragen!
:melig2:

Eke
26-05-13, 20:16
Hamas heeft milities die haar burgers in een ijzeren greep houden. Iedereen die een afwijkend geluid laat horen wordt gemolesteerd.

Hamas is niet 1 lichaam. Ik vraag me af hoe het komt dat de idealisten, de socialen, in de Hamas overvleugeld worden door de niet-rekkelijken op dit moment.

Ik kreeg bv de indruk dat Khaled Marshal die nu in Qatar zit wel gericht is op samenwerking met anderen.

Magister
26-05-13, 20:20
Hamas is niet 1 lichaam. Ik vraag me af hoe het komt dat de idealisten, de socialen in de Hamas overvleugeld worden door de zwaartillende jongens.

Ik kreeg bv de indruk dat Khaled Marshal die nu in Qatar zit vredelievender is.

Zo gaat het altijd. De revolutie verslindt haar eigen kinderen...

Eke
26-05-13, 20:25
Das superl"llig, Magister !!!! Ik ben geschokt.

knots71karel
26-05-13, 23:04
Das superl"llig, Magister !!!! Ik ben geschokt.

Je bent de eerste niet :
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/188429-de-revolutie-heeft-haar-kind-ayaan-opgegeten.html

:knipoog:

knuppeltje
27-05-13, 07:54
Getver, wat een zeeën zionistische krokodillentranen weer.

super ick
27-05-13, 08:01
Your hate of Muslims is so big that you can't even make the difference between the aggressor and the victims in this conflict.

Who terrorizes who ?
Who kills the Gazeans / Palestinians ?
Who strikes Gaza ?
Who is the illegal occupier ?
Who razes homes with army bulldozers ?
Who turned Gaza into an open air prison ?
Who breaches the International Laws ?
[...]

Is it the Hamas ? If not, who is it ?
Can you answer this question ?

NOGMAALS: Ik heb het over de onderdrukking door Hamas niet door Israël. Graag even bij het onderwerp blijven.

Open prison?

In welke prison hebben ze verkiezingen?
Schieten ze raketten op de buren?
Is de levenstandaard hoger dan in de omringende landen?
De kindersterfte lager dan in de omringende landen?

Grenst die prison niet aan een bevriende natie waar momenteel hun geestverwanten de scepter zwaaien? Waarom gooien zij de deur niet open?

Israel staat daar vaak niet in haar recht en het wordt tijd dat zij daartoe gedwongen wordt. Als dat al mogelijk is maar er heerst ook veel propaganda. Palestijnen moeten zielig en arm blijven maar zijn dat niet.

Samir75017
27-05-13, 10:10
NOGMAALS: Ik heb het over de onderdrukking door Hamas


It only happens in your imagination. And you try to believe it because it suits your ideology.

super ick
27-05-13, 10:51
It only happens in your imagination. And you try to believe it because it suits your ideology.

Amnesty International.

Ook anti-islam en rascisten zeker?

Goedkope retoriek. Jij reageerd op mij als Wilders op de islam.

Samir75017
27-05-13, 12:46
Goedkope retoriek. Jij reageerd op mij als Wilders op de islam.

Just assume what you are. You can't spend your days bashing Muslims and defending Israel and then pretending not to be an islamophobic and racist bigot.

I'm still waiting for an answer as to why you made a comparison between France and Muslim countries when I spoke out against the injustice the 2 French Moroccans (nothing said they were Muslims) have been victim of.

super ick
27-05-13, 16:33
Just assume what you are. You can't spend your days bashing Muslims and defending Israel and then pretending not to be an islamophobic and racist bigot.

I'm still waiting for an answer as to why you made a comparison between France and Muslim countries when I spoke out against the injustice the 2 French Moroccans (nothing said they were Muslims) have been victim of.

Je wacht tot je een ons weegt. Zolang jij achterlijke verwijten blijft strooien maak ik helemaal zelf uit wanneer en wat ik post naar jou.
Wees blij dat er af en toe nog iemand regeerd op je. Ik zie er niet veel die dat nog doen.

super ick
27-05-13, 16:37
Getver, wat een zeeën zionistische krokodillentranen weer.

Doe niet zo achterlijk. Als de misdaden van Hamas aan de kaak worden gesteld moeten de zionisten er weer met de haren bij gesleept worden.
Palestijnen mogen best onderdrukt en vermoord worden?

Waar komt die selectieve verontwaardiging nu vandaan? Het begint er erg op te lijken dat de Palestijnen jou geen flikker interesseren maar alleen je afkeer van Israël een rol speelt.

The_Grand_Wazoo
27-05-13, 17:16
Als zijlijner vind ik het toch wel opmerkelijk dat er geen kwaad woord over hamas mag worden gezegd en dat iedere verwijzing naar hun bevlekte blazoen, iets wat door gerenommeerde organisaties wordt onderschreven, wel heel gemakkelijk terzijde worden geschoven.

mark61
27-05-13, 18:31
Zeg, Hamas is een gruwelijk eng zooitje volk. Meestal gaan discussies echter over internationaal-politieke quaesties en komt de eh 'binnenlandse politiek' niet ter sprake.

Ik denk dat er internationaal-politiekerwijze heel aardig met hen te praten valt.

De interne heisa is voor later, als er ooit een democratisch onafhankelijk Palestina zou zijn. As it is beïnvloedt de algemene situatie de interne zozeer, dat er tussentijds geen verbetering te verwachten valt.

Immers, niemand wil met Hamas te maken hebben, ze zijn in de ban gedaan, dus dan heb je ook geen invloed op wat ze verder nog uitspoken.

Als bijv. Israël en de VS de PLO niet hadden opgestookt om Hamas te zieken, en zelfs een couppoging te doen na democratische verkiezingen, waren er nu al verkiezingen geweest in Gaza.

Afijn, veel geluk met die topic.

knots71karel
27-05-13, 21:08
NOGMAALS: Ik heb het over de onderdrukking door Hamas niet door Israël. Graag even bij het onderwerp blijven.

Open prison?

In welke prison hebben ze verkiezingen?
Schieten ze raketten op de buren?
Is de levenstandaard hoger dan in de omringende landen?
De kindersterfte lager dan in de omringende landen?

Grenst die prison niet aan een bevriende natie waar momenteel hun geestverwanten de scepter zwaaien? Waarom gooien zij de deur niet open?

Israel staat daar vaak niet in haar recht en het wordt tijd dat zij daartoe gedwongen wordt. Als dat al mogelijk is maar er heerst ook veel propaganda. Palestijnen moeten zielig en arm blijven maar zijn dat niet.

Over je laatse zin gesproken , ik denk dat 80% van de bevolking van Syrie dol graag in de GAZA -strook zou willen wonen ,en hun niet alleen ! nog duizenden andere die het nog veel en veel slechter hebben als de eeuwig zielige Palestijnen.
Wat nog steeds niet weg neemt dat Israel , ook water bij de wijn moet doen ,en zeker consessie,s moet doen.

knots71karel
27-05-13, 21:12
Getver, wat een zeeën zionistische krokodillentranen weer.

Nou over krokodillen tranen gesproken de Palestijnen doen er niet voor onder ,maar als ik zo beelden bekijk ui Gaza dan zie ik auto,s rijden vol op voedsel mensen die mobiel bellen enz en z .
Vergelijkdat maar ff met b.v Soedan waar de Moslims het ook zo vreselijk goed doen :gechoquee

Samir75017
28-05-13, 00:04
maak ik helemaal zelf uit wanneer en wat ik post naar jou.


Only irrelevant answers. When you have no arguments, you run away like a coward.

It is a simple question : Why did you make a comparison between France and Muslims countries when 2 French Moroccans have been the victims of a terrible injustice and spent 13 years in jail ? WHY don't you answer ?

And now, you defend Israel, a terrorist state.

Super loser.

super ick
28-05-13, 09:43
Only irrelevant answers. When you have no arguments, you run away like a coward.

It is a simple question : Why did you make a comparison between France and Muslims countries when 2 French Moroccans have been the victims of a terrible injustice and spent 13 years in jail ? WHY don't you answer ?

And now, you defend Israel, a terrorist state.

Super loser.

Het kwartje wil maar niet vallen.......

Jij begint direct 'discriminatie' te janken. Om 2 gevallen verklaar je het hele land/systeem weer eens verrot, oneerlijk, corrupt, etc.
Ik doe precies hetzelfde als jij. Ik haal er ook een heel land bij nav twee gevallen.

Dit is overigens wel het laatste woord dat je van me krijgt als er weer verdachtmakingen/scheldwoorden komen. Dat doe in iemands gezicht en niet op een forum.

super ick
28-05-13, 09:46
Zeg, Hamas is een gruwelijk eng zooitje volk. Meestal gaan discussies echter over internationaal-politieke quaesties en komt de eh 'binnenlandse politiek' niet ter sprake.

Ik denk dat er internationaal-politiekerwijze heel aardig met hen te praten valt.

De interne heisa is voor later, als er ooit een democratisch onafhankelijk Palestina zou zijn. As it is beïnvloedt de algemene situatie de interne zozeer, dat er tussentijds geen verbetering te verwachten valt.

Immers, niemand wil met Hamas te maken hebben, ze zijn in de ban gedaan, dus dan heb je ook geen invloed op wat ze verder nog uitspoken.

Als bijv. Israël en de VS de PLO niet hadden opgestookt om Hamas te zieken, en zelfs een couppoging te doen na democratische verkiezingen, waren er nu al verkiezingen geweest in Gaza.

Afijn, veel geluk met die topic.

Internationaal valt er uiteraard met hen te praten........zolang de geldkraan open blijft.
Teveel mensen sluiten de ogen voor hun misdaden tegen de eigen bevolking.

Karin.N
28-05-13, 09:59
Ik ben de laatste die zal zeggen dat Hamas vooral door moet gaan met de eigen bevolking te onderdrukken. Want dat doen ze en naar mate ze meer macht krijgen zal het erger worden ipv minder. Ik heb wat dat betreft weinig vertrouwen in de hamas leiders.

Toch zal iedereen voorlopig te maken hebben met Hamas, da's namelijk de situatie daar. Waren de politieke leiders in 1948 niet zo ontzettend dom en kortzichtig bezig geweest door eenzijdig de staat Israel op te richten, dan hadden we nu zeer waarschijnlijk veel minder shit. Shit die mi nog jaren en jaren en jaren zal duren.

Israel heeft vanaf het begin het spelletje uiterst handig en effectief gespeeld. Het ontstaan van organisaties als Hamas is daar een direct gevolg van. Je kunt namelijk niet eindeloos een volk behandelen zoals de joden dat met de palestijnen vanaf 1948 hebben gedaan. En ja, wat betreft de strijd tegen Israel heeft Hamas mijn steun. Waarom? Omdat de rest van de wereld de ogen sluit voor de politieke spelletjes die Israel speelt.

De voorstanders van Israel verwijten devoorstanders van Hamas dat zij blind zijn voor de fouten van Hamas. Maar geldt hetzelfde dan niet voor de voorstanders van Israel. Zijn zij niet net zo blind voor de fouten van Israel?

Ibrah1234
28-05-13, 10:34
Waren de politieke leiders in 1948 niet zo ontzettend dom en kortzichtig bezig geweest door eenzijdig de staat Israel op te richten, dan hadden we nu zeer waarschijnlijk veel minder shit. Shit die mi nog jaren en jaren en jaren zal duren.

Waarom hebben je er geen probleem mee dat Syrië, Jordanië, Libanon zijn ingetekend op de landkaart maar schreeuwt de hele wereld moord en brand om dat kleine Mickey Mous landje genaamd Israël?

Iedereen heeft recht op een plekje onder de zon. De Joden zitten daar sinds mensenheugenis dus het is vanzelfsprekend dat ze ook een stukje grond toegewezen hebben gekregen. De volstrekt eenzijdige benadering begint zo langzamerhand te ruiken naar antisemitisme en Jodenhaat.

Samir75017
28-05-13, 10:38
Jij begint direct 'discriminatie' te janken. Om 2 gevallen verklaar je het hele land/systeem weer eens verrot, oneerlijk, corrupt, etc.


Why do you lie ?

I said that for a country (France) that always calls itself THE country of the Human Rights, it is unacceptable to send people 13 years in jail only on the basis of one testimony. Without any other evidence. That France likes to give lessons and set itself as an example to the rest of the World, but actually is not a reference at all.

And you replied : in Muslim countries, it is even worse !! I just want to understand why you made this comparison.

Who would say to Black Americans who speak out against injustice that in Africa it is worse ?

And I finally asked you what you thought about this article :

Verdachte met buitenlands uiterlijk krijgt eerder celstraf :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/14/verdachte-met-buitenlands-uiterlijk-krijgt-eerder-celstraf/)

That's not the right topic to do it. Because you ran away and did not want to answer. Forget it now.

super ick
28-05-13, 10:46
Ik ben de laatste die zal zeggen dat Hamas vooral door moet gaan met de eigen bevolking te onderdrukken. Want dat doen ze en naar mate ze meer macht krijgen zal het erger worden ipv minder. Ik heb wat dat betreft weinig vertrouwen in de hamas leiders.

Toch zal iedereen voorlopig te maken hebben met Hamas, da's namelijk de situatie daar. Waren de politieke leiders in 1948 niet zo ontzettend dom en kortzichtig bezig geweest door eenzijdig de staat Israel op te richten, dan hadden we nu zeer waarschijnlijk veel minder shit. Shit die mi nog jaren en jaren en jaren zal duren.

Israel heeft vanaf het begin het spelletje uiterst handig en effectief gespeeld. Het ontstaan van organisaties als Hamas is daar een direct gevolg van. Je kunt namelijk niet eindeloos een volk behandelen zoals de joden dat met de palestijnen vanaf 1948 hebben gedaan. En ja, wat betreft de strijd tegen Israel heeft Hamas mijn steun. Waarom? Omdat de rest van de wereld de ogen sluit voor de politieke spelletjes die Israel speelt.

De voorstanders van Israel verwijten devoorstanders van Hamas dat zij blind zijn voor de fouten van Hamas. Maar geldt hetzelfde dan niet voor de voorstanders van Israel. Zijn zij niet net zo blind voor de fouten van Israel?

Het is toch minstens opvallend. Het verschil in aandacht voor de Palestijnen en de volkeren die door Arabische landen vaak veel erger onderdrukt zijn.

knuppeltje
28-05-13, 16:21
Het is toch minstens opvallend. Het verschil in aandacht voor de Palestijnen en de volkeren die door Arabische landen vaak veel erger onderdrukt zijn.

Tja, en daarom kom jij hierover weer maar eens met een topic.

Karin.N
28-05-13, 17:30
Het is toch minstens opvallend. Het verschil in aandacht voor de Palestijnen en de volkeren die door Arabische landen vaak veel erger onderdrukt zijn.

En mogen die volkeren die onderdrukt worden door de arabieren zich nu wel of niet met geweld verzetten?

Wat mij betreft wel en dat recht gun ik de palestijnen ook, ook al heb ik een afkeer van de manier waarop Hamas met de eigen bevolking omgaat.

Karin.N
28-05-13, 17:33
Waarom hebben je er geen probleem mee dat Syrië, Jordanië, Libanon zijn ingetekend op de landkaart maar schreeuwt de hele wereld moord en brand om dat kleine Mickey Mous landje genaamd Israël?

Iedereen heeft recht op een plekje onder de zon. De Joden zitten daar sinds mensenheugenis dus het is vanzelfsprekend dat ze ook een stukje grond toegewezen hebben gekregen. De volstrekt eenzijdige benadering begint zo langzamerhand te ruiken naar antisemitisme en Jodenhaat.

We kunnen het ook omkeren. De volstrekt eenzijdige benadering datde joden recht hebben op een stukje grond omdat zeer heel lang wonen en daardoor zijn er mensen die er ook al heel erg lang woonden van huis en erf zijn verjaagd.

Vind het iedere keer weer bijzonder opmerkelijk dat de voorstanders van Israel consequent niet stil willen staan bij de manier waarop de staat Israel tot stand is gekomen (waarvan btw veel inwoners toch wel na 1948 naar Israel zijn getrokken) en de manier waarop men met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe bij het intekenen van de andere staten er met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan. Maar dat zul jij kennelijk wel weten en dat hoor ik dan graag van je.

knots71karel
28-05-13, 18:40
We kunnen het ook omkeren. De volstrekt eenzijdige benadering datde joden recht hebben op een stukje grond omdat zeer heel lang wonen en daardoor zijn er mensen die er ook al heel erg lang woonden van huis en erf zijn verjaagd.

Vind het iedere keer weer bijzonder opmerkelijk dat de voorstanders van Israel consequent niet stil willen staan bij de manier waarop de staat Israel tot stand is gekomen (waarvan btw veel inwoners toch wel na 1948 naar Israel zijn getrokken) en de manier waarop men met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe bij het intekenen van de andere staten er met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan. Maar dat zul jij kennelijk wel weten en dat hoor ik dan graag van je.

Lees dit boekje eens :
Israel een onherstelbare vergissing
I.S.B.N 978 90 245 2836 5
Chris van der Heijden

super ick
29-05-13, 07:40
Tja, en daarom kom jij hierover weer maar eens met een topic.

Ik kom niet 'maar weer eens met een topic'.

Ik stel onderdrukking en moorden op eigen bevolking aan de kaak. Het is bijna stuitend om de ontwijkende, bagatelliserende antwoorden te lezen. Om te lezen hoe er gefantaseerd wordt om toch, via een omweg, het westen/Israël de schuld te geven.

Dit geldt overigens ook voor Hezbollah. Een politieke partij met een eigen gewapende militie op poten gezet met buitenlandse steun in een soeverein buurland. Tegen alle nationale en internationale wetten in. Geen woord daar over. Nee, alles wordt op 1 hoop geharkt en het komt door Israël. Zonder Israël was het daar een regio van melk en honing.
Dat bijv. Koerden op veel grotere schaal zijn onderdrukt door diverse landen in de regio daar wordt helemaal geen aandacht aan besteedt maar daar heeft Israël ook geen rol in gespeeld natuurlijk.

super ick
29-05-13, 08:04
En mogen die volkeren die onderdrukt worden door de arabieren zich nu wel of niet met geweld verzetten?

Wat mij betreft wel en dat recht gun ik de palestijnen ook, ook al heb ik een afkeer van de manier waarop Hamas met de eigen bevolking omgaat.

Ik ben het niet eens met die tekentafelgrenzen. Tussen Turkije, Irak en Iran had bijv. een Koerdistan getekend moeten zijn. Een groot volk dat sinds mensenheugenis in die streek woont met een eigen taal en cultuur. Dat is niet gebeurt.
Om gelazer te voorkomen in haar grensgebied heeft Iran rigoureus miljoenen Koerden naar centraal Iran gedeporteerd. Dat is een fait accompli. Niemand die het er nog over heeft.
Hoe de Koerden in Turkije en Irak behandeld zijn is genoegzaam bekend. Ik noem maar 1 voorbeeld van een conflict in de regio maar er zijn er natuurlijk meerdere.

knuppeltje
29-05-13, 08:07
Ik kom niet 'maar weer eens met een topic'.

Je liegt, en dat weet je drommels goed.

En stop met dat zionistisch krokodillen gejank.

mark61
29-05-13, 11:13
Internationaal valt er uiteraard met hen te praten........zolang de geldkraan open blijft.
Teveel mensen sluiten de ogen voor hun misdaden tegen de eigen bevolking.

Welke geldkraan? Ik vertel je net dat Hamas in de ban is gedaan. Ze krijgen geen cent, want er wordt niet eens met hen gepraat.

Magister
29-05-13, 11:23
We kunnen het ook omkeren. De volstrekt eenzijdige benadering datde joden recht hebben op een stukje grond omdat zeer heel lang wonen en daardoor zijn er mensen die er ook al heel erg lang woonden van huis en erf zijn verjaagd.

Vind het iedere keer weer bijzonder opmerkelijk dat de voorstanders van Israel consequent niet stil willen staan bij de manier waarop de staat Israel tot stand is gekomen (waarvan btw veel inwoners toch wel na 1948 naar Israel zijn getrokken) en de manier waarop men met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe bij het intekenen van de andere staten er met de oorspronkelijke bewoners is omgegaan. Maar dat zul jij kennelijk wel weten en dat hoor ik dan graag van je.

Je blijft maar volharden in je vergissing hé? Nogmaals, de geschiedenis is niet begonnen in 1948 en het verdelingsplan is niet uit de lucht komen vallen. Het was een poging om recht te doen aan alle bewoners van Palestina die er al ver voor 1948 woonden, en is opgesteld volgens de VN-beginselen.

Ibrah1234
29-05-13, 11:23
Je liegt, en dat weet je drommels goed.

En stop met dat zionistisch krokodillen gejank.

Jij ziet de Joden geloof ik het liefst weer afgevoerd worden in veewagons richting dubieuze verblijven omgeven door prikkeldraad.

H.P.Pas
29-05-13, 11:26
Jij ziet de Joden geloof ik het liefst weer afgevoerd worden in veewagons richting dubieuze verblijven omgeven door prikkeldraad.

:moe: Nu ben je daar, waar Knuppel je hebben wou.

H.P.Pas
29-05-13, 11:28
. Het was een poging om recht te doen aan alle bewoners van Palestina die er al ver voor 1948 woonden, en is opgesteld volgens de VN-beginselen.

..en als zodanig is het uitgelopen op een falikante mislukking.

H.P.Pas
29-05-13, 11:40
Je liegt, en dat weet je drommels goed.

En stop met dat zionistisch krokodillen gejank.

Volgens het boekje:

Kunstgriff 8: Den Gegner zum Zorn reizen

Den Gegner zum Zorn reizen, damit er nicht mehr richtig urteilen und seinen Vorteil wahrnehmen kann. Man macht ihn wütend, indem man ihm klar erkennbar Unrecht tut, ihn schikaniert und überhaupt unverschämt ist.


Schopenhauer -- Eristische Dialektik (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_Being_Right).

Samir75017
29-05-13, 12:13
Jij ziet de Joden geloof ik het liefst weer afgevoerd worden in veewagons richting dubieuze verblijven omgeven door prikkeldraad.

The Antisemitic card has been OVERPLAYED.

Try again, idiot.

Arabs / Palestinians have nothing to do with what Westerners did to the Jews.

Magister
29-05-13, 12:14
..en als zodanig is het uitgelopen op een falikante mislukking.

Voor de Arabieren wel, maar dat hebben ze aan zich zelf te wijten.

H.P.Pas
29-05-13, 12:44
Voor de Arabieren wel, maar dat hebben ze aan zich zelf te wijten.

De huidige betroffenen zijn gemidddeld jonger dan 30. Wat je hen vooral kunt verwijten is een slechte keus van geboorteplaats en -tijdstip.

Ibrah1234
29-05-13, 13:27
Arabs / Palestinians have nothing to do with what Westerners did to the Jews.

Er zijn in 1948,1967 en 1973 toch een drietal serieuze pogingen daartoe ondernomen.

Karin.N
29-05-13, 13:34
Je blijft maar volharden in je vergissing hé? Nogmaals, de geschiedenis is niet begonnen in 1948 en het verdelingsplan is niet uit de lucht komen vallen. Het was een poging om recht te doen aan alle bewoners van Palestina die er al ver voor 1948 woonden, en is opgesteld volgens de VN-beginselen.

Recht doen aan alle bewoners van Palestina, zijn ze zeker 1 groep vergeten............
En waarom niet meteen een Palestijnse staat uitgeroepen. Qua inwoners had dat zeker wel gekund, tenminste als je recht wilt doen aan alle inwoners.

Door eenzijdig de staat Israel uit te roepen is de problematiek vergroot ipv verkleint. Maar houd jij gerust je ogen gesloten, ik verwacht niets anders van je.

De vraag is of de staat Israel eenzijdig in 1948 was uitgeroepen als de holocaust niet had plaatsgevonden. Ik ben nl. bang dat dit zeer zeker een rol heeft gespeeld......en aan de holocaust hebben de arabieren niet bijgedragen......

Want waarom is (zoals Superick ook al aangeeft) dan niet tegelijkertijd het statenprobleem van de koerden aangepakt? Waarom is er alleen een joodse staat opgericht? Waarom? Schuldgevoel wellicht........

En Europa en de VS mogen zich zeker schuldig voelen tav de holocaust.

Karin.N
29-05-13, 13:37
De huidige betroffenen zijn gemidddeld jonger dan 30. Wat je hen vooral kunt verwijten is een slechte keus van geboorteplaats en -tijdstip.


Dat boeit Magister allemaal niet zo, zolang het moslims zijn.

Karin.N
29-05-13, 13:44
Er zijn in 1948,1967 en 1973 toch een drietal serieuze pogingen daartoe ondernomen.


Met gaskamers en al?

Karin.N
29-05-13, 13:45
Ik ben het niet eens met die tekentafelgrenzen. Tussen Turkije, Irak en Iran had bijv. een Koerdistan getekend moeten zijn. Een groot volk dat sinds mensenheugenis in die streek woont met een eigen taal en cultuur. Dat is niet gebeurt.
Om gelazer te voorkomen in haar grensgebied heeft Iran rigoureus miljoenen Koerden naar centraal Iran gedeporteerd. Dat is een fait accompli. Niemand die het er nog over heeft.
Hoe de Koerden in Turkije en Irak behandeld zijn is genoegzaam bekend. Ik noem maar 1 voorbeeld van een conflict in de regio maar er zijn er natuurlijk meerdere.

Helemaal mee eens.

mark61
29-05-13, 14:14
Het was een poging om recht te doen aan alle bewoners van Palestina die er al ver voor 1948 woonden, en is opgesteld volgens de VN-beginselen.

Nee, het plan was volledig in strijd met de VN-beginselen. Joden vormden tot ca. 1880 een minieme minderheid in het gebied, waar je de grenzen ook trekt.

mark61
29-05-13, 14:33
Ik ben het niet eens met die tekentafelgrenzen. Tussen Turkije, Irak en Iran had bijv. een Koerdistan getekend moeten zijn. Een groot volk dat sinds mensenheugenis in die streek woont met een eigen taal en cultuur. Dat is niet gebeurt.

De vraag blijft natuurlijk wat een 'normale' manier van staatvorming is. Historisch was dat gewoon een kwestie van macht en manipulatie.

Waar we het over hebben was een wereldrijk, het Osmaanse rijk, dat aan de 'verkeerde' kant meedeed in WOI, en vervolgens vrolijk opgedeeld werd door de winnaars. Zoals het Habsburgse rijk eerder. In Europa was het misschien helderder hoe je dat moest opdelen, met duidelijk onderscheiden etnische en culturele gebieden (Hongaren, Roemenen, 'Joegoslaven'), maar dan nog leverde dat ook veel gedoe op waar volkeren doorelkaar heen woonden.

Zodat het grensgebied van Hongarije en Roemenië een aantal keer van land veranderde (net als de Elzas overigens) en geen enkele oplossing ideaal was. Er bleef altijd een (onderdrukte) minderheid over in een land. Laatstelijk Hongaren in Roemenië. Ik weet eigenlijk niet of dat nou naar tevredenheid is opgelost. Ik denk van wel, anders zouden we er wel meer van horen.

Dat de Koerden historisch nooit een eigen staat hadden is geen toeval. Er was nooit enige eenheid, politiek, taalkundig of anderszins. Het zijn een stel anarchisten die het liefst in autonome dorpen wonen, maar dat 'mag' niet meer in de hedendaagse wereld. Je 'moet' een staat van een zekere omvang nastreven, anders word je overlopen. In de Osmaanse tijd was 'Koerdistan' een grotendeels autonoom gebied waarvan de bewoners zo'n beetje de 'suzerainty' (daar is geen Nederlands woord voor; het is een vagere, abstractere notie van soevereiniteit) van de Osmanen erkenden. Ze betaalden wel eens belasting, maar trokken zich voor de rest weinig aan van de machthebbers. Eigenlijk grotendeels anarchie. Het rijk breidde zich uit, maar in het centrum lag dus een gebied waar Istanboel weinig te vertellen had.

Overigens lag de grens tussen het Osmaanse rijk en Perzië al eeuwen min of meer vast. Dus een 'uithakken' van een Koerdistan zou ook een kunstmatige ingreep zijn. Verder willen Koerden niet zozeer een eigen land, als wel autonomie, en vooral: voor vol worden aangezien, volwaardige, eersterangs staatsburgers zijn van het land waarin ze wonen. Met erkenning van taal en cultuur, en net zoveel overheidsinvesteringen als de rest van dat land krijgt. Nou wonen ze over het algemeen in onvruchtbare, moeilijk toegankelijke berggebieden, dus die overheden zagen het nut van dergelijke investeringen niet zo in. Waar ze, louter rationeel / functionalistisch gezien, gelijk in hebben.

Magoed, in Irak zijn ze nu grotendeels autonoom, en welvarend, als ik het goed begrijp.

Dus ik weet niet wat idealiter 'rechtvaardig' is. Een deel van de Koerden zat bovenop olie, dus die konden vergeten dat ze niet lastig zouden worden gevallen. Het nieuwe Turkije zou aanvankelijk de streek rond Kirkoek, nu in Irak, erbij krijgen, maar daar staken de Engelsen een stokje voor, want die wilden die olie daar. Dus kreeg Turkije alleen de 'zinloze' Koerden. En het was panisch dat er nog meer van de rompstaat zou worden afgesnoept.

Frankrijk kreeg zoals gewoonlijk weer de kaantjes, net als in Afrika. Dat geeft het machtsverschil weer tussen GB en F. Wat die Fransen nou eigenlijk in Syrië wilden is mij altijd onduidelijk gebleven. Magoed, dat was de tijd van het imperalisme (1850-1914), waarin iedereen gewoon als een gek aan landjepik deed, zonder enige rationele reden. Prestigeslag, was het meer. Alleen de Engelsen dachten wat meer na over het nut van de gebieden die ze veroverden. Fransen staarden denk ik alleen maar naar de kaart, waar je dan die lappen land op kon zien. Grote delen woestijn zonder enige delfstoffen of wat anders nuttigs :)

Ik zit zomaar even te mijmeren, niet speciaal aan jou gericht hoor :)

Hoe deel je een gebied op in landen die op een of andere manier te rechtvaardigen zijn? Ik weet het niet. Ik denk dat er geen objectieve maatstaven voor zijn, als er geen duidelijke etnische, culturele, taalkundige scheidslijnen zijn. Misschien had het MO, zo'n beetje vanaf de grens van Egypte tot Turkije / Iran, gewoon één land moeten worden. De verschillen zijn klein. Egypte heeft duidelijk een aparte geschiedenis, al eeuwen. Maar Palestina / Libanon / Jordanië / Syrië en Irak zijn een redelijk 'continuüm'.

mark61
29-05-13, 14:38
De vraag is of de staat Israel eenzijdig in 1948 was uitgeroepen als de holocaust niet had plaatsgevonden.

Ik zou zeggen, bijna zeker niet. Europa was oorlogsmoe en Engeland wilde van het gezeik, dat ze volledig zelf hadden veroorzaakt, af. De zionistische immigranten hadden het afgelegd tegen de Arabieren, als die zonder bemoeienis van buitenaf zelf hadden kunnen beslissen. Hoe dat zou aflopen weet ik niet. Met een beetje mazzel was er een immigratiestop afgekondigd en waren joden gewoon een erkende minderheid geworden, zoals ze dat al duizenden jaren voordien waren. Zonder, over het algemeen, al te veel problemen.

Magister
29-05-13, 15:49
Recht doen aan alle bewoners van Palestina, zijn ze zeker 1 groep vergeten............
En waarom niet meteen een Palestijnse staat uitgeroepen. Qua inwoners had dat zeker wel gekund, tenminste als je recht wilt doen aan alle inwoners.

Door eenzijdig de staat Israel uit te roepen is de problematiek vergroot ipv verkleint. Maar houd jij gerust je ogen gesloten, ik verwacht niets anders van je.

De vraag is of de staat Israel eenzijdig in 1948 was uitgeroepen als de holocaust niet had plaatsgevonden. Ik ben nl. bang dat dit zeer zeker een rol heeft gespeeld......en aan de holocaust hebben de arabieren niet bijgedragen......

Want waarom is (zoals Superick ook al aangeeft) dan niet tegelijkertijd het statenprobleem van de koerden aangepakt? Waarom is er alleen een joodse staat opgericht? Waarom? Schuldgevoel wellicht........

En Europa en de VS mogen zich zeker schuldig voelen tav de holocaust.

Ja wel, zonder de holocaust was het ook gebeurd want het verdelingsplan was vooral een gevolg van de gebeurtenissen in de jaren 20 en 30.

Een Palestijnse staat had door de Palestijnse bewoners uitgeroepen moeten worden, zoals de staat Israël door de Joden werd uitgeroepen. De Palestijnen hebben dat niet gedaan.

The_Grand_Wazoo
29-05-13, 16:03
Ja wel, zonder de holocaust was het ook gebeurd want het verdelingsplan was vooral een gevolg van de gebeurtenissen in de jaren 20 en 30.

Een Palestijnse staat had door de Palestijnse bewoners uitgeroepen moeten worden, zoals de staat Israël door de Joden werd uitgeroepen. De Palestijnen hebben dat niet gedaan.

Ja ... ga eens verder ... de Palestijnen hebben dat niet gedaan en dus? Stom van ze? Eruit getrapt en dus nu plaatsje vergaan? Waarom geldt dat zelf beschikkingsrecht nu plotseling niet meer en toen wel?

super ick
29-05-13, 16:21
Ik erger me ook iedere keer weer aan dat landjepik. Het extra gezeik over die nederzettingen. Iedere keer wordt de politiek in Israël gegijzeld door de pijpenkrullenbrigade. Ik ben er twee keer geweest en over het algemeen wil de grote middenmoot geen gelazer en hecht geen waarde aan die nederzettingen. Wat ik alleen wel te horen kreeg was die raketaanvallen ondanks de teruggave destijds van diverse gebieden. Ik heb overigens geen pijpenkrullen gesproken. Wat een verschrikkelijke mensen. Eigen volk, onee geloof, eerst. Een goede tegenhanger van Hamas.

Wat ik erg jammer vind is dat het conflict inmiddels bijna alleen nog hardliners kent. Zoeken naar info is een onbegonnen zaak. Het is zwart of wit. Met dit stukje over Hamas heb ik dat een beetje trachten te breken. Ik schat dat 70 pct wil leven in vrede in de afgesproken gebieden. Die andere 30 pct maakt de meerderheid het leven zuur.

super ick
29-05-13, 16:25
Welke geldkraan? Ik vertel je net dat Hamas in de ban is gedaan. Ze krijgen geen cent, want er wordt niet eens met hen gepraat.

EU bestendigt steun aan Palestijnen (en) - Europa Nu (http://www.europa-nu.nl/id/vj82qgtyhmxj/nieuws/eu_bestendigt_steun_aan_palestijnen_en?ctx=vhcsg7k 0lguc)

super ick
29-05-13, 16:26
Je liegt, en dat weet je drommels goed.

En stop met dat zionistisch krokodillen gejank.

Niet zo dom ouwehoeren ouwe, ik heb niets met Zionisten.

mark61
29-05-13, 16:38
EU bestendigt steun aan Palestijnen (en) - Europa Nu (http://www.europa-nu.nl/id/vj82qgtyhmxj/nieuws/eu_bestendigt_steun_aan_palestijnen_en?ctx=vhcsg7k 0lguc)

Dat gaat over de Palestijnse Autoriteit in de West Bank, bestuurd door de PLO, niet over Hamas in Gaza. Even bij de les blijven :hihi:

Hamas is in de ban. Excommunicado. I tell you.

Door onder meer de Verenigde Staten en de Europese Unie wordt Hamas beschouwd als een terroristische organisatie. In een aanzienlijk deel van de islamitische wereld wordt Hamas daarentegen gesteund.

wiki

Of hier, uit uhm onverdachte bron: http://www.jewishpolicycenter.org/52/why-the-european-union-finally-sidelined-hamas

mark61
29-05-13, 16:48
Ja ... ga eens verder ... de Palestijnen hebben dat niet gedaan en dus? Stom van ze? Eruit getrapt en dus nu plaatsje vergaan? Waarom geldt dat zelf beschikkingsrecht nu plotseling niet meer en toen wel?

De redeneringen die mensen ophangen. Als je verder praat met 'zionisten' of 'Israëlliefhebbers' kom je uiteindelijk altijd op hetzelfde basisprincipe: might is right.

Arabieren zijn sukkelaars en joden zijn superieur (Nobelprijzen, technologie, Intel wordt er bij gesleept). Ze zijn dus Übermenschen en hebben op grond daarvan recht op het land dat wordt bewoond door Untermenschen die in de wereldgeschiedenis nog nooit wat hebben gepresteerd. Nomaden die net zo goed een eindje verderop kunnen gaan zitten, in die 'zee van Arabieren', een soort konijnenplaag die het MO teistert. En anders zijn het mislukte keuterboertjes die niet moeten klagen als een paar joden ze ff laten zien hoe je dat wel doet, kibboetsen en hydroponica enzo.

Ik verzin het niet, ondervraag er maar es een paar. Een Gerrit-Jan hier, in zijn zoveelste wedergeboorte als Magister.

Magister
29-05-13, 16:58
Ja ... ga eens verder ... de Palestijnen hebben dat niet gedaan en dus? Stom van ze? Eruit getrapt en dus nu plaatsje vergaan? Waarom geldt dat zelf beschikkingsrecht nu plotseling niet meer en toen wel?

Wat er verder is gebeurd weet jij ook wel als je hier de ellenlange palestinadiscussies hebt gevolgd.

mark61
29-05-13, 17:01
Ik erger me ook iedere keer weer aan dat landjepik. Het extra gezeik over die nederzettingen. Iedere keer wordt de politiek in Israël gegijzeld door de pijpenkrullenbrigade. Ik ben er twee keer geweest en over het algemeen wil de grote middenmoot geen gelazer en hecht geen waarde aan die nederzettingen. Wat ik alleen wel te horen kreeg was die raketaanvallen ondanks de teruggave destijds van diverse gebieden. Ik heb overigens geen pijpenkrullen gesproken. Wat een verschrikkelijke mensen. Eigen volk, onee geloof, eerst. Een goede tegenhanger van Hamas.

Wat ik erg jammer vind is dat het conflict inmiddels bijna alleen nog hardliners kent. Zoeken naar info is een onbegonnen zaak. Het is zwart of wit. Met dit stukje over Hamas heb ik dat een beetje trachten te breken. Ik schat dat 70 pct wil leven in vrede in de afgesproken gebieden. Die andere 30 pct maakt de meerderheid het leven zuur.

Israël is overbevolkt en bouwen op gestolen grond is spotgoedkoop. Je moet het vergelijken met bouwen in de uiterwaarden van de Maas, waar de locals dan ook heel verontwaardigd zijn dat de Maas overstroomt. Ja eh, daarom was die grond zo goedkoop en is ie in 2000 jaar niet bebouwd. In de Bezette Gebieden is het dus vanwege diefstal, en de totaal illegale bezetting, dat je er zo lekker goedkoop kan bouwen.

Dat is overweging 1, 2 en 3. Overweging 4 is een ideologisch construct over 'Judea en Samaria' en dat het 'altijd al van de joden was'. Dat is een grapje. Overweging 5, tegenwoordig populairder, is 'dat we het hebben veroverd in een gerechtvaardigde oorlog, want zij begonnen, en we geven het lekker nooit meer terug'. Ook dat is illegaal. Zegt de hele wereld, inclusief de VN en de VS.

Dat is dus gewoon might is right. We mogen het, omdat we het kunnen, en we schieten iedereen dood die daartegen bezwaar maakt. En de rest van de wereld mekkert maar een eind weg. Tenslotte is het Hun Schuld dat we uitgeroeid werden en gedwongen werden naar Palestina te verkassen. En trouwens, die Amerikanen hebben ook de indianen uitgeroeid, dus waarom mogen wij dat dan niet? Meten met twee maten, etc.

Gaza is niet 'teruggegeven'. De joodse bewoners zijn geëvacueerd omdat 10.000 man beschermen die de helft van het territorium bezetten, tegen 1,5 miljoen mensen op een kluitje op de andere helft, niet efficiënt was. Intussen is het een kamp waar niemand in of uit kan. Verkiezingen of geen verkiezingen. Het is een machteloze speelbal van de kat Israël. Dus die paar raketjes zijn werkelijk niet verwonderlijk.

Verder hebben ze het dan over de Sinaï, maar daar woonde niemand, of in ieder geval geen Palestijnen. En het is nu weer van Egypte, wat het altijd al was, dus dat is ordinaire aandachtafleiderij. Het is er niet leefbaar ook.

FYI, geen enkele Israëlische partij wil de Bezette Gebieden helemaal teruggeven. Laat staan met volledige soevereiniteit. Ook Meretz niet, de meest linkse, 'pro-Palestijnse' partij. Gewone Israëli's willen helemaal niet die gebieden teruggeven. En willen ook geen vrede, anders dan in de betekenis 'volledige onderwerping in bantustans'.

Ik heb het een beetje gehad met de notie dat de overgrote meerderheid van de Israeli's 'vrede' zou willen. Ja, geen raketten en aanslagen meer, wie wil dat niet. Maar rechtvaardig zijn en doen, dat willen ze niet. Geen 95% in any case. Misschien 3%.

Hamas is out of its way gegaan om bereidheid voor onderhandelingen te tonen. Ze snappen zelf ook wel dat ze echt die 'oorlog' nooit gaan winnen. Maar als je niet eens wordt erkend als de legitieme vertegenwoordiger van 1,5 miljoen mensen, die ze gewoon zijn, tsja...

Ik weet niet waar jij die 70-30% op baseert. Ik ben ervan overtuigd dat 99,9% van de Palestijnen tevreden zal zijn met een echt soevereine eigen staat, desnoods in twee stukken met een corridor à la West-Duitsland <> West-Berlijn. Compensatie voor niet-terugkeer, en een slimme oplossing voor Jeruzalem. Maar die bezette gebieden moeten ontruimd.

En dat weigert Israël pertinent. Zodat ze op den duur een één-staatoplossing onontkoombaar maken. Je kan niet miljoenen mensen als derde-rangsburgers blijven behandelen.

Of misschien ook wel. Moord lekker door, het mag toch van de wereld. 1 promille van een bevolking uitroeien in 3 weken. Dat mag allemaal. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. Dat is 16.500 Nederlanders vermoorden in 3 weken. Ik weet niet of Duitsland dat nog mag. Al heeft het dat destijds ook nooit gedaan.

mark61
29-05-13, 17:02
Wat er verder is gebeurd weet jij ook wel als je hier de ellenlange palestinadiscussies hebt gevolgd.

Hij vroeg naar jouw 'vertoog'. Dat verzwijg je maar wijselijk.

knuppeltje
29-05-13, 17:09
Niet zo dom ouwehoeren ouwe, ik heb niets met Zionisten.

Nu doe je het weer.

knots71karel
29-05-13, 21:49
Recht doen aan alle bewoners van Palestina, zijn ze zeker 1 groep vergeten............
En waarom niet meteen een Palestijnse staat uitgeroepen. Qua inwoners had dat zeker wel gekund, tenminste als je recht wilt doen aan alle inwoners.

Door eenzijdig de staat Israel uit te roepen is de problematiek vergroot ipv verkleint. Maar houd jij gerust je ogen gesloten, ik verwacht niets anders van je.

De vraag is of de staat Israel eenzijdig in 1948 was uitgeroepen als de holocaust niet had plaatsgevonden. Ik ben nl. bang dat dit zeer zeker een rol heeft gespeeld......en aan de holocaust hebben de arabieren niet bijgedragen......

Want waarom is (zoals Superick ook al aangeeft) dan niet tegelijkertijd het statenprobleem van de koerden aangepakt? Waarom is er alleen een joodse staat opgericht? Waarom? Schuldgevoel wellicht........

En Europa en de VS mogen zich zeker schuldig voelen tav de holocaust.

Uiteraard heeft de holocaust een enorme rol gespeeld ! zonder holocaust was de situatie zeker niet zoals het nu is.
Maar we kunnen de geschieddenis (helaas ) niet terug draaien , want dan zou je al moeten beginnen ,voor Christus ! En wat dacht je van de expansie drift van onze Moslim Sulthans , die hebben ook hun steentje bijgedragen , aan de huidige situatie ,maar daar heeft niemand het over ,alles wordt van een kant bekeken.

De Joden riepen zich zelf uit tot staat Israel , nadat ze de gezamelijk legers een overmacht van bijn alle omringenden landen verslagen hadden (tja en dat is blijkbaar nog steeds gevoelig)
overigens hadden de V.N Israel nooit mogen erkennen !
dat is de grootse miskleun geweest !

En in hoeverre moet Amerika zich schuldig voeren aan de holocaust ??
(Europa kan ik me nog wat bij voorstellen ).

knots71karel
29-05-13, 22:03
Israël is overbevolkt en bouwen op gestolen grond is spotgoedkoop. Je moet het vergelijken met bouwen in de uiterwaarden van de Maas, waar de locals dan ook heel verontwaardigd zijn dat de Maas overstroomt. Ja eh, daarom was die grond zo goedkoop en is ie in 2000 jaar niet bebouwd. In de Bezette Gebieden is het dus vanwege diefstal, en de totaal illegale bezetting, dat je er zo lekker goedkoop kan bouwen.

Dat is overweging 1, 2 en 3. Overweging 4 is een ideologisch construct over 'Judea en Samaria' en dat het 'altijd al van de joden was'. Dat is een grapje. Overweging 5, tegenwoordig populairder, is 'dat we het hebben veroverd in een gerechtvaardigde oorlog, want zij begonnen, en we geven het lekker nooit meer terug'. Ook dat is illegaal. Zegt de hele wereld, inclusief de VN en de VS.

Dat is dus gewoon might is right. We mogen het, omdat we het kunnen, en we schieten iedereen dood die daartegen bezwaar maakt. En de rest van de wereld mekkert maar een eind weg. Tenslotte is het Hun Schuld dat we uitgeroeid werden en gedwongen werden naar Palestina te verkassen. En trouwens, die Amerikanen hebben ook de indianen uitgeroeid, dus waarom mogen wij dat dan niet? Meten met twee maten, etc.

Gaza is niet 'teruggegeven'. De joodse bewoners zijn geëvacueerd omdat 10.000 man beschermen die de helft van het territorium bezetten, tegen 1,5 miljoen mensen op een kluitje op de andere helft, niet efficiënt was. Intussen is het een kamp waar niemand in of uit kan. Verkiezingen of geen verkiezingen. Het is een machteloze speelbal van de kat Israël. Dus die paar raketjes zijn werkelijk niet verwonderlijk.

Verder hebben ze het dan over de Sinaï, maar daar woonde niemand, of in ieder geval geen Palestijnen. En het is nu weer van Egypte, wat het altijd al was, dus dat is ordinaire aandachtafleiderij. Het is er niet leefbaar ook.

FYI, geen enkele Israëlische partij wil de Bezette Gebieden helemaal teruggeven. Laat staan met volledige soevereiniteit. Ook Meretz niet, de meest linkse, 'pro-Palestijnse' partij. Gewone Israëli's willen helemaal niet die gebieden teruggeven. En willen ook geen vrede, anders dan in de betekenis 'volledige onderwerping in bantustans'.

Ik heb het een beetje gehad met de notie dat de overgrote meerderheid van de Israeli's 'vrede' zou willen. Ja, geen raketten en aanslagen meer, wie wil dat niet. Maar rechtvaardig zijn en doen, dat willen ze niet. Geen 95% in any case. Misschien 3%.

Hamas is out of its way gegaan om bereidheid voor onderhandelingen te tonen. Ze snappen zelf ook wel dat ze echt die 'oorlog' nooit gaan winnen. Maar als je niet eens wordt erkend als de legitieme vertegenwoordiger van 1,5 miljoen mensen, die ze gewoon zijn, tsja...

Ik weet niet waar jij die 70-30% op baseert. Ik ben ervan overtuigd dat 99,9% van de Palestijnen tevreden zal zijn met een echt soevereine eigen staat, desnoods in twee stukken met een corridor à la West-Duitsland <> West-Berlijn. Compensatie voor niet-terugkeer, en een slimme oplossing voor Jeruzalem. Maar die bezette gebieden moeten ontruimd.

En dat weigert Israël pertinent. Zodat ze op den duur een één-staatoplossing onontkoombaar maken. Je kan niet miljoenen mensen als derde-rangsburgers blijven behandelen.

Of misschien ook wel. Moord lekker door, het mag toch van de wereld. 1 promille van een bevolking uitroeien in 3 weken. Dat mag allemaal. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. Dat is 16.500 Nederlanders vermoorden in 3 weken. Ik weet niet of Duitsland dat nog mag. Al heeft het dat destijds ook nooit gedaan.

ben het met je eens Palestina moet ook een staat worden ,en de bezette gebieden moeten terug gegeven worden .
Maar verder is het nog steeds het zelfde liedje allen de Joden zijn schuldig en moorden , de Palestijnen zijn vreedzame lieverdjes .
Nou ik garandeer je dat als ze ooit een eigen staat krijgen dat ze elkaar in de haren vliegen.
Kijk maar ff naar de andere omringende landen dagelijks vallen er tientallen doden ,om de onderlinge ''verschillen'' effectief op te losssen .
Maar een topic daarover krijgt niet ens de aandacht , want dat past niet in het geliefde straatje .
MAAR DE FEITEN LIEGEN ER NIET OM !
De huidige strijd in SYRIE heeft al meer slachtoffers gekost als het nu al ruim 60!!! jarige conflikt tussen
Israel en Palestina .
maar dat telt niet mee

Stof om ff door te denken !
:wink:

Samir75017
30-05-13, 00:33
Er zijn in 1948,1967 en 1973 toch een drietal serieuze pogingen daartoe ondernomen.

Just shut it, ignorant donkey.

Ibrah1234
30-05-13, 00:47
Als er een God/Allah bestaat moet hij wel partij hebben gekozen gezien de schier enorme overmacht, Het is een Godswonder dat Israël in haar huidige vorm überhaupt nog bestaat.

knots71karel
30-05-13, 01:38
Als er een God/Allah bestaat moet hij wel partij hebben gekozen gezien de schier enorme overmacht, Het is een Godswonder dat Israël in haar huidige vorm überhaupt nog bestaat.

Nu dat je dat zegt , zou je het haast denken ,hieronder een stuk geschieddenis :
Het ontstaan van Israël Bron: Christenen voor Israel (http://www.christenenvoorisrael.nl/)

Het ontstaan van de huidige staat Israël is een wonderlijk verhaal dat begint in het jaar 70 na Christus, In dat jaar namen de Romeinen Jeruzalem in en verwoestten de Tempel. Hiermee kwam een einde aan de Joodse staat. Het is ook het begin van de 'diaspora', de verspreiding van de Joden over de wereld. Vele Joden vluchtten in die periode namelijk naar landen waar het wel veilig was om te wonen. Een grote groep Joden kwam echter in opstand en even leek het erop dat de Joden hun vrijheid weer snel terug kregen. Grote delen van het land werden heroverd en zelfs Jeruzalem kwam weer in Joodse handen. Toch konden de Joden uiteindelijk niet op tegen de overmacht van de Romeinen. Zij sloegen de opstand op gruwelijke wijze neer. Honderdduizenden stierven, tienduizenden werden als slaven verkocht.

Vervolging
Vanaf die tijd mochten Joden niet binnen een straal van honderd kilometer van Jeruzalem wonen. Ook werd de naam van het land gewijzigd in Palestina. Jeruzalem kreeg de naam Aelia Capitolina. Het bestuderen van de Thora werd verboden en in Jeruzalem werden heidense afgodsbeelden geplaatst. Voor de Joden in Israël volgde een tijd van een komen en gaan van verschillende overheersers. Soms kregen ze wat meer vrijheid, dan werden ze weet onderdrukt. Ook de Joden buiten Israël hadden het zwaar. De christenen zagen hen als Godmoordenaars, die Jezus Christus hadden gedood. Daarnaast deden et de wildste geruchten de ronde. Zo zouden Joden misoogsten veroorzaken en de oorzaak zijn van verschrikkelijke ziekten. Ook zouden Joden het bloed van christelijke kinderen gebruiken voor hun rituelen. De moslims zagen de Joden als ondergeschikt en lieten hen onder andere hoge belastingen betalen. In zowel islamitische als christelijke landen werden vele Joden gedood. Om aan de vervolging in West-Europa te ontkomen, vluchtten veel Joden naar Oost-Europese landen. Maar helaas, toen deze landen onder Russisch bestuur kwamen, nam daar de vervolging verschrikkelijke vormen aan. Terwijl in Europa de vervolging afnam werden vele Joden in Rusland en de landen onder Russisch bestuur vermoord in zgn. pogroms. Onder de Joden had altijd al een verlangen geleefd om terug te keren naar het Bijbelse land Israël. De vervolgingen en de slechte omstandigheden waarin de Joden zich bevonden versterkten dat gevoel. Veel Russische Joden vertrokken naar Palestina om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Zij ontwikkelden onder zware omstandigheden diverse landbouwkolonies. Het land was in die tijd een dunbevolkte woestenij.

Jodenstaat
In 1895 schreef Theodor Herzl het boek 'De Jodenstaat'. Hij was een Hongaarse Jood en werkzaam als journalist. Hij zag dat waar de Joden ook woonden, ze nergens veilig en vrij waren. Voor hem was er maar één, oplossing voor dit probleem: een eigen land voor de Joden. In de inleiding van zijn boek schreef hij: 'Het idee dat ik in dit boek uitwerk, is oeroud. Het is het herstel van de Joodse staat.' Het boek van Herzl maakte grote indruk. Niet dat het idee van een eigen land nieuw was, maat niet eerden was het plan zo uitvoerig beschreven. Twee jaar na het verschijnen van zijn boek werd een groot congres gehouden. Joodse afgevaardigden uit vele landen kwamen bij elkaar en stelden zich tot doel: 'Een thuis voor de Joden ia Palestina.' Er werd grond in Palestina gekocht en dorpen gesticht. Aan het begin van de 20e eeuw trokken vele duizenden Joden naar het Beloofde Land. In die tijd maakte dit deel uit van het Turkse rijk.

Engelse steun?
Als na de Eerste Wereldoorlog Palestina in Engelse handen valt, komt de vorming van een Joodse staat een stuk dichterbij. De Engelsen stonden al voor het uitbreken van de oorlog positief tegenover de oprichting van een dergelijke staat. Ze dachten dat door de verbeterde levensomstandigheden, de Arabische bevolking ook de voordelen van de Joodse immigratie zou inzien. Door de instroom van Joods kapitaal en de oprichting van onder andere scholen en medische voorzieningen, was de ontwikkeling van het land namelijk in een stroomversnelling gekomen, Vele Arabieren uit de omringende landen waren daardoor al naar deze gebieden geëmigreerd.

Jordanië
Al wij snel na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd in het gedeelte aan de oostkant van de Jordaan de Arabische staat Jordanië gesticht. Dat maakte toen ook deel uit van Palestina. De Joden dachten nu snel in het overige deel een Joodse staat te kunnen vestigen. In plaats daarvan volgde een periode van grote onzekerheid. Iedereen leek van mening te verschillen over hoe de beloften die aan de Arabische en Joodse gemeenschap gedaan waren, moesten worden uitgelegd.

Weerstand
De spanning tussen Arabieren en Joden, die al bestond vanaf de tweede helft van de 19e eeuw, bereikte in deze periode een dieptepunt met de Grote Arabische Opstand. Deze georganiseerde opstand begon in 1936 en duurde drie jaar. In die drie jaren werden vele Joden, maar ook Engelse ambtenaren door de Arabieren vermoord. De Engelsen wijzigden onder deze druk keer op keer hun standpunt. Ze begrepen dat als zij enige invloed in het Midden Oosten wilden houden, ze de steun van de Arabieren hard nodig hadden. De Joodse gemeenschap was meer dan teleurgesteld in de houding van Engeland. Sommige Joodse groeperingen probeerden vanaf dat moment met geweld hun doel te bereiken.

Tweede Wereldoorlog
Net zoals de Eerste Wereldoorlog van grote betekenis is geweest in het tot stand komen van de staat Israël, zo ook de tweede. Tijdens deze oorlog vochten Joden zij aan zij met de Britten. De Arabieren zagen juist wel wat in Hitlers plannen om de Joden uit te roeien, en zochten contact met de Nazi's. Dat maakte des te meer duidelijk hoever de twee groepen uiteen lagen. Toen de Tweede Wereldoorlog afgelopen was en bekend werd hoe erg de Joden hadden geleden, besefte de hele wereld dat zolang de Joden geen eigen land hadden, het moorden en vervolgen zou doorgaan. Ook kwam er kritiek op het beleid van de Engelsen die niet toestonden dat de overlevenden van de naziekampen naar Palestina mochten emigreren.

Onafhankelijkheid
Engeland legde het probleem voor aan de Verenigde Naties. Die besloten om zowel een Joodse als een Arabische staat te stichten in het gebied ten westen van de Jordaan. De Arabieren verwierpen het plan, de meeste Joden vierden feest toen het plan werd aangenomen. Op 14 mei 1948 kwamen de Joodse leiders van Israël bij elkaar. David Ben Goerion, de latere Minister President las een Verklaring van Onafhankelijkheid voor. Met de tekening van dit document was de geboorte van de staat Israël een feit. De aanname van het verdelingsplan door de VN betekende niet dat de Joden nu vredig in hun eigen land konden gaan wonen. Arabische bendes, die veelal uit goedbewapende vrijwilligers uit de omringende landen bestonden, pleegden meer en meer aanslagen op de Joden. Onderrussen gingen de Joden door met hun pogingen zoveel mogelijk mensen het land binnen te smokkelen. Engeland had al aangegeven niet te willen meewerken aan de uitvoering van het verdelingsplan. De VN had zelf geen leger beschikbaar om het plan uit te voeten. Dus zou de uitkomst van de oorlog tussen de Joden en de Arabieren bepalen hoe de toekomstige grenzen zouden gaan lopen.

Oorlog
Nadat Engeland zich uit het land had teruggetrokken, vielen vijf Arabische landen Israël aan. De bedoeling was de jonge staat te vernietigen. Er barstte een hevige strijd los, maar in plaats van een totale vernietiging, bezat Israël aan het einde van de oorlog meer grondgebied dan zij in het verdelingsplan toegewezen had gekregen. Egypte bezette de Gazastrook, Jordanië het gebied dat later de Westelijke Jordaanoever zou gaan heten en een gedeelte van Jeruzalem. In plaats van in deze gebieden een Palestijnse staat te vestigen, werden deze gebieden gebruikt als uitvalbasis voor terroristische aanvallen. Het was in deze periode (1964) dat de PLO (Palestijnse Bevrijdingsorganisatie) werd opgericht met als doel Israël te vernietigen. In de hierop volgende jaren volgden er meerdere oorlogen. Allemaal het resultaat van de aanhoudende weigering van de Arabieren om de Joodse staat te erkennen. De twee belangrijkste oorlogen zijn de Zesdaagse oorlog en de Yom Kippoer oorlog.

De Zesdaagse oorlog (1967)
De PLO voerde vanuit het door Jordanië bezette gebied vele terroristische acties uit. Daarnaast beschoot het Syrische leger Israël in het noorden. Ook Jordanië en Egypte stelde zich vijandig op. Een nieuwe aanval van de Arabische landen leek onvermijdelijk. In een bliksemactie vernietigde Israël echter de Egyptische luchtmacht en de Syrische tanks. Opnieuw bleek Israël te sterk voor zijn vijanden. Zij veroverden in slechts zes dagen Oost-Jeruzalem en de Westelijke Jordaanoever op de Jordaniër, de Sinai woestijn en de Gazastrook op de Egyptenaren en de Golanhoogvlakte op de Syriërs. Israël verwachtte nu vrede te kunnen sluiten in ruil voor teruggave van de veroverde gebieden. Helaas reageerden de Arabische landen met de drie nee's van Khartoem": Geen vrede met Israël (no peace), geen onderhandelingen met Israël (no negotiations) en geen erkenning van Israël (no recognition).

De Jom Kippoer oorlog (1973)
Op de meest heilige dag van de Joden, Grote Verzoendag (Jom Kippoer), deden de Arabieren nogmaals een poging Israël van de kaart te vegen. Er werd bewust voor deze dag gekozen. De meeste Joden waren i.v.m. Grote Verzoendag thuis of in de synagoge om te vasten en te bidden. Hoewel Israël in eerste instantie volkomen overrompeld werd wisten ze ook deze oorlog te winnen. Toch was deze overwinning een stuk minder overtuigend. Ze beseften dat deze oorlog zonder steun van onder meer Amerika, anders had kunnen aflopen. Het optimisme van na de Zesdaagse oorlog was volledig verdwenen. Religieuze Joden vroegen zich af of ze niet te veel op eigen kracht hadden vertrouwd en riepen iedereen op tot berouw en inkeer. De Arabieren waren ondanks hun verliezen juist optimistisch en vertrouwde er op dat ze een volgende oorlog met hulp van allah zouden winnen.

PLO
Nadat Israël in de Zesdaagse Oorlog het beheer over de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook had gekregen, vestigde de PLO zich in Jordanië. Van daaruit pleegde ze vele afvallen op Israëlische doelen. Meestal waren onschuldige burgers het slachtoffer. Geen middel werd geschuwd om hun doel de vernietiging van Israël te bereiken. Toen de PLO meer en meer macht kreeg in Jordanië besloot de koning van Jordanië ze het land uit te jagen,. Ze vluchtte naar Libanon om daar hun strijd tegen Israël voort te zetten. In 1982 viel het Israëlische leger Libanon binnen met als doel de militaire macht van de PLO te breken. Dat lukte en de PLO moest weer vluchtten ditmaal naar Tunesië. De actie van de Israëliërs duurde wel veel langer dan gedacht en eiste veel slachtoffers.

Intifada
Vanaf eind 1987 kreeg Israël te maken met gewelddadige onlusten. Palestijnse jongeren. gingen soldaten te lijf met stenen en brandbommen. Het viel voor het Israëlische leger niet mee om de orde te herstellen. De PLO wist gebruik te maken van de chaotische situatie. In Israël zelf verstevigde ze haar positie onder meer door Palestijnse tegenstanders van de PLO uit te schakelen. Buiten Israël deed de PLO zich voor als een organisatie die streeft naar vrede. Daarmee kregen ze internationale steun.

knots71karel
30-05-13, 01:42
vervolg :
De Oslo-akkoorden
Hoewel de beide partijen gezegd hadden nooit met elkaar te gaan onderhandelen, gingen ze in het diepste geheim toch met elkaar in gesprek" Deze gesprekken leidden in 1993 tot de Oslo-akkoorden. De PLO erkende Israël en zei er niet meer naar te streven Israël te vernietigen. Israël erkende de Palestijnse Autoriteit (PA) als vertegenwoordiger van de Palestijnen en beiden komen overeen om alle geschillen via onderhandelingen op te lossen De overeenkomsten leidden er onder meer toe dat de PA al in 1998 het gezag had over 40% van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever. In plaats van vrede luidden de akkoorden echter een tijd in van nog meer aanslagen. Vooral fundamentalistische moslims zijn namelijk fel tegen de onderhandelingen met Israël. Ook in Israël is er verzet tegen de akkoorden. Dat leidde er zelfs toe dat in 1995 een extreem rechtse Jood de Israëlische premier Rabin, een voorstander van de onderhandelingen, doodschoot.
Ondertussen werden de werkelijke bedoelingen van Arafat de leider van de PLO, steeds duidelijker. Hij bleef de terroristische acties steunen en zei in zijn toespraken voor Arabieren dat zijn uiteindelijke doel nog steeds de vernietiging van heel Israël is. In de 10 jaar na tekening van de Oslo-akkoorden vallen er ruim 1250 doden door Palestijns-terroristische aanslagen.
Tweede intifada

Een grote kans op vrede deed zich voor onder premier Barak van Israël. Hii was bereid aan bijna alle eisen van Arafat te voldoen. Toch liet Arafat opnieuw een kans liggen om een Palestijnse staat te vestigen. In plaats daarvan brak de tweede Intifada uit. Israël werd overspoeld door een golf van terreur. Zelfs kinderen werden ingezet om de Israëlische soldaten aan te vallen. De Israëlische overheid besefte dat ze niet langer de veiligheid van hun burgers in gevaar kon brengen door te onderhandelen met de Palestijnen. Veiligheid komt voorop te staan. Er werd begonnen met de bouw van een veiligheidshek. Die moet voorkomen dat zelfmoordenaars ongehinderd hun aanslagen kunnen uitvoeren. Daarnaast schakelde Israël diverse kopstukken van terreurorganisaties uit.
Ontmantling

In 2005 besloot Israël alle nederzettingen in de Gazastrook af te breken, De Joodse bewoners werden gedwongen hun huizen te verlaten. Direct daarna werden alle woningen met de grond gelijk gemaakt. Vanaf dat moment staat de Gazastrook volledig onder Palestijns beheer. De Israëlische overheid, onder leiding van Ariel Sharon, geeft aan dat zij met deze stap het vredesproces weet nieuw leven hoopt in te blazen. De Palestijnen zien de terugtrekking als een overwinning. Reden dus om door te gaan, met de aanslagen. Enkele dagen na de terugtrekking blaast de eerste zgn. zelfmoordenaar zich op!

Het boven staande ZAL WEL NIET HELEMAAL OP WAARHEID BERUSTEN , en ik verzoek dan ook de anti Israel deskundigen te vragen wat er niet klopt .(bijna alles uiteraard )

Maar God heeft als je het boven staande leest , echt niet altijd de Joden geholpen , als ik het zo lees .
Feit is dat de ISLAM de grootse stempel op deze geschieddenis heeft gedrukt , want als de PALESTIJNEN hoofdzakelijk Christen waren geweest dan was dit ongeveer duizendste topic over deze geliefde questie er nooit geweest !

knots71karel
30-05-13, 01:50
Israël is overbevolkt en bouwen op gestolen grond is spotgoedkoop. Je moet het vergelijken met bouwen in de uiterwaarden van de Maas, waar de locals dan ook heel verontwaardigd zijn dat de Maas overstroomt. Ja eh, daarom was die grond zo goedkoop en is ie in 2000 jaar niet bebouwd. In de Bezette Gebieden is het dus vanwege diefstal, en de totaal illegale bezetting, dat je er zo lekker goedkoop kan bouwen.

Dat is overweging 1, 2 en 3. Overweging 4 is een ideologisch construct over 'Judea en Samaria' en dat het 'altijd al van de joden was'. Dat is een grapje. Overweging 5, tegenwoordig populairder, is 'dat we het hebben veroverd in een gerechtvaardigde oorlog, want zij begonnen, en we geven het lekker nooit meer terug'. Ook dat is illegaal. Zegt de hele wereld, inclusief de VN en de VS.

Dat is dus gewoon might is right. We mogen het, omdat we het kunnen, en we schieten iedereen dood die daartegen bezwaar maakt. En de rest van de wereld mekkert maar een eind weg. Tenslotte is het Hun Schuld dat we uitgeroeid werden en gedwongen werden naar Palestina te verkassen. En trouwens, die Amerikanen hebben ook de indianen uitgeroeid, dus waarom mogen wij dat dan niet? Meten met twee maten, etc.

Gaza is niet 'teruggegeven'. De joodse bewoners zijn geëvacueerd omdat 10.000 man beschermen die de helft van het territorium bezetten, tegen 1,5 miljoen mensen op een kluitje op de andere helft, niet efficiënt was. Intussen is het een kamp waar niemand in of uit kan. Verkiezingen of geen verkiezingen. Het is een machteloze speelbal van de kat Israël. Dus die paar raketjes zijn werkelijk niet verwonderlijk.

Verder hebben ze het dan over de Sinaï, maar daar woonde niemand, of in ieder geval geen Palestijnen. En het is nu weer van Egypte, wat het altijd al was, dus dat is ordinaire aandachtafleiderij. Het is er niet leefbaar ook.

FYI, geen enkele Israëlische partij wil de Bezette Gebieden helemaal teruggeven. Laat staan met volledige soevereiniteit. Ook Meretz niet, de meest linkse, 'pro-Palestijnse' partij. Gewone Israëli's willen helemaal niet die gebieden teruggeven. En willen ook geen vrede, anders dan in de betekenis 'volledige onderwerping in bantustans'.

Ik heb het een beetje gehad met de notie dat de overgrote meerderheid van de Israeli's 'vrede' zou willen. Ja, geen raketten en aanslagen meer, wie wil dat niet. Maar rechtvaardig zijn en doen, dat willen ze niet. Geen 95% in any case. Misschien 3%.

Hamas is out of its way gegaan om bereidheid voor onderhandelingen te tonen. Ze snappen zelf ook wel dat ze echt die 'oorlog' nooit gaan winnen. Maar als je niet eens wordt erkend als de legitieme vertegenwoordiger van 1,5 miljoen mensen, die ze gewoon zijn, tsja...

Ik weet niet waar jij die 70-30% op baseert. Ik ben ervan overtuigd dat 99,9% van de Palestijnen tevreden zal zijn met een echt soevereine eigen staat, desnoods in twee stukken met een corridor à la West-Duitsland <> West-Berlijn. Compensatie voor niet-terugkeer, en een slimme oplossing voor Jeruzalem. Maar die bezette gebieden moeten ontruimd.

En dat weigert Israël pertinent. Zodat ze op den duur een één-staatoplossing onontkoombaar maken. Je kan niet miljoenen mensen als derde-rangsburgers blijven behandelen.

Of misschien ook wel. Moord lekker door, het mag toch van de wereld. 1 promille van een bevolking uitroeien in 3 weken. Dat mag allemaal. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. Dat is 16.500 Nederlanders vermoorden in 3 weken. Ik weet niet of Duitsland dat nog mag. Al heeft het dat destijds ook nooit gedaan.

Wat een walgelijk argument ''de AMERIKANEN hebben de Indianen uitgemoord !
Voordat de Amerikanen *)kwamen voerden de Indianen bloedige scalpen oorlogen uit ,en moorden en plunderden andere stammen.
En dan nog ff een vraagje wie waren die Amerikanen? destijds ? waren dat al AMERIKANEN of ????
En hoe noem jij je geloofsgenoten die nu in Amerika wonen ??

knots71karel
30-05-13, 02:19
ik bedoel Moslims in 2009 woonden er ong 6 tot 7 miljoen moslims .
de schatting is nu veel hoger ,maardat zijn natuurlijk geen Amerikanen he ?
geen land op de Wereld heeft zo,n mengeling van bewoners als Amerika , mogelijk vandaar dat ze nog steeds het machtigste land op deze wereld zijn , niet leuk maar wel de waarheid .
En welk land zoU een president kunnen hebben , wiens voorvaderen slaven waren.
Zie jij het al voor je dat zoiets gebeurt in een Islamitisch land.

*) wat hebben de Sulthans niet geplunderd en gemoord om hun geloof aan de man te brengen ? wat zochten ze in landen zoals Spanje , balkan , Indie ,Tunesie ,Marokko ,Spanje en wat zochten ze voorde poorten van Wenen ?? waar ze om te omponeren duizenden boeren met hun vrouwen en kinderen onthoofden om de burgers van Wenen vast ff een voorproefje te geven wat hun te wachten stond?
Waarom vermoorden ze 35 duizend burgers van Bagdad., ja je leest het goed !
Dus houd op met je gezeik over de Indianen , het waren andere tijden de expansie van de mens was er op gericht om ruimte te zoeken ,maar zeker niet met de bedoeling hun geloof op te dringen.

super ick
30-05-13, 07:39
Nu doe je het weer.

Jij trekt volle zalen door mij direct voor leugenaar uit te maken. Wie kaatst kan de bal verwachten. Dus niet eerst een grote broek aan trekken en daarna gaan neuzelen als de reactie niet zo fijn is.

super ick
30-05-13, 08:07
Israël is overbevolkt en bouwen op gestolen grond is spotgoedkoop. Je moet het vergelijken met bouwen in de uiterwaarden van de Maas, waar de locals dan ook heel verontwaardigd zijn dat de Maas overstroomt. Ja eh, daarom was die grond zo goedkoop en is ie in 2000 jaar niet bebouwd. In de Bezette Gebieden is het dus vanwege diefstal, en de totaal illegale bezetting, dat je er zo lekker goedkoop kan bouwen.

Dat is overweging 1, 2 en 3. Overweging 4 is een ideologisch construct over 'Judea en Samaria' en dat het 'altijd al van de joden was'. Dat is een grapje. Overweging 5, tegenwoordig populairder, is 'dat we het hebben veroverd in een gerechtvaardigde oorlog, want zij begonnen, en we geven het lekker nooit meer terug'. Ook dat is illegaal. Zegt de hele wereld, inclusief de VN en de VS.

Dat is dus gewoon might is right. We mogen het, omdat we het kunnen, en we schieten iedereen dood die daartegen bezwaar maakt. En de rest van de wereld mekkert maar een eind weg. Tenslotte is het Hun Schuld dat we uitgeroeid werden en gedwongen werden naar Palestina te verkassen. En trouwens, die Amerikanen hebben ook de indianen uitgeroeid, dus waarom mogen wij dat dan niet? Meten met twee maten, etc.

Gaza is niet 'teruggegeven'. De joodse bewoners zijn geëvacueerd omdat 10.000 man beschermen die de helft van het territorium bezetten, tegen 1,5 miljoen mensen op een kluitje op de andere helft, niet efficiënt was. Intussen is het een kamp waar niemand in of uit kan. Verkiezingen of geen verkiezingen. Het is een machteloze speelbal van de kat Israël. Dus die paar raketjes zijn werkelijk niet verwonderlijk.

Verder hebben ze het dan over de Sinaï, maar daar woonde niemand, of in ieder geval geen Palestijnen. En het is nu weer van Egypte, wat het altijd al was, dus dat is ordinaire aandachtafleiderij. Het is er niet leefbaar ook.

FYI, geen enkele Israëlische partij wil de Bezette Gebieden helemaal teruggeven. Laat staan met volledige soevereiniteit. Ook Meretz niet, de meest linkse, 'pro-Palestijnse' partij. Gewone Israëli's willen helemaal niet die gebieden teruggeven. En willen ook geen vrede, anders dan in de betekenis 'volledige onderwerping in bantustans'.

Ik heb het een beetje gehad met de notie dat de overgrote meerderheid van de Israeli's 'vrede' zou willen. Ja, geen raketten en aanslagen meer, wie wil dat niet. Maar rechtvaardig zijn en doen, dat willen ze niet. Geen 95% in any case. Misschien 3%.

Hamas is out of its way gegaan om bereidheid voor onderhandelingen te tonen. Ze snappen zelf ook wel dat ze echt die 'oorlog' nooit gaan winnen. Maar als je niet eens wordt erkend als de legitieme vertegenwoordiger van 1,5 miljoen mensen, die ze gewoon zijn, tsja...

Ik weet niet waar jij die 70-30% op baseert. Ik ben ervan overtuigd dat 99,9% van de Palestijnen tevreden zal zijn met een echt soevereine eigen staat, desnoods in twee stukken met een corridor à la West-Duitsland <> West-Berlijn. Compensatie voor niet-terugkeer, en een slimme oplossing voor Jeruzalem. Maar die bezette gebieden moeten ontruimd.

En dat weigert Israël pertinent. Zodat ze op den duur een één-staatoplossing onontkoombaar maken. Je kan niet miljoenen mensen als derde-rangsburgers blijven behandelen.

Of misschien ook wel. Moord lekker door, het mag toch van de wereld. 1 promille van een bevolking uitroeien in 3 weken. Dat mag allemaal. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. Dat is 16.500 Nederlanders vermoorden in 3 weken. Ik weet niet of Duitsland dat nog mag. Al heeft het dat destijds ook nooit gedaan.

Door 1967 zit de angst bij veel inwoners van Israël om overlopen te worden erg diep. Dat is ook de reden waarom keihard 'terug slaan' wordt gepruimd. Het gevoel om bij 'verzwakking' opgeslokt te worden door de boze vijandige buurlanden zit er diep in. Zij voelen zich gehaat aan alle kanten. Niet volledig onterecht overigens. Of het allemaal eigen schuld is laat ik in het midden, ik probeer nu alleen het gevoel te beschrijven. Ik heb geen representatief onderzoek gehouden onder de hele bevolking maar ik ben, door mensen die op mij toch niet dom overkwamen, op het hart gedrukt dat het merendeel van de bevolking dat landjepik helemaal niet noodzakelijk vind. Ik ben bereid dat ook te geloven.
Gemakshalve ben ik er maar vanuit gegaan dat de Palestijnen het geweld ook behoorlijk beu zijn.
Daarnaast heb ik nog mijn eigen ervaring uit mijn Libanontijd. Buiten alle oorlogsretoriek om gingen veel mensen uit de grensstreek goed met elkaar om. Tot amokmakers ter plaatse verschenen. Die woonden er niet. Waren geen leger. Gewoon 'goedwillende' moordende burgermilities die vaak kinderen voorop stuurden. Dan wordt blijven leven in vrede erg moeilijk. Raketten en kogels vlogen ons soms om de oren.
Nu staan er overal muren en versperringen. De 1 moet weg voordat de ander er kan gaan wonen. Dat hebben (politieke) hardliners toch maar mooi voor elkaar. Angst is een goede raadgever (voor politici)

Maarehhhh, ik stop er mee. Inmiddels ben ik al weer zionist geworden en heb ik slapende honden wakker gemaakt die ik beter had kunnen laten slapen mbt dit onderwerp :hihi:

mark61
30-05-13, 13:35
Door 1967 zit de angst bij veel inwoners van Israël om overlopen te worden erg diep. Dat is ook de reden waarom keihard 'terug slaan' wordt gepruimd. Het gevoel om bij 'verzwakking' opgeslokt te worden door de boze vijandige buurlanden zit er diep in. Zij voelen zich gehaat aan alle kanten. Niet volledig onterecht overigens. Of het allemaal eigen schuld is laat ik in het midden, ik probeer nu alleen het gevoel te beschrijven. Ik heb geen representatief onderzoek gehouden onder de hele bevolking maar ik ben, door mensen die op mij toch niet dom overkwamen, op het hart gedrukt dat het merendeel van de bevolking dat landjepik helemaal niet noodzakelijk vind. Ik ben bereid dat ook te geloven.
Gemakshalve ben ik er maar vanuit gegaan dat de Palestijnen het geweld ook behoorlijk beu zijn.
Daarnaast heb ik nog mijn eigen ervaring uit mijn Libanontijd. Buiten alle oorlogsretoriek om gingen veel mensen uit de grensstreek goed met elkaar om. Tot amokmakers ter plaatse verschenen. Die woonden er niet. Waren geen leger. Gewoon 'goedwillende' moordende burgermilities die vaak kinderen voorop stuurden. Dan wordt blijven leven in vrede erg moeilijk. Raketten en kogels vlogen ons soms om de oren.
Nu staan er overal muren en versperringen. De 1 moet weg voordat de ander er kan gaan wonen. Dat hebben (politieke) hardliners toch maar mooi voor elkaar. Angst is een goede raadgever (voor politici)

Maarehhhh, ik stop er mee. Inmiddels ben ik al weer zionist geworden en heb ik slapende honden wakker gemaakt die ik beter had kunnen laten slapen mbt dit onderwerp :hihi:

Ja, dat begrijp ik wel, maar de wereld is intussen danig veranderd. 11 jaar geleden kwam de Arabische Liga al met een allesomvattend vredesplan waarbij alle Arabische landen zich dan ook aan vrede zouden committeren. Door Israël, en de VS, ongezien in de prullenbak geflikkerd.

Bovendien heeft Israël met 2 van de 4 buren een vredesverdrag, dat gewoon bestendig is. Geen enkel incident meer geweest. De twee andere, Libanon en Syrië, zijn in no shape om Israël te bedreigen.

Dus het eh volksempfinden loopt wat achter bij de realiteit.

Libanon is natuurlijk weer een geheel andere kwestie. Maar dan nog is het minor. Libanon / Hezbollah eist een piepklein stukje Israël op, big deal. Het gaat eigenlijk nauwelijks ergens over. Dat is wel te regelen.

Is goed hoor :hihi:

knuppeltje
30-05-13, 14:11
Jij trekt volle zalen door mij direct voor leugenaar uit te maken. Wie kaatst kan de bal verwachten. Dus niet eerst een grote broek aan trekken en daarna gaan neuzelen als de reactie niet zo fijn is.

Nu doe je het weer.

Je zegt dat er hier veel teveel aandacht naar de Palestijnen uitgaat, maar zelf heb je daarover al diverse topics opgestart en je alsmaar de blaren op je vingers getypt.

Daarmee verlies je elke geloofwaardigheid. Moet je gewoon niet doen.

super ick
30-05-13, 15:24
Nu doe je het weer.

Je zegt dat er hier veel teveel aandacht naar de Palestijnen uitgaat, maar zelf heb je daarover al diverse topics opgestart en je alsmaar de blaren op je vingers getypt.

Daarmee verlies je elke geloofwaardigheid. Moet je gewoon niet doen.

Laat zien.

super ick
30-05-13, 15:32
Ja, dat begrijp ik wel, maar de wereld is intussen danig veranderd. 11 jaar geleden kwam de Arabische Liga al met een allesomvattend vredesplan waarbij alle Arabische landen zich dan ook aan vrede zouden committeren. Door Israël, en de VS, ongezien in de prullenbak geflikkerd.

Bovendien heeft Israël met 2 van de 4 buren een vredesverdrag, dat gewoon bestendig is. Geen enkel incident meer geweest. De twee andere, Libanon en Syrië, zijn in no shape om Israël te bedreigen.

Dus het eh volksempfinden loopt wat achter bij de realiteit.

Libanon is natuurlijk weer een geheel andere kwestie. Maar dan nog is het minor. Libanon / Hezbollah eist een piepklein stukje Israël op, big deal. Het gaat eigenlijk nauwelijks ergens over. Dat is wel te regelen.

Is goed hoor :hihi:

Als zoveel plannen in dit conflict.

Hitler had ook een niet aanvalsverdag met Rusland en nog een paar andere landen. Dat zegt op zich niet veel. Beter is als ze van elkaar afhankelijk zijn. Elkaar iets te bieden hebben.

Dat lijkt zo. Ik sta iedere keer verbaasd hoe voor de hand liggende zaken uitlopen op nieuwe ellende.

Nu stop ik, egwaar.

knuppeltje
30-05-13, 16:14
Laat zien.

Deze topic is er al een van.

mark61
30-05-13, 16:26
Als zoveel plannen in dit conflict.

Hitler had ook een niet aanvalsverdag met Rusland en nog een paar andere landen. Dat zegt op zich niet veel.

In dat geval was het duidelijk dat ze allebei tactisch uitstel voor het onvermijdelijke wilden.

De vrede Israël-Egypte is echt, al is het niet hartelijk met aloha en bloemenkransen. Egypte is ook niet in staat wat dan ook te doen. Jordanië is sowieso een verwaarloosbare kwantiteit.

Ga dan ga :hihi:

super ick
31-05-13, 09:40
In dat geval was het duidelijk dat ze allebei tactisch uitstel voor het onvermijdelijke wilden.

De vrede Israël-Egypte is echt, al is het niet hartelijk met aloha en bloemenkransen. Egypte is ook niet in staat wat dan ook te doen. Jordanië is sowieso een verwaarloosbare kwantiteit.

Ga dan ga :hihi:

Je hep gelijk. Die vredesplannen is vaak ordinaire takketiek. Uitstel, stiekeme provocatie, timing, etc. Alles speelt een rol.

Egypte laat zich de laatste tijd steeds kritischer uit over Israel. Kan ook bijna niet anders met Morsi aan het roer.
Er is wel veel verschil tussen de retoriek die intern wordt gebruikt door de landen in die regio en de werkelijkheid. Vaak wordt er gewoon handel gedreven en technologie gekocht.

Strakkies :hihi:

super ick
31-05-13, 09:42
Deze topic is er al een van.

Je had het over diversen.