PDA

Bekijk Volledige Versie : Dienstweigeraar: “Dien niet in het Israëlische leger”



AgressieveTurk
21-05-13, 17:42
De 19-jarige Natan Blanc uit Haifa heeft al meer dan 120 dagen in de gevangenis doorgebracht doordat hij weigerde in het Israëlische leger te dienen.

Hij kwam op die gedachte om dienst te weigeren tijdens de Operation Cast Lead, het drie weken-durende offensief tegen Gaza aan het eind van 2008.

Volgens de Israëlische Defensie Wet uit 1949 heeft het Israëlische leger het recht om elke Israëlische burger die 18 jaar geworden is, op te roepen voor het leger. En als iemand zijn verplichte diensttijd van een jaar er op heeft zitten, blijft hij beschikbaar als reservesoldaat. Dit betekent dat voor de Israëli’s dat ze elk jaar gedurende een maand lang in het leger dienen tot aan hun veertigste levensjaar.

Dienstweigering wordt als een zware overtreding beschouwd in Israël. Normaal gesproken is de gevangenisstraf die er op staat een paar weken lang in de cel doorbrengen. Gedurende die celstraf wordt er druk uitgeoefend op de persoon in kwestie om hem of haar van gedachten te doen veranderen. Als de straf er op zit, wordt hij of zij opgeroepen om te verschijnen voor een militair wervingscommissie. Wie blijft weigeren, riskeert een langere gevangenisstraf.

In totaal is Blanc al meer dan acht keer opgeroepen door de wervingscommissie. Elke keer werd hij naar de gevangenis gestuurd. Onlangs kwam hij twee dagen vervroegd vrij voor dienstweigering vanwege goed gedrag en sprak hij met journalist Sawsan Khalife.

Dienstweigeraar Natan Blanc heeft al acht keer vastgezeten

“Toen ik 18 jaar oud werd, volgde ik het reguliere trainingsprogramma van een jaar waarna ik werd geacht in het Israëlische leger te dienen. Ik volgde ook een jeugdprogramma voor leiders en werd een editor voor Wikipedia. Alle andere elf leeftijdsgenoten vervulden vervolgens vrijwillig hun dienst in de IDF (de Israëlische Militaire Dienst), maar ik wist vanaf het begin dat ik dat niet zou doen.”

“Mijn politieke bewustzijn ontstond thuis. Mijn ouders zijn politieke activisten. Ik heb van jongs af aan meegedaan aan demonstraties. Toen ik ouder werd, werd ik lid van het leidersprogramma voor de jeugd, maar ik verliet de opleiding vroegtijdig omdat het me steeds meer tegenstond en ik me er niet thuis voelde.”

“Al acht keer vastgezeten”

“Het leger is slechts een gereedschap in handen van de Israëlische regering om zijn autoriteit te vestigen. Het IDF volgt slechts besluiten op van hogerhand. Al tientallen jaren schendt het leger de meest basale mensenrechten doordat ze zonder morren de besluiten van de regering en politici uitvoeren.”

“Ik ben nu acht keer opgeroepen door de wervingscommissie en elke keer werd ik gevangen gezet voor dienstweigering. De laatste keer was een meer dan een week geleden toen ik weigerde om in een ziekenhuis te werken als onderdeel van de diensplicht. Ik weigerde omdat ik dan namelijk toch de dienstkleding aan zou moeten trekken.”

“Als gevolg daarvan hebben ze mij weer vastgezet. Ik werd in gevangenis 6 in Atlit – een kustplaats ten zuiden van Haifa – waar alle Israëlische soldaten vast zitten die de wet schenden of zoals ik die militaire dienst weigeren. Er zijn niet veel dienstweigeraars zoals ik. Ik was dit jaar de enige die vast zat voor dienstweigering. Het gaat dus om een klein percentage.”

“De waarheid moet gezegd worden”

“Eigenlijk had ik de gevangenis ook kunnen vermijden door te veinzen dat ik gezondheidsklachten heb. Maar ik wil niet liegen. Het is belangrijk dat er mensen zijn die de waarheid zeggen zoals het is. Ik hoef me niet te schamen voor waar ik in geloof. Ik heb een aantal keren aangegeven in het gerechtshof dat ik geen onderdeel wil uitmaken van de bezetting. Ik ben tegen wat het IDF doet. Ik heb er gewetensproblemen mee en zal niet meedoen als zulk soort acties.”

“Er wordt de Palestijnen zo veel onrecht aangedaan onder toeziend oog van de Israëlische regering. Er is geen democratie. Men heeft geen recht om zijn eigen pad te kiezen; de Palestijnen hebben geen stem; alle beslissingen worden er door de regering doorgedrukt. Het is de Knesset, het Israëlische parlement, dat stemt en beslist voor de Palestijnen. Er wordt over hun lot besloten zonder dat zij worden betrokken bij het proces. Ik wens hier geen onderdeel van uit te maken.”

“Er gaan verschillende verhalen de ronde, dat dienstweigeraars geen baan zouden ‘kunnen vinden. Die verhalen komen van de regering die dienstweigeraars bang willen maken. Ik denk echter, dat vele burgers begrip tonen en het eens zijn met mijn houding. Er zullen echter ook vele burgers zijn die moeite hebben om mij te begrijpen.”

“Er zijn twee belangrijke organisaties, Yesh Gvul and Ta’ayush, die mensen zoals ik steunen. Ze houden demonstraties voor de deur van gevangenis 6. Ze sturen brieven naar al degenen die dienstweigeren, steunen hen en bieden hun juridisch advies aan.”

“Zorg voor een schoon geweten”

“Dienen in het Israëlische leger zal niet alleen jouw leven veranderen, maar ook de levens van andere mensen. Je moet ervoor zorgen dat je een schoon geweten hebt. Je moet goed nadenken of je wel mee wil doen aan de bezetting en oorlog. Ik weet dat het verplicht is om te dienen in het leger, maar het is ook mogelijk om te weigeren, zoals ik dat doe. Natuurlijk zijn daar consequenties aan verbonden. Maar als je geweten niet zuiver is, weiger dan, wat ook de prijs mag zijn die je ervoor moet betalen.”

Sawsan Khalife is een politieke activist en journalist voor Shefa Amr in Galilea, Palestina.

bron: Electronic Intifada

Magister
21-05-13, 18:19
Als het IDF er niet was viel hij onder de een of andere Arabische staat. Dan zou hij wel anders piepen. Als hij dan nog piepen kon...

knots71karel
21-05-13, 22:13
Als het IDF er niet was viel hij onder de een of andere Arabische staat. Dan zou hij wel anders piepen. Als hij dan nog piepen kon...

Hier was het vroeger tijdens de dienstplicht niet anders je ging als weigeraar je dienst tijd gewoon de ''lik'' in!
Jehova Getuigen , homo,s enz enz ook