PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus: ‘Ook atheïsten kunnen Gods werk doen’



Marsipulami
27-05-13, 01:03
Paus: ‘Ook atheïsten kunnen Gods werk doen’


Foto: AP


Paus Franciscus heeft wereldwijd opzien gebaard met zeer expliciete uitspraken over het vermogen om het goede te doen, zelfs door atheïsten.


Het doen van het goede is een principe dat de mensheid verenigt, voorbij alle ideologische en religieuze verschillen. Het doen van het goede creëert een cultuur van ontmoeting die het fundament vormt van de vrede, aldus de paus.

Hij deed zijn uitspraken afgelopen woensdag tijdens een preek in de kapel van Casa Santa Marta, waar hij woont en werkt. Hij voerde daarin een fictief gesprek tussen een priester en een (on)gelovige die zich afvraagt wie wel en niet het goede kan doen. Het doen van het goede is een eigenschap van God die bij de schepping als gebod in ieder mensenhart is gelegd omdat de mens beeld en gelijkenis van God is. Het verlangen en het vermogen om het goede te doen beperkt zich daarom niet tot katholieken, christenen of gelovigen.

Hij reflecteerde op het evangelie van de dag (Mc. 9,38-40) waar Jezus' leerlingen discipelen iemand die niet tot hun groep behoort willen verhinderen het goede te doen. “Zij beklagen zich”, aldus de paus, “omdat zij redeneren: ‘Als hij niet een van ons is, kan hij geen goed doen. Als hij niet van onze partij is, kan hij het goede niet doen. Maar Jezus wijst hen terecht: ‘Verhinder hem niet. Niemand, die wonderen doet in Mijn naam zal snel kwaad spreken over mij’.”

De leerlingen "waren een beetje intolerant, opgesloten in de veronderstelling de waarheid te bezitten, ervan overtuigd dat zij die de waarheid niet hebben, niet het goede kunnen doen." Dit was echter onjuist en Jezus vergroot hun horizon, aldus de paus.

De wortel die ieder in staat stelt het goede te doen "ligt in de Schepping”. "De Heer heeft ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, en wij zijn beeld van de Heer. Hij doet het goede en wij dragen in ons hart het gebod het goede te doen en niet het kwade. Wij allemaal. Maar pater, die is toch niet katholiek? Dan kan hij toch niet het goede doen? Ja, dat kan hij wel. Hij moet. Hij kan het niet? Hij moet! Want ook hij draagt ​dit gebod in zich. Maar pater, hij is geen christen, hij kan dat niet!' Ja, hij kan het. Hij heeft het nodig.

Deze geslotenheid te denken dat niet alleen daar buiten het goede kunnen doen is een muur die ons leidt naar de oorlog, en ook tot datgene wat sommigen in de geschiedenis hebben gedacht: te mogen doden in naam van God. We mogen niet doden in de naam van God. Dat is gewoon godslastering! Zeggen dat je mag doden in naam van God is godslastering."

De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en heeft dit gebod in het binnenste van ons hart gelegd: Doe het goede en laat het kwade." "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus, niet alleen katholieken. Allemaal!

Pater, en de atheïsten dan? 'Ook zij. Allemaal! Dit bloed maakt ons kinderen tot van God eerste klasse! Wij zijn geschapen als kinderen naar het beeld en de gelijkenis van God en het Bloed van Christus heeft ons allen verlost! Wij hebben allemaal de plicht om het goede te doen. En dit gebod om het goede te doen is denk ik een mooie weg naar het goede. Als wij, ieder naar zijn eigen aandeel, goed doen aan anderen, dan ontmoeten wij elkaar daar, in het doen van het goede, en creëren zo langzaam, heel langzaam, een cultuur van de ontmoeting. Wij hebben dat zo hard nodig: elkaar ontmoeten in het doen van het goede.

‘Maar pater, ik geloof niet, ik ben atheïst!’ Maar je doet het goede, laten we elkaar daar ontmoeten.”

Het goede doen “is geen kwestie van geloof", aldus paus Franciscus. “Het is een identiteitskaart die onze Vader aan ieder van ons gegeven heeft en aantoont dat Hij ons geschapen heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. En Hij doet altijd wat goed is. Altijd.”

Tot slot bad de paus: "Vandaag is het de feestdag van Sint-Rita, patroonheilige van de onmogelijke gevallen. Dit lijkt ook onmogelijk: vragen we op haar voorspraak om deze genade. De genade, dat alle mensen het goede doen, en dat wij elkaar ontmoeten in dit werk, dat een scheppend werk is en lijkt op dat van de Vader. Een werk in de familie, want wij zijn allemaal kinderen van God: allen, allen! En God wil het goede voor allen! De heilige Rita verkrijge voor ons ​​deze genade, die bijna onmogelijk lijkt. Amen. "

Hoewel het revolutionaire uitspraken lijken en vanwege het zeer expliciete karakter ervan ook zijn, zijn ze volledig in lijn met de katholieke Leer. Wie oprecht het goede probeert te doen, zoekt, zij het vaak onbewust, de wil van God te doen en kan daardoor het eeuwig heil verwerven. Eerder maakte paus Benedictus XVI een expliciete opening naar niet-gelovigen die met een oprecht hart de waarheid zoeken maar niet tot een godsgeloof kunnen komen.

knuppeltje
27-05-13, 08:52
De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en ...

Dat pleit dan niet best voor hem.

super ick
27-05-13, 11:56
'Zelfs door atheïsten' wat een onbegrensde arrogantie.

The_Grand_Wazoo
27-05-13, 12:02
Nou ja ... als het door pedofiele priesters kan, dan is het voor een atheist een eitje, toch?

mark61
27-05-13, 12:06
De vraag stelt zich dan waar je nog een god en gelovigen voor nodig hebt.

Marsipulami
27-05-13, 12:44
De vraag stelt zich dan waar je nog een god en gelovigen voor nodig hebt.

Het turbo-effect op het handelen van de gelovige die naar het goede streeft en daarbij God aan zijn zijde heeft in vergelijking met de atheïst die hetzelfde goede nastreeft maar er alleen voor staat.

knuppeltje
27-05-13, 12:56
Het turbo-effect op het handelen van de gelovige die naar het goede streeft en daarbij God aan zijn zijde heeft in vergelijking met de atheïst die hetzelfde goede nastreeft maar er alleen voor staat.

Dat valt allemaal weg bij wat gelovigen aan slechte dingen doen. Dat is dubbel zo erg dan wat atheïsten aan slechte dingen doen, want gelovigen behoren geen slechte dingen te doen. Zij worden toch door hun god geleid?

Atheïsten staan niet alleen, ontelbaar velen van hen werken bij allerlei maatschappelijk instanties en hulporganisaties.

Bofko
27-05-13, 13:22
Religie uit zich graag in vage en nietszeggende uitspraken.

'Het doen van het goede.....' Ja,ja.....Ik moet de eerste nog horen die verkondigt dat we 'het slechte moeten doen'.

Dus om dit neuzeltopic wat te redden formuleer ik even wat concreters.
Als 'het doen van het goede" een rampzalig gevolg heeft , doen we dan nog steeds het goede ? M.a.w. zijn goede bedoelingen genoeg ?

BlackBox
27-05-13, 13:57
'Zelfs door atheïsten' wat een onbegrensde arrogantie.
The concept of atheism was developed historically in the context of
Western monotheistic religions, and it still has its clearest application
in this area.

page 1 'The Cambridge Companion to Atheism

mark61
27-05-13, 15:49
Het turbo-effect op het handelen van de gelovige die naar het goede streeft en daarbij God aan zijn zijde heeft in vergelijking met de atheïst die hetzelfde goede nastreeft maar er alleen voor staat.

Het vermeende turbo-effect bleek helaas ook in negatieve zin te werken. Eerder dan in positieve.

Ga je nou zeggen dat God die ongelovigen lekker laat modderen? En dat daden van gelovigen beter zijn dan van ongelovigen?

Zoek hulp. En niet bij je pater.

(leen)
27-05-13, 17:04
Het turbo-effect op het handelen van de gelovige die naar het goede streeft en daarbij God aan zijn zijde heeft in vergelijking met de atheïst die hetzelfde goede nastreeft maar er alleen voor staat.

Je bedoeld dus dat als gelovigen met steun van god hetzelfde goede bereiken als een atheïst.
De atheïst die er alleen voorstaat dus enorm veel sterker in zijn schoenen staat als deze dat alleen kan.

knuppeltje
27-05-13, 17:15
Je bedoeld dus dat als gelovigen met steun van god hetzelfde goede bereiken als een atheïst.
De atheïst die er alleen voorstaat dus enorm veel sterker in zijn schoenen staat als deze dat alleen kan.

Zou jij dat woordje 'als' niet eens heel rap gaan vervangen door 'omdat'. ja! :droef:

super ick
27-05-13, 17:29
Het vermeende turbo-effect bleek helaas ook in negatieve zin te werken. Eerder dan in positieve.

Ga je nou zeggen dat God die ongelovigen lekker laat modderen? En dat daden van gelovigen beter zijn dan van ongelovigen?

Zoek hulp. En niet bij je pater.

Ongelovigen schieten helemaal niets op met hun goede daden. Wat ze ook doen, de deur naar de hemel blijft voor hen gesloten.

Met slechte daden zit je bij de RKK gebakken. Pijpende pater? Drie weesgroetjes en alles is weer goed.

Marsipulami
28-05-13, 09:03
Dat valt allemaal weg bij wat gelovigen aan slechte dingen doen. Dat is dubbel zo erg dan wat atheïsten aan slechte dingen doen, want gelovigen behoren geen slechte dingen te doen. Zij worden toch door hun god geleid?

Atheïsten staan niet alleen, ontelbaar velen van hen werken bij allerlei maatschappelijk instanties en hulporganisaties.

Of je een goed dan wel een slecht mens bent hangt niet af van je behoren tot een bepaalde levensbeschouwelijke denominatie, maar hangt af van je concrete, individuele, etische handelen in de praktijk van elke dag.

Marsipulami
28-05-13, 09:12
Dus om dit neuzeltopic wat te redden formuleer ik even wat concreters.
Als 'het doen van het goede" een rampzalig gevolg heeft , doen we dan nog steeds het goede ? M.a.w. zijn goede bedoelingen genoeg ?

Het katholicisme formuleert de leer van de erfzonde. Dat betekent dat je altijd participeert aan het kwaad in de wereld. Bv. Misschien laat je je auto aan de kant staan om de CO2 uitstoot te beperken, maar mogelijks ben je er dan ook mee oorzaak van dat een fabrieksarbeider die auto's assembleert zijn werk verliest.

knuppeltje
28-05-13, 09:15
Of je een goed dan wel een slecht mens bent hangt niet af van je behoren tot een bepaalde levensbeschouwelijke denominatie, maar hangt af van je concrete, individuele, etische handelen in de praktijk van elke dag.

Tja, dat proberen we hier juist aan je grijze cellen te peuteren.

Marsipulami
28-05-13, 09:16
Je bedoeld dus dat als gelovigen met steun van god hetzelfde goede bereiken als een atheïst.
De atheïst die er alleen voorstaat dus enorm veel sterker in zijn schoenen staat als deze dat alleen kan.

Ja, mee eens.

Marsipulami
28-05-13, 09:17
Tja, dat proberen we hier juist aan je grijze cellen te peuteren.

Ik heb nooit iets anders gezegd.

knuppeltje
28-05-13, 09:36
Ja, mee eens.

Daarmee geef je dus toe dat die atheïsten veel betere mensen zijn dan gelovigen.

Marsipulami
28-05-13, 09:43
Daarmee geef je dus toe dat die atheïsten veel betere mensen zijn dan gelovigen.

Een atheïst "kan"(*) een beter mens zijn dan een gelovige.

_____
(*) In uiterst zeldzame gevallen dus, meestal statistisch verwaarloosbaar.

knuppeltje
28-05-13, 09:55
Een atheïst "kan"(*) een beter mens zijn dan een gelovige.

_____
(*) In uiterst zeldzame gevallen dus, meestal statistisch verwaarloosbaar.

Als ik het al niet dacht.

Marsipulami
28-05-13, 10:04
Als ik het al niet dacht.

Tja, waarheidsvinding kan ook voor atheïsten een heel moeilijk te doorworstelen proces zijn.

knuppeltje
28-05-13, 10:07
Tja, waarheidsvinding kan ook voor atheïsten een heel moeilijk te doorworstelen proces zijn.

Ook voor hen. Helemaal met je eens dat dat ook voor gelovigen opgaat.

super ick
28-05-13, 11:54
Of je een goed dan wel een slecht mens bent hangt niet af van je behoren tot een bepaalde levensbeschouwelijke denominatie, maar hangt af van je concrete, individuele, etische handelen in de praktijk van elke dag.

Laat me raden...........

Het patent op die ethiek ligt uiteraard bij de RKK.

Marsipulami
28-05-13, 12:44
Laat me raden...........

Het patent op die ethiek ligt uiteraard bij de RKK.

Volgens Paulus in de Romeinenbrief:


Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2: 13-16)


Volgens paus Franciscus:


De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en heeft dit gebod in het binnenste van ons hart gelegd: Doe het goede en laat het kwade." "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus, niet alleen katholieken. Allemaal!

Pater, en de atheïsten dan? 'Ook zij. Allemaal! Dit bloed maakt ons kinderen van God eerste klasse! Wij zijn geschapen als kinderen naar het beeld en de gelijkenis van God en het Bloed van Christus heeft ons allen verlost! Wij hebben allemaal de plicht om het goede te doen. En dit gebod om het goede te doen is denk ik een mooie weg naar het goede. Als wij, ieder naar zijn eigen aandeel, goed doen aan anderen, dan ontmoeten wij elkaar daar, in het doen van het goede, en creëren zo langzaam, heel langzaam, een cultuur van de ontmoeting. Wij hebben dat zo hard nodig: elkaar ontmoeten in het doen van het goede.

‘Maar pater, ik geloof niet, ik ben atheïst!’ Maar je doet het goede, laten we elkaar daar ontmoeten.”

Het goede doen “is geen kwestie van geloof", aldus paus Franciscus. “Het is een identiteitskaart die onze Vader aan ieder van ons gegeven heeft en aantoont dat Hij ons geschapen heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. En Hij doet altijd wat goed is. Altijd.”


Conclusie het patent van de ware ethiek ligt niet bij de katholieke kerk, maar is neergeschreven in elk mensenhart, ongeacht levensbeschouwelijke denominatie.

knuppeltje
28-05-13, 17:17
Conclusie het patent van de ware ethiek ligt niet bij de katholieke kerk, ......


maar is neergeschreven in elk mensenhart, ongeacht levensbeschouwelijke denominatie.

Zo is dat.

In elk mensenhart? Daar geloof ik helemaal niets van.

super ick
30-05-13, 09:25
Volgens Paulus in de Romeinenbrief:


Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2: 13-16)


Volgens paus Franciscus:


De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en heeft dit gebod in het binnenste van ons hart gelegd: Doe het goede en laat het kwade." "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus, niet alleen katholieken. Allemaal!

Pater, en de atheïsten dan? 'Ook zij. Allemaal! Dit bloed maakt ons kinderen van God eerste klasse! Wij zijn geschapen als kinderen naar het beeld en de gelijkenis van God en het Bloed van Christus heeft ons allen verlost! Wij hebben allemaal de plicht om het goede te doen. En dit gebod om het goede te doen is denk ik een mooie weg naar het goede. Als wij, ieder naar zijn eigen aandeel, goed doen aan anderen, dan ontmoeten wij elkaar daar, in het doen van het goede, en creëren zo langzaam, heel langzaam, een cultuur van de ontmoeting. Wij hebben dat zo hard nodig: elkaar ontmoeten in het doen van het goede.

‘Maar pater, ik geloof niet, ik ben atheïst!’ Maar je doet het goede, laten we elkaar daar ontmoeten.”

Het goede doen “is geen kwestie van geloof", aldus paus Franciscus. “Het is een identiteitskaart die onze Vader aan ieder van ons gegeven heeft en aantoont dat Hij ons geschapen heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. En Hij doet altijd wat goed is. Altijd.”


Conclusie het patent van de ware ethiek ligt niet bij de katholieke kerk, maar is neergeschreven in elk mensenhart, ongeacht levensbeschouwelijke denominatie.

Huh?

Loopt het soms weer tegen Kerstmis? Je wordt week.

(leen)
30-05-13, 14:13
Een atheïst "kan"(*) een beter mens zijn dan een gelovige.

_____
(*) In uiterst zeldzame gevallen dus, meestal statistisch verwaarloosbaar.

Statistisch verwaarloosbare goede mensen,de rest zal dus een üntermensch of net wat hoger zijn.
Moet toch goed voelen zo'n meerwaardigheidscomplexje :hihi:

paddy
31-05-13, 14:04
De atheïsten hebben nooit kruistochten op touw gezet,
nooit iemand verketterd,
en daarna op de stapel verbrand.
paddy

Marsipulami
31-05-13, 14:27
De atheïsten hebben nooit kruistochten op touw gezet,
nooit iemand verketterd,
en daarna op de stapel verbrand.
paddy


Atheist/Communist Murders through the 17th-20th Centuries - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=nhCyDG1CsDI)

knots71karel
31-05-13, 22:41
Atheist/Communist Murders through the 17th-20th Centuries - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=nhCyDG1CsDI)

Leuk gevonden hoor , dus dat houd in dat al deze landen geen gelovigen hebben , geen kerken of andere Godshuizen .
:confused: