PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Overgrote deel Nederlandse moslims trots op Syrië-gangers



MoStar
29-05-13, 21:03
17527

Een klein aantal moslims die naar Syrië zijn vertrokken om te vechten tegen Bashar al-Assad en het regeringsleger hebben in zowel Nederland als België voor een hoop verontwaardiging gezorgd. De Nederlandse overheid heeft besloten om beslag te leggen op mogelijke toekomstige Syrië-gangers. Toch kan de overheid niet alle moslims beletten om te vertrekken naar Syrië.


Hoe denken de moslims erover? Aanvankelijk kwamen eerst moeders en familieleden in het nieuws die het niet met de beslissing van hun zoon/broer/neef eens waren. Uit onderzoek blijkt echter dat het overgrote deel van de Nederlandse moslims de Syrië-gangers als helden zien. Het onderzoek werd uitgevoerd door Motivaction in opdracht voor de NCRV voor het programma Altijd Wat.


Er zit een groot verschil tussen de mening van moslims en de mening van niet-moslims op dit vlak. 8% van de niet-moslims in Nederland vinden dat de Syrië-gangers het juiste doen. Daarentegen zijn zo'n 70% van de moslims in Nederland van mening dat de Syrië-gangers helden zijn.


Er zijn echter een stuk meer niet-moslims in Nederland die juist een erg negatieve mening hebben over de Syrië-gangers. Zij geven aan dat het geen helden zijn. Ca. 40% van de niet-moslims in Nederland zijn zelfs van mening dat de Syrië-gangers zelfs mogelijk terroristen genoemd kunnen worden en zijn het eens dat de overheid van plan is om hun paspoort af te pakken.


De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een steekproef onder ca. 400 moslims uit Nederland en 600 niet-moslims uit Nederland. Je kunt het item vinden nog vinden op Uitzending Gemist. De desbetreffende aflevering van Altijd Wat werd gisteravond op Nederland 2 uitgezonden.

Foto: Mac Design Studio (http://www.flickr.com/photos/95569241@N07/)

super ick
30-05-13, 08:31
17527

Een klein aantal moslims die naar Syrië zijn vertrokken om te vechten tegen Bashar al-Assad en het regeringsleger hebben in zowel Nederland als België voor een hoop verontwaardiging gezorgd. De Nederlandse overheid heeft besloten om beslag te leggen op mogelijke toekomstige Syrië-gangers. Toch kan de overheid niet alle moslims beletten om te vertrekken naar Syrië.


Hoe denken de moslims erover? Aanvankelijk kwamen eerst moeders en familieleden in het nieuws die het niet met de beslissing van hun zoon/broer/neef eens waren. Uit onderzoek blijkt echter dat het overgrote deel van de Nederlandse moslims de Syrië-gangers als helden zien. Het onderzoek werd uitgevoerd door Motivaction in opdracht voor de NCRV voor het programma Altijd Wat.


Er zit een groot verschil tussen de mening van moslims en de mening van niet-moslims op dit vlak. 8% van de niet-moslims in Nederland vinden dat de Syrië-gangers het juiste doen. Daarentegen zijn zo'n 70% van de moslims in Nederland van mening dat de Syrië-gangers helden zijn.


Er zijn echter een stuk meer niet-moslims in Nederland die juist een erg negatieve mening hebben over de Syrië-gangers. Zij geven aan dat het geen helden zijn. Ca. 40% van de niet-moslims in Nederland zijn zelfs van mening dat de Syrië-gangers zelfs mogelijk terroristen genoemd kunnen worden en zijn het eens dat de overheid van plan is om hun paspoort af te pakken.


De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een steekproef onder ca. 400 moslims uit Nederland en 600 niet-moslims uit Nederland. Je kunt het item vinden nog vinden op Uitzending Gemist. De desbetreffende aflevering van Altijd Wat werd gisteravond op Nederland 2 uitgezonden.

Foto: Mac Design Studio (http://www.flickr.com/photos/95569241@N07/)




Geloof geen pepernoot van dit 'onderzoek'.

mark61
30-05-13, 10:04
Ik ook niet. Geen ruk. Ik heb alleen nog maar negatieve reacties gehoord van moslims, op die ene mallotige knul na van de week bij knevelt.

knuppeltje
30-05-13, 10:12
IK denk dat elke verstandige moslim, en ik sluit niet uit dat de meeste dat zijn, zich afvraagt waarom in Allah's naam die gasten zo dom zijn.

Ibrah1234
30-05-13, 10:22
Ik geloof er ook geen snars van.

super ick
30-05-13, 15:28
Ik ook niet. Geen ruk. Ik heb alleen nog maar negatieve reacties gehoord van moslims, op die ene mallotige knul na van de week bij knevelt.

Daar baseerde ik mij ook deels op. Een roepende in de woestijn.

Waar komen die baggeronderzoeken toch vandaan? Wie verbind zijn naam aan die prut?

mark61
30-05-13, 16:29
Daar baseerde ik mij ook deels op. Een roepende in de woestijn.

Waar komen die baggeronderzoeken toch vandaan? Wie verbind zijn naam aan die prut?

De opdrachtgever bepaalt vaak de uitkomst. Lijkt mij. Ik heb nog nooit een organisatie naar buiten zien komen met een uitslag die hen niet beviel. Want vrijwel altijd weet je natuurlijk wat een tent wil horen. Ik weet iig. wat de EO over dit onderwerp wil horen :hihi: Oh wacht, het was de NCRV. Afijn.

'Hollandse' onderzoeksbureaus zijn nauwelijks in staat deze doelgroep te bereiken. Dus ws. hebben ze een paar knullies op straat wat gevraagd. Nou, die willen wel provoceren :hihi:

MoStar
30-05-13, 18:56
Het valt me nog mee dat het niet Maurice de Hond was :)

super ick
01-06-13, 09:40
De opdrachtgever bepaalt vaak de uitkomst. Lijkt mij. Ik heb nog nooit een organisatie naar buiten zien komen met een uitslag die hen niet beviel. Want vrijwel altijd weet je natuurlijk wat een tent wil horen. Ik weet iig. wat de EO over dit onderwerp wil horen :hihi: Oh wacht, het was de NCRV. Afijn.

'Hollandse' onderzoeksbureaus zijn nauwelijks in staat deze doelgroep te bereiken. Dus ws. hebben ze een paar knullies op straat wat gevraagd. Nou, die willen wel provoceren :hihi:

Gevonden

http://www.motivaction.nl/sites/default/files/Factstheet_Syrië.pdf

Moslims maken zich kwaad over de toestand in Syrië. Inmiddels weet ik wel dat moslims altijd een soort groepsgevoel van moslims onderling, willen overbrengen. Die theorie ligt ook geworteld in de Koran.
Uit de praktijk blijkt anders. Is de groep enorm pluriform en ligt er vrijwel niemand echt wakker van de situatie. Ik denk dat wij achterlijke Nederlanders misschien wel de enigen zijn die dat gewoon zeggen. 'Natuurlijk is het erg, maar vraag je me eerlijk of ik er wakker van lig? Nee.

Ik denk dat een Turk zoiets niet snel zou zeggen.

Seif
01-06-13, 10:08
Er zijn echter een stuk meer niet-moslims in Nederland die juist een erg negatieve mening hebben over de Syrië-gangers.

EenVandaag had een tijdje terug een item over een wijk in Delft met relatief veel Syrië-gangers. Deze jongeren zorgden al jaren voor veel overlast op straat. En nu was het opeens heerlijk rustig. Dus ik denk dat de niet-moslims in die wijk er juist een positieve mening over hebben. Zolang ze maar wegblijven of terugkomen in een lijkzak.

Eke
01-06-13, 17:40
een beetje off-topic.



Het gevoel van die jongens ken ik wel. Als je groot onrecht ziet wil je op de barricade.

En als je weinig weet van de situatie ter plekke en snel je vertrouwen geeft door een reeks pakkende slogans en 'voorlichting' wint je gevoel het van je verstand. Als je je mee laat slepen.


Ik vind dat we in Nederland duidelijker moeten wijzen op hulp die heel hard nodig is. Je hoeft echt niet passief te blijven.
Laatst zag ik Paul de Leeuw bezig in een TVshow om geld bijeen te brengen. Echt goed, zo ken ik hem weer :hihi:

Dan zijn er natuurlijk Artsen zonder Grenzen (die samenwerkt met Syrische artsen) en ook Edukans wil in een groot vluchtelingenkamp in Jordanie onderwijshulp geven samen met een Jordaanse instelling. Zij hebben hiervoor 50.000 Euro nodig. Voor op zeer korte termijn.

Nou ja, als je zoekt/googlet zul je vinden !


Ik heb verder geen flauw idee hoe je politiek iets zou kunnen doen. sorry.