PDA

Bekijk Volledige Versie : Kardinaal Danneels + Mgr. Léonard: "wettelijke verbintenis homo's is een goeie zaak"



Marsipulami
01-06-13, 08:56
"Burgerlijk huwelijk voor homo's is goeie zaak"

Belga

za 01/06/2013 - 08:59 Joris Truyts

Dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen voor de wet, is een positieve ontwikkeling. Dat opmerkelijke statement geeft kardinaal Godfried Danneels in een interview met De Tijd. "Maar ik zou het wel geen huwelijk noemen."

"De kerk is nooit tegen het feit geweest dat er tussen homo's een soort huwelijk -maar een soort huwelijk dus- bestaat. Maar het is niet het echte huwelijk, tussen man en vrouw, dus je moet een andere naam in de dictionaire plaatsen. Maar dat het wettelijk is, dat men het wettelijk legitiem kan doen, daar heeft de kerk niets over te zeggen", zegt Danneels.

"Dat is een positieve ontwikkeling. Dat wil zeggen: je moet respecteren dat er een wettelijke, staatsburgerlijke behandeling van is, die haar waarde heeft maar die ik dan geen huwelijk zou noemen." Danneels is daarmee volgens De Tijd de eerste kardinaal ter wereld die zich uitspreekt voor de wettelijke erkenning van homorelaties.

Volgens de kardinaal, die volgende week 80 wordt, denkt de Kerk tegenwoordig genuanceerder, zonder zich nog blind te staren op morele principes. "Je mag een mens toch niet vereenzelvigen met zijn geaardheid? Ik denk dat er binnen het denken van de kerk een duidelijke evolutie is. Ook tegenover mensen die zelfmoord plegen, bijvoorbeeld."

Opvallend is dat aartsbisschop André-Joseph Léonard kardinaal Danneels bijtreedt. Volgens Jeroen Moens, de woordvoerder van het aartsbisdom, heeft Léonard geen enkel bezwaar tegen de wettelijke verbintenis tussen homo's. "Maar hij wil het geen huwelijk noemen", laat hij weten, want die term ligt gevoelig. "Laat ons zeggen dat monseigneur Léonard een homoverbintenis onderschrijft", aldus Moens.

super ick
01-06-13, 09:11
Wat een glibber zeg. Een beetje woordspelletjes spelen.

Ibrah1234
01-06-13, 09:24
Wel een genuanceerde uitspraak van de kardinaal. Hij spreekt op persoonlijke titel wat ik er van begrijp.

Ook wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een kerkelijk en burgerlijk huwelijk. Een kerkelijk huwelijk tussen leden van hetzelfde geslacht ben ik zelf ook op tegen. Dat zou immers ook indruisen tegen de leer.

Marsipulami
01-06-13, 09:28
Wat een glibber zeg. Een beetje woordspelletjes spelen.

Ja, alle geblaat over het homohuwelijk is gewoon een semantische discussie die nergens over gaat. Het enige wat homo's gewonnen hebben met het homohuwelijk is dat ze nu meer belastingen moeten betalen aan de overheid.

knuppeltje
01-06-13, 10:50
Ja, alle geblaat over het homohuwelijk is gewoon een semantische discussie die nergens over gaat. Het enige wat homo's gewonnen hebben met het homohuwelijk is dat ze nu meer belastingen moeten betalen aan de overheid.

Welnee, dat was onder andere al zo met een samenlevingscontract. En dat geldt ook voor mannen en vrouwen met zo'n contract. Iedereen die een gemeenschappelijke huishouding voert valt hier voor de belasting niet onder het tarief voor alleenstaande.

knuppeltje
01-06-13, 10:55
Wel een genuanceerde uitspraak van de kardinaal. Hij spreekt op persoonlijke titel wat ik er van begrijp.

Ook wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een kerkelijk en burgerlijk huwelijk. Een kerkelijk huwelijk tussen leden van hetzelfde geslacht ben ik zelf ook op tegen. Dat zou immers ook indruisen tegen de leer.

Dat kerkelijk huwelijk wordt blijkbaar steeds onaantrekkelijker voor velen hier. Geen wonder:



Hoe verder?

Wat God verbindt, zal de mens niet scheiden,
zei de priester tegen het kersverse paar.
Die luisterden, en beloofden beiden,
"Tot de dood ons zal scheiden", aan elkaar.

Maar als de dood hen scheidt, voorwaar,
zoiets valt niet altijd te vermijden;
kan wie achterblijf weer voor het altaar
zweren: "Tot de dood, gaan ook wij beiden".

Dat gebod van God heeft een ráre kant.
Wat als die drie echtgenoten nadien
allen in de hemel zijn aangeland?
Heeft God al beslist wat er dan....misschien?

Als twee van hen samen door de eeuwigheid gaan,
Is er dan geen sprake van overspel, sowieso?
Of zegt God: "Een verbod heeft hier nooit bestaan,
en voor mijn part vormen jullie samen een trio".

Marsipulami
01-06-13, 11:02
Welnee, dat was onder andere al zo met een samenlevingscontract. En dat geldt ook voor mannen en vrouwen met zo'n contract. Iedereen die een gemeenschappelijke huishouding voert valt hier voor de belasting niet onder het tarief voor alleenstaande.

Dus is samen wonen zonder huwelijk of contract de beste optie. Minder belastingen, geen juridisch gezeik en geen alimentatiegelden bij het stopzetten van een relatie, enz, enz. En jawel samen wonen zonder huwelijk dat konden homo's de voorbije duizenden jaren al. Wellicht was dat voor homo's zelfs nog een stuk gemakkelijker dan voor hetero's.

Ibrah1234
01-06-13, 11:48
Dat kerkelijk huwelijk wordt blijkbaar steeds onaantrekkelijker voor velen hier.

Dat geldt voor alles wat men aanhangt. En als mensen er gelukkig in zijn wie zijn jij/ik dan om daarover te oordelen.

Afvalligen heb je in elk geloof.

knuppeltje
01-06-13, 11:55
Dus is samen wonen zonder huwelijk of contract de beste optie. Minder belastingen, geen juridisch gezeik en geen alimentatiegelden bij het stopzetten van een relatie, enz, enz.

En jawel samen wonen zonder huwelijk dat konden homo's de voorbije duizenden jaren al. Wellicht was dat voor homo's zelfs nog een stuk gemakkelijker dan voor hetero's.

Weer veel te kort door de bocht. En dat weet je drommels goed.

Zelfs mensen die niet homoseksueel waren deden dat. Voor homoseksuelen was dat uiteraard door de rabiate vervolging door jouw club levensgevaarlijk. Ik geloof dus niet dat die dat deden. De meesten van hen traden daarom heel braaf in het huwelijk.

super ick
01-06-13, 13:20
Ja, alle geblaat over het homohuwelijk is gewoon een semantische discussie die nergens over gaat. Het enige wat homo's gewonnen hebben met het homohuwelijk is dat ze nu meer belastingen moeten betalen aan de overheid.

Lees jij wel je eigen topics?
In een ander topic heb je al uitgelegd dat jou bewering mbt het nederlandse belastingsysteem onjuist is.

Joesoef
01-06-13, 15:07
Lees jij wel je eigen topics?


Gefeliciteerd ;)

Eke
01-06-13, 17:12
De meesten van hen traden daarom heel braaf in het huwelijk.

Met alle ellende vandien.



De kardinaal en de aartsbisschop vergeten hun kerkgangers.
In welke mate je gelovig bent hangt niet samen met je geaardheid.

Er zullen dus homosexuele paren zijn die graag voor Gods altaar en de gemeenschap der gelovigen hun liefde voor elkaar willen laten bezegelen.


Die verstoten zij. Bikkelhard. Nog steeds.




Moeten zij dan lak aan de Heilige Schriften hebben ?

Nee, ze moeten zoeken naar teksten die hen in staat stellen barmhartig en rechtvaardig te zijn.

Kwestie van ethiek. Het onderscheid maken tussen goed en kwaad. Een primair onderscheid.

Magister
01-06-13, 17:48
"Burgerlijk huwelijk voor homo's is goeie zaak"

Belga

za 01/06/2013 - 08:59 Joris Truyts

Dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen voor de wet, is een positieve ontwikkeling. Dat opmerkelijke statement geeft kardinaal Godfried Danneels in een interview met De Tijd. "Maar ik zou het wel geen huwelijk noemen."

"De kerk is nooit tegen het feit geweest dat er tussen homo's een soort huwelijk -maar een soort huwelijk dus- bestaat. Maar het is niet het echte huwelijk, tussen man en vrouw, dus je moet een andere naam in de dictionaire plaatsen. Maar dat het wettelijk is, dat men het wettelijk legitiem kan doen, daar heeft de kerk niets over te zeggen", zegt Danneels.

"Dat is een positieve ontwikkeling. Dat wil zeggen: je moet respecteren dat er een wettelijke, staatsburgerlijke behandeling van is, die haar waarde heeft maar die ik dan geen huwelijk zou noemen." Danneels is daarmee volgens De Tijd de eerste kardinaal ter wereld die zich uitspreekt voor de wettelijke erkenning van homorelaties.

Volgens de kardinaal, die volgende week 80 wordt, denkt de Kerk tegenwoordig genuanceerder, zonder zich nog blind te staren op morele principes. "Je mag een mens toch niet vereenzelvigen met zijn geaardheid? Ik denk dat er binnen het denken van de kerk een duidelijke evolutie is. Ook tegenover mensen die zelfmoord plegen, bijvoorbeeld."

Opvallend is dat aartsbisschop André-Joseph Léonard kardinaal Danneels bijtreedt. Volgens Jeroen Moens, de woordvoerder van het aartsbisdom, heeft Léonard geen enkel bezwaar tegen de wettelijke verbintenis tussen homo's. "Maar hij wil het geen huwelijk noemen", laat hij weten, want die term ligt gevoelig. "Laat ons zeggen dat monseigneur Léonard een homoverbintenis onderschrijft", aldus Moens.

Hij mag het noemen zoals hij wil, daar is hij vrij in. Het geval doet me overigens denken aan Ratzinger die protestantse kerken geen kerk wilde noemen, maar hoogstens kerkelijke gemeenschappen.

Eke
01-06-13, 18:12
Hij mag het noemen zoals hij wil, daar is hij vrij in. Het geval doet me overigens denken aan Ratzinger die protestantse kerken geen kerk wilde noemen, maar hoogstens kerkelijke gemeenschappen.

Ratzinger ??? Luther moet hem nu nog dwars zitten......:haha:

Marsipulami
01-06-13, 19:24
Lees jij wel je eigen topics?
In een ander topic heb je al uitgelegd dat jou bewering mbt het nederlandse belastingsysteem onjuist is.

Tja, fiscaliteit is een complex gegeven. Wees er maar zeker van dat enkele decennia geleden gehuwden fors meer belastingen betaalden dan 1+1 alleenstaanden (afzonderlijk belast). Wat logisch is: als er twee inkomens zijn en de woning wordt gedeeld en ook allerlei kosten dan schiet er meer geld over aan het einde van de maand. Dat is de fiscus nooit ontgaan.

Echter omdat (hetero-)koppels steeds meer bedankten voor het burgerlijk huwelijk omwile van fiscale redenen zijn er een aantal wettelijke compensaties gekomen zodat de discriminatie van gehuwden in vergelijking met alleenstaanden minder groot is geworden.

Er zijn zeker ook situaties waarin een huwelijk fiscaal voordeliger is (bv als één van de partners geen inkomen heeft bv. huisvrouw/-man). Niettemin als men het globale plaatje bekijkt is de staatskas beter af met gehuwden dan met allleenstaanden.

Marsipulami
01-06-13, 19:38
Met alle ellende vandien.



De kardinaal en de aartsbisschop vergeten hun kerkgangers.
In welke mate je gelovig bent hangt niet samen met je geaardheid.

Er zullen dus homosexuele paren zijn die graag voor Gods altaar en de gemeenschap der gelovigen hun liefde voor elkaar willen laten bezegelen.


Die verstoten zij. Bikkelhard. Nog steeds.




Moeten zij dan lak aan de Heilige Schriften hebben ?

Nee, ze moeten zoeken naar teksten die hen in staat stellen barmhartig en rechtvaardig te zijn.

Kwestie van ethiek. Het onderscheid maken tussen goed en kwaad. Een primair onderscheid.

De kerk is een club die zoals alle andere clubs haar eigen regels heeft. Niemand is verplicht om lid te worden of te blijven van die club.

Elkeen mag zoals jij een privé-godsdienstje voor persoonlijk gebruik in elkaar knutselen.

Eke
01-06-13, 21:32
De kerk is een club die zoals alle andere clubs haar eigen regels heeft. Niemand is verplicht om lid te worden of te blijven van die club.

Elkeen mag zoals jij een privé-godsdienstje voor persoonlijk gebruik in elkaar knutselen.

Een club, met miljoenen leden ??? Je meent het !
Het gaat hier om verstoting van medegelovigen


Over jouw laatdunkende opmerking....

...wil ik opmerken dat geloven op zich een zaak van het hart is. Dat kan een ander niet voor jou doen...nooit

knots71karel
01-06-13, 22:01
Met alle ellende vandien.



De kardinaal en de aartsbisschop vergeten hun kerkgangers.
In welke mate je gelovig bent hangt niet samen met je geaardheid.

Er zullen dus homosexuele paren zijn die graag voor Gods altaar en de gemeenschap der gelovigen hun liefde voor elkaar willen laten bezegelen.


Die verstoten zij. Bikkelhard. Nog steeds.




Moeten zij dan lak aan de Heilige Schriften hebben ?*)

Nee, ze moeten zoeken naar teksten die hen in staat stellen barmhartig en rechtvaardig te zijn.

Kwestie van ethiek. Het onderscheid maken tussen goed en kwaad. Een primair onderscheid.

*)Mogelijk kunnen zo ook eens in de Koran zoeken !
:stout:

Magister
01-06-13, 22:02
De kerk is een club die zoals alle andere clubs haar eigen regels heeft. Niemand is verplicht om lid te worden of te blijven van die club.

Elkeen mag zoals jij een privé-godsdienstje voor persoonlijk gebruik in elkaar knutselen.

Waar de roomse kerk dan ook al millennia mee bezig is...

Eke
01-06-13, 22:26
*)Mogelijk kunnen zo ook eens in de Koran zoeken !
:stout:

In de Koran staan ook Barmhartigheid en Gerechtigheid hoog aangeschreven.

Ibrah1234
01-06-13, 22:26
Er zullen dus homosexuele paren zijn die graag voor Gods altaar en de gemeenschap der gelovigen hun liefde voor elkaar willen laten bezegelen.

Dat is de oorzaak van de teloorgang en de leegloop van de kerken. Een normaal mens heeft toch totaal geen behoefte die teringzooi te zien bij een kerkbezoek?

U mag nu de bruid kussen. Kun je net zo goed alle kerken slopen.

knots71karel
01-06-13, 22:35
Dat is de oorzaak van de teloorgang en de leegloop van de kerken. Een normaal mens heeft toch totaal geen behoefte die teringzooi te zien bij een kerkbezoek?

U mag nu de bruid kussen. Kun je net zo goed alle kerken slopen.

Sorry maar ik an je in dit geval niet volgen ,volgens mij worden er geen Homohuwlijken afgesloten in de Kerken,en zeker niet in de R.k.
:verward:

Ibrah1234
01-06-13, 22:45
Sorry maar ik an je in dit geval niet volgen ,volgens mij worden er geen Homohuwlijken afgesloten in de Kerken,en zeker niet in de R.k.
:verward:

Protestantse kerken.

Eke
01-06-13, 22:50
Waar de roomse kerk dan ook al millennia mee bezig is...

Zolang al, he. En hier merk je er een piepklein beetje van. Anno 2013. Maar gelukkig zijn er ook positieve krachten binnen de RK.

Eke
01-06-13, 23:00
Dat is de oorzaak van de teloorgang en de leegloop van de kerken. Een normaal mens heeft toch totaal geen behoefte die teringzooi te zien bij een kerkbezoek?

U mag nu de bruid kussen. Kun je net zo goed alle kerken slopen.

..dat gaat je niks aan als het om 2 gelijkwaardige volwassenen gaat. Ze trouwen toch uit liefde voor God en voor elkaar, in principe. Wie ben jij dan om dit teringzooi te noemen.
Ze lichten jouw laken toch ook niet op ? Bij wijze van spreken, he.

Ibrah1234
01-06-13, 23:15
..dat gaat je niks aan als het om 2 gelijkwaardige volwassenen gaat. Ze trouwen toch uit liefde voor God en voor elkaar, in principe. Wie ben jij dan om dit teringzooi te noemen.
Ze lichten jouw laken toch ook niet op ? Bij wijze van spreken, he.

Wat heb je te zoeken bij de kerk van Mars of bij moslims als je weet dat jouw levenshouding en waarden en normen indruisen tegen dat geloof.

Je stemt toch ook niet op een politieke partij als het partijprogramma niet overeenkomt met jouw opvattingen?

Eke
02-06-13, 07:56
Wat heb je te zoeken bij de kerk van Mars of bij moslims als je weet dat jouw levenshouding en waarden en normen indruisen tegen dat geloof.

Je stemt toch ook niet op een politieke partij als het partijprogramma niet overeenkomt met jouw opvattingen?

Wacht even..je gaat weer te snel door de bocht!!!
Mijn levenshouding , waarden en normen vallen precies samen met de kernwaarden van het Christendom EN Islam.
God/het Goddelijke stijgt voor mij uit boven alles. Laat dit duidelijk voor je zijn. Bovendien is dit geen voorwaarde om goed te kunnen diskussieeren. Kennis en empathie zijn dit wel . Genoeg hierover.



-------> We hebben het over jouw homohaat : je noemde het teringzooi !!!! Draai niet weg, Ibrah.

Wat heeft een geboren homosexueel misdaan anders dan onvruchtbare sex te ervaren Is dat mss het enige waar hij vroeger op afgerekend werd : je maakt de groep niet sterker door geen nakomelingen te produceren....

Weet je nog, Ibrah..je moest Gods zaad over Gods akker laten stromen. Daarom heb jij nu ook 14, mss wel 17 kinderen...:strik: :strik: :strik: :strik: :strik: :strik: :huil: :melk: :melk: enz. Of niet soms ?

knuppeltje
02-06-13, 07:59
De kerk is een club die zoals alle andere clubs haar eigen regels heeft. Niemand is verplicht om lid te worden of te blijven van die club.

Elkeen mag zoals jij een privé-godsdienstje voor persoonlijk gebruik in elkaar knutselen.

Dan heeft de kerk blijkbaar eeuwenlang haar eigen clubregels niet goed gekend.

Eke
02-06-13, 08:26
Dan heeft de kerk blijkbaar eeuwenlang haar eigen clubregels niet goed gekend. Ijzersterk antwoord.

Marsipulami
02-06-13, 10:17
Dan heeft de kerk blijkbaar eeuwenlang haar eigen clubregels niet goed gekend.

Er zal altijd een spanning tussen ideaal en werkelijkheid bestaan. Zowel binnen als buiten de kerk.

Marsipulami
02-06-13, 10:27
Mijn levenshouding , waarden en normen vallen precies samen met de kernwaarden van het Christendom EN Islam.
God/het Goddelijke stijgt voor mij uit boven alles. Laat dit duidelijk voor je zijn. Bovendien is dit geen voorwaarde om goed te kunnen diskussieeren. Kennis en empathie zijn dit wel . Genoeg hierover.

Jij schept gewoon je eigen godje, eentje die jou niet mag tegenspreken. Verwar dat soort emotionele navelstaarderij niet te veel met de God uit de christelijke traditie.

Marsipulami
02-06-13, 10:28
Ijzersterk antwoord.

Behoorlijk roestig ijzer als je het mij vraagt.

Ibrah1234
02-06-13, 11:11
We hebben het over jouw homohaat

Nergens gesteld dat ik homo's haat. Goed lezen!!



je noemde het teringzooi !!!! Draai niet weg, Ibrah.

Klopt. Ik wens er niet mee geconfronteerd te worden.

Eke
02-06-13, 11:57
Jij schept gewoon je eigen godje, eentje die jou niet mag tegenspreken. Verwar dat soort emotionele navelstaarderij niet te veel met de God uit de christelijke traditie.

Je hebt een dikke duim, Mars.:)

[Nu] terug naar het onderwerp van dit topic.

Eke
02-06-13, 12:08
Nergens gesteld dat ik homo's haat. Goed lezen!!




Klopt. Ik wens er niet mee geconfronteerd te worden.

Aha, teringzooi is in jouw familie een neutraal woord. Heeft niets met 'hekel aan' te maken, neeheeeeee.....

Omdat je niet met homosexualiteit geconfronteerd wilt worden ga je op DIT topic. :haha:

Magister
02-06-13, 12:43
Jij schept gewoon je eigen godje, eentje die jou niet mag tegenspreken. Verwar dat soort emotionele navelstaarderij niet te veel met de God uit de christelijke traditie.

Haha, dat zegt een katholiek...

Ibrah1234
02-06-13, 12:59
Aha, teringzooi is in jouw familie een neutraal woord. Heeft niets met 'hekel aan' te maken, neeheeeeee.....

Mij draait de maag ervan om als ik het zie. Maar dat heb ik ook met die gay parades. Dat heeft niets te maken met homohaat.


Omdat je niet met homoseksualiteit geconfronteerd wilt worden ga je op DIT topic

Lezen is niet hetzelfde als dat pervers exhibitionistisch gedrag zoals een gayparade of 2 kussende kerels zien.

Just not my cup of tea. Maar als jij het wel acceptabel en leuk vindt. Ga je gang.

Ibrah1234
02-06-13, 13:04
Jij schept gewoon je eigen godje, eentje die jou niet mag tegenspreken. Verwar dat soort emotionele navelstaarderij niet te veel met de God uit de christelijke traditie.


Je hebt een dikke duim, Mars.

Mars heeft gelijk, Wat je ook van deze religie vindt. De regels zijn duidelijk en vrijwel onveranderd al bijna 2000 jaar.

super ick
02-06-13, 16:20
Tja, fiscaliteit is een complex gegeven. Wees er maar zeker van dat enkele decennia geleden gehuwden fors meer belastingen betaalden dan 1+1 alleenstaanden (afzonderlijk belast).

Enkele decennia geleden? Dan loop je minder dan ik dacht. Normaal gesproken poneer je hier stellingen uit de middeleeuwen.

knuppeltje
03-06-13, 08:38
Er zal altijd een spanning tussen ideaal en werkelijkheid bestaan. Zowel binnen als buiten de kerk.

Tja, dat zag de kerk ook wel. En daarom verordineerde die van bovenaf de rabiate vervolging en uitmoorden van andersdenkenden, andersgelovigen en anders geaarden.
In 1198 besteeg Lotario di Segni als Innocentius 3 de Vaticaanse troon. Hij gaf de orde der Dominicanen de opdracht tot de inquisitie. Die brave bedelbroeders zouden daarmee vanaf toen eeuwenlang de honden van god worden.

Dezelfde Innocentius gaf opdracht tot de kruistocht tegen de Albigenzen. En dat had gruwelijke gevolgen.
Toen er in jullie 1209 Bézier in een kerk 7000 mensen (katharen, katholieken, vrouwen en kinderen) werden afgeslacht door een katholiek leger van zo'n driehonderdduizend lieden, waaronder letterlijk het grootste gespuis, en er vooraf aan de abt van Citeau werd gevraagd hoe je katholieken van ketters kon onderscheiden; antwoordde hij: 'Maak ze allemaal af, god herkent de zijne wel.' (Dieu reconnaitre les siens.)