PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Is een hoofddoek erger dan een lange rok?'



Pagina's : [1] 2

Joesoef
02-06-13, 15:07
'Wat is erger?', vraagt columnist Thomas von der Dunk zich af.





Op die vergelijking tussen onze inheemse orthodox-calvinistische gekkigheid en de geïmporteerde orthodox-islamitische ligt een interessant taboe




'Een hoofddoek hoort. Dan kan de buitenwereld ook zie dat je moslima bent'. Ze hebben alleen moeite met de voorgeschreven lengte. Bij tijd en wijlen wordt dat gecontroleerd. 'Dan staan er overal docenten en trekken wij snel de hoofddoek een stuk naar voren. Soms is dat niet genoeg en moet je een schoolhoofddoek aan. Dat is écht erg'. 'De laatste hoofddoekcontrole is een half jaar geleden, het textiel is zoetjes aan weer wat naar achteren afgegleden'.

Nee: dit stamt niet uit een reportage over het optreden van de religieuze politie in Iran tegen onzedelijk geklede vrouwen. En evenmin uit een verslag over de Haagse shariawijk, die diverse Binnenhofpolitici tot een ontdekkingsreis in hun eigen stedelijke achtertuin verleidde.

Het hele citaat is ontleend aan een beschrijving in de NRC (http://archief.nrc.nl/index.php/2013/April/13/Overig/nhnl01024/Hier+kun+je+nog+echt+je+christelijke+zelf+zijn/check=Y) van 13 april van de mores binnen de reformatorische Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem. Ik heb slechts het woord 'christen' door 'moslima' vervangen, 'rok' door 'hoofddoek', en de omschrijving van de schoolstrijd tussen leerlingen en zedenmeesters om een centimeter meer of minder een beetje aan de lichamelijke logica aangepast. Bij de christelijke rok ging het cruciale geloofsdispuut om de vraag: eindigend boven of onder de knie?

Strenge kledingvoorschriften
Kortom: ook de oer-Nederlandse calvinistische orthodoxie kent - net als de joodse - haar strenge kledingvoorschriften, die voor de gelovigen een belangrijk criterium van goedgelovigheid vormen, maar op de buitenwereld even absurd overkomen als die in islamitische kring. Gemengd geslachtelijk handen geven doen de meest orthodoxe joden evenmin, en dat jongens vóór 's nachts niet bij meisjes horen (ook niet bij jongens trouwens) - daarvan zijn ze daar in Gorinchem eveneens heilig overtuigd.

Sharia-wetgeving in een Haag kalifaat, zo heette de groepsdruk die in dat hoekje van de Schilderswijk door strenggelovige moslims op de minder strenggelovigen werd uitgeoefend, nadat een verslaggever van Trouw lang was geweest. Ik citeer De Volkskrant van 22 mei: deze 'noteerde hoe bewoners onder druk staan van orthodoxe moslims die niet willen dat ze roken of drinken op straat, of rokken dragen tot boven de knie'.

Drinken op straat is in delen van het van God losgeraakte Amsterdam evenzeer verboden (was het dat afgelopen herfst ook maar eventjes in Haren geweest), zelfs op straat roken moet men in sommige Amerikaanse steden intussen niet meer proberen, en rokken boven de knie hebben dus ook in een christelijk ghetto in Gorinchem meteen repercussies.

Groepsdruk
Ik geloof niet dat de groepsdruk in dit soort afgesloten christelijke gemeenschappen, die met behulp van ons eigen nationale apartheidssysteem van bijzonder onderwijs in stand wordt gehouden, zoveel kleiner is dan bij orthodoxe moslims (of joden). Ook op de genoemde school wordt naleving duidelijk gecontroleerd en overtreding gesanctioneerd.

Zeker: het is een cruciaal verschil of zoiets op de openbare weg gebeurt, door een vorm van intimiderende eigenrichting, als in Den Haag het geval zou zijn, of dat ouders hun kroost vrijwillig overleveren aan de religieuze schoolkledingpolitie. Maar voor de slachtoffers maakt dat in de praktijk niet zo gek veel uit: die kinderen hebben geen keus dan zich te voegen (of, net als moslimmeisjes, stiekem de regels te negeren), op straffe van een breuk met familie en milieu.

Op die vergelijking tussen onze inheemse orthodox-calvinistische gekkigheid en de geïmporteerde orthodox-islamitische ligt een interessant taboe. 'Om het bruut te zeggen, ik heb nog nooit iemand met een bebloed slagersmes zien staan die zich op het beginselprogramma van de SGP beriep', aldus Martin Sommer (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-Sommer/article/detail/3447366/2013/05/26/De-islamitische-olifant-in-de-kamer-wordt-niet-genoemd.dhtml) op 25 mei.

Christendom
Dat klopt: vandaag, hier. Maar in andere delen van de wereld - Azië, Afrika - gaan ook christenen vandaag nog regelmatig andersgelovigen te lijf, en vice versa. Kende men in Oeganda niet het zogeheten Leger van de Heer? Heeft niets met het Christendom te maken, zullen de vele brave gelovigen nu in alle oprechtheid roepen - precies zoals de Haagse raadsfractievoorzitter van de Islam Democraten Hasan Küçük op 31 mei in de rubriek 'Het Duel' in De Volkskrant met gewelddadige moslims doet.

En vierhonderd jaar geleden sloegen protestanten en katholieken elkaar in half Europa even enthousiast de hersens in als soennieten en sjiieten nu in Syrië of Irak - uitgerekend Gorinchem dankt er Negentien Martelaren aan.

Daaraan is in 1648 met de Westfaalse Vrede na een eeuw moord en brand godzijdank en eind gekomen - niet zozeer omdat men innerlijk echt het fundamentele bestaansrecht en de gelijkwaardigheid van de paapse afgodendienaren of de ketterse beeldenstormers erkende, alswel omdat iedereen de uitputting nabij was en de hopeloosheid van de eigen poging tot gewelddadige bekering van de ander inzag.

Regelzucht
Uit die feitelijke tolerantie uit machteloosheid is pas gaandeweg met de Verlichting een iets principiëlere instelling gegroeid. Het zou overigens al heel wat zijn als de vele bloeddorstige sectariërs in het hedendaagse Midden-Oosten die toestand van uiterlijke rust zouden weten te bereiken.

Het bloedige Europese religieuze verleden - voor de wijze waarop Karel de Grote ooit de Saksen bekeerde zo hij nu naast Karadzic voor het Internationaal Strafhof zijn beland - ligt intussen wel een tijd achter ons, maar of dat de intrinsieke verdienste van het Christendom zelf is?

Positief is dat het op zich minder wettisch van aard is dan jodendom en islam, en daardoor iets minder last heeft van de regelzucht die de joodse en islamitische orthodoxie kenmerkt en daarmee voor degenen die wat minder streng in de leer zijn zo ondraaglijk maakt. In dat opzicht is het reformatorische gezeur over korte rokken eigenlijk een heel onchristelijk fenomeen.

super ick
02-06-13, 16:10
Vrije keuze is bij wet geregeld. Dat is het probleem niet.

Maar wat als je de hoofddoek afdoet of een rok boven de knie, of erger een (spijker)broek aantrekt? De kans is aanwezig dat de gemeenschap en wellicht de ouders voorop dit onacceptabel vinden en in het ergste geval de band met jou verbreken........

Ik zat enkele jaren geleden in het vliegtuig van Nederland naar Egypte. Verschillende vrouwen met hoofddoek deden deze af in het vliegtuig. Dus in Egypte zonder hoofddoek en in Nederland met!

Mark
02-06-13, 16:27
inderdaad ook christelijk relifascisme moet aangepakt worden, en we waren daar al goed mee op weg de laatste decennia. dus geen noodzaak de klok weer terug te draaien.

Bofko
02-06-13, 21:46
Kan iemand die rare Thomas von der Dunk duidelijk maken dat christelijk fascisme al minimaal 30 jaar lang niet meer bestaat. (En al veel langer , maar voila, we gunnen rare intellectuelen hun egalitaire verlichtingsfantasieën en hun behoefte tot intellectuele prive-'hoogstandjes') . Als je het verschil tussen folklore en fascisme niet meer herkent heb je een flinke beurt nodig om weer iets van de huidige realiteit mee te krijgen.Kan iemand die beurt aan Thomas geven ?

Het 'christelijke fascisme', voor zover al aanwezig, is in de jaren 70 in Europa totaal verdampt. Staphorst is hede ten dage gewoon folklore, beste Thomas, en geen fascisme.

Ibrah1234
02-06-13, 22:11
Als je het verschil tussen folklore en fascisme niet meer herkent heb je een flinke beurt nodig om weer iets van de huidige realiteit mee te krijgen.Kan iemand die beurt aan Thomas geven ?

Wellicht kan na deze exercitie in wereldvreemdheid betreffende beurt gegeven worden door een inheems orthodox-calvinistisch personage. Laatstgenoemden zijn helaas vrijwel extinct.

Bofko
02-06-13, 23:32
Wellicht kan na deze exercitie in wereldvreemdheid betreffende beurt gegeven worden door een inheems orthodox-calvinistisch personage. Laatstgenoemden zijn helaas vrijwel extinct.

Werkt niet .
Ik zou graag met Thomas von der Dunk in een eerlijk gesprek gaan.

super ick
03-06-13, 07:58
Kan iemand die rare Thomas von der Dunk duidelijk maken dat christelijk fascisme al minimaal 30 jaar lang niet meer bestaat. (En al veel langer , maar voila, we gunnen rare intellectuelen hun egalitaire verlichtingsfantasieën en hun behoefte tot intellectuele prive-'hoogstandjes') . Als je het verschil tussen folklore en fascisme niet meer herkent heb je een flinke beurt nodig om weer iets van de huidige realiteit mee te krijgen.Kan iemand die beurt aan Thomas geven ?

Het 'christelijke fascisme', voor zover al aanwezig, is in de jaren 70 in Europa totaal verdampt. Staphorst is hede ten dage gewoon folklore, beste Thomas, en geen fascisme.

De zoveelste poging om inkonsekwentie goed te praten. Bij misstanden oreren dat anderen dat ook doen, deden of er toe in staat zijn/waren. Met dit verschil dat vroegah tegen het Christelijke establishment aangetrapt werd onder het mom van vrijheid en weg de kleingeestigheid.
Precies diezelfde mensen pamperen nu ineens een verwant woestijngeloof. Geen kwaad woord erover want dat is bashen. Respect voor dogma's waar diezelfde dogma's uit precies hetzelfde boek, door precies dezelfde mensen vroegah genadeloos onderuit gehaald werden. Alles draaid om het voorkomen van een krasje op de tere zieltjes van woestijngelovigen.

Heb niets met jou God te maken en je kunt op het dak gaan zitten met die regeltjes is anno 2013 ineens beledigend geworden. Kan niet meer. Respectloos.

knuppeltje
03-06-13, 09:54
inderdaad ook christelijk relifascisme moet aangepakt worden, en we waren daar al goed mee op weg de laatste decennia. dus geen noodzaak de klok weer terug te draaien.

Op z'n minst drie tandjes hoger schakelen.

Ibrah1234
03-06-13, 11:41
De zoveelste poging om inkonsekwentie goed te praten. Bij misstanden oreren dat anderen dat ook doen, deden of er toe in staat zijn/waren. Met dit verschil dat vroegah tegen het Christelijke establishment aangetrapt werd onder het mom van vrijheid en weg de kleingeestigheid.
Precies diezelfde mensen pamperen nu ineens een verwant woestijngeloof. Geen kwaad woord erover want dat is bashen. Respect voor dogma's waar diezelfde dogma's uit precies hetzelfde boek, door precies dezelfde mensen vroegah genadeloos onderuit gehaald werden. Alles draaid om het voorkomen van een krasje op de tere zieltjes van woestijngelovigen.

Heb niets met jou God te maken en je kunt op het dak gaan zitten met die regeltjes is anno 2013 ineens beledigend geworden. Kan niet meer. Respectloos.

Voor de gewone man op straat is er de islam en gelden er strakke regels. Voor de puissant rijke bovenlaag is het een Arabisch sprookje uit duizend-en-één-nacht.

knuppeltje
03-06-13, 14:22
Voor de gewone man op straat is er de islam en gelden er strakke regels. Voor de puissant rijke bovenlaag is het een Arabisch sprookje uit duizend-en-één-nacht.

Volgens mij ligt het met die op straat rondhangen ietsie-pietsie anders.

super ick
03-06-13, 16:12
Volgens mij ligt het met die op straat rondhangen ietsie-pietsie anders.

De gewone man op straat staat volgens mij niet synoniem voor 'die op straat rondhangen'.

knots71karel
03-06-13, 22:16
Kan iemand die rare Thomas von der Dunk duidelijk maken dat christelijk fascisme al minimaal 30 jaar lang niet meer bestaat. (En al veel langer , maar voila, we gunnen rare intellectuelen hun egalitaire verlichtingsfantasieën en hun behoefte tot intellectuele prive-'hoogstandjes') . Als je het verschil tussen folklore en fascisme niet meer herkent heb je een flinke beurt nodig om weer iets van de huidige realiteit mee te krijgen.Kan iemand die beurt aan Thomas geven ?

Het 'christelijke fascisme', voor zover al aanwezig, is in de jaren 70 in Europa totaal verdampt. Staphorst is hede ten dage gewoon folklore, beste Thomas, en geen fascisme.

Is Thomas von der Dunk soms collumnist bij DE TELEGRAAF ????
Of mogelijk bij het Duitse broertje van de TG ...... BILD ??

knuppeltje
04-06-13, 08:17
De gewone man op straat staat volgens mij niet synoniem voor 'die op straat rondhangen'.

Seikert! :)

Magister
04-06-13, 12:40
Ik denk dat Knuppeltje een lange rok veel erger vindt dan een hoofddoek...

knuppeltje
04-06-13, 14:52
Ik denk dat Knuppeltje een lange rok veel erger vindt dan een hoofddoek...

Die vind dat in een hoop gevallen zeer zeker niet. Die zou dan met alle plezier een boerka aanraden. :maf:

super ick
04-06-13, 17:34
Seikert! :)

Ben jij waterdicht dan?

super ick
04-06-13, 17:37
Die vind dat in een hoop gevallen zeer zeker niet. Die zou dan met alle plezier een boerka aanraden. :maf:

Ja voor sommige vrouwen is de boerka een uitkomst. Ik zie wel eens van die nijlpaarden met strakke shirts met daarin meerdere rollen onder wat voor een borstpartij door moet gaan maar meer lijkt op een blubberberg. En dan natuurlijk een steing die boven de gigabroek uitkomt. Brrrrrr.

knuppeltje
05-06-13, 08:30
Ben jij waterdicht dan?

Waterdicht en roestbestendig. :ego:

Karin.N
05-06-13, 09:25
Ja voor sommige vrouwen is de boerka een uitkomst. Ik zie wel eens van die nijlpaarden met strakke shirts met daarin meerdere rollen onder wat voor een borstpartij door moet gaan maar meer lijkt op een blubberberg. En dan natuurlijk een steing die boven de gigabroek uitkomt. Brrrrrr.


Bewaar die boerka maar voor je eigen soort :ego:. Tis toch vreselijk hoe de gemiddelde man erbij loopt :schrik:

Magister
05-06-13, 09:34
Bewaar die boerka maar voor je eigen soort :ego:. Tis toch vreselijk hoe de gemiddelde man erbij loopt :schrik:

Dat zegt veel over je omgeving...

knuppeltje
05-06-13, 10:58
Dat zegt veel over je omgeving...

Kom jij wel eens buiten?

Karin.N
05-06-13, 12:41
Kom jij wel eens buiten?


Hij leeft in zijn eigen kleine wereldje......

knuppeltje
05-06-13, 13:16
Hij leeft in zijn eigen kleine wereldje......

Ik vrees dat het een heel eng wereldje is.

super ick
05-06-13, 19:40
Bewaar die boerka maar voor je eigen soort :ego:. Tis toch vreselijk hoe de gemiddelde man erbij loopt :schrik:

Touche, haha, welkom in het land der smakelozen. Volgens mij een Nederlandse tekortkoming.

Voor mij is italie altijd een verademing. Altijd verzorgde kleding. In alle omstandigheden.

Magister
05-06-13, 20:17
Bewaar die boerka maar voor je eigen soort :ego:. Tis toch vreselijk hoe de gemiddelde man erbij loopt :schrik:

En wat dacht je van de gemiddelde vrouw?

knuppeltje
06-06-13, 09:39
Voor mij is italie altijd een verademing. Altijd verzorgde kleding. In alle omstandigheden.

Haha, ze mogen daar dan wel de mooiste auto's en kleding ontwerpen, maar de meeste Italianen hebben daar toch geen geld voor. En ze worden daar ook steeds dikker en dikker. Italiaanse kinderen zijn de dikste in Europa.

OVERWEIGHT AND OBESITY IN ITALY (http://xoomer.virgilio.it/mimmocorrado/etwinning/SovrappesoING.htm)

knuppeltje
06-06-13, 09:41
En wat dacht je van de gemiddelde vrouw?

Blijkt maar weer hoe jij als christenfundi over vrouwen denkt.

Magister
06-06-13, 09:44
Blijkt maar weer hoe jij als christenfundi over vrouwen denkt.

Ik heb niets tegen vrouwen hoor, en tegen sommigen al helemaal niet..

super ick
06-06-13, 10:16
Haha, ze mogen daar dan wel de mooiste auto's en kleding ontwerpen, maar de meeste Italianen hebben daar toch geen geld voor. En ze worden daar ook steeds dikker en dikker. Italiaanse kinderen zijn de dikste in Europa.

OVERWEIGHT AND OBESITY IN ITALY (http://xoomer.virgilio.it/mimmocorrado/etwinning/SovrappesoING.htm)

Ik begeef mij natuurlijk alleen tussen the upper class. Kom nou zeg! Ik hou met niet bezig met dikke Tokkies.

knuppeltje
06-06-13, 11:47
Ik begeef mij natuurlijk alleen tussen the upper class. Kom nou zeg! Ik hou met niet bezig met dikke Tokkies.

Haha, dat zal wel, maar die hebben ze er ook daar heel veel van.

Ibrah1234
06-06-13, 11:47
Blijkt maar weer hoe jij als christenfundi over vrouwen denkt.

Die bestaan helemaal niet meer. Relieken uit een ver verleden. Er gaat eens per maand een touringcar met Japanners door Staphorst en Urk in de hoop er nog een aan te treffen.

Het straatbeeld wordt nu bepaald door mensen zoals jij in een pyjama met zo'n witte puntmuts. Een djellaba heet zoiets toch?

knuppeltje
06-06-13, 11:48
Ik heb niets tegen vrouwen hoor, en tegen sommigen al helemaal niet..

Maar wel tegen de gemiddelde vrouw...dus de meesten van hen, toch?

knuppeltje
06-06-13, 11:59
Die bestaan helemaal niet meer. Relieken uit een ver verleden. Er gaat eens per maand een touringcar met Japanners door Staphorst en Urk in de hoop er nog een aan te treffen.

Het straatbeeld wordt nu bepaald door mensen zoals jij in een pyjama met zo'n witte puntmuts. Een djellaba heet zoiets toch?

Die bestaan er nog veel teveel. Ze hebben nog altijd een partij met een aantal zetels in de Kamer.

En op zondag zijn in Urk nog steeds alle kroegen dicht, maar staan er tien kerkdeuren open.

De laatste keer dat ik in Urk was stond er aan aan de rand van het dorp een groot bord met daarop de tekst: Gelieve op zondag niet met de auto het dorp binnen te rijden.

Maar op zondagavond na twaalf hesen de jonge vissersmannen zich totaal stoned en dronken in de Mercedes om naar hun boot in Kornwerderzand te scheuren. De fijnen zijn de mijnen, zei satan.

Magister
06-06-13, 12:03
Die bestaan er nog veel teveel. Ze hebben nog altijd een partij met een aantal zetels in de Kamer.

En op zondag zijn in Urk nog steeds alle kroegen dicht, maar staan er tien kerkdeuren open.

De laatste keer dat ik in Urk was stond er aan aan de rand van het dorp een groot bord met daarop de tekst: Gelieve op zondag niet met de auto het dorp binnen te rijden.

Maar op zondagavond na twaalf hesen de jonge vissersmannen zich totaal stoned en dronken in de Mercedes om naar hun boot in Kornwerderzand te scheuren. De fijnen zijn de mijnen, zei satan.

Dat was de autoloze zondag, slimmerik. Begin jaren zeventig.

Ibrah1234
06-06-13, 12:16
Die bestaan er nog veel teveel. Ze hebben nog altijd een partij met een aantal zetels in de Kamer.

En op zondag zijn in Urk nog steeds alle kroegen dicht, maar staan er tien kerkdeuren open.

Folklore. Beelden uit vervlogen tijden welke men schijnbaar op gezette tijden nog ergens in Nederland kan aantreffen.

Buitenlanders op vakantie in Nederland betalen grif voor een foto samen met een rasechte autochtoon uit Urk in klederdracht.

knuppeltje
06-06-13, 13:13
Dat was de autoloze zondag, slimmerik. Begin jaren zeventig.

Leuk geprobeerd.

knuppeltje
06-06-13, 13:15
Folklore. Beelden uit vervlogen tijden welke men schijnbaar op gezette tijden nog ergens in Nederland kan aantreffen.

Buitenlanders op vakantie in Nederland betalen grif voor een foto samen met een rasechte autochtoon uit Urk in klederdracht.

Inderdaad folklore, maar daar lang nog niet verdwenen.

Ook daar stinkt geld niet.

Karin.N
06-06-13, 13:41
Die bestaan helemaal niet meer. Relieken uit een ver verleden. Er gaat eens per maand een touringcar met Japanners door Staphorst en Urk in de hoop er nog een aan te treffen.

Het straatbeeld wordt nu bepaald door mensen zoals jij in een pyjama met zo'n witte puntmuts. Een djellaba heet zoiets toch?


Is dat zo? Ik kan je verzekeren van niet. Er zijn er nog meer dan genoeg (eigenlijk teveel, magoed).

Karin.N
06-06-13, 13:47
En wat dacht je van de gemiddelde vrouw?

We zullen die vraag voorleggen aan de gemiddelde heteroman en vragen wie zij het liefst zien: de gemiddelde vrouw of de gemiddelde man :stout:

Zo is er wel de bekende rokjesdag, maar de tegenhanger de korte broekendag dan weer niet.(misschien ook maar beter ook met die houterige mannenbenen :schok:)

Ibrah1234
06-06-13, 13:54
Er zijn er nog meer dan genoeg (eigenlijk teveel, magoed).

Je stelt feitelijk dat er zich eigenlijk teveel christelijke autochtonen in Nederland bevinden?

Soldim
06-06-13, 14:38
Je stelt feitelijk dat er zich eigenlijk teveel christelijke autochtonen in Nederland bevinden?

Ik weet niet of zij dat stelt. Ik heb die mening in iedergeval.

De Nederlandse samenleving wordt in teveel gevallen gegijzeld door de Christelijke autochtone bevolking.

Ibrah1234
06-06-13, 14:44
Ik weet niet of zij dat stelt. Ik heb die mening in iedergeval.

De Nederlandse samenleving wordt in teveel gevallen gegijzeld door de Christelijke autochtone bevolking.

Hoe manifesteert zich een dergelijke gijzeling?

Karin.N
06-06-13, 16:28
Je stelt feitelijk dat er zich eigenlijk teveel christelijke autochtonen in Nederland bevinden?

Laat ik het zo zeggen, teveel christenen die menen dat zij anderen hun regels mogen opleggen. Heb het genoegen (ahum) gehad om een paar jaar te wonen in een grefo dorp. Ongelofelijk wat een hypocrisie heb ik daar meegemaakt. :kotsen:

Prima als je je geloof hebt, maar accepteer dat anderen er totaal anders over kunnen denken en dus ook andere zaken belangrijk vinden. Bijvoorbeeld een kind wel lekker laten sporten op zondag, wanneer de ouders anders denken over de zondagsrust.

knuppeltje
06-06-13, 17:00
Je stelt feitelijk dat er zich eigenlijk teveel christelijke autochtonen in Nederland bevinden?

Dat zeer zeker. Maar los daarvan wonen er sowieso al veel teveel Nederlanders in Nederland.

Ibrah1234
06-06-13, 17:32
Laat ik het zo zeggen, teveel christenen die menen dat zij anderen hun regels mogen opleggen. Heb het genoegen (ahum) gehad om een paar jaar te wonen in een grefo dorp. Ongelofelijk wat een hypocrisie heb ik daar meegemaakt. :kotsen:

Prima als je je geloof hebt, maar accepteer dat anderen er totaal anders over kunnen denken en dus ook andere zaken belangrijk vinden. Bijvoorbeeld een kind wel lekker laten sporten op zondag, wanneer de ouders anders denken over de zondagsrust.

Ik vind dat zo enorm vreemd klinken. Zelf heb ik ook in een dorp gewoond met dergelijke lieden maar er is nog nooit eentje naar mij toe gekomen om mij te vertellen hoe ik me zou moeten gedragen of dat de kids niet zouden mogen voetballen.

Dat die mensen de zondagse rust willen respecteren heb ik niet de minste problemen mee.

Ibrah1234
06-06-13, 17:33
Dat zeer zeker. Maar los daarvan wonen er sowieso al veel teveel Nederlanders in Nederland.

Oprotpremie Nederlandse christenen een optie?

knuppeltje
06-06-13, 17:52
Oprotpremie Nederlandse christenen een optie?

Doe maar steriliseren. Te beginnen met de christen fundi's. :stout:

Magister
06-06-13, 18:03
Doe maar steriliseren. Te beginnen met de christen fundi's. :stout:

Ja bij jou heeft het geen nut meer.

Tomas
06-06-13, 18:36
Dat die mensen de zondagse rust willen respecteren heb ik niet de minste problemen mee.

De invulling daarvan is niet altijd even prettig. In sommige Zeeuwse stadjes en dorpjes moet je niet je auto of motorfiets willen wassen op zondag. Om 12 uur 's nachts, zodra zondag voorbij is kan ie dan wel eens flink beschadigd worden, door mensen met een hogere moraal die je een lesje willen leren. Het werkt meestal wel. Je laat het in het vervolg wel.

Karin.N
06-06-13, 19:51
Ik vind dat zo enorm vreemd klinken. Zelf heb ik ook in een dorp gewoond met dergelijke lieden maar er is nog nooit eentje naar mij toe gekomen om mij te vertellen hoe ik me zou moeten gedragen of dat de kids niet zouden mogen voetballen.

Dat die mensen de zondagse rust willen respecteren heb ik niet de minste problemen mee.

Er zijn dus dorpen waar dat heel anders is.

Waarom alleen stellen dat je de zondagse rust accepteert. Prima wanneer je dat wil doen, maar het is net zogoed prima als je activiteiten ontplooit op zondag, werkt, sport of wat dan ook. Dus ook respecteren dat er mensen zijn die wel actief zijn op zondag.

Grappig dat de mensen die lange tenen hebben zodra het om moslims en hun gebruiken gaat, juist weer heel coulant zijn wanneer het om grefo's enzo gaat.

Magister
06-06-13, 20:13
Er zijn dus dorpen waar dat heel anders is.

Waarom alleen stellen dat je de zondagse rust accepteert. Prima wanneer je dat wil doen, maar het is net zogoed prima als je activiteiten ontplooit op zondag, werkt, sport of wat dan ook. Dus ook respecteren dat er mensen zijn die wel actief zijn op zondag.

Grappig dat de mensen die lange tenen hebben zodra het om moslims en hun gebruiken gaat, juist weer heel coulant zijn wanneer het om grefo's enzo gaat.

Grefo's doen niemand kwaad.

Ibrah1234
06-06-13, 20:17
Prima wanneer je dat wil doen, maar het is net zogoed prima als je activiteiten ontplooit op zondag, werkt, sport of wat dan ook. Dus ook respecteren dat er mensen zijn die wel actief zijn op zondag.

Nog nooit meegemaakt. Ik wens niet aangesproken te worden op mijn gedragingen door iemand die er andere gebruiken op nahoudt.

Ik woon nu in de stad maar denk nog wel eens met weemoed terug aan de landelijke rust.

(leen)
06-06-13, 22:19
Grefo's doen niemand kwaad.

fysiek niet nee,

knots71karel
06-06-13, 22:19
Die bestaan er nog veel teveel. Ze hebben nog altijd een partij met een aantal zetels in de Kamer.

En op zondag zijn in Urk nog steeds alle kroegen dicht, maar staan er tien kerkdeuren open.

De laatste keer dat ik in Urk was stond er aan aan de rand van het dorp een groot bord met daarop de tekst: Gelieve op zondag niet met de auto het dorp binnen te rijden.

Maar op zondagavond na twaalf hesen de jonge vissersmannen zich totaal stoned en dronken in de Mercedes om naar hun boot in Kornwerderzand te scheuren. De fijnen zijn de mijnen, zei satan.

Je noemt wel wat op ! Urk *), Spaken burg ,Volendam en nog een paar steden zijn zo braaf gelovig ,al neemt het steeds meer af .
Maar ja wat er jaren lang ingeslagen is haal je er niet zo gauw meer uit .
het zoveelste bewijs dat Geloof meer kapot maakt dan je lief is !
*) een goed voorbeeld , de jongeren hebben amper tijd voor ontspanning alles draaid om het geloof,
voor sommigen 5 a 6 dagen op zee , en dan zondags verplicht naar de Kerk , ja dan blijft er weinig tijd over voor je te bezatten zoals jij zegt ! HET ZAL HEUS WEL VOORKOMEN DAT ZE HALF LAZERUS naar hun schip gaan *),maar dan zal de chauffeur wel wel zo nuchter zijn en weer terug rijden .
of dacht je dat zij ontheffing hebben ?
Maar dat past niet in jOU haatzaaiende straatje !
Overigens mijn petje af voor deze hardwerkende URKERS !
*) Ook is er controle op schepen die uitvaren , want stom dronken op ''de brug '' staan gaat echt niet !!

knots71karel
06-06-13, 22:27
Folklore. Beelden uit vervlogen tijden welke men schijnbaar op gezette tijden nog ergens in Nederland kan aantreffen.

Buitenlanders op vakantie in Nederland betalen grif voor een foto samen met een rasechte autochtoon uit Urk in klederdracht.

Nou dat is in URK minder het geval , dat zie je meer in Marken en Volendam ,Spakenburg en Staphorst.
Er zijn indd enkele enclaves die niet onder doen qwa geloof en fanatiekheid zoals sommige Moslims hier ook doen. Wij noemen dat de "'zwarte kousen kerken '' dat zegt opzich genoeg.
:stout:

knots71karel
06-06-13, 22:36
Laat ik het zo zeggen, teveel christenen die menen dat zij anderen hun regels mogen opleggen. Heb het genoegen (ahum) gehad om een paar jaar te wonen in een grefo dorp. Ongelofelijk wat een hypocrisie heb ik daar meegemaakt. :kotsen:

Prima als je je geloof hebt, maar accepteer dat anderen er totaal anders over kunnen denken en dus ook andere zaken belangrijk vinden. Bijvoorbeeld een kind wel lekker laten sporten op zondag, wanneer de ouders anders denken over de zondagsrust.

Vraag me af welk dorp dat was ?
Er zijn er welgeteld een stuk of drie waar de Zondags rust streng gehand haaft wordt , d.w.z alles dicht geen cafe open , geen auto,s die mogen rijden enz
En voor het geval dat je er wel gewoond hebt vraag ik me af wat zoek je daar ? als je dat van te vooren kon weten, dat je als (ongelovige) daar echt niet welkom bent . met ongelovige bedoel ik uiteraard een ander geloof als de inwoners van dat Dorp hebben.

Ibrah1234
07-06-13, 00:59
*) een goed voorbeeld , de jongeren hebben amper tijd voor ontspanning alles draaid om het geloof,
voor sommigen 5 a 6 dagen op zee , en dan zondags verplicht naar de Kerk , ja dan blijft er weinig tijd over voor je te bezatten zoals jij zegt ! HET ZAL HEUS WEL VOORKOMEN DAT ZE HALF LAZERUS naar hun schip gaan *),maar dan zal de chauffeur wel wel zo nuchter zijn en weer terug rijden .
of dacht je dat zij ontheffing hebben ?
Maar dat past niet in jOU haatzaaiende straatje !
Overigens mijn petje af voor deze hardwerkende URKERS !
*) Ook is er controle op schepen die uitvaren , want stom dronken op ''de brug '' staan gaat echt niet !!

Ontnuchterende bijdrage. Geheel mee eens.

Karin.N
07-06-13, 07:48
Grefo's doen niemand kwaad.


Waarom kun jij zo stellig beweren dat grefo's niemand kwaad doen. Ken jij dan alle grefo's?


Btw expres een kat doodrijden omdat je een hekel hebt aan katten, zou een grefo zoiets doen?
Zou een grefo zijn kinderen opdragen kinderen te pesten die geen geloof aanhangen?
Kunnen dronken grefo'kinderen vandalisme plegen?
Kunnen grefo''s een arts bedreigen met de dood omdat hij abortussen pleegt?

Soldim
07-06-13, 07:58
Hoe manifesteert zich een dergelijke gijzeling?

Initiatieven die de Christelijk autochtone bevolking niet aanstaan worden met alle macht bestreden -- en macht bezit die christelijk autochtone bevolking disproportioneel veel.

Waarom hebben we verkieziningen op woensdag in plaat van zondag? Waarom mogen winkels niet op zondag open zoveel ze willen? Waarom is er een partijd ie tot voor kort vrouwen uit bestuursfunctie's mocht weren? Waarom de enorme financiele verspilling door 'bijzondere' scholen te financieren? Etc. etc. etc.

Karin.N
07-06-13, 08:00
Vraag me af welk dorp dat was ?
Er zijn er welgeteld een stuk of drie waar de Zondags rust streng gehand haaft wordt , d.w.z alles dicht geen cafe open , geen auto,s die mogen rijden enz
En voor het geval dat je er wel gewoond hebt vraag ik me af wat zoek je daar ? als je dat van te vooren kon weten, dat je als (ongelovige) daar echt niet welkom bent . met ongelovige bedoel ik uiteraard een ander geloof als de inwoners van dat Dorp hebben.

Mijn man wilde een standbouw / aannemersbedrijf beginnen en we waren op zoek naar een huis met een grote schuur erachter voor een werkplaats. We wisten wel dat er veel gelovigen woonden, maar ach, we dachten er simpel over. We maaien het gras niet op zondag enzo en dan komt het wel goed. Wij zijn kennelijk vrij naief en verwachten dat iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat.

Maar dat was anders.
Daar echt wel meegemaakt hoe hypocriet grefo's kunnen zijn. Cafe uiteraardgesloten op zondag, maar niet voor de mannelijke kerkgangers, na afloop van de kerk clandestien het cafe in :haha:

Grote gezinnen met veel kleine kinderen, oplossing stuur de kleintjes overdag maar naar Karin want zij hebben een tv. De buren kwamen gezellig (ahum) 's avonds langs. Niet voor ons nee, men was helemaal geobsedeerd door de tv. Als wij dan zeiden zullen we ff de tv uitdoen, nee, nee dat hoefde niet. Ze stoorden zich er niet aan.

Buurman heeft een supermarkt en verbouwde dit zelf. Viel een beetje tegen en op zaterdagochtend vroeg hij hulp aan mijn man en neef/broer,want de maandag moest de winkel weer open. Kan wel zeiden zij, maar wij hebben een stand in Parijs en moeten vandaag ook nog de vrachtwagen geladen hebben. Geen punt, zei de buuurman, helpen we daarna met z''n allen.
Ja en het was aanpoten met de verbouwing en 'savonds tegen 12 uur was het dan eindelijk klaar. En wat zei de buurman over de vrachtwagen, ja da's jammer maar dat kan niet eerder dan maandag (en wij moesten om 1.00 uur 's nachts wegrijden om maandagochtend in Parijs te zijn. Later wegrijden was geen optie ivm de al korte opbouwtijd van de stand)

Dus maar de zondag geladen, en een commentaar van het dorp, ongelofelijk. Vanaf dat moment ging het dus mis. Wij werden uitgesloten omdat we het waagden om op zondag te werken. Dat het kwam doordat we de buurman hadden geholpen was geen excuus. Toen begonnen ook de pesterijen. Al onze huisdieren dood, hondenpoep door de brievenbus, touwtjes gespannen over het erf zodat we zouden struikelen, wasgoed besmeurd met bloed etc etc.

Ja, echt fijn volk!

Magister
07-06-13, 08:49
Waarom kun jij zo stellig beweren dat grefo's niemand kwaad doen. Ken jij dan alle grefo's?


Btw expres een kat doodrijden omdat je een hekel hebt aan katten, zou een grefo zoiets doen?
Zou een grefo zijn kinderen opdragen kinderen te pesten die geen geloof aanhangen?
Kunnen dronken grefo'kinderen vandalisme plegen?
Kunnen grefo''s een arts bedreigen met de dood omdat hij abortussen pleegt?

Ik heb zelf in zo'n dorp gewoond en ken dus heel veel refo's. Er is er niet één bij die zulke dingen zou doen, laat staan dat ik het zelf heb meegemaakt. Ik kom er nog wel eens en voel me steeds van harte welkom. Het enige irritante is dat ze me wel eens willen bekeren. Maar dat doen ze uit liefde voor mij.

Magister
07-06-13, 08:51
Initiatieven die de Christelijk autochtone bevolking niet aanstaan worden met alle macht bestreden -- en macht bezit die christelijk autochtone bevolking disproportioneel veel.

Waarom hebben we verkieziningen op woensdag in plaat van zondag? Waarom mogen winkels niet op zondag open zoveel ze willen? Waarom is er een partijd ie tot voor kort vrouwen uit bestuursfunctie's mocht weren? Waarom de enorme financiele verspilling door 'bijzondere' scholen te financieren? Etc. etc. etc.

Gewoon uit verdraagzaamheid. Je wilt als democraat toch niet dat een groot deel van de bevolking niet mee kan doen aan de verkiezingen? En ga er maar van uit dat op openbare scholen meer geld verspild wordt dan op bijzondere.

Soldim
07-06-13, 09:15
Gewoon uit verdraagzaamheid. Je wilt als democraat toch niet dat een groot deel van de bevolking niet mee kan doen aan de verkiezingen?


Op werkdagen kan een deel van de bevolking niet of moeilijk meedoen wegens arbeitsverplichtingen. Persoonlijk vind ik dat zwaarder wegen dan een mensen die niet op een bepaalde dag willen stemmen om religieuze redenen


En ga er maar van uit dat op openbare scholen meer geld verspild wordt dan op bijzondere.

Schaf financiering van bijzondere scholen af en je zult zien dat er meer bespaard word dan de openbare scholen kunnen verspillen.

Tomas
07-06-13, 09:32
Verdraagzaamheid.

Een christen is soms na veel protesten, beledigingen en discusseren uiteindelijk wel eens bereid om verdraagzaam te zijn t.o.v. feit dat anderen uiteindelijk dezelfde wettelijke rechten krijgen. Dezelfde. Niet meer. En soms kan dat toch niet verdragen worden. Dan treed er een of ander weigerrecht in werking. Een christelijk privilege

En verwacht wel van die ander dat deze verdraagzaam is t.o.v. alle privileges waar een goed christen nu eenmaal recht op heeft.

Zo werkt christelijke verdraagzaamheid.

Karin.N
07-06-13, 09:53
Ik heb zelf in zo'n dorp gewoond en ken dus heel veel refo's. Er is er niet één bij die zulke dingen zou doen, laat staan dat ik het zelf heb meegemaakt. Ik kom er nog wel eens en voel me steeds van harte welkom. Het enige irritante is dat ze me wel eens willen bekeren. Maar dat doen ze uit liefde voor mij.

En daarom komt het niet voor? Misschien tijd om eens wakker te worden. Je bent heel alert wanneer het om moslims gaat, maar gaat het om hardcore christenen dan ben je opeens de mildheid zelve.

Magister
07-06-13, 09:56
Gewoon uit verdraagzaamheid. Je wilt als democraat toch niet dat een groot deel van de bevolking niet mee kan doen aan de verkiezingen? En ga er maar van uit dat op openbare scholen meer geld verspild wordt dan op bijzondere.

De stembureaus zijn lang genoeg open om iedereen de kans te geven, dat bewijzen de refo's zelf. Hoewel zij het hardst en het meest werken is de opkomst in hun districten altijd het grootst.

Wat de scholen betreft, ik zou zeggen schaf het openbaar onderwijs af en maak er allemaal bijzondere scholen van, dan bespaar je pas miljoenen.

Magister
07-06-13, 09:58
En daarom komt het niet voor? Misschien tijd om eens wakker te worden. Je bent heel alert wanneer het om moslims gaat, maar gaat het om hardcore christenen dan ben je opeens de mildheid zelve.

Ik ga uit van mijn eigen ervaringen en wat mij via betrouwbare personen en media ter ore is gekomen.

Karin.N
07-06-13, 09:58
Gewoon uit verdraagzaamheid. Je wilt als democraat toch niet dat een groot deel van de bevolking niet mee kan doen aan de verkiezingen? En ga er maar van uit dat op openbare scholen meer geld verspild wordt dan op bijzondere.

Groot deel van de bevolking. Wil je hiermee zeggen dat meer dan 50% van de inwoners de zondagsrust als heilig ziet?

Hoezo wordt er op openbare scholen meer verspild? Ik denk dat dit per school verschilt. Dus waar baseer je dit op? Dat christenen zuiniger zijn dan niet christelijken :haha:

Magister
07-06-13, 10:00
Verdraagzaamheid.

Een christen is soms na veel protesten, beledigingen en discusseren uiteindelijk wel eens bereid om verdraagzaam te zijn t.o.v. feit dat anderen uiteindelijk dezelfde wettelijke rechten krijgen. Dezelfde. Niet meer. En soms kan dat toch niet verdragen worden. Dan treed er een of ander weigerrecht in werking. Een christelijk privilege

En verwacht wel van die ander dat deze verdraagzaam is t.o.v. alle privileges waar een goed christen nu eenmaal recht op heeft.

Zo werkt christelijke verdraagzaamheid.

't Is erg jammer dat in Nederland voor van alles en nog wat verdraagzaamheid kan worden opgebracht, behalve voor christenen.

Karin.N
07-06-13, 10:02
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen en wat mij via betrouwbare personen en media ter ore is gekomen.

Jij gaat uit van wat jij wil zien en geloven. Voor de werkelijkheid sluit je liever de oren en ogen. Magoed, dat wist ik al en het verbaast me dan ook niet. Misschien ook daarom dat je zo gemakkelijk te herkennen bent, ook al kom je af en toe onder een andere nick terug. 1 berichtje en je weet meteen wie je voor je hebt.

knuppeltje
07-06-13, 10:03
Ja bij jou heeft het geen nut meer.

In mijn geval zou het voor de mensheid een zeer slechte zaak zijn. :ego:

Karin.N
07-06-13, 10:04
't Is erg jammer dat in Nederland voor van alles en nog wat verdraagzaamheid kan worden opgebracht, behalve voor christenen.

:haha:

super ick
07-06-13, 10:08
Doe maar steriliseren. Te beginnen met de christen fundi's. :stout:

Vervang christen door moslims en zie het verschil in aanpak tussen de twee woestijngeloven.

super ick
07-06-13, 10:11
Het probleem is eigenlijk een soort tweetrapsraket.

1. De woestijngodsdiensten claimen een patent op moraal
2. Geef ze de lengte en deze moraal wordt verankerd in allerlei wetten zodat andersdenkenden zich moeten schikken naar betreffende moraal.

knuppeltje
07-06-13, 10:11
Grefo's doen niemand kwaad.

Daar heeft Tomas toch wel een voorbeeld van gegeven. En op Urk verbouwden de grefo's eens het interieur van een heel groot café-restaurant aan de haven, omdat die tent een keer op zondag open bleef.

Magister
07-06-13, 10:12
:haha:

Ja en dan vallen de verdraagzaamheidsapologeten dus door de mand: voor christenen niet.

knuppeltje
07-06-13, 10:15
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen en wat mij via betrouwbare personen en media ter ore is gekomen.

Met andere woorden: allemaal zo selectief als het maar zijn kan.

knuppeltje
07-06-13, 10:20
Vervang christen door moslims en zie het verschil in aanpak tussen de twee woestijngeloven.

Het protestantisme van onze Slinger, en het katholicisme van onze Mars, zijn geen woestijngodsdiensten. Beide zijn in Europa ontstaan

super ick
07-06-13, 10:24
Het protestantisme van onze Slinger, en het katholicisme van onze Mars, zijn geen woestijngodsdiensten. Beide zijn in Europa ontstaan

Aha, nee dan kan het wel uiteraard.

Opknopen die handel.

:hihi:

Mbt het wil opleggen aan anderen: alle woestijngeloven maken zich er schuldig aan.

knuppeltje
07-06-13, 10:24
Het probleem is eigenlijk een soort tweetrapsraket.

1. De woestijngodsdiensten claimen een patent op moraal
2. Geef ze de lengte en deze moraal wordt verankerd in allerlei wetten zodat andersdenkenden zich moeten schikken naar betreffende moraal.

Dat is sowieso heilig bij de aanbidders van amorfe goden. Maar dat was gezien het aantal bewoners van woestijnen daar numeriek nog het minst het geval.

Het zijn dan ook net mensen, hé.

knuppeltje
07-06-13, 10:25
Aha, nee dan kan het wel uiteraard.

Opknopen die handel.

:hihi:

Gestoorden machtswellusteling. :haha:

knuppeltje
07-06-13, 10:27
Ja en dan vallen de verdraagzaamheidsapologeten dus door de mand: voor christenen niet.

Donderen van geweld, ja.

Karin.N
09-06-13, 11:50
Nee zeg nou breekt m,n pet !
het was Knuppeltje die begon met zonodig de Urker dorps jeugd er bij te halen!
Als voorbeeld gaf hij ; het slopen van een cafe /restaurant dat OP ZONDAG open ging !
En dat was zooooooooo erg , dat ik het contra voorbeeld gaf ,stel dat er Moslims in MEKKA
zouden zijn die ik citeer jou maar ff: Al roosteren ze een varken tijdens de Ramadan
een varken zouden roosteren en opeten !
Zou je denken dat zoiets ongemoeid zou blijven ??
Dus blijf eens gewoon eerlijk , en probeer niet alles goed te praten ,met wat JIJ ZOU DOEN.
Nou ik durf te zeggen dat deze barbequer,s blij mogen zijn als ze er levend van af zouden komen.
Nou mag Knuppeltje weer en voorbeeld geven ( en mar hopen dat jij dat ook leest !
Want het lijkt er op dat je dat gewoon gemaks halve ff overslaat.
Altijd en eeuwig het verdraaien van het onder werp ook al bedoel ik het nog zo goed .
:wink: .... lees eerst ff alles goed.

Is het niet zo dat jij alles eens goed moet doorlezen.

Want waarom geeft Knuppel dit voorbeeld?

Omdat Magister aangeeft dat grefo's niemand kwaad doen. En Knuppel laat zien met het voorbeeld op Urk dat grefo's dat wel degelijk doen.
Dus het bovenstaande in ogenschouw genomen, waarom de moslims erbij halen? Wat hebben de moslims van doen met magisters stelling dat grefo's niemand kwaad doen?

knots71karel
09-06-13, 13:13
Is het niet zo dat jij alles eens goed moet doorlezen.

Want waarom geeft Knuppel dit voorbeeld?

Omdat Magister aangeeft dat grefo's niemand kwaad doen. En Knuppel laat zien met het voorbeeld op Urk dat grefo's dat wel degelijk doen.
Dus het bovenstaande in ogenschouw genomen, waarom de moslims erbij halen? Wat hebben de moslims van doen met magisters stelling dat grefo's niemand kwaad doen?
Bah elke antwoord wat gepast is , wordt verwijderd !
MijnANTWOORDEN ZIJN ALWEER VERWIJDERD ! op zowel jou en ook mijn antwoorden op .......
Ook de schofterige opmerkingen van Knuppeltje ,overde URKERS en zijn insinuatie,s dat die met DRUGS te maken hebben De smeerlap haalde zelfs de ROMAN van Herman Heijermans erbij en onze vriend en moderator WIST NIET HOE GAUW HIJ DE VULGAIRE OPMERKINGEN MOEST VERWIJDEREN!waar hij suggeerde dat URKERS IN DE DRUGSHANDEL ZITTEN !
De smeerlap Herman Heijermans (1864-1924),leeft al jaren niet meer !

bah dit is echt om te :kotsen2:

Ibrah1234
09-06-13, 13:20
@knots71karel

Joh, laat je toch niet zo opnaaien.

knots71karel
09-06-13, 13:27
Is het niet zo dat jij alles eens goed moet doorlezen.

Want waarom geeft Knuppel dit voorbeeld?

Omdat Magister aangeeft dat grefo's niemand kwaad doen. En Knuppel laat zien met het voorbeeld op Urk dat grefo's dat wel degelijk doen.
Dus het bovenstaande in ogenschouw genomen, waarom de moslims erbij halen? Wat hebben de moslims van doen met magisters stelling dat grefo's niemand kwaad doen?

O dus omdat Magister zegt dat grevo,s (waaronder dus de Urker vissers) niemand kwaad doen , behalve dan wanneer in hun ogen de ''HEILIGE ZONDAG"' wordt overtreden en ze een cafe/restaurant vernielen.
Dan mag je ,je niet afvragen wat Moslims in dit geval hadden gedaan? (want die doen toch niemand kwaad volgens jou en consoorten ) .
Waarop ik het tegenvoorbeeld gaf van de BQ inb.v MEKKA .
mar dat mag uiteraard niet, en dan springt de moderator te hulp als ik met logica nog ens uitleg dat ik niks tegen MOSLIMS heb en zelfs goede fijne kenissen hebb onder de MOSLIMS en zelfs en Koran heb gekregen(zoals het hoort) .
Ook het feit dat ik hier al jaren post omdat MAROC destijd als doelstelling had om de mensen ook nader tot elkaar te brengen, ja je lest het goed dat stond hier een uur geleden ookal .
MAAR HET IS UITERAARD Verwijderd .
excuse bvb omdat ik snel moet typen , kan ere en typ fout in komen.

knots71karel
09-06-13, 13:33
@knots71karel

Joh, laat je toch niet zo opnaaien.

Dan ken je mij niet !
Ik verdom het om mee te doen , en zeker niet om ''bakzeil'' te halen als ik aan het goede eindje zit !
Dan krijgt dit soort lui ''de wind van voren'' mogelijk dat hun kanus dan eens goed gespoeld wordt , hopelijkstaat hun BEK dan ook open ,zodat de tanden ook een beurt krijgen , want daar staat hun bek soms vol van ./
:lol:

Karin.N
09-06-13, 13:59
O dus omdat Magister zegt dat grevo,s (waaronder dus de Urker vissers) niemand kwaad doen , behalve dan wanneer in hun ogen de ''HEILIGE ZONDAG"' wordt overtreden en ze een cafe/restaurant vernielen.
Dan mag je ,je niet afvragen wat Moslims in dit geval hadden gedaan? (want die doen toch niemand kwaad volgens jou en consoorten ) .
Waarop ik het tegenvoorbeeld gaf van de BQ inb.v MEKKA .
mar dat mag uiteraard niet, en dan springt de moderator te hulp als ik met logica nog ens uitleg dat ik niks tegen MOSLIMS heb en zelfs goede fijne kenissen hebb onder de MOSLIMS en zelfs en Koran heb gekregen(zoals het hoort) .
Ook het feit dat ik hier al jaren post omdat MAROC destijd als doelstelling had om de mensen ook nader tot elkaar te brengen, ja je lest het goed dat stond hier een uur geleden ookal .
MAAR HET IS UITERAARD Verwijderd .
excuse bvb omdat ik snel moet typen , kan ere en typ fout in komen.



Ga me maar eens vertellen waar ik heb vermeld dat moslims nooit iemand kwaad doen.

Ik herhaal het nog maar een keer. Wat hebben moslims te maken met de stelling van Magister dat grefo's niemand kwaad doen? Grefo's hebben toch ook niets te maken met de moord op de britse soldaat door een moslim? Dat laatste vind je terecht, maar het eerste niet. Waarom niet moet je jezelf eens afvragen.

En graag hoor ik van je waarom jij mijn woorden verdraait. Want waarom stel je dat ik vind dat moslims nooit iemand kwaad doen?Je geeft zelfs likes wanneer ik in discussie ben ben sommige prikkers van islamitische komaf. Dus waarom verdraai jij mijn woorden?

Karin.N
09-06-13, 14:01
Dan ken je mij niet !
Ik verdom het om mee te doen , en zeker niet om ''bakzeil'' te halen als ik aan het goede eindje zit !
Dan krijgt dit soort lui ''de wind van voren'' mogelijk dat hun kanus dan eens goed gespoeld wordt , hopelijkstaat hun BEK dan ook open ,zodat de tanden ook een beurt krijgen , want daar staat hun bek soms vol van ./
:lol:


Ik denk dat je wellicht beter wat minder kunt gaan prikken. Je draait emotioneel behoorlijk door.

Juffrouw_Saartje
09-06-13, 19:27
Grefo's doen niemand kwaad.

Ik heb zelf in zo'n dorp gewoond en ken dus heel veel refo's. Er is er niet één bij die zulke dingen zou doen, laat staan dat ik het zelf heb meegemaakt. Ik kom er nog wel eens en voel me steeds van harte welkom.

Je kunt niet met droge ogen beweren dat refo's niemand kwaad doen. Onder alle bevolkingsgroepen, rassen, en/of aanhangers van welke ideologie/religie komen zaken voor die het daglicht niet kunnen verdragen.


Het enige irritante is dat ze me wel eens willen bekeren. Maar dat doen ze uit liefde voor mij.

Ja inderdaad, net als in de Schilderwijk, daar schijnen ze uit liefde ook nog wel eens iemand aan te spreken op het opsteken van een sigaretje, is namelijk niet goed voor de longetjes, alleen daarvan zei jij:

"Niemand heeft zich met mijn manier van leven te bemoeien, dat heeft niets te maken met vrijheid van meningsuiting."

Vanuit hun standpunt hebben ze groot gelijk dat ze je proberen te bekeren, ze proberen je te helpen. Om mijn uitspraak maar te herhalen: ook in jouw dorp zou ik er totaal geen moeite mee hebben als iemand mij aanspreekt op iets of mij een politiek, religieus of reclame flyer in de handen drukt. Ik weet wat ik wil en waar ik voor sta en daar ben ik trots op.

Als jij ook weet wat je wilt en waar je voor staat, dan kun je ook met een gerust hart door de Schilderswijk lopen en hoef je niet zo tweeslachtig te reageren.


Ik ga uit van mijn eigen ervaringen en wat mij via betrouwbare personen en media ter ore is gekomen.

De media is niet altijd zo objectief. Je moet bijna alles verifiëren en soms is het erg moeilijk om de waarheid te achterhalen, het kost veel tijd en energie en vaak hebben we die niet.

knots71karel
09-06-13, 20:28
Ik denk dat je wellicht beter wat minder kunt gaan prikken. Je draait emotioneel behoorlijk door.

Bedankt voor het ''advies'' het bevestigd alleen maar ,dat het gelijk aan mijn kant is !
Nergens reageer je op het feit dat mijn eerste antwoord is verwijderd ! .als mede de door KNUPPELTJE aangehaalde beweringen dat de schrijver Herman Heijermans (1864-1924) met zijn uitdrukking :'' de vis wordt duur betaald '' al bedoelde dat de Urkervissers in drugs handelen volgens KNUPPELTJE *)
Omdat ik als ex zeeman respect heb voor deze mensen die in weer en wind hun brood verdienen.
Verder heb ik schijt aan URK wat hun mijn inziens doorgedreven GELOOF betreft ,maar valse beschuldigen en onwaarheden blijf ik bestrijden.
En dat geld voor jou ook , ik geef ook als ik iets goed vind een ''like '' dat doe ik bij iedereen hoor!

*)Maar daar reageer je uiteraard niet op! je uitvlucht zal wel zijn dat je dat niet gelezen hebt of gezien hebt.
Verder draai ik echt niet door , maar reageer direct en fel op ONWAARHEDEN.
En het schijnt blijkbaar nog steeds niet tot jou door te dringen dat ik dat voobeeld ( over MEKKA ) gaf als reactie op het feit dat Knuppeltje zonodig ff moest an halen dat Urker jongeren bezopen een of ander cafe sloopten die het waagde om op ZONDAG!!! open te gaan!
Als anti en vergelijkend voorbeeld gaf ik toen aan wat zouden Moslim jongeren doen in MEKKA als iemand een varken aan het spit zou roosteren en op eten ?
thats all , maar dan kan uiteraard niet en dan kom jij met je verweer :Wat hebben moslims te maken met de stelling van Magister dat grefo's niemand kwaad doen? Grefo's hebben toch ook niets te maken met de moord op de britse soldaat door een moslim? Dat laatste vind je terecht, maar het eerste niet.
En zo kun je wel doorgaan !
FEIT IS DAT ER TWEE ANTWOORDEN ZIJN GEWIST !
Ik hoop dat m,n vrienden toevallig een kopie hebben gemaakt , niet van mijn antwoord maar wel de van de valse beschuldigingen an het adres van de URKER vissers !

Karin.N
09-06-13, 21:08
............

knots71karel
09-06-13, 21:34
............
:romance:

Juffrouw_Saartje
10-06-13, 20:38
................
Dus maar de zondag geladen, en een commentaar van het dorp, ongelofelijk. Vanaf dat moment ging het dus mis. Wij werden uitgesloten omdat we het waagden om op zondag te werken. Dat het kwam doordat we de buurman hadden geholpen was geen excuus. Toen begonnen ook de pesterijen. Al onze huisdieren dood, hondenpoep door de brievenbus, touwtjes gespannen over het erf zodat we zouden struikelen, wasgoed besmeurd met bloed etc etc.

Ja, echt fijn volk!

Oh wat erg zeg!

Juffrouw_Saartje
10-06-13, 20:40
Gewoon uit verdraagzaamheid. Je wilt als democraat toch niet dat een groot deel van de bevolking niet mee kan doen aan de verkiezingen?

Dat ben ik met je eens.

Juffrouw_Saartje
10-06-13, 20:52
Op werkdagen kan een deel van de bevolking niet of moeilijk meedoen wegens arbeitsverplichtingen. Persoonlijk vind ik dat zwaarder wegen dan een mensen die niet op een bepaalde dag willen stemmen om religieuze redenen.

Onzin, iedereen mag vrij krijgen om te stemmen en de stembussen zijn al heel vroeg open en verder ben ik het ook niet met je eens. Ik zou het heel fout vinden als praktiserende christenen zouden worden uitgesloten door op zondag de verkiezingen te houden. Probeer je eens te verplaatsen in een ander, je bent niet de enige op deze wereld die zijn stem wil uitbrengen. Wat een secul geleuter.

(leen)
10-06-13, 21:40
Bedankt voor het ''advies'' het bevestigd alleen maar ,dat het gelijk aan mijn kant is !
Nergens reageer je op het feit dat mijn eerste antwoord is verwijderd ! .als mede de door KNUPPELTJE aangehaalde beweringen dat de schrijver Herman Heijermans (1864-1924) met zijn uitdrukking :'' de vis wordt duur betaald '' al bedoelde dat de Urkervissers in drugs handelen volgens KNUPPELTJE *)
Omdat ik als ex zeeman respect heb voor deze mensen die in weer en wind hun brood verdienen.
Verder heb ik schijt aan URK wat hun mijn inziens doorgedreven GELOOF betreft ,maar valse beschuldigen en onwaarheden blijf ik bestrijden.
En dat geld voor jou ook , ik geef ook als ik iets goed vind een ''like '' dat doe ik bij iedereen hoor!

*)Maar daar reageer je uiteraard niet op! je uitvlucht zal wel zijn dat je dat niet gelezen hebt of gezien hebt.
Verder draai ik echt niet door , maar reageer direct en fel op ONWAARHEDEN.
En het schijnt blijkbaar nog steeds niet tot jou door te dringen dat ik dat voobeeld ( over MEKKA ) gaf als reactie op het feit dat Knuppeltje zonodig ff moest an halen dat Urker jongeren bezopen een of ander cafe sloopten die het waagde om op ZONDAG!!! open te gaan!
Als anti en vergelijkend voorbeeld gaf ik toen aan wat zouden Moslim jongeren doen in MEKKA als iemand een varken aan het spit zou roosteren en op eten ?
thats all , maar dan kan uiteraard niet en dan kom jij met je verweer :Wat hebben moslims te maken met de stelling van Magister dat grefo's niemand kwaad doen? Grefo's hebben toch ook niets te maken met de moord op de britse soldaat door een moslim? Dat laatste vind je terecht, maar het eerste niet.
En zo kun je wel doorgaan !
FEIT IS DAT ER TWEE ANTWOORDEN ZIJN GEWIST !
Ik hoop dat m,n vrienden toevallig een kopie hebben gemaakt , niet van mijn antwoord maar wel de van de valse beschuldigingen an het adres van de URKER vissers !


Even omdat ik wat Urkers ken;

Het was geen kroeg maar een scnackbar welke enigzins verbouwd is omdat ie na middernacht nog geopend was, dat dus wel.
De handel en gebruik van coke onder de jongeren is voldoende groot dat met 1 weekend omzet jou pensioen serieus opgekrikt kan worden.
Als om 24.00 uur de kroeg aan de dijk dichtgaat verplaatst de horde zich an-masse naar de keten of Emmeloord.
En de voetbal supporters zijn de schrik van de regio.

Geen fijn volk,

knots71karel
10-06-13, 23:18
Even omdat ik wat Urkers ken;

Het was geen kroeg maar een scnackbar welke enigzins verbouwd is omdat ie na middernacht nog geopend was, dat dus wel.
De handel en gebruik van coke onder de jongeren is voldoende groot dat met 1 weekend omzet jou pensioen serieus opgekrikt kan worden.
Als om 24.00 uur de kroeg aan de dijk dichtgaat verplaatst de horde zich an-masse naar de keten of Emmeloord.
En de voetbal supporters zijn de schrik van de regio.

Geen fijn volk,

Over dat laaste kan ik geen oordeel geven ,ik ken geen Urker persoonlijk.
En dat ze zuipen en drugs gebruiken geloof ik ook wel ; maar dat is ook geen uitzondering !
ga maar eens een weekend in Hilversum kijken , en het gross daarvan werkt niet eens .
Maar waar ik me aan ergerde was de opmerking van Knuppeltje ,over dat voorval over die snackbar en daarna over het straal bezopen naar hun schepen rijden , en dan nog uitvaren ook .( nou de schipper kijkt wel uit ) er zullen er ook wel en paar half ''sjikker'' zijn van de drank ,maar dat gebeurde in mijn tijd ook !
Ik heb wel eens een deel van m,n bemanning vrij moeten kopen , die opgepakt waren !
Maar dat deze mensen volgens Knuppeltje van de drugs smokkel leven *)(zelfs als bij verdienste ) gaat mij
te ver ! Ik ken de Urkers alleen maar van op het zout ,en heb alle respect hoe deze mensen hun brood verdienen , want ik geef het je te doen met weer en wind uitvaren en dan dat zware werk verrichten.

*) Hij haalde zelf de schrijver Herman Heijermans er bij , om de uitdrukking : de vis wordt duur betaald als bewijs te gebruiken dat er gesmokkeld wordt ! dit gezegd kwam pas in het toneelstuk voor in de jaren '30 en later in de serie op de T.V maar sloeg niet op drugs maar op het zware leven en de doden vissers gestorven tijdens het uitoefenen van hun beroep.
het boek speelt zich boven dien af in SCHEVENINGEN :lole:
Vandaar dat de moderator het als de bliksem verwijderde ,om de verder verschutting van een min of meer beschermde poster zoals Knuppeltje te waar borgen !
Uiteraard was mijn antwoord ook verwijderd !

Ibrah1234
11-06-13, 01:21
Even omdat ik wat Urkers ken;

Het was geen kroeg maar een scnackbar welke enigzins verbouwd is omdat ie na middernacht nog geopend was, dat dus wel.
De handel en gebruik van coke onder de jongeren is voldoende groot dat met 1 weekend omzet jou pensioen serieus opgekrikt kan worden.
Als om 24.00 uur de kroeg aan de dijk dichtgaat verplaatst de horde zich an-masse naar de keten of Emmeloord.
En de voetbal supporters zijn de schrik van de regio.

Geen fijn volk,

Weet je Leen. Hier kreeg je vroeger in de boerendorpen nog wel eens ruzie met jongeren uit een ander dorp. Nadien dronk je, voorzien van een blauw oog, een pilsje met die gasten.

Vrouwen bleven ze vanaf net als ouderen en kinderen.

Klinkt basaal en dat is het wellicht ook, maar er was toch een soort van erecode.

Voorbeelden te over waar ze rossen en rammen op alles wat maar 2 benen heeft. Leeftijd en geslacht onbelangrijk. Zelfs zwangere vrouwen en bejaarden worden niet geschuwd.

Bofko
11-06-13, 02:52
Verdraagzaamheid.

Een christen is soms na veel protesten, beledigingen en discusseren uiteindelijk wel eens bereid om verdraagzaam te zijn t.o.v. feit dat anderen uiteindelijk dezelfde wettelijke rechten krijgen. Dezelfde. Niet meer. En soms kan dat toch niet verdragen worden. Dan treed er een of ander weigerrecht in werking. Een christelijk privilege

En verwacht wel van die ander dat deze verdraagzaam is t.o.v. alle privileges waar een goed christen nu eenmaal recht op heeft.

Zo werkt christelijke verdraagzaamheid.

Ha Tomas. Is dat nog steeds zo ? Of is dat iets van vroeger ?

Ik ken eigenlijk geen hardcore christenen meer (en zeker geen hc-katholieken, behalve onze maroccyber-katholiek uit Belgie), bestaan ze nog?

knuppeltje
11-06-13, 08:04
Even omdat ik wat Urkers ken;

Het was geen kroeg maar een scnackbar welke enigzins verbouwd is omdat ie na middernacht nog geopend was, dat dus wel.
De handel en gebruik van coke onder de jongeren is voldoende groot dat met 1 weekend omzet jou pensioen serieus opgekrikt kan worden.
Als om 24.00 uur de kroeg aan de dijk dichtgaat verplaatst de horde zich an-masse naar de keten of Emmeloord.
En de voetbal supporters zijn de schrik van de regio.

Geen fijn volk,

Haha, dat zeiden die Urkers zeker tegen je: "Het was maar een snackbar." Mooi niet dus.

knuppeltje
11-06-13, 08:16
*) Hij haalde zelf de schrijver Herman Heijermans er bij , om de uitdrukking : de vis wordt duur betaald als bewijs te gebruiken dat er gesmokkeld wordt ! dit gezegd kwam pas in het toneelstuk voor in de jaren '30 en later in de serie op de T.V maar sloeg niet op drugs maar op het zware leven en de doden vissers gestorven tijdens het uitoefenen van hun beroep.

Zelfs die eenvoudige beeldspaak was nog te moeilijk voor je.

Opnieuw visfraude in Urk - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/68100-opnieuw-visfraude-in-urk.html)

Urker vissers veroordeeld voor drugssmokkel - Archief - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2646897/1997/08/19/Urker-vissers-veroordeeld-voor-drugssmokkel.dhtml)

Magister
11-06-13, 09:23
Haha, dat zeiden die Urkers zeker tegen je: "Het was maar een snackbar." Mooi niet dus.

Zo'n gewelddadige actie heeft duidelijk niks met de islam, pardon het christendom, te maken.

(leen)
11-06-13, 09:30
Weet je Leen. Hier kreeg je vroeger in de boerendorpen nog wel eens ruzie met jongeren uit een ander dorp. Nadien dronk je, voorzien van een blauw oog, een pilsje met die gasten.

Vrouwen bleven ze vanaf net als ouderen en kinderen.

Klinkt basaal en dat is het wellicht ook, maar er was toch een soort van erecode.

Voorbeelden te over waar ze rossen en rammen op alles wat maar 2 benen heeft. Leeftijd en geslacht onbelangrijk. Zelfs zwangere vrouwen en bejaarden worden niet geschuwd.

Vrouwen en kids laten ze wel met rust,echter hun erecode verbiedt niet om als een beer van 120 kilo zijnde even een puber van net 16 even plat te slaan,
De heren gaan ook altijd groepsgewijs uit, niet dat zij daar uniek in zijn:hihi:

(leen)
11-06-13, 10:06
Over dat laaste kan ik geen oordeel geven ,ik ken geen Urker persoonlijk.
En dat ze zuipen en drugs gebruiken geloof ik ook wel ; maar dat is ook geen uitzondering !
ga maar eens een weekend in Hilversum kijken , en het gross daarvan werkt niet eens .
Maar waar ik me aan ergerde was de opmerking van Knuppeltje ,over dat voorval over die snackbar en daarna over het straal bezopen naar hun schepen rijden , en dan nog uitvaren ook .( nou de schipper kijkt wel uit ) er zullen er ook wel en paar half ''sjikker'' zijn van de drank ,maar dat gebeurde in mijn tijd ook !
Ik heb wel eens een deel van m,n bemanning vrij moeten kopen , die opgepakt waren !
Maar dat deze mensen volgens Knuppeltje van de drugs smokkel leven *)(zelfs als bij verdienste ) gaat mij
te ver ! Ik ken de Urkers alleen maar van op het zout ,en heb alle respect hoe deze mensen hun brood verdienen , want ik geef het je te doen met weer en wind uitvaren en dan dat zware werk verrichten.

*) Hij haalde zelf de schrijver Herman Heijermans er bij , om de uitdrukking : de vis wordt duur betaald als bewijs te gebruiken dat er gesmokkeld wordt ! dit gezegd kwam pas in het toneelstuk voor in de jaren '30 en later in de serie op de T.V maar sloeg niet op drugs maar op het zware leven en de doden vissers gestorven tijdens het uitoefenen van hun beroep.
het boek speelt zich boven dien af in SCHEVENINGEN :lole:
Vandaar dat de moderator het als de bliksem verwijderde ,om de verder verschutting van een min of meer beschermde poster zoals Knuppeltje te waar borgen !
Uiteraard was mijn antwoord ook verwijderd !

Ik ken er een paar die wel open staan voor de problematiek,nu het geen eiland meer is zijn ze minder geïsoleerd en gaat het langzaamaan beter.
De oorzaak van dergelijk gedrag komt voort uit de kleine gemeenschap;zien doet nadoen en als je nooit wat anders ziet leer je ook niets.
De kids worden met harde hand opgevoed en geven dat weer af.
Dit samen met het genetisch verval zal ooit wel eens verdwijnen.

knuppeltje
11-06-13, 10:30
Zo'n gewelddadige actie heeft duidelijk niks met de islam, pardon het christendom, te maken.

Ik weet niet Slinger, maar er staan wel tien kerken - maar geen een moskee in dat dorp.

Magister
11-06-13, 12:00
Ik weet niet Slinger, maar er staan wel tien kerken - maar geen een moskee in dat dorp.

Als er maar één moslim in het dorp woonde dan had het volgens jou niets met godsdienst te maken.

knuppeltje
11-06-13, 12:13
Als er maar één moslim in het dorp woonde dan had het volgens jou niets met godsdienst te maken.

Je leutert.

Mezelf_man
11-06-13, 12:40
dan had die moslim wel de schuld gekregen.

Mezelf_man
11-06-13, 12:42
Als er maar één moslim in het dorp woonde dan had het volgens jou niets met godsdienst te maken. dan had die moslim wel de schuld gekregen

Soldim
11-06-13, 12:42
dan had die moslim wel de schuld gekregen.

:hihi:

mark61
11-06-13, 14:19
Ik heb zelf in zo'n dorp gewoond en ken dus heel veel refo's. Er is er niet één bij die zulke dingen zou doen, laat staan dat ik het zelf heb meegemaakt. Ik kom er nog wel eens en voel me steeds van harte welkom. Het enige irritante is dat ze me wel eens willen bekeren. Maar dat doen ze uit liefde voor mij.

Echt kostelijk hoe je nu precies klinkt als sommige moslims die jij altijd 'bestrijdt'.

Het is niet waar want ik heb het nog nooit meegemaakt. Want jij hebt in alle refoplaatsen gewoond en kent ze alle 500.000, of hoeveel het er zijn.

Magister
11-06-13, 14:36
Echt kostelijk hoe je nu precies klinkt als sommige moslims die jij altijd 'bestrijdt'.

Het is niet waar want ik heb het nog nooit meegemaakt. Want jij heb in alle refoplaatsen gewoond en kent ze alle 500.000, of hoeveel het er zijn.

Ik ga uit van mijn eigen ervaringen, net als de knuppeltjes en de Karins

H.P.Pas
11-06-13, 14:53
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen, net als de knuppeltjes en de Karins

Experience is a dear master but fools would learn by it alone.

mark61
11-06-13, 14:56
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen, net als de knuppeltjes en de Karins

Nee, knuppel komt met bronnen. Persoonlijke ervaringen zijn precies dat, statistisch niet relevant.

Het feit dat Karin zoiets meemaakt geeft al aan dat je niet kan zeggen dat het niet waar is. Zonder haar van liegen te beschuldigen.

Ibrah1234
11-06-13, 15:15
De blauwe ordnermap Statistiek van van Buuren vergeten in het kader van empirisch onderzoek jongens?

Een vrije vertaling uit de zeer losse hand is dat empirisch onderzoek wil zeggen dat je iets gaat onderzoeken in de sociale realiteit.

Alhoewel ik een broertje dood had aan statistisch onderzoek en kansberekening zonder teruglegging i.v.m. casinoperikelen leuker vond.

super ick
11-06-13, 15:35
Refo's, moslims, blaat, blaat, blaat.

Bottomline: Het zijn mensen en doen alle goede en foute dingen die mensen doen.

knuppeltje
11-06-13, 17:15
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen, net als de knuppeltjes en de Karins

Je leutert. Ik kom wel degelijk met bronnen aan.

knots71karel
11-06-13, 19:20
Zelfs die eenvoudige beeldspaak was nog te moeilijk voor je.

Opnieuw visfraude in Urk - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/68100-opnieuw-visfraude-in-urk.html)

Urker vissers veroordeeld voor drugssmokkel - Archief - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2646897/1997/08/19/Urker-vissers-veroordeeld-voor-drugssmokkel.dhtml)

Het eerst betreft visfraude !
Update: vrijdag 22 feb 2008, 17:41
Bij een groot onderzoek naar visfraude in Urk is 180.000 kilo vis in beslag genomen. Visverwerkers worden ervan verdacht Aziatische platvis te verkopen als schol.
Met het zogenoemde omkatten van vis wordt veel geld verdiend. Schol uit de Noordzee is namelijk veel duurder dan platvis uit Azië.
De invallen werden gedaan bij zes bedrijven en twee woningen. Behalve vis nam de Algemene Inspectiedienst (AID) ook een grote hoeveelheid administratie in beslag.
De AID houdt er rekening mee dat er nog meer bedrijven bij de visfraude betrokken zijn

En wat het smokkelen betreft het betrof hier en op URK geregistreerde Coaster *)
Daar hoeven niet eens Urkers op te zitten (mag wel hoor)
/08/97, 00:00
AMSTERDAM (ANP) - Vier mannen die werden verdacht van het smokkelen van 20 000 kilo Pakistaanse hasj op een Urker coaster, zijn gisteren veroordeeld tot celstraffen. Twee van hen zijn meteen in vrijheid gesteld omdat ze hun straf er al op hadden zitten. Een vijfde is vrijgesproken; zijn aandeel kon niet worden bewezen.

*) Vermoeddelijk juist expres op URK ingeschreven i.v.b .m minder controle.
trole Het eerste geval is visfraude ! dat is heel wat anders dan het van hard drugs o.i vergelijkbaars smokkelen !

Dus voortaan je bronnen goed lezen , alvorens met je haatzaaiende vingertje te wijzen .
Uiteraard is fraude ook niet zo FRIS maar toch wat anders als smokkelen , daar branden deze ''brave Urkers vissers'' liever niet hun vingers aan (want inbeslagname van hun schip is onverantwoord)

Dat er een URKER die n.b de leiding had er bij betrokken was is al erg genoeg !
De rechtbank dichtte een 30-jarige man uit Urk de grootste rol in het geheel toe. Als contactpersoon coördineerde hij de hele zaak. Zijn daden bezorgen de Nederlandse visserij een slechte naam, aldus de rechtbank, die hem twee jaar cel met aftrek van voorarrest oplegde. Er was dertig maanden cel geëist. Eén bemanningslid wist waarschijnlijk van niets en is vrijgesproken.
FF ter vergelijking een URKER VIS KOTTER kost ong 20 x zoveel als een Coaster die kun je al kopen voor sloop geld .
:rolleyes:

knots71karel
11-06-13, 19:50
Je leutert. Ik kom wel degelijk met bronnen aan.

Ja hoor en dan net doen als of alle URKERS VISSERS DRUGSMOKKELAARS zijn.

Op de hele lijst van 'bekende 'smokelschepen staat indd de Rein.B als coaster en ook de voormalige UK 200.
die evt betrekking zouden heben met URK .
Drugsschepen (http://www.mafiapage.nl/Schepen.html) *)

Dus zoals gewoonlijk probeer je weer: VAN EN SCHEET EEN DONDERSLAG TE MAKEN !

P.S op de lijst met mafia schepen staat ook de ALI .B e.a schepen met namen die naar landen uit het M.O zouden kunneN wijzen .of zelf naar de bekende zanger !MAAR GELUKKIG IS DAT NIET ZO .

Maar bij jou wel ! en dat maakt het verschil ; overdrijven is aan jou wel toe vertrouwd .
Haal nog ff de een of andere schrijver bij en een uitspraak zoals ''de vis wordt duur verkocht''
gelukkig voor jou dat je ONZIN meteen verwijderd is !!!!!!
:D

knots71karel
11-06-13, 20:03
Haha, dat zeiden die Urkers zeker tegen je: "Het was maar een snackbar." Mooi niet dus.

Zielig hoor om daar over te vallen , wat maakt het nou uit of dat Urker Gajes een snack bar /kroeg /restaurant of van mijn part een blok hut sloopt !
Het gaat om het feit waarom het slopen plaats vond en dat was: de doorn in het oog van deze brave Christelijken dat HUN Zondags ''rustdag'' werdt verstoord !

En alle toeters en bellen die jij in je ijver ten berde brengt om het nog ff an te dikken , dat ze daarna bezopen naar een andere plaats gingen heeft met boven genoemd feit geen malle moer te maken !
Dat gebruik je allen maar om vooral te laten zien hoe verdorven en vorrot de Christelijke hap op URK is !
WANT ZO IS HET TOEVALLIG OOK NOG EENS EEN KEER !:fpotver:

knots71karel
11-06-13, 20:11
Nee, knuppel komt met bronnen. Persoonlijke ervaringen zijn precies dat, statistisch niet relevant.

Het feit dat Karin zoiets meemaakt geeft al aan dat je niet kan zeggen dat het niet waar is. Zonder haar van liegen te beschuldigen.


Bennie M.
M. was leider van een drugsbende die opereerde in Amsterdam en het Gooi. Hij werkte samen met Johan V. en Koos R..
Aan het begin van de jaren-90 deed de regiopolitie Gooi- en Vechtstreek een onderzoek waarbij regelmatig de namen van V. en R. naar voren kwamen. In december 1993 was informatie binnengekomen dat V. en R. een groepering aanstuurden. De RCID maakte een analyse waarbij V. en R. bovenaan stonden en Bennie M. eronder. De concrete informatie luidde: V. en R. worden ondersteund door M.. Tijdens het onderzoek werd M. door een observatieteam ook gefotografeerd op een terras tijdens een ontmoeting met R.. Ook zouden Koos R. en Willem Holleeder in de polder bij Almere zijn geobserveerd terwijl zij zaken deden vanuit een loods. Deze loods stond op naam van Bennie M. en zo leidde het spoor ook naar hem.
De informatie leidde tot het opstarten van het SRV-onderzoek in december 1993. Het onderzoek zou zijn gericht op criminele groeperingen die in contact stonden met V. en R.. Tijdens het onderzoek werd vastgesteld dat Bennie M. hiërarchisch ondergeschikt was aan Koos R..
De organisatie van Bennie M. zou gebruik hebben gemaakt van de smokkelschepen Rein B., Tender en Camscout. De Camscout werd op 5 augustus 1994 in Lissabon gelokaliseerd. Aan boord was toen een persoon die bekend stond als kapitein van hasjboten. Deze persoon had contact met M., wat werd vastgesteld via observatie op 25 juli 1994.
In eerste instantie maakte M. onderdeel uit van het onderzoek naar Octopus. Rond 1994 werd het onderzoek naar M. losgekoppeld van het Octopus-onderzoek.Waarschijnlijk was dit op 15 augustus 1994, toen het SRV-onderzoek overging van de pro-actieve fase naar de operationele of tactische fase. Het onderzoek naar Johan V. en Koos R. werd voortgezet door de FIOD die ook al enige tijd bezig was met een onderzoek naar beiden, het Kolibrie-onderzoek.
In februari 1997 werd M. gearresteerd op verdenking van hasjsmokkel. Op 4 december 1997 werd hij tot 4 jaar cel veroordeeld. Het OM ging in hoger beroep. In dat hoger beroep werd M. tot 3 jaar veroordeeld. In 2000 zou hij in Spanje zijn gaan wonen.

Ik begrijp dat jij ,je mede broeder graag verdedigd maar dan moet hij wel met echte feiten komen ,en niet met ''FLUT'' betrekkingen omdat er toe vallig een Urker bij zat .
P.S onder elk koren zit kaf , maar dit was dik overdreven ( zie ook mijn andere antwoorden)
Gewoon een hele bevolking aan de kaak stellen .

Magister
11-06-13, 20:54
Je leutert. Ik kom wel degelijk met bronnen aan.

Ja, je selecteert bronnen die bij je eigen vooroordelen passen en dan is je interpretatie nog eens sterk gekleurd.

knots71karel
11-06-13, 22:02
Ja, je selecteert bronnen die bij je eigen vooroordelen passen en dan is je interpretatie nog eens sterk gekleurd.

Precies om te gillen , hij haalde zelfs HEYERMANS uitdrukking : de vis wordt duur betaald er bij n.b uit de toneel versie van deze als roman geschreven boek
En dat zou dan slaan op de huidige smokkelhandel die volgens zijn interpretatie welig tiert op URK !
en dan te bedenken dat deze schrijver in 1921 ! is gestorven en nog nooit van drugs o.i.d hat gehoord!

knots71karel
11-06-13, 22:09
Hierbij wil ik SAMIERTJE nog ff bedanken voor de rode duimpjes
:love:

Karin.N
11-06-13, 22:11
Ja, je selecteert bronnen die bij je eigen vooroordelen passen en dan is je interpretatie nog eens sterk gekleurd.

Zie je wel, je kan het! Je hebt precies omschreven op welke wijze jij hier prikt :stout:

Magister
11-06-13, 22:21
Zie je wel, je kan het! Je hebt precies omschreven op welke wijze jij hier prikt :stout:

Ik raad je aan mijn berichten nauwkeuriger en meer open-minded te bekijken.

mark61
11-06-13, 23:46
Onzin, iedereen mag vrij krijgen om te stemmen en de stembussen zijn al heel vroeg open en verder ben ik het ook niet met je eens. Ik zou het heel fout vinden als praktiserende christenen zouden worden uitgesloten door op zondag de verkiezingen te houden. Probeer je eens te verplaatsen in een ander, je bent niet de enige op deze wereld die zijn stem wil uitbrengen. Wat een secul geleuter.

Mensen moeten werken, en soms lange uren / twee banen. In de VS kan je daarom in de meeste staten wel een week ofzo stemmen.

Er is dus een sekte die a) de zondag 'heilig' vindt en b) stemmen als 'werken' beschouwt. Mensen kunnen wel de gekste dingen bedenken. Straks komt er weer een club die woensdag heilig vindt. Besides, wat is er 'werk' aan stemmen?

Het is terreur van een minieme minderheid. Het gaat niet over 'praktiserende christenen', maar over een extreme groepering.

Hoezo is is secul 'geleuter'? Ik vind sektes die hun wil aan de overgrote meerderheid willen en kunnen opleggen 'geleuter'.

Hier, nog een fantastische uitzondering waar sekteleden recht op hebben: het in gevaar brengen van het leven van andermans kinderen. En de eigen natuurlijk: http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/363529-uitbraak-mazelen-biblebelt.html

Ibrah1234
12-06-13, 09:33
Zielig hoor om daar over te vallen , wat maakt het nou uit of dat Urker Gajes een snack bar /kroeg /restaurant of van mijn part een blok hut sloopt !
Het gaat om het feit waarom het slopen plaats vond en dat was: de doorn in het oog van deze brave Christelijken dat HUN Zondags ''rustdag'' werdt verstoord !

En alle toeters en bellen die jij in je ijver ten berde brengt om het nog ff an te dikken , dat ze daarna bezopen naar een andere plaats gingen heeft met boven genoemd feit geen malle moer te maken !
Dat gebruik je allen maar om vooral te laten zien hoe verdorven en vorrot de Christelijke hap op URK is !
WANT ZO IS HET TOEVALLIG OOK NOG EENS EEN KEER !:fpotver:

Elk normaal denkend wezen is het met je eens. Wie heeft er nou last gehad wat mensen met een rok over de knie of zwarte kousen. Hervormden of Protestanten vormen ook geen piek in de criminaliteitsstatistieken.

Gvd gisteren nog 4 representanten van een andere geloofsgroep moeten wegjagen die mijn dochter en haar vriendin lastig vielen. Daarbij hulp gehad van de trouwe viervoeter met 16 tanden en 12 kiezen (PHI-440). Het tuig stoof alle kanten op. Crowd control volgens het boekje.

Dit leverde applaus op van het winkelend publiek. Volgens de meiden gaat het wekelijks zo. Alleen betreft het volgens hen nooit autochtonen die hen lastig vallen.

Als je de verhalen van die schoolgaande kinderen en betreffende winkeliers hoort waar ik nog even mee sprak dan rijzen je de haren ten berge.

knuppeltje
12-06-13, 09:34
Precies om te gillen , hij haalde zelfs HEYERMANS uitdrukking : de vis wordt duur betaald er bij n.b uit de toneel versie van deze als roman geschreven boek
En dat zou dan slaan op de huidige smokkelhandel die volgens zijn interpretatie welig tiert op URK !
en dan te bedenken dat deze schrijver in 1921 ! is gestorven en nog nooit van drugs o.i.d hat gehoord!

Zoals ik al zei: zelfs eenvoudige beeldspraak is nog te moeilijk voor je.

knuppeltje
12-06-13, 09:37
Ja, je selecteert bronnen die bij je eigen vooroordelen passen en dan is je interpretatie nog eens sterk gekleurd.

Na, gelukkig hebben we jou nog als het om objectiviteit en eruditie gaat. :wijs:

knots71karel
12-06-13, 20:27
Zie je wel, je kan het! Je hebt precies omschreven op welke wijze jij hier prikt :stout:

Ja jij kunt moeilijk je gelijkdenkende vriendjes kliekje niet af vallen !
:tik:

knots71karel
12-06-13, 20:31
Ik raad je aan mijn berichten nauwkeuriger en meer open-minded te bekijken.

Dat kun je vergeten ze behoort tot de ''GROENTJES '' en wij uiteraard tot de ''RODE'' ik heb er pas weer 2 bij gekregen maar ik geef altijd als dank 2 groene duimpjes terug ( zo hou je verschil ) :haha:

knots71karel
12-06-13, 20:42
Na, gelukkig hebben we jou nog als het om objectiviteit en eruditie gaat. :wijs:

Hoor haar ! om te gillen laf bek , je durft zelfs niet toe te geven dat je kompleet fout zat met :
Je gore beschuldigingen aan het adres van URKER vissers, door de schrijver Heijermans (http://www.maroc.nl/forums/herman_heijermans.htm) er bij te halen !
Maar dat ben je vergeten uiteraard (dank zij je vrienden kring waartoe ok de moderator behoort , die als de ''weerlicht'' je ONZIN ,verwijderde alsmede mijn antwoord op deze vieze beschuldigingen !
.
Heijermans (http://www.maroc.nl/forums/herman_heijermans.htm) had enige tijd in Katwijk *)gewoond en daar het zware leven van de vissers geobserveerd: Op Hoop van Zegen is daar de weerslag van - "een spel van de zee in 4 bedrijven". Centraal staat Kniertje, een vissersweduwe, die haar twee oudste zonen aan de zee verloren heeft, en wier jongste twee, Geert en Barend, nu op het punt staan uit te varen aan boord van de 'Op Hoop van Zegen'. Geert komt terug uit de gevangenis en wil graag varen, Barend wil pertinent niet, zeker niet nu het gerucht gaat dat de 'Op Hoop van Zegen' lek is. Reder Bos ontkent dat een schip van hem niet zeewaardig zou (kunnen) zijn, en neemt beide jongens aan als matroos; Barend wil wel mee nu zijn broer Geert ook meevaart. Op het laatste moment durft hij toch niet, en wordt door de politie meegenomen met instemming van Kniertje
*) Dus niet in URK :tik:

BoerHarms
13-06-13, 06:33
oeps, discussie loopt weer helemaal uit de hand, beheer grijpt niet in omdat er nu de christenen onderling ,hahahahahahah, komt de profeet er bij te pas, dan gaat gelijk de delete knop bij beheer overuren maken.

knuppeltje
13-06-13, 09:01
Hoor haar ! om te gillen laf bek....[/FONT]

Ga nu eens even rustig zitten en haal eens een paar keer diep adem. Die Heijermans heb ik nergens in een adem vernoemd met specifiek Urker vissers. Waar hij vandaan kwam en uit welke tijd hij stamde weet ik ook wel. Ik heb hem zelfs gelezen. Het was slechts om aan te geven dat met eerlijk vissen maar weinig valt te verdienen. Vissers zitten nu eenmaal vast aan de ingestelde vangstquota's. Niet dat grote reders zich daaraan houden, want die vissen nu met mega-treilers ergens anders de oceanen wel leeg, ten koste van de plaatselijke visserij.

Ook op de visafslag in Stellendam is er enige jaren geleden grootschalige fraude met de boekhouding geconstateerd. Daarnaast werd er ook veel vis buitengaats verkocht en overgeladen in andere schepen, zodat die hoeveelheden buiten de afslag en de opgegeven vangstgegevens werd gehouden.

Maar nog steeds blijft er onverlet dat er op Urk met drugs en fraude met vis de laatste jaren heel wat aan de hand is geweest. Zie wat anderen er hier over hebben gezegd, en de links die ik gegeven heb.

Voortaan niet meer je zo onnodig opwinden en eerst goed lezen wat er staat.

Magister
13-06-13, 10:35
Ga nu eens even rustig zitten en haal eens een paar keer diep adem. Die Heijermans heb ik nergens in een adem vernoemd met specifiek Urker vissers. Waar hij vandaan kwam en uit welke tijd hij stamde weet ik ook wel. Ik heb hem zelfs gelezen. Het was slechts om aan te geven dat met eerlijk vissen maar weinig valt te verdienen. Vissers zitten nu eenmaal vast aan de ingestelde vangstquota's. Niet dat grote reders zich daaraan houden, want die vissen nu met mega-treilers ergens anders de oceanen wel leeg, ten koste van de plaatselijke visserij.

Ook op de visafslag in Stellendam is er enige jaren geleden grootschalige fraude met de boekhouding geconstateerd. Daarnaast werd er ook veel vis buitengaats verkocht en overgeladen in andere schepen, zodat die hoeveelheden buiten de afslag en de opgegeven vangstgegevens werd gehouden.

Maar nog steeds blijft er onverlet dat er op Urk met drugs en fraude met vis de laatste jaren heel wat aan de hand is geweest. Zie wat anderen er hier over hebben gezegd, en de links die ik gegeven heb.

Voortaan niet meer je zo onnodig opwinden en eerst goed lezen wat er staat.

Urkers zijn net mensen.

Karin.N
13-06-13, 11:34
Ja jij kunt moeilijk je gelijkdenkende vriendjes kliekje niet af vallen !

tik:

Lastig he, wanneer mensen een andere mening hebben dan jijzelf................

Karin.N
13-06-13, 11:37
Urkers zijn net mensen.

Niet voor niets is de mens het gevaarlijkste soort wat op aarde rondloopt.......

Karin.N
13-06-13, 11:39
oeps, discussie loopt weer helemaal uit de hand, beheer grijpt niet in omdat er nu de christenen onderling ,hahahahahahah, komt de profeet er bij te pas, dan gaat gelijk de delete knop bij beheer overuren maken.

Een paar dagen was dit topic onbereikbaar......dus beheer heeft toch wel eea gedaan. Schijnt dat er ook berichtjes zijn verwijderd......

Maar dat schijnt weer te komen doordat er vriendenkliekjes hier actief schijnen te zijn die een band met beheer hebben, ofzo:hihi:

BoerHarms
13-06-13, 13:41
Een paar dagen was dit topic onbereikbaar......dus beheer heeft toch wel eea gedaan. Schijnt dat er ook berichtjes zijn verwijderd......

Maar dat schijnt weer te komen doordat er vriendenkliekjes hier actief schijnen te zijn die een band met beheer hebben, ofzo:hihi:


Ja , dit laatste is zeer zeker waar......

BoerHarms
13-06-13, 20:50
oeps, discussie loopt weer helemaal uit de hand, beheer grijpt niet in omdat er nu de christenen onderling ,hahahahahahah, komt de profeet er bij te pas, dan gaat gelijk de delete knop bij beheer overuren maken.
Dankje slamiertje voor je rode duimpje

Juffrouw_Saartje
13-06-13, 20:50
Mensen moeten werken, en soms lange uren / twee banen. In de VS kan je daarom in de meeste staten wel een week ofzo stemmen.

Er is dus een sekte die a) de zondag 'heilig' vindt en b) stemmen als 'werken' beschouwt. Mensen kunnen wel de gekste dingen bedenken. Straks komt er weer een club die woensdag heilig vindt. Besides, wat is er 'werk' aan stemmen?

Het is terreur van een minieme minderheid. Het gaat niet over 'praktiserende christenen', maar over een extreme groepering.

Hoezo is is secul 'geleuter'? Ik vind sektes die hun wil aan de overgrote meerderheid willen en kunnen opleggen 'geleuter'.

Hier, nog een fantastische uitzondering waar sekteleden recht op hebben: het in gevaar brengen van het leven van andermans kinderen. En de eigen natuurlijk: http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/363529-uitbraak-mazelen-biblebelt.html

Nogmaals, mensen kunnen gewoon vrij nemen om te stemmen en de stembureaus zijn vroeg geopend. Of jij de mensen die niet willen stemmen op zondag nou als een sekte ziet of niet, zij zullen dan worden uitgesloten van de stembus, terwijl werkende mensen echt wel in hun lunchpauze, of voor het werk of na het werk kunnen stemmen.

Wat de mazelen betreft, het schijnt zelfs dat mensen die op een natuurlijke wijze mazelen hebben gekregen en niet via inentingen, beter bestand zijn tegen allergie en hooikoorts dus het is maar hoe je het bekijkt.

Karin.N
13-06-13, 21:24
Nogmaals, mensen kunnen gewoon vrij nemen om te stemmen en de stembureaus zijn vroeg geopend. Of jij de mensen die niet willen stemmen op zondag nou als een sekte ziet of niet, zij zullen dan worden uitgesloten van de stembus, terwijl werkende mensen echt wel in hun lunchpauze, of voor het werk of na het werk kunnen stemmen.

Wat de mazelen betreft, het schijnt zelfs dat mensen die op een natuurlijke wijze mazelen hebben gekregen en niet via inentingen, beter bestand zijn tegen allergie en hooikoorts dus het is maar hoe je het bekijkt.

Of het stemmen nu gebeurt op een woensdag of op een zondag, er zullen altijd mensen blijven die niet kunnen of willen stemmen op die betreffende dag. Voor een beperkt groepje christenen is de zondag heilig en zullen zij niet stemmen. Dit kan ruim van te voren opgelost worden door een ander die geen problemen heeft met stemmen op zondag, te machtigen.

Op woensdag zullen er werkenden zijn die niet kunnen stemmen. Je kunt niet altijd vrij krijgen om te stemmen en/of je vergeet het uiteindelijk in de drukte van de dag. En dan is het 21.00 uur en ben je te laat.'s morgens de race tegen de klok wanneer je kleine kinderen hebt, dan gauw werken, mss nog wel wat mantelzorg, huishoudelijke verplichtingen zoals koken ed, kinderen op tijd naar bed en ja, dn is het al weer 21.00 uur.O ja, je moest ook nog stemmen........

Dan blijft voor mij de vraag waarom wel rekening houden met dat groepje christenen wat niet op zondag wil stemmen en geen rekening te houden met de mensen die door drukte niet aan stemmen toekomen.

Ik vind nl. niet dat je zo maar kunt stellen dat mensen maar even vrij nemen. Vrije dagen zijn niet altijd op te nemen....en waarom tellen de rechten van hardcore christenen zwaarder mee dan van andere mensen die door werkverplichtingen niet kunnen stemmen?

Ik vraag me af wat een grefo op zondag doet, wanneer zijn huis in de fik staat. Wel of niet de brandweer bellen.......

Persoonlijk maakt het mij geen bal uit op wat voor dag ik ga stemmen. Uberhaupt is de zin om nog te gaan stemmen bij mij ver te zoeken. Ik ga dan uit een soort plichtsbesef e dan maar kijken welke partij het minst schadelijk is. Want echt lange termijn denken zit er bij de politici niet in.

knots71karel
13-06-13, 22:10
Ja , dit laatste is zeer zeker waar......

Dit is ''vechten tegen de bierkaai '' zij hebben gelijk basta !en wij liegen er op los .
Nu was het topic zgn onbereikbaar ! feit is dat er gewoon stukken zijn verwijderd !
Maar ik heb nog wel iets ,maar ja zie het maar te bewijzen dat het verwijderd is.
Ik heb kenissen die het ook gezien hebben dat Knuppeltje H. Heijermans er bij haalde ,(DE VIS WORDT DUUR BETAALD ) om vooral aan te tonen hoe slecht al die Urkers zijn , want dat duide op smokkelen !ook z dat ze bezopen naar hun schip gingen , dat overigens niet in URK lag! nadat ze eerst een restaurant /cafe of kroeg aan diggelen hadden geslagen (dat laaste is waar gebeurt en dat was op zondag avond ) kort daarna gingen ze op maandag uiteraard naar hun schepen stom dronken enz enz .
Mijn kommentaar daarop was ook weg !

knots71karel
13-06-13, 22:30
Ga nu eens even rustig zitten en haal eens een paar keer diep adem. Die Heijermans heb ik nergens in een adem vernoemd met specifiek Urker vissers. Waar hij vandaan kwam en uit welke tijd hij stamde weet ik ook wel. Ik heb hem zelfs gelezen. Het was slechts om aan te geven dat met eerlijk vissen maar weinig valt te verdienen. Vissers zitten nu eenmaal vast aan de ingestelde vangstquota's. Niet dat grote reders zich daaraan houden, want die vissen nu met mega-treilers ergens anders de oceanen wel leeg, ten koste van de plaatselijke visserij.

Ook op de visafslag in Stellendam is er enige jaren geleden grootschalige fraude met de boekhouding geconstateerd. Daarnaast werd er ook veel vis buitengaats verkocht en overgeladen in andere schepen, zodat die hoeveelheden buiten de afslag en de opgegeven vangstgegevens werd gehouden.

Maar nog steeds blijft er onverlet dat er op Urk met drugs en fraude met vis de laatste jaren heel wat aan de hand is geweest. Zie wat anderen er hier over hebben gezegd, en de links die ik gegeven heb.

Voortaan niet meer je zo onnodig opwinden en eerst goed lezen wat er staat.

Moet je goed horen ,ik weet dondersgoed en zelfs nog beterals jij *) dat er ''gesjoemmeld ''wordt in de visserij ,
dat is niet alleen van vandaag !
Maar jij deed voorkomen alsof het alleen maar en uitsluitend opURK voorkomt .( je voorbeeld van Heijermans is niet voor niets verwijderd ) !!!! want dat sloeg helemaal nergens op !
Jou enige doel was en is niet de visserij maar vooral het ''brave Geloof '' aan de kaak te stellen.
En met eerlijk vissen is er de laatse tijd moeilijk veel besomming te maken , maar dat is niet altijd zo geweest en dat er nu enkelen vaak niet eens vissers ) de visserij gebruiken om de vangstquota's.te ontduiken .weet ik ook wel .
En jou zgn smokkel schip een stokoude coaster ken ik ook wel (zie elders mijn kommentaar) ook die had in wezen geen moer met URK te maken , wel waren er vissers bij betrokken ( die de lading over namen) maar dat waren geen Urkers vissers zo ver ik weet, wel was een URKER betrokken en zat als kopstuk in het complot.
Voor mij rest slechts een vraag :WAAR IS JOU BEWUSTE STUKJE GEBLEVEN WAT JE NU IN ALLE TOONAARDEN ONTKENT??
En mijn antwoord ???????
:boeps:

Juffrouw_Saartje
14-06-13, 09:37
Of het stemmen nu gebeurt op een woensdag of op een zondag, er zullen altijd mensen blijven die niet kunnen of willen stemmen op die betreffende dag. Voor een beperkt groepje christenen is de zondag heilig en zullen zij niet stemmen. Dit kan ruim van te voren opgelost worden door een ander die geen problemen heeft met stemmen op zondag, te machtigen.

Ja dat is waar, ze kunnen iemand machtigen. Ook een praktische oplossing zou zijn om op meerdere dagen te kunnen stemmen.


Op woensdag zullen er werkenden zijn die niet kunnen stemmen. Je kunt niet altijd vrij krijgen om te stemmen en/of je vergeet het uiteindelijk in de drukte van de dag.

Volgens de NL wet moet iemand maximaal 4 uur vrij krijgen van de werkgever om te stemmen en iemand die wil stemmen vergeet dit niet.


Dan blijft voor mij de vraag waarom wel rekening houden met dat groepje christenen wat niet op zondag wil stemmen en geen rekening te houden met de mensen die door drukte niet aan stemmen toekomen.

Ik vind nl. niet dat je zo maar kunt stellen dat mensen maar even vrij nemen. Vrije dagen zijn niet altijd op te nemen....en waarom tellen de rechten van hardcore christenen zwaarder mee dan van andere mensen die door werkverplichtingen niet kunnen stemmen?

Ik reageerde op:


Op werkdagen kan een deel van de bevolking niet of moeilijk meedoen wegens arbeitsverplichtingen. Persoonlijk vind ik dat zwaarder wegen dan een mensen die niet op een bepaalde dag willen stemmen om religieuze redenen.

Arbeit macht frei??????
Met andere woorden arbeid, dus geld, welvaart ofwel het materiele, is dus belangrijker, of weegt zwaarder in zijn ogen dan religie (of voor Eke het spirituele). Misschien is het een beetje hard om dan secul geleuter te schrijven, maar dat is uiteindelijk wel waar het op neer komt. Saeculum (Latijns) het aardse wereldlijkse boven het religieuze stellen, wat is het doel van het leven dan? Bezittingen vergaren voor jezelf of werken voor de staat (graaiers)?


Persoonlijk maakt het mij geen bal uit op wat voor dag ik ga stemmen. Uberhaupt is de zin om nog te gaan stemmen bij mij ver te zoeken. Ik ga dan uit een soort plichtsbesef e dan maar kijken welke partij het minst schadelijk is. Want echt lange termijn denken zit er bij de politici niet in.

Ja inderdaad en dan is het nog maar afwachten of ze doen wat ze voor de verkiezingen beloofd hebben.........Blijft moeilijk, wel stemmen niet stemmen.

Soldim
14-06-13, 11:48
Arbeit macht frei??????
Met andere woorden arbeid, dus geld, welvaart ofwel het materiele, is dus belangrijker, of weegt zwaarder in zijn ogen dan religie (of voor Eke het spirituele). Misschien is het een beetje hard om dan secul geleuter te schrijven, maar dat is uiteindelijk wel waar het op neer komt. Saeculum (Latijns) het aardse wereldlijkse boven het religieuze stellen, wat is het doel van het leven dan? Bezittingen vergaren voor jezelf of werken voor de staat (graaiers)?


Natuurlijk stel ik het aardse boven het religieuze -- maar dat heeft met materialisme niets van doen. In mijn ogen gaan practische overwegingen ver boven het belang van wat er in een sprookjesboek beschreven staat over al dan niet werken op de sabat.

H.P.Pas
14-06-13, 18:09
Arbeit macht frei??????
Met andere woorden arbeid, dus geld, welvaart ofwel het materiele, is dus belangrijker, of weegt zwaarder in zijn ogen dan religie (of voor Eke het spirituele). Misschien is het een beetje hard om dan secul geleuter te schrijven, maar dat is uiteindelijk wel waar het op neer komt. Saeculum (Latijns) het aardse wereldlijkse boven het religieuze stellen, wat is het doel van het leven dan? Bezittingen vergaren voor jezelf of werken voor de staat (graaiers)?

Het komt vaak voor, dat iets niet gezien wordt omdat het te groot is:

Niets van wat jij (of ik) bent, denkt, doet, wilt of hebt zou mogelijk of zelfs maar denkbaar zijn zonder de arbeid van eindeloos veel anderen: boeren, leraren, tandartsen, briefbestellers, meteropnemers, tramchauffeurs, pijplassers, betonvlechters, vroedvrouwen, dijkbewakers, bakkers, typografen, vuilnismannen....

Een stem sprak tot aarde, hemel en zee
En de boer heeft haar gehoord:
"Ter wille van de boer die ploegt (http://www.gedichten.nl/nedermap/gedichten/gedicht/31914.html#.Ubt1g0o6lFo)
Besta de wereld voort!"

Eke
14-06-13, 21:16
Het komt vaak voor, dat iets niet gezien wordt omdat het te groot is:

Niets van wat jij (of ik) bent, denkt, doet, bent, wilt of hebt zou mogelijk of zelfs maar denkbaar zijn zonder de arbeid van eindeloos veel anderen: boeren, leraren, tandartsen, briefbestellers, meteropnemers, tramchauffeurs, pijplassers, betonvlechters, vroedvrouwen, dijkbewakers, bakkers, typografen, vuilnismannen....

Een stem sprak tot aarde, hemel en zee
En de boer heeft haar gehoord:
"Ter wille van de boer die ploegt
Besta de wereld voort!"


(ik ben dol op je versjes, H.P.)

Primaire levensbehoeften zijn materieel.

Stemmen kan heel goed op dagen die belangrijk zijn voor deze primaire levensbehoeftes . Werkdagen dus :)


Soldim, het is een prachtig voorstel om de zevende dag vrij te hebben. Even de tijd hebben voor andere zaken dan werken...al is het maar om tot rust komen.Kan dat dan niet op donderdagmiddag ? Wel. Maar de omgeving kan meehelpen aan een zondagse sfeer.

Charlus
14-06-13, 22:02
Een stem sprak tot aarde, hemel en zee
En de boer heeft haar gehoord:
"Ter wille van de boer die ploegt (http://www.gedichten.nl/nedermap/gedichten/gedicht/31914.html#.Ubt1g0o6lFo)
Besta de wereld voort!"


Zeer vrij naar het Chinees (C. Buddingh')

de zon komt op. de zon gaat onder.
langzaam telt de oude boer zijn kloten.

H.P.Pas
14-06-13, 22:14
Zeer vrij naar het Chinees (C. Buddingh')

de zon komt op. de zon gaat onder.
langzaam telt de oude boer zijn kloten.

Wees uzelf, sprak ik tot iemand
maar hij kon niet, hij was niemand.
-- de Genestet; letterlijk

Charlus
14-06-13, 22:47
Geboorte van de romantiek (Rudi ter Haar)

De zon gaat onder, ik voel me bijzonder.

Karin.N
15-06-13, 10:25
(ik ben dol op je versjes, H.P.)

Primaire levensbehoeften zijn materieel.

Stemmen kan heel goed op dagen die belangrijk zijn voor deze primaire levensbehoeftes . Werkdagen dus :)


Maar de omgeving kan meehelpen aan een zondagse sfeer.

Bedoel je daar mee dat ieder zijn of haar zondag op eigen manier kan invullen of dat we vooral rekening moeten houden met de zondagse rust die lang niet meer door iedereen wordt verlangd? Veel mensen willen gewoon kunnen sporten, hun auto wassen of andere dingen doen waar ze doordeweeks niet aan toe komen.

De ene zondag kun je mij bijv. terugvinden ergens op ene plekje met weinig mensen om me heen, heerlijk die rust. De andere zondag kan ik bijv. met familie en vrienden een dagje naar de Efteling zijn. Heerlijk die drukte.

Het mooie vind ik dat mensen tegenwoordig kunnen kiezen wat ze willen op zondag. De vrijheid houdt wat mij betreft in dat niemand verplicht kan worden op die dag te werken, tenzij je voor een beroep kiest zoals politie, arts, horeca etc waarbij er altijd gewerkt wordt op zondag. Maar die vrijheid houdt ook in dat de 1 op zondag zijn gras maait en dat de buren weer kiezen voor de zondagsrust. En daarbij van elkaar accepteren dat ze de zondag anders invullen. Dus de ene buur maait zn gazonnetje op zondag en de ander leest een boek. Zonder dat de 1 de ander kwalijk neemt dat hij kiest voor een andere invulling :blij:

Juffrouw_Saartje
15-06-13, 11:42
Natuurlijk stel ik het aardse boven het religieuze

Duidelijk!


-- maar dat heeft met materialisme niets van doen. In mijn ogen gaan practische overwegingen ver boven het belang van wat er in een sprookjesboek beschreven staat over al dan niet werken op de sabat.

Hmmm, dat je sprookjesboek schrijft vind ik niet zo leuk, maar in fairness, secul geleuter was ook hard (maar we menen wel allebei wat we zeggen...........)

In feite zijn de oplossingen rondom de mogelijke praktische problemen van het stemmen inmiddels al genoemd door o.a. Mark61 (meerdere dagen) of het machtigen van anderen door Christenen om op zondag te stemmen, maar waar het mij om gaat is dat met het scheiden van kerk en staat het niet de bedoeling is dat het andersdenkenden onmogelijk wordt gemaakt om te stemmen, indien je de arbeidsverplichting boven religie stelt. Als jij alleen voor je zelf spreekt en wel rekening wilt houden met anderen dan kunnen we door 1 deur, maar als je vindt dat religie helemaal buiten het publieke domein zou moeten vallen dan zet je religieuzen tegen de muur en dwing je ze om ofwel hun religie op een punt te verzaken (de zondagsrust) of om niet te stemmen en dat is onverdraagzaam.

Juffrouw_Saartje
15-06-13, 12:03
Bedoel je daar mee dat ieder zijn of haar zondag op eigen manier kan invullen of dat we vooral rekening moeten houden met de zondagse rust die lang niet meer door iedereen wordt verlangd? Veel mensen willen gewoon kunnen sporten, hun auto wassen of andere dingen doen waar ze doordeweeks niet aan toe komen.

De ene zondag kun je mij bijv. terugvinden ergens op ene plekje met weinig mensen om me heen, heerlijk die rust. De andere zondag kan ik bijv. met familie en vrienden een dagje naar de Efteling zijn. Heerlijk die drukte.

Het mooie vind ik dat mensen tegenwoordig kunnen kiezen wat ze willen op zondag. De vrijheid houdt wat mij betreft in dat niemand verplicht kan worden op die dag te werken, tenzij je voor een beroep kiest zoals politie, arts, horeca etc waarbij er altijd gewerkt wordt op zondag. Maar die vrijheid houdt ook in dat de 1 op zondag zijn gras maait en dat de buren weer kiezen voor de zondagsrust. En daarbij van elkaar accepteren dat ze de zondag anders invullen. Dus de ene buur maait zn gazonnetje op zondag en de ander leest een boek. Zonder dat de 1 de ander kwalijk neemt dat hij kiest voor een andere invulling :blij:

Ja in grote lijnen ben ik het met je eens.

Charlus
15-06-13, 15:06
<...>als je vindt dat religie helemaal buiten het publieke domein zou moeten vallen dan zet je religieuzen tegen de muur en dwing je ze om ofwel hun religie op een punt te verzaken (de zondagsrust) of om niet te stemmen en dat is onverdraagzaam.
Ik had ooit hier als onderschrift: "Uit het hebben van een religie volgen geen maatschappelijke privileges". Ben je het daarmee eens? Volgens mij zeg jij hierboven dat het onverdraagzaam is om religieuzen hun maatschappelijke privileges te misgunnen.

Karin.N
15-06-13, 16:22
Ja in grote lijnen ben ik het met je eens.

Leven en laten leven, komen mensen uiteindelijk het verst mee.

H.P.Pas
15-06-13, 17:30
Maar die vrijheid houdt ook in dat de 1 op zondag zijn gras maait en dat de buren weer kiezen voor de zondagsrust.

:vierkant: Het maaien van gras, anders dan met de zeis, hoort op alle dagen van de week verboden.

Eke
15-06-13, 17:34
Bedoel je daar mee dat ieder zijn of haar zondag op eigen manier kan invullen :blij:

Zes dagen zul je werken en de zevende dag zul je relaxen.

Met wat wederzijds begrip kom je heel ver.

We hebben wel eens op zondag marktplaatsspullen opgehaald in de bijbelbelt.
De spullen die we gekocht hadden werden zaterdag klaargezet achter de heg..we kwamen zondag in die regio op doorreis en stopten geld in de brievenbus. Aan hen om op 24.00 uur de enveloppe op te rapen. Zij geholpen, wij geholpen.

Eke
15-06-13, 18:00
Ik had ooit hier als onderschrift: "Uit het hebben van een religie volgen geen maatschappelijke privileges"..


Wat zijn die dan, Charlus ? Geluidsoverlast als de klokken beieren ?

Eke
15-06-13, 18:15
Geboorte van de romantiek (Rudi ter Haar)

De zon gaat onder, ik voel me bijzonder.

De zon gaat onder, ik voel me bijzonder..
M'n haren bedekt, m'n rokken te lang
en ik hoor zachtzoet vogelengezang...ssst...zo mooi !

Het maakt dus nada-niets uit voor de mannetjesmerel hoe we ons kleden.

Angeliek
15-06-13, 18:59
Maak je niet zo druk hihix

Eke
15-06-13, 19:51
Maak je niet zo druk hihix

Hihi...m'n wekelijkse halfuurtje uit m'n dak gaan ;) X


tijd zit er weer op trouwens...

Juffrouw_Saartje
15-06-13, 20:12
Ik had ooit hier als onderschrift: "Uit het hebben van een religie volgen geen maatschappelijke privileges". Ben je het daarmee eens? Volgens mij zeg jij hierboven dat het onverdraagzaam is om religieuzen hun maatschappelijke privileges te misgunnen.

Even nadenken..................

Een privilege is een recht dat aan een persoon, een groep personen of een organisatie wordt toegekend om deze meer of andere rechten te geven dan waarop men normaal aanspraak maakt. Men verkrijgt een voorrecht.

Als jij het mogen stemmen of het mogen reizen in de bus (Machiel de Graaf) een voorrecht wil noemen.

Wat ik onverdraagzaam vind is om religieuzen tegen de muur te zetten, ofwel je verzaakt je zondagsrust of je gaat maar niet stemmen, en alle varianten van dien.

Charlus
15-06-13, 21:14
<...>Als jij het mogen stemmen of het mogen reizen in de bus (Machiel de Graaf) een voorrecht wil noemen.
Een voorrecht/privilege zou zijn, ook @Eke, dat religieuzen ook op een andere dag dan zondag mogen stemmen terwijl anderen die keuze niet hebben. Ander privilege: weigeren om homo's te huwen. Stel dat een ambtenaar zou weigeren om homo's te huwen omdat hij/zij de schurft aan homo's heeft. Het huis zou te klein zijn.

Wat ik onverdraagzaam vind is om religieuzen tegen de muur te zetten, ofwel je verzaakt je zondagsrust of je gaat maar niet stemmen, en alle varianten van dien.
Onverdraagzaam van religieuzen is, dat ze andersdenkenden willens en wetens opzadelen met de gedragsconsequenties die ze verbinden aan hun zelfverkozen religie. Ze moeten er gewoon zelf maar iets op verzinnen als ze vinden dat ze niet op zondag mogen stemmen, niet anderen daarmee lastig vallen.

knots71karel
15-06-13, 22:11
Hihi...m'n wekelijkse halfuurtje uit m'n dak gaan ;) X


tijd zit er weer op trouwens...

Trusten ,slaap lekker :slaap:

Juffrouw_Saartje
16-06-13, 08:38
Een voorrecht/privilege zou zijn, ook @Eke, dat religieuzen ook op een andere dag dan zondag mogen stemmen terwijl anderen die keuze niet hebben.

Een privilege/voorrecht wordt het voor atheïsten/radicale secularisten/verlichtingsfundamentalisten als er op geen enkele wijze rekening meer wordt gehouden met religieuzen en zij hierdoor tegen de muur komen te staan en niet meer kunnen stemmen of met de bus kunnen.


Onverdraagzaam van religieuzen is, dat ze andersdenkenden willens en wetens opzadelen met de gedragsconsequenties die ze verbinden aan hun zelfverkozen religie. Ze moeten er gewoon zelf maar iets op verzinnen als ze vinden dat ze niet op zondag mogen stemmen, niet anderen daarmee lastig vallen.

Omgedraaide wereld. Nederland was voor een groot deel christelijk, dus je kunt ook stellen dat geen religie kiezen zelfverkozen is. Waarom zouden zij (de non-religieuzen) bevoorrecht moeten worden.


Ander privilege: weigeren om homo's te huwen. Stel dat een ambtenaar zou weigeren om homo's te huwen omdat hij/zij de schurft aan homo's heeft. Het huis zou te klein zijn.

Wat is het probleem? Als men een andere ambtenaar kan vinden die dit wel wil doen is het opgelost.

Charlus
16-06-13, 13:29
Een privilege/voorrecht wordt het voor atheïsten/radicale secularisten/verlichtingsfundamentalisten als er op geen enkele wijze rekening meer wordt gehouden met religieuzen en zij hierdoor tegen de muur komen te staan en niet meer kunnen stemmen of met de bus kunnen.
Als mensen wegens privéredenen niet willen stemmen of niet met de bus willen op een bepaalde dag, mogen ze dat helemaal zelf weten maar waarom zouden anderen daar rekening mee moeten houden? Ik wordt geacht hun privé-redenen, in dit geval een bepaalde religie, net zo belangrijk en allesoverstijgend te vinden als zij zelf en als ik dat niet doe, ben ik onverdraagzaam. Jaaja.

Omgedraaide wereld. Nederland was voor een groot deel christelijk, dus je kunt ook stellen dat geen religie kiezen zelfverkozen is. Waarom zouden zij (de non-religieuzen) bevoorrecht moeten worden.
We leven in het Nederland van nu met scheiding van kerk en staat. Christenen en het Christelijk geloof hebben (gelukkig) geen status aparte meer. Blijkbaar wil jij terug naar de goeie ouwe tijd, zeg dat dan.
Jij vindt zeker ook dat bedrijven en organisaties Islamitische werknemers in de gelegenheid moeten stellen 5x per dag te bidden. Anders komen ze immers met de rug tegen de muur te staan. Of toch alleen privileges voor Christenen?
Natuurlijk is geen religie ook zelfverkozen, desalniettemin zou ik vanuit een bepaalde ideologie veganist kunnen zijn of mijzelf verplicht achten om elke dag een pakje sigaretten op te roken. Als ik je goed begrijp moet 'de maatschappij' daar dan rekening mee houden want anders kom ik met de rug tegen de muur te staan.

Wat is het probleem? Als men een andere ambtenaar kan vinden die dit wel wil doen is het opgelost.
Het probleem is dat die weigerambtenaar wordt toegestaan te discrimineren, louter op basis van zijn religieuze overtuiging. Dat heet met een mooi woord een privilege. Iets zuiverder zou zijn, wanneer ambtenaren v/d burgerlijke stand geheel vrij worden gelaten in de bepaling of ze een paar willen huwen of niet.
Terzijde: dat je deze vraag überhaupt stelt, is voor mij een teken dat er iets fundamenteel met je loos is. Doet me denken aan een extremistische moslim die vraagt wat het probleem is met het doorvoeren van de sharia in Nederland.

Eke
16-06-13, 14:42
Terzijde: dat je deze vraag überhaupt stelt, is voor mij een teken dat er iets fundamenteel met je loos is. Doet me denken aan een extremistische moslim die vraagt wat het probleem is met het doorvoeren van de sharia in Nederland.

Charlus, je vergaloppeert je . Opeens doe je super onaardig tegen Saartje.("iets fundamenteels loos met je" )

Heb je al geprobeerd Fulanadetal te vragen om weer hier te komen ? Excuses zouden je daarbij kunnen helpen.

Als je plezier hebt om hier te komen diskussieeren (en je bent welkom !!!) hoef je nog niet anderen te gaan kwetsen of op de kast proberen te krijgen.
Dat heb je niet nodig, Charlus .

Iznogoodh
16-06-13, 15:38
Wat is het probleem? Als men een andere ambtenaar kan vinden die dit wel wil doen is het opgelost.Wat is het probleem als een ambtenaar geen zwarten wil trouwen. Of geen christenen? Of geen roodharigen? Lapmiddelen werken niet. Je draait om het probleem heen dat de religieuze fanaat zelf maakt met het volgen van zijn onbeschaafde onderbuikgevoelens.

Juffrouw_Saartje
16-06-13, 16:42
Als mensen wegens privéredenen niet willen stemmen of niet met de bus willen op een bepaalde dag, mogen ze dat helemaal zelf weten maar waarom zouden anderen daar rekening mee moeten houden? Ik wordt geacht hun privé-redenen, in dit geval een bepaalde religie, net zo belangrijk en allesoverstijgend te vinden als zij zelf en als ik dat niet doe, ben ik onverdraagzaam. Jaaja.

Kort door de bocht om te stellen dat mensen wegens privéredenen niet willen stemmen, terwijl wij oorspronkelijk een christelijk land zijn. Wat betreft de bus, dat is niet de zondagse bus maar de speciale bus van Machiel de Graaf.


We leven in het Nederland van nu met scheiding van kerk en staat. Christenen en het Christelijk geloof hebben (gelukkig) geen status aparte meer.

Je hebt scheiding van kerk en staat en tegelijkertijd gelukkig nog Godsdienstvrijheid.


Blijkbaar wil jij terug naar de goeie ouwe tijd, zeg dat dan.

De balans is een beetje zoek in mijn ogen.


Jij vindt zeker ook dat bedrijven en organisaties Islamitische werknemers in de gelegenheid moeten stellen 5x per dag te bidden. Anders komen ze immers met de rug tegen de muur te staan. Of toch alleen privileges voor Christenen?

Je hebt het maar over voorrechten, ik denk meer aan rekening houden met elkaar, leven en laten leven. Zo heb ik me ook een keer opgewonden over iemand die geweigerd was voor een niet nader te noemen functie omdat hij tatoeages had, dat terwijl ik daar persoonlijk op tegen ben.


Natuurlijk is geen religie ook zelfverkozen,

Precies, en daarom is het oneerlijk om te stellen dat zij dan het voorrecht mogen hebben om wel bij Machiel de Graaf in de bus te stappen of te gaan stemmen.


desalniettemin zou ik vanuit een bepaalde ideologie veganist kunnen zijn of mijzelf verplicht achten om elke dag een pakje sigaretten op te roken. Als ik je goed begrijp moet 'de maatschappij' daar dan rekening mee houden want anders kom ik met de rug tegen de muur te staan.

Inderdaad. Ik hekel dan ook het van boven afgelegde betuttelings beleid met rookvrije perrons, alhoewel ik zelf tegen roken ben en ook niet passief wens mee te roken.


Het probleem is dat die weigerambtenaar wordt toegestaan te discrimineren, louter op basis van zijn religieuze overtuiging. Dat heet met een mooi woord een privilege.

Ja klopt. Aan de ene kant is het discriminatie omdat anno 2013 een homo- en heterohuwelijk gelijkwaardig zijn en aan de andere kant heeft een weigerambtenaar het recht om zijn religie te volgen.


Iets zuiverder zou zijn, wanneer ambtenaren v/d burgerlijke stand geheel vrij worden gelaten in de bepaling of ze een paar willen huwen of niet.

Nee want op basis van wat dan? Jullie hoofden staan mij niet aan?


Terzijde: dat je deze vraag überhaupt stelt, is voor mij een teken dat er iets fundamenteel met je loos is. Doet me denken aan een extremistische moslim die vraagt wat het probleem is met het doorvoeren van de sharia in Nederland.

Ik bedoelde dat er in de meeste gevallen wel een praktische oplossing te vinden is, voor roken, voor veganist zijn, voor de weigerambtenaar, voor de biddende moslim op het werk.


Stel dat een ambtenaar zou weigeren om homo's te huwen omdat hij/zij de schurft aan homo's heeft. Het huis zou te klein zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet dat ik de schurft heb aan homo's.

Magister
16-06-13, 16:42
Als mensen wegens privéredenen niet willen stemmen of niet met de bus willen op een bepaalde dag, mogen ze dat helemaal zelf weten maar waarom zouden anderen daar rekening mee moeten houden? Ik wordt geacht hun privé-redenen, in dit geval een bepaalde religie, net zo belangrijk en allesoverstijgend te vinden als zij zelf en als ik dat niet doe, ben ik onverdraagzaam. Jaaja.

We leven in het Nederland van nu met scheiding van kerk en staat. Christenen en het Christelijk geloof hebben (gelukkig) geen status aparte meer. Blijkbaar wil jij terug naar de goeie ouwe tijd, zeg dat dan.
Jij vindt zeker ook dat bedrijven en organisaties Islamitische werknemers in de gelegenheid moeten stellen 5x per dag te bidden. Anders komen ze immers met de rug tegen de muur te staan. Of toch alleen privileges voor Christenen?
Natuurlijk is geen religie ook zelfverkozen, desalniettemin zou ik vanuit een bepaalde ideologie veganist kunnen zijn of mijzelf verplicht achten om elke dag een pakje sigaretten op te roken. Als ik je goed begrijp moet 'de maatschappij' daar dan rekening mee houden want anders kom ik met de rug tegen de muur te staan.

Het probleem is dat die weigerambtenaar wordt toegestaan te discrimineren, louter op basis van zijn religieuze overtuiging. Dat heet met een mooi woord een privilege. Iets zuiverder zou zijn, wanneer ambtenaren v/d burgerlijke stand geheel vrij worden gelaten in de bepaling of ze een paar willen huwen of niet.
Terzijde: dat je deze vraag überhaupt stelt, is voor mij een teken dat er iets fundamenteel met je loos is. Doet me denken aan een extremistische moslim die vraagt wat het probleem is met het doorvoeren van de sharia in Nederland.

Die laatste alinea valt me toch wel van je tegen. Het zegt iets over jouw vermogen tot verdraagzaamheid.

Eke
16-06-13, 17:12
Een voorrecht/privilege zou zijn, ook @Eke, dat religieuzen ook op een andere dag dan zondag mogen stemmen terwijl anderen die keuze niet hebben. Ander privilege: weigeren om homo's te huwen. Stel dat een ambtenaar zou weigeren om homo's te huwen omdat hij/zij de schurft aan homo's heeft. Het huis zou te klein zijn.

Onverdraagzaam van religieuzen is, dat ze andersdenkenden willens en wetens opzadelen met de gedragsconsequenties die ze verbinden aan hun zelfverkozen religie. Ze moeten er gewoon zelf maar iets op verzinnen als ze vinden dat ze niet op zondag mogen stemmen, niet anderen daarmee lastig vallen.

Maar wat hebben religieuzen nou in de praktijk voor privileges die jij niet zou kunnen opbrengen ?

Neem die zondag. Stemmen op zondag. Nou, big deal, hoor ! Er blijven zes dagen over..dus waarpm zou je die niet gebruiken ?

Neem ruimte voor het gebed bij moslims. Dat hoeft ook geen probleem te zijn.Want als er bezigheden zijn die op dat moment niet verzet kunnen worden (bv blindedarmoperatie) dan kan de gelovige dat opsparen, bv tot de avond.

Nog een voorbeeld.

Charlus
16-06-13, 18:39
Kort door de bocht om te stellen dat mensen wegens privéredenen niet willen stemmen,
Niet willen stemmen op zondag. Nee, dat is niet kort door de bocht want geloof en het gedrag dat men eraan verbindt, zijn privé aangelegenheden. Als we het daar al niet over eens zijn, heeft verder discussiëren nauwelijks zin. Magoed, wat maakt het uit.

terwijl wij oorspronkelijk een christelijk land zijn.
Oorspronkelijk zijn wij geen christelijk land, of dacht je dat het Christelijke geloof al sinds het begin van de menselijke evolutie onder ons is? Los hiervan, wat kraam je nu voor onzin uit? Met alle respect. Men wil niet op zondag stemmen vanwege een geloofsreden, maar dat is geen privé reden want we zijn oorspronkelijk een Christelijk land. Huh?

Je hebt scheiding van kerk en staat en tegelijkertijd gelukkig nog Godsdienstvrijheid.
Zeker.


Precies, en daarom is het oneerlijk om te stellen dat zij dan het voorrecht mogen hebben om wel bij Machiel de Graaf in de bus te stappen of te gaan stemmen.
Ik weet eerlijk gezegd niet waarover het busvoorbeeld precies handelt. Iedereen mag stemmen, niemand wordt daartoe bevoorrecht. Waar heb je 't over?

Inderdaad.
Ah, je vindt dat wanneer ik vanuit ideologische overwegingen vind dat ik alleen 3:00 's nachts mag stemmen, de maatschappij daarin verdraagzaam hoort te zijn en voorzieningen moet treffen want anders word ik met mijn rug tegen de muur gezet.

Ja klopt. Aan de ene kant is het discriminatie omdat anno 2013 een homo- en heterohuwelijk gelijkwaardig zijn en aan de andere kant heeft een weigerambtenaar het recht om zijn religie te volgen.
Je bent met me eens dat het een probleem is? Ik betwist het recht van een ambtenaar om zijn religie te volgen wanneer hij anderen daardoor hindert en discrimineert om niet te zeggen beledigt. Mee eens? Nu niet zo flauw zijn om te zeggen dat ze een andere ambtenaar kunnen zoeken want dat is nl. niet het punt.

Nee want op basis van wat dan? Jullie hoofden staan mij niet aan?
Waarom wel op basis van religieuze redenen en niet op basis van andere overwegingen, al dan niet ideologische? Vanwege de vrijheid van godsdienst? Dus vrijheid van godsdienst betekent onder meer dat religieuzen het exclusieve voorrecht hebben tot discriminatie. Maar misschien heb je een andere invalshoek. Ben benieuwd.

Ik bedoelde dat er in de meeste gevallen wel een praktische oplossing te vinden is, voor roken, voor veganist zijn, voor de weigerambtenaar, voor de biddende moslim op het werk.
In dat geval is de behoefte om te roken van dezelfde orde als de religieuze behoefte aan zondagsrust. Interessant. Maar er is nog een ander aspect. De zeikerds, de mensen die iets van anderen verwachten, die bewust een beroep doen op verdraagzaamheid, die willen dat ze ergens in worden gefaciliteerd, zijn in 99% van de gevallen de religieuzen. Van niet-religieuzen wordt stilzwijgend verwacht dat ze maar wat inschikken, dat is de praktische oplossing. Het 'we komen er samen wel uit' is in de praktijk eenrichtingsverkeer. Homo's die geweigerd worden, moeten daarvoor maar begrip hebben en op zoek gaan naar een andere ambtenaar: jouw praktische oplossing.

Charlus
16-06-13, 18:48
Die laatste alinea valt me toch wel van je tegen. Het zegt iets over jouw vermogen tot verdraagzaamheid.
Ja daar schoot ik zowaar even uit mijn slof maar op zich is stellen dat er iets met iemand loos is onder opgaaf van redenen nog geen teken van onverdraagzaamheid.

Magister
16-06-13, 19:06
Ja daar schoot ik zowaar even uit mijn slof maar op zich is stellen dat er iets met iemand loos is onder opgaaf van redenen nog geen teken van onverdraagzaamheid.

Een beschuldiging van extremisme en sjaria-invoering is toch niet niks.

knots71karel
16-06-13, 20:24
Charlus, je vergaloppeert je . Opeens doe je super onaardig tegen Saartje.("iets fundamenteels loos met je" )

Heb je al geprobeerd Fulanadetal te vragen om weer hier te komen ? Excuses zouden je daarbij kunnen helpen.

Als je plezier hebt om hier te komen diskussieeren (en je bent welkom !!!) hoef je nog niet anderen te gaan kwetsen of op de kast proberen te krijgen.
Dat heb je niet nodig, Charlus .

Afgezien van dat alles vraagt Juffrouw Saartje ook om een dergelijk antwoord .
Ik ben het ook niet altijd met Charlus eens ,maar in dit geval mag hij zich toch op z,n minst verdedigen.
Verder wil ik ook het volgende nog ff kwijt : het is opvallend dat eigenlijk ''niet terzake doende topic,s "' het langste lopen ,en van het een het andere komt .
, m.a.w topic,s die belangrijk Wereld Nieuws vermelden ,worden gemeden als de pest!
alleen omdat het feit dat ze voor het imago van de Moslims uiteraard niet goed zijn.!
Maar de juist de feiten liegen er niet om : het is blijkbaar een groot probleem dat er nog steeds dagelijks meer doden vallen door en voor Moslims onderling , maar daar staan posters als Samiertje niet bij stil , bij hem telt maar een ding en dat is vooral Topic,s plaatsenmet onderwerpen die over het algemeen gaan over: Christenen ,Joden , Amerika ,Nederland en alles wat het zgn Westen betreft ; IN KWAAD DAGLICHT TE STELLEN.
Aan jou de beurt om boven genoemde feiten te weerleggen .

Magister
16-06-13, 20:31
Afgezien van dat alles vraagt Juffrouw Saartje ook om een dergelijk antwoord .
Ik ben het ook niet altijd met Charlus eens ,maar in dit geval mag hij zich toch op z,n minst verdedigen.
Verder wil ik ook het volgende nog ff kwijt : het is opvallend dat eigenlijk ''niet terzake doende topic,s "' het langste lopen ,en van het een het andere komt .
, m.a.w topic,s die belangrijk Wereld Nieuws vermelden ,worden gemeden als de pest!
alleen omdat het feit dat ze voor het imago van de Moslims uiteraard niet goed zijn.!
Maar de juist de feiten liegen er niet om : het is blijkbaar een groot probleem dat er nog steeds dagelijks meer doden vallen door en voor Moslims onderling , maar daar staan posters als Samiertje niet bij stil , bij hem telt maar een ding en dat is vooral Topic,s plaatsenmet onderwerpen die over het algemeen gaan over: Christenen ,Joden , Amerika ,Nederland en alles wat het zgn Westen betreft ; IN KWAAD DAGLICHT TE STELLEN.
Aan jou de beurt om boven genoemde feiten te weerleggen .

Om op het topiconderwerp terug te komen: ik zie liever een korte rok dan een lange hoofddoek...

Eke
16-06-13, 21:03
Afgezien van dat alles vraagt Juffrouw Saartje ook om een dergelijk antwoord .
Ik ben het ook niet altijd met Charlus eens ,maar in dit geval mag hij zich toch op z,n minst verdedigen.

Verdedigen doet hij goed. Aanvallen is niet nodig, want hij zit niet in het nauw.

knots71karel
16-06-13, 21:05
Om op het topiconderwerp terug te komen: ik zie liever een korte rok dan een lange hoofddoek...

Ja ondanks mijn leeftijd ben ik het met je eens , al loop ik nu het gevaar om voor ''ouwe viespeuk '' uitgescholden te worden .
:p

knots71karel
16-06-13, 21:11
Verdedigen doet hij goed. Aanvallen is niet nodig, want hij zit niet in het nauw.

Mogelijk denkt hij er in bepaalde gevallen net zo over als ik :aanval is de beste verdediging ,want een kat in het nauw moet rare sprongen maken !
:D

Eke
16-06-13, 21:13
, m.a.w topic,s die belangrijk Wereld Nieuws vermelden ,worden gemeden als de pest!
.

We hebben meer prikkers nodig. De meeste zijn kleine parttimers ..


Ik hoop dat Fulanadetal terugkomt na haar nare ervaringen laatst. We hebben een grappige, slimme en ontwikkelde prikker verloren, jongens, en niemand greep in..las ik in dat topic.

Iedereen een PM aan haar sturen is een optie. Iemand een strakker plan?

Eke
16-06-13, 21:19
Je bent te snel met antwoorden,K71K...pffffffff. :)

welterusten !

knots71karel
16-06-13, 21:42
We hebben meer prikkers nodig. De meeste zijn kleine parttimers ..


Ik hoop dat Fulanadetal terugkomt na haar nare ervaringen laatst. We hebben een grappige, slimme en ontwikkelde prikker verloren, jongens, en niemand greep in..las ik in dat topic.


Iedereen een PM aan haar sturen is een optie. Iemand een strakker plan?

Ik heb haar ind een PM gestuurd , en bedankt .

Soldim
17-06-13, 12:20
:vierkant: Het maaien van gras, anders dan met de zeis, hoort op alle dagen van de week verboden.

Volgens mij krijgen de eerste hulp posten het dan verschrikkelijk druk!

mark61
17-06-13, 12:46
Wat zijn die dan, Charlus ? Geluidsoverlast als de klokken beieren ?

De wet overtreden. Vrouwen discrimineren. Weigeren je werk als ambtenaar te doen zonder ontslagen te worden. De rest van de bevolking dingen opleggen, zoals stemmen op woensdag. De volksgezondheid in gevaar brengen door te weigeren mee te werken aan het voorkomen van epidemieën.

mark61
17-06-13, 12:51
Neem die zondag. Stemmen op zondag. Nou, big deal, hoor ! Er blijven zes dagen over..dus waarpm zou je die niet gebruiken ?

Het is een big deal dat een paar honderdduizend man 16,5 miljoen mensen opleggen wanneer zij wat kunnen doen. Mensen werken, zondag is daarom de ideale dag om te stemmen.

Het schijnheilige, zoals gebruikelijk bij religieuzen, is dat ze het wel prima vinden dat op zondag het personeel van electriciteitscentrales, water- en gasvoorziening, de politie, brandweer en ziekenhuizen wel werken.

Doe stoer en laat je huis afbranden op zondag.

Eke
17-06-13, 15:19
Het is een big deal dat een paar honderdduizend man 16,5 miljoen mensen opleggen wanneer zij wat kunnen doen. Mensen werken, zondag is daarom de ideale dag om te stemmen.

Het schijnheilige, zoals gebruikelijk bij religieuzen, is dat ze het wel prima vinden dat op zondag het personeel van electriciteitscentrales, water- en gasvoorziening, de politie, brandweer en ziekenhuizen wel werken.



Doe stoer en laat je huis afbranden op zondag.

Mark, ik ben me daar gek om op m'n vrije zondag te gaan stemmen. Dan wil ik niks "moeten".

En schijnheiligheid is gebruikelijk bij gelovigen ??? .Geloof jij dat echt :hihi:


Doe stoer en laat Gods water over Gods' akker lopen op zondag.

Eke
17-06-13, 15:41
De wet overtreden. Vrouwen discrimineren. Weigeren je werk als ambtenaar te doen zonder ontslagen te worden. De rest van de bevolking dingen opleggen, zoals stemmen op woensdag. De volksgezondheid in gevaar brengen door te weigeren mee te werken aan het voorkomen van epidemieën.

Ja, uh, gelovigen hoeven helemaal niet zo koppig te zijn. Als een volwassene een bloedtransfusie weigert...okay. Maar hun kind heeft recht op goeie hulp.

Het ligt allemaal niet zo eenvoudig. Maar wat WEL eenvoudig ligt moet je zo laten.

super ick
17-06-13, 15:44
Ik hoop dat Fulanadetal terugkomt na haar nare ervaringen laatst. We hebben een grappige, slimme en ontwikkelde prikker verloren, jongens, en niemand greep in..las ik in dat topic.

?

.????

Was helemaal langs mij heen gegaan. Ik ga het opzoeken.

super ick
17-06-13, 15:45
.

Doe stoer en laat je huis afbranden op zondag.

Haha, meesterlijk gevonden :hihi:

super ick
17-06-13, 15:49
Ja, uh, gelovigen hoeven helemaal niet zo koppig te zijn. Als een volwassene een bloedtransfusie weigert...okay. Maar hun kind heeft recht op goeie hulp.

Het ligt allemaal niet zo eenvoudig. Maar wat WEL eenvoudig ligt moet je zo laten.

Het ligt wel eenvoudig.

Waarom zijn wij door Hem uitgerust met een superieur brein denk je? Om alles als schapen letterlijk te nemen en zelf niet na te denken? Dan hadden we wel een vacht gehad en stonden we blatend in de wei. Vooral als je het O.T. Leest moet je toch duidelijk worden dat veel, zoniet alles in de tijd en geest gezien moet worden waarin zich dat afspeelde.

Eke
17-06-13, 16:19
Het ligt wel eenvoudig.

Waarom zijn wij door Hem uitgerust met een superieur brein denk je? Om alles als schapen letterlijk te nemen en zelf niet na te denken? Dan hadden we wel een vacht gehad en stonden we blatend in de wei. Vooral als je het O.T. Leest moet je toch duidelijk worden dat veel, zoniet alles in de tijd en geest gezien moet worden waarin zich dat afspeelde.


Het heeft te maken met respekt. We leven in een land met vele mensen en vele manieren om gelovig/ongelovig te zijn. Wie ben ik om de winnaar uit te roepen ?

mark61
17-06-13, 17:34
Mark, ik ben me daar gek om op m'n vrije zondag te gaan stemmen. Dan wil ik niks "moeten".

En schijnheiligheid is gebruikelijk bij gelovigen ??? .Geloof jij dat echt :hihi:

Je moet ook niks. Je doet nou alsof het een dodelijk vermoeiende bezigheid is, even stemmen.

Het normaalste is natuurlijk om stemmen over meer dagen mogelijk te maken. Maar dat vinden de media niet leuk natuurlijk, zo'n sensationeel gebeuren dat netjes in één uitzending te vangen valt.

Kan je even reageren op mijn opmerking over die wel-werkende politie en brandweer?

Ja, dat geloof ik echt. Hoe strikter en onrealistischer de regels die je jezelf oplegt, hoe groter de kans dat je ze overtreedt. Stiekem, zonder het te erkennen, of openlijk, en dan te ontkennen dat je ze overtreedt en met onnavolgbare redeneringen te komen waarom dat nou net wel kan, de brandweer bellen.

mark61
17-06-13, 17:35
Haha, meesterlijk gevonden :hihi:

Thanks :hihi:

Ja eh, het is gewoon een logisch uitvloeisel van. God geeft en god neemt :slaap:

mark61
17-06-13, 17:37
Het heeft te maken met respekt. We leven in een land met vele mensen en vele manieren om gelovig/ongelovig te zijn. Wie ben ik om de winnaar uit te roepen ?

Respect dat ongelovigen verplicht zijn voor gelovigen te hebben.

Respect dat gelovigen niet hoeven te hebben voor ongelovigen. Die moeten maar inschikken en inslikken, want de gelovigen hebben per definitie het morele gelijk en de absolute maatstaf daarvoor in handen.

De enig moreel juiste en logische gevolgtrekking daaruit is dat de staat neutraal moet zijn om aan alle mensen evenveel ruimte, respect en rechten te geven.

Maar daar nemen gelovigen geen genoegen mee. Die willen een uitzonderingspositie. Ook ten koste van ongelovigen. Dat noemen zij 'respect', dat ze zelf weigeren te geven.

Sommigen dus hè. Het gaat hier even over de essentie.

mark61
17-06-13, 17:39
.????

Was helemaal langs mij heen gegaan. Ik ga het opzoeken.

Vertel me even wat het was als je het gevonden hebt, want ik heb het ook gemist.

Eke
17-06-13, 19:22
.

Kan je even reageren op mijn opmerking over die wel-werkende politie en brandweer?

Ja, dat geloof ik echt. Hoe strikter en onrealistischer de regels die je jezelf oplegt, hoe groter de kans dat je ze overtreedt. Stiekem, zonder het te erkennen, of openlijk, en dan te ontkennen dat je ze overtreedt en met onnavolgbare redeneringen te komen waarom dat nou net wel kan, de brandweer bellen.

Je kunt toch ook laten stemmen met een machtigingskaart ? Fluitje van een cent.

Brandweer ect. Doe wel en zie niet om. De heilige boeken zijn geen kookboeken, Mark. Er staan vele wijsheden in.Die als leidraad kunnen dienen.
Dat er mensen fanatiek kicken op onwrikbare regels is hun probleem.Daar komen vroeg of laat brokken van, leert de geschiedenis.

Eke
17-06-13, 19:38
Respect dat ongelovigen verplicht zijn voor gelovigen te hebben.

Respect dat gelovigen niet hoeven te hebben voor ongelovigen. Die moeten maar inschikken en inslikken, want de gelovigen hebben per definitie het morele gelijk en de absolute maatstaf daarvoor in handen.

De enig moreel juiste en logische gevolgtrekking daaruit is dat de staat neutraal moet zijn om aan alle mensen evenveel ruimte, respect en rechten te geven.

Maar daar nemen gelovigen geen genoegen mee. Die willen een uitzonderingspositie. Ook ten koste van ongelovigen. Dat noemen zij 'respect', dat ze zelf weigeren te geven.

Sommigen dus hè. Het gaat hier even over de essentie.

Respekt GEEF je. Ook aan andersdenkenden.

Dat de werkelijkheid leert dat er een stel gelovigen/ongelovigen* rondlopen die het absolute gelijk in pacht denken te hebben is des mensen...En als dat samen valt met wereldlijke macht heb je een probleem.

denk even aan een ideologie

Eke
17-06-13, 19:42
Het gaat hier even over de essentie.Over leidraad versus kookboek




Leidraad in de betekenis van orienterend boekwerk over bepaalde onderwerpen.

Kookboek omschrijft vaste handelingen om tot het Hemelsche Gerecht te komen.

super ick
17-06-13, 20:02
Vertel me even wat het was als je het gevonden hebt, want ik heb het ook gemist.

Lees haar laatste post er maar op na. Ze mist de link.

mark61
17-06-13, 20:10
Lees haar laatste post er maar op na. Ze mist de link.

Oh ik dacht dat er nog iets anders was.

Eke
17-06-13, 21:25
Lees haar laatste post er maar op na. Ze mist de link.


citaat Fulanadetal na zeurmailtjes :

Dit gaat echt nergens over. Als je het nu nog niet snapt dan kan je niet of wil je niet. Allebei zielig maar niet mijn probleem. Maakt niet uit.

Ik ga hier trouwens weg. Mijn link met Marokko was een Marokkaanse partner. Ik realiseer me dat met zijn vertrek mijn link weg is. Dus mijn meedoen hier is tamelijk zinloos geworden, en ik wil me niet opdringen.

Bedankt allemaal! Fijne tijd verder hier en in de echte wereld





Uit topic Broer
we hebben hier iemand onthoofd.----pagina 3


Ja, ze vindt haar meedoen hier vrij zinloos om meerdere redenen. Dringt ze zich op ? Nee, ze draagt juist bij. Was het een zinloze irritante mailwisseling op dat topic. ? Lees en beoordeel zelf. M.i. wel.

Knutselsmurf
17-06-13, 21:35
Is een hoofddoek erger dan een lange rok?Nee, maar er zijn wel een paar belangrijke verschillen :
1) Doordat de hoofddoek veel hoger zit als de rok valt het meer op, het zit in het gezichtsveld van de klager.
2) Een hoofddoek heb wel of niet, die rok kan in lengte varieren, een lange rok valt niet op naast een middel lange rok.
3) Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.

Karin.N
17-06-13, 22:01
Het heeft te maken met respekt. We leven in een land met vele mensen en vele manieren om gelovig/ongelovig te zijn. Wie ben ik om de winnaar uit te roepen ?


Ik heb toch het idee dat het respect en acceptatie vooral van de niet gelovigen af moet komen. Want wij (de ongelovigen)j moeten maar accepteren dat gelovigen de zondagrust als heilig beschouwen. Wij moeten maar accepteren dat er weigerambtenaren zijn bij homohuwelijken. We moeten zelfs accepteren dat er een partij is als de SGP die vrouwenrechten ondermijnt. We moeten maar accepteren dat gelovigen mogen discrimineren met de bijbel in de hand. En dat alles onder mom van godsdienstvrijheid.

Godsdienstvrijheid houd wat mij betreft in dat je vrij bent om een geloof te kiezen, vrij bent om van geloof te veranderen en vrij bent om van je geloof af te stappen. Ik vind niet dat onder het mom van godsdienstvrijheid gelovigen meer rechten hebben dan niet gelovigen.
Ik word een beetje moe van dat meedenken met de gelovigen, andersom merk ik er namelijk maar weinig van.

H.P.Pas
17-06-13, 22:08
Ik word een beetje moe van dat meedenken met de gelovigen, andersom merk ik er namelijk maar weinig van.

:fpetaf:

Eke
17-06-13, 22:36
Ik heb toch het idee dat het respect en acceptatie vooral van de niet gelovigen af moet komen. Want wij (de ongelovigen)j moeten maar accepteren dat gelovigen de zondagrust als heilig beschouwen. Wij moeten maar accepteren dat er weigerambtenaren zijn bij homohuwelijken. We moeten zelfs accepteren dat er een partij is als de SGP die vrouwenrechten ondermijnt. We moeten maar accepteren dat gelovigen mogen discrimineren met de bijbel in de hand. En dat alles onder mom van godsdienstvrijheid.




Ik heb juist de afgelopen vijftig jaar de macht van de kerk over het leven van de volgelingen sterk zien afnemen...
en dit proces is nog niet gestopt.

Sommige prikkers hebben er geen flauw benul van hoe het is om een godsdienst aan te hangen. Hoe het is om God centraal te stellen in je dagelijkse leven.

Ja, en dat er onverdraagzame gelovigen zijn..geen verrassing en ja...stuitend. Voor mij is onverdraagzaamheid ook iets wat ik elders in de maatschappij heb gezien.Bij ongelovigen even goed.....Breek me de bek niet open.

Knutselsmurf
17-06-13, 23:30
Als we de religieuze machtswellustelingen hun gang laten gaan zijn de christenen geen haar beter als de moslims.
Bij het beoordelen van de huidige situatie kun je er rekening mee houden dat de christenen ruim 600 jaar voorsprong hebben op de moslims.

knots71karel
18-06-13, 00:07
Het is een big deal dat een paar honderdduizend man 16,5 miljoen mensen opleggen wanneer zij wat kunnen doen. Mensen werken, zondag is daarom de ideale dag om te stemmen.

Het schijnheilige, zoals gebruikelijk bij religieuzen, is dat ze het wel prima vinden dat op zondag het personeel van electriciteitscentrales, water- en gasvoorziening, de politie, brandweer en ziekenhuizen wel werken.

Het schijnheilige, zoals gebruikelijk bij religieuzen, is dat ze het wel prima vinden dat op zondag het personeel van electriciteitscentrales, water- en gasvoorziening, de politie, brandweer en ziekenhuizen wel werken.oe stoer en laat je huis afbranden op zondag.

ik reageer op het boven staande , werken mag ,mocht wel degelijk op Zondagen ,van de religieuzen ,mar het verschil was dat dat werk wel in dienst moest staan voor ind noodgevallen ,verzorging enz enz .
Net zo goed dat de ISLAM een uitzondering heeft op het vasten tijdens de RAMADAN voor zieken en zwakke mensen.

knots71karel
18-06-13, 00:17
Als we de religieuze machtswellustelingen hun gang laten gaan zijn de christenen geen haar beter als de moslims.
Bij het beoordelen van de huidige situatie kun je er rekening mee houden dat de christenen ruim 600 jaar voorsprong hebben op de moslims.

Dit antwoord heb ik ook al eens gegeven , vroeger waren de Christenen net zo!
ook de afscheidingen Luther,Calvijn enz veroorzaakten moord en doodslag , en nu pak weg 400 jaar later gaan ze gezamelijk weer met elkaar om , zelf in depolitiek zijn ze het weer eens CDA .
op en paar fanatiek enclaves na zoals Urk ,Volendam ,Staphorst e.d

Eke
18-06-13, 04:01
[/I]

ik reageer op het boven staande , werken mag ,mocht wel degelijk op Zondagen ,van de religieuzen ,mar het verschil was dat dat werk wel in dienst moest staan voor ind noodgevallen ,verzorging enz enz .
Net zo goed dat de ISLAM een uitzondering heeft op het vasten tijdens de RAMADAN voor zieken en zwakke mensen.

Heldere toevoeging uit RK-hoek :)

Karin.N
18-06-13, 09:39
Ik heb juist de afgelopen vijftig jaar de macht van de kerk over het leven van de volgelingen sterk zien afnemen...
en dit proces is nog niet gestopt.

Sommige prikkers hebben er geen flauw benul van hoe het is om een godsdienst aan te hangen. Hoe het is om God centraal te stellen in je dagelijkse leven.

Ja, en dat er onverdraagzame gelovigen zijn..geen verrassing en ja...stuitend. Voor mij is onverdraagzaamheid ook iets wat ik elders in de maatschappij heb gezien.Bij ongelovigen even goed.....Breek me de bek niet open.


Wanneer iemand God centraal wil stellen, prima. Maar anderen hebben de vrijheid om god niet centraal te stellen.

Mijn mening is dat er meer inlevingsvermogen, meer acceptatie en meer respect van niet gelovigen voor een godsdienst wordt gevraagd, dan dat christenen (en andere religieuzen) dat opbrengen voor niet gelovigen. En dat allemaal onder het mom van godsdienstvrijheid. Hoe zit het dan met de vrijheid om niet te geloven?

Die heb ik ja. Maar de gelovige heeft ook recht op zijn of haar godsdienst en die hebben ze ook.Maar door steeds te hameren op godsdienstvrijheid worden er aan gelovigen meer rechten toegekend dan aan niet gelovigen.

En ach, wordt er dan gezegd, tis geven en nemen. Ja idd, het geven doen de niet gelovigen, het nemen doen de gelovigen, want er is godsdienstvrijheid. Beet je water bij de wijn doen, maar ook dat zijn de niet gelovigen.

De invloed van de kerk mag dan afnemen, het groepje christenen wat een eigen sterke invulling aan het geloof geeft, laat zich goed horen. En ook ik word in het parlement vertegenwoordigd door een partij die mij het liefst thuis ziet, en ontneemt mij het liefst mijn kiesrecht.

super ick
18-06-13, 14:21
Ik heb juist de afgelopen vijftig jaar de macht van de kerk over het leven van de volgelingen sterk zien afnemen...
en dit proces is nog niet gestopt.

Sommige prikkers hebben er geen flauw benul van hoe het is om een godsdienst aan te hangen. Hoe het is om God centraal te stellen in je dagelijkse leven.

Ja, en dat er onverdraagzame gelovigen zijn..geen verrassing en ja...stuitend. Voor mij is onverdraagzaamheid ook iets wat ik elders in de maatschappij heb gezien.Bij ongelovigen even goed.....Breek me de bek niet open.

Onder grote druk en gepaard gaand met veel bloedvergieten. Pas toen het niet meer houdbaar was moesten de predikers van naastenliefde hun macht inderdaad grotendeels afstaan.

En dat hoeft ook helemaal niet. Dat is een persoonlijke zaak. Val er anderen dus niet mee lastig.

Er is inderdaad geen enkel verschil te ontdekken tussen ongelovigen en gelovigen wanneer het gaat om kwalijke daden. Voor gelovigen is dat vreemd omdat toch precies beschreven staat dat zij het kwade moeten laten. Irritant ook omdat het vaak gelovigen zijn die het patent op moraal claimen.
Als voorbeeld noem ik nog maar eens het grootschalige kindermisbruik binnen de RKK en het jarenlang onder het kleed vegen door de leiders en dan toch maar het vingertje blijven heffen als zgn baken van moraal. Ik pis op die lui.

Eke
18-06-13, 15:39
Onder grote druk en gepaard gaand met veel bloedvergieten.

huh ?

knuppeltje
18-06-13, 16:07
huh ?

Kruistocht tegen de Katharen en Hussieten. Eeuwenlange systematische vervolging en vermoording van andersgelovigen, andersdenkenden en anders geaarden. Het is maar om een paar kleinigheidjes op te noemen. We maken de lijst niet te lang deze keer.

super ick
18-06-13, 17:02
huh ?

Tja, je kunt niet alleen naar de laatste vijftig jaar kijken.
Al vind ik het ook kleinzielig om anderen een verfrissende duik in het zwembad te ontzeggen omdat jou geloof, dus niet van die ander, dat voorschrijft. Die ander heeft daar niets mee te maken.

Magister
18-06-13, 17:02
Onder grote druk en gepaard gaand met veel bloedvergieten. Pas toen het niet meer houdbaar was moesten de predikers van naastenliefde hun macht inderdaad grotendeels afstaan.

En dat hoeft ook helemaal niet. Dat is een persoonlijke zaak. Val er anderen dus niet mee lastig.

Er is inderdaad geen enkel verschil te ontdekken tussen ongelovigen en gelovigen wanneer het gaat om kwalijke daden. Voor gelovigen is dat vreemd omdat toch precies beschreven staat dat zij het kwade moeten laten. Irritant ook omdat het vaak gelovigen zijn die het patent op moraal claimen.
Als voorbeeld noem ik nog maar eens het grootschalige kindermisbruik binnen de RKK en het jarenlang onder het kleed vegen door de leiders en dan toch maar het vingertje blijven heffen als zgn baken van moraal. Ik pis op die lui.

Zij heeft het over de laatste vijftig jaar en jij begint over de middeleeuwen, slimmerik. Je vergeet overigens de vervolging van de protestanten, al kun je de Hussieten ook een soort protestanten noemen.

super ick
18-06-13, 17:04
Zij heeft het over de laatste vijftig jaar en jij begint over de middeleeuwen, slimmerik. Je vergeet overigens de vervolging van de protestanten, al kun je de Hussieten ook een soort protestanten noemen.

Zoals je ziet heb ik daar inmiddels op geantwoord. Je kunt niet alleen een periode eruit pikken die jou toevallig uitkomt.

Magister
18-06-13, 17:09
Zoals je ziet heb ik daar inmiddels op geantwoord. Je kunt niet alleen een periode eruit pikken die jou toevallig uitkomt.

Nee, maar Eke kwam met ontwikkelingen van de laatste 50 jaar, dan schiet het niet op als je met toestanden van meer dan 500 jaar gleden komt aandragen.

Karin.N
18-06-13, 17:50
Nee, maar Eke kwam met ontwikkelingen van de laatste 50 jaar, dan schiet het niet op als je met toestanden van meer dan 500 jaar gleden komt aandragen.

Grappig dat wanneer het om Israel gaat je wel opeens verder terug de tijd ingaat. Maar ja, dat komt je dan net weer even beter uit.

Ibrah1234
18-06-13, 18:15
Dit begint zo langzamerhand steeds meer een anti-christelijk en anti-Joods forum te worden voor zover het al niet was.

Heb het hier wel gehad. Bye.

Eke
18-06-13, 18:26
Er is inderdaad geen enkel verschil te ontdekken tussen ongelovigen en gelovigen wanneer het gaat om kwalijke daden. Voor gelovigen is dat vreemd omdat toch precies beschreven staat dat zij het kwade moeten laten.

Irritant ook omdat het vaak gelovigen zijn die het patent op moraal claimen.
Als voorbeeld noem ik nog maar eens het grootschalige kindermisbruik binnen de RKK en het jarenlang onder het kleed vegen door de leiders en dan toch maar het vingertje blijven heffen als zgn baken van moraal. Ik pis op die lui.

Gelovigen weten wel beter......."ïemand die zonder zonde is werpe de eerste steen".........en er viel geen steen in het zand.


Ja..ze bestaan..mensen die claimen dat ze beter zijn vanwege hun religie.
Net zoals er mensen zijn die claimen dat ze beter zijn vanwege hun .......vul maar in.

Wat ik gevaarlijk vind is als mensen ' ín naam van God' allerlei dingen gaan doen.

Blair bv had gebeden of hij naar Irak zou gaan en toen kreeg hij toch zo'n goed gevoel over zich "ja, ik moet het doen "

Net of God een mens is die voor de een is en tegen de ander in de strijd


Maargoed. :hihi: Ik pis op die lui schrijf je, Superick..Das errug seculier hoor !!!!!

Eke
18-06-13, 18:36
Grappig dat wanneer het om Israel gaat je wel opeens verder terug de tijd ingaat. Maar ja, dat komt je dan net weer even beter uit.

Lees nog even wat jezelf schreef, Karin....:)

Eke
18-06-13, 18:41
Dit begint zo langzamerhand steeds meer een anti-christelijk en anti-Joods forum te worden voor zover het al niet was.

Heb het hier wel gehad. Bye.


Blijf. Ook jouw argumenten doen er toe :).....al is dit voor mij geen verplichting om altijd JA te knikken, als je begrijpt wat ik bedoel.

super ick
18-06-13, 22:38
Gelovigen weten wel beter......."ïemand die zonder zonde is werpe de eerste steen".........en er viel geen steen in het zand.


Ja..ze bestaan..mensen die claimen dat ze beter zijn vanwege hun religie.
Net zoals er mensen zijn die claimen dat ze beter zijn vanwege hun .......vul maar in.

Wat ik gevaarlijk vind is als mensen ' ín naam van God' allerlei dingen gaan doen.

Blair bv had gebeden of hij naar Irak zou gaan en toen kreeg hij toch zo'n goed gevoel over zich "ja, ik moet het doen "

Net of God een mens is die voor de een is en tegen de ander in de strijd


Maargoed. :hihi: Ik pis op die lui schrijf je, Superick..Das errug seculier hoor !!!!!

Tja, als je je ermee verbonden voelt dan kijk je wellicht anders tegen deze zaken aan. Ik wil duidelijk maken dat jij niets te maken hebt met hoe ik in het leven staat maar ik ook niet hoe jij in het leven staat.
Ik vind het wel goed de discussie scherp te voeren. Ik heb respect voor andersdenkenden maar dat staat los van het feit dat ik er geen nadeel van wil ondervinden. Zo wil ik bijvoorbeeld een pilletje kunnen innemen als ik er genoeg van heb en niet in mijn poep door wil blijven rollen tot ik mijn laatste adem uitblaas omdat dat zo moet van de God van een ander. Je zou als christenpoliticus ook kunnen zeggen dat een ieder het recht heeft 'verantwoordelijkheid' te nemen voor zijn daden. Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat je anderen iets op moet leggen. Ik heb er alle respect voor dat bijv. een christen daarin een andere keuze maakt en gelukkig kan dat ook. In dit geval vind ik dat het respect niet van twee kanten komt maar ik verdom het om erom te gaan bedelen. Daarom zei ik dat erop pis. Of om in jou woorden te blijven: Een gelovige heeft er geen idee van om geen God centraal te hebben staan in je leven.

Welterusten Eke. I, ga :slapen:

mark61
18-06-13, 23:37
Nee, maar Eke kwam met ontwikkelingen van de laatste 50 jaar, dan schiet het niet op als je met toestanden van meer dan 500 jaar gleden komt aandragen.

Jij bent niet degene die bepaalt over welk tijdperk de discussie moet gaan.

Het gaat om hoe godsdienstigen zich gedragen ten opzichte van niet-gelovigen en anders-gelovigen. Fundamenteel. Los van historische periode. Het is duidelijk dat gelovigen zich nu in de verdediging gedwongen voelen; dat zegt niks over hoe ze het het liefst zouden willen hebben als ze het (weer) voor het zeggen zouden hebben.

Het is een feit dat gelovigen nog steeds proberen niet-gelovigen hun wil op te leggen. Andersom niet.

mark61
18-06-13, 23:37
Dit begint zo langzamerhand steeds meer een anti-christelijk en anti-Joods forum te worden voor zover het al niet was.

Heb het hier wel gehad. Bye.

Huh? Anti-joods ook nog maar liefst. Oeh ah.

Magister
19-06-13, 06:17
Jij bent niet degene die bepaalt over welk tijdperk de discussie moet gaan.

Het gaat om hoe godsdienstigen zich gedragen ten opzichte van niet-gelovigen en anders-gelovigen. Fundamenteel. Los van historische periode. Het is duidelijk dat gelovigen zich nu in de verdediging gedwongen voelen; dat zegt niks over hoe ze het het liefst zouden willen hebben als ze het (weer) voor het zeggen zouden hebben.

Het is een feit dat gelovigen nog steeds proberen niet-gelovigen hun wil op te leggen. Andersom niet.

Daar kun je helemaal geen algemene uitspraken over doen. In de middeleeuwen in Europa zat de samenleving anders in elkaar dan de laatste vijftig jaar, waar Eke over spreekt. En de mentaliteit was ook anders van zowel gelovigen als ongelovigen. Overigens, die laatsten waren er helemaal niet.

Karin.N
19-06-13, 07:01
Lees nog even wat jezelf schreef, Karin....:)

Eke, dit is iets tussen magister en mij inzake de discssie op een ander topic. Dit was niet voor jou bedoeld.

knuppeltje
19-06-13, 08:56
Daar kun je helemaal geen algemene uitspraken over doen. In de middeleeuwen in Europa zat de samenleving anders in elkaar dan de laatste vijftig jaar, waar Eke over spreekt. En de mentaliteit was ook anders van zowel gelovigen als ongelovigen. Overigens, die laatsten waren er helemaal niet.

Dat laatste is wel een heel rare uitspraak. En dat voor een zogenaamde geschiedenisleraar. Maar vertel me eens waarom er dan zoveel vervolging was van zogenaamde heidenen en ketters?

Magister
19-06-13, 09:34
Dat laatste is wel een heel rare uitspraak. En dat voor een zogenaamde geschiedenisleraar. Maar vertel me eens waarom er dan zoveel vervolging was van zogenaamde heidenen en ketters?

Ook dat waren gelovigen. Iedereen geloofde in de een of andere God. In de middeleeuwen bestonden ongelovigen helemaal niet.

Soldim
19-06-13, 09:45
Ook dat waren gelovigen. Iedereen geloofde in de een of andere God. In de middeleeuwen bestonden ongelovigen helemaal niet.

Das een boude uitspraak. Atheisme is natuurlijk van alle tijden, of het nu atheisme genoemd werd of niet, en of het geaccepteerd werd of niet.

De katholieke kerk noemde het gewoon ketters zonder er verder over na te denken.

knuppeltje
19-06-13, 09:58
Ook dat waren gelovigen. Iedereen geloofde in de een of andere God. In de middeleeuwen bestonden ongelovigen helemaal niet.

Nog steeds een heel rare uitspraak. Er is geen enkel bewijs te leveren dat er toen geen mensen waren die niet in het bestaan van een god geloofden. Gelovigen geloven dat de mens door een of andere god is geschapen, en liefst naar diens beeld en gelijkenis. Maar dat geldt voor religiën met amorfe goden. Dat gold niet voor chtonische goden aanbidders. Die en nog vele anderen geloofden helemaal niet dat ze door een amorfe god waren geschapen, en al helemaal niet naar diens beeld en gelijkenis. Aboriginals bijvoorbeeld, geloven heilig dat ze van de groene mieren afstammen en kennen dus niet een scheppingsverhaal zoals bij de godengelovers. Misschien geloven ze dat tegenwoordig niet meer zo, met al die alcohol die ze drinken, maar zo is het volgens hun mythologie. En die gaat veel verder terug dan de middeleeuwen. Volgens jou definitie zijn dat dus ongelovigen. Er zullen vast nog wel meer van dergelijke voorbeelden te vinden zijn.

mark61
19-06-13, 11:55
Daar kun je helemaal geen algemene uitspraken over doen. In de middeleeuwen in Europa zat de samenleving anders in elkaar dan de laatste vijftig jaar, waar Eke over spreekt. En de mentaliteit was ook anders van zowel gelovigen als ongelovigen. Overigens, die laatsten waren er helemaal niet.

Dat kan je prima. Gedurende het 2000-jarig bestaan van de christelijke kerk wilde het iedereen dwingen de partijlijn te volgen. Zeggen dat je ongelovig was was levensgevaarlijk.

Jij weet helemaal niet of er ongelovigen waren. Het was namelijk levensgevaarlijk om dat te roepen. In de Arabische wereld waren er zeker ongelovigen, daar zijn bronnen van. Wat dat betreft liepen ze mijlen voor op Europa.

Inderdaad werd het sinds de Verlichting mogelijk je tot ongelovige te verklaren en werd de -wereldlijke- macht van de kerken langzamerhand afgebroken. Dat zegt niks over de mentaliteit van gelovigen. Het zegt alleen iets over hun macht.

Magister
19-06-13, 14:36
Dat kan je prima. Gedurende het 2000 jarig bestaan van de christelijke kerk wilde het iedereen dwingen de partijlijn te volgen. Zeggen dat je ongelovig was was levensgevaarlijk.

Jij weet helemaal niet of er ongelovigen waren. Het was namelijk levensgevaarlijk om dat te roepen. In de Arabische wereld waren er zeker ongelovigen, daar zijn bronnen van. Wat dat betreft liepen ze mijlen voor op Europa.

Inderdaad werd het sinds de Verlichting mogelijk je tot ongelovige te verklaren en werd de -wereldlijke- macht van de kerken langzamerhand afgebroken. Dat zegt niks over de mentaliteit van gelovigen. Het zegt alleen iets over hun macht.

Je eerste alinea is gewoon van de zotte, al is het alleen maar omdat hèt christendom helemaal nooit bestaan heeft. Zelfs in de middeleeuwen was het zeer veelvormig in zijn uitingsvormen en in zijn strevingen. En ja, het kon het gevaarlijk zijn om te uiten dat je afweek van de katholieke kerk. Toch waren er veel die dat deden, maar ongelovigen: nooit van gehoord in de middeleeuwen, ze waren er gewoon niet. Verder heb ik het niet over de Arabische wereld, ook niet over de klassieke oudheid, maar over de middeleeuwen waar knuppel over begon. Ik herhaal, er waren toen geen ongelovigen, iedereen hing een geloof aan.

Soldim
19-06-13, 14:57
Je eerste alinea is gewoon van de zotte, al is het alleen maar omdat hèt christendom helemaal nooit bestaan heeft.

De meeste fanatieke christenen hangen hèt christendom aan; al die anderen hebben het fout. En die fanantieke christenen probeerden, toen en nu, hun religie aan anderen op te dringen. Goedschiks of kwaadschiks.



Zelfs in de middeleeuwen was het zeer veelvormig in zijn uitingsvormen en in zijn strevingen. En ja, het kon het gevaarlijk zijn om te uiten dat je afweek van de katholieke kerk. Toch waren er veel die dat deden, maar ongelovigen: nooit van gehoord in de middeleeuwen, ze waren er gewoon niet.


Voila, de logica van Magister -- hij heeft er niet van gehoord, dus het bestaat niet. Persoonlijk vind ik dat niet een bijzonder overtuigend argument.


Verder heb ik het niet over de Arabische wereld, ook niet over de klassieke oudheid, maar over de middeleeuwen waar knuppel over begon. Ik herhaal, er waren toen geen ongelovigen, iedereen hing een geloof aan.

Natuurlijk wel, die werden samen met alle andere ketters op een letterlijke en figuurlijke hoop gegooid.

Magister
19-06-13, 15:22
De meeste fanatieke christenen hangen hèt christendom aan; al die anderen hebben het fout. En die fanantieke christenen probeerden, toen en nu, hun religie aan anderen op te dringen. Goedschiks of kwaadschiks.



Voila, de logica van Magister -- hij heeft er niet van gehoord, dus het bestaat niet. Persoonlijk vind ik dat niet een bijzonder overtuigend argument.



Natuurlijk wel, die werden samen met alle andere ketters op een letterlijke en figuurlijke hoop gegooid.

Niet alleen ik heb er niet van gehoord, niemand heeft er van gehoord.

knuppeltje
19-06-13, 15:54
Niet alleen ik heb er niet van gehoord, niemand heeft er van gehoord.

Alweer de zoveelste onhoudbare uitspraak. Je gaat er echt voor vandaag, is het niet?

super ick
19-06-13, 15:57
Niet alleen ik heb er niet van gehoord, niemand heeft er van gehoord.

Geschiedenis

Het Oudgriekse woord ἄθεος, lett. 'zonder god'; in de versie van de Brief van Paulus aan de Efeziërs in Papyrus 46
De term atheïsme stamt uit het 16e-eeuwse Frankrijk, maar ideeën die men tegenwoordig zou zien als atheïstisch zijn al beschreven in de klassieke oudheid, en ook in de Vedische periode.

Wiki.

Jij bent toch geschiedenisleraar?

knuppeltje
19-06-13, 16:11
Geschiedenis

Het Oudgriekse woord ἄθεος, lett. 'zonder god'; in de versie van de Brief van Paulus aan de Efeziërs in Papyrus 46
De term atheïsme stamt uit het 16e-eeuwse Frankrijk, maar ideeën die men tegenwoordig zou zien als atheïstisch zijn al beschreven in de klassieke oudheid, en ook in de Vedische periode.

Wiki.

Jij bent toch geschiedenisleraar?

Nee. Hij is huisjesmelker, al jaren.

BoerHarms
19-06-13, 16:23
Geschiedenis

Het Oudgriekse woord ἄθεος, lett. 'zonder god'; in de versie van de Brief van Paulus aan de Efeziërs in Papyrus 46
De term atheïsme stamt uit het 16e-eeuwse Frankrijk, maar ideeën die men tegenwoordig zou zien als atheïstisch zijn al beschreven in de klassieke oudheid, en ook in de Vedische periode.

Wiki.

Jij bent toch geschiedenisleraar?

Nee Joh, ik dacht Godsdienst leraar :maf3:

H.P.Pas
19-06-13, 18:20
het kon het gevaarlijk zijn om te uiten dat je afweek van de katholieke kerk. Toch waren er veel die dat deden, maar ongelovigen: nooit van gehoord in de middeleeuwen, ze waren er gewoon niet.¨

Wiki: (https://de.wikipedia.org/wiki/Atheismus#Mittelalter_und_Reformation)
Traditionell wird das „christliche Mittelalter“ als Zeitalter angesehen, in dem Europa, mit der Ausnahme kleiner jüdischer und muslimischer Minderheiten, komplett durch das Christentum bestimmt gewesen wäre. Allerdings wurde dieses Bild in jüngerer Forschung teilweise korrigiert.[57] Georges Minois (http://www.amazon.de/Histoire-lath%C3%A9isme-Nouvelles-Historiques-ebook/dp/B005OMTPK0)zufolge gab es im Mittelalter sehr wohl auch Atheismus, und zwar sowohl in seiner praktischen, als auch – zumindest ansatzweise – in seiner theoretischen Form. Der Glaube habe das Mittelalter zwar dominiert, der Atheismus habe aber im Leben und Denken einer Minderheit überdauert.[58] Die oft dürftige und fast durchgängig christlich geprägte Quellenlage erschwert eine definitive Zuordnung einzelner Denker oder Personengruppen zum Atheismus.

mark61
19-06-13, 18:34
Voila, de logica van Magister -- hij heeft er niet van gehoord, dus het bestaat niet. Persoonlijk vind ik dat niet een bijzonder overtuigend argument.

Dus dat.

Onze briljante geschiedenisleraar heeft er niet van gehoord, dus het was er niet. Briljante geest.

Charlus
19-06-13, 19:10
Maarre, is een hoofddoek erger dan een lange rok? Ik zal het openingsartikel eens lezen, tenzij het van Bas Heijne is.

Eke
19-06-13, 20:22
Zij heeft het over de laatste vijftig jaar

Klopt Magister. En ik begon niet zomaar over de teruggang van de macht van de kerk gedurende de laatste 50 jaar. Karins'priksel ging heel duidelijk over vandaag de dag.

citaat Karin :

Wij moeten maar accepteren dat er weigerambtenaren zijn bij homohuwelijken. We moeten zelfs accepteren dat er een partij is als de SGP die vrouwenrechten ondermijnt. We moeten maar accepteren dat gelovigen mogen discrimineren met de bijbel in de hand. En dat alles onder mom van godsdienstvrijheid.


Dan reageer ik echt niet met de middeleeuwen......;)

Eke
19-06-13, 20:40
[QUOTE=super ick;5208532]


Geschiedenis

Het Oudgriekse woord ἄθεος, lett. 'zonder god'; in de versie van de Brief van Paulus [/QUOTE ]






Die brief van Paulus die jij daar als troef uit je mouw schudt :tover: stamt uit de derde eeuw, net v o o r de middeleeuwen dus.

Geschiedenis is fascinerend...van de duistere middeleeuwen weten we helaas niet zoveel,-er was veel chaos en verval---maar in de late middeleeuwen was er een strijd gaande tussen realisten en nominalisten.

citaat Wikipedia.org late middeleeuwen:

Willem van Ockham trok als nominalist echter de radicale conclusie dat de universalia in de buitengeestelijke werkelijkheid (buiten het verstand) niet bestaan, maar slechts taalkundige fenomenen zijn, bedoeld om de buitengeestelijke werkelijkheid te ordenen.

Magister
19-06-13, 22:09
Geschiedenis

Het Oudgriekse woord ἄθεος, lett. 'zonder god'; in de versie van de Brief van Paulus aan de Efeziërs in Papyrus 46
De term atheïsme stamt uit het 16e-eeuwse Frankrijk, maar ideeën die men tegenwoordig zou zien als atheïstisch zijn al beschreven in de klassieke oudheid, en ook in de Vedische periode.

Wiki.

Jij bent toch geschiedenisleraar?

Super, ik heb het over de middeleeuwen zoals ik al zei, niet over de oudheid en ook niet over de Renaissance en al helemaal niet over de Veda, waaruit jouw voorbeelden stammen.

Magister
19-06-13, 22:10
Dus dat.

Onze briljante geschiedenisleraar heeft er niet van gehoord, dus het was er niet. Briljante geest.

Eenvoudig te falcificeren dus. Je hoeft maar met één voorbeeld te komen. Ik nodig je uit.

Magister
19-06-13, 22:48
¨

Wiki: (https://de.wikipedia.org/wiki/Atheismus#Mittelalter_und_Reformation)
Traditionell wird das „christliche Mittelalter“ als Zeitalter angesehen, in dem Europa, mit der Ausnahme kleiner jüdischer und muslimischer Minderheiten, komplett durch das Christentum bestimmt gewesen wäre. Allerdings wurde dieses Bild in jüngerer Forschung teilweise korrigiert.[57] Georges Minois (http://www.amazon.de/Histoire-lath%C3%A9isme-Nouvelles-Historiques-ebook/dp/B005OMTPK0)zufolge gab es im Mittelalter sehr wohl auch Atheismus, und zwar sowohl in seiner praktischen, als auch – zumindest ansatzweise – in seiner theoretischen Form. Der Glaube habe das Mittelalter zwar dominiert, der Atheismus habe aber im Leben und Denken einer Minderheit überdauert.[58] Die oft dürftige und fast durchgängig christlich geprägte Quellenlage erschwert eine definitive Zuordnung einzelner Denker oder Personengruppen zum Atheismus.

Vage tekst, ben benieuwd naar concrete onderbouwing.