PDA

Bekijk Volledige Versie : Filip Dewinter op bezoek in Syrië: "Belgische regering kiest kant van al-Qaida"



Marsipulami
13-06-13, 15:30
Dewinter: "Belgische regering kiest kant van al-Qaida"



© epa.

Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter is op bezoek in Syrië, op uitnodiging van het Syrische parlement. Dat schrijven de Coreliokranten vandaag. Dewinter wordt vergezeld door partijgenoot Frank Creyelman, in het Vlaams Parlement de voorzitter van de commissie Buitenlandse Zaken.

"Wij steunen president Assad niet. Maar we willen objectief geïnformeerd worden", luidt het. "De burgeroorlog wordt door het lakse beleid van onze overheden geëxporteerd naar Europa", vindt Dewinter, die er ook waarschuwt voor de "Belgische jihadisten" die meevechten aan de zijde van Syrische opstandelingen tegen Assad.

De Syrische regering verzekerde Dewinter en Creyelman dat ze vechtende Belgen gevangen namen. Zij zullen eerst ter plaatse worden berecht alvorens ze worden uitgeleverd. Daarover wil het regime van Assad eerst sluitende afspraken maken met de Belgische regering.

"Terroristen"

"De Belgische Syriëstrijders die hier nu zijn, zijn terroristen geworden, die zich schuldig maken aan allerlei gruwelijke daden. Als je die gruweldaden ziet, dan weet je dat dit moet ophouden en dat we dit vooral niet mogen exporteren naar eigen land", vertelt Dewinter tijdens een interview met Radio 1.

Dewinter bracht het ministerie van Buitenlandse Zaken niet op de hoogte van zijn reis, "omdat ze er wellicht alles aan gedaan zouden hebben om me tegen te houden. Ik weet wel dat ze de kant van het Syrische verzet exclusief verkiezen, dus ook blijkbaar ook de kant van al-Qaida", aldus Dewinter. "Gevaarlijke bondgenoten voor onze regering als je het mij vraagt. Zeker met die wapenleveringen die nu ook worden toegelaten.

"Allerdomste dat Europa kon doen"

Welke oplossing nodig is, weet Dewinter niet. "Maar alleszins niet het leveren van wapens. Het opheffen van het wapenembargo was dan ook het allerdomste dat Europa en ons land konden doen", meent Dewinter. "De wapens die hier geleverd worden zullen het conflict enkel nodeloos rekken en het vredesproces wordt bovendien helemaal in de war gestuurd. Men heeft hier nood aan hulpgoederen en medicijnen. 500.000 vluchtelingen, heel veel armoede."


Bewerkt door: redactie 12/06/13 - 13u18