PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Binnenkort op vakantie naar Marokko? Pas op met pinnen!



MoStar
14-06-13, 01:55
17605


Ga jij binnenkort op vakantie naar Marokko? Pas dan op tijdens het pinnen. Er zijn overal in het land skimmers actief. Het is vooral oppassen in de grotere steden in Marokko. Er is bewijs gevonden dat een bende actief bezig is in Agadir, Essaouira en Marrakech. Er wordt aangeraden om ook buiten deze steden voorzichtig te zijn met pinnen.


Hoe gaan de skimmers te werk? Aan de binnenkant van de gleuf wordt een apparaatje bevestigd. Dit apparaatje kan de gegevens van een pinpas inlezen zodra deze in de gleuf gestoken wordt. Daarnaast wordt ook een camera op een onopvallende plek geplaatst. Deze camera leest de toets bewegingen van de gebruiker in.


De toetsencombinatie samen met de gegevens van de pas is genoeg informatie voor de skimmers om jouw pinpas na te maken en ongevraagd geld van je bankrekening af te halen. Inmiddels zijn er al vele slachtoffers gevallen van deze pinpas fraude. De Marokkaanse banken hebben ondertussen maatregelen genomen. Zo worden alle pinpas automaten dagelijks gecontroleerd op skimmers. Toch is het aan te raden om uiterst voorzichtig te zijn.

Foto: Jaap Stronks (http://www.flickr.com/photos/jaapstronks/)

BoerHarms
14-06-13, 10:36
Niet alleen in Marokko, maar de skimmers zijn overal bezig, maar zolang de banken geen goede maatregelen nemen, tja,.

Als ik in risico landen ben dan controleer ik zelfs de ATM machine, in Phuket heb ik ooit een keer een kaartlezer losgetrokken, dit was een valse kaartllezer die over de goed heen geplakt was.
Evenals een keynoard
Maar door goed te kijken en zelfs aan delen en zo te rukken kom je er al gauw achter.

Maar vaak heeft men haast, pinnen en wegwezen.

Door mijn eigen oplettenheid heb ik al 2 keer skimmen voorkomen.

Daarbij, tegenwoordig met internetbankieren. Als je op vakantie gaat dan maak je een extra rekening aan met een betaalpas voor de deze rekening. Zorg ervoor dat er niet teveel geld opstaat. Zoadat er bij eventueel skimmen niet je gehele kapitaal geplukt kan worden.
Dmv van Internet bankieren maak ik een bepaald bedrag over naar de "vakantierekening". Vaak doe ik dat voordat ik de ATM machine gaat.

Misschien iets meer werk, maar scheelt tenslotte een hoop narigheid indien het dan toch misgaat