PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Geen stageplek sportschool vanwege hoofddoekje



MoStar
16-06-13, 23:12
17637


De 23-jarige Marokkaanse Khadija Abbou is woedend. Abbou is op zoek naar een stageplek en vanwege haar hoofddoekje, is dat niet bepaald makkelijk. Aan de kwaliteiten van de moslima ligt het niet. Ze voldoet aan alle eisen maar er is één probleem: Abbou draagt een hoofddoekje.


Abbou had een specifieke Rotterdamse sportschool op het oog voor haar stage op het oog. Abbou kwam zonder kleerscheuren het sollicitatiegesprek door. De moslima was gemotiveerd, spontaan en had de nodige ervaring. Het enige wat wel zou moeten gebeuren, is dat zij tijdens de stage haar hoofddoekje af zou moeten doen.


En dat gaat Abbou te ver. En dus heeft zij geen stageplek. Abbou heeft inmiddels Radar ingeschakeld en Abbou is door het College voor de Rechten van de Mens in het gelijk gesteld. Zij mag niet worden geweigerd vanwege het dragen van een hoofddoekje.


Het is echter een lege overwinning. De stageplek wilt zij niet eens meer. De sportschoolhouder reageert niet meer en is niet bij de zittingen aanwezig. Abbou blijft echter door strijden, al is het om een voorbeeld te stellen voor Nederland.

Foto: Roel Wijnandts

super ick
17-06-13, 10:03
Dat gelul over die hoofddoek moet eens over zijn voor die huis tuin en keukenfuncties. Bedekte gezichten vind ik een ander verhaal maar een hoofddoekje stelt toch niets voor?

Voor functies waar onpartijdigheid vereist is, zoals een rechter kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar dan nog gaat het er meer om wat er in het koppie zit dan er omheen.

Ibrah1234
17-06-13, 10:19
Misschien zit ik er naast hoor maar moeten op een sportschool of bij sportbeoefening vanwege de veiligheid niet alle kettingen, ringen en ander spul af?

Persoonlijk vind ik het ook geen issue een hoofddoekje. Aan de andere kant heeft de desbetreffende ondernemer de vrijheid iemand al dan niet aan te nemen.

Niet erg slim om iemand op het dragen van een hoofddoek af te wijzen. Je kunt toch ook zeggen: "helaas is de keuze niet op u gevallen"?

mark61
17-06-13, 12:58
Misschien zit ik er naast hoor maar moeten op een sportschool of bij sportbeoefening vanwege de veiligheid niet alle kettingen, ringen en ander spul af?

In die trant zijn hoofddoeken juist veiliger; het houdt lang haar in het gareel. Voordat die dingen die jij noemt tussen een apparaat komen te zitten.

Diverse sporten vereisen trouwens hoofdbedekking, zwemmen bijvoorbeeld, en 'gevaarlijke' sporten met helmen, en bij vrijwel elke sport 'bindt' een vrouw haar haar 'op'. Schiet niet op als je haar voor je ogen zwiert bij pakweg tennis.

Mevrouw-
17-06-13, 14:03
Als ik het goed lees stage in een sportschool dus haar opleiding zal vast ook een sportopleiding zijn
dit had ze dan wel eerder kunnen bedenken dat je hoofddoek af moet doen.

Eke
17-06-13, 15:03
Als ik het goed lees stage in een sportschool dus haar opleiding zal vast ook een sportopleiding zijn
dit had ze dan wel eerder kunnen bedenken dat je hoofddoek af moet doen.

Geef me een goed argument hiervoor, mevrouw

Je bent vrij in het openbaar onderwijs om je haar te bedekken. Of juist niet te bedekken.

Waarom wilt U knabbelen aan de vrijheid in Nederland ? Laten we die vrijheid proberen te bewaren voor de generaties na ons.....

ps er bestaan veilige sporthoofddoekjes

mark61
17-06-13, 17:41
Als ik het goed lees stage in een sportschool dus haar opleiding zal vast ook een sportopleiding zijn
dit had ze dan wel eerder kunnen bedenken dat je hoofddoek af moet doen.

Want? Van wie moet dat en waarom precies?

Zo is in Frankrijk hoofdbedekking juist verplicht in zwembaden.

Seif
17-06-13, 18:04
Men zit gewoon niet te wachten op mensen die opzichtig hun religie showen. Iemand met een hanenkam zou ik waarschijnlijk ook niet aannemen voor zo'n functie. Als we een hoofddoek overal moeten accepteren, dan ook peniskokers.
http://weblog.denattepoedel.nl/media/5/20090106-peniskoker.jpg
Is zijn cultuur, weet je...

super ick
18-06-13, 14:26
Men zit gewoon niet te wachten op mensen die opzichtig hun religie showen. Iemand met een hanenkam zou ik waarschijnlijk ook niet aannemen voor zo'n functie. Als we een hoofddoek overal moeten accepteren, dan ook peniskokers.
http://weblog.denattepoedel.nl/media/5/20090106-peniskoker.jpg
Is zijn cultuur, weet je...


Lijkt mij een ideale portier. Ik zie al waar je direct je jas kunt weghangen.

bentaib nador
18-06-13, 16:43
Salaam,

als je stage plek nodig heb in een sportschool. kan ik wat voor je regelen

Samir75017
18-06-13, 18:34
Je kunt toch ook zeggen: "helaas is de keuze niet op u gevallen"?

Not all people are hypocrite.

Samir75017
18-06-13, 18:39
Instead of focussing on what's IN her head, looks like he's been more obsessed by what's ON her head.

23 years old. Almost graduated. She'll land on her feet.