PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Moeder van kinderen gescheiden naar deportatie Marokko



MoStar
17-06-13, 21:20
17643


Vandaag is het een trieste dag voor Aïsha Maher. De Marokkaanse moeder heeft afscheid moeten nemen van haar vier kinderen. De reden? Zij verbleef illegaal in Nederland en moest terug naar haar geboorteland, Marokko. Dienst Terugkeer en Vertrek ging echter niet op het verzoek van de moeder in om haar kinderen met haar op het vliegtuig te zetten.


De vereniging van Marokkaanse Vrouwen in Nederland is laaiend. Zij vinden het onacceptabel dat Dienst Terugkeer en Vertrek een gezin uit elkaar trekt. Aïsha Maher kwam in de problemen nadat haar echtgenoot in de bijstand kwam. Haar verblijfsvergunning was gekoppeld aan de sociale situatie van haar echtgenoot.


Het internationaal recht beschermt de moeder en kinderen tegen dit soort situaties en de vereniging zal dan ook stappen ondernemen om de beslissing van Dienst Terugkeer en Vertrek aan te vechten. Tot die tijd is Aïsha Maher echter niet welkom in Nederland en kan zij haar vier kinderen, van twee tot acht jaar, niet in Nederland zien.


Het was vandaag een erg emotionele dag voor alle betrokkenen. Het jongste kind van Maher wilde niet dat mamma weg ging. Uiteindelijk moest een bewaker met harde hand de twee van elkaar scheiden. Aïsha Maher kan zelf met de deportatie leven maar kan het niet verkroppen dat haar kinderen niet mee mogen.
Verschilende websites, waaronder Hespress en DeportatieVerzet, hebben aandacht aan de zaak besteedt.

Mezelf_man
17-06-13, 21:24
ik vind dit zielig.

Karin.N
17-06-13, 21:34
Ik vind het absurd. Je haalt moeder en kinderen niet uit elkaar.

Magoed, als ik kijk naar mijn neef (27 jaar en al 4 jaar getrouwd) woont hij nog steeds alleen in Nederland en zij in Indonesie. Hij kan zich daar nog steeds niet vestigen ivm de financiele eisen, zij wil niet hier wonen ivm haar ouders.

Eke
17-06-13, 22:07
Ik vind het absurd. Je haalt moeder en kinderen niet uit elkaar.


.

Triest, zo'n scheiding.

Wat ik overigens vreemd vind is dat je na 9 jaar verblijf in Nederland (oudste kind was 8) nog steeds met een verblijfsvergunning woont.Ik neem tenminste niet aan dat de vader werkte en voor de kinderen zorgde en de vrouw in Marokko woonde..... Hoe werkt zoiets ?

Karin.N
17-06-13, 22:30
Ik weet niet of het gezin hier al 9 jaar woont. Als dat wel zo is zou je haast denken dat de verblijfsvergunning inmiddels geregeld zou zijn.

Eke
17-06-13, 22:42
Ik weet niet of het gezin hier al 9 jaar woont. Als dat wel zo is zou je haast denken dat de verblijfsvergunning inmiddels geregeld zou zijn.


Tja........En waarom zou alleen de moeder mogen reizen op kosten van de staat ? Zijn kinderen beschermd of zo ?

Knutselsmurf
19-06-13, 16:25
Het internationaal recht beschermt de moeder en kinderen tegen dit soort situaties.Dat is net zo iets als dat een werkgever alle overuren moet uitbetalen.
Ook een wassen neus.

super ick
19-06-13, 16:54
Ik denk dat de nodige info ontbreekt om een compleet beeld te krijgen.

Ibrah1234
20-06-13, 00:18
Ik vind het absurd. Je haalt moeder en kinderen niet uit elkaar.

Magoed, als ik kijk naar mijn neef (27 jaar en al 4 jaar getrouwd) woont hij nog steeds alleen in Nederland en zij in Indonesie. Hij kan zich daar nog steeds niet vestigen ivm de financiele eisen, zij wil niet hier wonen ivm haar ouders.

Klopt. Ik heb een paar keer financieel garant moeten staan voor mensen die uit Suriname hier naar toe kwamen voor vakantie.

Indonesië en Suriname hebben we historische gezien nog iets mee maar geen enkele coulance wordt betracht.

Wat verwacht zo'n vrouw uit Afrika dan die haar kinderen meesleept in de illegaliteit?

De bijgeplaatste foto snap ik al helemaal niet. Is dat een NL militair?

super ick
20-06-13, 08:33
Wat verwacht zo'n vrouw uit Afrika dan die haar kinderen meesleept in de illegaliteit?
?

Wat denk je van, betere huisvesting, betere gezondheidszorg, beter onderwijs, betere sociale voorzieningen, etc.

Met deze beperkte info zou je zeggen dt ze de gok genomen heeft, het gerekt heeft tot het gaatje in de hoop onder een of andere regeling te komen te vallen. Kennelijk is er geen gegronde reden en moet ze uiteindelijk terug.

Of iemand wel of geen recht heeft op verblijf wil uiteraard niet zeggen dat er zich geen hartverscheurende taferelen afspelen. Dit is erg heftig.
Aan de andere kant kan je ook heel simpel stellen dat als je dit niet doet je een soort automatische regeling in het leven roept voor 'gelukzoekers' (ik haat het woord).

Dit procedures zijn veel te lang en aan de andere kant kunnen mensen veel te gemakkelijk verdwijnen in de illegaliteit. Vastzetten is ook geen optie. Een garantie voor schrijnende gevallen.

In Marokko ligt het wellicht anders maar er zijn oorden waar mensen vandaan komen.............die zitten echt liever hier in detentie dan terug te moeten.

Ik zwatel er maar wat op los want, zoals ik al aangaf, we hebben nauwelijks info. Wat mij tegenstaat is het woordje deportatie in de topictitel. Dat is vast niet de originele titel.