PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Gemiddelde Nederlander bereidt privacy in te leveren voor bestrijden terrorisme



MoStar
23-06-13, 20:08
17691


De afgelopen weken staat het nieuws in de ban van de informatie die door klokkenluider Edward Snowden gelekt is over het Amerikaanse NSA en het PRISM project. Veel mensen stellen dan ook opnieuw de vraag "Hoeveel privacy zijn wij bereid op te offeren voor onze veiligheid?".


Peil.nl, een opiniepeiling website en tevens onderdeel van nieuws site nu.nl, nam een enquête af onder haar bezoekers. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de Nederlanders geen problemen heeft met het feit dat hun privacy in het geding is. Zij vinden het opsporen van terroristen en het voorkomen van terroristische aanslagen belangrijker dan hun eigen privacy.

De meeste Nederlanders zijn op de hoogte van het feit dat het internet en telefoongesprekken afgetapt kunnen worden. Zo'n 70% van de bezoekers die de vragenlijst hebben ingevuld zijn van mening dat in Nederland telefoongesprekken massaal worden afgetapt. Dit is echter niet alleen een mening. Nederland staat bovenaan op de lijst van landen waar de meeste aanvragen voor telefoontaps wordt aangevraagd.


De Nederlandse overheid geeft aan dat de AIVD geen gebruik heeft gemaakt van project PRISM. Toch is het overgrote deel van de bezoekers het er mee eens dat de AIVD gebruik maakt van afluistertechnieken om telefoongesprekken en internetdata te kunnen afluisteren en analyseren. 62% van de ondervraagden vindt dat geen probleem zolang het Nederland veiliger maakt

Foto: Pluisproducties (http://www.flickr.com/photos/37164433@N02/)

Ibrah1234
23-06-13, 21:22
Wat ik wel eens hoor is: "Geen bezwaar, ik heb niets te verbergen". Dat vind ik nog wel het meest vreemde argument.

Onbegrijpelijke uitkomst trouwens. Ik vind inperking van de privacy een van de meest benauwende ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

knots71karel
23-06-13, 22:07
Wat ik wel eens hoor is: "Geen bezwaar, ik heb niets te verbergen". Dat vind ik nog wel het meest vreemde argument.

Onbegrijpelijke uitkomst trouwens. Ik vind inperking van de privacy een van de meest benauwende ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

We zullen wel moeten ,overigens ik heb ook niks te verbergen :iedereen weet wie ik ben ,waar ik woon enz.
en mogelijk hebben ze ook mij al afgeluisterd omdat je op deze site komt ??

;)

Ibrah1234
23-06-13, 23:06
Net als bij de marifoon een rubberduck aanschaffen knots71Karel oftewel een Wifi antenne. In een stedelijk gebied pak je dan in een straal van enkele kilometers wel een aantal vrije WIFI hotspots van onbeveiligde netwerken.

Die dingen kosten maar een paar tientjes. Je zou dan bijvoorbeeld via de McDonalds en een ander station of desgewenst over nog meer schijven ergens kunnen inloggen.

Een ander IP adres zoals Hide Ip verschaffen je de anonimiteit niet. Die dingen werken vaak niet eens met Google omdat er allerlei headers aan vast zitten waardoor je jezelf toch laat identificeren.