PDA

Bekijk Volledige Versie : GeenStijl stelt geldverslindend europarlement aan de kaak



Marsipulami
26-06-13, 12:49
Tom Staal trekt rioolput EU open: Straatsburg - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=iK8ue7-Shpc)


http://www.youtube.com/watch?v=MPbNF1q_6tg

GeenStijl stelt geldverslindend europarlement aan de kaak

Gisteren om 22:56 door Jan Temmerman | Bron: GeenStijl



Foto: idh

Tom Staal, de reporter van het Nederlandse programma GeenStijl, is nooit vies van een beetje controverse. Dit maal trok Staal naar het Europees parlement in Straatsburg om er de enorme geldverkwisting op gevoelige plaat vast te leggen. Het resultaat is behoorlijk onthutsend.

Vergezeld door het Nederlandse europarlementslid Daniël van der Stoep ging Staal op zoek naar geldverkwisting in het Europees parlementsgebouw in Straatsburg, waar de parlementsleden slechts vier dagen per een maand vertoeven. De rest van de tijd staat het enorme en dure gebouw gewoon leeg.

Uit de reportage leren we dat een europarlementslid maandelijks netto 6.200 euro loon ontvangt. Verder ontvangen de Europese parlementsleden iedere maand 4.200 euro aan onkostenvergoeding, zonder daarvoor ook enig bewijs te moeten inleveren.

Bovendien heb je elke maand als europarlementslid 21.000 euro te besteden aan personeel, dat je volledig zelf mag kiezen. Sommigen nemen gewoon hun vrouw in dienst. Dat mag niet meer vanaf de volgende legislatuur. Geen probleem, de parlementsleden nemen dan gewoon elkaars vrouw in dienst.



Dan zijn er nog de verplaatsingskosten. Voor een verplaatsing van Den Haag naar Straatsburg ontvangt Daniël van der Stoep maar liefst 800 euro. Er zijn natuurlijk ook parlementsleden die van verder moeten komen, reken dus maar uit. En dan heb je er die chauffeurs laten rijden, en zelf een goedkope vlucht boeken.

Verder is er nog het luxueuze wagenpark volledig ten dienste van de europarlementsleden, de luxueuze accommodatie, het restaurant op kosten van de belastingbetaler,... maar de schandelijkste praktijk is ongetwijfeld de zogenaamde 'intekenvergoeding'.

Iedere dag dat een europarlementslid zich komt aanmelden in het parlement krijgt hij 300 euro op zijn rekening, dat kan tot vijf maal per week. Intekenen kan echter tot 's avonds laat 22 uur. En dan krijg je de praktijk dat sommige parlementsleden toekomen in het parlement, snel even intekenen, 300 euro vangen en meteen terug huiswaarst keren.

Als Tom Staal deze praktijk bij een aantal parlementsleden wil aankaarten, komt dat hem op enkele rake klappen te staan. Dat ziet u hier

knuppeltje
26-06-13, 12:52
Ze hebben het dus nog steeds niet allemaal afgeleerd.

Karin.N
26-06-13, 13:39
Ik stel voor dat Frankrijk de kosten betaalt van het leegstaan van het betreffende pand gedurende 25 dagen, dat Frankrijk de kosten betaalt van het heen- en weer gesleep van de mensen, dossiers etc.


(Moet eerlijkheidshalve vermelden dat ik weliswaar Frankrijk een mooi land vind, maar dat ik wat moeite heb met de Franse arrogante cultuur)

Europarlementariers/personeel aanpakken die alleen het daggeld op komen strijken.

knuppeltje
26-06-13, 13:57
Ik stel voor dat Frankrijk de kosten betaalt van het leegstaan van het betreffende pand gedurende 25 dagen, dat Frankrijk de kosten betaalt van het heen- en weer gesleep van de mensen, dossiers etc.


(Moet eerlijkheidshalve vermelden dat ik weliswaar Frankrijk een mooi land vind, maar dat ik wat moeite heb met de Franse arrogante cultuur)

Europarlementariers/personeel aanpakken die alleen het daggeld op komen strijken.

Ik stel voor dat elk parlementslid dat op dergelijke wijze sjoemelt, meteen zijn lidmaatschap van het parlement verliest en naar huis wordt gestuurd. Uiteraard met alle ten onrechte geïnde vergoedingen.

Daarnaast wordt het hoog tijd dat dit idioot gedoe met twee vergadersteden ophoudt. Het heeft al veel te lang geduurd.

Soldim
26-06-13, 14:41
Ik stel voor dat Frankrijk de kosten betaalt van het leegstaan van het betreffende pand gedurende 25 dagen, dat Frankrijk de kosten betaalt van het heen- en weer gesleep van de mensen, dossiers etc.

Ik zou ze juist in Straatsburg houden, ver weg van al die ambtenaren in Brussel. Volgens mij zou dat de efficiency ten goede komen.

Karin.N
26-06-13, 14:43
Ik zou ze juist in Straatsburg houden, ver weg van al die ambtenaren in Brussel. Volgens mij zou dat de efficiency ten goede komen.

Dan zou ik ze gewoon met een tentje en een broodje kaas op de hei neerzetten. Eens zien hoe snel ze dan werken:stout:

Ibrah1234
26-06-13, 15:46
(Moet eerlijkheidshalve vermelden dat ik weliswaar Frankrijk een mooi land vind, maar dat ik wat moeite heb met de Franse arrogante cultuur)

Frankrijk is een mooi land. Het enige nadeel is dat er zoveel Fransen wonen.

Good Kahuna
26-06-13, 17:07
Ik stel voor dat elk parlementslid dat op dergelijke wijze sjoemelt, meteen zijn lidmaatschap van het parlement verliest en naar huis wordt gestuurd. Uiteraard met alle ten onrechte geïnde vergoedingen.

Daarnaast wordt het hoog tijd dat dit idioot gedoe met twee vergadersteden ophoudt. Het heeft al veel te lang geduurd.

Helemaal mee eens. Dat ze nog steeds niet voor 1 stad kunnen kiezen met alle rompslomp en geldverkwisting als gevolg laat wel zien hoe verdeeld en inefficiënt die organisatie wel niet is. Te zot voor woorden.

super ick
26-06-13, 17:12
Hallo...........het is Geenstijl hoor! Dat zijn toch islamofoben?

Ieder bericht afkomstig van GS wordt naar het rijk der fabelen verwezen maar dit is wel bonton?

Good Kahuna
26-06-13, 17:17
Hallo...........het is Geenstijl hoor! Dat zijn toch islamofoben?

Ieder bericht afkomstig van GS wordt naar het rijk der fabelen verwezen maar dit is wel bonton?

Ik ga GeenStijl niet verdedigen maar het is prima dat hier weer eens aandacht aan wordt besteed.

Dat de gebruikelijke verontwaardiging binnenkort weer wegzakt zonder dat er vermoedelijk ook maar iets verandert is dan weer een andere zaak.

super ick
27-06-13, 07:43
Ik ga GeenStijl niet verdedigen maar het is prima dat hier weer eens aandacht aan wordt besteed.

Dat de gebruikelijke verontwaardiging binnenkort weer wegzakt zonder dat er vermoedelijk ook maar iets verandert is dan weer een andere zaak.


Ze zijn er hoor. De Eurofielen.
Die gaan nu waarschijnlijk luchtig en lacherig doen.

BTW, die meppende Italiaan. De arrogantie, zijn kop als er een paar braafjes gesteld worden die mijnheer niet zinnen. Je zou zeggen dat die een jaar of 80 te laat geboren is.

knuppeltje
27-06-13, 09:48
Ze zijn er hoor. De Eurofielen.
Die gaan nu waarschijnlijk luchtig en lacherig doen.

BTW, die meppende Italiaan. De arrogantie, zijn kop als er een paar braafjes gesteld worden die mijnheer niet zinnen. Je zou zeggen dat die een jaar of 80 te laat geboren is.

Hahaha. Ik ben hier misschien wel de grootste voorstander van de EU, maar heb je mij hierover al luchtig en lachend zien doen?

mark61
27-06-13, 13:01
Ze zijn er hoor. De Eurofielen.
Die gaan nu waarschijnlijk luchtig en lacherig doen.

BTW, die meppende Italiaan. De arrogantie, zijn kop als er een paar braafjes gesteld worden die mijnheer niet zinnen. Je zou zeggen dat die een jaar of 80 te laat geboren is.

Ik ben misschien een eurofiel, hoewel ik het meer als noodzaak zie, en ik vind de vergoedingen buitensporig. Maar ik kan wel zien hoe je een vergoeding krijgt voor een hotelovernachting de nacht vóór je naar het parlement gaat. Daar is die 300 voor. Of moet ie een vliegtuig nemen om 4 uur 's ochtends uit Rome?

Ik vind GS een stel zinloze etters, maar even goed is die Italiaan geschift.