PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse tiener maakt plastic uit bananen



AgressieveTurk
28-06-13, 22:08
De meeste plastics worden vandaag de dag nog gemaakt uit aardolie. Een 16-jarige scholier uit Istanboel heeft een manier gevonden om bananenschillen in plastic te veranderen.

Elif Bilgin heeft twee jaar gewerkt aan een methode om bioplastic te maken uit weggegooide bananenschillen.

Op donderdag werd ze door Scientific American uitgeroepen tot winnares van de Science in Action-prijs, waar een geldprijs van 50.000 dollar (38.500 euro) aan hangt.

Roeping

Turkse tiener maakt plastic uit bananenTijdens haar onderzoek stelde Bilgin vast dat zetmeel en cellulose uit bananenschillen kunnen worden gebruikt om bioplastic te maken. Ze zegt dat wetenschap haar roeping is.

“Voor mij betekent dit dat mijn project de potentie heeft om een oplossing te bieden voor de toenemende vervuiling als gevolg van plastic uit aardolie,” zei Bilgin.

Veranderen

“Het betekent ook dat ik ben begonnen de wereld te veranderen, waardoor ik me al een winnaar voel,” voegde ze toe in een interview met Scientific American.

Bioplastic is uit zijn aard composteerbaar. Gemiddeld duurt de natuurlijke afbraak enkele weken tot twee jaar. Bioplastic wordt in Nederland onder andere gebruikt voor zakken voor in de gft-bak en plantenpotjes die je met pot en al kunt planten.

Bron: Scientificamerican.com