PDA

Bekijk Volledige Versie : Pas 150 jaargeleden werd de Slavernij ,door Nederland afgeschaft !



knots71karel
02-07-13, 15:00
Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013 (http://www.herdenkingslavernijverleden2013.nl/)

knots71karel
02-07-13, 15:24
PAS !!!
Indd NEDERLAND was en van de laatse landen die de slavernij afschafte .
Als ik dat zo lees dan schaam je bijna dat je Nederlander bent >
Maar op de totale bevolking was het slechts een klein aantal , die dit (beroep) uitoefenden !
eigenlijk waren de grote RIJKE HEREN de echte boosdoeners , die financieerden de schepen waarop de slaven halers voeren (en ookdat waren niet allemaal Hollanders , veel buitenlanders vormden vaak een deel van de bemanning.
Maar met een ding zijn we allemaal eens , het moeten wel gewetenloze ROTHUFTERS geweest zijn .
Een stelletje racistiche barbaren , schoften die gen moment er bij stil stonden dat hun ""lading'' uit MENSEN
bestond ,zo weggeroofd door even ze groot tuig als hun zelf .
Uit het midden van de oerwouden of elders waar hun dorpjes lagen ,werden ze gevangen genomen opgejaagd kilometers lopen aan elkaar geklonken (wat zal dat pijn gedaan hebben het schuren van de enkel banden op hun blote voeten lopend enz )en dan de angst !!!
Uiteindelijk kwamen ze aan de kust ,endaar lagen de schepen te wachten , die ze naar hun eindbestemming brachten .
HET MENSELIJK LEED VALT NIET TE BEVATTEN ,WAT ZICH AFSPEELD OP DEZE REIS !
En dan kwam nog de vernederende verkoop ,om uiteindelijk op de en of ander plantage te belanden.
Stof genoeg om stil te blijven staan ; bij wat er in deze STUMPERS moet omgegaan moet zijn.
Komt de schuldvraag ??
Hebben wij Nederlanders na 150 jaar nog een kollektieve Schuld ??
WAREN WIJ ALLEMAAL BETROKKEN BIJ DEZE INKTZWARTE BLZ UIT ONZE GESCHIEDDENIS ??
Ik zeg persoonlijk nee , mijn voorouders waren van Duitse afkomst (vader) mijn moeder van Franse /Algarijse !.
Het zou inhouden dat alle NEDERLANDERS een kollektieve schuld zouden hebben, dus ook de zgn ''nieuwe Nederlanders o.a van Hongaarse ,Indonesische ,Italiaanse ,Marokkaanse ,Turkse en jawel Surinaamse afkomst
schuldig zouden zijn aan wat er tot 150 jaren geleden heeft plaats gevonden.
GEK HE? .

Maar in elk geval stof genoeg om over na te denken !

Mark
02-07-13, 16:57
:moe:

Oiseau
02-07-13, 17:12
Zweet en bloed van al die slaven ligt in veel musea of zijn het monumenten?
Slavendrijvers hebben toch wat achtergelaten.

knots71karel
02-07-13, 22:37
Zweet en bloed van al die slaven ligt in veel musea of zijn het monumenten?
Slavendrijvers hebben toch wat achtergelaten.

Ach ja ik was het bijna vergeten , de ECHTE SLAVEN DRIJVERS waren MOSLIMS .
In het OKAPI MUSEUM te ISTANBOEL is ind een afdeling daar aan gewijd (maar niet veel uiteraard :tik:
Die al jaren lang voor de NEDERLANDERS (die de slaven kochten en transporteerden ) al rovend en plunderend door AFRIKA trokken ,om zwarte slaven (vaak bestemd om als euneug bij de vaak ook merendeels ''donker'' getinte harem te dienen. maar ook als werkslaaf werden ze gebruikt , elk week was er wel een slaven markt en vooral de wulpse mooie jonge Etiopise vrouwen waren in trek ,destijds.

WAT GOED ZEG VAN JOU !! :duim:
DAT JE ZO EERLIJK BENT OM OOK DEZE DONKERE KANT VAN DE SLAVEN HANDEL TE BELICHTTEN ,WANT DAT WAS OOK SCHORUM ,NOG ERGER ALS DE NEDERLANDERS .
WANT HUN WAREN HET DIE DE SLAVEN LEVERDEN EN WAREN VAAK NOG WREDER ALS DE ZEELUI , DIE HET TRANSPORT VERZORGDEN.