PDA

Bekijk Volledige Versie : Speciaal voor Mars: Belgische koning spreekt volk toe - gaat hij abdiceren?



mark61
03-07-13, 13:58
door Peter Zantingh
Buitenland

De Belgische koning Albert II spreekt vanavond om 18.00 uur het land toe in een televisietoespraak. Dat melden Belgische media. Wellicht moet rekening worden gehouden met zijn abdicatie.

Albert II is koning sinds 1993. Volgens VTM Nieuws heeft hij om 13.15 uur het kernkabinet al bij zich geroepen en wordt door bronnen binnen de regering de abdicatie al bevestigd.

Twitter avatar VTMNIEUWS VTM NIEUWS Koning Albert heeft het kernkabinet om 13u15 al bij zich geroepen. Later, om 18u, spreekt hij de bevolking toe. 18 minuten geleden

Twitter avatar VTMNIEUWS VTM NIEUWS De troonsafstand wordt door bron binnen regering bevestigd. 13 minuten geleden

Ook De Standaard weet, via de kabinetschef van de vicepremier, dat de koning zijn aftreden bekend gaat maken. Op de vraag aan de kabinetschef of dat de inhoud van de toespraak zal zijn, was het antwoord:

"Dat kan je zelf ook wel raden, zeker?"

Er zou zelfs al een datum van aftreden zijn: 21 juli.

De toespraak wordt uitgezonden op de vier grote televisiezenders en hun radiostations.

Dit bericht wordt momenteel bijgewerkt.

Belgische koning spreekt volk toe - gaat hij abdiceren? - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/03/belgische-koning-spreekt-volk-toe-gaat-hij-abdiceren/)

Hoezo dat dan? Vanwege mevrouw Boël? Of is ie het gewoon zat? Of was ie van plan de sjari`a in te voeren?

Marsipulami
03-07-13, 14:19
Nou, nou, dat is nieuws.

Gevaarlijk ook, als dat maar goed komt.

Een onpopulaire en onhandige koning Filip op het moment dat de staatstructuren onder grote druk staan onder impuls van de nva-stormram.

mark61
03-07-13, 14:31
Nou, nou, dat is nieuws.

Gevaarlijk ook, als dat maar goed komt.

Een onpopulaire en onhandige koning Filip op het moment dat de staatstructuren onder grote druk staan onder impuls van de nva-stormram.

Ja, dat lijkt me ook geen pretje. Maar maakt het zoveel uit dan? De koning is toch ook alleen maar boegbeeld van de natie, net als in NL?

En waarom? Heb jij een idee? Voelt ie zich aangevallen? Valt wel mee toch?

Marsipulami
03-07-13, 14:58
Ja, dat lijkt me ook geen pretje. Maar maakt het zoveel uit dan? De koning is toch ook alleen maar boegbeeld van de natie, net als in NL?

In Nederland is Willem Alexander en Maxima populair. Dat levert een zeker moreel gezag op. Bovendien heeft Nederland geen tegenstelling tussen Walen en Vlamingen en krakkemikkige staatstructuren. In de voorbije jaren heeft de Belgische koning een grote rol gespeeld in het bestuurbaar houden van het land. Filip heeft dat gezag niet.




En waarom? Heb jij een idee? Voelt ie zich aangevallen? Valt wel mee toch?

Tja, de man is bijna tachtig. Volgens mij had hij al veel vroeger willen opstappen. Een troonswissel op een moment dat men er 500 dagen lang niet in slaagde een regering te vormen leek ook niet erg slim. De koning moet bij z'on regeringsonderhandelingen scheidsrechter zijn. Ik had verwacht dat hij na de verkiezingen (en de regeringsvorming) van 2014 zou opstappen op een moment dat België in rustiger communautair vaarwater zou zitten.

Ik denk dat de Nva daar ook op rekende. De Nva vindt dat bij gelegenheid van de troonswissel een aantal dingen omtrent de rol van de koning moeten geregeld worden. Mogelijks wil men de Nva de pas afsnijden door de voorbereidingstijd in te korten. Als hij over drie weken al opstapt (21 juli nationale feestdag en 20 jaar koning) dan is -gelet ook op vakantieperiode- geen tijd om diepgaande hervormingen omtrent de rol van de koning er door te duwen.

Ik verwacht dat -net zoals in NL- in de toekomst de koning geen rol meer zal spelen bij de regeringsvorming, maar dat de voorzitter van het parlement de spelverdeler zal worden.

Delphine speelt volgens mij geen rol bij die beslissing. Maar de heisa daarrond maakt de job er niet aantrekkelijker op. Maar goed misschien hebben we het mis en kondigt de koning vanavond de verzoening met zijn dochter aan in plaats van zijn aftreden.

Marsipulami
03-07-13, 15:19
De standaard stelt zich dezelfde vraag:


Waarom de koning nu aftreedt

Vandaag om 16:10 door llc, wwi


Niemand verwachtte vanmorgen dat de koning zijn aftreden vandaag zou aftreden. Nochtans circuleren er al langer geruchten dat de koning moe is. Nu is ook geen slecht moment voor een troonsafstand.

De periode tussen de aankondiging van een troonsafstand en de troonsbestijging van de nieuwe koning, is best op een zo rustig mogelijk moment. En dat is het nu. Het is zomer, en de begrotingsbesprekingen zijn achter de rug.

Bovendien heeft Filip als nieuwe koning nog even de tijd om zich in te werken voor de verkiezingen van volgend jaar, en voor er dus een nieuwe regering moet worden gevormd.

De periode tussen de aankondiging en de troonsafstand is bijzonder kort. Het toont dat deze stap al langer moet zijn voorbereid.

mark61
03-07-13, 15:30
Tja, de man is bijna tachtig. Volgens mij had hij al veel vroeger willen opstappen. Een troonswissel op een moment dat men er 500 dagen lang niet in slaagde een regering te vormen leek ook niet erg slim. De koning moet bij z'on regeringsonderhandelingen scheidsrechter zijn. Ik had verwacht dat hij na de verkiezingen (en de regeringsvorming) van 2014 zou opstappen op een moment dat België in rustiger communautair vaarwater zou zitten.

Ik denk dat de Nva daar ook op rekende. De Nva vindt dat bij gelegenheid van de troonswissel een aantal dingen omtrent de rol van de koning moeten geregeld worden. Mogelijks wil men de Nva de pas afsnijden door de voorbereidingstijd in te korten. Als hij over drie weken al opstapt (21 juli nationale feestdag en 20 jaar koning) dan is -gelet ook op vakantieperiode- geen tijd om diepgaande hervormingen omtrent de rol van de koning er door te duwen.

Ik verwacht dat -net zoals in NL- in de toekomst de koning geen rol meer zal spelen bij de regeringsvorming, maar dat de voorzitter van het parlement de spelverdeler zal worden.

Delphine speelt volgens mij geen rol bij die beslissing. Maar de heisa daarrond maakt de job er niet aantrekkelijker op. Maar goed misschien hebben we het mis en kondigt de koning vanavond de verzoening met zijn dochter aan in plaats van zijn aftreden.

Oh ik wist niet dat hij al zo oud was. Dat verklaart een hoop. Als het in 2014 weer 500 dagen gaat duren zit hij er nog 2,5 jaar aan vast, dus dan begrijp ik wel dat hij nu aftreedt :)

Dat lijkt me een prima analyse :hihi: De N-VA weer even op afstand gezet.

CONTRA
03-07-13, 19:37
In Nederland is Willem Alexander en Maxima populair. Dat levert een zeker moreel gezag

https://www.youtube.com/watch?v=ha2bVGJCGiU

knots71karel
03-07-13, 21:28
https://www.youtube.com/watch?v=ha2bVGJCGiU

Kijk nou eens wat origineel !!
Zoals ik al eerder schreef het enige wat bij jou telt is alles te verdraaien , waar slaat deze KOMISCHE KLUCHT nou op?
Wil soms een Imam zien die onzin uit kraamt en de Profeet bespot??
Kan hoor met de moderne techniek !

CONTRA
03-07-13, 23:20
Wil soms een Imam zien die onzin uit kraamt en de Profeet bespot??
Kan hoor met de moderne techniek !

deze is ook leuk:

Gaddafi, nog één keer Donald Duck! (Lucky TV) - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=oE0z9IorQmQ)

Magister
04-07-13, 07:13
Kijk nou eens wat origineel !!
Zoals ik al eerder schreef het enige wat bij jou telt is alles te verdraaien , waar slaat deze KOMISCHE KLUCHT nou op?
Wil soms een Imam zien die onzin uit kraamt en de Profeet bespot??
Kan hoor met de moderne techniek !

Daar waagt hij zich niet aan.

super ick
04-07-13, 07:50
Kijk nou eens wat origineel !!
Zoals ik al eerder schreef het enige wat bij jou telt is alles te verdraaien , waar slaat deze KOMISCHE KLUCHT nou op?
Wil soms een Imam zien die onzin uit kraamt en de Profeet bespot??
Kan hoor met de moderne techniek !

Gevoel voor humor verloren?

En wat heeft de profeet met dit filmpje te maken?
Wat heeft Máxima met de profeet te maken?
Waarom haal je hem erbij?

Marsipulami
04-07-13, 09:09
België telt weldra 2 koningen en 3 koninginnen



Bewerkt door: redactie − 04/07/13, 03u47 − Bron: ANP/BuzzR



Zodra koning Albert II op 21 juli de fakkel doorgeeft aan prins Filip zal ons land niet alleen twee koningen tellen, maar ook drie koninginnen. Uiteraard zal enkel Filip het staatshoofd worden. Albert behoudt zijn titel van koning wel, net zoals Paola en Fabiola koningin blijven naast Mathilde. En zo wordt België het eerste land ter wereld met drie koninginnen. .

België had eerder al eens twee koningen na het gedwongen aftreden van Alberts vader, koning Leopold III, in 1951. Hij behield zijn titel tot aan zijn overlijden in 1983, naast zijn regerende zoon koning Boudewijn. Op dit moment zijn er al twee koninginnen: Alberts vrouw koningin Paola en de weduwe van Boudewijn koningin Fabiola, en daar komt op 21 juli koningin Mathilde bij.

Ook in andere monarchieën is het gebruikelijk dat een teruggetreden vorst zijn titel behoudt of dat er twee koninginnen zijn na het overlijden van een koning. Zo heeft in Luxemburg groothertog Jean na zijn abdicatie in 2000 ook zijn titel behouden naast opvolger groothertog Henri. In buurland Nederland werd koningin Beatrix echter opnieuw prinses zodra Willem-Alexander de troon besteeg. .

Eerste vrouwelijke troonopvolger

De inmiddels elfjarige dochter van Filip en Mathilde, prinses Elisabeth, zal bovendien de eerste vrouwelijke troonopvolger worden in de geschiedenis van België. Tot koning Boudewijn in 1991 de regels voor troonsopvolging veranderde, kwamen immers alleen mannen in aanmerking voor de troon. Prinses Elisabeth, die in Brussel in een Nederlandstalige school zit, zal bovendien de eerste troonopvolger worden die goed geschoold is in het Nederlands.

mark61
04-07-13, 13:55
De inmiddels elfjarige dochter van Filip en Mathilde, prinses Elisabeth, zal bovendien de eerste vrouwelijke troonopvolger worden in de geschiedenis van België.

Oh gelukkig, dan kunnen jullie Flip al over zeven jaar dumpen :hihi:

Marsipulami
04-07-13, 14:38
Oh gelukkig, dan kunnen jullie Flip al over zeven jaar dumpen :hihi:

Schei maar uit. We zitten nu al met 3 koninginnen en 2 koningen in België. Dat blijkt een wereldrecord. Als Fabiola en Albert het nog 7 jaar volhouden zitten we in jouw voorstel met 4 koninginnen en 3 koningen.

knuppeltje
04-07-13, 16:11
Schei maar uit. We zitten nu al met 3 koninginnen en 2 koningen in België. Dat blijkt een wereldrecord. Als Fabiola en Albert het nog 7 jaar volhouden zitten we in jouw voorstel met 4 koninginnen en 3 koningen.

En allemaal dotaties?