PDA

Bekijk Volledige Versie : Tour de France - Lubberding : "Verbazingwekkend dat negertje op fiets kan rijden"



Samir75017
05-07-13, 20:36
04/07/13

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2013/6/15/3/20130704160427/media_xl_1737993.jpg

Tijdens zijn dagelijkse analyse van de Touretappe in Langs de Lijn heeft oud-wielrenner Henk Lubberding zich op z'n zachtst gezegd nogal onhandig uitgelaten over Kévin Reza. De Franse renner met Guadeloupse roots reed gisteren lange tijd in de kopgroep. Lubberding verbaasde zich nogal over de huidskleur van de coureur.

Lubberding zei het volgende op de radio: 'Die renner die vandaag voorop reed. Dat negertje. Nou ja, negertjé, hij was wel heel donker. Dus ik noem dat maar een neger. Het is al verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden. Dat hebben wij al jaren moeten missen in het peloton. Ik vind het mooi dat kleurlingen in het profpeloton aanwezig kunnen zijn. Dat valt dan op.'

http://static3.ad.nl/static/photo/2013/8/4/13/20130704160427/media_l_1738033.jpg

Ad

Samir75017
05-07-13, 20:40
Casual racism :jammer:

knuppeltje
06-07-13, 08:41
Casual racism :jammer:

Sport verbroedert, zie je maar weer.

CONTRA
06-07-13, 11:51
Casual racism :jammer:

lubberding verwoord zich nogal lomp maar racisme kan ik er niet in herkennen. racisme is negatief bepaald en gericht op het uitsluiten vd ander. dat doet lubberding juist niet. die is positief over reza.

mark61
06-07-13, 12:44
lubberding verwoord zich nogal lomp maar racisme kan ik er niet in herkennen. racisme is negatief bepaald en gericht op het uitsluiten vd ander. dat doet lubberding juist niet. die is positief over reza.

Het is al verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden.

:vreemd:

mark61
06-07-13, 12:56
Lubberding is een domme lul.

De Ronde van Burkina Faso (Frans: Tour du Faso) is een meerdaagse wielerwedstrijd van tien etappes, die jaarlijks in de herfst wordt gereden in het West-Afrikaanse land Burkina Faso. De ronde maakt deel uit van de UCI Africa Tour en is de belangrijkste Afrikaanse etappewedstrijd. Amaury Sport Organisation, organisator van onder andere de Ronde van Frankrijk, Parijs-Nice en de eendagskoers Parijs-Roubaix stond gedurende enkele jaren in voor de organisatie van de Tour du Faso.

Salfo Bikienga wins 1st stage Tour du Faso 2011 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=mXDeeZ3-3cA&list=PLE4C3E2C407A0CEBC)


Tour of Rwanda is a cycling event created in 1988. The event organized by Rwanda Cycling Federation (FERWACY)It is part of the UCI Africa Tour in category 2.2. It takes place in the form of a stage race.

The event is part of the UCI Africa Tour since 2009. The experienced Adil Jelloul won the inaugural event with a comfortable lead.

Tour du Rwanda 2012 : 19/10/2012 - Etape 1 : Kigali - Nyagatare - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=SDhpikGbcjs)

Ruhumuriza ku mwanya wa 12 mu banyafurika bitwaye neza mu mwaka wa 2012.
Posted on vendredi décembre 2012

Umunya Eritrea Nathanael Berhane yatorewe kuba umukinnyi w’amagare w’umunyafurika witwaye neza mu mwaka wa 2012, umunyarwanda Ruhumuriza Abraham yaje ku mwanya wa 12.

Iki gihembo gitazwe ku nshuro ya mbere cyateguwe na Komite itegura irushanwa mpuzamahanga rya La Tropicale Amissa Bongo ariryo riri mu rwego rwo hejuru ugereranyije nayandi yose akinirwa ku mugabane wa Afurika, abatoye akaba aria bantu bakurikirana umukino w’amagare harimo abatoza b’amakipe y’ibihugu, abategura amarushanwa atandukanye n’abandi.

Abatoye bagendeye ku marushanwa akinirwa ku mugabane wa Afurika kandi basiganirwa ku mihanda, niyo mpamvu hatagaragaramo abakinnyi nk’umunya Eritrea Daniel Teklehaimanot usigaye ukinira muri Australie na Adrien Niyonshuti wakinnye cyane imikino yo mu misozi (mountain bike) yitegura imikino Olempike.

Ruhumuriza Abraham yaje kwegukana umwanya wa 12 muri Afurika bitewe no kuba yaraje ku mwanya wa mbere mw’irushanwa mpuzamahanga ryo Kwita Izina Cycling Tour 2012 ryegukanwe na Team Rwanda, no kuba Team Rwanda yaritabiriye amarushanwa atandukanye uyu mwaka kandi ikagenda yitwara neza.

Tourofrwanda - Welcome to the official website of the tour of Rwanda (http://tourofrwanda.com/)

Ik bedoel maar te zeggen :wijs:

Es kijken hoe lang Lubbert het op een fiets uithoudt bij 40+ graden.

super ick
06-07-13, 13:08
lubberding verwoord zich nogal lomp maar racisme kan ik er niet in herkennen. racisme is negatief bepaald en gericht op het uitsluiten vd ander. dat doet lubberding juist niet. die is positief over reza.

Zo heb ik het ook opgevat. Ongelukkig uitgedrukt.

Ibrah1234
06-07-13, 16:39
Het verkleinwoordje van neger had denk ik niet gehoeven. Das een kwestie van goede/slechte smaak.

CONTRA
06-07-13, 19:22
Het is al verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden.

:vreemd:

het is onhandig uitgedrukt van lubberding maar hy refereerde naar de wielertopsport en hierin heeft hy een punt. hoeveel zwarten fietsen elk jaar mee in de tour de france? het is op 1 hand te tellen.

CONTRA
06-07-13, 22:50
Lubberding heeft spijt van 'negertje'

AMSTERDAM - NOS Langs de Lijn-commentator Henk Lubberding heeft spijt van zijn uitspraak met daarin het woord 'negertje'.

Woensdag noemde hij Europcar-renner Kévin Rza „dat negertje” en noemde hij het „verbazingwekkend dat die al een fiets kunnen rijden”.

Lubberding: „Ik had het woord 'negertje' niet mogen gebruiken. Dat wist ik ook niet, maar ik wilde daar absoluut niemand mee beschadigen. Het is ook gewoon een heel donkere jongen en ik vond het juist prachtig om hem in de kopgroep te zien rijden”.

Ondanks zijn spijt „ben ik nou eenmaal Henk Lubberding en ik beschrijf het zoals ik het zie”, aldus de commentator. „Ik zou niet eens weten hoe ik het anders had kunnen verwoorden. Nu wordt alleen het negatieve eruit gepikt, terwijl de positieve kanten van mijn verhaal niet genoemd worden.”

der televaag (http://www.telegraaf.nl/binnenland/21708402/__Lubberding_heeft_spijt_van__negertje___.html)

Samir75017
07-07-13, 00:12
Nou ja, negertjé, hij was wel heel donker.

Irrelevant. Unnecessary comment.

mark61
07-07-13, 00:47
het is onhandig uitgedrukt van lubberding maar hy refereerde naar de wielertopsport en hierin heeft hy een punt. hoeveel zwarten fietsen elk jaar mee in de tour de france? het is op 1 hand te tellen.

Sorry hoor, hoezo is het "verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden."? Mankeert er fysiek iets aan Afrikanen / 'zwarte mensen' dat ze niet kunnen fietsen? 'Ze' weten niet hoe een fiets eruit ziet?

Hoe verwijst zo'n opmerking naar topsport? Dat doet het niet. Doe es eerlijk.

Ik laat net zien hoe wielrennen een wijdverbreide sport is in Afrika. Dat Lubberding dat niet weet is zijn probleem.

Zo'n opmerking is puur racistisch. Dat ie 'niks kwaads bedoelt' doet er niet toe. Dat maakt het eigenlijk nog erger.

Is het 'verbazingwekkend' dat 'negers' kunnen schaatsen? Zelfs in het schaatscommentaar hoor je niet zoiets achterlijks over Shani Davis.

En hardlopen is zeker typisch 'negers'. Tis zeker ook verbazingwekkend dat 'negers' kunnen dammen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Baba_Sy

mark61
07-07-13, 00:49
Het verkleinwoordje van neger had denk ik niet gehoeven. Das een kwestie van goede/slechte smaak.

Nee, het is puur racisme. Dubbelop, eigenlijk. 'Negers' bestaan niet. Tis een Fransoos van Guadeloupse afkomst.

Ibrah1234
07-07-13, 00:56
Joh, kijk naar Suriname waar je net bent geweest. De Surinamer bestaat niet. Wel bosnegers, stadsnegers, Hindoestanen, Javanen, Chinezen en Joden. De blanken daar noemen ze boeroes (boeren) of bakra's.

Niemand ligt er wakker van.

mark61
07-07-13, 00:57
en noemde hij het „verbazingwekkend dat die al een fiets kunnen rijden”.

Leg dat nog ff uit, Henkie.

mark61
07-07-13, 01:00
Joh, kijk naar Suriname waar je net bent geweest. De Surinamer bestaat niet. Wel bosnegers, stadsnegers, Hindoestanen, Javanen, Chinezen en Joden. De blanken daar noemen ze boeroes (boeren) of bakra's.

Niemand ligt er wakker van.

Wat is de relevantie?

Boeroes en bakra's zijn twee volledig verschillende categorieën.

Niemand vindt het verbazingwekkend dat 'die lui' kunnen fietsen. Niemand die aan een ander refereert met een verkleinwoord.

Djiezus, wat is dit? Koste wat het kost moet ontkend worden dat iemand racistische wartaal uitslaat.

Ibrah1234
07-07-13, 01:03
Die Lubberdink komt uit de Achterhoek of iets dergelijks en die heeft waarschijnlijk voor zijn 30e nog nog nooit een neger gezien :wink:

mark61
07-07-13, 01:07
Die Lubberdink komt uit de Achterhoek of iets dergelijks en die heeft waarschijnlijk voor zijn 30e nog nog nooit een neger gezien :wink:

Ja, dat lijkt er meer op.

super ick
07-07-13, 09:53
Sorry hoor, hoezo is het "verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden."? Mankeert er fysiek iets aan Afrikanen / 'zwarte mensen' dat ze niet kunnen fietsen? 'Ze' weten niet hoe een fiets eruit ziet?

Hoe verwijst zo'n opmerking naar topsport? Dat doet het niet. Doe es eerlijk.

Ik laat net zien hoe wielrennen een wijdverbreide sport is in Afrika. Dat Lubberding dat niet weet is zijn probleem.

Zo'n opmerking is puur racistisch. Dat ie 'niks kwaads bedoelt' doet er niet toe. Dat maakt het eigenlijk nog erger.

Is het 'verbazingwekkend' dat 'negers' kunnen schaatsen? Zelfs in het schaatscommentaar hoor je niet zoiets achterlijks over Shani Davis.

En hardlopen is zeker typisch 'negers'. Tis zeker ook verbazingwekkend dat 'negers' kunnen dammen. Baba Sy - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Baba_Sy)


Neger - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Neger)

Tomas
07-07-13, 10:39
Een goeie racistische grap kan best leuk zijn. Misschien is lubberdinks humor wat vreemd. Ik snap er namelijk niks van. Die zin "Negertje.. Nou Negertje, hij is goed zwart, dus zeg maar Neger." (Uit mijn hoofd) snap ik al helemaal niet. Nooit geweten dat de donkerte het verkleinwoord bepaald. Ik dacht toen ik dat hoor dat iet iets over de lengte ging zeggen. Dan had ik het nog begrepen. Nee, ik vind hem maar een wit boertje. Nou boertje...

mark61
07-07-13, 11:27
Neger - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Neger)

Ik lees niks over dat 'ze' niet kunnen fietsen.

CONTRA
07-07-13, 12:45
Hoe verwijst zo'n opmerking naar topsport? Dat doet het niet. Doe es eerlijk.

dat doet het wel. dat had je kunnen weten als je het radiogesprek had gehoord en niet alleen afgaat op een komkommer-nieuwsberichtje uit de krant.


Zo'n opmerking is puur racistisch. Dat ie 'niks kwaads bedoelt' doet er niet toe. Dat maakt het eigenlijk nog erger.

puur racistisch nog wel. toe maar.

CONTRA
07-07-13, 12:46
Leg dat nog ff uit, Henkie.

dat deed hy al tydens het radiogesprek.

CONTRA
07-07-13, 12:50
Nee, ik vind hem maar een wit boertje. Nou boertje...

een puur racistische opmerking. dit kan echt niet.

super ick
07-07-13, 14:36
Ik lees niks over dat 'ze' niet kunnen fietsen.

Jamaar ik heb ook niet kunnen vinden of ze wel kunnen fietsen.

super ick
07-07-13, 14:37
Het topic kan dicht.
Hoor net dat Lubberdinges is opgepakt en standrechtelijk geëxecuteerd. De vieze vuile rascist.

Samir75017
08-07-13, 10:31
Athletics / Black commentator : "Unbelievable that this guy, this whitey one - well, you know, his skin was so pale, reason why I call him 'the whitey' [...] It's just unbelievable that he can run".

Ibrah1234
08-07-13, 11:21
White men can't jump

Many people blindly state that basketball is a “black man’s game"

Who cares en wie maakt zich hier nu druk om. Gezien de ondervertegenwoordiging zou het nog kunnen kloppen ook.

Lig jij er wakker van 's nachts?

Tomas
08-07-13, 11:59
We kunnen ook al niet dansen. Is er nog wel iets dat we kunnen?

Magister
08-07-13, 12:08
We kunnen ook al niet dansen. Is er nog wel iets dat we kunnen?

Ouwehoeren...

Revisor
11-07-13, 01:35
Sorry hoor, hoezo is het "verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden."? Mankeert er fysiek iets aan Afrikanen / 'zwarte mensen' dat ze niet kunnen fietsen? 'Ze' weten niet hoe een fiets eruit ziet?

Hoe verwijst zo'n opmerking naar topsport? Dat doet het niet. Doe es eerlijk.

Ik laat net zien hoe wielrennen een wijdverbreide sport is in Afrika. Dat Lubberding dat niet weet is zijn probleem.

Zo'n opmerking is puur racistisch. Dat ie 'niks kwaads bedoelt' doet er niet toe. Dat maakt het eigenlijk nog erger.

Is het 'verbazingwekkend' dat 'negers' kunnen schaatsen? Zelfs in het schaatscommentaar hoor je niet zoiets achterlijks over Shani Davis.

En hardlopen is zeker typisch 'negers'. Tis zeker ook verbazingwekkend dat 'negers' kunnen dammen. Baba Sy - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Baba_Sy)


Dat is niet waar. Toen Shane Davis de eerste keer wereldkampioen werd in 2005 vroeg Bert maalderink verbaasd in een interview:

"You're black ain't you ?" waarop Shane Davis antwoorde: "Black? Am I?"

BoerHarms
11-07-13, 06:34
White men can't jump

Many people blindly state that basketball is a “black man’s game"

Who cares en wie maakt zich hier nu druk om. Gezien de ondervertegenwoordiging zou het nog kunnen kloppen ook.

Lig jij er wakker van 's nachts?

blanken kunnen ook geen goede soul muziek maken,

Jimmy Hendrix, maar ook Earth Wind and Fire , KC & Sunshine Band , Barry White , Tina Turner , enz, vaak mijn voorkeur in Muziek

http://m.youtube.com/watch?v=Fcd3XuQwDQQ&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DFcd3XuQwDQQ

super ick
11-07-13, 09:47
blanken kunnen ook geen goede soul muziek maken.............................

Barry White

:hihi:
What's in a name?

Revisor
11-07-13, 14:56
blanken kunnen ook geen goede soul muziek maken,

Jimmy Hendrix, maar ook Earth Wind and Fire , KC & Sunshine Band , Barry White , Tina Turner , enz, vaak mijn voorkeur in Muziek


De oprichter en leadzanger van KC & the Sunshine Band Harvey Wayne Casey is blank (KC komt van zijn achternaam Casey). De bassist en producer Richard Finch is ook blank en tevens pedofiel die toegegeven heeft dat hij minderjarige jongetjes heeft misbruikt.

De musicgenre van deze groep was geen soul maar disco/funk/pop.

BoerHarms
11-07-13, 16:01
De oprichter en leadzanger van KC & the Sunshine Band Harvey Wayne Casey is blank (KC komt van zijn achternaam Casey). De bassist en producer Richard Finch is ook blank en tevens pedofiel die toegegeven heeft dat hij minderjarige jongetjes heeft misbruikt.

De musicgenre van deze groep was geen soul maar disco/funk/pop.

KLOPT , dankje voor de correctie ,

super ick
12-07-13, 07:15
De oprichter en leadzanger van KC & the Sunshine Band Harvey Wayne Casey is blank (KC komt van zijn achternaam Casey). De bassist en producer Richard Finch is ook blank en tevens pedofiel die toegegeven heeft dat hij minderjarige jongetjes heeft misbruikt.

De musicgenre van deze groep was geen soul maar disco/funk/pop.

Hendrix, EW&F en Turner zijn ook geen soul.

Maarehhhh, dit topic gaat over een fietsend negertje. Vreemd dat ik nog niemand heb gehoord over die fiets. Die heeft hij vast gestolen.

Revisor
12-07-13, 12:35
Hendrix, EW&F en Turner zijn ook geen soul.

Maarehhhh, dit topic gaat over een fietsend negertje. Vreemd dat ik nog niemand heb gehoord over die fiets. Die heeft hij vast gestolen.

Vanwege het feit dat dit gaat over huidskleur vond ik het niet van belang om over de musiekgenre van de andere groepen uit te weiden

Revisor
12-07-13, 12:37
KLOPT , dankje voor de correctie ,

Graag gedaan.

super ick
12-07-13, 23:25
Vanwege het feit dat dit gaat over huidskleur vond ik het niet van belang om over de musiekgenre van de andere groepen uit te weiden

Jammer, voor mij was de huidskleur al een gepasseerd station. De leukste topics hier vind ik vaak juist degene die niet over politiek of godsdienst gaan.

Ik heb overigens grote bewondering voor jou discipline.

Revisor
13-07-13, 21:35
Ik dank u vriendelijk voor het compliment. Ik moet bekennen dat ik u laatstelijk ook een compliment wilde geven voor het feit dat ik vind dat u een van de weinigen bent die ik vooruitgang heb zien boeken.

super ick
14-07-13, 11:37
Ik dank u vriendelijk voor het compliment. Ik moet bekennen dat ik u laatstelijk ook een compliment wilde geven voor het feit dat ik vind dat u een van de weinigen bent die ik vooruitgang heb zien boeken.

Ik doe mijn uiterste best.

Ik heb uw opmerking toegevoegd als referentie in mijn CV.

BlackBox
14-07-13, 12:57
Ik dank u vriendelijk voor het compliment. Ik moet bekennen dat ik u laatstelijk ook een compliment wilde geven voor het feit dat ik vind dat u een van de weinigen bent die ik vooruitgang heb zien boeken.
Ik heb MrWajow (http://www.maroc.nl/forums/members/mrwajow-83823.html) per PM verzocht om - in overleg met 'super ick' zelf - diens nick in de oorspronkelijke staat te herstellen.

super ick
14-07-13, 15:45
Ik heb MrWajow (http://www.maroc.nl/forums/members/mrwajow-83823.html) per PM verzocht om - in overleg met 'super ick' zelf - diens nick in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Huh?

Kweetvanniks.

BlackBox
15-07-13, 01:37
Huh?

Kweetvanniks.
Gaat ook niet door.
MrWajow associeert 'dick' met penis.

super ick
15-07-13, 08:33
Gaat ook niet door.
MrWajow associeert 'dick' met penis.

Och er zijn ook mensen die dat hebben met bepaalde soorten groente.