PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Vereniging van apothekers waarschuwt voor combinatie medicijnen en vasten



MoStar
05-07-13, 22:13
17737

De KNMP, de overkoepelende organisatie van apothekers, heeft een waarschuwing afgegeven voor moslims die komende dinsdag beginnen met vasten en medicijnen slikken. Een aantal medicijnen kunnen namelijk vervelende bijwerkingen hebben als zij op een lege maag ingenomen worden. Moslims die aan de Ramadan meedoen vasten van zonsopgang tot zonsondergang.


Het is sowieso een discussie tussen moslims of het toegestaan is om tijdens de Ramadan medicijnen te slikken. Sommige moslims slikken tijdens Ramadan helemaal geen medicijnen. Anderen nemen alle medicijnen na zonsondergang in en sommige moslims zien medicijnen los van eten en drinken.


De KNMP geeft aan dat vooral moslims die lijden aan suikerziekte, rugklachten en geestelijke problemen tijdens de Ramadan in de problemen komen. Eerder kwam de Nederlandse Diabetes Federatie ook al met een waarschuwing (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/363298-nederlandse-diabetes-federatie-wilt-combinatie-suikerziekte-ramadan-meer-bespreekbaar-maken.html) voor de komende Ramadan.


De KNMP geeft moslims het advies om langs hun huisarts te gaan zodat zij medicijnen kunnen krijgen met een langere werkingsduur of met een grotere dosering. Daarnaast verwijst de KNMP naar de passages in de Koran waarin wordt aangegeven dat zwangere, bejaarde en zieke moslims zelf de keuze mogen maken of zij vasten of niet.

Foto: YouTube (http://www.youtube.com/embed/b4sa2X6z6as)

mark61
06-07-13, 11:01
De KNMP geeft aan dat vooral moslims die lijden aan ... rugklachten ... tijdens de Ramadan in de problemen komen.

:vreemd:

super ick
06-07-13, 15:50
:vreemd:

Denk dat het te maken heeft met de pijnstillers voor de kwaal, ehhhhhh tegen de kwaal.

Medicatie op zich kan gezien worden als eten.
Medicatie moet vaak icm water ingenomen worden. Dat is drinken.
Medicatie moet vaak voor of vlak na de maaltijd ingenomen. Uitgaande van de Nederlandse etenstijden/maaltijdfrequentie.

Goed dat ze hiervoor waarschuwen. Als moslims denken Allah voor het hoofd te stoten door hun medicatie niet te slikken tijdens de ramadan dan kunnen ze dus een probleem krijgen. Eigen risico.

ElHoub
06-07-13, 19:55
Van mij mag mijn moeder niet meedoen. En na lang aandringen en een (islamitische) arts te hebben opgezocht doet ze met veel pijn in haar hart niet mee. Vasten is een vorm van aanbidding, ik heb haar gezegd dat aanbidden op velen andere manieren kan.

Sorry hoor maar ze heeft ernstige vorm van suikerziekte, dit is niet wat Allah wilt! en iedereen raadt het haar af.. (ze krijgt injectie)


maar waar ik niet tegen kan is vrouwen die net 2 maanden zwanger zijn en dus niet gaan vasten hahah!

CONTRA
06-07-13, 22:53
Van mij mag mijn moeder niet meedoen. En na lang aandringen en een (islamitische) arts te hebben opgezocht doet ze met veel pijn in haar hart niet mee. Vasten is een vorm van aanbidding, ik heb haar gezegd dat aanbidden op velen andere manieren kan.

Sorry hoor maar ze heeft ernstige vorm van suikerziekte, dit is niet wat Allah wilt! en iedereen raadt het haar af.. (ze krijgt injectie)



erg verstandig van je.

mark61
06-07-13, 22:59
Denk dat het te maken heeft met de pijnstillers voor de kwaal, ehhhhhh tegen de kwaal.

Medicatie op zich kan gezien worden als eten.
Medicatie moet vaak icm water ingenomen worden. Dat is drinken.
Medicatie moet vaak voor of vlak na de maaltijd ingenomen. Uitgaande van de Nederlandse etenstijden/maaltijdfrequentie.

Goed dat ze hiervoor waarschuwen. Als moslims denken Allah voor het hoofd te stoten door hun medicatie niet te slikken tijdens de ramadan dan kunnen ze dus een probleem krijgen. Eigen risico.

Tis elk jaar hetzelfde. Koppige oudjes die vinden dat ze moeten. Terwijl elke moslim / imam ze zal vertellen dat het niet de bedoeling is hun gezondheid in gevaar te brengen.

super ick
07-07-13, 10:23
Van mij mag mijn moeder niet meedoen. En na lang aandringen en een (islamitische) arts te hebben opgezocht doet ze met veel pijn in haar hart niet mee. Vasten is een vorm van aanbidding, ik heb haar gezegd dat aanbidden op velen andere manieren kan.

Sorry hoor maar ze heeft ernstige vorm van suikerziekte, dit is niet wat Allah wilt! en iedereen raadt het haar af.. (ze krijgt injectie)


maar waar ik niet tegen kan is vrouwen die net 2 maanden zwanger zijn en dus niet gaan vasten hahah!

Ik onderschrijf jou beredenering op het laatste zinnetje na.
Waar de ene vrouw bij wijze van spreke door een zwangerschap 'heenfietst' daar kan het voor de andere vrouw een zware taak zijn. Misselijkheid in een vroeg stadium, vermoeidheid, emotioneel, etc.
Ik ben geen moslim maar heb wel een basiskennis en een boerenverstand wanneer gezondheid in gevaar kan komen. Juiste eerste maanden van een zwangerschap zijn uitermate belangrijk. Het lijkt mij raadzaam om je mening een beetje te nuanceren mbt ramadan en vroege zwangerschappen. Dat moet worden bekeken per individu. Gezondheid, net als bij je moeder staat voorop.

super ick
07-07-13, 13:46
. Terwijl elke moslim / imam ze zal vertellen dat het niet de bedoeling is hun gezondheid in gevaar te brengen.

Ergens in die zin mis ik het woordje verstandige. Dan is het wel waterdicht. Zoals het er nu staat kan je het niet hard maken.

(Moet je maar niet zeiken over godtdtspe)

:hihi:

mark61
07-07-13, 19:46
Lummel :jammer:

godspeed

Eke
07-07-13, 21:26
maar waar ik niet tegen kan is vrouwen die net 2 maanden zwanger zijn en dus niet gaan vasten hahah!


Stel, je drinkt 12 uur achter elkaar geen druppel vocht. Je plast en zweet het wel uit gedeeltelijk. Daar zitten afvalstoffen in van jou en je foetusje. Gaat dat dan om evenveel afvalstoffen als bij normaal drinken ?l?

Je kent niet precies de effekten op je zwangere lijf en op Larfje. Het lijkt goed om dat te weten....Voor de zekerheid. Het gaat wel om je kind !!!

Echte honger in die periode van zwangerschap vergroot onder meer de kans op schizofrenie bij het kind. Maar ja, je eet natuurlijk tijdens Ramadan WEL.