PDA

Bekijk Volledige Versie : Voortgaande correctie goud en zilverprijs



Ibrah1234
06-07-13, 23:01
Zilverprijs werd letterlijk afgeslacht in het tweede kwartaal (http://moneytalk.knack.be/economie/geld-en-beurs/beursnieuws/zilverprijs-werd-letterlijk-afgeslacht-in-het-tweede-kwartaal/article-4000340383025.htm)

maandag 01 juli 2013 om 07u01

Het tweede kwartaal van 2013 zullen de beleggers in edelmetalen niet snel vergeten, de geleden verliezen in de voorbije kwartaalperiode zijn ronduit dramatisch te noemen. Het goud liet de sterkste daling sinds 1974 optekenen, met een verlies van ongeveer 25%.

Het kan echter nog erger: de zilverprijs werd letterlijk afgeslacht in het tweede kwartaal. Tussen 1 april en 30 juni verloor de zilverprijs maar liefst een derde van zijn waarde. Dat was het grootste verlies in minstens 50 jaar, een daling van dergelijke afmetingen op zo’n relatief korte periode is ongezien.

Maar ook de goudmijnaandelen kregen er stevig van langs, de geleden verliezen zijn gigantisch. Barrick Gold verloor bijvoorbeeld meer dan 50% van zijn waarde, Agnico-Eagle Mines deed het al even slecht. Compania De Minas Buenaventura sloot het tweede kwartaal zelfs af met een verlies van meer dan 60%.


Het vertrek uit de veilige haven na de economische storm heeft een aanvang genomen?

mark61
06-07-13, 23:49
Vette humor. Nog niet zo lang geleden had je ook hier een topic over hoe goud zo geweldig is. Mensen snappen blijkbaar niet hoe goud een vlucht is als aandelen laag staan. De goudstandaard is echt iets van het verleden.

Ibrah1234
07-07-13, 00:20
Vette humor. Nog niet zo lang geleden had je ook hier een topic over hoe goud zo geweldig is. Mensen snappen blijkbaar niet hoe goud een vlucht is als aandelen laag staan. De goudstandaard is echt iets van het verleden.

Nee. Was in een topic over geldcreatie waarin ik heb beweerd dat goud geen absolute remedie is tegen inflatie. Ging juist in tegen dat hele Willem Middelkoop verhaal. Ik heb juist gesteld dat goud sinds de middeleeuwen slechts in waarde is gedaald en dat goud derhalve nooit kan dienen als hedge tegen inflatie. Je citeert me hier op een manier, nou zeg.

Bovendien is de goudstandaard niet iets uit het verleden. Goud is juist in waarde toegenomen sinds het loslaten van de gouden standaard. De markt creëert haar eigen gouden standaard.

Zilver was in de vroege middeleeuwen zelfs meer waard dan goud. Maar sinds de ontdekking van de nieuwe wereld (Zuid-amerika) kwamen er nieuwe goud en vooral zilvermijnen waardoor de prijs drastisch daalde.

Met andere woorden als je in de middeleeuwen goud of zilver had gekocht dan had je het nu met verlies moeten verkopen. In meer dan 1000 jaar geen dubbeltje winst.

Als je in 1930 één aandeel Coke had gekocht van 40 dollar dan had je nu 5 miljoen gehad. Dit ondanks vele de recessies, crisissen, WOII, Cuba crisis, Korea oorlog, olie crisis etc.

Het gestelde dat goud in waarde stijgt als aandelenprijzen dalen klopt ook niet. Kijk maar naar de oliecrisis en de goudprijzen toen. Ook de grootste krach van de laatste paar honderd jaar in 1929 heeft de goudprijs niet laten exploderen.

Warren Buffett: "Gold gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head.”

Dat je een andere mening bent toegedaan is oké maar mij wel graag wel correct citeren.

Betreffende topic (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/360760-financieel-systeem-sprookje-2.html)

Bart.NL
07-07-13, 08:22
Wie in 2000 goud en zilver heeft gekocht is een stuk beter af dan iemand die in de AEX stapte. Er zijn problemen genoeg, want de schulden zijn sinds 2000 enkel toegenomen, dus is er nog steeds een goede reden om goud en zilver te hebben.

mark61
07-07-13, 09:13
Nee.

Eh, ik had het niet over jou heur :) Kijk, degene die ik bedoel is al binnen :hihi:

super ick
07-07-13, 09:20
De industrie heeft het nodig en veel mensen willen het hebben vanwege de unieke eigenschappen en status. Net als diamant. Er is vraag en er is niet veel van.
Een economische wetmatigheid voor een hoge prijs maar niet van een vaste prijs.

In een notendop.

Bart.NL
07-07-13, 10:36
Goud en zilver hebben een aantal unieke eigenschappen waardoor ze een substituut voor geld zijn. De waarde van het geld dat wij hebben is gebaseerd op schulden, waarvan de waarde afhankelijk is van het toekomstig functioneren van de economie.

De waarde van goud en zilver hangen in een belangrijke mate af van het vertrouwen in het geldsysteem. Goud en zilver zijn geen schuld en dat is het verschil met andere vormen van geld.

Goud en zilver zullen het ook relatief goed doen in een periode van stagflatie (weinig economische groei, relatief hoge inflatie) als er weinig betere beleggingsalternatieven zijn.

De instabiliteit van het geldsysteem is een gevolg van rente. Een vereenvoudigde uitleg is de volgende. Stel, er is een bepaalde hoeveelheid geld. Dit wordt uitgeleend en daarop wordt rente verwacht. Dit kan alleen goed gaan als:
(1) degene die het geld heeft uitgeleend, minstens het bedrag aan rente weer uitgeeft of
(2) nieuwe schulden worden aangegaan of
(3) schulden worden omgewisseld voor vers gedrukt geld (QE).

Methoden (2) en (3) worden gebruikt om het systeem in stand te houden. Succes zal tot inflatie leiden op de langere termijn maar er is steeds een risico dat het zaakje ploft. Dat is in 2008 ook gebeurd. Alleen ongekende schuld en geld creatie hebben onheil (tijdelijk) gekeerd. Onze staatsschuld is gegaan van 45 naar 71% van BNP. In de VS is hetzelfde aan de hand.

Zie goud en zilver als een verzekering tegen mogelijk onheil. Dalende prijzen van goud en zilver zijn m.i. een goed moment voor mensen die geen of weinig beleggingen in goud en zilver hebben om alsnog in te stappen.

Ibrah1234
18-07-13, 23:47
Goud en zilver hebben een aantal unieke eigenschappen waardoor ze een substituut voor geld zijn.

Niet zo bar veel. Goud corrodeert niet en kent beperkte verwerking.


De waarde van het geld dat wij hebben is gebaseerd op schulden, waarvan de waarde afhankelijk is van het toekomstig functioneren van de economie.

Dat klopt. Onze beste tijd moet nog komen. Investeren in een schuld of obligaties in bijvoorbeeld Coca Cola is geen slecht idee als het bedrijf decennia een return on equity van 20% heeft gehaald.

Investeren in valuta zoals de dollar op het dieptepunt van de crisis had ook goed uitgepakt.


De waarde van goud en zilver hangen in een belangrijke mate af van het vertrouwen in het geldsysteem. Goud en zilver zijn geen schuld en dat is het verschil met andere vormen van geld.

Goud en zilver produceren geen dividend, rendement maar liggen ergens in een kluis met 100 bewakers erom heen.


Goud en zilver zullen het ook relatief goed doen in een periode van stagflatie (weinig economische groei, relatief hoge inflatie) als er weinig betere beleggingsalternatieven zijn.

Er is geen moment in de tijd geweest dat goud over een langere periode de inflatie heeft gecorrigeerd.


De instabiliteit van het geldsysteem is een gevolg van rente.

Instabiliteit van de euro kent geheel andere oorzaken.


Zie goud en zilver als een verzekering tegen mogelijk onheil. Dalende prijzen van goud en zilver zijn m.i. een goed moment voor mensen die geen of weinig beleggingen in goud en zilver hebben om alsnog in te stappen.

Een goed instapmoment is het nog zeker niet. De betaalde prijs bepaalt het uiteindelijk rendement. Om op oorspronkelijke niveau terug te keren dient de waarde met nog minstens 50% te dalen.

Ibrah1234
18-07-13, 23:58
Wie in 2000 goud en zilver heeft gekocht is een stuk beter af dan iemand die in de AEX stapte. Er zijn problemen genoeg, want de schulden zijn sinds 2000 enkel toegenomen, dus is er nog steeds een goede reden om goud en zilver te hebben.

Met de kennis van heden valt er ergens wel een moment in de tijd aan te wijzen dat goud heeft gerendeerd.

Feit is dat als je in de middeleeuwen goud of zilver zou hebben gekocht je in meer dan 1000 jaar geen enkele bescherming tegen inflatie zou hebben gehad.

Mocht je hebben geïnvesteerd in een economie of menselijke potentieel, bijv. door de index op 100 te stellen sinds kolonisten zich vestigden in de VS (ongeacht de schulden), dan dat je wellicht duizenden keren je oorspronkelijke investering terug.

Dat zou dan bereikt worden door compound interest. Wat Einstein dan ook als het achtste wereldwonder heeft geduid.


Warren Buffett:“It’s never paid to bet against America".

Bart.NL
19-07-13, 20:43
Met de kennis van heden valt er ergens wel een moment in de tijd aan te wijzen dat goud heeft gerendeerd.

Feit is dat als je in de middeleeuwen goud of zilver zou hebben gekocht je in meer dan 1000 jaar geen enkele bescherming tegen inflatie zou hebben gehad.

Mocht je hebben geïnvesteerd in een economie of menselijke potentieel, bijv. door de index op 100 te stellen sinds kolonisten zich vestigden in de VS (ongeacht de schulden), dan dat je wellicht duizenden keren je oorspronkelijke investering terug.

Dat zou dan bereikt worden door compound interest. Wat Einstein dan ook als het achtste wereldwonder heeft geduid.

Warren Buffett:“It’s never paid to bet against America".

Compound interest is inderdaad het achtste wereldwonder.

Denk er maar eens over na hoeveel goud je had gehad als je een ounce goud op 4% rente had gezet vanaf het jaar 0.

Logisch gezien kan dit niet. Daarom is compound interest ook per definitie fraude (ponzi scheme). Degene die de Koran aan Mohammed opdroeg, heeft ervoor gewaarschuwd.

Bedenk dat de aarde eindig is en niet onbeperkte economische groei kan ondersteunen. Dit gaat een keer fout. Dat is ook de reden waarom het verstandig is je hier tegen te verzekeren.

Veel mensen denken kennelijk dat de bomen tot in de hemel groeien, en dat het eindeloos zo door kan gaan.

Maar soms komen er andere tijden.

Voor de rest doet ieder maar waar hij/zij zin in heeft. Ik kan ongelijk hebben en hoef niemand te overtuigen.

Ibrah1234
20-07-13, 10:39
Bedenk dat de aarde eindig is en niet onbeperkte economische groei kan ondersteunen. Dit gaat een keer fout. Dat is ook de reden waarom het verstandig is je hier tegen te verzekeren.

Deels ben ik het wel eens. Maar die Middelkoop is helemaal aan het doordraven in mijn optiek. De man vertegenwoordigt onhoudbare stellingen.

Middelkoop zegt dat de goudprijs voornamelijk is bepaald door manipulatie. Realiteit is dat tot 1973 (gouden standaard) middels monetaire politiek de goudprijs kunstmatig op een bepaald niveau werd gehouden.

Pas toen Nixon de Gouden Standaard verliet ging de goudprijs zich marktconform gedragen. Voor die tijd mochten Amerikaanse burgers en bedrijven niet handelen in goud - en buiten hun juwelen en familiestukken – geen goud bezitten.

Inzake Middelkoop is het ook een commercieel verhaal. Onze nationale goudgoeroe heeft een beleggingsfonds opgericht waarin mensen konden beleggen.

"Op het hoogtepunt in 2011 was een aandeel van het Commodity Discovery Fund €250 waard. Inmiddels is daar al tweederde van af gegaan. De koers van het goudfonds bedraagt nu ogneveer €85. Vanaf het begin van dit jaar is het fonds 40% gedaald."

Als we Willem zijn visie hadden gevolgd dat was je nu 2/3 van je ingelegd vermogen kwijt. Hij scoort in de mate van teloorgang beter dan menig woekerpolis.

De goudgoeroe promoot al jaren zijn goudwinkeltje en nu beleggers flink verliezen in zijn fonds legt hij de schuld bij de overheden en particuliere partijen neer die de goudprijs zouden manipuleren.

Eerlijkheidshalve moet ik je bekennen dat ik al jaren een enorme aversie koester tegen die Middelkoop. Ik zie hem als een soort Jomanda van de financiële wereld.

Beleggingsfonds Willem Middelkoop maakt duikvlucht (http://Beleggingsfonds Willem Middelkoop maakt duikvlucht)

Ibrah1234
21-07-13, 12:51
Artikel over de economische charlatan uit 2011 (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3079364/2011/12/16/Goudfonds-Willem-Middelkoop-verliest-bijna-30-procent.dhtml). In 2012 en 2013 is het eveneens bedroevend.

Mensen verbranden in hun goedgelovigheid in een rap tempo hun ingelegd vermogen.

Via zijn winkeltje (https://www.amsterdamgold.com/) verkoopt de goudprofeet ook fysiek goud.

Bart.NL
21-07-13, 16:16
Artikel over de economische charlatan uit 2011 (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3079364/2011/12/16/Goudfonds-Willem-Middelkoop-verliest-bijna-30-procent.dhtml). In 2012 en 2013 is het eveneens bedroevend.

Mensen verbranden in hun goedgelovigheid in een rap tempo hun ingelegd vermogen.

Via zijn winkeltje (https://www.amsterdamgold.com/) verkoopt de goudprofeet ook fysiek goud.

Middelkoop is uiteraard niet neutraal. Voor zover ik kan beoordelen is de huidige waardering van goud ten opzichte van aandelen gemiddeld. Op de hoogtepunten van de crisis (1932, 1980) kon je voor in ounce goud de Dow Jones index kopen. Nu zou je op basis van waardering neutraal moeten zijn.

In 2000 kostte de Dow Jones index ongeveer 40 ounce goud. Dat was het ideale moment om in te stappen. Nu hangt het af van hoe je de economische situatie ziet. De Amerikanen zijn veel nieuwe schulden aangegaan. Europa is voorzichtiger geweest. Toch zijn ook hier de schulden flink gegroeid en de Euro kan uiteen spatten.

Vanuit verzekeringsperspectief lijkt het me verstandig een deel van je vermogen in goud te beleggen. Omdat ik denk dat rente op geld onhoudbaar is, ben ik bevooroordeeld. Op een of andere manier moeten de schulden worden weggewerkt. Meestal gebeurt dat middels inflatie. Een scenario zoals in de jaren '70, met 7-15% inflatie is dan nog het minst erge, zeker als de lonen redelijk mee kunnen stijgen.

De manipulatie verhalen kan ik niet controleren. Wel zijn er een aantal merkwaardige marktpatronen geweest die op manipulatie kunnen duiden, bijvoorbeeld het dumpen van grote aantallen futures in de markt en de in het verleden regelmatig terugkerende dump wanneer de markt in New York open ging. Dat kan iedereen controleren. Iemand die een goede prijs voor zijn futures wil hebben, zal geen grote aantallen ongelimiteerde orders in de markt zetten.

Ibrah1234
21-07-13, 16:57
Ik denk dat je op korte termijn nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen Bart.

De Amerikaanse autoriteiten (http://www.telegraaf.nl/dft/21750255/__Bankhandel_aan_banden__.html) overwegen om een verbod in te stellen op de handel in grondstoffen door banken. Vooral Goldman Sachs heeft een grote vinger in de pap (http://slimbeleggen.net/jpmorgan-ontmaskerd-als-manipulator/)van vooral zilver.

Het nieuws is vandaag net naar buiten gekomen. Gemakshalve ga ik er vanuit dat goud en zilver hier ook onder vallen.

Dat zou vooral voor zilver een enorm opwaarts potentieel kunnen inhouden. Ik ben benieuwd wat de beurs doet morgen.

Bankhandel aan banden (http://www.telegraaf.nl/dft/21750255/__Bankhandel_aan_banden__.html)

Zit je fysiek in goud Bart of middels beleggingen? Zelf heb ik zilveren munten gehad (geen btw) en vorig jaar verkocht.

Ik vind het geen prettig idee nu afhankelijk te zijn van een vijftal plastic kaartjes die in een machine in de muur gedrukt moeten worden om geld te verkrijgen.

Ik ben het met je eens dat voeger of later "the big one" komt waarbij 1929 zal verbleken.

Vanuit dat perspektief bekeken is wat fysiek goud/zilver in huis geen gek idee.

Bart.NL
21-07-13, 17:22
Ik heb voornamelijk gouden munten en een paar baartjes. Goud kun je beter niet in huis hebben. Je kunt beter een kluis bij een bank huren. Dat heb ik ook gedaan.

Zilver heeft meer potentieel, maar heeft ook minder waarde per volume, dus daar heb ik niet veel van. Als de prijs van goud verdubbelt, zal de prijs van zilver vermoedelijk minstens verdrievoudigen.

Ik hoef er niet rijk van te worden. Overleven is mijn eerste doel.

Zilver is makkelijker te produceren, dus zou bij een fors hogere zilverprijs ook ineens veel meer productie kunnen komen.

Ibrah1234
21-07-13, 17:28
Ik heb een moestuin, 300 liter water en wat ingeblikte groente op voorraad. De vriezer zit vol vlees.

Maar misschien heb ik wel teveel naar die prepper programma's gekeken :blij:

The big one kan immers ook getriggerd door solarflares of andere door de natuur veroorzaakte onheil.

super ick
21-07-13, 17:38
Ik heb een moestuin, 300 liter water en wat ingeblikte groente op voorraad. De vriezer zit vol vlees.

Maar misschien heb ik wel teveel naar die prepper programma's gekeken :blij:

The big one kan immers ook getriggerd door solarflares of andere door de natuur veroorzaakte onheil.

Ik zorg dat de batterij van mij Ipad altijd vol is.

Ibrah1234
21-07-13, 18:00
Ik zorg dat de batterij van mij Ipad altijd vol is.

Die krijg je niet meer vol na een extreme zonnestorm (http://www.iol.co.za/scitech/science/news/your-internet-down-blame-it-on-solar-flares-1.1039800#.UewTGD6oqSo) ben ik bang.

H.P.Pas
21-07-13, 19:34
Ik heb een moestuin, 300 liter water en wat ingeblikte groente op voorraad. De vriezer zit vol vlees...
Dat wordt naar als de stroom uitvalt..
De zekerste belegging voor ramptijden zijn sigaretten.
Tenzij je ze zelf oprookt natuurlijk.

Ibrah1234
21-07-13, 19:53
.
Dat wordt naar als de stroom uitvalt..
De zekerste belegging voor ramptijden zijn sigaretten.
Tenzij je ze zelf oprookt natuurlijk.

Dat laatste zit er dik in :blij: