PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse regering kondigt grote hervormingen aan om positie Marokkaanse vrouw



MoStar
07-07-13, 00:36
17739


Afgelopen vrijdag heeft minister Bassima Hakkaoui, de vrouwelijke minister voor Gezin en Vrouwenzaken, aankondigt dat de regering onder leiding van Abdelilah Benkirane een reeks hervormingen gaan doorvoeren om de positie van de Marokkaanse vrouw te verbeteren.


In de hervormingen wordt onder andere opgenomen dat vrouwen een gelijke positie krijgen betreft de gezondsheidszorg, in het onderwijs en voor overheidsfuncties. In de hervormingen zitten echter niet zaken als legalisatie van abortus en financiële steun voor alleenstaande moeders. Het vorige Marokkaanse kabinet had deze zaken wel aangedragen maar het huidige kabinet schrapte deze zaken direct na aantreden van de lijst.


Ondanks het feit dat er geen plannen zijn om abortus legaal te stellen in Marokko en alleenstaande vrouwen in Marokko in het nadeel zijn, worden de huidige plannen van het kabinet alsnog gesteund door de EU. De EU heeft namelijk een steunpakket van 45 miljoen euro uitgetrokken om Marokko bij te staan met het doorvoeren van hervormingen om de positie van de Marokkaanse vrouw in het land te verbeteren.


Saillant detail: op het moment Bassima Hakkaoui de enige vrouw in de regering.

Foto: DonkeyHotey (http://www.flickr.com/photos/donkeyhotey/)

mark61
07-07-13, 00:47
Was die Mudawana al helemaal doorgevoerd? Ik begreep dat veel rechters net doen of die nieuwe wet niet geldt :hihi:

super ick
07-07-13, 11:29
Was die Mudawana al helemaal doorgevoerd? Ik begreep dat veel rechters net doen of die nieuwe wet niet geldt :hihi:

Ik kan je smiley niet goed plaatsen.

Gelijke rechten voor vrouwen lijkt mij een grondrecht. Als dat dan eindelijk opgenomen wordt in de wet en rechters vegen daar hun kont mee af dan is dat de bijl aan de wortel van de rechtsstaat. Een godspe.

mark61
07-07-13, 12:29
Ik kan je smiley niet goed plaatsen.

Gelijke rechten voor vrouwen lijkt mij een grondrecht. Als dat dan eindelijk opgenomen wordt in de wet en rechters vegen daar hun kont mee af dan is dat de bijl aan de wortel van de rechtsstaat. Een godspe.

Die smiley slaat op de stroom van wetten en gebabbel van de Marokkaanse overheid, waarbij de uitvoering vaak naar de achtergrond verdwijnt.

Dat je ipad niet corrigeert naar 'gotspe' :hihi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotspe

super ick
07-07-13, 13:05
Die smiley slaat op de stroom van wetten en gebabbel van de Marokkaanse overheid, waarbij de uitvoering vaak naar de achtergrond verdwijnt.

Dat je ipad niet corrigeert naar 'gotspe' :hihi: Gotspe - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotspe)


Aha,

Neenee, hij kent het woord helemaal niet. :hihi:

Nederlandertje
07-07-13, 13:39
Ik kan je smiley niet goed plaatsen.

Gelijke rechten voor vrouwen lijkt mij een grondrecht. Als dat dan eindelijk opgenomen wordt in de wet en rechters vegen daar hun kont mee af dan is dat de bijl aan de wortel van de rechtsstaat. Een godspe.

In islamistisch landen is de vrouw altijd minder dan de man.

Samir75017
07-07-13, 13:45
In islamistisch landen is de vrouw altijd minder dan de man.

Like in the rest of the World.

Karin.N
07-07-13, 14:04
Like in the rest of the World.

Betrapt! Zoals ik al eerder duidelijk probeerde te maken meet jij met 2 maten. Andere (wij) mogen in jouw topics niet verwijzen naar andere landen etc. Mijn punt dat jij dat zelf wel consequent doet is dus bij deze bewezen.

Samir75017
07-07-13, 14:25
Betrapt! Zoals ik al eerder duidelijk probeerde te maken meet jij met 2 maten. Andere (wij) mogen in jouw topics niet verwijzen naar andere landen etc. Mijn punt dat jij dat zelf wel consequent doet is dus bij deze bewezen.

Get a life.

Nederlandertje
07-07-13, 14:43
Like in the rest of the World.

Nee hoor. En westerse landen is iedereen gelijk.

Karin.N
07-07-13, 16:24
Get a life.

Lafaard.

Eke
07-07-13, 17:54
Nee hoor. En westerse landen is iedereen gelijk.


Wettelijk waarschijnlijk wel, maar het gaat om de praktijk van alledag.Die varieert overigens tussen groepen vrouwen.

http://www.oerdigitaalvrouwenblad.com/pp/story/achterstand-en-voorsprong-op-de-arbeidsmarkt

super ick
07-07-13, 19:54
Wettelijk waarschijnlijk wel, maar het gaat om de praktijk van alledag.Die varieert overigens tussen groepen vrouwen.

Achterstand en voorsprong op de arbeidsmarkt | Oerdigitaalvrouwenblad (http://www.oerdigitaalvrouwenblad.com/pp/story/achterstand-en-voorsprong-op-de-arbeidsmarkt)

Het staat in geen enkele verhouding tot de positie van de vrouw in sommige Islamitische landen.

Eke
07-07-13, 20:00
Het staat in geen enkele verhouding tot de positie van de vrouw in sommige Islamitische landen.


Sommige...okay.

Charlus
07-07-13, 20:29
Get a life.Lafaard.
Inderdaad een mega flutreactie van Samir.

Charlus
07-07-13, 20:59
Sommige...okay.
En als super ick 'sommige' had weggelaten? Dan niet okay want? Punt is dat niet duidelijk is wat wordt bedoeld met Islamitische landen. Landen waar >50% van de bevolking uit fundamentalistische moslims bestaat? Super ick zegt niets; in sommige Islamitische landen? Zal best. In sommige niet-Islamitische landen ook.
Als we ons beperken tot Marokko is het door jou aangehaalde artikel niet te vergelijken met de grove misstanden als daar zijn illegaliteit van abortus en achterstelling van alleenstaande vrouwen. Dat is in Nederland wel anders.
Op zich al veelzeggend dat jij met achterstelling van vrouwen met kinderen/een gezin op de arbeidsmarkt aan komt zetten. Vind ik als uiterste uitwas van vrouwonvriendelijkheid nogal meevallen, hoe vervelend ook voor de betrokken vrouwen.
Uit je artikel wordt mij bovendien niet duidelijk wat het enorme probleem precies is. Vrouwen kiezen ervoor om in deeltijd te gaan werken zodra er kinderen zijn en dat is fout? Ze moeten ihkv. gelijkheid gedwongen worden om full time aan de slag te gaan?

Eke
07-07-13, 21:37
En als super ick 'sommige' had weggelaten? Dan niet okay want? Punt is dat niet duidelijk is wat wordt bedoeld met Islamitische landen. Landen waar >50% van de bevolking uit fundamentalistische moslims bestaat? Super ick zegt niets; in sommige Islamitische landen? Zal best. In sommige niet-Islamitische landen ook.
Als we ons beperken tot Marokko is het door jou aangehaalde artikel niet te vergelijken met de grove misstanden als daar zijn illegaliteit van abortus en achterstelling van alleenstaande vrouwen. Dat is in Nederland wel anders.
Op zich al veelzeggend dat jij met achterstelling van vrouwen met kinderen/een gezin op de arbeidsmarkt aan komt zetten. Vind ik als uiterste uitwas van vrouwonvriendelijkheid nogal meevallen, hoe vervelend ook voor de betrokken vrouwen.
Uit je artikel wordt mij bovendien niet duidelijk wat het enorme probleem precies is. Vrouwen kiezen ervoor om in deeltijd te gaan werken zodra er kinderen zijn en dat is fout? Ze moeten ihkv. gelijkheid gedwongen worden om full time aan de slag te gaan?

Charlus, ik ben het eens met de uitspraak van Superick. JUIST omdat hij zich beperkt. We beschikken over te weinig harde gegevens zoals je opmerkt om er een exactere uitspraak van te maken.

Mijn reactie op Nederlandertje -----> lees zijn uitspraak.
Dat jij het hoopvol doortrekt naar het topicartikel..helaas......

Bij het lezen van dat artikel ben ik blij met de vooruitgang (!) en ben hoopvol voor andere stappen. Mijn leeftijd, Charlus---kraak,kraak---leert me dat je veel geduld moet hebben bij veranderingen ten bate van de vrouw. Dus eigenlijk : eerst zien, dan geloven. :) Het helpt de vrouwen als de jongere en/of de niet vastgeroeste mannen enthousiast achter de gevraagde verbeteringen gaan staan. Beslist !!!

Samir75017
08-07-13, 01:39
En westerse landen is iedereen gelijk.

:haha:

super ick
08-07-13, 09:12
Sommige...okay.

Tjonge jonge zeg. Ik had ook rustig 'de meeste' neer kunnen zetten.

Wat is het toch met Eke?
Wordt de slechte positie vd vrouw aan de kaak gesteld kom je aanzetten met de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt in Nederland................ Waar komt die reflex toch vandaan?

1 het staat in geen enkele verhouding tot het genoemde probleem
2 ik zie hier prikkers volledig afgebrand worden als zij verwijzen naar de toestand in Islamitische landen als het een topic betreft waarin toestanden in het westen aan de kaak gesteld worden. Andersom is kennelijk geen probleem.

Eke
08-07-13, 10:33
Tjonge jonge zeg. Ik had ook rustig 'de meeste' neer kunnen zetten.

Wat is het toch met Eke?
Wordt de slechte positie vd vrouw aan de kaak gesteld kom je aanzetten met de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt in Nederland................ Waar komt die reflex toch vandaan?

1 het staat in geen enkele verhouding tot het genoemde probleem
2 ik zie hier prikkers volledig afgebrand worden als zij verwijzen naar de toestand in Islamitische landen als het een topic betreft waarin toestanden in het westen aan de kaak gesteld worden. Andersom is kennelijk geen probleem.



Lees het topic nog eens rustig over, Superick. Houd in je achterhoofd : context.

Eke geeft een korte reactie op Nederlandertje.

Waarom moeten we meteen ons als Westerlingen op de borst kloppen.(zoals Nederlandertje deed) Wij hebben onze eigen klussen te klaren...!!!! (zoals ik Nederlandertje liet zien in de link---als voorbeeld)


Wij zijn niet DE MAATSTAF der dingen :hihi:

super ick
08-07-13, 17:02
Lees het topic nog eens rustig over, Superick. Houd in je achterhoofd : context.

Eke geeft een korte reactie op Nederlandertje.

Waarom moeten we meteen ons als Westerlingen op de borst kloppen.(zoals Nederlandertje deed) Wij hebben onze eigen klussen te klaren...!!!! (zoals ik Nederlandertje liet zien in de link---als voorbeeld)


Wij zijn niet DE MAATSTAF der dingen :hihi:

Ik heb het niet over de maatstaf der dingen maar specifiek over gelijke rechten voor vrouwen. Zwaar achtergestelde vrouwen.
Kom jij met de ongelijkheid op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ik vind dat een onzinnige vergelijking.
Bovendien.......zoals ik al eerder zei, als hier iemand kritiek heeft op de situatie in Nederland en iemand wijst op de situatie in moslimlanden dan wordt hij, terecht of onterecht, aangepakt. In dat kader vind jou post ook nog hypocriet.

No offense verder. Meestal waardeer ik je priksels.

Bedankt voor je tip om het nog eens over te lezen en toch vooral de context in de gaten houden. Hoe komt dat over denk je?

mark61
08-07-13, 17:07
Blijft altijd lastig. Theorie en praktijk. Welke normen leggen we aan?

Theoretisch gelden voor alle landen in de wereld dezelfde normen, immers, verreweg de meeste zijn lid van de VN, en hebben daardoor automatisch alle mogelijke verdragen getekend.

Het enige punt dat je kan maken is dat 'fatsoenlijke' normen oorspronkelijk uit het westen komen; en dat geen enkel land die normen in de praktijk haalt. En ja, de mate waarin verschilt gillend.

Wat daar de conclusie van moet zijn, ik weet het niet. Blij dat Marokko wat opschuift, I guess.

super ick
08-07-13, 17:10
Blijft altijd lastig. Theorie en praktijk. Welke normen leggen we aan?

Theoretisch gelden voor alle landen in de wereld dezelfde normen, immers, verreweg de meeste zijn lid van de VN, en hebben daardoor automatisch alle mogelijke verdragen getekend.

Het enige punt dat je kan maken is dat 'fatsoenlijke' normen oorspronkelijk uit het westen komen; en dat geen enkel land die normen in de praktijk haalt. En ja, de mate waarin verschilt gillend.

Wat daar de conclusie van moet zijn, ik weet het niet. Blij dat Marokko wat opschuift, I guess.

Inderdaad, ieder stapje is er 1.

catwomen
08-07-13, 17:22
Lees het topic nog eens rustig over, Superick. Houd in je achterhoofd : context.

Eke geeft een korte reactie op Nederlandertje.

Waarom moeten we meteen ons als Westerlingen op de borst kloppen.(zoals Nederlandertje deed) Wij hebben onze eigen klussen te klaren...!!!! (zoals ik Nederlandertje liet zien in de link---als voorbeeld)


Wij zijn niet DE MAATSTAF der dingen :hihi:

Vrouwen in Marokko hebben slechter positie als vrouwen hier. Jij wordt hier geslagen, je hoeft niet bang te zijn voor de politie. Jij wordt hier verkracht, jij hoeft niet bang te zijn voor politie. In Marokko (of ander land met islamcultuur) ook niet altijd bang zijn, maar is belangrijk voor welke agent en rechter je komt.
Is vader of man goed voor jou, jij hebt niet een slecht leven. Maar heb jij niet een goede vader of man dan heb jij een slecht leven.

Hier is makkelijk praten om te zeggen dat het hier niet goed is. Is in Marokko beter voor vrouwen dan hier?

Eke
08-07-13, 18:03
Hier is makkelijk praten om te zeggen dat het hier niet goed is.

Mijn bewering : wij hebben onze eigen klussen te klaren, net zo goed als Marokko haar klussen te klaren heeft.



Als hier een bericht geplaatst wordt over plannen in Marokko mbt vrouwenrechten. Hartstikke mooi. Ik ben benieuwd.
De situatie in Nederland heeft hier niets mee te maken.

Eke
08-07-13, 18:08
Ik heb het niet over de maatstaf der dingen maar specifiek over gelijke rechten voor vrouwen. Zwaar achtergestelde vrouwen.
Kom jij met de ongelijkheid op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ik vind dat een onzinnige vergelijking.
Bovendien.......zoals ik al eerder zei, als hier iemand kritiek heeft op de situatie in Nederland en iemand wijst op de situatie in moslimlanden dan wordt hij, terecht of onterecht, aangepakt. In dat kader vind jou post ook nog hypocriet.

No offense verder. Meestal waardeer ik je priksels.

Bedankt voor je tip om het nog eens over te lezen en toch vooral de context in de gaten houden. Hoe komt dat over denk je? Je blijft volharden in je eigen interpretatie van mijn reactie naar Nederlandertje. Koppig dus. Luistert niet naar de bedoeling die de prikster er zelf aan geeft.... :hihi:
Verder wel een positief mens.

super ick
08-07-13, 22:27
Mijn bewering : wij hebben onze eigen klussen te klaren, net zo goed als Marokko haar klussen te klaren heeft.



Als hier een bericht geplaatst wordt over plannen in Marokko mbt vrouwenrechten. Hartstikke mooi. Ik ben benieuwd.
De situatie in Nederland heeft hier niets mee te maken.

Waarom dan je link?

Charlus
08-07-13, 23:17
Waarom dan je link?
Hypocriet om te zeuren over Marokkaanse toestanden zoals sterfgevallen als gevolg van illegale abortussen en vrouwen die na gebruik gedumpt worden in Marokko zodat ze geen kant op kunnen, terwijl in Nederland veel vrouwen kiezen voor part time werken wanneer ze kinderen krijgen.
Minder krom dan hierboven krijg ik het niet geformuleerd. Eke evenmin, daarom haar gebabbel. Het SaartjeKnuppeltje syndroom. Geen vat op te krijgen.

Eke
09-07-13, 10:38
Waarom dan je link?

Discussieeren over een onderwerp kan je standpunt verhelderen....




In feite heeft de situatie in Nederland er niets mee te maken.Logisch beredeneerd.



Maar als Catwoman hier de behoefte voelt om neer te zetten hoe blij ze is met de situatie waarin ze zich bevindt.....ze is welkom natuurlijk !!! :)

Samir75017
09-07-13, 13:34
Maar heb jij niet een goede vader of man dan heb jij een slecht leven.

Is in Marokko beter voor vrouwen dan hier?

For European women aged 16-44, domestic violence is the first cause of death. Having a "bad" husband / father won't make any difference. Neither in Morocco, nor here.

Revisor
09-07-13, 13:49
De positie van de vrouw is nauw verbonden met de economische gesteldheid van een land. Ik denk dat de positie van de vrouw in Europa snel zal veranderen als de economie op het niveau van de derde wereld landen staat.

De positie van de vrouw verander je niet in een paar jaar. Hoe lang heeft men in Europa erover gedaan om de positie van de vrouw te veranderen? Men kan dit soort nieuws beter niet gebruiken om zich op de borst kloppen maar zulke hervormingen juist toejuichen.

In Nederland verdient een vrouw nog altijd ongeveer 20 % minder dan de man. Hoe kan dat?

sjo
09-07-13, 20:56
Wij zijn niet DE MAATSTAF der dingen :hihi:

Jawel. Het westen is de norm......;)

Eke
11-07-13, 11:17
Jawel. Het westen is de norm......;)

De invloed van het Westen is Enorm (de vraag is :who's next ? ) Zowel materieel als immaterieel. Dat geeft ook een
verantwoordelijkheid : de faux-pas zijn ook niet te tellen meer inmiddels.....



Een ander mag een Tshirt dragen en een spijkerbroek en dol zijn op Cola en eens in de zoveel jaar iemand als bestuurder kiezen (is dat land wel 'klaar.'voor een democratie ?) en zich verzotten op de aankoop van een eigen auto........
De prijs hiervoor is hoger dan we misschien in onze onschuld denken.
Daar moeten we ons bewust van zijn inmiddels. Noem het Westerse zelfkennis.

bobonaam
13-07-13, 01:42
kijk nu live mee naar de inzameling die plaats vindt in hoensbroek (limburg) sadaqa tv.