PDA

Bekijk Volledige Versie : Chileense president vol lof over zwanger kind



Marsipulami
10-07-13, 18:58
Chileense president vol lof over zwanger kind AP


wo 10/07/2013 - 17:09 Dominique Fiers

In Chili staat het abortusdebat weer hoog op de agenda, sinds de zaak van een 11-jarig meisje dat zwanger geraakte na verkrachting door haar stiefvader. De Chileense wet verbiedt immers elke vorm van abortus. Het meisje zelf verklaarde op televisie dat ze het kind wil houden.

Belen, zoals het meisje uit bescherming voor haar privacy genoemd wordt, is drie maanden zwanger. In een interview met de Chileense zender Canal 13 sprak ze voor het eerst over haar zwangerschap. "Ik zal het kindje zoals een pop in mijn armen houden. Ik zal het graag zien, zelfs al is het van de man die me pijn gedaan heeft. Dat is niet erg, ik zal ervan houden."

President Sebastian Pinera zei ontroerd te zijn door de uitspraken van het meisje. Maar hij zei ook dat in het geval van een vroegtijdige bevalling, het leven van de moeder voorrang moest krijgen. De zwangerschap is niet zonder gevaar, gezien de jonge leeftijd van de moeder.

In Chili is elke vorm van abortus verboden. Vroeger gold nog een uitzondering om therapeutische redenen, maar die uitzonderingsmaatregel werd afgeschaft tijdens de dictatuur van Augusto Pinochet. Verschillende vrouwenrechtenorganisaties en vooraanstaande politici pleiten echter voor het invoeren van het recht op abortus in het geval van verkrachting of van gezondheidsrisico's voor de moeder.

De zaak-Belen kwam vorige week aan het licht door de aanhouding van de 32-jarige stiefvader van het meisje. De man heeft de feiten bekend. Sindsdien vormt het hét gespreksonderwerp van de dag. Chili is zeer conservatief. De katholieke kerk heeft er nog steeds heel veel invloed. Echtscheiding, bijvoorbeeld, is er pas in 2004 goedgekeurd.

Marsipulami
12-07-13, 13:02
Iers parlement keurt omstreden abortuswet goed

Gepubliceerd op vrijdag 12 juli 2013 12:01 | Geschreven door Redactie Rorate | |


DUBLIN (RKnieuws.net) — In Ierland kunnen vrouwen voortaan een abortus ondergaan als hun eigen leven door hun zwangerschap in gevaar is,meldt de VRT. Het Ierse parlement keurde afgelopen nacht na urenlang debatteren de controversiële abortuswet goed met 127 stemmen voor en 31 tegen. Het is de eerste keer dat in het streng katholieke Ierland abortus onder bepaalde omstandigheden bij wet toegelaten wordt.

De goedkeuring van de wet kwam er na een historisch debat en een marathonzitting van het parlement. Het wetsontwerp van de conservatief-sociaaldemocratische regering was erg omstreden.

De katholieke kerk voerde jarenlang fel campagne tegen een eventuele goedkeuring van abortus. En hardnekkige tegenstanders van de Pro Life-beweging probeerden nog tot het allerlaatste moment om uitstel te krijgen.

Het Ierse Hooggerechtshof oordeelde meer dan 20 jaar geleden al dat abortus moest kunnen als het leven van de moeder in gevaar was.