PDA

Bekijk Volledige Versie : Fraude Ibn Ghaldoun school vindt oorsprong in salafisme



Revisor
15-07-13, 17:48
'Fraude Ibn Ghaldoun school vindt oorsprong in salafisme'

OPINIE - Farid Aouled-lahcen − 15/07/13, 11:33


http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/4/0/12/20130715100155/media_xl_1754502.jpg
© anp. De Ibn Ghaldoun-school in Rotterdam.

Het salafisme biedt jonge moslims in Nederland geen adequaat normatief kader en moreel besef, betoogt Farid Aouled-lahcen, coördinator netwerk Rechtsstaat & Burger.



Leer van 'loyaliteit en afstand' creëert distantie tot niet-moslim


Fraude lijkt tegenwoordig een soort Zeitgeist te zijn. Ze komt overal voor: binnen de overheid, economische en maatschappelijke sectoren en uiteraard ook binnen levensbeschouwelijke organisaties. De examenfraude op de Ibn Ghaldounschool in Rotterdam is echter opmerkelijk. Het is het hoogtepunt in een reeks misstanden, zoals financiële malversaties, slecht onderwijs, wanbestuur, mismanagement en sjoemelcultuur binnen een instituut dat geloofsorthodoxie preekt.

Menig moslim of andere burger vraagt zich af hoe fraude te rijmen is met islamitische normen en waarden. 'Spreek en handel oprecht', en 'niet liegen, bedriegen, vervalsen, manipuleren' staan immers centraal in de islamitische ethiek. Ook de islam is een ethisch georiënteerd geloof. Ze omvat evenals het jodendom en het christendom een basisethos van elementaire (mede)menselijkheid, dat gefundeerd is in Gods woord en wil. Zowel in de Koran (soera 22-38) en de Hadith, als in de islamitische theologie en filosofie zijn principes van ethiek en moraal verankerd.

De Ibn Ghaldoun school rust op een islamitisch-orthodoxe grondslag en staat een rechtlijnige variant van de islam voor, namelijk het salafisme. Uit de schoolgids van 2012-2013 (pagina 6) blijkt dat de school zich richt op de Koran en de woorden van de Profeet. Godsdienstlessen zijn vooral gericht op het reciteren van de Koran.

Verder wordt veel aandacht besteed aan islamitische rituelen, zoals het gebed, de ramadan en de feesten. In de praktijk vertaalt de orthodoxie zich in gescheiden bidruimtes, gymlessen en biologielessen en het verbod op de evolutieleer. Zo'n school zou zich door haar grondslagen moeten laten inspireren en laakbare praktijken moeten weren.

Naleving van ethische rechtsregels
Het salafisme is op dit moment de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen. Deze stroming legt veel nadruk op de dogmatiek en de rituelen en weinig op de naleving van ethische rechtsregels. Aandacht voor geloof in theologische en dogmatische leerstellingen - zoals de uniciteit van God en afwijzing van verschillende vormen van ongeloof - gaat boven regels voor de omgang met de medemens, goede manieren, normen en waarden. In de praktijk geven de salafisten de voorkeur aan de strikte naleving van rituelen, zoals het gebed en kledingvoorschriften en het dragen van een baard. Dit past binnen de toepassing van de sharia waar de salafisten veel waarde aan hechten. Morele integriteit en oprechtheid vallen dus niet binnen de scope van het salafisme.

Voor zover er sprake is van omgangsregels binnen het salafisme beroept deze stroming zich op twee leerstukken, namelijk de leer van 'loyaliteit en afstand' (al-Walaa wa al-Baraa) en de leer van de 'rekenschap' (al-Hisba). Volgens het eerste leerstuk zouden moslims loyaliteit aan elkaar moeten betuigen, en afstand - zo niet afkeer - moeten tonen ten aanzien van niet-moslims. Moslims zijn broeders en solidair met elkaar tegen ongelovigen. Het leerstuk van 'rekenschap' houdt in dat het collectief erop moet toezien dat individuele moslims zich houden aan het islamitisch geloof en de rituelen. In de praktijk betekent 'al-Hisba' een aanscherping van de sociale controle en de instelling van een religieuze politie, die erop toeziet dat mannen en vrouwen gescheiden blijven en dat de moslimvrouw de voorgeschreven islamitische kleding draagt.

Het gedrag van frauderende leerlingen op Ibn Ghaldoun-school lijkt in veel opzichten een gevolg te zijn van de principes van 'al-Walaa wa al-Baraa' en 'al-Hisba'. De leer van 'loyaliteit en afstand' graaft een kloof tussen moslimleerlingen en hun sociaal-culturele omgeving. Ze schakelt het moreel besef jegens de medemens en de samenleving uit. De ruimte voor oprechtheid, eerlijkheid en integriteit is minder belangrijk.

Dubbele moraal
Daarom scheppen de 'onderlinge solidariteit en broederschap omwille van het geloof' de ruimte voor taboeisering van misstanden binnen de eigen gemeenschap. Op individueel niveau biedt het salafisme de moslim geen moreel houvast en besef. Het biedt hem rigide heilige teksten en woorden, maar verbiedt hem zijn verstand te gebruiken. Het kweekt juist een dubbele moraal: als de individuele moslim maar gelooft in de islam, dagelijks bidt en zich houdt aan de rituelen dan is hij moslim. Ethisch en verantwoord handelen jegens anderen is van ondergeschikt belang.

De fraude binnen de Ibn Ghaldoun school lijkt daarom eerder een voortvloeisel te zijn van de levensbeschouwelijke grondslag van de school dan van falend toezicht door management en bestuur. Het salafisme is niet in staat de misstanden binnen de eigen gemeenschap ter discussie te stellen. Het creëert een kloof tussen de leerstellingen en voorschriften van de islam en het dagelijks leven van moslimleerlingen in de Nederlandse samenleving. Het biedt de jonge Nederlandse moslims geen adequaat normatief kader en moreel besef om goed te kunnen functioneren in een seculiere omgeving, gebaseerd op meritocratie en sociale rechtvaardigheid.

Waar de Nederlandse moslims op dit ogenblik behoefte aan hebben, is niet zozeer een geloofsorthodoxie (in de zin van 'juiste leer en aanbidding') die onthecht is van de samenleving waarin zij leven. Maar een orthonomie (in de zin van juiste normen, regels en omgangsvormen) die het mogelijk maakt hun 'orthodoxe geloof' te combineren met een moreel besef om als verantwoordelijke burgers in een vrije democratische samenleving te functioneren.

Farid Aouled-lahcen is coördinator netwerk Rechtsstaat & Burger.


'Fraude Ibn Ghaldoun school vindt oorsprong in salafisme' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3475891/2013/07/15/Fraude-Ibn-Ghaldoun-school-vindt-oorsprong-in-salafisme.dhtml)

Revisor
15-07-13, 17:51
Ik heb zelden zo'n stompzinnig artikel gelezen.

H.P.Pas
15-07-13, 18:09
Ik heb zelden zo'n stompzinnig artikel gelezen.

Revisor locuta, causa finita.

mark61
15-07-13, 18:54
Ik heb zelden zo'n stompzinnig artikel gelezen.

Uitstekend beargumenteerd. Chapeau.

Revisor
15-07-13, 19:20
Het valt niet op hoor!

Charlus
15-07-13, 20:13
Interessant artikel, maar het potentiëel normafdrijvende 'waar het om draait is dat je geloofsregeltjes zus-en-zo volgt' is volgens mij eerder de standaard binnen de Islam dan louter een salafistisch exces. Daarvoor zie ik in WSDB teveel geneuzel over zaken als hoe je het handigst je gemiste gebed kunt inhalen. Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).

Revisor
15-07-13, 20:33
De Ibn Ghaldoun heeft volgens mij niets met salafisme te maken. De auteur zuigt het denk ik ook uit zijn duim.

Hij is dacht ik een atheistische berber nationalist die een hekel heeft aan de islam. Hij wordt door gelovige Marokkanen niet serieus genomen.

Hij heeft samengewerkt met Leefbaar Rotterdam waarbij hij andere Marokkaanse organisaties zwart maakte in de hoop subsidies voor zijn stichting te krijgen.

Revisor
15-07-13, 20:36
Interessant artikel, maar het potentiëel normafdrijvende 'waar het om draait is dat je geloofsregeltjes zus-en-zo volgt' is volgens mij eerder de standaard binnen de Islam dan louter een salafistisch exces. Daarvoor zie ik in WSDB teveel geneuzel over zaken als hoe je het handigst je gemiste gebed kunt inhalen. Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).

SGP'ers staan er volgens mij bekend om dat zij het meest trouw zijn aan de wet in Nederland.

Charlus
16-07-13, 07:25
SGP'ers staan er volgens mij bekend om dat zij het meest trouw zijn aan de wet in Nederland.
Mark61 zou je op zo'n moment vragen uit welk officiëel onderzoek je dat standpunt afleidt. Nevermind.
Je begint over SGP'ers omdat ik gelijk heb over moslims? Punt nummer 2: ik had het over, ik zoek nu even naar de juiste term, normale, gemiddelde, niet-fundamentalistische moslims. Die staan volgens jou qua geloofsbeleving en gedrag op het niveau van streng-gereformeerden? Anders komen je SGP'ers helemaal misplaatst uit de lucht vallen.

Revisor
16-07-13, 13:15
Mark61 zou je op zo'n moment vragen uit welk officiëel onderzoek je dat standpunt afleidt. Nevermind.
Je begint over SGP'ers omdat ik gelijk heb over moslims? Punt nummer 2: ik had het over, ik zoek nu even naar de juiste term, normale, gemiddelde, niet-fundamentalistische moslims. Die staan volgens jou qua geloofsbeleving en gedrag op het niveau van streng-gereformeerden? Anders komen je SGP'ers helemaal misplaatst uit de lucht vallen.

Je zegt zelf:

Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).

Revisor
16-07-13, 16:15
'orthonomie (http://www.taalbank.nl/index.php/woord-van-de-dag/item/orthonomie)'

July 15 | 6:39

De Volkskrant plaatst vandaag een artikel waarin de examenfraude en de sjoemelcultuur op de Ibn Ghaldounschool worden verklaard. Voor de buitenwereld lijken die vormen van oneerlijkheid haaks te staan op de strenge islamitische normen en waarden.

Salafisme als bron van onrecht
De schrijver van het artikel, Farid Aouled-Lahcen, brengt de fraude en het sjoemelen echter juist in verband met het geloof, in het bijzonder met het salafisme, ‘op dit moment de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen’. In die orthodoxe stroming staan al-Walaa wa al-Baraa (Arabisch voor loyaliteit en afstand) en al-Hisba (rekenschap) centraal. Juist de leer van 'loyaliteit en afstand' graaft een kloof tussen moslimleerlingen en hun sociaal-culturele omgeving. 'Ze schakelt het moreel besef jegens de medemens en de samenleving uit. De ruimte voor oprechtheid, eerlijkheid en integriteit is minder belangrijk.' Volgens Aouled-Lahcen is de fraude op Ibn Ghaldoun dan ook ‘een voortvloeisel (...) van de levensbeschouwelijke grondslag van de school’.

Geen geloofsorthodoxie
Aouled-Lahcen is van mening dat de oplossing voor het amorele gedrag van sjoemelende en frauderende gelovigen dan ook niet te vinden is in geloofsorthodoxie, maar in ‘een orthonomie (in de zin van juiste normen, regels en omgangsvormen) die het mogelijk maakt hun 'orthodoxe geloof' te combineren met een moreel besef om als verantwoordelijke burgers in een vrije democratische samenleving te functioneren’ (Volkskrant, 15 juli 2013).

Orthonomie versus autonomie
Zo maakt het woord orthonomie zijn debuut in een Nederlandse krant. In het Nederlands is deze van oorsprong ethisch-filosofische term nauwelijks bekend, maar in de ons omringende talen komen de pendanten orthonomy (Engels), Orthonomie (Duits), orthonomie (Frans) en ortonomia (Spaans, Italiaans) geregeld voor. In (Engelstalige) wijsgerige geschriften wordt orthonomie nogal eens afgezet tegen autonomie (het volgen van eigen regels, oftewel ‘zelfbestuur’). In de (Engelstalige) christelijke ethiek wordt orthonomie regelmatig gebruikt, maar het is een tamelijk vaag begrip, gebaseerd op het Griekse woord nomos, waarmee in het Nieuwe Testament de wet (van God) wordt aangeduid. In het Volkskrant-artikel wordt orthonomie wat profaner gebruikt, namelijk ‘in de zin van juiste normen, regels en omgangsvormen’. Dat is behoorlijk vaag. Voordat we een goede definitie kunnen maken van orthonomie moet het woord echter nog wel wat vaker worden gebruikt.


© Taalbank, 15 juli 2013 (http://www.taalbank.nl/index.php/woord-van-de-dag)


Woord van de Dag | Van Dale (http://www.vandale.nl/woord-van-de-dag)

Interim
16-07-13, 21:12
Ik heb zelden zo'n stompzinnig artikel gelezen.
De auteur laat deskundig leemtes over die 'spontaan' opgevuld kunnen worden op de site van de Volkskrant.
Eindresultaat van de discussie (Volkskrant) is dat de islam beschreven wordt als een gevaarlijke ideologie, met veel meer aanhangers dan de auteur beweert.
Op deze manier wordt de schade voor moslims groter zonder dat de auteur daar in zijn eentje verantwoordelijk voor is:


Martien Pennings
De tweede alinea van het stuk beweert dat er een islamitische ethiek bestaat die 'liegen, bedriegen, vervalsen, manipuleren'verbiedt. Probleem is dat zulks alleen geldt tegenover geloofsbroeders maar dat 'liegen, bedriegen, vervalsen, manipuleren' tegenover 'ongelovigen' door de islam dwingend wordt voorgeschreven in het kader van de Jihad. En dat is niet 'een salafistische stroming' zoals Farid Aouled-lahcen beweert, maar mainstream onhervormbare islam. Bedenk nu zelf wat daaruit volgt.
16/07/13 08:17


Interessant artikel, maar het potentiëel normafdrijvende 'waar het om draait is dat je geloofsregeltjes zus-en-zo volgt' is volgens mij eerder de standaard binnen de Islam dan louter een salafistisch exces. Daarvoor zie ik in WSDB teveel geneuzel over zaken als hoe je het handigst je gemiste gebed kunt inhalen. Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).
Bevestigt wat Martien schrijft.

Interim
16-07-13, 21:21
De Ibn Ghaldoun heeft volgens mij niets met salafisme te maken. De auteur zuigt het denk ik ook uit zijn duim.
Een vooraanstaand islamitisch leider mengt zich in de Volkskrant-discussie:

nourdeenwildeman
Salafi's vinden baarden zo belangrijk? De schoolvoorzitter heeft geen baard. Afkeer van niet-moslims? De school heeft niet-moslims in dienst als docent, etc etc.
15/07/13 13:33
Reactie:

OpenDiscussie
Wilders waarschuwt ons al jaren voor deze taqiyya.
15/07/13 19:57


Hij is dacht ik een atheistische berber nationalist die een hekel heeft aan de islam. Hij wordt door gelovige Marokkanen niet serieus genomen.
De Ibn Ghaldoun is geen Marokkaans-islamitische school.


Hij heeft samengewerkt met Leefbaar Rotterdam waarbij hij andere Marokkaanse organisaties zwart maakte in de hoop subsidies voor zijn stichting te krijgen.
Die zit voorlopig weer gebeiteld.

Revisor
16-07-13, 21:34
De Ibn Ghaldoun is geen Marokkaans-islamitische school.



Klopt, leiding zit grotendeels in Turkse handen. Salafisme is onder Marokkanen in Nederland vrij onbekend en onder Turken helemaal.

Interim
16-07-13, 21:40
SGP'ers staan er volgens mij bekend om dat zij het meest trouw zijn aan de wet in Nederland.
Stellen dat alleen moslims die lid zijn van de SGP en één nationaliteit hebben te vertrouwen zijn, dié kende ik nog niet.

Revisor
16-07-13, 21:45
Stellen dat alleen moslims die lid zijn van de SGP en één nationaliteit hebben te vertrouwen zijn, dié kende ik nog niet.

Dat stel ik niet. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.

H.P.Pas
16-07-13, 21:46
Dat stel ik niet. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.

:slaap: koekje van eigen deeg.

Revisor
16-07-13, 22:12
:slaap: koekje van eigen deeg.


Hoezo? Mijn koekjes kan ik verantwoorden, ik hoop hij ook. Ik ben niet zo onder de indruk van zijn koekje.

Rancune lijkt mij invloed te hebben op je logica.

H.P.Pas
16-07-13, 22:45
Rancune .

Yep, Je nieuwe stopwoord; vuige motieven allerwegen.
Ik zou eerder 'ressentiment' aanbevelen.
Klinkt wat alfawetenschappelijker.

Charlus
16-07-13, 22:48
De auteur laat deskundig leemtes over die 'spontaan' opgevuld kunnen worden op de site van de Volkskrant.
Eindresultaat van de discussie (Volkskrant) is dat de islam beschreven wordt als een gevaarlijke ideologie, met veel meer aanhangers dan de auteur beweert.
Op deze manier wordt de schade voor moslims groter zonder dat de auteur daar in zijn eentje verantwoordelijk voor is:

Martien Pennings
De tweede alinea van het stuk beweert dat er een islamitische ethiek bestaat die 'liegen, bedriegen, vervalsen, manipuleren'verbiedt. Probleem is dat zulks alleen geldt tegenover geloofsbroeders maar dat 'liegen, bedriegen, vervalsen, manipuleren' tegenover 'ongelovigen' door de islam dwingend wordt voorgeschreven in het kader van de Jihad. En dat is niet 'een salafistische stroming' zoals Farid Aouled-lahcen beweert, maar mainstream onhervormbare islam. Bedenk nu zelf wat daaruit volgt.
16/07/13 08:17

Interessant artikel, maar het potentiëel normafdrijvende 'waar het om draait is dat je geloofsregeltjes zus-en-zo volgt' is volgens mij eerder de standaard binnen de Islam dan louter een salafistisch exces. Daarvoor zie ik in WSDB teveel geneuzel over zaken als hoe je het handigst je gemiste gebed kunt inhalen. Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).
Bevestigt wat Martien schrijft.
Ik vernam mijn naam maar de context is me niet kristalhelder. Mijn reactie wordt aangehaald als voorbeeld van een poging om de Islam naar aanleiding van het openingsartikel neer te zetten als gevaarlijke ideologie?

Charlus
16-07-13, 22:53
Je zegt zelf:


Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).
Ik had het in dat citaat niet over SGP'ers maar over moslims. Terug naar af:

SGP'ers staan er volgens mij bekend om dat zij het meest trouw zijn aan de wet in Nederland.
Je begint over SGP'ers omdat ik gelijk heb over moslims?

Revisor
17-07-13, 00:45
Ik had het in dat citaat niet over SGP'ers maar over moslims. Terug naar af:

Je begint over SGP'ers omdat ik gelijk heb over moslims?

Ik heb het over SGP'ers omdat hetgeen je stelt ook van toepasing zou moeten zijn op SGP'ers, immers zij houden zich ook strikt aan hun geloofsregels.

Wat voor streng gelovigen geldt zoals de SGP geldt in het algemeen voor de meeste streng gelovigen, dus ook voor moslims.

Streng gelovigen die zich strikt bezig houden met hun geloofsregels zijn vrijwel niet te vinden in criminaliteitsstatistieken.

Revisor
17-07-13, 10:03
http://static.360magazine.nl/media/news/2720/main_image/6_col/examenpotlood.jpg

Examenfraude op eliteschool in Beieren

Der Spiegel (http://www.spiegel.de/schulspiegel/coburger-schuldirektor-soll-abi-noten-nach-oben-korrigiert-haben-a-911334.html#ref=rss?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter) | 16 juli 2013 - 14:45

Directeur verhoogde cijfers vanwege “pedagogische redenen” zodat 30 leerlingen met een 10 gemiddeld slaagden.

De hoge eindexamencijfers op het Casimirianum Gymnasium, één van de beste scholen in Duitsland, zijn waarschijnlijk vervalst. In één jaar slaagden 30 leerlingen op het Coburgse gymnasium met een 10. Die hoge cijfers hadden ze volgens het Coburger Tageblatt hoogstwaarschijnlijk aan manipulaties van de directeur te danken. De directeur zou om “pedagogische redenen” cijfers opgehoogd hebben.

Het ministerie van Cultuur in Beieren, dat ook verantwoordelijk is voor onderwijs, onderzoekt momenteel of er gefraudeerd (http://www.360magazine.nl/wetenschap/2647/bijzondere-examenfraude-in-frankrijk#.UeVCVlPwrvg) is bij de eindexamens op het Casimirianum, een 400 jaar oude school die Latijn als de belangrijkste vreemde taal beschouwt. Het ministerie houdt ook steekproeven bij 400 andere gymnasia in Beieren.


http://www.360magazine.nl/wetenschap/2720/examenfraude-op-eliteschool-in-beieren


Hoe zou Farid Aouled-lahcen dit beschrijven?

Joesoef
17-07-13, 10:14
Gelieve uit trouw geen fotos en volledige artikelen quoten.

Revisor
17-07-13, 10:26
Gelieve uit trouw geen fotos en volledige artikelen quoten.

Waarom niet?

Revisor
17-07-13, 12:07
http://static.360magazine.nl/media/news/2720/main_image/6_col/examenpotlood.jpg

Examenfraude op eliteschool in Beieren

Der Spiegel (http://www.spiegel.de/schulspiegel/coburger-schuldirektor-soll-abi-noten-nach-oben-korrigiert-haben-a-911334.html#ref=rss?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter) | 16 juli 2013 - 14:45

Directeur verhoogde cijfers vanwege “pedagogische redenen” zodat 30 leerlingen met een 10 gemiddeld slaagden.

De hoge eindexamencijfers op het Casimirianum Gymnasium, één van de beste scholen in Duitsland, zijn waarschijnlijk vervalst. In één jaar slaagden 30 leerlingen op het Coburgse gymnasium met een 10. Die hoge cijfers hadden ze volgens het Coburger Tageblatt hoogstwaarschijnlijk aan manipulaties van de directeur te danken. De directeur zou om “pedagogische redenen” cijfers opgehoogd hebben.

Het ministerie van Cultuur in Beieren, dat ook verantwoordelijk is voor onderwijs, onderzoekt momenteel of er gefraudeerd (http://www.360magazine.nl/wetenschap/2647/bijzondere-examenfraude-in-frankrijk#.UeVCVlPwrvg) is bij de eindexamens op het Casimirianum, een 400 jaar oude school die Latijn als de belangrijkste vreemde taal beschouwt. Het ministerie houdt ook steekproeven bij 400 andere gymnasia in Beieren.


360 Magazine | Het beste uit de internationale pers (http://www.360magazine.nl/wetenschap/2720/examenfraude-op-eliteschool-in-beieren)


Hoe zou Farid Aouled-lahcen dit beschrijven?


Charlus mag het ook proberen te duiden nu hij zulke mooie theorietjes over moslims en hun religie had.

Extra informatie wat je kunt gebruiken bij je duiding:

- Today the Casimirianum is a linguistic and humanistic high school.
- Bij de Ibn Ghaldoun waren het leerlingen, bij de Casimirianum zijn het de leerlingen en hun directeur.

Interim
17-07-13, 13:14
Ik vernam mijn naam maar de context is me niet kristalhelder. Mijn reactie wordt aangehaald als voorbeeld van een poging om de Islam naar aanleiding van het openingsartikel neer te zetten als gevaarlijke ideologie?
Je kunt een proeftekst kunnen schrijven om te plaatsen in de discussie op de website van de Volkskrant.
In de proeftekst verwerk je jouw WSDB-waarnemingen en conclusies.
Is de proeftekst af, vergelijken met wat je hier schrijft, en wie weet wordt het jou duidelijk wat ik bedoel.


Ik had het in dat citaat niet over SGP'ers maar over moslims.
Moslims in de context van 'collectieve pathogene vermindering van wilsvrijheid'.

Interim
17-07-13, 13:21
Klopt, leiding zit grotendeels in Turkse handen. Salafisme is onder Marokkanen in Nederland vrij onbekend en onder Turken helemaal.
Mijn vorige woning was in de buurt van een dependance van de Ibn Ghaldoun.

Dat stel ik niet. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.
Jij spant selectief virtuele SGP'ers voor je karretje om je gelijk te behalen.
Naast gezagsgetrouwheid hebben SGP'ers ook politieke doeleinden waarvan ik er een mijn vergelijking heb beschreven.


[

Examenfraude op eliteschool in Beieren

| 16 juli 2013 - 14:45

Directeur verhoogde cijfers vanwege “pedagogische redenen” zodat 30 leerlingen met een 10 gemiddeld slaagden.

De hoge eindexamencijfers op het Casimirianum Gymnasium, één van de beste scholen in Duitsland, zijn waarschijnlijk vervalst. In één jaar slaagden 30 leerlingen op het Coburgse gymnasium met een 10. Die hoge cijfers hadden ze volgens het Coburger Tageblatt hoogstwaarschijnlijk aan manipulaties van de directeur te danken. De directeur zou om “pedagogische redenen” cijfers opgehoogd hebben.

Het ministerie van Cultuur in Beieren, dat ook verantwoordelijk is voor onderwijs, onderzoekt momenteel of er[gefraudeerd is bij de eindexamens op het Casimirianum, een 400 jaar oude school die Latijn als de belangrijkste vreemde taal beschouwt. Het ministerie houdt ook steekproeven bij 400 andere gymnasia in Beieren.



Hoe zou Farid Aouled-lahcen dit beschrijven?
Dat kun je Farid Aouled-lahcen vragen op de website van de Volkskrant.


Charlus mag het ook proberen te duiden nu hij zulke mooie theorietjes over moslims en hun religie had.

Extra informatie wat je kunt gebruiken bij je duiding:

- Today the Casimirianum is a linguistic and humanistic high school.
- Bij de Ibn Ghaldoun waren het leerlingen, bij de Casimirianum zijn het de leerlingen en hun directeur.
Op de website van de Volkskrant:


kolaas2006
Het meest schandaligst vond ik de naschoolse huiswerkklassen. Hier werd in werkelijkheid de jongeren bijgebracht dat ongelovigen minder zijn en dat je niet met ze om moet gaan. .
15/07/13 16:59

Revisor
17-07-13, 13:38
Mijn vorige woning was in de buurt van een dependance van de Ibn Ghaldoun.

Jij spant selectief virtuele SGP'ers voor je karretje om je gelijk te behalen.
Naast gezagsgetrouwheid hebben SGP'ers ook politieke doeleinden waarvan ik er een mijn vergelijking heb beschreven.


Dat kun je Farid Aouled-lahcen vragen op de website van de Volkskrant.


Op de website van de Volkskrant:


Je zult ongetwijfeld een groot voorstellingsvermogen hebben maar dat kun je beter gebruiken voor sprookjes schrijven dan voor anderen invullen wat ze denken. Je kunt beter eerst aan de desbetreffende persoon vragen wat hij ermee bedoelt.

Waarom ik de SGP erbij gehaald heb heb ik al uitgelegd. Dat kun je hier lezen:

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/364316-fraude-ibn-ghaldoun-school-vindt-oorsprong-salafisme.html#post5215160

Charlus
17-07-13, 13:40
Ik vernam mijn naam maar de context is me niet kristalhelder. Mijn reactie wordt aangehaald als voorbeeld van een poging om de Islam naar aanleiding van het openingsartikel neer te zetten als gevaarlijke ideologie?Je<...>
Ja of nee. Zonee, hoe dan wel?

Moslims in de context van 'collectieve pathogene vermindering van wilsvrijheid'.
Welnee. In geen geval vermindering van wilsvrijheid. Bedoel je niet eerder pathologische?

Interim
17-07-13, 19:19
Je zult ongetwijfeld een groot voorstellingsvermogen hebben maar dat kun je beter gebruiken voor sprookjes schrijven dan voor anderen invullen wat ze denken. Je kunt beter eerst aan de desbetreffende persoon vragen wat hij ermee bedoelt.

Ik maak bezwaar dat jij virtuele Revisor-shaped SGP'ers creëert, en zou ik voor anderen invullen wat ze denken?

Op jouw uitnodiging 'Hoe zou Farid Aouled-lahcen dit beschrijven?' ga ik niet in.
Integendeel, ik adviseer je om Farid Aouled-lahcen zelf de vraag te stellen.

Interim
17-07-13, 19:23
Ja of nee. Zonee, hoe dan wel?Voor mij hoef je het niet te doen.


Welnee. In geen geval vermindering van wilsvrijheid. Bedoel je niet eerder pathologische?
Volgens o.a. jou genereert regelonderdanigheid van moslims afkalving van het geïnternaliseerd normbesef.
Dus pathogene en niet pathologische.

Charlus
17-07-13, 20:28
Volgens o.a. jou genereert regelonderdanigheid van moslims afkalving van het geïnternaliseerd normbesef.
Niet helemaal en, terugkomend op wat je mij eerder toeschreef, helemaal niet vermindering van wilsvrijheid. Afkalving van geïnternaliseerd normbesef vergroot m.i. de wilsvrijheid.

Dus pathogene en niet pathologische.
Ja.

H.P.Pas
17-07-13, 21:42
Volgens o.a. jou genereert regelonderdanigheid van moslims afkalving van het geïnternaliseerd normbesef.


Niet alleen volgens Charlus overigens.

Elke regel heeft de uitwerking af te leiden van het doel achter de regel en daardoor lichtzinnig te maken.
Die is van Nietzsche en het is een waarheid als een koe.

Een van de sympathiekste trekjes van Jezus is, dat hij daar ook op wijst.

Interim
19-07-13, 06:22
Niet helemaal en, terugkomend op wat je mij eerder toeschreef, helemaal niet vermindering van wilsvrijheid. Afkalving van geïnternaliseerd normbesef vergroot m.i. de wilsvrijheid.

Dat zal doorklinken in het vonnis (fraudeplegers).
Rechtspraak en dubbele moraal gaan niet samen.

Interim
19-07-13, 06:33
Niet alleen volgens Charlus overigens.

Elke regel heeft de uitwerking af te leiden van het doel achter de regel en daardoor lichtzinnig te maken.
Die is van Nietzsche en het is een waarheid als een koe.
Dat eindigt in 'Weg met de moraal'.
En het ontstane vacuüm kan worden opgevuld door 'als de individuele moslim maar gelooft in de islam, dagelijks bidt en zich houdt aan de rituelen dan is hij moslim'.


Een van de sympathiekste trekjes van Jezus is, dat hij daar ook op wijst.
De salafisten (auteur) en WSDB-moslims (Charlus) kunnen zich beter bekeren tot het christendom?

super ick
19-07-13, 09:37
Je zult ongetwijfeld een groot voorstellingsvermogen hebben maar dat kun je beter gebruiken voor sprookjes schrijven dan voor anderen invullen wat ze denken. Je kunt beter eerst aan de desbetreffende persoon vragen wat hij ermee bedoelt.

Waarom ik de SGP erbij gehaald heb heb ik al uitgelegd. Dat kun je hier lezen:

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/364316-fraude-ibn-ghaldoun-school-vindt-oorsprong-salafisme.html#post5215160

Denk dat het precies hetzelfde werkt als in andere geloven met de SGP-ers. De 1 acht zich geloviger dan de ander, of de ander doet het helemaal niet goed.
Als niet gelovige heb ik uiteraard wel de boodschap gelezen van Jezus. Naastenliefde, vergeving, etc. In de praktijk zie ik daar vaak niets van terecht komen.
Nu zijn de tegenstellingen binnen de islam wellicht wat scherper. Ik denk dat het mede komt omdat macht daar een grotere rol in speelt. Als ik niet meega in de denkbeelden van mijn religristen buurman dan kan ik redelijk ongestoord mijn eigen leven leiden. Ik kan mij zomaar voorstellen dat dat in veel islamitische landen anders ligt.

super ick
19-07-13, 09:39
Niet alleen volgens Charlus overigens.

Elke regel heeft de uitwerking af te leiden van het doel achter de regel en daardoor lichtzinnig te maken.
Die is van Nietzsche en het is een waarheid als een koe.

Een van de sympathiekste trekjes van Jezus is, dat hij daar ook op wijst.

Dat past niet in het letterlijk nemen van eeuwenoude teksten.

H.P.Pas
19-07-13, 10:52
Dat eindigt in 'Weg met de moraal'.

Hoe kom je daar in vredesnaam bij ? * Het leidt er hoogstens toe, dat de moraal een kans krijgt.

Het laatste artikel van het (oude) Binnenaanvaringsreglement luidde als volgt:
Eenieder is verplicht van dit reglement af te wijken als goed zeemanschap dat vereist.

Dat was een verstandige bepaling:
Doel van het reglement is voorkoming van aanvaringen. Als je een aanvaring kunt voorkomen door het reglement te overtreden moet je dat doen.
Het leidde er echt niet niet toe dat iedereen er maar op los voer.

* Ik denk dat ik dat wel weet. Je ziet 'Nietzsche' en de stoppen slaan door. Klopt het ? :)

Magister
20-07-13, 08:21
SGP'ers staan er volgens mij bekend om dat zij het meest trouw zijn aan de wet in Nederland.

Dat heb ik nooit gehoord, maar wat zij zeker wel hebben is moreel besef.

knuppeltje
20-07-13, 08:58
Het laatste artikel van het (oude) Binnenaanvaringsreglement luidde als volgt:
Eenieder is verplicht van dit reglement af te wijken als goed zeemanschap dat vereist.

In principe geldt dat nog steeds.

Zo dient elke schipper nog steeds al het mogelijke te doen om een aanvaring te voorkomen, ook al moet hij daarvoor van bepaalde reglementen afwijken.

En zo is op het water voorrang geen recht, maar een plicht om te verlenen.

super ick
20-07-13, 10:18
In principe geldt dat nog steeds.

Zo dient elke schipper nog steeds al het mogelijke te doen om een aanvaring te voorkomen, ook al moet hij daarvoor van bepaalde reglementen afwijken.

En zo is op het water voorrang geen recht, maar een plicht om te verlenen.

Ik ga het direct navragen bij Karel....

mark61
20-07-13, 12:58
In principe geldt dat nog steeds.

Zo dient elke schipper nog steeds al het mogelijke te doen om een aanvaring te voorkomen, ook al moet hij daarvoor van bepaalde reglementen afwijken.

En zo is op het water voorrang geen recht, maar een plicht om te verlenen.

Eh, op de weg gaat dat net zo. Regel 1 is het voorkomen van een ongeluk. En ook op de weg is voorrang geen recht, maar een plicht.

super ick
20-07-13, 13:05
Eh, op de weg gaat dat net zo. Regel 1 is het voorkomen van een ongeluk. En ook op de weg is voorrang geen recht, maar een plicht.

Het lijkt mij inderdaad erg sterk als je moet uitwijken voor een onoplettende voetganger, dat je dan een bekeuring krijgt omdat je over een doorgetrokken streep bent gereden.
:hihi:

mark61
20-07-13, 14:32
Het lijkt mij inderdaad erg sterk als je moet uitwijken voor een onoplettende voetganger, dat je dan een bekeuring krijgt omdat je over een doorgetrokken streep bent gereden.
:hihi:

Na je weet nooit :hihi:

Interim
20-07-13, 14:45
Hoe kom je daar in vredesnaam bij ? * Het leidt er hoogstens toe, dat de moraal een kans krijgt.

Het laatste artikel van het (oude) Binnenaanvaringsreglement luidde als volgt:
Eenieder is verplicht van dit reglement af te wijken als goed zeemanschap dat vereist.

Dat was een verstandige bepaling:
Doel van het reglement is voorkoming van aanvaringen. Als je een aanvaring kunt voorkomen door het reglement te overtreden moet je dat doen.
Het leidde er echt niet niet toe dat iedereen er maar op los voer.
Met jou inbreng van Nietzsche geef je hooguit een aanvulling op het alternatief voor de dubbele moraal dat Farid Aouled-lahcen biedt.
Je zegt daarmee ook dat Farid Aouled-lahcen geen onwaarheden in zijn artikel schrijft.


* Ik denk dat ik dat wel weet. Je ziet 'Nietzsche' en de stoppen slaan door. Klopt het ? :)
Volgens internet-salafisten, die lijken op die van Farid Aouled-lahcen, staat Nietzsche voor 'Weg met de moraal'.
Vandaar mijn gevolgtrekking.

Omdat de discussie over het artikel (Farid Aouled-lahcen) op website van de Volkskrant afgelopen is:

http://www.metronieuws.nl/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$g0v8un5dzrrodwe2ku e2gxop3ica74z/IbnGhaldoun.jpeg

(De kledingvoorschriften op de Ibn Ghaldoun zijn niet zo strikt als Farid Aloued-lahcen suggereert; een aantal jongedames op de foto zouden op de CSG Calvijn, ook in Rotterdam-Zuid, problemen met hun outfit kunnen krijgen)

De meest waarschijnlijke uitleg (examenfraude Ibn Ghaldoun), is dat een zoon van een leraar de diefstal gepleegd heeft.
De rest van zijn medeleerlingen heeft hij verteld dat zijn vader erachter stond samen met de rest van de verantwoordelijken voor de school. De dief kan zelfs gezegd hebben dat meedoen aan de fraude verplicht was.
Er is een voor de hand liggende reden dat het verhaal van de dief over steun en druk van boven geloofwaardig overkwam op zijn medeleerlingen.
De hoofdmoot van de verantwoordelijken voor de school behoort tot hetzelfde kliekje waarvan onlangs een gedeelte in opspraak is gekomen: Rapport vriendjespolitiek Rotterdam eist tol - AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3467914/2013/06/30/Rapport-vriendjespolitiek-Rotterdam-eist-tol.dhtml)

Interim
20-07-13, 14:54
Dat heb ik nooit gehoord, maar wat zij zeker wel hebben is moreel besef.
Ik ken reformatorische christenen die er geen bezwaar tegen hebben om uit naastenliefde wetten te overtreden.
Uit eigenbelang wetten overtreden is onbespreekbaar voor ze.

Charlus
21-07-13, 13:40
Geïnternaliseerd versus extern:

Interessant artikel, maar het potentiëel normafdrijvende 'waar het om draait is dat je geloofsregeltjes zus-en-zo volgt' is volgens mij eerder de standaard binnen de Islam dan louter een salafistisch exces. Daarvoor zie ik in WSDB teveel geneuzel over zaken als hoe je het handigst je gemiste gebed kunt inhalen. Het zal wèl zo zijn dat hoe fundamentalistischer hoe maniakaler de fixatie op die regeltjes met een bijbehorende afkalving van geïnternaliseerd normbesef (duh).

het gesprek dat een jonge Marokkaanse fietsdief had met een politieagent en waarbij het knulletje zei: „Ik heb de fiets niet gejat, want het is ramadan en tijdens ramadan mag ik niet stelen." Politieagent: „Mag je buiten ramadan dan wel stelen?" Knul (na enige aarzeling): „Nee, maar tijdens ramadan mag je écht niet stelen." - Trots op een externe en extra reden om op het rechte pad te blijven en dan ook nog begrip eisen voor die trots, is natuurlijk het begin van verval.

Revisor
22-07-13, 01:21
Ik maak bezwaar dat jij virtuele Revisor-shaped SGP'ers creëert, en zou ik voor anderen invullen wat ze denken?

Op jouw uitnodiging 'Hoe zou Farid Aouled-lahcen dit beschrijven?' ga ik niet in.
Integendeel, ik adviseer je om Farid Aouled-lahcen zelf de vraag te stellen.

Bezwaar is ongegrond, ik creëer geen Revisor shaped SGP'ers, ik redeneer naar analogie. Jazeker, jij vult in wat ik zou denken.

Mijn opmerking is bedoeld om de atheïsten dezelfde redenering van Farid Aoulad lahcen toe te passen op de Duitse school waar de directeur en de studenten fraude gepleegd hebben. Kennelijk is het te moeilijk voor ze om of ze durven hun vingers daar niet aan te branden want dan zullen ze inzien en ons tonen dat hun redenering gebaseerd is een selectieve redenering die uitsluitend tot doel heeft om moslims te bashen.

Je advies sla ik alleen daarom al in de wind

Revisor
22-07-13, 01:23
Dat heb ik nooit gehoord, maar wat zij zeker wel hebben is moreel besef.

Daar zijn SGP''ers niet uniek in.

Revisor
22-07-13, 01:25
http://cdn.maroc.nl/forums/images/misc/quote_icon.png Oorspronkelijk geplaatst door Kaffir10 http://img1.maroc.nl/forums/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/364438-hafid-bouazza-ramadan-niet-spriritueel.html#post5216174)

het gesprek dat een jonge Marokkaanse fietsdief had met een politieagent en waarbij het knulletje zei: „Ik heb de fiets niet gejat, want het is ramadan en tijdens ramadan mag ik niet stelen." Politieagent: „Mag je buiten ramadan dan wel stelen?" Knul (na enige aarzeling): „Nee, maar tijdens ramadan mag je écht niet stelen." - Trots op een externe en extra reden om op het rechte pad te blijven en dan ook nog begrip eisen voor die trots, is natuurlijk het begin van verval.

Je bent pas dief als je voor diefstal veroordeeld bent. Op dat moment was hij een verdachte.

Abdessamad_
22-07-13, 01:40
Ik heb zelden zo'n stompzinnig artikel gelezen.
Als je zelf snapt dat het gewoon laster is, waarom plaats je dit dan? Waarom help je mee laster te verspreiden? Als je met elke flauwekul artikel dat op internet te vinden is iets zou moeten doen, dan zouden we geen leven hebben naast internet.

Revisor
22-07-13, 01:54
Als je zelf snapt dat het gewoon laster is, waarom plaats je dit dan? Waarom help je mee laster te verspreiden? Als je met elke flauwekul artikel dat op internet te vinden is iets zou moeten doen, dan zouden we geen leven hebben naast internet.

Dit is voor mij meer dan alleen laster. Ik vind de ontwikkelingen en de logica waarbij (ex)moslims hun geloofsgroep aanvallen interessant.

Abdessamad_
22-07-13, 02:05
Dit is voor mij meer dan alleen laster. Ik vind de ontwikkelingen en de logica waarbij (ex)moslims hun geloofsgroep aanvallen interessant.
Interessant? Je geeft notabene te kennen het een stompzinnig artikel te vinden. Verder wordt er gelasterd en jij verspreid dit. Ik weet niet of je moslim bent, maar als we de Qoraan erop naslaan dan zegt Allah dat we het nieuws van een zondaar eerst moeten onderzoeken, voor we het verspreiden. Wat dan met het nieuws van een kafir?

Revisor
22-07-13, 02:20
Interessant? Je geeft notabene te kennen het een stomzinnig artikel te vinden. Verder wordt er gelasterd en jij versrpeid dit. Ik weet niet of je moslim bent, maar als we de Qoraan erop naaslaan dan zegt Allah dat wij het nieuws van een zondaar eerst moeten onderzoeken, voor we het verspreiden. Wat dan met het nieuws van een kafir?

Ook stompzinnige artikelen kan ik interessant vinden. Mijn geloofsovertuiging verbiedt mij niet om over stompzinnige artikelen te discussiëren. Prima dat jouw geloofsovertuiging dit als laster kwalificeert en dat je vindt dat je het niet moet verspreiden maar jij en ik delen kennelijk niet dezelfde geloofsovertuiging.


Ik neem je mening voor kennisgeving aan maar ik hecht er verder geen waarde aan.

Abdessamad_
22-07-13, 02:35
Ook stompzinnige artikelen kan ik interessant vinden. Mijn geloofsovertuiging verbiedt mij niet om over stompzinnige artikelen te discussiëren. Prima dat jouw geloofsovertuiging dit als laster kwalificeert en dat je vindt dat je het niet moet verspreiden maar jij en ik delen kennelijk niet dezelfde geloofsovertuiging.


Ik neem je mening voor kennisgeving aan maar ik hecht er verder geen waarde aan.
Oke, ik ging ervan uit dat je moslim was. Mijn fout...

Revisor
22-07-13, 02:36
Aan de hand van de meningen van de meeste atheisten in deze discussie komen ze in aanmerking om als volgt te worden getypeerd:

- De anti-theïst
Is uitgesproken antireligieus. Hij 'vindt religie bekrompen en noemt religieuze instituten bekrompen en schadelijk voor de maatschappij'. 'De anti-theïst heeft een duidelijke (en in zijn ogen superieure) kijk op de beperkingen en de gevaren van godsdiensten'. In hoeverre hij zijn overtuigingen kenbaar maakt, hangt af van zijn persoonlijkheid.

Revisor
22-07-13, 02:42
Oke, ik ging ervan uit dat je moslim was. Mijn fout...

Ik heb niet gezegd dat ik geen moslim ben. Ik heb gezegd dat we niet dezelfde geloofsovertuiging delen.

Abdessamad_
22-07-13, 02:48
Ik heb niet gezegd dat ik geen moslim ben. Ik heb gezegd dat we niet dezelfde geloofsovertuiging delen.
Hoeveel geloofsovertuigingen had de profeet (vrede zij met hem)?

Revisor
22-07-13, 02:52
Hoeveel geloofsovertuigingen had de profeet (vrede zij met hem)?

Het is jouw geloofsovertuiging tegenover die van mij. Jij denkt dat jij de correcte geloofsovertuiging hebt, dat betwist ik.

Abdessamad_
22-07-13, 02:54
Het is jouw geloofsovertuiging tegenover die van mij. Jij denkt dat jij de correcte geloofsovertuiging hebt, dat betwist ik.
Oke, om hier uit te komen moet je mij even uitleggen waar jouw overtuiging dan verschilt tenopzichte van de mijne. Daarnaast is mijn vraag aan jou. Beweer jij dat jouw overtuiging overeenkomt met de aqeedah van Abu bakr en umar en de mijne niet? Alvast bedankt voor je antwoorden.

Muwahhidah
22-07-13, 02:58
Het is jouw geloofsovertuiging tegenover die van mij. Jij denkt dat jij de correcte geloofsovertuiging hebt, dat betwist ik.subhanAllah moge Allah jou leiden amin.

Revisor
22-07-13, 03:06
Oke, om hier uit te komen moet je mij even uitleggen waar jouw overtuiging dan verschilt tenopzichte van de mijne. Daarnaast is mijn vraag aan jou. Beweer jij dat jouw overtuiging overeenkomt met de aqeedah van Abu bakr en umar en de mijne niet? Alvast bedankt voor je antwoorden.

Mijn overtuiging zegt mij dat ik mensen die onzin vertellen over de Islam moet weerspreken.

Een van de rechten van de moslim op zijn medemoslim, is dat hij hem verdedigt als iemand over hem roddelt en dat hij zijn eer verdedigt. Dit is een van de plichten van een moslim en indien hij deze plicht verzuimt te vervullen, loopt hij de kans om nu of later gestraft te worden. Er zijn vele bewijzen die duidelijk maken dat een moslim roddelen behoort af te wijzen en dat het afwijzen van roddel een goede daad is. Een van deze bewijzen is de hadith die overgeleverd is door Asma bint Yazied, moge Allaah tevreden met haar zijn, dat zij zei dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:

“Indien een moslim wordt vernederd in het bijzijn van zijn broeder en hij doet er niks aan terwijl hij daartoe wel in staat is; Allaah zal hem op de Dag des Oordeels vernederen in het bijzijn van iedereen .”

Sahih al-Jami’, nummer 6240


http://wetenschap.islaamkennis.nl/747/roddelen/

Revisor
22-07-13, 03:09
subhanAllah moge Allah jou leiden amin.

Amin.

“Wie een weerwoord geeft wanneer over de eer van zijn medebroeder wordt gesproken, zal Allaah hem weren van de Hel op de Dag des Oordeels.” (Tirmidhi)

Abdessamad_
22-07-13, 03:52
Beste Revisor,


Elke moslim gelooft dat hij moet opkomen voor het recht van een andere moslim. Daarin verschillen wij niet van mening. Het enige dat ik tegen jou zei was dat we als moslim zijnde niet zomaar nieuwsberichten van dwalende mensen of kuffar moeten verspreiden, als zij onze moslimbroeders in diskrediet proberen te brengen met list en bedrog. Ik wees jou er verder op dat Allah ons waarschuwt in de Qoraan om het nieuws, afkomstig van een zondaar, eerst te onderzoeken voor we het doorgeven. En dit gaat slechts over een zondaar, wat dan met het nieuws van een ongelovige? Dit is zoals de zaken er voorstonden. Dat je dan opeens met een hadith aankomt zetten omtrent het opkomen voor een moslim, die in jou bijzijn wordt vernederd, slaat de spijker dan ook volledig mis.

Ten tweede. Jij beweerde dat ik en jij een verschillende geloofsovertuiging hebben. Ik vroeg jou daarop om mij uit te leggen waar onze aqeedah dan verschilt van mening. Dit vroeg ik, zodat we na dat je ze benoemt hebt terug kunnen keren naar de bronnen. Immers, tussen jou en mij is het boek van Allah en de sunnah van de profeet (vrede zij met hem). Zoals ons ook is geadviseerd om hiertoe te keren bij meningsverschillen. Het is namelijk nogal een uitspraak om te beweren dat je een andere overtuiging hebt ten opzichte van mij. Immers de waarheid is 1. Ik hoop dat je nu wel ingaat op mijn vragen.

Revisor
22-07-13, 04:23
Beste Revisor,


Elke moslim gelooft dat hij moet opkomen voor het recht van een andere moslim. Daarin verschillen wij niet van mening. Het enige dat ik tegen jou zei was dat we als moslim zijnde niet zomaar nieuwsberichten van dwalende mensen of kuffar moeten verspreiden, als zij onze moslimbroeders in diskrediet proberen te brengen met list en bedrog. Ik wees jou er verder op dat Allah ons waarschuwt in de Qoraan om het nieuws, afkomstig van een zondaar, eerst te onderzoeken voor we het doorgeven. En dit gaat slechts over een zondaar, wat dan met het nieuws van een ongelovige? Dit is zoals de zaken er voorstonden. Dat je dan opeens met een hadith aankomt zetten omtrent het opkomen voor een moslim, die in jou bijzijn wordt vernederd, slaat de spijker dan ook volledig mis.

Ten tweede. Jij beweerde dat ik en jij een verschillende geloofsovertuiging hebben. Ik vroeg jou daarop om mij uit te leggen waar onze aqeedah dan verschilt van mening. Dit vroeg ik, zodat we na dat je ze benoemt hebt terug kunnen keren naar de bronnen. Immers, tussen jou en mij is het boek van Allah en de sunnah van de profeet (vrede zij met hem). Zoals ons ook is geadviseerd om hiertoe te keren bij meningsverschillen. Het is namelijk nogal een uitspraak om te beweren dat je een andere overtuiging hebt ten opzichte van mij. Immers de waarheid is 1. Ik hoop dat je nu wel ingaat op mijn vragen.

We kunnen discussiëren wat in jouw bijzijn precies betekent. Voor mij is dat het moment dat ik het artikel in de krant las. Ik kan in die krant niet reageren. Mijn meningen zijn daar meerdere keren verwijderd dus doe ik geen moeite meer om daar nog te reageren. Internet is een nieuw medium waarbij de kwaadsprekerij en onzin over moslims vaak gedaan wordt waarbij niemand aanwezig is zodat men, volgens jouw redenatie nooit een weerwoord gegeven kan en mag worden gegeven terwijl duizenden, zoniet ontelbaar lezers er kennis van nemen.

Ook blijft deze bericht voor onbepaalde tijd bewaard. Als men in de zoekmachine dit nieuwsberichtje gaat zoeken of zoektermen gebruikt waarbij men op dit nieuwsberichtje komt, komt men hopelijk ook hier en dan zal men hopelijk ook mijn (onze) weerwoord lezen.


Mijn overtuiging verschilt van de jouwe in die zin dat ik vind dat ik onzinberichten over moslims wens en mag bestrijden en jij niet. Jij ziet het louter en alleen als het door verspreiden van roddel. Daar ben ik het niet mee eens.

Jij hanteert een beperkte uitleg van geloofsovertuiging namelijk dat het gelijk staat aan religie. Ik hanteer het begrip geloofsovertuiging als privemening van hoe je je geloof invult. In die zin heb jij een andere geloofsovertuiging.

Abdessamad_
22-07-13, 10:52
Revisor ,

Het gaat helemaal niet om het opkomen voor moslims. Dat is namelijk niet wat ik bekritiseer. Immers als dat jouw achterliggende reden is om dit flauwekul artikel te plaatsen, dan is in ieder geval jouw intentie goed. Echter, het hebben van een goede intentie wil niet zeggen dat de daarop volgende handeling correct is. Je hebt namelijk niks kunnen ontkrachten, behalve dat je zegt het een stompzinnig artikel te vinden; en wat algemene kreten over de schrijver. Maar goed, hierover hoeven we het niet eindeloos te hebben.

Wat belangrijker is, is dat jij claimt dat ik van mening zou zijn om niet op te komen voor de eer van moslims. En broeder ik zou je willen vragen te stoppen met liegen. Er is namelijk een wezenlijk verschil in het verspreiden van nieuws van kuffar omtrent de eer van moslims en het direct opkomen voor hun eer. Jij verspreidt hun nieuws, waarin moslims worden zwartgemaakt, en het opkomen gedeelte is wel erg summier. Je zou je kunnen afvragen of het plaatsen dan wel zin heeft en waarom niet gewoon zelf een artikel zou schrijven, waarbij je argumenten uit het artikel aanpakt en weerlegt. Hiervan is geen spraken.
Ten derde. Als jij claimt een andere overtuiging te hebben dan ik, dan is dat een serieuze zaak. Je moet begrijpen dat binnen de islam verschil van mening omtrent zaken van fiq gewoon legitiem is. Het wil niet zeggen dat 1 van ons twee zou dwalen indien we een ander standpunt innemen zolang we beiden maar een selef (voorganger) hebben in het standpunt. Echter sprak jij over verschil in overtuiging en dan suggereer je eigenlijk dat het verschil niet in fiq kwestie is, maar in aqeedah. In Aqeedah is het hebben van verschillende standpunten niet acceptabel. De profeet (vrede zij met hem) had maar 1 aqeedah en hij onderwees ons ook maar 1 aqeedah. Elke andere Aqeedah is dwaling. Snap je nu waarom ik jouw uitspraak zo serieus nam? Dus nogmaals mijn vraag: Indien jij van mening bent dat wij verschillen in zaken van aqeedah (geloofsovertuiging), zou je mij kunnen uitleggen welke punten dat dan zijn? En indien jij van mening bent dat ik een andere aqeedah erop nahoud dan die van de sahabah, zou je mij kunnen uitleggen waar ik dan dwaal volgens jou. En mijn derde vraag aan jou is: Ben je zelf van mening dat je op de weg van de sahabah bent omtrent zaken van aqeedah?
Ik hoop dat je mijn vragen direct beantwoord, zonder algemene verhaaltjes omtrent zaken die niet relevant zijn, zoals je hierboven ook doet.

Revisor
22-07-13, 11:02
Daar ben jij zelf een ster in, getuige jouw insinuaties over wat ik van het Franse niqaabverbod vindt.

En je afficheert je dus als moslim.

Wat zegt de islam over kwaadsprekerij, het verspreiden van roddel en liegen? En dan nog in de ramadan ook? Dat mag wel over ongelovigen.

Mounafiq if I ever saw one. Het is ramadan, man. Gedraag je tenminste één maand per jaar daarnaar.

Je gescheld en vuilspuiterij is vervelend voor de discussies op maroc.nl op. Tevens maakt het geenszins indruk op mij. Ik zal te allen tijde je onzin bestrijden dus bereid je maar voor op een lange hete zomer.

Revisor
22-07-13, 11:05
Revisor ,

Het gaat helemaal niet om het opkomen voor moslims. Dat is namelijk niet wat ik bekritiseer. Immers als dat jouw achterliggende reden is om dit flauwekul artikel te plaatsen, dan is in ieder geval jouw intentie goed. Echter, het hebben van een goede intentie wil niet zeggen dat de daarop volgende handeling correct is. Je hebt namelijk niks kunnen ontkrachten, behalve dat je zegt het een stompzinnig artikel te vinden; en wat algemene kreten over de schrijver. Maar goed, hierover hoeven we het niet eindeloos te hebben.

Wat belangrijker is dat jij claimt dat ik van mening zou zijn om niet op te komen voor de eer van moslims. En broeder ik zou je willen vragen te stoppen met liegen. Er is namelijk een wezenlijk verschil in het verspreiden van nieuws van kuffar omtrent de eer van moslims en het direct opkomen voor hun eer. Jij verspreidt hun nieuws, waarin moslims worden zwartgemaakt, en het opkomen gedeelte is wel erg summier. Je zou je kunnen afvragen of het plaatsen dan wel zin heeft en waarom niet gewoon zelf een artikel zou schrijven, waarbij je argumenten uit het artikel aanpakt en weerlegt. Hiervan is geen spraken.
Ten derde. Als jij claimt een andere overtuiging te hebben dan ik, dan is dat een serieuze zaak. Je moet begrijpen dat binnen de islam verschil van mening omtrent zaken van fiq gewoon legitiem is. Het wil niet zeggen dat 1 van ons twee zou dwalen indien we een ander standpunt innemen zolang we beiden maar een selef (voorganger) hebben in het standpunt. Echter sprak jij over verschil in overtuiging en dan suggereer je eigenlijk dat het verschil niet in fiq kwestie is, maar in aqeedah. In Aqeedah is het hebben van verschillende standpunten niet acceptabel. De profeet (vrede zij met hem) had maar 1 aqeedah en hij onderwees ons ook maar 1 aqeedah. Elke andere Aqeedah is dwaling. Snap je nu waarom ik jouw uitspraak zo serieus nam? Dus nogmaals mijn vraag: Indien jij van mening bent dat wij verschillen in zaken van aqeedah (geloofsovertuiging), zou je mij kunnen uitleggen welke punten dat dan zijn? En indien jij van mening bent dat ik een andere aqeedah erop nahoud dan die van de sahabah, zou je mij kunnen uitleggen waar ik dan dwaal volgens jou. En mijn derde vraag aan jou is: Ben je zelf van mening dat je op de weg van de sahabah bent omtrent zaken van aqeedah?
Ik hoop dat je mijn vragen direct beantwoord, zonder algemene verhaaltjes omtrent zaken die niet relevant zijn, zoals je hierboven ook dit.


Ik heb mijn standpunt al duidelijk gemaakt. Ik ga het niet blijven herhalen.

Abdessamad_
22-07-13, 11:22
Je hebt helemaal niks duidelijk gemaakt. ALs je mijn post naleest, dan zul je zien dat er heel wat vraagtekens openstaan. Je verschuilt je achter opkomen voor moslims, wat nooit de discussie is geweest. Het gaat hier om het verspreiden van nieuwsberichten van kuffar! Als je uitspraken doet, moet je ook bereid zijn deze uitspraken te kunnen vertegenwoordigen. En dat doe je wel erg slecht daar waar je niet ingaat op mijn vragen. Maar goed, het kan zijn dat je er gewoon niks van snapt, waardoor we langs elkaar heen praten.Evengoed, assalamoe alaykum

Revisor
22-07-13, 11:26
Je hebt helemaal niks duidelijk gemaakt. ALs je mijn post naleest, dan zul je zien dat er heel wat vraagtekens openstaan. Je verschuilt je achter opkomen voor moslims, wat nooit de discussie is geweest. Het gaat hier om het verspreiden van nieuwsberichten van kuffar! Als je uitspraken doet, moet je ook bereid zijn deze uitspraken te kunnen vertegenwoordigen. En dat doe je wel erg slecht daar waar je niet ingaat op mijn vragen. Maar goed, het kan zijn dat je er gewoon niks van snapt, waardoor we langs elkaar heen praten.Evengoed, assalamoe alaykum

Jammer dat het niet duidelijk genoeg voor je is. Ik hecht verder geen waarde aan jouw standpunt en vragen, jij hebt een andere levensovertuiging.

Abdessamad_
22-07-13, 11:39
Je bedoelt dat je geen sunniet bent? Wees toch eens niet zo criptisch man. Het enige dat ik kan bedenken is dat je shia bent gezien jouw ontwijkingen als het gaat om vragen die betrekking hebben op de sahabah.

mark61
22-07-13, 11:53
Je

Jij bent af. Voorgoed. Mounafiq kbir.

Je gedrag hier is werkelijk liederlijk, en je kent geen enkele schaamte. Smeerlap. Als jij een moslim bent ben ik de paus.

Allah ziet jou. 24/7. Dus geloof je niet in Hem.

Revisor
22-07-13, 16:29
Je bedoelt dat je geen sunniet bent? Wees toch eens niet zo criptisch man. Het enige dat ik kan bedenken is dat je shia bent gezien jouw ontwijkingen als het gaat om vragen die betrekking hebben op de sahabah.

Ik heb je reeds uitgelegd hoe ik erover denk.

Revisor
22-07-13, 16:33
Jij bent af. Voorgoed. Mounafiq kbir.

Je gedrag hier is werkelijk liederlijk, en je kent geen enkele schaamte. Smeerlap. Als jij een moslim bent ben ik de paus.

Allah ziet jou. 24/7. Dus geloof je niet in Hem.

Je kunt schelden tot je een ons weegt, ik raak er geenszins onder de indruk van onbeschoftheid.

super ick
23-07-13, 09:50
Revisor ,

Het gaat helemaal niet om het opkomen voor moslims. Dat is namelijk niet wat ik bekritiseer. Immers als dat jouw achterliggende reden is om dit flauwekul artikel te plaatsen, dan is in ieder geval jouw intentie goed. Echter, het hebben van een goede intentie wil niet zeggen dat de daarop volgende handeling correct is. Je hebt namelijk niks kunnen ontkrachten, behalve dat je zegt het een stompzinnig artikel te vinden; en wat algemene kreten over de schrijver. Maar goed, hierover hoeven we het niet eindeloos te hebben.



Touche!

super ick
23-07-13, 09:54
Jammer dat het niet duidelijk genoeg voor je is. Ik hecht verder geen waarde aan jouw standpunt en vragen, jij hebt een andere levensovertuiging.

Welnee, jij speelt hier de moslim, hij is er 1. Dat is het verschil.

Het is fijn om te zien hoe de ene prikker hier heel eenvoudig inhoudelijk gaten in jou redeneringen kan schieten en de andere jou genadeloos onderuit haalt op het gebied van religie.

Volgens mij raak je langzaam maar zeker weer eens uitgescheten. Tot over een paar maanden dan maar weer, onder een nieuwe nick.

Doeiiiiiiiii:zwaai:

Revisor
23-07-13, 14:04
Welnee, jij speelt hier de moslim, hij is er 1. Dat is het verschil.

Het is fijn om te zien hoe de ene prikker hier heel eenvoudig inhoudelijk gaten in jou redeneringen kan schieten en de andere jou genadeloos onderuit haalt op het gebied van religie.

Volgens mij raak je langzaam maar zeker weer eens uitgescheten. Tot over een paar maanden dan maar weer, onder een nieuwe nick.

Doeiiiiiiiii:zwaai:



Het is heel begrijpelijk dat u geen weerwoord van moslims wenst aan te horen als moslims belasterd worden. U ziet liever dat moslims zich gelaten laten beledigen en laten lasteren. Dat maakt het voor islambashers makkelijker om zonder weerwoord de islam en moslims te laten belasteren.

Inhoudelijk heb ik heel duidelijk gemaakt waar ik mij op baseer. In de islam komen verschillende meningen voor. U ondersteunt de mening die het u als ongeloovige het beste uitkomt. Selectief shoppen wordt dat genoemd. Dat doet Wilders ook. Die wil als ongeloovige ook voor moslims bepalen hoe en wat zij moeten geloven.



De anti-theïst
Is uitgesproken antireligieus. Hij 'vindt religie bekrompen en noemt religieuze instituten bekrompen en schadelijk voor de maatschappij'. 'De anti-theïst heeft een duidelijke (en in zijn ogen superieure) kijk op de beperkingen en de gevaren van godsdiensten'. In hoeverre hij zijn overtuigingen kenbaar maakt, hangt af van zijn persoonlijkheid.

Als je niet wordt tegengesproken wil dat niet zeggen dat u het ook bij het juiste eind hebt. De lerende mens die op zoek is naar de waarheid schrikt niet terug voor kritiek of tegengas.

Als de ongeloovige steun zoekt bij een bepaalde salafistische stroming, weet ik dat er iets goed fout zit met het standpunt van de ongeloovige. Eerst wordt Abdessamad door de ongeloovigen als een troep heyena's besprongen maar als Abdessamad zich op medemoslims richt wordt er steun gezocht bij zijn mening. Dat is heel dubbel en verdacht.

super ick
23-07-13, 14:31
Het is heel begrijpelijk dat u geen weerwoord van moslims wenst aan te horen als moslims belasterd worden. U ziet liever dat moslims zich gelaten laten beledigen en laten lasteren. Dat maakt het voor islambashers makkelijker om zonder weerwoord de islam en moslims te laten belasteren.

Inhoudelijk heb ik heel duidelijk gemaakt waar ik mij op baseer. In de islam komen verschillende meningen voor. U ondersteunt de mening die het u als ongeloovige het beste uitkomt. Selectief shoppen wordt dat genoemd. Dat doet Wilders ook. Die wil als ongeloovige ook voor moslims bepalen hoe en wat zij moeten geloven.



Als je niet wordt tegengesproken wil dat niet zeggen dat u het ook bij het juiste eind hebt. De lerende mens die op zoek is naar de waarheid schrikt niet terug voor kritiek of tegengas.

Als de ongeloovige steun zoekt bij een bepaalde salafistische stroming, weet ik dat er iets goed fout zit met het standpunt van de ongeloovige. Eerst wordt Abdessamad door de ongeloovigen als een troep heyena's besprongen maar als Abdessamad zich op medemoslims richt wordt er steun gezocht bij zijn mening. Dat is heel dubbel en verdacht.

Welnee, ik vind het grappig om te zien dat hij zich niet domweg aansluit bij jou mening omdat jullie moslims zijn. Ik zie jou er zelfs nog wanhopig letterlijk een beroep op doen maar het werkt niet. Hij heeft zijn eigen mening en wijst jou op je tekortkomingen.

Jij zeikt en jankt hier hele dagen en loopt een beetje het geweten van de moslim uit te hangen. Nu loop je tegen de lamp en kan je dus weer opzouten.

Probeer het over drie maanden nog maar een keer met een andere nick, sneaky.

Mensen die niet geloven blijken gelovigen nogal bezig te houden. Ze kunnen het niet plaatsen en doen er heel afkeurend over.

Revisor
23-07-13, 14:47
Welnee, ik vind het grappig om te zien dat hij zich niet domweg aansluit bij jou mening omdat jullie moslims zijn. Ik zie jou er zelfs nog wanhopig letterlijk een beroep op doen maar het werkt niet. Hij heeft zijn eigen mening en wijst jou op je tekortkomingen.

Jij zeikt en jankt hier hele dagen en loopt een beetje het geweten van de moslim uit te hangen. Nu loop je tegen de lamp en kan je dus weer opzouten.

Probeer het over drie maanden nog maar een keer met een andere nick, sneaky.

Mensen die niet geloven blijken gelovigen nogal bezig te houden. Ze kunnen het niet plaatsen en doen er heel afkeurend over.


Als de ongeloovige de salafistische passie preekt, moslim pas op je broeders.

Argumentatief is de passie die u preekt van dermate laag niveau dat ik me er niet verder mee bezig ga houden. Ik heb op zijn minst een uitdaging nodig.

Gescheld, onbeschoft gedrag, loze verwijten dagen mij niet uit.

Interim
23-07-13, 22:30
Je bent pas dief als je voor diefstal veroordeeld bent. Op dat moment was hij een verdachte.
De juridische status van 'de jonge fietsdief' doet er niet toe in de metafoor (verband tussen ramadan en zich aan de wet houden?).

Eerst wordt Abdessamad door de ongeloovigen als een troep heyena's besprongen maar als Abdessamad zich op medemoslims richt wordt er steun gezocht bij zijn mening. Dat is heel dubbel en verdacht.
In deze discussie is er 9x gereageerd door jou en 2x geageerd door super ick op Abdessamad_ .
Waar de ongelovigen die Abdessamad_ als een troep hyena's besprongen hebben vandaag komen, is mij een volkomen raadsel.

Charlus
24-07-13, 13:57
Je mag sowieso niet liegen, maar zeker niet tijdens Ramadan.
Dat soort dingen moet je moslims niet voorhouden want dan blijven ze maar steken in de externe trillingen:

het gesprek dat een jonge Marokkaanse fietsdief had met een politieagent en waarbij het knulletje zei: „Ik heb de fiets niet gejat, want het is ramadan en tijdens ramadan mag ik niet stelen." Politieagent: „Mag je buiten ramadan dan wel stelen?" Knul (na enige aarzeling): „Nee, maar tijdens ramadan mag je écht niet stelen." - Trots op een externe en extra reden om op het rechte pad te blijven en dan ook nog begrip eisen voor die trots, is natuurlijk het begin van verval.

mark61
24-07-13, 15:10
Dat soort dingen moet je moslims niet voorhouden want dan blijven ze maar steken in de externe trillingen:

Moraal gaat meestal over 'externe trillingen', ongeacht of iemand ook nog geïnternaliseerde normen heeft.

Interim
24-07-13, 23:12
Dat soort dingen moet je moslims niet voorhouden want dan blijven ze maar steken in de externe trillingen:
Twee maanden geleden wordt op de snelweg een vrouw met hoofddoek gesneden.
Zij steekt haar middelvinger op.
Iemand die dat zag gaat tegen mij lopen zeuren dat zij zoiets niet mag doen omdat ze een hoofddoek draagt (belediging van Allah).

Revisor
01-08-13, 22:42
Examenfraude, in het belang van de school

Noël Servaes − 01/08/13, 14:30


NOËL SERVAES Examenfraude kan heel wat subtieler in zijn werk gaan dan door het stelen van opgaven. Een docent zwicht voor 'het belang van de school', schetst Noël Servaes.

Kom je even langs op mijn kamer? Je collega biologie heb ik ook gevraagd. Het gaat om de uitslag van de herkansing."

Het is juni 2006 en het werk van een van mijn mentorleerlingen ligt op de tafel. Naast de conrector die tevens hoofd is van de eindexamencommissie, zit mijn collega, docent biologie.

"De tweede corrector heeft zijn werk prima gedaan", zegt de conrector. "Jullie leerling is ook in tweede instantie niet geslaagd. Dat betekent dat het slagingspercentage van 93 procent dat we ons als school als ondergrens hebben gesteld voor vmbo niet gehaald wordt. Dat hoeft geen probleem te zijn. In opgave x ontbreekt een verbindingslijntje tussen twee organen. Wanneer dat er wel had gestaan, was ze geslaagd. Ze krijgt een half punt meer wanneer het er wel had gestaan. Ik vind dat we dat lijntje moeten trekken en voorbij moeten gaan aan het te precieze gedrag van de tweede corrector."

Schrikgebaar
Mijn collega biologie is nog maar net aan school verbonden. Een van de volgende weken staat haar vaste benoeming ter discussie. Je ziet aan haar dat het idee om eigenhandig in het werk van een eindexamenleerling te gaan strepen haar zelfs fysiek tegenstaat. Met een afwijzend schrikgebaar heft ze beide armen een beetje, terwijl ze haar handpalmen afwijzend naar buiten keert.

Ik ben een oude rot, heb nauwelijks iets te verliezen en wijs het voorstel van mijn adjunct af. Hieraan kan ik niet meewerken. Mijn reactie krijgt de kwalificatie 'weinig collegiaal; Niet des schools en niet in het belang van deze leerling'. Mijn opmerking dat deze leerling het laatste halve jaar meer afwezig was dan aanwezig, dat hij tijdens zijn aanwezigheid nauwelijks iets heeft gepresteerd en dat ik als mentor mijn collega biologie geregeld over de vloer kreeg vanwege het gedrag van de leerling, legt geen gewicht in de schaal. Het belang van de school prevaleert klaarblijkelijk.

"Maar dat kunnen we toch niet maken?", probeert mijn collega biologie en ze kijkt me haast smekend aan. Ze zoekt nadrukkelijk steun voor haar twijfel.

"Wie komt dit te weten?", vraagt de conrector. "We moeten het examen een half jaar bewaren. Daarna resten geen bewijzen. Ik vind dat je dat streepje best kunt zetten in het belang van deze leerling." Uiteindelijk zet de docent het streepje.

"Dank u wel, collega, voor het getoonde begrip. Ik neem aan dat dit onder ons blijft." Ik zwijg.

Trouw-scores
Terwijl ik wegloop, begrijp ik waarom een directielid vaak de taak van voorzitter van de examencommissie heeft. De 'belangen zijn groot'. De buitenwereld kan in de Trouw-scores zien hoe goed een school het doet. Hoog eindigen biedt voordelen; reclame maken via de media is voor een school vele malen duurder. Een toezichthouder in de examencommissie met verregaande beslissingsbevoegdheid is dan de 'goalkeeper'.

In het proces tegen de dieven van de eindexamens op de Ibn Ghaldounschool in Rotterdam zal wel blijken dat wat het witte boord vrijstaat, nog niet vrijstaat aan de dief. Economische principes en ijdeltuiterij vermogen meer dan gewenst.


Examenfraude, in het belang van de school - Opinie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3485281/2013/08/01/Examenfraude-in-het-belang-van-de-school.dhtml)



P Lamers
Zo werken Nederlanders, we zijn echt niet minder corrupt dan andere bevolkingsgroepen, we zijn echter al zo lang corrupt dat onze methodes een mate van verfijning hebben bereikt die nog amper te detecteren valt. Ik heb het zelf mee mogen maken op het Libanon/R'dam, waar de conrector mijn klacht over de holocaust ontkennende geschiedenislerares niet serieus nam, met een; ach ze is al over de 60, . .. Ik heb hem medegedeeld dat ik geen lessen geschiedenis meer zou volgen, dus kreeg ik een 7, . ..

Giuseppe
25-08-13, 07:52
Het beste antwoord dat ik tot nu toe heb gelezen:

Iedereen Salafist | les Clochards (http://lesclochards.wordpress.com/2013/07/16/iedereen-salafist/)