PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse Koning staat Europese vissersboten toe in Marokkaanse wateren



MoStar
27-07-13, 18:39
17800

De Koning van Marokko, Mohammed VI, heeft een overeenkomst getekend waardoor Europese vissersboten de komende vier jaar weer zonder problemen kunnen varen in de Marokkaanse wateren. In het verleden was er al een soortgelijk verdrag tussen Marokko en Europa. In ruil voor een fikse som euro's, kregen Europese landen toestemming om te vissen op Marokkaans zeegebied. Twee jaar geleden besloot de Europese Unie echter het verdrag niet te verlengen omdat zij van mening waren dat het rendement van de investering niet waar gemaakt werd.

Na onderhandelingen tussen koning Mohammed VI en de Spaanse koning Juan Carlos is het verdrag tussen Marokko en Europa opnieuw tot stand gebracht. Marokko ontvangt in totaal 40 miljoen euro in ruil voor een contract waarbij Europese vissersboten 4 jaar lang zich op Marokkaanse zeegebied mogen bevinden en vissen. Het verdrag is vooral voor Spanje van groot belang omdat de meeste vissersboten in het bezit zijn van Spaanse ondernemingen. De Spaanse overheid had dan ook een claim neergelegd bij de Europese Unie om hun verliezen te compenseren nadat de Europese Unie besloten had om het verdrag met Marokko niet te verlengen.

Van de 40 miljoen euro zal 14 miljoen euro geïnvesteerd worden in de Marokkaanse visserij. De overige 26 miljoen euro zal waarschijnlijk naar de staatskas vloeien om zo de reserves van Marokko aan te vullen.

Foto: (http://www.flickr.com/photos/cottonm/)cottonM (http://www.flickr.com/photos/cottonm/)

Koning_Zita
28-07-13, 13:16
Een behoorlijk slechte deal in vergelijking met de voorgaande overeenkomsten die op het hoogtepunt tot 355 miljoen euro opleverden voor een gelijke periode. Ik ben altijd van mening geweest dat Marokko zichzelf tekort doet door als grootste visproducent van Afrika toe te staan dat de territoriale wateren industrieel leeggevist worden door Europese schepen, op dezelfde wijze als waarop het Afrikaanse continent leeggeroofd wordt van zijn grondstoffen. Eerlijke prijzen worden er tenslotte niet betaald aan cacao-boeren die zich zelf geen reep chocolade kunnen veroveren. Interessante link: Europees-Marokkaanse Visserij Partnerschapsakkoord - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees-Marokkaanse_Visserij_Partnerschapsakkoord)

mark61
28-07-13, 13:35
Yep, verkwanselen van een sector van de economie.

De kans is wel groot dat de EU heeft gedreigd met hoge invoerrechten voor Marokkaanse vis.

De wereldeconomie ten voeten uit.

super ick
28-07-13, 14:10
Yep, verkwanselen van een sector van de economie.

De kans is wel groot dat de EU heeft gedreigd met hoge invoerrechten voor Marokkaanse vis.

De wereldeconomie ten voeten uit.

Heerlijk om daar koning te zijn. Dergelijke besluiten neem je gewoon zelf en intussen doe je net of er een soort democratie is. Knap.

mark61
28-07-13, 14:20
Heerlijk om daar koning te zijn. Dergelijke besluiten neem je gewoon zelf en intussen doe je net of er een soort democratie is. Knap.

Ja het hele jaar door. Maar ik denk niet dat het heerlijk is. Zijn macht is echt niet absoluut. Hij moet laveren tussen het leger, islamisten, 'het volk', en de politiek. Ongeveer in volgorde van macht :hihi:

Karin.N
28-07-13, 15:43
Landbouwproducten, visrechten economisch gezien gunstig voor de EU en inwoners, maar mondiaal gezien foute boel.

knuppeltje
29-07-13, 08:30
Yep, verkwanselen van een sector van de economie.

De kans is wel groot dat de EU heeft gedreigd met hoge invoerrechten voor Marokkaanse vis.

De wereldeconomie ten voeten uit.

Het lot van machteloze of corrupt bestuurde landen. Hun grondstoffen en/of voedselbronnen worden op dergelijke manier ontroofd door andere landen met nog een echte VOC-spirit.

super ick
29-07-13, 09:24
Het lot van machteloze of corrupt bestuurde landen. Hun grondstoffen en/of voedselbronnen worden op dergelijke manier ontroofd door andere landen met nog een echte VOC-spirit.

Sure. Ze hebben Mo afgescheept met een paar kraaltjes en spiegeltjes.

knuppeltje
29-07-13, 10:27
Sure. Ze hebben Mo afgescheept met een paar kraaltjes en spiegeltjes.

Het zal wel een beetje meer zijn. Maar ze zullen wat Mo zijn onderdanen betreft niet bang zijn geweest dat die vervelende dingen gaan doen.
Aan de andere kant van Afrika ging dat wel anders. Daar gingen, nadat westerse super (sorry voor het woord) leegvissers al hun visgronden hadden leeggevist, de daardoor werkloos geworden plaatselijke vissers de piraterij in. Dat was even andere koek.

Ibrah1234
29-07-13, 11:51
Weer 40 miljoen zuidwaarts ten behoeve van voornamelijk Spaanse schuiten.

mark61
29-07-13, 14:04
Sure. Ze hebben Mo afgescheept met een paar kraaltjes en spiegeltjes.

Ja, in feite wel. Die 40 miljoen doet niet veel; wat het wel doet, is de ontwikkeling van de visserij in Marokko belemmeren. Denk ik zo.

Overigens heeft de EU er zelf ook niet veel aan:

AANBEVELING over het ontwerp van besluit van de Raad betreffende de sluiting van een protocol tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko tot vaststelling van de vangstmogelijkheden en de financiële tegenprestatie waarin is voorzien bij de part (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2011-0394+0+DOC+XML+V0//NL)

Bizar. Het EP keurt het protocol achteraf goed (het gaat hier om het vorige protocol), maar het levert minder op dan het kost :hihi:

Het is een vast patroon dat Europa geld verdient aan Afrika, dat zelf niet de kans krijgt te ontwikkelen en de toegevoegde waarde te verdienen. Magoed, Spanje moet ondersteund, denk ik.

super ick
29-07-13, 14:25
Ja, in feite wel. Die 40 miljoen doet niet veel; wat het wel doet, is de ontwikkeling van de visserij in Marokko belemmeren. Denk ik zo.

Overigens heeft de EU er zelf ook niet veel aan:

AANBEVELING over het ontwerp van besluit van de Raad betreffende de sluiting van een protocol tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko tot vaststelling van de vangstmogelijkheden en de financiële tegenprestatie waarin is voorzien bij de part (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2011-0394+0+DOC+XML+V0//NL)

Bizar. Het EP keurt het protocol achteraf goed (het gaat hier om het vorige protocol), maar het levert minder op dan het kost :hihi:

Het is een vast patroon dat Europa geld verdient aan Afrika, dat zelf niet de kans krijgt te ontwikkelen en de toegevoegde waarde te verdienen. Magoed, Spanje moet ondersteund, denk ik.

Bespeur ik hier: De Afrikanen overkomt alles en Europa heeft de schuld? Volgens mij hebben we die tijd al een tijdje achter ons. Verschillende Afrikaanse economieën gaan erg goed de laatste jaren. Als het intern maar rustig blijft.....
Zij krijgen behoorlijke prijzen voor hun grondstoffen. Kopers genoeg. Alleen of het ten goede komt aan iedereen..........?

super ick
29-07-13, 14:28
Het zal wel een beetje meer zijn. Maar ze zullen wat Mo zijn onderdanen betreft niet bang zijn geweest dat die vervelende dingen gaan doen.
Aan de andere kant van Afrika ging dat wel anders. Daar gingen, nadat westerse super (sorry voor het woord) leegvissers al hun visgronden hadden leeggevist, de daardoor werkloos geworden plaatselijke vissers de piraterij in. Dat was even andere koek.

Dus jou schuld. Doe er wat aan!

mark61
29-07-13, 16:34
Bespeur ik hier: De Afrikanen overkomt alles en Europa heeft de schuld? Volgens mij hebben we die tijd al een tijdje achter ons. Verschillende Afrikaanse economieën gaan erg goed de laatste jaren. Als het intern maar rustig blijft.....
Zij krijgen behoorlijke prijzen voor hun grondstoffen. Kopers genoeg. Alleen of het ten goede komt aan iedereen..........?

Nee, dat bespeur je niet. Ik zie altijd drie hoofdredenen voor Afrika's problemen: 1) natuurlijke gesteldheid 2) wanbestuur etc. 3) Westerse bemoeienis.

De essentie is dat Afrika wordt geplunderd. Ze mogen hun grondstoffen en landbouwproducten verkopen, maar NIET producten met toegevoegde waarde. Dat levert dus geen werkgelegenheid op, en geen interne economische ontwikkeling. Alleen een zak met geld, dat dan vaak inderdaad weer wordt verspild door corrupte en incompetente regeringen.

Welke zijn die landen dan? Botswana is rijk, door een combinatie van grondstoffenverkoop en lage bevolking. Zambia wordt uitgezogen door een kopergigant.

Voorbeeldje.

Ik zal je even uitleggen hoe dat gaat. Een kopermultinational richt een dochteronderneming op in Zambia. Vervolgens koopt het moederbedrijf alle productie van de dochter op voor een krankzinnig lage prijs. Zo hoeft het haast geen belasting af te dragen aan de Zambiaanse overheid. Vervolgens wordt dat koper op de Londense beurs verkocht voor de veel hogere marktprijs. Zambia kan geen kant op en ziet geen cent terug van dat koper, maar krijgt er wel de milieuvervuiling etc. bij. Het IMF deed destijds gezellig mee, door Zambia op te dragen de mijnen te privatiseren om in aanmerking te komen voor steun.

Afrikaanse leiders worden gedwongen, en omgekocht, om voordelen aan westerse bedrijven te geven die in Europa ondenkbaar zouden zijn.

Scratching the surface: Are Zambians about to get their dues from foreign miners?: The Bureau of Investigative Journalism (http://www.thebureauinvestigates.com/2012/06/15/scratching-the-surface-are-zambians-about-to-get-their-dues-from-foreign-miners/)

knuppeltje
30-07-13, 08:17
Dus jou schuld. Doe er wat aan!

Ik weet niet waar het op moet slaan. Zie verder maar naar de uitleg van Mark61.