PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland zet doodziek meisje (6) uit land



Marsipulami
01-08-13, 09:41
Nederland zet doodziek meisje (6) uit land

Heleen van Lier
31/07/13 - 23u27 Bron: De Vijfde Dag

Renata in het Nederlandse tv-programma 'De Vijfde Dag'. © Videostill 'De Vijfde Dag'. (http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/aflevering-detail/de-vijfde-dag-84/)

De Nederlandse Immigratie- en Naturalisatiedienst IND heeft eind 2012 een doodziek Georgisch meisje met haar familie uitgezet naar Polen. Bij Renata Agamiryan (6) werd een dag later acute leukemie geconstateerd. Dat meldde het Nederlandse tv-programma 'De Vijfde Dag' vanavond.

Renata werd ziek maar kreeg wekenlang niet de medische hulp die ze nodig had. De doktersassistent in het asielzoekerscentrum nam de klachten van de ouders niet ernstig en weigerde het kind door te verwijzen naar een arts. Overal werd het gezin genegeerd, zo vertellen de ouders in 'De Vijfde Dag'.

Opgesloten
Ook nadat ze eindelijk een arts hadden gesproken en hij een recept uitschreef voor een bloedonderzoek, werd het gezin genegeerd door de medici in de asielzoekerscentra. In de dagen hierna werd het gezin opgesloten in een cel, overgebracht naar het detentiecentrum in Rotterdam en uitgezet naar Polen.

Al tijdens de vliegreis ging het steeds slechter met Renata waardoor ze in Polen meteen naar een ziekenhuis werd gebracht. Daar kreeg ze na 20 minuten de uitslag waaruit bleek dat de bloedkanker in een vergevorderd stadium was. "Waren jullie vijf dagen later gekomen, dan was Renata waarschijnlijk overleden", kregen haar ouders daar te horen.

Rechtszaak

"Dit meisje had nooit doodziek in het vliegtuig mogen worden gezet. Ze had zorg moeten krijgen in het land waar ze op dat moment was", zegt de Poolse advocaat van de ouders. De rechtsorganisatie die het gezin bijstaat wil een rechtszaak aanspannen tegen de Nederlandse staat wegens het negeren van hulpverzoeken.

Renata's lot hangt af van een tweede ronde behandelingen in het ziekenhuis in Polen.

mark61
01-08-13, 12:10
Renata werd ziek maar kreeg wekenlang niet de medische hulp die ze nodig had. De doktersassistent in het asielzoekerscentrum nam de klachten van de ouders niet ernstig en weigerde het kind door te verwijzen naar een arts. Overal werd het gezin genegeerd, zo vertellen de ouders in 'De Vijfde Dag'.

De zorg in NL voor asielzoekers schiet ernstig tekort. Er zijn al mensen overleden na negeren van klachten door medici in die centra.

Dit riekt helemaal naar afschuiven.

Nederland op zijn smalst.

CONTRA
01-08-13, 12:57
dit is standaard beleid voor nederland. al weken is nederland bezig een zieke asielzoeker te deporteren. deze week wordt voor de 5e keer een poging gewaagd de man uit nederland te krygen. de voorgaande deportaties mislukte keer op keer. hierby overtreedt nederland stelselmatig de wet. ze hebben hem geprobeerd te deporteren door valse reisdokumenten te maken en ze hebben hem geprobeerd naar een ander afrikaans te deporteren dan waar hy vandaan kwam. beide deportaties mislukten doordat afrikaanse regeringen de oplichtingspraktyken doorhadden en de man terugstuurde naar nederland. by een andere poging weigerde een piloot van air france de zieke man te vervoeren. by een andere poging lukte het de advokaat een arts op het vliegveld te overtuigen de deportatie te annuleren op medische gronden. deze week bakt nederland het weer bruin door niet aan de advokaat door te geven wanneer de man gedeporteerd wordt terwyl nederland verplicht is dit 72 uur vantevoren bekend te maken.

overigens jammer voor marsipulami maar belgië is geen haar beter. nederland en belgië werken regelmatig samen by deportaties.

super ick
01-08-13, 19:12
dit is standaard beleid voor nederland. al weken is nederland bezig een zieke asielzoeker te deporteren. deze week wordt voor de 5e keer een poging gewaagd de man uit nederland te krygen. de voorgaande deportaties mislukte keer op keer. hierby overtreedt nederland stelselmatig de wet. ze hebben hem geprobeerd te deporteren door valse reisdokumenten te maken en ze hebben hem geprobeerd naar een ander afrikaans te deporteren dan waar hy vandaan kwam. beide deportaties mislukten doordat afrikaanse regeringen de oplichtingspraktyken doorhadden en de man terugstuurde naar nederland. by een andere poging weigerde een piloot van air france de zieke man te vervoeren. by een andere poging lukte het de advokaat een arts op het vliegveld te overtuigen de deportatie te annuleren op medische gronden. deze week bakt nederland het weer bruin door niet aan de advokaat door te geven wanneer de man gedeporteerd wordt terwyl nederland verplicht is dit 72 uur vantevoren bekend te maken.

overigens jammer voor marsipulami maar belgië is geen haar beter. nederland en belgië werken regelmatig samen by deportaties.

Deporteren?

Bron?

knuppeltje
01-08-13, 19:59
De zorg in NL voor asielzoekers schiet ernstig tekort. Er zijn al mensen overleden na negeren van klachten door medici in die centra.

Dit riekt helemaal naar afschuiven.

Nederland op zijn smalst.

Riekt? Nou ja, het is wel netjes gezegd.

mark61
01-08-13, 20:02
Riekt? Nou ja, het is wel netjes gezegd.

De feiten zijn mij niet duidelijk. Tis niet bewezen dat de uitzetters wisten dat er sprake was van een bloedtest.

Ik weet wel dat de gezondheidszorg in asielzoekercentra beroerd is. Verpleegkundigen en artsen die ernstige signalen niet oppikken.

CONTRA
01-08-13, 20:33
Deporteren?

Bron?

deporteren ja. ik neem aan dat je oud genoeg bent zelfstandig een woordenboek ter hand te nemen om het op te zoeken en ik je daar verder niet by hoef te helpen.

de asielzoeker zelf. de advokaat van de asielzoeker en aktivisten.

Marsipulami
01-08-13, 20:33
Er was geen medische diagnose die erop wees dat er iets ernstigs aan de hand was met het kind op het moment van de uitwijzing. Dat er getalmd werd met een grondig onderzoek zal wel een budgettaire reden hebben, te weinig artsen omwille van de besparingen van Rutte. Laatst komt het wel vaker voor dat uitgeprocedeerde asielzoekers allerlei medische problemen aanwenden om een repatriering uit te stellen. Spijtige samenloop van omstandigheden.

Ibrah1234
01-08-13, 21:51
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de overheid mensen uit het ziekenhuisbed haalt en op het vliegtuig zet.

Betreffen het geen simulanten die er alles aan doen uitgezet te worden?

Ik vind het indruisen tegen de beginselen van goed bestuur dat asielzoekers zo enorm lang moeten wachten op uitsluitsel.

knuppeltje
02-08-13, 08:13
De feiten zijn mij niet duidelijk. Tis niet bewezen dat de uitzetters wisten dat er sprake was van een bloedtest.

Ik weet wel dat de gezondheidszorg in asielzoekercentra beroerd is. Verpleegkundigen en artsen die ernstige signalen niet oppikken.

Dat kan. Maar rijst de vraag op waarom dat die dat niet wisten.

Ik weet niet of die signalen er niet waren. Volgens mij wel.

Teeven weer onder vuur na betwiste uitzetting doodzieke Renata - Binnenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3485585/2013/08/02/Teeven-weer-onder-vuur-na-betwiste-uitzetting-doodzieke-Renata.dhtml)

mark61
02-08-13, 10:55
Dat kan. Maar rijst de vraag op waarom dat die dat niet wisten.

Ik weet niet of die signalen er niet waren. Volgens mij wel.

De 'uitzetters' hebben in principe niets te maken met de zorg. Dat is de taak en verantwoordelijkheid van het medisch personeel. Dus ik wil wel weten wie waarom wat niet gedaan heeft.

Ff lezen Dirk :hihi: Ik zeg juist dat die signalen er wel waren :)

knuppeltje
02-08-13, 13:04
De 'uitzetters' hebben in principe niets te maken met de zorg. Dat is de taak en verantwoordelijkheid van het medisch personeel. Dus ik wil wel weten wie waarom wat niet gedaan heeft.

Ff lezen Dirk :hihi: Ik zeg juist dat die signalen er wel waren :)

Ik heet Jan. :haha: