PDA

Bekijk Volledige Versie : Proefbuisburger 'smakelijk maar niet zo sappig'



Marsipulami
05-08-13, 14:49
Proefbuisburger 'smakelijk maar niet zo sappig'


http://www.youtube.com/watch?v=gdMQND4TPqM

Vandaag om 15:00 door llo

Proefbuisburger 'smakelijk maar niet zo sappig' - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130805_00681636)
Zo ziet het vlees eruit. Foto: David Parry / PA Wire

De allereerste ‘proefbuisburger’, een hamburger op basis van stamcellen, werd vandaag voorgesteld op een persconferentie in Londen. De hamburger werd er gebakken en geproefd. Mede-Google-oprichter Sergey Brin blijkt de tot nu toe anonieme geldschieter voor de ontwikkeling van kweekvlees. Eet straks iedereen vlees uit het lab?

Professor Mark Post van de universiteit van Maastricht is erin geslaagd een hamburger, een zogenaamde ‘labburger’, te maken van 20.000 minuscule stukjes gekweekt weefsel. Het vlees is gekweekt uit stamcellen van een koe.

Vandaag werd de burger voorgesteld in Londen. Op Cultured Beef, een website opgezet door de Universiteit van Maastricht, was de persconferentie live te volgen.

Geen zout en peper

Het vlees werd geproefd door de Amerikaanse culinair journalist Josh Schonwald en de Oostenrijkse voedselwetenschapper Hanni Rützler.

‘Ik had verwacht dat de textuur zachter zou zijn. Er zit nogal wat smaak aan door het bakken. Er zit geen vet in, dus hij is niet zo sappig, maar het zit wel dicht bij vlees qua smaak. Ik mis wel zout en peper’, evalueerde onderzoekster Rützler.

Journalist Schonwald vond de textuur aanvoelen als een conventionele hamburger. ‘Maar ik vind het moeilijk vergelijken, want ik heb de laatste 20 jaar niet vaak een hamburger gegeten zonder ui of ketchup’, voegde hij daaraan toe.

Als de hamburger straks in de winkel ligt, kost hij evenveel als een echt stukje vlees of is hij zelfs goedkoper, zegt de hoogleraar. Het stukje kweekvlees dat maandag in de pan lag, kost echter vele malen meer dan een stukje in de supermarkt: namelijk 290.000 euro.

Anonieme geldschieter

Mede-Google-oprichter Sergey Brin heeft 250.000 euro geďnvesteerd in het kweekvleesproject.

Brin investeerde volgens Post in het kweekvleesproject omdat hij begaan is met dierenwelzijn en het milieu. ‘Als je ziet hoe koeien behandeld worden, dan voel ik me daar niet comfortabel bij’, zei Brin in een filmpje bij de presentatie van het kweekvlees.

Met zijn gekweekt vlees hoopt Post een alternatief te bieden voor vlees afkomstig van levende dieren. 'Zo’n omschakeling in de komende decennia zou bevorderlijk zijn voor zowel het dierenwelzijn als het milieu.'

Critici vragen zich af of het vlees wel veilig is, maar volgens Post is er ‘geen reden om te denken dat het onveilig is’.

Marsipulami
05-08-13, 14:58
Vraag is natuurlijk of zo'n proefbuisburger haram dan wel halal is.

knuppeltje
06-08-13, 09:22
Vraag is natuurlijk of zo'n proefbuisburger haram dan wel halal is.

Dat weet ik niet, maar deze slager vind het maar niks,

'Kweekvlees is een charmant maar achterhaald idee' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3487690/2013/08/06/Kweekvlees-is-een-charmant-maar-achterhaald-idee.dhtml)

super ick
06-08-13, 09:46
Waar ik niets over lees is of er geen risico's zijn op de lange termijn.
Kan je er zomaar oneindig mee doorgaan?

knuppeltje
06-08-13, 16:02
Waar ik niets over lees is of er geen risico's zijn op de lange termijn.
Kan je er zomaar oneindig mee doorgaan?

Daar ben ik niet bang voor. Dat spul gaat als het er al van komt straks allemaal in de junkfood. Dus niet in mijn maag.

super ick
06-08-13, 18:48
Daar ben ik niet bang voor. Dat spul gaat als het er al van komt straks allemaal in de junkfood. Dus niet in mijn maag.

Ik zou er ook niet veel eten. 250.000 vind ik wat prijzig voor een hamburger. Dat daar nog een markt voor te vinden is, he?