PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland is geschokt



Marsipulami
06-08-13, 19:21
Nederland heeft eigen Jonathan Jacob

Vandaag om 19:13 door evg


Nederland is geschokt door de dood van een gehandicapte vrouw. Tegen de regels in werd ze geïsoleerd en ondeskundig in bedwang gehouden in een ‘time-out kamer’, met haar dood tot gevolg. Het verhaal doet denken aan de Belg Jonathan Jacob, die stierf in een politiecel na een tussenkomst van het Bijzondere Bijstandsteam.


Panorama bracht het verhaal van Jonathan Jacob begin dit jaar aan het licht. De schrijnende beelden toonden hoe een psychotische Jonathan Jacob door de BBT van de Antwerpse politie in een politiecel in bedwang werd gehouden om een kalmeerspuit te krijgen, tot hij om het leven kwam.

Gisterenavond zond Nieuwsuur, de Nederlandse tegenhanger van Panorama, een sterk gelijkaardige reportage uit. Daarin was te zijn hoe een gehandicapte vrouw tegen haar zin naar een isoleerkamer werd gebracht. Vier medewerkster duwden haar tegen de grond. Even later overleed de vrouw. Op de bewakingscamera’s is te zien hoe de medewerkers haar op hardhandige wijze trachten te kalmeren.

Het dodelijke incident doet in Nederland vragen rijzen over de deskundigheid van de instellingen in de gehandicaptenzorg. Nieuwsuur ging op onderzoek en ontdekte dat tweederde van de zorginstellingen, die de Nederlandse Inspectie onlangs bezocht, niet aan de minimumnormen voldoet.

Joesoef
06-08-13, 19:55
Doe es een bron vermelden Mars.

Marsipulami
06-08-13, 19:57
Doe es een bron vermelden Mars.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130806_00683381

Joesoef
06-08-13, 19:59
De vrouw zat er vrijwillig, er is een zweedseband gebruikt (verboden), het was een isolatiecel ipv afkoelruimte en personeel was onvoldoende getraind.

Maar gelukkig is zo een inrichting niet al te duur.

Marsipulami
06-08-13, 20:16
De vrouw zat er vrijwillig, er is een zweedseband gebruikt (verboden), het was een isolatiecel ipv afkoelruimte en personeel was onvoldoende getraind.

Maar gelukkig is zo een inrichting niet al te duur.

Tja, camerabeelden van een incident doen altijd wel ietsje meer met de emoties van de publieke opinie dan een droge omschrijving van de feiten. Dat hebben we gezien in de zaak Jonathan Jacob die ook werd geseponeerd zonder gevolg totdat de beelden op televisie kwamen. Dat hebben we ook gezien bij het geweldsincident van de acht van Eindhoven. Ik heb de reportage omtrent deze topic niet gezien maar kan me ook wel voorstellen dat het om een spijtige samenloop van omstandigheden gaat waarvoor niet direct een schuldige hoeft te hangen.

Marsipulami
06-08-13, 21:29
Ik heb ondertussen de reportage bekeken. Het gaat -zoals ik al vermoedde- nergens over. Een spijtig incident met tragische afloop. Daarnaast wat mediageile ego-trippers die achteraf wat vrijblijvende negatieve commentaar zitten te leveren.

super ick
06-08-13, 22:10
Ik heb ondertussen de reportage bekeken. Het gaat -zoals ik al vermoedde- nergens over. Een spijtig incident met tragische afloop. Daarnaast wat mediageile ego-trippers die achteraf wat vrijblijvende negatieve commentaar zitten te leveren.

Waarom plaats je het dan?

Marsipulami
06-08-13, 22:32
Waarom plaats je het dan?

Goeie vraag. Ik weet het zelf niet. Ik ben een soort ekster die alles wat blinkt oppikt, of het nou waarde heeft of niet.

knuppeltje
07-08-13, 09:05
Wat ik niet begrijp is de uitspraak van de rechter. Alles ging tegen de wet in, maar niemand werd ergens voor veroordeeld. Er zal wel een reden voor zijn. Toch?