PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws CBS: Niet-westerse kinderen vaker weeskind na overlijden moeder



MoStar
07-08-13, 00:49
17837


Het CBS heeft onlangs haar onderzoeksresultaten gepubliceerd naar weeskinderen in Nederland. In de periode 1995 - 2011 hebben helaas gemiddeld 6.400 kinderen per jaar één van hun ouders verloren. Uit de onderzoeksresultaten komen echter een aantal merkwaardige feiten naar boven.


De eerste feit die boven water komt is dat kinderen die hun moeder verliezen vaker bij een pleeggezin terecht komen dan kinderen die hun vader verliezen. 75% van de kinderen blijven na het verliezen van hun vader woonachtig bij hun moeder. Slechts 64% van de kinderen die hun moeder verliezen blijven bij hun vader wonen.


De cijfers zijn voor niet-westerse kinderen overigens verschillend. In tegenstelling tot westerse kinderen blijft een groter gedeelte bij hun moeder wonen na het overlijden van hu vader, namelijk 90% in plaats van 75%. Bij het overlijden van hun moeder gaan echter meer niet-westerse kinderen naar een pleeggezin, namelijk 50%.

Het CBS heeft echter een goede verklaring voor het feit dat de meeste niet-westerse kinderen bij het overlijden van de vader niet naar een pleeggezin gaan. Het aantal niet-westerse vrouwen die na het overlijden van hun partner hertrouwt, is klein. Daardoor zijn deze vrouwen beter in staat om hun kinderen op te voeden zonder de stress van een mogelijk probleem in de relatie tussen de stiefvader en het kind.

Foto: isafmedia (http://www.flickr.com/photos/isafmedia/)

Revisor
07-08-13, 01:37
Samenvatting:

Westerlingen
Moeder 75 %
Vader 64 %

Niet-westerlingen
moeder 90 %
vader 50 %

Titel: Niet-westerse kinderen vaker weeskind na overlijden moeder

Het legt eenzijdig de nadruk op een deel van de uitkomsten waarbij de niet-westerse mens slechter avn af komen. er zijn namelijk meer conclusies mogelijk die gunstiger uitvallen voor niet-westerse mensen.

Waar zou dat nou aan liggen? Interessant zou ook zijn, wat zijn de cijfers van de verschillende etniciteiten? In het bijzonder die van Marokkanen.

Interessant is eigenlijk dat wij in onze tijd zo "gehersenspoeld" zijn dat we dit normaal vinden. We gaan er bij voorbaat van uit dat de Nederlandse cijfers de maatstaf zijn. natuurlijk we moeten de cijfers van autochtonen ook opkrikken, maar de hoofdgedachte die mee wordt gegeven is:cijfers van allochtonen zitten per definitie in het verdomhoekje.

Dit is wat ik er uit haal met de halve waarheid van de titel als voorbeeld.

Wij blijven met de vraag zitten waarom is het aandeel van de niet-westerse vrouwen zo veel hoger dan westerse vrouwen?

Wat moeten we nu doen? Als bijvoorbeeld blijkt dat het komt door onze inrichting van de samenleving. Gaan we de niet-westerse vrouw als rolmodel nemen voor de westerse vrouw of niet?

Ik denk dat de economische inrichting ermee te maken heeft.

Nog even dit:

als je de percentages bij elkaar optelt dan krijgen de westerse mensen 139 punten en de niet-westerse mensen 140 punten. Dit toont eigenlijk aan dat de rolverdeling van vrouwen en mannen in de westerse wereld er voor zorgt dat we de conclusie kunnen trekken dat de niet-westerse rolmodel gunstiger uitvalt voor kinderen.

Politiek correct zou ik zeggen: We moeten van beiden rolmodellen (leefomgeving met alles er op en er aan) leren om zij allemaal hoger te krijgen. Mischien heeft het met de zwakke economische positie van allochtone mannen, uitsluiting, mischien het aandeel van surinaamse en antiliaanse mannen als gevolg van de naweeen van de ''slavencultuur'' te groot, misschien wel Marokkanen, Ik weet het niet.

Voor autochtone vrouwen die eigenlijk het grootste verschil uitmaken van alle groepen onderling, 15% punten. Wat zou de oorzaak zijn dat niet-westerse vrouwen zoveel slechter scoren dan niet-westerse? Komt het door grotere deelname aan het arbeidsproces? Komt het door de cultuur?

Revisor
07-08-13, 01:51
Wat kunnen van deze onderzoeken leren? Wat moeten we doen om voor kinderen een gunstigere leefomgeving te kunnen creëren?

Revisor
07-08-13, 03:14
Ik heb de cijfers opgezocht dan blijkt dat de cijfers die gegeven worden niet juist zijn:

Autochtoon:
moeder:76%
vader: 67
Totaal: 143 %

niet-westers:
moeder: 88 %
vader: 51 %
Totaal: 139 %

Verschil is 4 % (om preciezer te zijn 143:2= 71, 5 % vs 139:2=69,5 % = )2 % voordeel voor de westerse gezinssituatie.
Conclusie dat niet-westerse gezinssituatie gunstiger is komt hiermee te vervallen.

super ick
07-08-13, 07:32
Samenvatting:


Het legt eenzijdig de nadruk op een deel van de uitkomsten waarbij de niet-westerse mens slechter avn af komen. er zijn namelijk meer conclusies mogelijk die gunstiger uitvallen voor niet-westerse mensen.


Interessant is eigenlijk dat wij in onze tijd zo "gehersenspoeld" zijn dat we dit normaal vinden. We gaan er bij voorbaat van uit dat de Nederlandse cijfers de maatstaf zijn. natuurlijk we moeten de cijfers van autochtonen ook opkrikken, maar de hoofdgedachte die mee wordt gegeven is:cijfers van allochtonen zitten per definitie in het verdomhoekje.
?

Jij denkt direct competitief en voelt je direct aangevallen. Dit artikel zou geschreven zijn om ons autochtonen er beter uit te laten springen? Jij blijft maar in groepen denken. Wij-zij. Het komt in al je artikelen en reacties terug.

Revisor
07-08-13, 08:40
Jij denkt direct competitief en voelt je direct aangevallen. Dit artikel zou geschreven zijn om ons autochtonen er beter uit te laten springen? Jij blijft maar in groepen denken. Wij-zij. Het komt in al je artikelen en reacties terug.

Ik geef het meteen toe, ik ben schuldig aan de beschuldigingen die je mij verwijt. Hoe kan ik genezen?

super ick
07-08-13, 15:57
Ik geef het meteen toe, ik ben schuldig aan de beschuldigingen die je mij verwijt. Hoe kan ik genezen?

Als je het als een ziekte ziet dan vrees ik dat er geen hoop meer voor je is.

Je maakt jezelf er leuk af met een gebbetje maar bijna alles wat je plaatst is wij-zij.

Eke
07-08-13, 17:02
CBS - Jaarlijks verliezen ruim 6 duizend minderjarige kinderen een of beide ouders - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3869-wm.htm)

Het webmagazine van het CBS heeft andere koppen dan die ene van Mostar. Dan krijg je ook een ander verhaal wat betreft vermoeden van discriminatie. Dat doet het CBS niet.

O ja,over de titel van dit topic : je bent met 1 ouder half-wees en zonder ouders wees.(kind)

knuppeltje
07-08-13, 17:33
Toch een rare topic-titel. Je bent toch pas wees als je je beide ouders verliest. Toch?

Ibrah1234
07-08-13, 18:35
Nu je het zegt. Was me niet eens opgevallen.

mark61
07-08-13, 20:36
Misschien kunnen we hier ook een homotopic van maken.

Ibrah1234
07-08-13, 20:49
Is Christiano Ronaldo homoseksueel? :o


http://www.youtube.com/watch?v=dUx7vAo26ZE

super ick
08-08-13, 08:02
Toch een rare topic-titel. Je bent toch pas wees als je je beide ouders verliest. Toch?

De topictitel klopt helemaal niet. Niet westerse kinderen waarvan de moeder overlijdt zijn vaker wees dan westerse kinderen waarvan de moeder overlijdt?

Feitelijk onjuist omdat een wees helemaal geen ouders meer heeft. En of je nu blank bent of geel als je ouders zijn overleden ben je wees. De ene niet maar dan de ander.

Men bedoelt hier dat het kind vaker niet bij de overblijvende ouder blijft wonen in niet westerse landen. Beetje slecht vertaald.
En Revje ziet dat niet a
S losstaan nieuwsfeit maar stopt het in zijn wij-zij-campagne.

knuppeltje
08-08-13, 08:31
Men bedoelt hier dat het kind vaker niet bij de overblijvende ouder blijft wonen in niet westerse landen. Beetje slecht vertaald.
En Revje ziet dat niet a
S losstaan nieuwsfeit maar stopt het in zijn wij-zij-campagne.

Dat had ik dus ook wel door. Het staat er dan ook.

mark61
08-08-13, 09:49
in niet westerse landen.

Uh, het gaat hier over Nederland.

NLMarokkanen en Turken blijven tot in de eeuwigheid 'niet-westers'.

super ick
08-08-13, 15:25
Uh, het gaat hier over Nederland.

NLMarokkanen en Turken blijven tot in de eeuwigheid 'niet-westers'.

Dat zou ik ze moeten vragen. Als ze zichzelf meer verbonden blijven voelen met Marokko en Turkije wellicht niet. Anderen zijn westers in een paar jaar.
Niet westers heb ik uit het artikel overgenomen.