PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorbeeld van racistische berichtgeving: Algemeen Dagblad en Geert Wilders



Revisor
07-08-13, 09:39
Zusjes doodsbang na ruzie met Marokkaanse jongens

Door: Bart Lauret

5-8-13 - 12:40 bron: AD/UN

http://static1.ad.nl/static/photo/2013/12/3/12/20130805140100/media_xll_1787247.jpg ’Ik kreeg meteen een grote mond. Van: is dit land alleen van jou’

De Haarrijnseplas. Inzet: Michelle met haar kapotgeslagen lip. © Google Streetview/Privéfoto.
update Twee jonge vrouwen uit Utrecht zijn bij de Haarrijnseplas belaagd door een groep jongeren. Daarbij werd de 21-jarige Michelle zo hard geslagen dat ze buiten bewustzijn raakte en door omstanders uit het water werd gered, meldt het AD/Utrechts Nieuwsblad. De politie heeft nog geen verdachten aangehouden.

Het volgende moment word ik wakker met een dikke lip, een pijnlijke neus en losse tanden
Slachtoffer Michelle

Michelle was met haar zusje Chantal vrijdagmiddag even naar de Haarrijnse Plas gegaan om een koele duik te nemen. 'Onze oma is pas overleden en we wilden ons even ontspannen. Ik was al een paar keer bij het strandje geweest, maar de sfeer staat mij er niet zo aan. Het was de bedoeling dat we maar even zouden blijven.'

De twee jonge vrouwen kozen er volgens Michelle bewust voor om in de buurt van de gezinnen te gaan liggen en niet op de plek waar groepen jongeren zich verzamelen. 'Die wilden we juist niet opzoeken.'

Op een gegeven moment kreeg Michelle een bal hard tegen haar rug aangeschopt. Of dat nu per ongeluk ging of niet, Michelle vroeg of de groep jongens verderop wilden gaan voetballen en niet tussen de zonnebadende gasten. 'Ik kreeg meteen een grote mond. Van 'is dit land alleen van jou'. Het ging om een groep Marokkaanse jongens.'

Omsingeld
Omdat ze wil dat de strandwachten ingrijpen, loopt ze in de richting van de verzorgingspost. Als ze zich omkeert, ziet ze dat haar zusje is omsingeld door de groep en dat er geduwd en getrokken wordt. 'Ik ben ertussen gesprongen om mijn zusje te helpen. Wat allemaal geroepen is weet ik niet meer. Het volgende moment word ik wakker met een dikke lip, een pijnlijke neus en losse tanden. Ik ben door omstanders gelukkig uit het water gehaald en zij hebben me eerste hulp verleend.'

Dinsdag heeft Michelle een afspraak bij de politie om de aangifte uitgebreid op te nemen. Ze zette haar verhaal op Facebook in de hoop dat getuigen zich bij de politie melden. 'Het waren geen jongens uit de buurt.'

De politie heeft volgens woordvoerder Ellen de Heer ook een oproep geplaatst op Twitter. 'Wij zijn bij het incident geweest en de verhalen over wat er is gebeurd, lopen nogal uiteen. Er zijn ook verklaringen dat de vrouwen met schelden en duwen zijn begonnen. We hopen dat er misschien mensen zijn die zich als getuige melden.' Michelle hoopt daar ook op. 'Want dit mag echt niet meer gebeuren. Het is niet zo dat wij dit uitgelokt hebben.' Voor de jonge Utrechtse en haar zus, was het in elk geval het laatste bezoek aan de Haarrijnse Plas. 'Ik ga er nooit meer heen. Ik durf sinds het gebeuren bijna niet meer de straat op.'

De veiligheid rond de Haarrijnseplas is al een tijd in het geding. Behalve dat meisjes en vrouwen klagen over intimiderend gedrag door jongeren, worden er ook veel diefstallen gepleegd. Op warme dagen zet de politie soms extra agenten in om permanent toezicht te houden. Afgelopen vrijdag was dat overigens niet het geval.

Taal
PVV-leider Geert Wilders heeft op Twitter zijn misnoegen geuit over het voorval. 'Er is maar één taal die het Marokkaans straattuig aanspreekt: oppakken, vastzetten en uitzetten', schrijft hij.



https://si0.twimg.com/profile_images/3059093923/7c5fdd6b5a0a737444dc94953c996f44_normal.jpeg (https://twitter.com/intent/user?screen_name=geertwilderspvv)

Geert Wilders (https://twitter.com/intent/user?screen_name=geertwilderspvv) @geertwilderspvv

Er is maar 1 taal die 't Marokkaans straattuig aanspreekt: oppakken, vastzetten en uitzetten. Ouders mogen gratis mee ad.nl/ad/nl/1039/Utr… (http://t.co/eRrnvNrAEW)

3:36 AM Aug 5th (https://twitter.com/geertwilderspvv/status/364333963038302208)



Zusjes doodsbang na ruzie met Marokkaanse jongens - AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3487200/2013/08/05/Zusjes-doodsbang-na-ruzie-met-Marokkaanse-jongens.dhtml)


Marokkanen vetgedrukt op de voorpagina van het Algemeen Dagblad (internet editie). Met een reactie van Wilders natuurlijk die meteen de ouders ook wil uitzetten, collectieve straffen zoals Israel die uitdeelt aan Palestijnen. Vooroordelen kunnen weer bevestigd worden en kunnen we al onze frustraties op Marokkanen los laten gaan.

Maar dan....

Revisor
07-08-13, 09:43
Knokken bij waterplas, 'broeinest voor tuig'

Door: redactie

6-8-13 - 07:17 bron: AD/Utrechts Nieuwsblad

http://static0.ad.nl/static/photo/2013/3/1/7/20130806071459/media_xll_1788112.jpg
Groep jongeren terroriseert badgasten
Een agent houdt een man in bedwang, Hij was één van de elf badgasten die gisteravond werden aangehouden. © Marnix Schmidt.

Politie en jongeren zijn gisteravond met elkaar op de vuist gegaan bij de Haarrijnseplas. Volgens badgasten ging het er hard aan toe. Voor veel gezinnen is de maat vol. Ze mijden de plas voortaan, tenzij er extra toezicht komt. Volgens locoburgemeester Lintmeijer denkt Utrecht na over extra maatregelen.

Nog meer toezicht, een hek rond de plas of wellicht een groter strand, zodat de mensen minder dicht op elkaar zitten. Dat zijn maatregelen die volgens Lintmeijer kunnen helpen.

Na een mishandeling van een meisje vrijdagavond ging het gisteravond weer mis bij de zwemplas langs de snelweg A2. De politie hield een man, tien jongeren en een vrouw aan. Een groep jongeren veroorzaakte overlast, weigerde weg te gaan en ging met agenten op de vuist, aldus de politie. Volgens de jongeren was er niets aan de hand.

Getuigen zeggen dat het er tijdens de vechtpartij hard aan toe ging. Badgast Manon van Dijk vertelt aan het AD/Utrechts Nieuwsblad: 'De jongeren sloegen met stokken en gooiden blikjes.'

Niet veilig
Van Dijk mijdt de zwemplas overdag, omdat ze zich niet meer veilig voelt. 'Ik ga alleen nog maar na half zeven. Dan is de groep weg.'

De politie moet bijna dagelijks ingrijpen vanwege overlast van met name groepen jongeren. Sinds een paar weken zijn er permanent agenten en toezichthouders aanwezig. Eind juli werden nog zes gebiedsontzeggingen aan raddraaiers uitgedeeld.

Voor Andy Zondervan en zijn vriendin was de Haarrijnseplas een van de redenen om in Terwijde een huis te kopen. Zijn zoontje zou er lekker op het strand kunnen spelen. Inmiddels durft hij dat niet meer aan. 'Ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje een vechtpartij meemaakt,' zegt Zondervan. Zijn buren mijden de Haarrijnseplas ook, zegt hij.

Zondervan is niet de enige die het strand liever niet meer bezoekt. Ook Jet Hesseling gaat niet meer. 'Ik ga nooit meer naar die plas. Het is een broeinest voor criminelen en tuig.'

Op Twitter laten veel inwoners van Leidsche Rijn weten de Haarrijnseplas liever te mijden.

CDA-raadslid Eiko Smid riep al eerder op tot maatregelen. Hij is nu vooral bang dat de reputatie van de plas bezoedeld raakt. 'Er moet meer toezicht komen. Het aantal incidenten neemt alleen maar toe. Dat kan niet langer. Dit is niet goed voor de stad.'

Knokken bij waterplas, 'broeinest voor tuig' - AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3487716/2013/08/06/Knokken-bij-waterplas-broeinest-voor-tuig.dhtml)


Waarom wordt hier niet de afkomst erbij vermeldt? Dan vraag je je af wat voor zin heeft het om bij overlast van Marokkanen, hun afkomst erbij te vermelden? Waar blijft Wilders?

Magister
07-08-13, 09:49
Waarom wordt hier niet de afkomst erbij vermeldt? Dan vraag je je af wat voor zin heeft het om bij overlast van Marokkanen, hun afkomst erbij te vermelden? Waar blijft Wilders?

Omdat we de waarheid willen weten.

Revisor
07-08-13, 10:03
Omdat we de waarheid willen weten.

De gehele waarheid of maar een deel van de waarheid?

Magister
07-08-13, 10:12
De gehele waarheid of maar een deel van de waarheid?

Yes!!

Revisor
07-08-13, 10:15
Yes!!

Yes wat?

Magister
07-08-13, 10:17
Yes wat?

Zie mijn bericht hierboven.

Revisor
07-08-13, 10:21
Zie mijn bericht hierboven.

Dat heb ik natuurlijk al gelezen, ik heb het zelfs geciteerd. Nu je antwoord nog.

Oiseau
07-08-13, 10:23
Schaamtecultuur van Nederlanders manifesteert zich op deze manier wanneer het om blanke tuig gaat.
"Racistische tolerantie" bestaat, dus! Tolerant voor je eigen tuig en 100 keer intolerant voor een Marokkaanse tuig.

Magister
07-08-13, 10:26
Dat heb ik natuurlijk al gelezen, ik heb het zelfs geciteerd. Nu je antwoord nog.

Ik was duidelijk.

Revisor
07-08-13, 10:33
Ik was duidelijk.

Die duidelijkheid blijkt niet uit je antwoord.

Eke
07-08-13, 14:57
[B?

Revisor, verslaggevers sturen hun artikel naar de redactie. Die verzint vaak de kop
.
De verslaggever gebruikt het woord Marokkanen functioneel, als toelichting bij "Is dit land alleen van jou? "

De redactie denkt aan inkomsten : koppen met slecht nieuws verkopen het best.

Dus zowel die ballende badgasten als de redactie gaan uit van eigenbelang en ze schaden de belangen van opgroeiende kleintjes :boos:

super ick
07-08-13, 16:21
Schaamtecultuur van Nederlanders manifesteert zich op deze manier wanneer het om blanke tuig gaat.
"Racistische tolerantie" bestaat, dus! Tolerant voor je eigen tuig en 100 keer intolerant voor een Marokkaanse tuig.

Ja dat moet het zijn.

Ik maak geen onderscheid. Als mijn dochter zo bijgewerkt wordt door een groepje jongens lig ik de volgende dag op het strandje. Duikt de dader op dan mag hij zijn tandjes gaan zoeken want die sla ik er eigenhandig uit. Of hij geel, zwart, bruin of roze is maakt me geen flikker uit.
Smerig laf tuig.

Als ik er getuige van was geweest had ik zeker ingegrepen. Wat dat betreft vind de genoemde gezinnen ook laf tuig. Beetje blijven liggen en ernaar kijken. Bah.

Magister
07-08-13, 16:44
Schaamtecultuur van Nederlanders manifesteert zich op deze manier wanneer het om blanke tuig gaat.
"Racistische tolerantie" bestaat, dus! Tolerant voor je eigen tuig en 100 keer intolerant voor een Marokkaanse tuig.

Wie zegt er dat dit blanken zijn?