PDA

Bekijk Volledige Versie : De mateloze arrogantie van Bodar als taalhoeder.



knuppeltje
09-08-13, 11:52
Bodar die zich opwerpt als hoeder van de Nederlandse taal. Gekker moet het niet worden.


'De mateloze arrogantie van Bodar, die zich als hoeder van het Nederlands opwerpt' - Martijn Simons - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11187/Martijn-Simons/article/detail/3489631/2013/08/09/De-mateloze-arrogantie-van-Bodar-die-zich-als-hoeder-van-het-Nederlands-opwerpt.dhtml)

Magister
09-08-13, 11:57
Bodar die zich opwerpt als hoeder van de Nederlandse taal. Gekker moet het niet worden.


'De mateloze arrogantie van Bodar, die zich als hoeder van het Nederlands opwerpt' - Martijn Simons - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11187/Martijn-Simons/article/detail/3489631/2013/08/09/De-mateloze-arrogantie-van-Bodar-die-zich-als-hoeder-van-het-Nederlands-opwerpt.dhtml)

Maar gelijk heeft hij wel...

Charlus
09-08-13, 14:24
Wat ik lelijk vind? Uit het artikel.

Kun je niks aan doen,
als ze zeggen dat zij ten minste nog wél weten wanneer je een -t, een -d of een -dt schrijft.
WTF (W=Who) is 'je'?

is het in feite al te laat.
Wat is het verschil tussen te laat en in feite te laat?

mensen die het eigenlijk niet waard zijn
Wat is het verschil tussen het niet waard zijn en het eigenlijk niet waard zijn? Wschnl. betekenen 'in feite' en 'eigenlijk' hetzelfde.

Wat ik verder extreem lelijk vind en (bijna had ik hier 'echt' tussengevoegd, ook heel erg) taalverloedering: vrijen zeggen waar neuken wordt bedoeld. Neuken klinkt zo hard, vrijen zacht en beschaafd terwijl eenieder weet dat neuken wordt bedoeld. How very handy. Vrijen in de juiste betekenis is omhelzen/strelen/kussen/tongen waar nu geen woord meer voor is want vrijen=neuken. Vooral in de media is het gevrij niet van de lucht en als er een deskundige in beeld komt wordt het nog erger: "en als je dan tijdens het vrijen met je partner ...". Je, vrijen, partner, gatver.

sjo
09-08-13, 16:13
Wat ik lelijk vind? Uit het artikel.

WTF (W=Who) is 'je'?

Wat is het verschil tussen te laat en in feite te laat?

Wat is het verschil tussen het niet waard zijn en het eigenlijk niet waard zijn? Wschnl. betekenen 'in feite' en 'eigenlijk' hetzelfde.

Wat ik verder extreem lelijk vind en (bijna had ik hier 'echt' tussengevoegd, ook heel erg) taalverloedering: vrijen zeggen waar neuken wordt bedoeld. Neuken klinkt zo hard, vrijen zacht en beschaafd terwijl eenieder weet dat neuken wordt bedoeld. How very handy. Vrijen in de juiste betekenis is omhelzen/strelen/kussen/tongen waar nu geen woord meer voor is want vrijen=neuken. Vooral in de media is het gevrij niet van de lucht en als er een deskundige in beeld komt wordt het nog erger: "en als je dan tijdens het vrijen met je partner ...". Je, vrijen, partner, gatver.

Volledig eens. Omhelzen, strelen en zoenen was ooit vrijen. Heerlijk ; ook het woord. Dat heet nu knuffelen. Wat een belevingsinflatie. Wat een afstomping. En wat een gebrek aan romantiek, affectie en genegenheid is er opgeslagen in het lelijke woord neuken.

super ick
09-08-13, 16:50
Hij vind het lelijk. Als argument voor het feit dat hij smaak had, in zijn optiek dus de norm mocht stellen, gaf hij aan kunstgeschiedenis gestudeerd te hebben. Wat een arrogantie.

Wat ik nog zwakker vond was dat hij de ex-PVVkneus alle ruimte gaf zijn onzin te verkondigen.

knuppeltje
09-08-13, 16:58
Maar gelijk heeft hij wel...

Welnee, helemaal niet zelfs. :haha:

Afgezien van een paar reeds lang doodverklaarde talen, is taal is een organisch iets. Er worden uit andere talen woorden overgenomen, en er worden op straat nieuwe geboren, waarvan er een aantal in de 'Dikke' worden opgenomen en zo de taal officieel verrijken.

Dat proces zou nooit mogen stoppen.

Het ook raar dat Bodar alleen met Engelse woorden aankomt, terwijl er al eeuwenlang vanuit diverse andere talen vele woorden in onze taal zijn opgenomen.

Zoals vanuit het Frans en het Italiaans bijvoorbeeld. Maar ja, Frans...dat is chique hè. Vandaar dat hij aan het slot op een opmerking van iemand anders zei: Voilà.

En Italiaans...dat moet hij elke keer in Rome spreken als hij daar weer verblijft. Dus kan hij woorden uit de taal der maffiosi niet verketteren De paus, zijn baas, moest het eens horen.

Maar ook uit het Arabisch...of via het Arabisch, zijn er al eeuwen geleden vele woorden in onze taal opgenomen. Je kunt er een fikse waslijst van maken. Hoeft niet meer, wat dat heeft Montgomery Watt al gedaan. Die woorden uit de taal der moslims zou die brave bekeerder tot het christendom, toch zeker een gruwel moeten zijn. Maar ook daarover heb ik hem niet gehoord.

Bodar mag dan mogelijk gelijk hebben als hij zegt dat je in België veel minder Engelse woorden hoort, maar daar verzinnen ze voor elk woord uit een andere taal de meest rare woorden, op het infantiele af, en zo klinken ze dan ook,

Verder gebruiken de Belgen, gedreven door hun totaal onnodig overdreven minderwaardigheidscomplex, voor haast alles verkleinwoorden. Ook dat klinkt infantiel. Je lacht je een bult als je het hoort.

Ik kan maar een reden bedenken waarom Bodar zo selectief fulmineerde. Als ambtenaar van de Katholieke kerk neemt hij de Engelsen die scheiding, ingezet door Hendrik de achtste, nog steeds kwalijk, en kan hij zich daar nog steeds niet overheen zetten. :student:

knuppeltje
09-08-13, 17:00
Hij vind het lelijk. Als argument voor het feit dat hij smaak had, in zijn optiek dus de norm mocht stellen, gaf hij aan kunstgeschiedenis gestudeerd te hebben. Wat een arrogantie.

Wat ik nog zwakker vond was dat hij de ex-PVVkneus alle ruimte gaf zijn onzin te verkondigen.

Ik vond het eerder héél zwak dat ze hem zoveel ruimte gaven. :haha:

Charlus
09-08-13, 17:38
Ik deel zijn afkeer van 'daten', zal mede komen door de overkill. Men datet zich suf.

Oiseau
09-08-13, 19:53
In hem zie ik hoe groot de kloof tussen de Kerk en Geloof, als buitenstander.
Hij hoort de gelovigen te dienen, niet schilderijen en gebouwen etc met zoveel bekakte woorden heilig te verklaren. Een gewone gelovig herkent daarin geen brood voor zijn hongerig geest naar mijn mening.

super ick
09-08-13, 20:16
Ik vond het eerder héél zwak dat ze hem zoveel ruimte gaven. :haha:

Ook.

Overigens accepteerde hij wel dat taal veranderd alleen met de verruwing en net opnemen van woorden uit andere talen heeft hij moeite.
Dat eerste is een kwestie van smaak. Ik krijg de indruk dat het voor hem wel erg snel te grof is. Misschien heeft hij ook niet in de gaten dat hij de vreemde eend in de bijt is. Als ik de man hoor praten krijg ik de indruk dat hij behoorlijk wereldvreemd is.
Onze taal zit vol met woorden uit Latijn, Grieks, Frans, etc. alleen nu moet het ineens stoppen omdat hij de woorden die nu gebruikt worden lelijk vind en moeten aannemen dat hij gelijk heeft want hij heeft smaak omdat hij geschiedenis heeft gestudeerd.

De Don Quichot.

Magister
09-08-13, 22:30
Welnee, helemaal niet zelfs. :haha:

Afgezien van een paar reeds lang doodverklaarde talen, is taal is een organisch iets. Er worden uit andere talen woorden overgenomen, en er worden op straat nieuwe geboren, waarvan er een aantal in de 'Dikke' worden opgenomen en zo de taal officieel verrijken.

Dat proces zou nooit mogen stoppen.

Het ook raar dat Bodar alleen met Engelse woorden aankomt, terwijl er al eeuwenlang vanuit diverse andere talen vele woorden in onze taal zijn opgenomen.

Zoals vanuit het Frans en het Italiaans bijvoorbeeld. Maar ja, Frans...dat is chique hè. Vandaar dat hij aan het slot op een opmerking van iemand anders zei: Voilà.

En Italiaans...dat moet hij elke keer in Rome spreken als hij daar weer verblijft. Dus kan hij woorden uit de taal der maffiosi niet verketteren De paus, zijn baas, moest het eens horen.

Maar ook uit het Arabisch...of via het Arabisch, zijn er al eeuwen geleden vele woorden in onze taal opgenomen. Je kunt er een fikse waslijst van maken. Hoeft niet meer, wat dat heeft Montgomery Watt al gedaan. Die woorden uit de taal der moslims zou die brave bekeerder tot het christendom, toch zeker een gruwel moeten zijn. Maar ook daarover heb ik hem niet gehoord.

Bodar mag dan mogelijk gelijk hebben als hij zegt dat je in België veel minder Engelse woorden hoort, maar daar verzinnen ze voor elk woord uit een andere taal de meest rare woorden, op het infantiele af, en zo klinken ze dan ook,

Verder gebruiken de Belgen, gedreven door hun totaal onnodig overdreven minderwaardigheidscomplex, voor haast alles verkleinwoorden. Ook dat klinkt infantiel. Je lacht je een bult als je het hoort.

Ik kan maar een reden bedenken waarom Bodar zo selectief fulmineerde. Als ambtenaar van de Katholieke kerk neemt hij de Engelsen die scheiding, ingezet door Hendrik de achtste, nog steeds kwalijk, en kan hij zich daar nog steeds niet overheen zetten. :student:

Het is van de gekke dat er steeds meer lelijke Engelse woorden in zwang komen voor mooie Nederlandse woorden.

CONTRA
09-08-13, 23:16
Het is van de gekke dat er steeds meer lelijke Engelse woorden in zwang komen voor mooie Nederlandse woorden.

zoals?

Charlus
10-08-13, 01:56
Overtrokken om Bodar van mateloze arrogantie te betichten, de man mag best het zijne denken van bepaalde ontwikkelingen. Ik meen te kunnen vaststellen dat de columnist een uit zijn nek zwetsende flapdrol is. Zijn schrijfstijl staat me ook al niet aan.
Altijd verdacht wanneer iemand een ander beschuldigt van arrogantie.

Juffrouw_Saartje
10-08-13, 05:42
Wat ik nog zwakker vond was dat hij de ex-PVVkneus alle ruimte gaf zijn onzin te verkondigen.

Je bent zelf een kneus.

knuppeltje
10-08-13, 10:03
Het is van de gekke dat er steeds meer lelijke Engelse woorden in zwang komen voor mooie Nederlandse woorden.

Woorden worden mooi of lelijk door de context. Op zich zelf zijn woorden slechts een combinatie van enige van de 26 letters die we hebben, meer niet. Bodar zijn opponent legde dat prima uit.
Daarom kun je iedereen met woorden die buiten de context heel beschaafd klinken, op de meest onbeschoft manier bejegenen. Je kunt er een ander totaal mee afbranden, tot op het bot beledigen, buitensluiten, zijn wezen en bestaan ontkennen, en ga zo maar door.

Je kunt zelfs met de door Bodar ongetwijfeld heel mooi geachte woorden prima een strak georganiseerde hetze, vervolging en vermoording van andersgelovigen, andersdenkenden en anders geaarden opzetten.

Het instituut waar Bodar werkt, en waar het verheffend woord alom klinkt, heeft zich daaraan eeuwenlang schuldig gemaakt.

Bodar kan beter zijn bek stijf dicht houden, als het om mooie of lelijke woorden gaat.

Magister
10-08-13, 11:25
Woorden worden mooi of lelijk door de context. Op zich zelf zijn woorden slechts een combinatie van enige van de 26 letters die we hebben, meer niet. Bodar zijn opponent legde dat prima uit.
Daarom kun je iedereen met woorden die buiten de context heel beschaafd klinken, op de meest onbeschoft manier bejegenen. Je kunt er een ander totaal mee afbranden, tot op het bot beledigen, buitensluiten, zijn wezen en bestaan ontkennen, en ga zo maar door.

Je kunt zelfs met de door Bodar ongetwijfeld heel mooi geachte woorden prima een strak georganiseerde hetze, vervolging en vermoording van andersgelovigen, andersdenkenden en anders geaarden opzetten.

Het instituut waar Bodar werkt, en waar het verheffend woord alom klinkt, heeft zich daaraan eeuwenlang schuldig gemaakt.

Bodar kan beter zijn bek stijf dicht houden, als het om mooie of lelijke woorden gaat.

Het gaat hier over taal en niet over iets anders. Al die zaken die jij hier erbij sleept zijn irrelevant. Bodar hoeft voor niemand zijn mond te houden, hij heeft recht op zijn mening, net als iedereen. En ik ben het met hem eens.

knuppeltje
10-08-13, 13:11
Het gaat hier over taal en niet over iets anders. Al die zaken die jij hier erbij sleept zijn irrelevant. Bodar hoeft voor niemand zijn mond te houden, hij heeft recht op zijn mening, net als iedereen. En ik ben het met hem eens.

Een werknemer van een dergelijk misdaadsyndicaat, dat ondanks alle mooie en verheffende woorden die er gebezigd werden, en nog gebezigd worden, kan inderdaad maar beter zijn kaken stijf op elkaar houden als het om mooie woorden gaat.

Zeker als dat personeelslid ook nog eens behoort tot de groep mensen die door zijn werkgever, onder het alsmaar bezigen van mooie en verheven verheven woorden, omwille van de geaardheid vele eeuwen op de meest rabiate manier is vervolgd en vermoord, en het officiële standpunt van zijn werkgever over homoseksualiteit nog steeds vijandig is voor homoseksuelen.

Volgens mij, maar wie ben ik, is hij zwaar gestoord en lijdt hij aan een zeer ernstige vorm van exobistische sadomasochisme. Volgens mij ben je dan rijp voor de psychiater.

Charlus
10-08-13, 14:34
Volgens mij, maar wie ben ik, is hij zwaar gestoord en lijdt hij aan een zeer ernstige vorm van exobistische sadomasochisme.
Bodar zwaar gestoord? Zeer ernstig exobistisch (huh?) sadomasochistisch? Je bent verdwaald.

Volgens mij ben je dan rijp voor de psychiater.
Strikt genomen een overbodige uitspraak; als iemand volgens jou zwaar gestoord is, volgt daaruit automatisch dat volgens jou hij rijp is voor de psychiater. Edoch. Je zegt 'eigenlijk' iets anders: wanneer Knuppeltje van iemand beweert dat hij zwaar gestoord is, is hij ('je') rijp voor de psychiater. Grootheidswaanzin.

super ick
10-08-13, 15:31
Je bent zelf een kneus.

O maar natuurlijk,

Mijnheer de PVVer maakt de islam eerst met de grond gelijk zonder er kennelijk ook maar iets van af te weten. Loopt als een schoothondje achter Wilders aan. Alleen nu is mij heer de doler ineens moslim en dan kan het geen kneus meer zijn. Is dat de logica? waar loopt hij over enkele jaren achteraan als hij zo van het ene uiterste in het andere raakt? Zit hij dan bij de Hells Angels ofzo?

Magister
10-08-13, 15:48
Een werknemer van een dergelijk misdaadsyndicaat, dat ondanks alle mooie en verheffende woorden die er gebezigd werden, en nog gebezigd worden, kan inderdaad maar beter zijn kaken stijf op elkaar houden als het om mooie woorden gaat.

Zeker als dat personeelslid ook nog eens behoort tot de groep mensen die door zijn werkgever, onder het alsmaar bezigen van mooie en verheven verheven woorden, omwille van de geaardheid vele eeuwen op de meest rabiate manier is vervolgd en vermoord, en het officiële standpunt van zijn werkgever over homoseksualiteit nog steeds vijandig is voor homoseksuelen.

Volgens mij, maar wie ben ik, is hij zwaar gestoord en lijdt hij aan een zeer ernstige vorm van exobistische sadomasochisme. Volgens mij ben je dan rijp voor de psychiater.

Je zult er wel verstand van hebben, van die sexuele afwijkingen die je noemt. Dus kun je beter je mond houden mag je niets meer zeggen.

Juffrouw_Saartje
10-08-13, 16:01
Alleen nu is mij heer de doler ineens moslim en dan kan het geen kneus meer zijn.

Inderdaad.

Charlus
10-08-13, 16:48
Inderdaad.
Waar het bij jou op neerkomt is dat moslims per definitie beter zijn dan niet-moslims, want van de twee kunnen alleen de laatsten kneuzen zijn.

Juffrouw_Saartje
10-08-13, 17:14
Je moet het in de context zien wat Super Ick geschreven heeft:

O maar natuurlijk,

Mijnheer de PVVer maakt de islam eerst met de grond gelijk zonder er kennelijk ook maar iets van af te weten. Loopt als een schoothondje achter Wilders aan. Alleen nu is mij heer de doler ineens moslim en dan kan het geen kneus meer zijn. Is dat de logica? waar loopt hij over enkele jaren achteraan als hij zo van het ene uiterste in het andere raakt? Zit hij dan bij de Hells Angels ofzo?

Uiteraard is hij geen kneus omdat hij op zijn zoektocht de islam gevonden heeft. Hij heeft onderzoek gedaan en heeft de juiste conclusie getrokken, een hele verstandige man die van Doorn. Super Ick doet net alsof Arnaud een doler is en van het één naar het andere hopt en dat zal blijven doen, alsof het een soort bevlieging van hem is. Dat vind ik kneuZerig van Super Ick.

mark61
10-08-13, 17:27
Uiteraard is hij geen kneus omdat hij op zijn zoektocht de islam gevonden heeft. Hij heeft onderzoek gedaan en heeft de juiste conclusie getrokken

Ik kan iemand die van het ene uiterste naar het andere zwalkt niet serieus nemen. Wat ie ook in de toekomst wel of niet gaat doen. Zit gewoon een stekker los.

super ick
10-08-13, 20:43
Inderdaad.

Waarom?

super ick
10-08-13, 20:53
Je moet het in de context zien wat Super Ick geschreven heeft:

O maar natuurlijk,

Mijnheer de PVVer maakt de islam eerst met de grond gelijk zonder er kennelijk ook maar iets van af te weten. Loopt als een schoothondje achter Wilders aan. Alleen nu is mij heer de doler ineens moslim en dan kan het geen kneus meer zijn. Is dat de logica? waar loopt hij over enkele jaren achteraan als hij zo van het ene uiterste in het andere raakt? Zit hij dan bij de Hells Angels ofzo?

Uiteraard is hij geen kneus omdat hij op zijn zoektocht de islam gevonden heeft. Hij heeft onderzoek gedaan en heeft de juiste conclusie getrokken, een hele verstandige man die van Doorn. Super Ick doet net alsof Arnaud een doler is en van het één naar het andere hopt en dat zal blijven doen, alsof het een soort bevlieging van hem is. Dat vind ik kneuZerig van Super Ick.

Ik heb mijzelf teruggelezen en blijf bij mijn standpunt.
Jij bent verantwoordelijk voor jou uitspraken. Als iemand je dan 'ter verantwoording' roept moet je niet kinderachtig mij de schuld gaan geven maar Charlus gewoon een eerlijk antwoord geven.

Of je excuses maken................

knuppeltje
11-08-13, 08:42
:haha:
Je zult er wel verstand van hebben, van die sexuele afwijkingen die je noemt. Dus kun je beter je mond houden mag je niets meer zeggen.

Ga die landverrader maar verdedigen, ja.

knuppeltje
11-08-13, 08:53
Bodar zwaar gestoord? Zeer ernstig exobistisch (huh?) sadomasochistisch? Je bent verdwaald.

Strikt genomen een overbodige uitspraak; als iemand volgens jou zwaar gestoord is, volgt daaruit automatisch dat volgens jou hij rijp is voor de psychiater. Edoch. Je zegt 'eigenlijk' iets anders: wanneer Knuppeltje van iemand beweert dat hij zwaar gestoord is, is hij ('je') rijp voor de psychiater.

Ik vind dat ik hem daarmee alle eer bewijs die hem toekomt, en ik wens hem het beste toe bij de shrink. :student:

.

Magister
11-08-13, 09:29
:haha:

Ga die landverrader maar verdedigen, ja.

Ik wacht op zakelijke argumenten van jou. Je hebt er nog niet één genoemd.

Charlus
11-08-13, 16:41
Je moet het in de context zien wat Super Ick geschreven heeft:

O maar natuurlijk,

Mijnheer de PVVer maakt de islam eerst met de grond gelijk zonder er kennelijk ook maar iets van af te weten. Loopt als een schoothondje achter Wilders aan. Alleen nu is mij heer de doler ineens moslim en dan kan het geen kneus meer zijn. Is dat de logica? waar loopt hij over enkele jaren achteraan als hij zo van het ene uiterste in het andere raakt? Zit hij dan bij de Hells Angels ofzo?

Uiteraard is hij geen kneus omdat hij op zijn zoektocht de islam gevonden heeft. Hij heeft onderzoek gedaan en heeft de juiste conclusie getrokken, een hele verstandige man die van Doorn. Super Ick doet net alsof Arnaud een doler is en van het één naar het andere hopt en dat zal blijven doen, alsof het een soort bevlieging van hem is. Dat vind ik kneuZerig van Super Ick.
Jij reageerde met "inderdaad" op Super Ick zijn ongetwijfeld sarcastisch bedoelde opmerking dat mijnheer de doler (Van Doorn) geen kneus meer kan zijn omdat hij nu ineens moslim is. Ik concludeer uit je instemming dat volgens jou een moslim geen kneus kan zijn maar een ongelovige wel. Klopt die conclusie?
Een moslim kan best óók een idioot zijn. Dat interview met hem maakt bv. duidelijk dat hij nog steeds denkt in termen van superieur/inferieur, alleen hij is van positie gewisseld. Nu zijn voor hem de ongelovigen inferieur, zwakkelingen die zich willoos van alles laten aanpraten.

knuppeltje
11-08-13, 17:28
Ik wacht op zakelijke argumenten van jou. Je hebt er nog niet één genoemd.

Omdat je ze niet wilt lezen. Moet ik nu verbaasd zijn?

Charlus
11-08-13, 19:30
Ik wacht op zakelijke argumenten van jou. Je hebt er nog niet één genoemd.Omdat je ze niet wilt lezen. Moet ik nu verbaasd zijn?
Waarin ligt voor de deelnemers de charme van dergelijke uitwisselingen? En het gáát maar door. Zal te maken hebben met de behoefte tot demonstreren dat men hoger kan pissen dan de ander.

Juffrouw_Saartje
11-08-13, 19:33
Mij een raadsel waarin voor de deelnemers de charme van dergelijke uitwisselingen ligt. En het gáát maar door. Zal te maken hebben met de behoefte tot demonstreren dat men hoger kan pissen dan de ander.

Bah wat een lelijk taalgebruik, ga dat aan Bodar rapporteren :ego:

Charlus
11-08-13, 19:43
Bah wat een lelijk taalgebruik, ga dat aan Bodar rapporteren :ego:
Functioneel, ook omdat het geluid (pssss) van de activiteit is vervat in het woord waardoor het aan plasticiteit wint. Van Dale zegt over pissen: informeel.
Ik denk niet dat Bodar bezwaar heeft tegen het woord.

H.P.Pas
11-08-13, 20:04
Bah wat een lelijk taalgebruik, ga dat aan Bodar rapporteren :ego:

Welnee, traditiebewust:
File:De piskijker door Jan Steen.jpg - Wikimedia Commons (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:De_piskijker_door_Jan_Steen.jpg)

sjo
13-08-13, 19:31
"Al wat tegen de wand pist" is een oud-Nederlandse benaming voor "al wat mannelijk is". De uitdrukking komt voor in oude versies van de Statenvertaling. Waar het precies staat weet ik even niet.....

H.P.Pas
13-08-13, 20:41
"Al wat tegen de wand pist" is een oud-Nederlandse benaming voor "al wat mannelijk is". De uitdrukking komt voor in oude versies van de Statenvertaling. Waar het precies staat weet ik even niet.....

1 Koningen 14:10, 2 Koningen 9:8.

Statenvertaling als mijnenveld (http://www.smouter.net/docs/statenvertaling-als-mijnenveld.htm)

Maar ook binnen de wereld van de Statenvertaling is het al een mijnenveld. Alleen de site biblija.net biedt al drie verschillende statenvertalingen en er zijn er nog meer. Bekend is de uitgave van de Gereformeerde Bijbel Stichting, die zich beijvert om de meest originele uitgave te verspreiden, gebaseerd op de oudste editie. Deze uitgave werd bekend onder de naam “wandpissersbijbel” op basis van onder meer 2 Koningen 9:8 waarin te lezen is: “ende ick sal van Achab uytroeyen dien, die aen de wandt pist” – hetgeen in latere edities werd “al wat mannelijk is”. Ooit heb ik eens nagekeken wat de GBS-bijbel daar nu echt van maakt en wat blijkt? Er staat “al wat aan de wand watert”. Dat is nou in de meest letterlijke zin het verwateren van je beginselen!