PDA

Bekijk Volledige Versie : Japanse staatsschuld boven 1.000.000.000.000.000 yen



Marsipulami
09-08-13, 15:35
Japanse staatsschuld boven 1.000.000.000.000.000 yen

AP

vr 09/08/2013 - 15:20 Belga

De staatsschuld van Japan is recentelijk boven de grens van 1.000.000.000.000.000 yen (7.734 miljard euro) geklommen, net op het moment dat de regering maatregelen gaat nemen om de enorme schuldenberg van het land in te perken.

De schuld van Japan komt overeen met ongeveer 245 procent van het bruto binnenlands product.

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft Japan maandag nog maar aangemaand met een "geloofwaardig begrotingsplan op middellange termijn" te komen om de gigantische schuldenberg te verkleinen.

Donderdag kondigde de regering aan in twee jaar 8.000 miljard yen (62 miljard euro) te willen snijden in de overheidsuitgaven.

knuppeltje
09-08-13, 16:06
Ik vrees dat hun staatsschuld tegen de tijd dat de gevolgen van die kernramp zijn verholpen nog véél hoger zal zijn.

Er word nu al gesproken over mogelijke steun van buitenaf.

Marsipulami
09-08-13, 16:14
Binnenkort opnieuw een wereldwijde recessie als de Japanse bubble uit elkaar spat.

Eke
09-08-13, 16:20
Een zijdelingse opmerking :

Ze hebben al zoveel op hun bordje door het water wat onder de besmette reactor door de oceaan instroomt . Een flink schot ertussen houdt het water niet tegen. De oceaan wordt steeds radio-aktiever.Ze hebben eindelijk gevraagd of buitenlandse deskundigen een oplossing weten.
Ik vraag me af hoeveel die ramp van een paar jaar geleden gaat kosten uiteindelijk. En hoeveel natuurrampen er nog bijkomen, want rustig is het daar niet.

Toch zijn ze weer begonnen met kernenergie. Uit armoede ?

Het is niet alleen Japan, Mars, die kan zorgen voor de volgende wereldwijde recessie. Met China gaat het ook minder.

Ibrah1234
10-08-13, 02:08
Nominaal is het nietszeggend, de staatsschuld Verenigde staten is immers 16 keer zo groot. De staatsschuld uitgedrukt als percentage van het BNP scoort Japan veel slechter dan de Verenigde Staten.

Japan kent in dezen geen overeenkomsten met China. Deze laatste kent al jaren slechts begrotingsoverschotten.