PDA

Bekijk Volledige Versie : Ex-fractielid PvdA: partij liet buitenlandbeleid door VVD bepalen



mark61
24-08-13, 12:09
DEN HAAG- Beediging kamerlid PVDA, Bonis. ANP ROBERT VOS

door Mark Kranenburg
Binnenland

Het in juni opgestapte Tweede Kamerlid Désirée Bonis (PvdA) verwijt de fractie van haar partij een gebrek aan eigen inbreng in het buitenlands beleid. Om de VVD als coalitiepartner en de ‘eigen’ minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken, PvdA) ter wille te zijn, zouden uitgangspunten van de PvdA stelselmatig opzij worden gezet.

"Ik heb moeten constateren dat de buitenlandhoek klaarblijkelijk aan de VVD is gegund”, schrijft Bonis vandaag op de opiniepagina van NRC Handelsblad. Het is voor het eerst dat Bonis met haar kritiek naar buiten treedt.

Debat Israël was 'de druppel'

De "druppel" die voor haar "de emmer deed overlopen" en haar deed besluiten het parlement te verlaten was het debat in de Tweede Kamer in juni van dit jaar over de omstreden muur die Israël in de bezette Palestijnse gebieden heeft gebouwd. In dat debat diende zij een (later verworpen) motie in waarin de regering opgeroepen werd bij gesprekken met Israël en de Palestijnse Autoriteit over intensivering van de betrekkingen met Nederland aan beide staten kenbaar te maken dat zij het internationaal recht dienden te respecteren.

De motie werd tijdens het debat door minister Timmermans ontraden omdat hij dit beschouwde als het stellen van voorwaarden vooraf. Volgens Bonis was haar motie onder druk van de fractieleiding al sterk afgezwakt.

"Ik heb geen ruimte ervaren om de vigerende lijn enigszins bijgesteld te krijgen."

In een toelichting zegt Bonis dat zij voorafgaand aan het debat haar motie juist minder stellig had geformuleerd om deze voor minister Timmermans acceptabel te maken.

'Massage' om alle neuzen dezelfde kant op te laten staan

In haar stuk heeft het ex-Kamerlid het over een "vaardige regie" binnen de fractie, door ervaren Kamerleden ook wel als "massage" aangeduid om "alle neuzen dezelfde kant op te laten staan". Zij wil dit verder niet verduidelijken omdat het hier interne fractiezaken betreft.

Volgens Bonis is tussen de coalitiepartners ook reeds op het hoogste niveau afgesproken dat Nederland dit najaar definitief zal kiezen voor het JSF-gevechtsvliegtuig als opvolger van de F16, hoewel is gezegd dat Defensie eerst nog met een visie moet komen over de toekomst van de krijgsmacht.

"Het is reeds nu overduidelijk dat de JSF er komen gaat. Het is, wederom, een concessie van de PvdA aan de VVD."

Ex-fractielid PvdA: partij liet buitenlandbeleid door VVD bepalen - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/24/ex-fractielid-pvda-partij-liet-buitenlandbeleid-door-vvd-bepalen/)

Hopla. Zo gaat dat.

Ik dacht ook al dat die nodeloze en dure JSF allang erdoor was. Je wordt voor de gek gehouden waar je bij staat.

CONTRA
25-08-13, 00:17
toegegeven ik ben hopeloos in voorspellen maar ik garandeer dat die gluiperd van een timmermans over een aantal jaren ineens een stuk kritischer wordt over israel wanneer hy zyn geliefde ministerpost kwyt is en niet langer meer op kosten vd belastingbetaler de wereld af kan reizen voor zyn high society baantje.

knuppeltje
25-08-13, 08:39
toegegeven ik ben hopeloos in voorspellen maar ik garandeer dat die gluiperd van een timmermans over een aantal jaren ineens een stuk kritischer wordt over israel wanneer hy zyn geliefde ministerpost kwyt is en niet langer meer op kosten vd belastingbetaler de wereld af kan reizen voor zyn high society baantje.

Dat zal er hoogst waarschijnlijk van afhangen wat voor baan hij dan krijgt toegeschoven.

super ick
25-08-13, 09:02
Dat zal er hoogst waarschijnlijk van afhangen wat voor baan hij dan krijgt toegeschoven.

Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

knuppeltje
25-08-13, 15:03
Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

Gij zult nimmer de hand bijten die u voedt.