PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Weg met het (homo-) huwelijk’



Marsipulami
29-08-13, 16:31
‘Weg met het huwelijk’

Gepubliceerd op donderdag 29 augustus 2013 00:12 | Geschreven door Redactie Rorate | |

LEUVEN (RKnieuws.net) — Moet de overheid trouwen nog wel stimuleren? “Nee, maar de overheid moet wel een billijk systeem creëren voor iedereen die een duurzame, intieme relatie aangaat. Momenteel zijn er te grote financieel-juridische verschillen tussen huwen, wettelijk samenwonen en feitelijk samenwonen. Dat is absurd, bovendien weten mensen het niet eens. Mijn stelling is daarom: weg met het huwelijk”. Dat stelt Alain Verbeke, gewoon hoogleraar aan de universiteiten van Leuven en Tilburg en visiting professor in Harvard in De Standaard.

“Een huwelijk hoort in de sfeer van de religie of van de folklore. Dat kan heel zinvol zijn. Ik ben zelf al 27 jaar katholiek getrouwd en ik zou het zeker opnieuw doen. Maar een religieus concept hoort niet thuis in een burgerrechtelijk perspectief. De overheid moet eenzelfde bescherming bieden aan alle koppels, gehuwd of niet”, aldus prof. Verbeke.

Iznogoodh
29-08-13, 19:57
“Een huwelijk hoort in de sfeer van de religie of van de folklore. Dat kan heel zinvol zijn. Ik ben zelf al 27 jaar katholiek getrouwd en ik zou het zeker opnieuw doen. Maar een religieus concept hoort niet thuis in een burgerrechtelijk perspectief.Wat je niet allemaal leest hier.

Marsipulami
29-08-13, 20:30
Wat je niet allemaal leest hier.

Er zit nogal wat waarheid in de stelling dat het burgerlijk huwelijk aan vanalles en nog wat gekoppeld wordt.

Ik herinner met het Vlaamse Mest Actie Plan. Om te voorkomen dat er teveel nitraat in het grondwater terecht kwam werd de productie van mest door veekwekers beperkt door allerlei wettelijke normen. Men maakte toen een wettelijke onderscheid tussen gezinsbedrijven en industriële bedrijven.

Kort nadien was er een boer en boerin op de televisie. Ze hadden een heleboel koeien en varkens. Ze hadden de echtscheidingsprocedure opgestart. Ze waren al 25 jaar getrouwd en zagen elkaar nog steeds heel graag. Probleem was dat ze als gezinsbedrijf slechts een beperkt aantal koeien en varkens mochten houden.

Door de echtscheiding aan te vragen konden ze van 1 gezinsbedrijf 2 gezinsbedrijven maken. Waardoor ze dubbel zoveel koeien en varkens mochten hebben en konden ontsnappen aan de strengere normen die voor industriële bedrijven bestemd waren.

Het huwelijk kan dus in bepaalde gevallen schadelijk zijn voor het leefmilieu. De laatste jaren zijn er inspanningen gedaan om schijnhuwelijken op een wettelijke manier aan te pakken. Wat de schijn-echtscheidingen betreft is er nog werk op de plank.

knuppeltje
30-08-13, 07:55
Het huwelijk kan dus in bepaalde gevallen schadelijk zijn voor het leefmilieu.

Dat heb ik altijd al gedacht. Eindelijk krijg ik gelijk, en nog wel uit zo'n onverdachte hoek.