PDA

Bekijk Volledige Versie : Polen neemt helft bezittingen pensioenfondsen in beslag



AgressieveTurk
10-09-13, 06:27
Omdat men diefstal niet zo leuk vond klinken in Polen heeft de overheid de bezittingen van pensioenfondsen in beslag genomen onder de noemer “pensioenrevisie”.

En plots zien de overheidscijfers er nu zo rooskleurig uit dat diezelfde overheid weer gigantische bedragen kan lenen.


Terwijl de hele wereld zich de afgelopen week druk bezighield met de ontwikkelingen in het Midden Oosten, heeft Polen van de gelegenheid gebruikgemaakt om stilletjes aan te kondigen dat de overheid het grootste deel van de activa van hun pensioenfondsen zal overhevelen naar de staat. Dit gebeurt zonder dat daar enige compensatie tegenover staat.

Waar het op neerkomt is dat de Poolse staat ongeveer de helft van de bezittingen van de pensioensector heeft geconfisqueerd. En omdat diefstal niet zo leuk klinkt hebben ze voor deze diefstal het woord “pensioen revisie” gebruikt. Talloze buitenlandse investeerders zullen hier ook het slachtoffer van worden. Bedrijven zoals Allianz, AXA, Generali, ING en Aviva.

Hoewel een herziening van het Poolse pensioensysteem al langere tijd op de planning stond, had niemand verwacht dat dat zou betekenen dat de totale pensioensector zou worden geplunderd.

De reden dat de Poolse overheid dit doet is duidelijk. Door het overhevelen van bezittingen van de privé pensioensector naar de staat, zien de cijfers van de nationale begroting er in één keer een stuk zonniger uit. Van de ene op de andere dag is de staatsschuld met 8 procent afgenomen en kan de regering weer gaan lenen.

Terwijl de staatsschuld al zodanig hoog was, dat het leegroven van de pensioenfondsen eigenlijk nog de enige aanwezige optie was.

Alles op een rij en je ziet de waanzin van wat hier gebeurt.

1) De overheid heeft teveel schuld om nog geld te kunnen lenen.
2) De overheid nationaliseert (steelt) de privé pensioenfondsen waardoor hun bezittingen enorm toenemen.
3) De begrotingscijfers zien er ineens weer dermate gunstig uit dat de overheid weer in staat is om te lenen.

Omdat bevolkingen meestal alles slikken wat een overheid hen voorkauwt, komt de Poolse Minister President met de geruststellende woorden dat door het overhevelen van de bezittingen van de privé pensioenfondsen naar de staat, deze in de toekomst veiliger zullen zijn. Onder de noemer van het woord “veiligheid” menen overheden dat ze álles kunnen flikken. Van het rond de klok observeren van hun burgers tot het stelen van privébezit.

Het overkoepelende orgaan van pensioenfondsen noemt deze handeling van de regering ongrondwettelijk, omdat de overheid bezittingen neemt zonder daar enige vorm van compensatie tegenover te stellen. Maar ach, wie laat zich tegenwoordig nog tegenhouden door een grondwet?

De overgehevelde pensioenbezittingen zijn alleen veilig bij de overheid totdat ze ook deze zullen plunderen. Er zijn waarschijnlijk nog steeds Polen die denken dat te zijner tijd een keurig pensioen ontvangen.

Zo hebben we nu twee manieren binnen de Europese Unie om de boeken van een overheid op orde te krijgen zodat ze nog veel meer kunnen lenen.

We hebben sinds Cyprus de bail-in voor banken. De rekeninghouders bij een bank draaien op voor de schade als de organisatie in de problemen komt. Daarnaast hebben we dan nu het systeem van “pensioen revisie”. Wat inhoudt dat privé pensioenfondsen zonder enige vorm van compensatie hun bezittingen kwijtraken.

Wat zou er gebeuren als burgers dezelfde systemen zouden hanteren als overheden?

Het stelen van andermans eigendom onder de noemer “welvaartsherziening of -revisie” en dan vervolgens zeggen dat je er aardig in bent geslaagd om je schulden te verminderen. Daarna ga je met je sterk verbeterde huishoudboekje naar de bank die blij is met je vooruitgang en het nu wel weer verantwoord vindt om je nogmaals een groot bedrag te lenen.

Bron:

Zerohedge

Karin.N
10-09-13, 08:29
Wanneer Polen een verzoek toetreding tot de eurozone doet, ben ik benieuwd of de toelatingscommissie zo slim is om hier wat aandacht aan te besteden.

Umarvlie
10-09-13, 13:07
Samsom en Co. zouden dit ook wel willen doen in het kader van de nivellering. maar dan gewoon alle pensioen tegoeden afpakken en "herverdelen".

super ick
10-09-13, 14:04
Samsom en Co. zouden dit ook wel willen doen in het kader van de nivellering. maar dan gewoon alle pensioen tegoeden afpakken en "herverdelen".

Dat nivelleren riekt naar communisme. Alsof alle mensen die iedere maand geld tekort komen sloebers zijn die daar zelf niets aan kunnen doen en mensen die wat overhouden bofkonten waar alles maar aan is komen waaien.

Inzet, doorzetten, plannen, discipline, etc. Nooit van gehoord.

Karin.N
10-09-13, 15:44
Samsom en Co. zouden dit ook wel willen doen in het kader van de nivellering. maar dan gewoon alle pensioen tegoeden afpakken en "herverdelen".

Ik weet het niet zo exact meer (volgens mijn kinderen komt dat door mijn zeer hoge leeftijd :hardlach:) maar hebben ze hier niet enige tijd geleden ook iets gerommeld met de pensioenen?

Umarvlie
10-09-13, 15:52
Ik weet het niet zo exact meer (volgens mijn kinderen komt dat door mijn zeer hoge leeftijd :hardlach:) maar hebben ze hier niet enige tijd geleden ook iets gerommeld met de pensioenen?

Dat was l heel lang geleden CDA/VVD regering die de een graai deed in de ABP pensioenpot. Dat was gewoon ordinaire diefstal.

super ick
10-09-13, 16:05
Dat was l heel lang geleden CDA/VVD regering die de een graai deed in de ABP pensioenpot. Dat was gewoon ordinaire diefstal.

Dat doen ze momenteel indirect ook door mensen die meer pensioen hebben gespaard te korten op de AOW. Ook hebben ze het maximale percentage waarover je pensioen op kunt bouwen verlaagd. Dat getuigd weer van korte termijn denken. Als er een hoger pensioen opgebouwd wordt dan komt dat later dubbel en dwars terug in de vorm van loonheffing over dat pensioen, hogere eigen bijdragen voor allerlei regelingen en ouderen die consumeren tov ouderen die aan alle kanten financieel ondersteund moeten worden in de vorm van huursubsidie, zorgtoeslag, etc.

Dit kabinet kijkt alleen waar ze nu kunnen graaien met zo min mogelijk politiek weerstand en heeft geen enkele visie. Dat de economie erg traag op gang komt tov andere landen komt puur door beleid.
Als men weet waar men aan toe is is dat ook een vorm van zekerheid. Op basis van deze zekerheid kunnen mensen, die dat kunnen missen weer gaan consumeren. Nu weet men niet waar men aan toe is. Hierdoor durven mensen niet omdat ze niet weten wat men boven het hoofd hangt. Dodelijk voor de economie.

Umarvlie
10-09-13, 19:59
Tja, zoals het nu gaat - en ik de steeds oplopende pensioenleeftijd uberhaubt nog haal - zal alles wat ik "extra" heb opgebouwd aan pensioen, eigen huis, etc waarschijnlijk eerst opgemaakt moeten worden voordat ik iets krijg... misschien kan ik beter alles maar nu opmaken.

knots71karel
10-09-13, 20:49
Ik weet het niet zo exact meer (volgens mijn kinderen komt dat door mijn zeer hoge leeftijd :hardlach:) maar hebben ze hier niet enige tijd geleden ook iets gerommeld met de pensioenen?

En niet zo,n beetje ook ! zelf heb ik al zo,12% ingeleverd .

knots71karel
10-09-13, 20:53
Tja, zoals het nu gaat - en ik de steeds oplopende pensioenleeftijd uberhaubt nog haal - zal alles wat ik "extra" heb opgebouwd aan pensioen, eigen huis, etc waarschijnlijk eerst opgemaakt moeten worden voordat ik iets krijg... misschien kan ik beter alles maar nu opmaken.

Dat moet je zo wie zo doen , je leeft maar 1x en dat is toevallig nu ,als je ouder bent en gebrekkig kun je niks meer met dat geld .